eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸حکم انتصاب اعضاء شورای‌عالی انقلاب فرهنگی (۱۴۰۰/۰۸/۲۳)، ضمن بیان الزامات «نگاه نو به فرهنگ در دومین چهلواره‌ی انقلاب اسلامی»، مأموریت‌های این شورا را برشمردند که در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود. 🆔 @cultural_governance
🔎🔎🔎🔎 کدام تحقیق ارزشمند است؟ 📌 در فرهنگ اسلامى تحقيقى حاوى ارزش است كه با مقتضيات جامعه تناسب داشته باشد و پژوهشگر, زمان شناسى و موقعيت سنجى را در نظر گيرد و در يك كلام گره گشايى از دشوارى هاى مردم بنمايد. حضرت على(ع) فرموده اند: «من عرف الايام لم يغفل عن الاستعداد; كسى كه اوضاع روزگار را مى شناسد, از آمادگى در برابر مقتضيات آن غفلت نمى ورزد». ( تحف العقول, ص 98) 📌 اسلام معيارهايى را براى تحقيقات تعيين نموده تا اين تلاش به سعادت و هدايت انسان كمك كند, قوه ادراك و تفكرش را تقويت نمايد, فضيلت هاى معنوى را در جامعه رواج دهد. بنابراين پژوهش ها در صورتى پربار, مفيد و حاوى ارزش اند كه در خدمت آرمان هاى اخلاقى باشند و جامعه را از انحرافات, جمودها, بدعت ها, و جهالت ها برهانند, گره هاى كور را گشوده, براى گرفتارى ها راه حل بيابند و نابسامانى‌ها را سامان دهند. 📌 شخص محقق از ديدگاه باورهاى ارزشى قرآن و حديث بايد با خلوص نيت, علو همت و كوشش صادقانه وارد اين عرصه گردد و حُسن خلق و فروتنى را شيوه خود قرار دهد. 📕آینه پژوهش، ش100 🖌نویسنده: غلامرضا گلی زواره 🆔 @cultural_governance
حرکت نواورانه نوجوان.pdf
2.32M
📬حرکت های نوآورانه برای دهه هشتادی ها در موضوعات: 🔆تربیتی 📡سواد رسانه ای 🎻فرهنگی 🚀رویداد بعد از بازکردن فایل بر روی آیکون های طلایی کلیک نمایید هم سو بودن مجموعه ها قابل بررسی می باشد 🆔 @cultural_governance
PrintLaw.pdf
137.7K
🔸مصوبه تشکیل کارگروه تحولی دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت فرصت دو ماهه رهبری به شورا عالی
🔸کدهای حکمرانی فرهنگی 🖌حجت الاسلام علی محمدی مدیر اندیشکده معنا 🔸طرح تحول شورای عالی انقلاب فاقد هر گونه ایده و راهکار میدانی است 🔸سازوکار تصمیم گیری فدرالی امری اشتباه است 🔸طرح شورای عالی انقلاب هم باید جامع نگر باشد و هم جزیی نگر 🆔 @cultural_governance
40144139230706.pdf
1.02M
📌بررسی تداخل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبات مجلس شورای اسلامی، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام 🆔 @cultural_governance
💬 📩بی مقدمه از متن پایین رهبری برداشتم را می گویم ((رهبری از گزارشات فرهنگی دستگاه ها خسته شدند و باز به زوایه هوشمندی در مسائل فرهنگی پرداختند.)) 《مسئولین فرهنگی باید تلاشهای هوشمندانه‌ای بکنند. گاهی حجم کار فرهنگی‌ ما زیاد است، لکن بایستی فعّالیّت باشد؛ یعنی بدانیم کجا نیاز به چه چیزی است، به کدام کار فرهنگی نیاز است، برویم سراغ آن کار! ۹۹/۸/۱۳》 این توصیه گرانبهای رهبر حکیم انقلاب در برهه تمدن‌ساز گام دوم که با عصر بمباران فوق‌سریع اطلاعات مقارن شده، بسی راه‌گشا و قابل توجه است👌 فراراهبردی است که بلاشک امروز باید نصب‌العین هر فعال فرهنگی قرار بگیرد چرا که سرعت و حجم بمباران ضدفرهنگی در عصر حاضر اجازه هیچ تعلل و اقدام غیر اولویت‌دار را به ما نخواهد داد! 🔹امّا راهکار چیست⁉️ برای هوشمندسازی جهاد مقدس فرهنگ باید به دنبال اتخاذ یک رویکرد در فعالیت‌های خود باشیم؛ رویکردی که نقش ریل‌گذاری فعالیت‌های فرهنگی به مقصد جهاد هوشمندانه را به نحو بهتری ایفا کند. رویکرد هایی که در این دهه ها دیده ایم متفاوت و هر کدام اهدافی داشته است امّا امروزه با ارتقای رویکرد مسئله‌محوری، رویکرد دیگری را می‌توان معرفی کرد که سهم بیشتری در تقویت جهاد فرهنگی هوشمندانه خواهد داشت؛ آن رویکرد نام دارد. رویکرد ایده‌محوری، ارتقا یافته‌ رویکرد مسئله محوری است که امتیازش بر مسئله‌محوری، بذل اهمیت ویژه به در کارهای فرهنگی است؛ ایده‌ها به دلیل ویژگی‌های ذاتی خود در تحقق اهداف فرهنگی قدرتمند هستند لذا باید به حضور آن‌ها در کارهای فرهنگی بها داد و این ایده می باشد که یک را برای اهداف تعریف می کند و مجموعه را به سمت حرکت تحول خواه می برد اندیشکده های و هسته های عملی و علمی بستری اصلی برای ایده پردازی نظام مسائل فرهنگی می باشند. برای مثال برنامه میدون یک ایده و پاسخ برای مساله کسب و کارهای نوپا بود که توسط حلقه های مطالعاتی و میانی راه اندازی شد و برد اثر کار این اندیشکده تا صدا و سیما رسید 🎯پیوست هوشمند لایه میانی به مسایل نظام ان هم با رویکرد ایده تازه و نو خواستگاه کنونی دانشگاه ها می باشد 🆔 @cultural_governance
⚛️بازسازی ساختار فرهنگی مقام معظم رهبری: ارتقاء کمی و کیفی مصرف و تولید محصولات و کالاهای فرهنگی جز با سیاستگذاری‌های درست و اقدام پیگیر و مستمر و به صحنه آوردن همه‌ی ظرفیت‌های ملی این عرصه، ممکن نخواهد شد. بازمهندسی ساختار فعالیت‌ها و مدیریت‌های فرهنگی با چنین رویکردی لازمه‌ی موفقیت در این آوردگاه تاریخی فرهنگی است. شورای عالی باید بتواند همه ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و منابع انسانی حوزه فرهنگ را متناسب با شرایط پیش گفته، بازآرایی و هم‌افزا کند. ۱۳۹۳/۰۷/۲۶ 🆔 @cultural_governance
❇️مؤسسات، نهادها و شوراهای تشکیل شده توسط شورا ✳️مؤسسات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) سازمان مدارس غیرانتفاعی و مشارکت‌های مردمی جهاد دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نشر دانشگاهی فرهنگستان زبان و ادب فارسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران فرهنگستان علوم پزشکی فرهنگستان هنر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی دفتر جذب نخبگان شورای جذب خبرگان بدون مدرک دانشگاهی هیئت مرکزی گزینش استاد هیئت مرکزی گزینش دانشجو کمیته مرکزی انضباطی دانشجویان کمیته مطالعه و برنامه‌ریزی آزمون ورودی دانشگاه کمیته بررسی و ارزیابی دائمی وضع آموزش در کشور سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی ایران مرکز تألیف و ترجمه و نشر آثار هنری هیئت حمایت از کرسیهای نظریه‌پردازی ✳️نهادها کمیسیون مشورتی شورای عالی انقلاب فرهنگی هیئت نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی هیئت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی مرکز دریافت گزارش عملکرد دستگاه‌های مشمول اصل ۵۰ اصول سیاست فرهنگی کشور ✳️شوراهای اقماری وابسته شورای توسعه فرهنگ قرآنی (مصوبه جلسه ۶۴۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی) شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شورای عالی جوانان شورای فرهنگ عمومی شورای عالی اطلاع‌رسانی شورای عالی آموزشهای علمی - کاربردی شورای پژوهشهای علمی کشور شورای عالی برنامه‌ریزی وزارت علوم، ✳️ تحقیقات و فناوری شورای هدایت استعدادهای درخشان شورای تدوین کتابهای تعلیمات دینی مدارس شورای تغییر بنیادی نظام آموزش و پرورش شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب بازی کودکان شورای هماهنگی تشکل‌های دانش آموزی شورای نظارت بر انتخاب، ساخت و نصب مجسمه و یادمان در میدان‌ها و اماکن عمومی شورای اسلامی شدن مراکز آموزشی[ شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده 🆔 @cultural_governance
📝 مطالعه بیشتر | آشنایی با موضوع «شورای عالی انقلاب فرهنگی» در بیانات رهبر انقلاب 🔸«فلسفه‌ وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی، فهم و تبیین و تثبیت و انفاذ ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی و بازآرایی مداوم و پایش پیشرفت‌های فرهنگی کشور متناسب با ظرفیت‌ها و شایستگی‌های عظیم ایران اسلامی و انقلابی است.» ۱۳۹۳/۰۷/۲۶ ⬅️ ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ رهبر انقلاب طی حکمی با انتصاب اعضاء شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، شاکله و آرایش عمومی فرهنگ بر اساس «نظم و محتوای » را یگانه وسیله‌ی مصون‌سازی در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ای بیگانگان دانستند. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت، مجموعه فیش‌های بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی «» را منتشر می‌کند. موضوعاتی چون: جایگاه ساختاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، مطالبات مهم رهبر انقلاب از این شورا، الزامات ایفای نقش موثر این شورا در روند برنامه‌ریزی کلان فرهنگی کشور و... مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در بخش «جملات برگزیده» هم جملات کلیدی و مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی این موضوع آورده شده است. دسترسی: ↙️↙️ فیش‌های موضوعی «شورای عالی انقلاب فرهنگی»: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1583&npt=12#103892 فیش‌های جملات برگزیده‌ی «شورای عالی انقلاب فرهنگی»: https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1583&npt=2#44781 🆔 @cultural_governance
✅ آغاز فعالیت سایت مرکز رصد فرهنگی کشور 🔹سایت مرکز رصد فرهنگی کشور وابسته به پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد به نشانی https://ircud.ir در دسترس پژوهشگران قرار گرفت. 🔹رصد در حوزه‌های گوناگون شامل: «فضاهای فرهنگی»، «تولید فرهنگی»، «مصرف فرهنگی»، «بازنمایی فرهنگی»، «ارزش‌ها و نگرش‌ها» و «سیاست‌ها و سازمان‌های فرهنگی» از بخش های این سایت است. 🆔 @cultural_governance
🖌مهدی گلشنی، عضو اسبق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سال1398 کدهای حکمرانی فرهنگی 🔸شورا عالی انقلاب فرهنگی تحلیل درستی از وضعیت فرهنگی جامعه ندارد و هرکس کار خود را انجام می‌دهد 🔸متاسفانه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هیچ‌طرحی برای حل مشکلات موجود ارائه نشده و هر یک از اعضا برای خود کار می‌کنند، بدون آنکه هیچ‌هماهنگی‌ای وجود داشته باشد. 🔸فرض کنید زیباترین قانون را هم بنویسید و دست دبیران یا اساتید دانشگاه بدهید که اعتقادی به این قوانین ندارند. معلوم است که آنها کاری به قوانین ندارند و کار خود را انجام می‌دهند 🔰شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رصد نکرده است و از وضع بد فرهنگی در جامعه، در دانشگاه‌ها و در مدارس خبر ندارد. اگر اعضا می‌دانستند که چه خبر است آرام و قرار نداشتند. اصل ماجرا این است 🔰بارها پیشنهاد کرده‌ام که سالانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی یکی دو جلسه با نخبگان دانشگاهی داشته باشد تا آنها بتوانند مسائل مبتلابه خود را به اعضا انتقال دهند و با این کار دغدغه‌ها بیشتر می‌شود. 🔰شما مصوبه‌ای درباره حیات طیبه بگذرانید، در حالی که اصلا مقدمات قضیه در جامعه نیست. بعد هم تعیین کنید که می‌خواهیم در سال 1404 افق ایران اینچنین باشد و ایران به این جایگاه برسد. نخیر، باید بررسی کنند با این شرایط آن افق فراهم می‌شود یا خیر؟ 🔹در درجه اول به حاشیه رفتن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به خاطر منطبق نبودن تحلیل اعضا با واقعیت‌های موجود است. 🔹البته در سال‌های اخیر و در دولت اخیر آن اهمیتی که باید به شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بدهند، داده نمی‌شود. جلسات شورا بی‌وجه تعطیل می‌شود اما من مقصر را خود شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌دانم. برای اینکه آنها نباید اصلا آرام بگیرند و وقتی دولت این‌طور برخورد می‌کند باید یک فکر اساسی کنند. 🔹دکتر گلشنی در پاسخ به این سوال که آیا حضور سران قوا و اعضای حقوقی کمکی به اجرای مصوبات کرده است یا خیر، گفت: «ظاهرا توجیه حضور اعضای حقوقی همین است اما واقعیت امر چیز دیگری است.» 🔅واقعیت این است که اختیارات سران قوا و اعضای حقوقی شورا بر مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌چربد و با وجود آنکه رهبری بارها تاکید کرده‌اند که مصوبات این شورا لازم‌الاجراست، دولت برخی مصوبات شورا را ابلاغ نمی‌کند. 🔅شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید اطلاعات دسته اول از دانشگاه‌ها و وضعیت فکری جامعه فراهم کند. چند سال پیش گزارشی از وضعیت فرهنگی 12 دانشگاه، چه شهرستانی و چه تهرانی، را در جلسه شورا ارائه کردم و انحرافاتی را که در این دانشگاه‌ها وجود دارد، مطرح کردم، ولی هیچ‌توجهی به آنها نشد. 🔅به هر حال به نظر می‌رسد که عامل تشریفاتی شدن جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که اولا هماهنگی لازم میان اعضا وجود ندارد و ثانیا تحلیل‌هایی که از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بیرون می‌آید با واقعیت‌های فرهنگی جامعه و دانشگاه مطابق نیست. 🆔 @cultural_governance
🖌سینا کلهر، استاد دانشگاه و معاون وزیر ورزش و جوانانکدهای حکمرانی فرهنگی 🔸سندنویسی، حضور در عرصه فرهنگ نیست 🔸 اصل انقلاب فرهنگی که به ماهیت این شورا بازمی‌گردد، تا شأن و اعتبار قانونی تصمیمات آن، رابطه این شورا با دولت‌ها و سایر نهادهای فرهنگی، ضعف تصمیم‌گیری در شورا یا ضعف در نفوذ تصمیمات آن و فقدان ضمانت اجرا، یا حتی میزان جدیت اعضا برای حضور در جلسات، نقد رویکرد و عملکرد شوراهای اقماری آن مانند شورای تحول در علوم انسانی، نقد سندنویسی و اسناد تدوینی آن (اعم از نقشه جامع علمی کشور، سند تحوّل بنیادین آموزش‌وپرورش، سند مهندسی فرهنگی و...) که مطرح‌کنندگان آنها گاه از اعضای همین شورا بوده‌اند و... ازجمله این بحث‌ها و نقدهاست. 🔸بالاترین نهاد متولی و پاسخگوی حوزه فرهنگ، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است. درنتیجه همه وضعیت فرهنگی جامعه چه خوب و چه بد به عملکرد شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برمی‌گردد. 🔹به‌دلیل رویه و مشی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و به‌خاطر ساختار شورایی و به‌خصوص به‌خاطر اینکه اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عمدتا به‌صورت پاره‌وقت در شورا حضور دارند -و شاید دغدغه و مشغله اصلی و اساسی آنها مساله سیاستگذاری فرهنگ و علم و تکنولوژی نیست-، می‌توان گفت که اساسا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی جز تصویب سند‌هایی که هیچ‌وقت اجرا نشدند و نقش موثری نداشتند 🔹اگر امروز از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطالبه‌ای در حوزه فرهنگ صورت گیرد، خواهند گفت ما سند‌هایی را تصویب کرده‌ایم. -فارغ از اینکه این اسناد قابل‌اجرا بودند یا نبودند و اگر اجرا می‌شدند، وضع بهتری داشتند یا نه- اما همین که سندی تصویب شده و اجرا نشده یعنی جریان شورا در کل خارج از جریان تحولات اجتماعی و فرهنگی جامعه بوده است 🔹شورا هیچ‌گاه نیامده و به این فکر نکرده که شاید اشکال در رویه سندنویسی است و شاید رویه سندنویسی رویه مناسبی برای حضور در عرصه فرهنگ نیست که به حاشیه رفته و از تحولات فرهنگی جامعه کنار مانده است. 🆔 @cultural_governance
🖌سینا کلهر، استاد دانشگاه و معاون وزیر ورزش و جوانان کدهای حکمرانی فرهنگی 🔸اگر ما سابقه شورا و تاریخ شورا و رویه‌هایی که در شورا وجود داشت و چشم‌انداز‌ها و رویکرد‌های شورا را نقد و بررسی و ارزیابی نکنیم، مسیر گذشته تداوم می‌یابد که نتیجه ندارد! 🔸نباید هیچ طرح تحولی از شورا پذیرفته شده باشد مگر اینکه گذشته شورا و پیشینه آن به شکل آشکاری مورد ارزیابی قرار گرفته باشد و نقاط‌ضعف و نقاط‌قوت آن مشخص شده باشد و معلوم شود که دستاورد‌های آن چه بوده و بعد براساس این می‌توانیم مسیر آینده شورا را مشخص کنیم. 🔸نمی‌شود براساس یک دیدگاه استعلایی انتزاعی بگوییم مصوبات شورا به این دلیل اجرایی نشده است که دیگران –به‌دلیل نبود ضمانت اجرا- اعتنایی به مصوبات شورا نداشتند. ♻️مسیر تحول فرهنگی ما را به‌راحتی به این چشم‌انداز می‌رساند که قوه چهارمی به شکل رسمی یا غیررسمی در کشور شکل می‌گیرد که قوه فرهنگ خواهد بود. ♻️فرهنگ در اقتصاد و سیاست و جامعه تنیده شده است و در واقعیت اجتماعی همان تعبیر «فرهنگ مانند هوا است»، وجود دارد. فرهنگ در تمام این قلمرو‌ها حضور دارد و نمی‌توان آن را جدا کرد و سازوکار مستقلی برای آن درنظر گرفت. ♻️در برخی حوزه‌های فرهنگ، مثل حوزه تولید معنا می‌توان مستقل و متمرکز شد، همان‌طور که تا همین امروز هم مستقل بودند. مثلا در بخش تولید معانی چه در حوزه کتاب و چه موسیقی و سینما و تلویزیون و بقیه مواردی که به این حوزه نزدیک هستند، ما تمرکزی نهادی داریم و چه‌بسا یکی از اشکالات اساسی نظام تولید معانی ما که در حیات اجتماعی‌مان تداوم پیدا نمی‌کند، همین باشد که این قلمرو انتزاعی شده است و عمدتا چون از پول نفت تغذیه می‌کند رابطه خود را با جامعه از دست داده است.هست ولی نیست! هست از این جهت که در شکل کتاب و فیلم سینمایی و در شکل سریال و موسیقی تولید می‌شود اما می‌بینیم که قدرت رقابت در بازار جامعه را ندارد. 🔰کتاب‌های دیگری که به‌عنوان آثار فرهنگی زرد شناخته می‌شوند و فیلم‌های سینمایی خارجی و غیررسمی و موسیقی‌های دیگری که خارج از این چارچوب و خارج از این نهاد رسمی تولید شده‌اند، مصرف بیشتری دارند. آثار و محصولات تولیدشده فرهنگی که اتفاقا نه از نهاد‌های رسمی مجوز دارند و نه حمایت مالی شده و نه در اینجا تولید شده‌اند، در جامعه بیشتر مصرف شده و می‌شوند و همان‌ها هم با واقعیت جامعه و با وضع اقتصادی و سیاسی جامعه نسبتی دارند. 🆔 @cultural_governance
🖌سینا کلهر، استاد دانشگاه و معاون وزیر ورزش و جوانان کدهای حکمرانی فرهنگی 📌شورای عالی انقلاب فرهنگی بروکراتیک‌تر می‌شود و بیشتر بر رویه‌های حقوقی و اداری اصرار می‌کند و تلاش خواهد کرد با تمرکزگرایی و افزایش قدرتی که دارد، زیرساخت حقوقی لازم برای اجرایی ساختن یا اعمال از بالا به پایین مصوبات خود را فراهم کند، لذا نتیجه مشخص است 📌شورای انقلاب فرهنگی یک عنصر از دولت است و اگر تمام قدرت آن را نیز در اختیار داشت به‌دلیل تحولات تکنولوژی‌های ارتباطی و تاثیری که این تکنولوژی‌های ارتباطی بر فضای عمومی جامعه و بر استقلال جامعه مدنی در مقابل دولت گذاشته و قدرت جامعه را دربرابر نقش‌آفرینی‌ها و کنش‌های رسمی دولت افزایش داده است، این به شکل آشکاری قدرت دولت را در حوزه فرهنگ تحت‌تاثیر خود قرار داده است. من نمی‌گویم کاملا به صفر رسانده و بی‌اثر کرده ولی شکل آن را بسیار متفاوت و در ثانی قدرت تاثیرگذاری دولت را کم کرده است 📌ارتباطات و تکنولوژی‌های ارتباطی که بین کشورها و فرهنگ‌های مختلف ایجاد شده، مرزهای فرهنگی و جغرافیایی به‌شدت کمرنگ شده و عملا نوعی درهم‌آمیختگی جهانی به شکل شدیدتری با نقش‌آفرینی گروه‌های مردمی صورت گرفته و به‌لطف شبکه‌های مجازی کاملا امکان تعامل گروه‌های مختلف مردم با هم به‌وجود آمده است. 🔸مصداق ساده‌اش کامنت‌گذاری و واکنش نشان دادن به پست‌های فوتبالیست‌های مختلف است که مردم عادی این کار را انجام می‌دهند یا کارهایی را که چهره‌های هنری و ورزشی گاهی در مورد یک اتفاق نشان می‌دهند و تعاملی را بین گروه‌های مردمی کشورها شکل می‌دهند. این هم تاثیراتی جدی بر نقش‌آفرینی ما در حوزه فرهنگ داشته است. 🔸بروکراتیک شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی و استفاده از روش‌های اداری باعث می‌شود همچنان کمتر به نقش این تحولات توجه کنیم و این عناصر و اتفاقات مهم در حوزه فرهنگ را نبینیم که این در تصمیم‌گیری‌های ما نتایج زیان باری در حوزه فرهنگ به‌همراه خواهد داشت. این عناصر باید دیده شود و موردتوجه قرار بگیرد ولی انتخاب رویه بروکراتیک و تشدید و تعمیق رویه گذشته همین نتایج را به‌بار می‌آورد. 🔰عناوین مصوبات مطرح‌شده در جلسات شورا نشان می‌دهد که شورا بیشترین توان خود را در تصویب آیین‌نامه‌ها، اصلاح آیین‌نامه‌های قبلی، تایید انتخاب روسای دانشگاه‌ها، انتخاب اعضای شوراهای مختلف وابسته به شورا و ... صرف می‌کند و درمجموع می‌توان گفت که بیشترین وقت شورا، صرف تایید و رد روسای دانشگاه‌های کشور می‌شود 🔰نقشه جامع علمی کشور نوشته ‌شده و مورد تایید قرار گرفته و حداقل نقدی جدی در مورد آن انجام نگرفته است. چه‌بسا گفته شود این نقشه به بروزرسانی نیاز دارد و برخی از بخش‌ها کلی و غیرراهگشاست و همه این موارد را می‌توان بررسی کرد 🔰قاعده‌ها و ضابطه‌گذاری‌هایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نهاد علم انجام داده تاثیرگذار بوده و ما باید شکل رابطه‌ها و ضابطه‌ها را بررسی و ارزیابی و نقد کنیم 🆔 @cultural_governance
🖌سینا کلهر، استاد دانشگاه و معاون وزیر ورزش و جوانان کدهای حکمرانی فرهنگی 🔸فلسفه تشکیل شورا فلسفه روشنی بود اما ساختاری که شکل گرفت و ادامه حیات داد نتوانست تطابقی با فلسفه اولیه داشته باشد 🔸فلسفه اولیه تشکیل شورا بسیار ساده بود، نهادی متمرکز بنشیند و تحولات حوزه فرهنگ را بشناسد و تبیین و چرایی این تحولات را داشته باشد و سیاست‌هایی را برای مواجهه با این تحولات به سایر دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ کار می‌کنند، ابلاغ کند. 🔸آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی از چشم‌اندازهای مختلف فرهنگی تبیین مشخص و دستور نظری یا نظریه تبیینی مشخصی دارد؟ 🔸شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر به فلسفه وجودی تشکیل خود برگردد- که نهاد متمرکزی برای این است که تحولات و تغییرات فرهنگ را بشناسد و بتواند متناسب با آن تغییر و تحول، جهت‌گیری‌های دستگاه‌های فرهنگی کشور را تعیین کند، مثل مغز و قلب دستگاه فرهنگی عمل می‌کند- هم می‌شناسد و می‌داند خطرات کجا هستند و تجزیه‌وتحلیل می‌کند و متناسب با آن تصمیم می‌گیرد و هم نقطه‌ای که امروز دمای بدن دستگاه فرهنگی و میزان حجم و خونی را که باید در بخش‌های مختلف باشد، تعیین می‌کند. 🔸درنتیجه این امر مستلزم است که ما حجم بسیار کمی از فعالیت‌هایمان را صرف سند نوشتن و دستورالعمل نوشتن و تولید اسناد کنیم و بخش بسیاری از فعالیت‌های ما صرف تولید اندیشه و دیدگاه و نظریه کنیم، یعنی کاری که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید انجام دهد و نقطه‌ای که شورا باید به آن برسد، نقطه نهایی از یک وضعیت نهاد تولیدکننده نظریه فرهنگی جمهوری اسلامی است. وقتی نظریه تولید می‌کنید، یعنی توضیحی درباره وضعیت موجود خود و عوامل موثر دارید و درکنار آن اگر نهادها و شوراهایی شکل می‌گیرد آنها هم شوراهای ایده‌پردازی است و درواقع شوراهای تولید فکرهای خلاقانه و بدیع و نو هستند که به شناختن جهت کلی موضوع کمک می‌کنند. 🆔 @cultural_governance
چند گفت و گو در باب حکمرانی فرهنگی 🔸تکثر نهادهای فرهنگی به جای فرصت به تهدید تبدیل شد | احد آزادیخواه 📎yun.ir/mj13t6 🔸تعدد دستگاه‌های دولتی، بخش غیررسمی فرهنگ را تضعیف کرده است |گزارش 📎https://b2n.ir/t40039 🔸مهندسی حکمرانی فرهنگی باید تبیین مفهومی شود |گزارش 📎https://b2n.ir/g98378 🔸سیاستگذاری و حکمرانی فرهنگی در ایران پس از انقلاب | حسین قلجی،توحید محرمی 📎https://b2n.ir/h78884 🔸کثرت متولیان و پشتیبانان مساجد |گزارش 📎https://b2n.ir/e75243 🔸سندنویسی، حضور در عرصه فرهنگ نیست | سینا کلهر 📎yun.ir/yopek4 🔸شورا تحلیل درستی از وضعیت فرهنگی جامعه ندارد | مهدی گلشنی 📎yun.ir/b9rca8 🆔 @cultural_governance
رصد سازمان های فرهنگی.pdf
12.58M
🏛بررسی سازمان های فرهنگی 📂درک ضرورت های نوپدید، دولت ها انواع سیاست ها و تدابیر و راهبردها را درحوزۀ فرهنگ، هنر، رسانه و سایر حوزه های مشابه تدوین میکنند و به اجرادرمی آورند. 📓این سند به بررسی سازمان های مختلف می پردازد 🏛🏢🕌 🆔 @cultural_governance
📌نقد کتاب بررسی سازمان های فرهنگی و مصاحبه خبری ادرس لینک خبر👇👇👇 yun.ir/usxdsb 🆔 @cultural_governance
💢چرت در پیچ تاریخی!💢 ✍️حجت الاسلام علی محمدی 🖍مدیر اندیشکده معنا 🔹با اینکه در اکثر کتابهای مدیریت سازمانی و نهادی می‌نویسند که «نهادها موجوداتی موقت و زمان‌مند» هستند، ولی تجربه چهل ساله جمهوری اسلامی _ البته تجربه سایر نقاط جهان را نمی‌دانم ـ نشان داده که تولد یک نهاد و برَ و بار گرفتن ساختاری آن، بسیار راحت‌تر از ادغام و انحلال و تغییر مأموریت آن؛ و در یک کلام، مُردن آن است. 🔹حال که تجربه ناموفق شورای عالی انقلاب فرهنگی در فهم، تبیین، تثبیت و انفاذ ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی به عنوان و همچنین ناکارآمدی دستگاه‌ها و ساختار فرهنگی کشور، بالاترین مرجع فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور را وادار به صدور دو دستور مهم کرده است: اول: «تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی» و دوم: «بازسازی معقول و انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور»، متأسفانه صاحب‌نظران و اندیشمندان حوزه علمیه را خالی از هر جُوش‌وخُروشی و جُنب‌وجُوشی در این زمینه می‌بینم. 🔹از ارائه طرح «تحول شورای شورای عالی انقلاب فرهنگی»، دو هفته و از ارائه عمومی طرح « کلان معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور»، حدود 10 روز می‌گذارد و از بازتاب این دو طرح مهم در محافل حوزه علمیه، خبری نیست که نیست! 🔹متن طرح کلان معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور را نزدیک به 4 بار به دقت خوانده‌ام و تلاش کرده‌ام که نقاط مثبت و منفی آن را به درستی فهم کنم. درباره آن به زودی خواهم نوشت، ولی آنچه که به نظرم بیش از هر چیزی اصحاب علم و فرهنگ به خصوص حوزویان عزیز را تهدید می کند، «چُرت در پیچ تاریخی» است! 🆔 @cultural_governance
📝گزیده‌ای از یادداشت 📚 بالیوود مذهبی در ژانر روایت‌های صورتی . 🔹پرده اول: با شروع روایت سیره شهدا، از ابتدای دفاع مقدس، مادران و همسران شهدا به عنوان اولین راویان معرفی می‌شوند. بنابر اثرگذاری این هنر انقلابی، با پایان جنگ، روایت‌های مادرانه و همسرانه قوت گرفته و تولیدات فرهنگی در قالب‌های مختلف، بخش مهمی از گفتمان‌سازی‌های حول جهاد و شهادت را به دوش می‌کشد. نظرات انتقادی در این برهه علاوه بر نفی برخوردهای ماورایی با شهدا، اغراق را به مثابه تحریف می‌دانست و اعتقاد داشت پنهان ماندن آرمان‌های شهدا پشت آفتاب شهیدان خطاست. 🔸پرده دوم: نسل جدید انقلابیون پا به عرصه فعالیت‌های فرهنگی گذاشته‌اند و از روایت‌های سیره شهدا برای خود فانتزی‌های مذهبی ساخته و در گوشه آمال خود به دنبال الگوهایی همچون همسر شهید مدق و یا همسرانی در تراز ابراهیم همت میگردند. اما با عقلانیت شکل‌گیری این شخصیت‌ها را اقتضای محیطی می‌بینند و انقلاب و جنگ را کارخانه انسان‌سازی می‌دانند؛ در نهایت خود را نیز عهده‌دار حفظ این آرمان‌ها می‌بینند. 🔸مسئله اصلی ساخت این فانتزی‌ها و نوع روایتگری‌ها روایت همسرانه‌ای بود که فقط لبه باریکی از زندگی شخصی‌ و برشی تراش خورده و صیقلی افراد را نشان میداد. و بالاخره نسلی با این تمناها، خود صاحب جریان اصلی فرهنگ در کشور شده و پا به عرصه نهادند. 🔹پرده سوم: با شروع صحنه مجاهده دفاع از حرم، خادمین شهدا دیگر بازیگران اصلی میدان جبهه حق بودند و همسرانی که با همان خاطرات انس گرفته بودند حالا خود به صحنه‌گردان‌های اصلی تبدیل شده‌اند. 🔺دوباره تولیدات فرهنگی و نویسنده‌هایی که به قصه‌های ناب رسیده‌اند؛ اما آن چیزی که با آن مواجه می‌شویم دیگر رنگ و بوی نیمه پنهان ماه‌ها را ندارد و کمی دلبرانه‌تر مینویسد و تا حریم خلوت شهدا پیش میرود. و این آغاز بحرانی بود که صورت و چشمان شهدا به جای سیرت و ایمانشان الگوی نوجوانان و جوانان قرار گرفت. به کار بردن الفاظی در وصف شهدا که فقط از محارمشان بر می‌آمد حالا ورد زبان نامحرمان شده بود. 🔺روایت‌های خلق شده روایت همسر از شهید بود نه همسر شهید.. کتاب‌هایی که پرفروش میشوند و در این میان آنچه فدا می‌شود خود شهید است. دیگر پاسدار ارزش‌ها نیست بلکه نگهبان خوانده شدن و دیده شدن است. آیا قرار بود ما شهدا را اینگونه شناخته و تا این حد به لایه‌های حریم خصوصی شهید وارد شویم؟ این تولیدات چه هدف و الگوسازی خاصی را در نظر دارد؟ 💠روایت اهداف شهیدان، باید آسان کننده‌ی خودسازی باشد و مانع دست یازیدن به راه شهدا نشود. روایت ناب و تراز که با پرداخت صحیح به نیت، شور و عشق انقلابی حاصل میشود، نیاز به منطق پرداختی دارد که با شروطی همراه است: ۱. هدف از تولید محصول برای متولی امر، صرفاً خوانده شدن و دیده شدن نباشد، نویسنده برای دل به خواه خود ننویسد، دچار طاغوت شهید پرستی نشود و با روایت‌های حاشیه‌ای روی شخصیت حقیقی شهید، حجاب ایجاد نکند. ۲. محصول به کار انقلاب بیاید؛ بدین معنا که قابل تعریف در مسیر تمدن‌سازی انقلاب اسلامی باشد و اسلام اجتماعی را در مرحله سوم انقلاب معنا کند یا به عبارتی ظهور دولت اسلامی، به عنوان معیار نویسندگان قرار بگیرد. بنابراین برنامه‌ریزی و هزینه برای تربیت نسلی اینچنینی از نویسندگان، ضروری و غیرقابل اجتناب است. ‼️ روایت‌های صورتی هشدار ذائقه‌سازی‌هایی زرد و نسلی لاعلاج را می‌دهد که نیاز به جراحی‌های عمیق تربیتی دارد. و این آغاز ماجراست... 🆔 @cultural_governance
استوری همسر شهید بلباسی ⚠️همیشه خدا دانشجوها تو راهیان نور، تو دوره های معرفتی دانشجویی،سر کلاس درس،.... میگند که زندگی ما کجا و شهدا کجا؟ اصلا ما خودمون را هم بکشیم به اونا نمی رسیم! اصلا اگه بخواهیم هم نمیتونیم اونطوری باشیم! ⚠️مقصر این طرز تفکر و زاویه دید؛عزیزانی اعم از نویسنده و گوینده و روایت گرایی هستند که واقعیت زندگی شهدا را گلچین و تیکه پاره می کنند. ⚠️در صورتی که اولین آسیب پنهان کردن قسمتی از واقعیت زندگی شهدا؛غیر دست یافتنی کردن اونا برای جوان امروزی است. ⚠️آسیب بعدی که بین دانشجوها کم نیست؛اینه که برخی از اختلافات دختر و پسرهای مذهبی و خیلی شهدایی؛بعد از ازدواج همین هست که دختر خانم ها به همسراشون گیر میدند و یا دل زده میشند که ؛ چرا مثل فلان شهید نیستی؟ چرا نماز شبت ترک شد؟ چرا بعد از نماز صبح جامعه کبیره مثل فلان شهید نخواندی؟ یعنی یه متری دست شون دادیم که بر اساس کل واقعیت زندگی عادی شهدا نیست؛و لذت های زندگی را به کام شون تلخ کردیم. 🔰شهدا افراد مقدسی هستند که قبل از شهادت یک زندگی کاملا عادی مثل زندگی میلیون ها نفر داشتند؛و نقطه عطف زندگی شون یا مبانی معرفتی قوی شون بوده؛یا یه تصمیم درست دقیقه نود تو زندگی شون بوده؛یا هر عامل مثبت دیگری. اصلا اینطوری نبوده که اینا از عالم دیگه ای اومده باشند؛نه. اتفاقا زندگی کاملا عادی مثل من و شما داشتند. 🔰مثل شهدای کربلا که تاریخ کل واقعیت درباره اونا را بیان کرده. میتونی شهید حر بن ریاحی باشی؛که راه را بر امام ات بستی ولی بعدش شهید تو رکاب امامت بشی و امام زمان بهت سلام بده. میتونی زهیر یا وهب باشی و تغییر مذهب بدی و شهید بشی. 🆔 @cultural_governance
🔴 گدایی مناسبت‌ها ولنتاین، جشن کریسمس، جشن هالووین و سایر جشن های کشورهای غربی و مسیحیت و غیره، که تناسبی با فرهنگ و رسوم ایران و اسلام ندارد، روز به روز در بین جوانان ایرانی مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. در حالی که رسومی مانند شب یلدا، عید نوروز، ایام ولادت اهل بیت و سالروز ازدواج امام علی و حضرت زهرا و سالروز آغاز امامت امام زمان و سایر مراسمات ملی و دینی که مناسب فرهنگ و رسوم ایران اسلامی هست، کم نیست. پس علّت حرکت پرشتاب جوانان به سوی فرهنگ های غربی چیست؟ آیا این حرکت ضرری هم دارد؟ شناخت و آگاهی پیدا کردن از آداب و رسوم سایر ملل و ادیان امری پسندیده است و حتی اگر نکات مثبت آن را اخذ و در زندگی روزانه عملی کنیم شایسته نیکان است. ولی اینکه عده ای غوطه ور در این فرهنگ شوند و دنیایشان غرق در آمال غربیون و غرب پرست ها شود و خودتحقیری و کم پنداری عقبه فکری و فرهنگی ایران اسلامی را در بین هم کیشان خویش و القای ناامیدی از ایرانی بودن و مسلمان بودن، امری است که متاسفانه شاهد آن هستیم و هیچ مجوز عقلی و شرعی پشتوانه آن نخواهد بود. اما عوامل این کوچ فرهنگی: ۱. نداشتن رسانه بومی قوی بله اگر در کشور زیر ساخت های رسانه ای قوی وجود داشت، هرگز این مراسمات غربی ها در صدر رسانه ها قرار نمی گرفت و اینقدر توجه ها را به سمت خودش جلب نمیکرد. ۲. نداشتن ایده جذاب دین اسلام و فرهنگ غنی ایرانی پر است از جشن ها و مراسمات جذابی که سال ها در گوشه کتب تاریخی در حال خاک خوردن هست و کسی ایده جذابی برای انتقال آنان به نسل جدید را ندارد. ۳. سلبریتی های الگو تا وقتی جوانان ما الگوهای زندگی خویش را سلبریتی هایی قرار بدهند که در مسابقه فخرفروشی و غربی بودن غوطه ور شده اند، امر به سامان نخواهد رسید. ۴. نبود نظارت بر بازار اگر سیستم حکومتی بر مضر بودن برخی از فرهنگ و رسوم غربی ها واقف گشت، باید قاطعانه از خرید و فروش کالاهای ضد فرهنگ ایرانی اسلامی جلوگیری کند. اما چیزی که مشاهد میشود مسابقه بازاریون در خرید و فروش این کالاهای ضدفرهنگی است و در جواب دغدغه مندان میگویند ما نفروشیم کسی دیگر میفروشد. الآن پول در فروش این جور کالاها است. و این شد عاقبت ما و کوچ جگر گوشه های وطنیمان به ناکجاآباد غربی ها که خود دغدغه مندان فرهنگی جامعه غرب از دست این فرهنگ و رسوم به ستوه آمده اند و این سمت عده ای تازه میخواهند همچو غرب جاهل شوند. 🆔 @cultural_governance
📌نقد شتاب دهنده ها 🖍مقدمه استارت‌آپ نیز مانند بسیاری از پدیده‌های دیگر، دارای دو روی مثبت و منفی است. در کنار ویژگی‌های مثبتی که برای استارت‌آپ‌ها می‌توان برشمرد، با کمی مداقه و بررسی دقیق‌تر و عمیق‌تر، می‌توان اسیب ها و تهدید هایی را نیز در این حوزه مشاهده کرد که در برخی سطوح می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد و در سطوحی دیگر، هنوز فراگیر نشده‌اند؛ اگرچه می‌توان ردّپای آن‌ها را دید. به طور کلّی این تهدیدها و آسیب ها را می‌توانیم در حوزه‌های «امنیتی» «فرهنگی» «ریل گذاری جهت گیری تخصصی غلط» «عدم توجه به زیرساخت های پیش نیاز» «نداشتن مغز افزاری و برنامه دقیق» تقسیم‌بندی کرد. 🖊آن‌طور که جسته و گریخته بیان می‌شود در سال‌های اخیر با اوج گرفتن رشد استارت‌آپ‌ها در کشور، برخی از افراد و نهادها تحت عناوینی چون سرمایه‌گذاری و آموزش در حوزه استارت‌آپ‌ها وارد کشور شده‌اند که بعضاً دارای سوابق امنیّتی منفی هستند. علاوه بر این، در سال‌های گذشته شماری از این افراد و نهادها توانسته‌اند حسن شهرتی نیز بین فعّالان این حوزه کسب کنند. سرمایه‌گذاران و مربیّان خارجی نیز افزون بر آن‌ها به بازار استارت‌آپی ایران وارد شده‌اند. بر این اساس، می‌توان ادّعا کرد که در این فضای کسب‌وکاری، زمینه‌ای ایجاد شده که ممکن است محملی برای برخی تهدیدهای امنیّتی علیه کشور باشد. 🖌سوءاستفاده اطّلاعاتی، قلب این تهدیدها است (کلان داده‌های تولید شده که در اختیار دشمنان شاید قرار بگیرد و یا دسترسی داشته باشند). زیرا این افراد در پوشش فعّالان استارت‌آپی، اوّلاً اطّلاعاتی فراوان درباره شرایط کسب‌وکار و بازار ایران به دست می‌آورند؛ و ثانیاً بسیاری از استارت‌آپ‌ها مجموعه داده‌های عظیمی از رفتارها و اعمال شهروندان به دست آورده‌اند که دسترسی خارجی‌ها به این اطّلاعات می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی برای کشور شود. 🔺 برای مثال، استارت‌آپی که ارائه‌کننده خدمات مجازی کرایه خودرو است، در پایگاه داده خود مشخّصات مشتریان، سوابق استفاده از سرویس، محل سکونت و مکان‌هایی که افراد به آن‌جا رفته‌اند را در اختیار دارد که مجموعه‌ای ارزشمند برای هر دستگاه اطّلاعاتی به حساب می‌آید. بنابراین، فقدان نظارت لازم و عدم تدوین سازوکارهای مناسب در این عرصه می‌تواند این تهدید را به آسیب تبدیل کند. برای مواجهه با این تهدید بایستی سازوکارها و قواعد مورد بازنگری قرار گیرند و حتّی‌المقدور، مقابله با آن از سنخ پیش‌گیری باشد. 🖍در شرایط کنونی، برخی از نهادهای حاکمیّتی چشم خود را بر چنین تهدیدی بسته‌اند و آن را انکار می‌کنند. این برخورد نیز عرصه را برای عملی‌شدن چنین تهدیداتی مهیّا کرده است. در حالی که با هوشیاری این نهادها و نقش‌آفرینی مؤثّر آن‌ها در شفاف‌کردن هر‌چه بیش‌تر این حوزه، می‌توان بخش قابل توجّهی از تهدید را پیش از نیاز به برخوردهای سلبی نهادهای امنیّتی، خنثی کرد. 🆔 @cultural_governance