eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀 تأثیر مثبت و منفی عناوین حوزوی بر تصورات جامعه 🔹 «کاردان، کارشناس، کارشناس ارشد، دکتر» به این عناوین نگاه کنید! هرکدام بار معنایی خاصی دارند که در اذهان مردم و جامعه، حکایت از میزان علمیت افراد دارای آن مدرک دارد؛ تا جایی که دانشجویان درس می‌خوانند تا به این عناوین مهم دست پیدا کنند و مردم نیز به داشتن هرچه بیشتر صاحبان این مدارک، در میان خانواده و خویشاوندان خود، مباهات می‌کنند؛ حتی برای مشکلات دنیوی و مسائل روزمره خود دنبال افرادی می‌گردند که مدارک بالاتری دارند. 🔻 حال به این عناوین دقت کنید: «سطح یک، سطح دو، سطح سه، سطح چهار»! همه‌ی این عناوین برای مردم، گنگ، نامفهوم و چه بسا موجب فاصله‌گرفتن یا حتی اشمئزاز است! تا بگویی سطح چهار دارم می‌پرسند یعنی چه؟ و در پاسخ مجبوری بگویی همان دکترا! البته اخیرا طبق قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانش‌آموختگان سطح چهار حق ندارند از عنوان دکتری برای خود استفاده کنند! لذا استفاده از این عنوان برای حوزویان است، بلکه باید بگویند سطح چهار و معادل دکتری!! ✅ حال اگر مردم عناوینی شبیه به این را بشنوند: «مجتهد تمام، مجتهد متجزی، قریب الاجتهاد، دین‌شناس گرایش فلسفه، دین‌شناس گرایش روانشناسی، مبلّغ عالی، مبلّغ توانمند، مبلّغ کارآموز و...» بله درست حدس زدید! هم این عناوین بار معنایی روشن و قابل فهمی دارند؛ هم ذهنیت مردم و انتظارشان از یک روحانی، با این عناوین تطابق پیدا می‌کند و بهتر جذب روحانیون برای حل مسائل و مشکلات خود می‌شوند. همچنین بهتر درک می‌کنند که روحانیون همه یکدست نیستند و دنبال آن روحانی با مدرکی می‌گردند که موضوع گرفتاری‌شان با سنخ مسأله‌ آنها یکسان است. 🔻 اما دریغ! وقتی که می‌شنوند فلان دانشگاهی دکتر است و فلان روحانی هم دکتر است؛ می‌گویند این بیچاره‌ها از فرط بی‌سوادی مجبور شده‌اند از عناوین دانشگاهی برای خود وام بگیرند و نان و مقامی برای خود دست و پا کنند!! یا می‌گویند اینها قرار بود دین‌شناس شوند رفتند دکتر شدند!! گویا حوزه چراغ جادویی شده که غول دکتر آفریده است! یا اگر خیلی ارادت به قشر روحانیت داشته باشند می‌گویند دکترها برابرند؛ چه دانشگاهی باشند چه حوزوی! ✅ و چه دقیق بود کار امام خامنه‌ای عزیز در نپذیرفتن دکترای افتخاری و متعهد ماندن بر میثاق طلبگی خویشتن. و چه جفا کرده‌ایم ما، اگر همچنان به این میثاق طلبگی پشت کنیم و به فکر مطالبه‌ی تشخیص هویت واقعی حوزوی و اصیل خویش نباشیم. ✅ براستی چنین مأموریتی از عهده شورای عالی و مرکز مدیریت، قطع به یقین برخواهد آمد و ان‌شاءالله امید است که خیلی زود در این امر مهم تعجیل کنند و آن را به فردا و فرداها موکول نکنند که سالهاست این مطالبه‌ی امام خامنه‌ای بر زمین مانده است. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
⚡️ نظرات انتزاعی برای حضور روحانیت در مناصب اجرایی ✍️ حجت الاسلام وحید نجفی در مباحثات نوشت 🔹 آنچه فعلاً مدنظر این قلم است، مسئله «حضور روحانیت در مناصب اجرایی» است که نویسنده علیرغم بررسی برخی مطالب مطرح‌شده در این خصوص، هنوز نتوانسته تنقیح درستی از مسئله در میان مطالب مطرح‌شده بیابد. ازاین‌رو این نوشته درصدد بیان مسئله است تا با روشن شدن ابعاد مساله، شاید نوشته‌ها و گفت‌وگوها گره‌گشایی بیشتری داشته باشند و از احتمال نزاع‌های لفظی و بی‌حاصل بودن دور شوند. 🔸 • روحانیت: گروهی که امروزه بیشتر به روحانیت معروف شده‌اند و شاید «عالمان دین» بهترین تبیین هویتی برای آنان باشند، خصیصه‌ای تمایز بخش با سایر اصناف اجتماعی دارند که هنگام بحث از «حضور روحانیت در مناصب» باید به آن توجه کامل داشت و با توجه به این تمایز به صدور حکم پرداخت. 🔸 خصیصه تمایز بخش روحانیت از سایر اصناف توأمان بودن دو بعد نگرشی و دانشی است. با توجه به سیستم تربیتی و آموزشی ای که روحانی بودن منوط به آن است، روحانیون دانش دینی را به نحو تخصصی برجسته، همراه با دغدغه اقامه دین دارند. توأمان بودن این دو خصیصه نکته مهمی است. دغدغه اقامه دین را می‌توان در بین سایر اصناف نیز مشاهده نمود و از خصیصه‌های هویتی آن‌ها برشمرد. به‌عنوان نمونه صیانت از نظام جمهوری اسلامی را می‌توان معادل دغدغه اقامه دین دانست و طبیعتاً افرادی که مثلاً در سپاه پاسداران هستند را دارای چنین خصیصه ای معرفی کرد. کما اینکه دانش دینی نیز در بین برخی از غیر روحانیون وجود دارد و می‌توان حتی افرادی را در کرسی‌های اسلام‌شناسی مشاهده نمود که اصلاً مسلمان نیستند. بنابراین توأمان بودن این دانش و دغدغه را می‌توان مرز هویتی روحانیت با سایر اصناف در این مساله دانست. 🔸 • مناصب: با مشاهده سخنانی که در این موضوع مطرح می‌شود، این احساس به وجود می‌آید که شاید گویندگان و نویسندگان، هیچ توجهی به آنچه از سخنانشان در فضای واقعی جامعه برداشت می‌شود؛ ندارند؛ و الا این‌گونه مخالفت‌های کلی با حضور روحانیت در مناصب اجرایی حیرت‌آور است. مناصب حکومتی که برای تصدی‌گری روحانیون در فضای واقعی جامعه امروز مطرح و مهیا است را می‌توان در چند دسته جای داد: 1. مناصب سنتی روحانیت نظیر تصدی منصب قضا یا دفاتر ثبت‌اسناد رسمی 2. مناصب مشروط به اجتهاد نظیر اعضای شورای نگهبان، رئیس قوه قضائیه و … 3. نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان‌ها و استان‌ها یا امامت جمعه و مشاغل مرتبط به آن 4. اشتغال در سازمان‌هایی با کارکرد کاملاً حوزوی نظیر سازمان تبلیغات، سازمان حج و … 5. کارشناس فرهنگی و دینی در دستگاه‌های مختلف از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا رایزن فرهنگی و … 🔸 البته برخی مشاغل نیز ممکن است با هویت تخصصی دیگری که یک روحانی دارد، به آن روحانی واگذار شود شود. مثل تصدی کرسی استادی فلسفه توسط یک روحانی که در این دانش سرآمد است؛ اما آنچه اولاً و بالذات برای یک روحانی می‌توان تصور نمود، در همین چند دسته از مشاغل ذکرشده است. 🔸 حال با توجه به این مناصب و جمعیت اندک نسبی روحانیون برای تصدی همین چند دسته، حتی می‌توان به این نکته نیز توجه داد که مسئله‌سازی حضور روحانیت در مناصب اجرایی از کجا بر خواسته است که این‌گونه بدان پرداخته می‌شود؟ 🔸 اگر طلاب مشغول به تحصیل و روحانیون سالخورده و کسانی که مشاغل درون حوزوی دارند به‌علاوه آنان که کاملاً مشغول شئون تبلیغی و اجتماعی هستند را از جمعیت روحانیون حذف کنیم، قطعاً به اعدادی کمتر از سی یا چهل هزار می‌رسیم حال‌آنکه در کشور تنها ۲۰۰ هزار پست مدیریتی وجود دارد؛ پس این همه فضای رسانه ای برای چه شکل گرفته است؟ 🔹 موقعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران آنچه روشن است اینکه حضرت امام خمینی(ره) بعد از استقرار نظام، برخی از نظرات خود نسبت به تصدی چند منصب توسط روحانیت را تغییر دادند و علت آن‌هم شرایط خاص و فقدان افراد قابل از اصناف دیگر بود. حال گویی صرف گذشته چند سال شرایط را تغییر داده است بگذریم از آنکه معمول اضطرارهایی که تصور می شوند، فضای ذهنی نامناسبی برای تامل به وجود می آورند. آیا اکنون حوزه نظریات موردنیاز اداره جامعه را تولید کرده و آن‌ها را به مدل تبدیل کرده و غیر روحانیون را در این زمینه تعلیم داده است که برخی مسلم گرفته‌اند موقعیت اضطراری تغییر کرده است؟ آیا در شرایط امروز ضروری نیست که کارشناس متبحر دین‌شناس با دغدغه اقامه دین، حداقل از هر نوع منصب مدیریتی چند مورد را متصدی شوند تا با اشراف به مسائل حکمرانی، زمینه تولید نظریات دینی در شئون اداره کشور مهیا شود؟ 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
💥 تمدن سازی اسلامی ⭕️ تاملی در روند شکل گیری دولت اسلامی با توجه به حکمرانی اسلامی ✍️اصغر زمانی 🔻مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با ارائه نقشه جامع تمدن نوین اسلامی؛ مسیر کلان رسیدن به قله رفیع تمدن اسلامی را تعیین نمودند و برای هر ایستگاهی از این مسیر پرفراز و نشیب؛ دفترچه راهنمای مهمی نیز ارائه دادند تا آحاد ملت و مسئولین کشور با چشمانی باز این مسیر پرشکوه را طی کنند 🔻 ملت بصیر و مجاهد ایران با همراهی و پشتیبانی بنیان گذار کبیر انقلاب، مرحله اول و دوم طرح تمدن نوین اسلامی یعنی شکل گیری انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را بنحو احسن تحقق بخشیدند، اما متاسفانه شاهد توقف ۴۰ ساله در مرحله سوم یعنی دولت اسلامی هستیم. 🔻 با نگاه آسیب شناسانه به علل عدم تحقق دولت اسلامی به دو علت مهم پی میبریم: ۱_ سرکار بودن روسای قوا و مسئولینی که اعتقادی به صحت و کارآمدی مبانی نظام جمهوری اسلامی نداشتند. ۲_سرکار بودن مسئولین معتقد به مبانی نظام جمهوری اسلامی که شعارهای انقلاب اسلامی را سر می دهند و با اخلاص و فعالیت جهادی دنبال حل مشکلات مردم و نظام اسلامی هستند ولی نسخه حل مشکلات را از تئوری های غربی میگیرند و بعبارت دیگر حکمرانی منحط غربی را در حل مسائل کشور پیش میگیرند و در نتیجه کشور دچار آسیب و هزینه میشود. 🔻 مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها بر لزوم پایبندی به حکمرانی اسلامی در عرصه های علم و فرهنگ و اقتصاد و حقوق و سیاست و فضای مجازی و...تاکید داشته اند و دیروز نیز در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به این امر مهم توصیه و تاکید کردند. 🔻 مسئولین کشور و بالخصوص آیت الله رئیسی، رئیس جمهور مردمی و مجاهد؛ باید عنایت داشته باشد که تحقق دولت اسلامی نیازمند حکمرانی اسلامی در عرصه های مختلف است و منبع دریافت نسخه حکمرانی اسلامی، مراکز تخصصی حوزه علمیه است. 🔻متاسفانه مراکز تخصصی و بزرگان صاحب نظر حوزه علمیه از کم توجهی برخی مسئولین به نظرات و برنامه های مبتنی بر حکمرانی اسلامی گلایه دارند که نمونه بارز آن یادداشت علمی_انتقادی استاد احمد علی یوسفی(رییس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه) به طرح اقتصادی دولت می باشد که در آدرس زیر قابل مشاهده است. https://www.alef.ir/news/4010830070.html 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
ولنگاری فرهنگی به چه معناست؟ 1️⃣ یعنی نظارت کافی بر بازار پوشاک و البسه‌ی مردم ‌[چه تولیدات داخلی ، چه واردات خارجی] وجود ندارد و لباس‌های ضد فرهنگ ایرانی - اسلامی به راحتی در دسترس مردم است! 2️⃣ یعنی تعداد زیادی از فیلم های سینمایی و سریال های خانگیِ مجوز داده شده توسط وزارت ارشاد و نهادهای وابسته ، پرچم دار عادی سازی فحشا و بدحجابی هستند! 3️⃣ یعنی فضای مجازی کشور در نهایتِ یله و رها بودن به سر می‌برد و دشمنان به سادگی روی ذهن و روح مردم اثر می‌گذارند و پروژه‌ی روی زمین مانده! 4️⃣ یعنی منابع تحقیقاتی و کتب دانشگاهی ما ، در بسیاری از موارد ترجمه‌ی کتاب ها و آثار خارجی‌ست و پالایشی رو آنها صورت نگرفته و دانشجویان و نخبگان ما از مبانی و علوم غربی تغذیه می‌کنند! 5️⃣ یعنی در تولید انیمیشن ها و بازی های ایرانی ضعف فراوانی داریم و در این زمینه‌ها معمولا مصرف کنند‌ه‌ی تولیدات غربی هستیم! 6️⃣ یعنی محصولات فرهنگی و لوازم تحریرِ کودکان و نوجوانان ما از نماد های ایرانی-اسلامی تهی ، و پر از نمادهای غربی‌ست! 7️⃣ یعنی نهادهای فرهنگی ما همچون حوزه‌ی علمیه از ضعف های عمیقِ ساختاری و مدیریتی رنج می‌برند و در ساختار برخی نهادهای فرهنگیِ جامعه ، هم شاهد فیزیکی هستیم و هم نفوذ گفتمانی! 8️⃣ یعنی آموزش و پرورش شاید در بحث آموزش عملکرد نسبتا خوبی داشته باشد ، ولی در موضوع پرورشِ دانش آموزان ضعف های فراوانی دارد که در این مجال فرصت پرداختن به آن نیست! 🚸 نکته‌ی مهم آنجاست که در این روزها ثمره‌ی این ولنگاری فرهنگی را در کف جامعه و رفتار برخی جوانان و نوجوانان به خوبی می‌توان دید و به نظر می‌آید باید یک انقلاب فرهنگی در تفکرات ، برنامه‌ریزی ها و اعضای «شورای عالی انقلاب فرهنگی» و نهادهای فرهنگی ما صورت بگیرد تا بتوانیم به اصلاح مسائل فرهنگی کشور امیدوار باشیم!!! 📍پ.ن : حتما سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۱ را ببینید! ✍️ میلاد خورسندی 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
https://virasty.com/Mogtaba_farhang/1674280401043803700 به توییتر فارسی ساخت ایران بپیوندید https://virasty.com/Mogtaba_farhan
🔹اگر مسئله راهبری جریان تربیتی و فرهنگی در کشور را بخواهیم ذیل یک قرارگاه مرکزی – که قاعدتاً می بایست شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد – راهبری نماییم در این صورت نیازمند ایجاد یک جبهه فراگیر از نهادهای فرهنگی و تربیتی هستیم که بر اساس اقتضائات خود بتوانند بخشی از ماموریت مندرج در کالک مهندسی فرهنگی کشور را برعهده گرفته و بر اساس نقاط قوت خود آن را به سرانجام رسانند. 📌متاسفانه بر خلاف این ضرورت بخشی از ماموریت های ذیل این نهادها، با هویت و بوم سازمان ها تناسب نداشته و چه بسیار سازمان هایی که بر اساس ذائقه مدیران خود، ماموریتی را بر عهده می گیرند که به دلیل این ناهمگونی، چیزی جز اتلاف منابع را در پی نخواهد داشت. بر اساس یکی از الگوهای مرسوم در سازمان های فرهنگی دنیا، بخشی از نهادهای فوق را دسته بندی نموده است. فارغ از کارایی یا عدم کارایی شاخصه های سنجش و محصول این پژوهش، اصل دسته بندی فوق می تواند برای سیاستگذاران این حوزه قابل بهره برداری باشد. لینک دانلود مقاله: 🌐mohammadrahmani.com/?p=769 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴⚡️خانواده یهودی با داشتن ۲۳فرزند! 🔺یهودیان معتقدند که تنها وارثان زمین فقط قوم یهود است و دیگر انسان ها بردگان آن ها خواهند بود! 🔺به همین دلیل به شدت روی ازدواج به موقع تاکید دارند، از نظر شرع آنها، واجب هست هر خانم حداقل ۱۰ فرزند به دنیا بیاورد و استفاده از وسایل جلوگیری ، در قوم یهود ،گناهی بزرگ‌شمرده می شود. 🔺آن ها با به دنیا آوردن هر فرزند ، آن کودک را وارث یک قسمتی از جهان می نامند، حالا فکر کنید ۲۰سال دیگر چه بلایی سر نسل شیعه خواهد آمد ؟؟؟؟ 🔺ناخواسته امام زمانمان راتنها خواهیم گذاشت، آهای اونایی که آرزوی ،سربازی امام زمان رو دارید، خواسته مهم امام زمان (عج) و نائب بر حق ایشان ، ازدواج به موقع و فرزند آوری است... 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
✍️۱۰ گام به جلو در حکمرانی فرهنگی 🖇حجت الاسلام رضا غلامی از بایسته‌های چشم‌انداز در حکمرانی فرهنگی می‌گوید 🖍جهت مطالعه اینجا کلیک نمایید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
سخنی با حجت‌الاسلام خسروپناه اکنون که حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خسروپناه دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را بر عهده گرفته، برخی جریانات سیاسی و رسانه‌ها تلاش کردند دبیر جدید شورا را با مسائل حاشیه‌ای مواجه کنند، اما واقعیت آن است که جناب خسروپناه مسئولیتی بسیار بزرگ‌تر از درگیرشدن در چنین حاشیه‌هایی دارد. او اکنون باید هم بار سنگین قصور و تقصیر‌های گذشته حوزه مأموریتی جدیدش را بر دوش بکشد و هم برای آینده این بخش برنامه‌ریزی کند. بخشی از مهم‌ترین دستورکار‌های دبیر و دبیرخانه جدید شورا را چنین می‌توان برشمرد: ۱- «انقلاب فرهنگی» مهم‌ترین رسالت انقلاب‌اسلامی است که بعد از ۴۰ سال همچنان در لفظ مانده و مظلومیت مضاعف آن اینکه معادل اداره دانشگاه‌ها قلمداد شده است. طی چهار دهه گذشته بیشتر وقت شورا مصروف مسائل مدیریتی دانشگاه‌ها شده و گویی فراموش شده که دانشگاه خود یک بخش از کلان‌حوزه «فرهنگ» است و اتفاقاً مدیریت دانشگاه هر اندازه مهم باشد به کلیت راهبری فرهنگ، نسبتی بسیار بسیار کوچک دارد. نخستین و فوری‌ترین مسئولیت مهم دبیر جدید رفع این مظلومیت از مفهوم انقلاب فرهنگی و تلاش برای جاانداختن معنای موسع و پیشروانه آن در نظام حکمرانی است. ۲- از ۲۸ عضو کنونی شورا حدوداً نیمی اعضای حقوقی‌اند که مسئولیت‌های مهم و پرمشغله‌ای دارند و تعداد زیادی از حقیقی‌ها هم یک یا چندین مسئولیت همزمان دارند و عملاً می‌توان گفت به‌جز انگشت‌شمار، بیشتر اعضا فرصت چندانی برای توجه خاص به وظایف محوله به شورا ندارند. در واقع بار اصلی کار بر دوش دبیر و دبیرخانه است و تصمیم‌سازی و نظارت دبیرخانه است که به کار انقلاب فرهنگی معنا می‌دهد. دبیر باید خود را مسئول واقعی این بخش بداند، هرچند شاید اختیارات کافی قانونی آن را هم نداشته باشد. مجموعه توصیه‌ها و رهنمود‌هایی که رهبر معظم انقلاب در طول این سال‌ها به شورا داده‌اند و انبوه انتظارات منطقی به‌جای‌مانده از تحقق پروژه چهل‌ساله «انقلاب فرهنگی» در پیش روی دبیر جدید و همراهانش است تا برای تحقق عملی آن تصمیم‌سازی و نهایتاً بر اجرای آن نظارت لازم را تدبیر کنند. ۳- اکنون چند پرونده باز و نیمه‌کاره در برابر شورا وجود دارد که مدت‌ها دچار رکود در راهبری شده یا در حد سند کاغذی مانده و باید برای فعال‌شدن و به نتیجه رسیدن آن چاره‌اندیشی کرد: تحول در علوم انسانی، تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش، عفاف و حجاب، نقشه جامع علمی کشور، مهندسی فرهنگی و... هرکدام این‌ها در ذیل دبیرخانه گاه ساختار مابه‌ازا و اسناد مصوب منقحی هم دارد، اما در لایه‌های عملیاتی و زیرمجموعه‌های اجرایی گرفتار نارسایی شده است. به‌عنوان نمونه، بعد از گذشت چندسال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش هنوز هم قرائنی از رسوخ اسناد رقیبی، چون ۲۰۳۰ در مرحله اجرا مشاهده می‌شود و در حوزه‌های دیگر نیز کم‌وبیش اعمال سلیقه یا مسائلی ازاین‌دست مشاهده می‌شود. ۴- علاوه بر کلان‌پروژه‌هایی که ذکرشان رفت، سرفصل‌های دیگری نیز هستند که به‌رغم اهمیت همچنان مغفول واقع شده‌اند: تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، ساختار مقاومت و تهاجم شناختی و رسانه‌ای کشور، اصول حمایت و تنظیم‌گری فعالیت‌های فرهنگی مردمی و... که برای این‌ها باید باب جدیدی از اقدامات مدیریتی، و نه صرفاً شعاری، شروع شود. بیش از آنکه به مقاله و کتاب برای شناخت و اهمیت این‌ها احتیاج باشد، نیازمند سازوکار‌های عملیاتی و ترتیبات اجرایی برای ساری و جاری شدن در برنامه هاست. باید راهبرد‌ها و نگاشت نهادی آن‌ها به‌دقت تعریف و برای تحقق آن‌ها در بازه زمانی مشخص برنامه‌ریزی و نظارت لازم اعمال شود. ۵- هرچند مشکلات اقتصادی و معیشتی به مهم‌ترین دغدغه این روز‌های مردم تبدیل‌شده و عملاً روی همه مسائل کشور سایه انداخته، اما نباید فراموش کرد که چالش‌های فرهنگی بسیار عمیق‌تر و مخرب‌تر هستند و در حوادث پاییز امسال تأثیر غفلت‌ها و کوتاهی‌ها در حوزه فرهنگ عمومی و آموزش‌وپرورش آشکارا مشاهده شد. اکنون مهم‌ترین کلان‌راهبرد حکمرانی در این حوزه «بازسازی انقلابی فرهنگ» است که نکات پیش‌تریادشده در واقع ذیل این راهبرد قابل‌تعریف است. آن فرد و نهادی که باید کانون اصلی پیگیری این بازسازی باشد، دبیر و دبیرخانه شورا است و به‌نظر می‌رسد حجت‌الاسلام خسروپناه لازم است توان اصلی خود را معطوف به همین مأموریت نماید. اگر دبیر جدید شورا در دوره مسئولیت خود بتواند خطوط اصلی راهبری فرهنگ عمومی و آموزش را در کشور وارد فرایند بازسازی نماید، می‌توان امیدوار بود که با دبیران ادوار گذشته شورا تفاوتی اساسی داشته و واقعاً شورا به‌عنوان خود نزدیک‌تر شود. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
✅غرب پنج مرحله حکمرانی را طی کرد است اول: حکمرانی هرمی با رویکردی مستبدانه و ارباب و رعیتی و اقتدار مطلق و بی قید و شرط که منجر به توزیع ظلم و جور در مردم شد. دوم: حکمرانی بازاری از طریق تفکیک قوا؛ گرچه تقسیم قدرت با این الگوی حکمرانی شکل گرفت؛ اما اختاپوس قدرت‌ها، جایگزین حکمرانی هرمی شد و در واقع اقتدار ظلم و جور توزیع گردید. ۸ سوم: حکمرانی حزبی؛ این الگو توانست احزاب متعدد و شفاف را با اساس نامه و مرام نامه و برنامه ریزی‌های تعریف شده در جامعه تشکیل دهد و مردم با تفکر و اراده به انتخاب حزب محبوب خود اقدام کنند؛ لکن قدرت اقتصادی در مدیریت احزاب، دوباره توزیع ظلم و جور را به شکل دیگری رهبری کرد. چهارم: حکمرانی با رویکرد جامعه مدنی؛ در این الگو، علاوه بر احزاب، تشکل‌های دیگر و مستقل از دولت مانند ngo ها و سندیکاها شکل گرفت و توزیع قدرت‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و مشارکت مردمی توسعه یافت؛ لکن نقش اختاپوس اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در مدیریت تشکل‌های مستقل از دولت، نقش مشارکت واقعی مردم را کاهش داد. پنجم: حکمرانی فضای مجازی و رسانه‌ای؛ این الگو به نوعی بازگشت به حکمرانی هرمی اقتدارگرای ظالمانه است؛ اما با ابزار رسانه و فضای مجازی و هوش مصنوعی که می‌تواند هم نیازسنجی کند و هم نیازسازی انسانها را به دست گیرد و با مدد هوش مصنوعی به مدیریت هوش طبیعی انسانها بپردازد و آدمیان را چون خیمه شب بازی، مختال فخور سازد و جبر اجتماعی رسانه‌ای پدید آورد. مردم در این الگو مشارکت دارند و حتا مشارکت حداکثری، اما با میل خود، ظلم و جور و فساد و اسارت را پذیرا می‌شوند. فرهنگ برهنگی و‌ برده‌داری مدرن را با تخیل و نسبی گرایی و تناسخ هویتی می‌پذیرند. بشر امروز گرفتار چنین حکمرانی گردید. این حکمرانی، مسلمان و غیرمسلمان و انقلابی و غیرانقلابی و اصول گرا و اصلاح طلب و رزمنده و شرمنده نمی‌شناسد و همه را اسیر حکمرانی رسانه‌ای می‌کند. 🖍مهدی یار 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
سینماها روز گذشته ۲.۵ میلیارد فروش داشتند 🔻روز سه شنبه هفته گذشته پرمخاطب‌ترین روز سینما در ۶ ماه گذشته بود که بالغ بر ۸۰ هزار نفر به سینماهای کشور رفتند و سینماها بیش از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش کردند؛ این رقم بعد از ناآرامی‌های اخیر قابل توجه بود. 🔻نکته جالب این هفته فروش خوب روز گذشته بود که سینماهای کشور ۲ میلیارد و نیم فروش کردند و ۶۵ هزار و ۳۵۷ نفر به سینماها رفتند. این رقم نسبت به فروش جمعه دو هفته قبل که سینماها ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروختند نشان دهنده افزایش مخاطبین سینما بوده است. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔻قصّۀ غم‌انگیز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی (۳): «سازمان اداری» یا «قرارگاه جنگی»؟! 🖊 مهدی جمشیدی ۱. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، همچون «قوّۀ عاقلۀ فرهنگی» عمل نمی‌کند؛ یعنی تکیه‌گاه «تفکّر فرهنگی» نیست و کسی از این جهت، به شورا ارجاع نمی‌دهد و آن را معتبر و وزین نمی‌انگارد. اگر هم ارجاعی صورت می‌گیرد، از جنبۀ «قانونی» است نه از جنبۀ «معرفتی». پس سویۀ قانونی آن بر سویۀ معرفتی‌اش تقدّم یافته است. این شورا، همانند چشمۀ جوشان «مسأله‌پردازی فرهنگی» و «راه‌حل‌یابی فرهنگی» عمل نمی‌کند و رودخانۀ خروشان «اندیشه‌ورزی فرهنگی» نیست. باید «عقل فرهنگیِ انقلاب» باشد، امّا چون هم تولید نظری و زایش معرفتی ندارد و هم بی‌عمل یا کم‌عمل به کناری نشسته است، نه حکم «عقل» را دارد و نه حکم «دست و پا» را. گویا نیست و حیاتش، صوری و نمادین است. هستی‌اش، بی‌کارکرد شده است و از هویّت نخستین و رسالت اوّلیّه‌اش فاصله گرفته است. ۲. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هدایت و راهبری فرهنگی را در «سندنویسی»، منحصر و خلاصه کرده است. ازاین‌رو، فاعلیّتش، نه‌تنها «رقیق» و «ناچیز» است، بلکه «تک‌بعدی» است. تصوّر کرده که مجموعۀ بایدها و نبایدهایی که می‌نویسد، همۀ آن مسئولیّت تاریخی‌ای است که بر عهده دارد و آن‌گاه باید به کناری بنشیند و جریان‌یافتن خودبه‌خود این سندها را نظاره کند. این شورا برای تحقّق سندها، فریاد نمی‌زند و گریبان چاک نمی‌دهد؛ چون پنداشته است که باید بگوید و بگذرد، نه این برای مقام «تحقّق» و «تعیّن» نیز مبارزه کند. اهل قیام و اقامه نیست؛ سندهایش «اقامه» نمی‌شوند و چون سندنویسان، «قیام‌گر» نیستند. به‌این‌ترتیب، به مجموعه‌ای از «آرمان‌های معلّق» و «تجویزهای سرگردان» تبدیل شده است. هنگامی که «تفکّر معرفتی» از «اصلاح اجتماعی»، و «علم ذهنی» از «عمل عینی» فاصله بگیرد، چنین مجموعه‌ای شکل خواهد گرفت که فقط «فضل» دارد نه «فایده». ۳. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، خود را موظّف به «توجیه» و «همراه‌سازی» کسانی که در روند تصمیم‌هایش نیستند نمی‌بیند و جامعه و نخبگان را «متقاعد» و «هم‌داستان» نمی‌سازد، بلکه انتظار دارد از طریق سندها و طرح‌های آمرانه، همسویی صورت بپذیرد. شورا، «بی‌زبان» و «بی‌توضیح» است و نمی‌کوشد برای تصمیم‌های خود، «استدلال‌پردازی» کند. همچون متفکّران، «برهان» نمی‌آفریند، بلکه همانند قاضیان، «حکم» می‌راند. ازاین‌رو، ماهیّت «حُکمی» دارد نه «حِکمی». یا همگان را هم‌نظر با خویش قلمداد کرده است و یا اعتنایی به نظرات مخالف نداشته و تصوّر کرده که چون بر مسند حاکمیّتی نشسته، بی‌نیاز از دلیل است و همین که بگوید باید بشود. هنوز درنیافته که «شدن‌های فرهنگی»، آمرانه و تحکّمی نیستند، بلکه جوششی و درون‌خیز هستند و باطن آدمی نیز با تبیین و توضیح و استدلال، تسلیم می‌شود. ۴. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، «حضور میدانی» ندارد و فرهنگ را در متن زندگیِ واقعی نمی‌بیند؛ چنان‌که به گزارش‌های آماری بسنده می‌کند و از مواجهات مستقیم و مشاهدات عینی، بی‌نصیب است. با پرسه‌زنی فرهنگی، بیگانه است و در میان مردم و هم‌سخن با توده‌ها نیست. با جلسات بسته و محافل خودمانی و فضاهای گل‌خانه‌ای خو گرفته و صحنۀ واقعیِ بازی فرهنگ را به حال خویش رها کرده است. هدایتش، «از راه دور» است و اتاق فرماندهی‌اش فرسنگ‌ها از خطّ مقدّم فاصله دارد. این قرارگاه، دستور هیچ عملیاتی را صادر نمی‌کند؛ چون همچنان احساس نکرده که جنگی درگرفته که بستر اصلی‌اش فرهنگ است. گمان می‌برد که شرایط عادی هستیم و صلح برقرار است. ازاین‌رو، «کنش عینی» و «فاعلیّتِ اجتماعی» ندارد و در چالش‌های کلانِ فرهنگی، خاموش و بی‌عمل است. شورا به ‌صورت جمعی، هیچ‌گونه «موضع‌گیریِ تفصیلی و تحلیلی» ندارد و نسبت به رویدادها، واکنشی از خود نشان نمی‌دهد. ۵. شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، از «گروه‌های خودجوش فرهنگی»، غافل است و ارتباطی با «بدنۀ فعّال فرهنگی» ندارد؛ چراکه منطقۀ کنش خود را فقط سازمان‌های رسمی تصوّر کرده است. هویّتش مبتنی بر روایت «دیوان‌سالارانه» از فرهنگ است و تنها چشم به «سازمان‌های فرهنگی» دارد و عناصر دیگری را وارد در معادلات نمی‌کند. نیروها و گروه‌های غیررسمی، رنگ صحن شورا را ندیده‌اند و تحلیل‌ها و تجویزهای‌شان شنیده نشده است. هر چند کفایت فرهنگی‌شان، غیر قابل مقایسه با شورا است، امّا سهمی از قدرت ندارند و صدای‌شان شنیده نمی‌شود. البتّه این بخش محذوف و مغفول، توقع هدایت‌گری از شورا ندارد، چون به‌خوبی می‌داند که شورا چنین بضاعتی ندارد و در کار خویش نیز مانده است، امّا دست‌کم می‌شد از این ظرفیّت بیرون از قدرت بهره گرفت و شورا را به یک نهاد مردمی و مشارکتی تبدیل کرد و درهای آن را به روی عرصۀ عمومی گشود. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴⚡️ بیانات رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی 🔺تبیان این اینفوگرافیک را از دیدار امروز رهبر انقلاب با مدیران سازمان تبلیغات و حوزه هنری تهیه کرده. 🔺جمعی از مدیران سازمان تبلیغات و حوزه هنری ظهر امروز شنبه ۲۸ دی با رهبر انقلاب دیدار کردند. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
📌 💢 چند ماهی است که کشور با بحران هایی مواجه شده است که ریشه در فرسوده بودن ساختار های مختلف دارد از جمله ساختار های . ⭕️ حتی درباره ی مسئله حجاب و عفاف که تقریبا بهانه ی بود برای ظهور بحران های مختلف ، یکی از کم کار ترین ساختار ها ، ساختار های فرهنگی می باشد البته این کم کاری خلاصه نمی شود در مسئله حجاب و عفاف بلکه تمام امور را شامل است. ⭕️ به عنوان نمونه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سنوات مختلف در حوزه عفاف و حجاب مصوباتی داشته و برای بخش‌های مختلف حاکمیتی وظایفی را تصویب نموده که لازم الرعایه و لازم الاجر بوده است. ⭕️ دستگاه‌های ۲۶ گانه تکالیف محوله خودشان را در اجرای سند تحول مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به خوبی انجام نداده اند یا اینکه ساختار های فرهنگی همچون عقیدتی ها ، نهاد رهبری ها ، حوزه علمیه ها ، تبلیغات اسلامی ها ، ستاد اقامه نماز جمعه ها ووووو هزاران ارگان دیگر ، فرهنگ را بدون فهم به قتلگاه برده اند!! ⭕️ و اگر ورودی در فرهنگ داشته اند با رویکرد تقلیل گرایانه بوده است از این مقدمات پیش گفته مشخص می شود که بازبینی و بازسازی در دیدگاه ها ، ساختار ها و نهاد های فرهنگی امری ضروری است! ⭕️ فرهنگ باید به عنوان یک علم مجزا در حوزه مورد بحث قرار بگیرد و برنامه ها و نمودها بر اساس این علم و نظریه های آن سنجیده و مهندسی شوند ، امروز ساختار های فرهنگی کشور مثل سایر ساختار ها در گیر بی برنامگی و حتی بی سوادی می باشد! ⭕️ ایران عزیز اگر نتواند خود را بازسازی و بازبینی کند ، توسط فرهنگ های هژمونی طلب دیگر به انزوا و حتی انحطاط کشانده خواهد شد. ________________________________ ⚠️ البته مدیریت فرهنگ از عالی به دانی نگاه واقع بینانه ی نیست لذا باید در نگاه خودمان نسبت به امر فرهنگی بازبینی اساسی نماییم . 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴 آیا با ۳۱۳ نفر میشود قیام کرد ؟ 🔵 در مقاله‌ای که اندیشکده یهودی جینسا به تازگی چاپ نموده، عنوان کرده است: 🌕 وقتی یک ژنرال ایرانی شیعه به نام "قاسم سلیمانی" می‌تواند ارتشی نیم‌سری و نیم‌نظامی چریک را در سطح خاورمیانه آماده سازی و تا آمریکای جنوبی و افریقا گسترش دهد که هیچ ارتشی درسطح جهانی تاب مقابله با آن را نداشته باشد، یا وقتی در مانورها بهترین ارتشهای جهان همچون ارتش آمریکا و اسرائیل مقابل آنها قرار می‌گیرند، به سمت نبرد فرسایشی پیش می‌روند و در نهایت درمانده و خسته، یا باید آتش‌بس استراتژیک، و یا شکست مذبوحانه را پذیرا باشند، می‌توان گفت: اگر در سطح جهانی فقط ۱٠٠ نفر نه ۳۱۳ نفر، از این چنین افرادی را شخصی در اختیار داشته باشد می‌تواند، ادعای رهبری و حکومت بر کل گیتی را داشته باشد!!! 🔺 همین اندیشکده عنوان کرد: در زمانی که "داعش" به کردستان عراق یورش برد، کردستان عراق ۹٠ هزار نیرو و انواع سلاح‌های سبک، نیمه‌سنگین، و سنگین را در اختیار داشت، که در عرض فقط چند ساعت شکست خورد! و ناچاراً در آخرین لحظات سقوط، دست به دامان سردار ایرانی "حاج قاسم سلیمانی" شدند، او فقط با ۴٠ نیرو برای مقابله با اشغالگران داعشی وارد کردستان عراق شد، خودِ سرکرده کردهای عراق "آقای بارزانی" می‌گوید: وقتی او و چهل نیرویش را دیدم، پاهایم سست شده بود و گفتم: فقط همین چند نفر؟! اما وقتی خبر حضور "حاج قاسم" به گوش داعشی‌ها رسید، در نهایت ناباوری دیدیم که با شنیدن خبر حضور "حاج قاسم"، چند کیلومتر عقب نشینی استراتژیک نمودند! جالب آن‌که این چهل نفر، هر کدام متخصص یک قسمت از امور نظامی بودند؛ مثل: ▪️ اطلاعات، ▪️ خمپاره انداز، ▪️ بی‌سیم‌چی، ▪️ نقشه خوان، ▪️ طراح جنگهای درون شهری، ▪️ طراح جنگهای چریکی و شبانه، ▪️ طراح جنگهای نامنظم و خط شکن ▪️ و... بعد از پیروزی بر "داعش" بود که بارزانی می‌گوید: تازه فهمیدم چرا همه جا صحبت "لشکر یک نفره" در میان است! ما با ۹٠ هزار نیرو در چند ساعت شکست خورده بودیم و "کردستان عراق" طومارش داشت در هم می‌پیچید، ولی یک نفر با ۴٠ نیروی زبده ، داعشِ تا بن دندان مسلح را عقب راند و کردستان را باز پس گرفت! آری وقتی خداوند وعده منجی را با حضور۳۱۳ یار می‌دهد، منظورش من و امثال من نخواهد بود، بلکه آنانی که در خود باوری به اعلا درجه رسیده باشند و خداوند را با چشم دل مشاهده کرده باشند، آنچنان فرماندهی و سربازی کنند که از صفر تا صد سربازی تا فرماندهی آنان فاصله‌ای کمتر از دو چشم از هم باشد، سر سپرده و تابع امر ولی زمانه خویش. 🔹 وقتی سردارانی از جنس شهدا، تابع امر ولی فقیه و همسو با آرمان‌های والای مهدوی همچون سلیمانی‌ها هستند، آن زمان به این ادراک خواهیم رسید.که با ۳۱۳ نفر می توان در زیر پرچم امام زمان(ع) دنیا را از تمام امراض، گرفتاری ها وبی عدالتی ها نجات داد. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
"به بهانه مطالبه اخیر رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ" شناخت دقیق نقاط ضعف؛ پیش نیاز درمان به گزارش "فکرت"، یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب در دیدار چندی پیش اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با ایشان، تأکید بر لزوم شناخت دقیق ضعف‌های فرهنگی بود. به نظر می‌رسد که ما تا زمانی اشرافیت خوبی نسبت به این قضیه پیدا نکنیم، نخواهیم توانست تحول مطلوب در عرصه فرهنگی را رقم بزنیم؛ تحولی که اگر محقق شود، بی‌گمان آثار و پیامدهای مبارک آن دامن گیر اقتصادمان نیز خواهد شد و ایضاً زمینه ساز تحولی ارزشمند در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و ... هم می‌شود. یکی از عمده‌ترین ضعف‎های فرهنگی کشور از نگاه سکاندار انقلاب، ضعف در ساختارهای فرهنگی است. به همین خاطر ایشان برای چندین بار در همین دیدار، خواستار اهتمام نهادها و دستگاه‌های فرهنگی نظام از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور شدند. این بازسازی و اصلاح البته به صرف شعار و برگزاری جلسات سخنرانی و همایش‌های متداول میسر نمی‌شود هر چند که پیش نیازش همین هم اندیشی‌ها و چاره جویی‌هاست اما بیش از هر چیز، محتاج دغدغه‌مندی، همت و اراده مضاعف و عزم جدی برای اجرای صحیح برنامه‌های تحولی است. بی شک یکی از نقاط ضعف عمده ما در عرصه فرهنگی، ناظر به عدم استفاده مطلوب و حداکثری از ظرفیت تشکل‌های مردمی در این وادی است، کما این که مقام معظم رهبری نیز از شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستند "با هدایت صحیح هزاران تشکل مردمی که در کارهای فرهنگی متنوع و گسترده‌ای فعالیت دارند، زمینه‌ساز شکل‌گیری حرکت عمومی در مقوله‌های مهمی همچون گسترش فرهنگ قناعت و عدم اسراف شود." بهره گیری از این توانمندی و به فعلیت درآوردن آن، مستلزم نقشه راهی به منظور هدایتگری صحیح است و گرنه بدون برنامه و نقشه راه نخواهیم توانست به اهداف مدنظر در ساحت فرهنگ نائل شویم. آن چه حائز اهمیت است این که بدانیم شناخت دقیق نقاط ضعف، پیش نیاز درمان و چاره جویی برای حل معضلات فرهنگی است و تأکید رهبر عزیزمان بر این مسأله ، مؤید اهمیت فوق العاده این بحث کلیدی است. 🖋سید محمدمهدی موسوی، از اعضای هیئت تحریریه فکرت 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔻عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در گفت‌وگو باحوزه: حجت‌الاسلام‌والمسلمین لیالی: با توجه به جایگاه بسیار مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال حاضر به شدت نیازمند نقد منصفانه و جدّی عملکرد این شورا هستیم. 📎 مشروح گفت‌وگو 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🗂اتمام پرونده 📚بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔰مجموعه حکمرانی فرهنگی با هدف تولید و توزیع محتوای فاخر به دنبال ایفای نقش، در عرصه مسایل کلان فرهنگی می باشد و با ارائه آرای مختلف؛ بدون طرفداری از نظر و جریان خاصی، بدنبال شبکه سازی دانش از طیف های مختلفی فکری بوده است. 📌یکی از پرونده های مورد بررسی در این ایام، بررسی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده که می توان مدعی این موضوع شد که نظرات نخبگانی مختلف و بسیاری در این پرونده در سکوهای مجموعه منتشر گردید. 📌شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه اصلی مسایل فرهنگی کشور، نیازمند راهبری عالمانه و عاملانه می باشد و بایستی با سیاستگذاری صحیح و کنشگری های نقطه زن، وضعیت نامبارک امروزی فرهنگ را دستخوش تغییرات انقلابی دهد. 📌فصل انتصاب اقای خسروپناه در این مسند، فرصتی است که ایشان بتوانند با نگاه به ظرفیت های نخبگانی و مردمی ما را به این تغییرات سوق دهد.امیدواریم که ایشان در زمان مسولیتشان بتوانند تحول ملموسی را ایجاد نمایند ✍️از تمامی عزیزانی که نظراتشان را با ما درجریان گذاشتند و اثار خودشان را ارسال کردند کمال تشکر و سپاسگذاری را داریم🙏 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
لایحه بودجه سال 1402 با سقف کلی 5261 هزار میلیارد تومان در دولت سیزدهم بسته شده که نسبت به سال جاری حدود 1502 هزار میلیارد تومان و معادل 40 درصد افزایش دارد. در این لایحه در بخش بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره شده که برآورد کل هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این وزارتخانه در سال 1402، 6 هزار و 430 میلیارد و 897 میلیون تومان است. برآورد کلی که برای سال 1402 سازمان سینمایی در لایحه بودجه ذکر شده نیز 482 میلیارد و 156 میلیون تومان است. همچنین در بخش اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دستگاه‌های اجرایی سال 1402، برای «برنامه حمایت و گسترش سینمای ملی و ارتقای دانش و فناوری‌های نوین صنعت سینما» رقم 320 میلیارد و 59 میلیون تومان قید شده است. این رقم سال گذشته 336 میلیارد و 908 میلیون تومان برآورد شده بود. در لایحه امسال همانند سال گذشته به بودجه زیرمجموعه‌های دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش معاونت هنری و نیز تئاتر به طور مجزا اشاره نشده اما برای فصل فرهنگ و هنر برآورد اعتبارات سال 1402، رقم پنج هزارو 812 میلیارد و 396 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور درباره نشاط اجتماعی در ایران 🔸این گزارش، پیمایش‌های انجام‌شده در حوزه نشاط در سه دهه اخیر را رصد کرده و تلاش می‌کند هر دو گروه از پژوهش‌هایی که شادی را به‌صورت مستقیم (میانگین شادی) و غیرمستقیم (میانگین میزان رضایت از زندگی در ابعاد مختلف) ارزیابی کرده‌اند، مدنظر قرار دهد تا به‌واسطه مقایسه نتایج آن‌ها، نمایی جامع از وضعیت شادی و نشاط در ایران ارائه کند. 🔸به همین منظور، ابتدا، گزارش‌های جهانی را که به‌صورت مقایسه‌ای به وضعیت شادی در کشورهای مختلف پرداخته‌اند، مرور می‌کند که در این مقیاس، تعداد ۹ پیمایش در سنجش وضعیت شادکامی کشورها از سال ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار گرفته است. ♦️دریافت متن کامل گزارش👇 https://ircud.ir/fa/content/283690 | 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
عملیات حساس سرگرمی نگاهی به کارنامه شبکه نسیم از بدو تاسیسش نشان می‌دهد که در کنار نقاط قوت و برنامه‌های جذاب و پربیننده‌اش حتما ضعف‌ها و کاستی‌هایی داشته که در دوره مدیریتی تازه، حتما برای رفع آنها اقدامات و برنامه‌های لازم را شاهد خواهیم بود. شبکه نسیم در‌صورت اختصاص یک بودجه مناسب و بالاتر از آن مدیریت صحیح و غیرسیاسی و داشتن روحیه همراهی با هنرمندان بدون امتیازدادن‌های بی‌مورد می‌تواند نقطه قوت شبکه‌های تلویزیونی باشد. «فرهیختگان» به بهانه تغییر مدیر شبکه نسیم، پیشنهاداتی برای تلویزیون دارد: 🔻سرگرمیش یادت نره هرچند در متن انتصاب سرپرست تازه شبکه نسیم هیچ نشانی از «سرگرمی» دیده نمی‌شود و به همان «نشاط» اکتفا شده است، اما اینکه رسانه بدون‌سرگرمی عملا روح و جان ندارد، آنقدر بدیهی است که نیازی به تکرار ندارد. 🔻پرهیز از سلبریتی‌محوری انگار قانون نانوشته‌ای در تلویزیون وجود دارد که حتما برای دیده‌شدن یک برنامه نیاز به یک سلبریتی است و برای تامین میزان دستمزدشان هم حتما اسپانسری وجود دارد و اساسا مشکلی هم وجود ندارد. یک نگاه دقیق به حاشیه‌های برخی از این برنامه‌ها نشان می‌دهد که فرمان این رابطه در دست سلبریتی‌هاست و نه تلویزیون. آنها هستند که هر وقت بخواهند برنامه می‌سازند و هر وقت نخواهند نمی‌سازند و رقم‌هایشان را هم برای هر قرارداد بالاتر می‌برند. فاجعه جایی رخ می‌دهد که اتکای کامل رسانه ملی برای جذب تماشاگرانش به چند چهره محدود می‌شود و آن چهره‌ها هم یا خواسته یا ناخواسته نمی‌توانند برنامه بسازند و دست این رسانه به‌شدت خالی می‌ماند. 🔻تعادل بین خلاقیت و بومی‌سازی اینکه از برنامه‌های موفق خارجی، نمونه‌های ایرانیزه ساخته شود ایده خوبی است، اما این دلیل نمی‌شود که راه‌های خلاقیت و نوآوری در برنامه‌سازی بسته و تنها به این روش بسنده شود. از آن‌سو هم نباید کنداکتور به بهانه نبودن و نساختن برنامه‌های کاملا ایرانی، بومی و خلاقانه خالی بماند. 🔻از «دورهمی» به مسابقه پیش از مهران مدیری، مهراب قاسم‌خانی کارگردانی این برنامه تلویزیونی را برعهده داشت، اما به‌‌دلیل ممنوع‌‌الکار شدنش از قسمت 13 به بعد مدیری کارگردانی را برعهده گرفت. حاشیه از همان ابتدا اطراف این برنامه بود. 🔻برای کودکان و بزرگسالان در «کودک شو» یک مجری از ابتدا تا انتها، مسابقه و برنامه را هدایت می‌کند. یکی از ویژگی‌هایی که این برنامه دارد این است که از کودک تا بزرگسال می‌توانند آن را تماشا کنند و با ژانر خانوادگی تولید شده است. هدف از تولید این برنامه کنار هم قرار دادن فرزندان با والدین‌شان در یک محیط سرگرم کننده، هیجانی و در‌عین‌حال رقابتی است. درواقع در «کودک شو» می‌خواهند والدین هم در کنار فرزندان‌شان کودکی کنند. 🔻قدیمی و همچنان محبوب؟ «خندوانه» یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی ایران محسوب می‌شود. این برنامه از سال 93 روی آنتن رفته و تاکنون ادامه دارد. «خندوانه» یکی از برنامه‌هایی است که به‌دلیل ژانر خانوادگی‌ای که دارد، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. 🔻معادل فارسی برای کلمات بیگانه «کتاب ‌باز» برنامه‌ای با هدف ترویج و گسترش فرهنگ کتاب‌‌خوانی از شبکه نسیم و از سال 95 پخش می‌شود. در قسمتی از این مجموعه که در زمان کرونا هم بود در هر بخش، یک بسته فرهنگی شامل فیلم، کتاب و موسیقی به مخاطبان پیشنهاد می‌شد تا مخاطب ایده بگیرد. یکی از ویژگی‌هایی که این برنامه دارد این است که جایگزینی از معادل فارسی کلمه‌های بیگانه در حین صحبت‌های مجری و میهمانان استفاده می‌شود و سعی می‌کنند تا با معرفی کلمات فارسی، استفاده از واژه‌های بیگانه را کاهش دهند. 🔻یادش بخیر «چهل تیکه» مجموعه که در پخش اینترنتی، حدود 300هزار بازدید داشته از سال 98 روی آنتن شبکه نسیم رفته است. «چهل تیکه» به مرور خاطرات و نوستالژی‌ها با هنرمندان و افراد مشهور می‌پردازد. درواقع مجری و میهمانان در این برنامه با یکدیگر خاطره‌بازی می‌کنند. | 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔰 عبدالله عباسی: نگاه تصنعی به مشارکت مردم مشکلات فرهنگی را حل نمی‌کند عبدالله عباسی از اساتید استان سمنان در گفتگویی گفت: به نظر می‌رسد که ساختار رسانه و متولیان فرهنگ ما، در انتقال ارزش‌های فرهنگی چندان باورپذیر عمل نمی‌کند و این به این دلیل است که خودش ارزش‌ها و فضائل فرهنگی را باور ندارد و اساساً این ساختار خیلی تحت تأثیر فضای رسانه‌ای غربی است و گاهی از روش‌ها و منش‌های آن‌ها استفاده می‌کند. 🔸 برای خواندن مشروح این خبر کلیک نمایید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴 آیا مردمی‌کردن حکمرانی به نفع مردم است؟ 🔴 اگر مردم، دین را نخواستند و نگذاشتند کارها به آنها سپرده بشود، چه؟ 🔻 نبرد فرهنگی ما در آخرالزمان این است که زندگی جمعی مسئولانه را برای اصلاح امور انتخاب کنیم و آن را بخش مهمی از معنویت بدانیم 🔻 آیا مردم مصلحت خود را درست تشخیص می‌دهند؟ اگر اطلاعات درست به مردم داده شود و اغواگری نشود، مردم نوعاً و غالباً راه درست را انتخاب می‌کنند 🔻 اگر برجامیان اطلاعات درست به مردم می‌‌دادند، مردم از اول همراهی نمی‌‌کردند _ 🔘 طبق برخی روایات، جاانداختن امر به‌معروف و نهی ازمنکر، قبل از ظهور خیلی سخت است. چرا؟ تحلیل بنده این است که چون در زندگی فردی-که محصول تمدن غرب است- دخالت ندادن مردم در امور، خیلی تقویت شده و اصلاً بعضی‌ها به دخالت نکردن در سیاست و نپرداختن به امور اجتماعی پُز می‌هند و افتخار می‌کنند. 🔘 در آخرالزمان و قبل از ظهور، نبرد فرهنگی و فکری ما این است که این زندگی جمعی مسئولانۀ فعالانه را برای اصلاح امور، انتخاب کنیم و این را بخش جدّی از معنویت و سیر و سلوک خودمان بدانیم. 🔘 امر به معروف و نهی از منکر، ساختاری است که مشارکت مردم را در ادارۀ امور خودشان، حداکثری می‌کند و به مردم اعتبار و قدرت می‌دهد و قدرتمند شدن نابجا و زیادیِ بسیاری از افراد و باندها را از بین می‌برد. ولی اگر مردم، دین را نخواستند، چه؟ 🔘 خداوند با توصیۀ محکمی که برای امر به معروف و نهی از منکر دارد، در واقع به جامعۀ بشری این اعتماد بزرگ را می‌دهد که «وقتی مردم حضور و مشارکت داشته باشند، راهی غیر از راه خدا را انتخاب نخواهند کرد. 🔘 الآن ممکن است در دنیا و کشور خودمان، مردم راه‌های غلط را انتخاب کنند، یا در رأی‌گیری‌ها اشخاص غیرشایسته را انتخاب کنند، به‌دلیل اینکه قدرتمندان، از طریق رسانه‌های رذل، با وارونه جلوه‌دادن حقایق و دروغ‌پراکنی، مردم را مأیوس می‌کنند تا مردم استضعاف را بپذیرند. 🔘 ولی اگر مردم تحت تأثیر اغواگری نباشند، نوعاً و غالباً به‌درستی انتخاب و عمل خواهند کرد، مخصوصاً در آخرالزمان که مردم با تجربۀ بشری، نتیجۀ راه‌های غلط را دیده‌اند. 🔘 پس اینکه بگوییم «اگر مردم نخواستند کار به آنها سپرده بشود، چه می‌شود؟» فرض محالی است. همین الان در جامعۀ خودمان، اگر کار به مردم سپرده بشود و اطلاعات درست به مردم داده بشود، مردم بهترین انتخاب را می‌کنند تا منافع‌شان تأمین بشود. 🔘 در دولت قبلی، در ماجرای برجام و ارتباط با آمریکا، برجامیان اطلاعات غلط به مردم دادند. مردم ما هم صلح‌جو هستند و از سرِ عافیت‌طلبی و تنبلی رأی ندادند، بلکه گفتند اگر یک راه معقولی وجود دارد، چرا به خودمان سخت بگیریم؟ 🔘 اگر اطلاعات درست به مردم داده می‌شد، همین احساسی که مردم در سال‌های آخر دورۀ برجامیان داشتند، همان اول هم پیدا می‌کردند و با آنها همراهی نمی‌کردند. 🔘 آیا مردمی‌کردن حکمرانی به نفع مردم است؟ بله. آیا مردم مصلحت خویش را درست تشخیص می‌دهند؟ غالباً بله؛ البته ممکن است موارد نادر هم پدید بیاید ولی اگر مردم اطلاعات دقیق داشته باشند معمولاً درست اقدام می‌کنند. 🔘 رسول‌خدا(ص) می‌فرماید: اگر امر به معروف و نهی نکردید، سلطه‌ اشرار واقع خواهد شد «لَيُسَلِّطَنَّ اللَّهُ شِرَارَكُم» رهبر انقلاب دربارۀ این روایت فرمود: امر به‌معروف و نهی از منکر، جهتش، ضدّ سلطه‌ اشرار است، یعنی این امر و نهی، باید در مقابل سلطه‌ اشرار باشد. 🔘 ایشان می‌فرماید: اولویت‌ امر و نهی را آنجاهایی قرار بدهید که باعث تسلّط اشرار است؛ مثلاً اگر یک جوانی، یک زنی، حجابش خوب نبود ولی گناهش موجب تسلّط اشرار نمی‌شد، او در اولویت نیست... 🔘 برای اینکه تشخیص بدهیم اولویت در امر به معروف و نهی از منکر چیست، بینش سیاسی لازم است. مثلاً آیا مرگ بر آمریکا و مرگ بر بی‌حجاب، هر دو یک وزن دارد؟! ما نمی‌گوییم مسئلۀ بی‌حجابی مهم نیست؛ بلکه می‌گوییم باید دید کدام‌یک مهم‌تر است؟ 🔘 رهبر انقلاب می‌فرماید: بعضی تصوّر می‌کنند امر به معروف و نهی از منکر، منحصر می‌شود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمی‌کند تذکّر بدهد... مهم‌ترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگ‌ترین معروف‌ها که در درجه‌ اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ حفظ عزّت و آبروی ملّت ایران... اعتلای فرهنگ...رونق دادن به اقتصاد و تولید... 🔘 کسی که وضعیت معیشت و نان و آب‌ مردم را درست کرده است اگر به آنها بگوید «حجاب داشته باشید» مردم از او قبول می‌کنند. 👤علیرضا پناهیان۱۴۰۱/۱/۲۶ 🚩 شبکه افق 🆔 @Cultural_governance
ذائقه_سینمایی_ایرانیان_خلاصه_یافته‌ها.pdf
5.02M
🔴 گزارشی از یافته­‌های پیمایش ملی ذائقۀ سینمایی ایرانیان منتشر شد 🔸به استناد این پیمایش، نیمی از پاسخگویان (50.3 درصد) روزی یک یا چند فیلم یا سریال تماشا می‌کنند. 🔸تماشای فیلم و سریال از طریق تلویزیون ایران، بیشترین فراوانی را نسبت به دیگر روش­ها دارد؛ بعد از آن به ترتیب؛ دانلود از اینترنت و تماشای فیلم و سریال از طریق ماهواره شیوه­های رایج پاسخگویان برای تماشای فیلم و سریال است. 🔸ترجیح بیش از نیمی از پاسخگویان (58.1 درصد) بر تماشای فیلم­های سینمایی ایرانی است. 🔸به استناد این پیمایش، فیلم‌های آمریکایی طرفداران بیشتری دارد. 🔸فیلم‌های «متری شیش و نیم»، «اخراجی­ها»، «آینه بغل» و «مارمولک» جزء بهترین فیلم‌های مخاطبان بوده است. 🔸اکثر پاسخگویان (73.9 درصد) اظهار داشته­اند که سریال­های ایرانی را بیشتر تماشا می­کنند. 🔸در میان افرادی که «سریال­های خارجی» را تماشا می­کنند سریال­های آمریکایی و ترکیه­ای در ردۀ اول و دوم قرار گرفته­اند. 🔸«پایتخت»، «دودکش» و «یوسف پیامبر» بهترین سریال پاسخگویان است. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔊 نقد شیوه جذب ورودی های حوزه های علمیه و آسیب شناسی انصرافی ها 🔺چند سالی هست که میزان ورودی های کمتر از قبل شده و از ورودی ها هم هر سال تعدادی انصراف داده از تحصیل حوزه کنار می کشند. ▫️اینجا دو سوال مهم مطرح می شود که لازم است در جای خود مورد بررسی و نقد عالمانه قرار بگیرند: 1️⃣ سوال اول اینکه اساسا چرا استقبال از تحصیل در حوزه های علمیه نسبت به قبل کمتر شده است؟ 2️⃣ سوال دوم پیرامون دلیل انصرافی ها و میزان دقت در مصاحبه های ورودی و تست های شخصیت و … می باشد که به هر حال نباید اینگونه باشد که دانش آموز و یا دانشجویی بعد از ورود به حوزه به راحتی انصراف بدهد. 🔻 حجت الاسلام شریفی: 🛎 مدارس حق خودشان میدانستند، طلبه ای که خودشان میخواهند مسائل تحصیلی آنها را پیگیری نمایند، خودشان اش را انجام بدهند. 🛎 ستاد ، نیروی لازم برای این مساله را در حد وسیع در اختیار نداشته و یا اینکه نمیتوانست از تمامی سلیقه ها در این زمینه برخوردار باشد، در حالی که با روش فعلی، از تمامی سلیقه ها و ظرفیت های مرکز استفاده می شود. متن کامل مصاحبه و پاسخ های بیشتر به این سوالات در سایت : v-o-h.ir/?p=30250 | 🆔 @Cultural_governance