نقدی بر کتاب «به اضافه مردم»
✍️ابراهیم پور
#حکمرانی_مردمی
🆔 @culltural_governance
بانک باشگاه ایده و الگو.pdf
672.4K
.:🌱:.
🔰بانک ایده ها و الگو های عملیاتی
🔸نبود هسته های اندیشه ورز که اساسا رسالت انها تولید ایده در اوربیتال میدان و هسته متفکر به صورت یک حرکت رفت و برگشت باشد، یکی از باگ های اصلی در تمامی حرکت های جریان سازی می باشد. ایده همان مغز افزار حرکت های میدانی است که اگر خلاقانه،موثرو مفید طراحی نشود، نمیتواند عملیات های میدان را به موازنه جبهه حق عوض کند.
💠چهار کد مهم در ایده پردازی
✅ کدیک:ایده در اوربیتال میدان و هسته اندیشه ورزی تولید می شود
✅ کد دوم: ایده مغز هر عملیات است که مولفه های دیگر عملیات به وسیله آن راهبری می شود
✅ کد سوم:وجود سلسله عملیات ها و ایده های متفاوت که به صورت ممتد اجرامیشود، میتواند میدان را به موازنه جبهه حق عوض کند
✅ کدچهارم:روایت ایده و اشاعه آن در میدان خود جهادی مهمتر و سنگین تر می باشد
💡ایده مغز عملیات می باشد💡
#نواوری_فرهنگی|#جزوه
🆔 @cultural_governance
🔰 یادداشت تحلیلی
کارکردهای اجتماعی طرح افطاری ساده
📝اقتباسی از یادداشت آقای صادق فرامرزی
🌱در رمضان به سر میبریم،مبارکترین ایامی که خداوند برای بندگانش مقدر کرده است، ماهی برای مناجات و روزهداری، فرصتی برای هر"بنده خدا"
🌱اما اجازه بدهید بجای فرصت هر"بنده خدا" به تجربه جمعی "بندگان خدا" از این ماه نگاهی بیاندازیم
🌱رمضان چه نمود بیرونی برای مردم دارد؟اگر از بنرهای کلیشهای روابط عمومی سازمانها و شهرداریها بگذریم تمام نمود بیرونی رمضانی به محدودیتها و ممنوعیتهایی در غذاخوریها ختم میشود،وجهی تماما سلبی در محیطی بیرونی و البته افطاریهایی جمعی در محیط خصوصی!(برگزاری دستهجمعی مراسم لیالیقدر و... وجه ایجابی رمضان در جامعه است که اصلا کافی نیست)
🌱در نقطه مقابل اما ماه محرم تبدیل به بزرگترین آئین جمعی در جامعه ایران شده است، آئینی که از شدت ریشهدواندن در باورها و سنتها، اکثریت قریب به اتفاق جامعه را با خود همراه میسازد، تا آنجا که حتی اقلیتهای دینی نیز به سبک و سیاق خود سعی میکنند بخشی از این آئین باشند.
🌱قصد قیاس حکم روزهداری رمضان با سنت عزاداری محرم نیست، روی صحبت با نمود اجتماعی این دو ماه در جامعه است
🆔 @cultural_governance
👇ادامه از پست قبل...
🌱رمضان ایرانی برخلاف رمضان در عمده ملل اسلامی رنگی خیلی کمی از یک جشن دارد(حتی مانند محرم رنگ حزن و عزا نیز به خود نمیگیرد)، رمضان ایرانی در اجتماعیترین حالت خود تبدیل به یک "اجبار موسمی" شده است که نشانی هایی آئینی کمی دارد، به همین خاطر برخلاف آئین محرم که همیشه تاریخ اجتماعمحور بوده شمایل یک حکم فردی را پیدا کرده است که با مصوبات دولتی رسمیت مییابد!
.
🌱محرم آئینی اجماعساز است، اقتدارآفرین است، هویتبخش است... به همین خاطر عمده حملات به این سرمایه شیعی ناظر به آئینستیزی از این ماه است(مغلطه پرتکراری که خواهان تعطیلی عزاداری به بهانه تفکر درباره قیام مولا حسین(ع) میشود)... در نقطه مقابل اما رمضانهای ایرانی نه تنها رنگ هویتی و اجماعساز ندارد.
.
🌱چندسال پیش صفحه رهبری جلودار پویشی با عنوان #افطاری_ساده شد، عبور از افطاریهای گرانقیمت خصوصی به افطاریهای ساده عمومی و خیابانی... طرحی که میتوانست جرقهای برای آئین شدن رمضان ایرانی باشد، نمود اجتماعی و مردمی بخشیدن به روزهداری و خلق تجربه جمعی از رمضان مقدمهای برای فهم این ماه مبارک به عنوان جشنی مذهبی است.
🌱لذا اقدام برای گسترش این طرح به انحاء مختلف (افطاریهای ساده ی فردی و دسته جمعی کوچک درخیابانها و کوچه ها؛ در مساجد و زیارتگاه ها و ....) می تواند یک حرکت فرهنگی همچون موکب های اربعینی بمنظور ایجاد و استقرار فضای همگانی این ماه معنوی باشد.
#رمضان_كريم
🆔 @cultural_governance
🔴 تمدّن، متّکی به فرهنگ است... پایه اصلی فرهنگ و تمدن، فکر و اندیشه و جهان بینی است 🔴
✴️ #هویّتسازی خیلی مهم است؛ هویّتسازی برای انسانها در یک جامعه خیلی مهم است؛ [انسانها باید] احساس هویّت کنند.
⭕️ هویّت انسان به #فرهنگ او است، به #دانستههای او است، به #سبک_زندگی او است. تمدّن، متّکی به فرهنگ است؛ اگر فرهنگ قوی و غنی وجود نداشته باشد، تمدّن به معنای مصطلح و رایجِ خودش به وجود نمیآید.
❓ فرهنگ چیست؟ مجموعهی عناصر سازندهی #فکر و #عمل انسان؛ این فرهنگ است.
❓ این از کجا ناشی میشود؟ فرهنگ به نوبهی خود متّکی است به #فکر، #اندیشه و #جهانبینی؛ [یعنی] نوع تلقّی انسان و مجموعهی انسانی از جهان و عالم وجود و هستی و آفرینش و مانند اینها؛ این است که #پایهی_اصلی_فرهنگ است و #پایهی_اصلی_تمدّن است.
🎙 ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
#تمدن_سازی
🆔@Cultural_governance
.:
#انقلاب_فرهنگی
✅بحث در این است که یک انقلاب فرهنگی با همان معنایی که انقلاب دارد و با همان معنایی که فرهنگ دارد. یک انقلاب فرهنگی کی میتواند به وجود بیایدو به کجا میتواند متکی باشد؟
یقینا #انقلاب_فرهنگی باید به منابع فکری و آن منابعی که #مکتب را برای ما تشریح میکنند متکی باشد.
🔸ما نمیتوانیم امروز یک انقلاب فرهنگی به وجود بیاوریم. در حالی که منابع اسلامی اصیل و متون دست اول اسلامی را نخواهیم بار دیگر مطرح کنیم یا بهتر از آنچه تاکنون مطرح بوده است مطرح کنیم، #امکان_ندارد.
آنکه میخواهد انقلاب فرهنگی کند اما با قرآن کاری ندارد یا با حدیث کاری ندارد یا با کتب مدونهی حدیث، مثل اصول کافی و غیره که یکی هم نهجالبلاغه هست کاری ندارد، او در حقیقت انقلاب فرهنگی نیست او ممکن است یک #بدعت_فرهنگی باشد. او ممکن است یک ایجاد رویهی جدیدی باشد که متکی به اصول و مکتب نیست.
🔹و یقینا اگر یک #تحول در حد یک دگرگونی متکی به اصول نرسد و نباشد آن را نمیتوان یک #انقلاب نامید و آثار و نتایج یک انقلاب را هم از او نمیشود انتظار داشت.
♦️ما میخواهیم انقلاب فرهنگی کنیم، پس باید برگردیم به متون اسلام و از جملهی متون اسلام و جزء راقیترین و والاترین و زیباترین و پرمغزترین و همهجانبهترین و خلاصه شگفتآفرینترین، نهجالبلاغه است. این جملهای که بعضی گفتهاند که دون کلام خدا و بالاتر از همهی کلامهای انسانها واقعا در مورد نهجالبلاغه مبالغه نیست یک واقعیت است. افسوس که مردم ما آشنا نیستند.
مقام معظم رهبری13/02/1359
🆔@Cultural_governance
.:
🚨آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود!
✍️استاد اصغر طاهرزاده:
🔹«اگر میخواهیم فعالیت فرهنگی به معنی دینیِ آن، انجام دهیم و در اصلاح خود و دیگران تلاش كنیم، این كار باید چه سمت و سویی داشته باشد كه پس از مدتی با بیثمری كارمان روبهرو نشویم؟!
🔸به خصوص كه تجربه بینتیجهبودن بعضی از فعالیتهای فرهنگی گروههای مذهبی، در قبل و بعد از انقلاب به شدّت ما را به این فكر فرو میبرد که صِرفاً به ظاهرِ دینی کارهایمان دلخوش نباشیم. زیرا بسیاری از فعالیتهای فرهنگی كه حتی با انگیزههای دینی انجام میگرفت، پس از مدتی یا كاملاً بیثمر بود و یا نسبت به انرژی مصرفشده بهره بسیار کمی در پی داشت، به طوری كه برنامهریزان آن، امكان ادامه كار را از دست میدادند و گرفتار حالت یأس و پوچی میشدند.
🔹در صورتیكه اگر قبل از انجام هر گونه فعالیت فرهنگی، سمت و سوی كار مشخص باشد و معلوم شود تا كجا میخواهند بروند و چگونه میخواهند این مسیر را طی كنند، كار به جایی نمیكشد كه بعد از یك مدتی احساس كنند نه خودشان به كمال مطلوبی رسیدهاند و نه بقیه را توانستهاند به کمالی برسانند.
صد انداختی تیر و هر صد خطاست / اگر هوشمندی یك انداز و راست
🔸آخر آیهای که در ابتدای بحث عرض شد (آیه ده سوره مبارکه فاطر) میخواهد بفرماید؛ اگر کار - چه فردی و چه اجتماعی- به نحو شایسته به خدا متصل نشود و دارای پشتوانه عقیدتی صحیحی نباشد، هرچه هم تلاش و چارهجویی شود نتیجه آن پوچ و بایرشدن و بیثمری است.
🔹اگر خواهران و برادران به این دغدغه رسیده باشند كه ممکن است بعد از مدت مدیدی در کار فرهنگی خود با این مسئله روبهرو شویم که تقریباً هیچ كاری كه بتوان آن را كار فرهنگی واقعی نامید، نكردیم و این احتمال را بدهیم که در فعالیتهای خود، خطرِ درجازدن در روزمرگیها ما را تهدید میكند، إنشاءالله راه برونرفت از آن خطر را دنبال خواهند كرد.
🔸ما چه بخواهیم بر روی خودمان كار فرهنگی انجام دهیم، چه روی دیگران، باید به این فكر باشیم كه بعد از مدتی کار ما نتیجه بدهد. عالم مشهوری به مرحوم آیتالله بهاری همدانی که از عرفای بزرگ است، نامه مینویسد كه آقا! یك دستورالعمل به ما بدهید. آقای بهاری میفرماید: آخر شما خودتان اهل علم هستید! آن عالم میگوید: آقا تعارف را كنار بگذارید، شما كه میدانید ما از راهی كه باید در كنار كسب علم طی میكردیم، غفلت كردیم و شما هم از اول میدانستید كه راه ما برای نتایج حقیقی كافی نیست، برای همین شما در كنار کسب علم، راه سلوک قلبی را رها نكردید، ولی ما مسیر خودمان را رفتیم و حالا بعد از چهل، پنجاه سال فهمیدیم آنچه میخواستیم حاصل نشد.
🔹چنانچه ملاحظه میفرمایید حتی نباید به صرف اینكه یك فعالیت، فعالیت دینی است و با حدیث و آیه سر و كار دارد، به آن دلخوش بود، بلكه باید تلاش كرد علاوه بر موضوع مورد تحقیق، روش ما هم درست باشد و معلوم باشد که خود و جامعه را میخواهیم به كجا برسانیم.»
📚 آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود، صفحه 27 و 28
#حکمرانی_فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
سلام فرمانده
✍علی مهدیان
حتما این سرود دهه نودیها رو شنیدید. اسمش «سلام فرمانده» است.
اول بار رفقای شمالی ام برایم فرستادند. خیلی تحویل نگرفتم.
اما از وقتی بچه های دهه نودیم اون رو شنیدن، دائم زمزمه اش میکنند. دابسمشش رو اجرا میکنن. دائم پخشش میکنن.
بچه های دهه هشتادیم هم حتی تکرارش میکنن. خودم هم باهاشون زمزمه اش میکنم.
فکر نمیکردم مجبور شوم اینقدر بخوانمش.
دیشب افطار با فامیل جمع بودیم، دیدم بچه های دهه نودی اونها هم سرود رو حفظ بودن و میخواندند، بچه ها با هم توی یک اتاق جمع میشدن، با هم اجرایش میکردند. از خودشون فیلم گرفته بودند، توی فیلم از بچه دو ساله تا ده ساله با هم سرود رو تکرار میکردن. بدون اینکه پدر مادرهاشون خبر داشته باشن. من فیلمش رو امروز دیدم.
نمیدونم یه احساس هویتی بهشون میده شاید.
سلام فرمانده. سلام از این نسل غیور جامانده
سلام فرمانده . سید علی دهه نودیهاشو فراخوانده. سلام فرمانده.
حال معنویت و حماسه. احساس هویت.
و البته امید و امید و امید.
ما کودکانمان را خوب نگاه نمیکنیم. فرصت نمیکنیم شاید. نمیدانم. اما نگاه به بچه ها ، نگاه به امید است. نگاه به یک اراده و عزم در حال خیزش است. نگاه به صفا و ابهت فطرت است. نگاه به مظلومیت ما و معصومیت است.
الان که این مطلب را مینویسم، زهرا خانوم هفت ماهه ام روی پایم است دارم تکان تکانش میدهم تا بخوابد. پنجمین فرزندم. اگر بد مینویسم چون حواسم پرت بازی و دهان پر سخن او است. بله با آن بی زبانی دهانی پر سخن دارد .
عرفا میگویند نگاه به کودک عبادت است مثل نگاه به باران. چون تماشای فطرت است.
خدا را شکر میکنم کودکانم در دامن معنوی و حماسی انقلاب رشد میکنند. بله البته دامنی پر از بلا و مصیبت و درد اما یادشان خواهم داد که البلاء للولاء.
یادشان خواهم داد اگر قوی نبودیم، ما را نمیزدند. اگر روی پای خودمان نبودیم، ما را نمیزدند.
بخوان فرزندم، بخوان
سلام فرمانده
سلام از این نسل غیور جامانده
غصه سرباز و نخور آقا سربازات هزار و چارصدین
پ ن: امروز دیدم بنیاد حفظ و نشر آثار امام به این سرود گیر داده. گفته چرا اسم امام خمینی توی شعرش نیست. برای چی میخندید؟ خوب گفتن دیگه....
https://www.aparat.com/v/8tIlT
#دهه_نودی
🆔 @social_governance
معجزه مردم - Khamenei.ir.mp3
2.85M
.:
⭕️ معجزهی مردم | نواهنگ
✔️ کار دست مردم، صحنه دست مردم، ابتکار عمل دست مردم؛ این هنر امام بزرگوار بود...
📍از اوّل انقلاب تا امروز هر وقتی هر کاری را محوّل به مردم کردیم، آن کار پیش رفته است؛ هر کاری را انحصاری در اختیار مسئولان و رؤسا و مانند اینها قرار دادیم، کار متوقّف مانده است یا کُند پیش رفته است.
🔗 https://khl.ink/f/29315
🆔@Cultural_governance
- ناشناس - <unknown>.mp3
79.93M
.::🌱::.
🎧 بشنوید| برنامه تلویزیونی «جهان آرا»
نگاهی به چهار دهه عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی
🔰صوت کامل گفتوگو با:
🔸دکتر حمید پارسانیا (عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی)
🔸دکتر پرویز امینی (استاد دانشگاه)
📢 کیفیت بالا
🆔 @Cultural_governance