eitaa logo
دروس الشباب
393 دنبال‌کننده
122 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
چیستی ثبوت و حدوث ج 2.mp3
21.89M
چیستی و 2 استاد حجة الإسلام مهدی رضایی حوزه علمیه مشهد مدرسه نواب
1 در جمعی از دوستان نشسته بودیم، گفتند فلانی علوم غریبه خوانده است. گفتم فلانی، علوم غریبه چیست؟ چه درسی یا کتابی از این علوم را خوانده ای؟ گفت: یکی از آن کتاب ها، کتابی است که اگر بخوانی شب از ترس خوابت نمی برد. نمی دانی اول که آن را می خواندم چقدر می ترسیدم؟! شب ها قبل از خواب چقدر دعا و اوراد می خواندم؟!! گفتم نامش چه بود؟ گفت: «کَلّه سر» (به فتح کاف و تشدید لام و بدون تشدید راء). مرا می گویی، بی اختیار خندیدم، گفت چرا می خندی؟ گفتم داداش اسم آن کتاب که خوانده ای «کُلُّهُ سِرّ» است و هر حرفش اشاره به علمی دارد: ک: کیمیا (همان شیمیا یعنی شیمی امروز است که در گذشته با آرزوی کشف روش تبدیل مس به طلا بدان می پرداختند. و در آخر با دست حسرت به سر می کوبیدند.) ل: لیمیا هـ: هیمیا س: سیمیا ر: ریمیا و آن کتاب که خوانده ای نام رسمی اش «اسرار قاسمی» است و اما اعتبار این کتاب بماند. (البته کتاب دیگری هم توسط شخص دیگری با نام کلّه سر چاپ شده است.) نا گفته نماند علوم غریبه منحصر در این 5 تا نیست. أعداد (أوفاق)؛ و رمل؛ و حروف؛ و تکسیر؛ و جفر؛ طلسمات از شاخه های دیگر این علوم هستند. : برخی از طلاب به جای اشتغال به علوم رسمی که برای فهم قرآن و روایات معصومین به آنها نیاز است، دنبال چیزهای دیگری هستند و گاه گرفتار می شوند. @DUROUS_ALSHABAB
2 اسطرلاب نجومی علوم غریبه بی خبری از برخی علوم رایج بین مردمان قدیم به حدی رسیده که برخی اسطرلاب را از علوم غریبه و ابزاری برای یا ابزرای نامشروع برای می پندارند. ابوریحان بیرونی در کتاب التفهیم لأوائل صناعة التنجیم ص285 می گوید: باب چهارم - در اسطرلاب اسطرلاب چیست؟ این آلتی است یونانیان را، نامش اسطرلابون، أی: آیینۀ نجوم. ..... و بدین آلت دانسته آید وقتها و آنچه از روز و شب گذشته بود، به آسانی و غایت درستی. و نیز دیگر کارها که از بسیاری نتوان شمردن. : تا حدود 200 کاربرد برای این ابزار شمرده اند. ابوریحان در این کتاب به برخی از کاربردهای اسطرلاب اشاره نموده است، که فهرست آن از این قرار است: 1.اندازه گیری ارتفاع خورشید (چشمۀ آفتاب) 2.اندازه گیری طول سایۀ اشیاء در ساعت های مختلف روز. 3.دانستن طالع (منظور از طالع، مقدار ساعت برآمده از خورسید است نه طالع بینی به معنایی که در عرف ما رایج است ) مثلا الآن چند ساعت از طلوع می گذرد؟ 4.تعیین مقدار ساعات یک روز (اندازۀ طول هر روز) 5.تخمین فاصلۀ سیارات 6.تعیین ساعت های شب 7. تعیین ساعت طلوع و غروب ستارگان 8.اندازه گیری مسافتها و مقدار فاصلۀ بین دو شیء 9.اندازه گیری عمق چاه 10.اندازه گیری ارتفاع مناره و کوه و ساختمان و ... : اسطرلاب هیچ کارآیی در احکام شرعی ندارد. بله برای تعیین جهت قبله هم به کار می رود. (موضوع خارجی) : احکام نجومی با اسطرلاب کشف نمی شود. @DUROUS_ALSHABAB
کتاب التفهیم ابوریحان بیرونی با تصحیح استاد جلال الدین همایی @DUROUS_ALSHABAB
3 شش روز قبل یکی از دوستان یکی از دفترهای یادداشت بنده را برداشت و قسمتی را که مربوط به رونویسی مثلثات ابوعلی قطرب بود، ورق زد و گفت: الآن این چیزها برای طلاب و دانشجویان عصر ما علوم غریبه است. گفتم چون کتابش یافت نمی شد و حجمش کم بود، رونویسی کردم. چند صفحه قبل را دید، گفتم در منطق است که منطق کبری را به شعر پارسی سروده است، این را هم رونویسی کرده بودم. بعدش گفتم: آن روزها و نبود. بله به حدی در کتابخانه مطالعه می کردیم که هر روز بعد از خاموش کردن لامپ کتابخانه ما را بیرون می کردند. شَکل (به فتح شین) : مثل و شبه شِکل (به کسر شین) : قبح و ذلت شُکل (به ضم شین) : تمثال حیوانات شَرب: جماعتی که بر غذایی گِرد آمده باشند. شِرب: مکانی که آب دارد. (موضع الماء) شُرب: نوشیدن @DUROUS_ALSHABAB
سؤال: چرا ضمیر «أنا» را با الف می نویسند؟ پاسخ: چون در زمان وقف با الف خوانده می شود هر چند در زمان وصل، الف حذف می شود. نکته: (أنا) در وصل : در کتاب شرح الشاطبية ص 164 می گوید: از میان قاریان سبعه، نافع الف «أنا» را در 12 مورد در زمان وصل به واژۀ بعدش، تلفظ کرده است. در دو آیه، حرف بعدش است: 1- سوره بقره: «أنا أحيي وأميت» 2- سوره يوسف: «أنا أنبئكم بتأويل» در ده آیه حرف بعدش است: 1- سوره انعام: «وأنا أول المسلمين» 2- سوره أعراف: «أنا أول المؤمنين» 3- سوره یوسف: «أنا أخوك» 4 و5 سوره کهف: «أنا أكثر منك مالاً وولدا» و «أنا أقل» 6 و 7- سوره نمل: «أنا آتيك به قبل أن تقوم من مقامك»، و «أنا آتيك به قبل أن يرتد إليك طرفك» 8- سوره غافر: «وأنا أدعوكم» 8- سوره زخرف: «فأنا أول العابدين» 10- سوره ممتحنة: «وأنا أعلم» قالون نیز در سسه مورد که بعد از «أنا» حرف است، الف أنا را تلفظ نموده است: 1- سوره أعراف: «إن أنا نذير وبشير لقوم يؤمنون» 2- سوره شعراء: «إن أنا إلا نذير مبين» 3- سوره أحقاف: «وما أنا إلا نذير مبين» بالأحقاف منبع: النشر 2: 231، الإتحاف: 161. ابوحیان در البحر المحیط ج 2:ص 288: «وإثبات الألف وصلا ووقفا لغة تميم، ولغة غيرهم حذفها في الوصل: ولا تثبت إلا في الشعر» @DUROUS_ALSHABAB
در آیۀ زیر 36 ضمیر بارز و مستتر وجود دارد. این آیه حاوی بیشترین تعداد ضمیر است. آیۀ 31 سوره نور: وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَني‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفينَ مِنْ زينَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَميعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُون‏ تعداد 23 مورد ضمیر مرفوع و مجرور برای جمع مؤنث تعداد 5 مورد ضمیر مستتر تعداد 6 مورد ضمیر بارز برای جمع مذکر غایب و مخاطب تعداد 1 ضمیر مفرد مؤنث غایب @DUROUS_ALSHABAB
💐 مقام معظم رهبری (مدظله العالی): به نظر من بنیان گذار بنای حفظ حوادث با ادبیات و هنر، زینب کبری (سلام‌ اللَّه‌ علیها) است. اگر حرکت و اقدام حضرت زینب نمی بود و بعد از آن بزرگوار هم بقیه‌ اهل بیت (علیهم‌ السّلام) - حضرت سجاد و دیگران - نمی بودند، حادثه‌ عاشورا در تاریخ نمی ماند. بله، سنت الهی این است که این‌گونه حوادث در تاریخ ماندگار شود؛ اما همه‌ سنت های الهی عملکردش از طریق ساز و کارهای معینی است. ساز و کار بقای این حقایق در تاریخ این است که اصحاب سِرّ، اصحاب درد، رازدانان و کسانی که از این دقایق مطلع شدند، این را در اختیار دیگران بگذارند. (۳۱/شهریور/۱۳۸۴) @DUROUS_ALSHABAB
در پیام سابق گفتیم: به اقرار علمای عامه، راویان سنی مذهب، دروغگوترین مردمان روی زمین هستند. اکنون می خواهیم با استناد به منابع عامه (اهل تسنن) شواهدی ذکر کنیم که: پایه و رکن حفظ حدیث و سنت رسول گرامی اسلام بوده اند و اگر اینان نبودند، حتی سنت منقول در منابع و مصادر حدیثی عامه نیز از بین می رفت. نمونه اول: ابن ابی حاتم که در قرن سوم و چهارم می زیسته و متوفای 327 هجری است در کتاب « » در شرح حال (متولد94 یا 96 هجری و متوفای 193 هجری) می نویسد: چون شعبه بن حجاج وارد بصره شد، به او گفتند از موثقان اصحاب خویش (کسانی که سخن شان قابل اعتماد است)، برای ما روایت نقل کن. او گفت: اگر بخواهم از اصحاب موثق خویش روایت نقل کنم، از تعداد اندکی از نقل خواهم کرد. کسانی مانند: حکم بن عتیبه؛ سلمة بن کهیل؛ حبیب بن ابی ثابت؛ و منصور توضیح تکمیلی: الف- شعبة بن الحجاج (متولد83 هجری و متوفای160): نويسندگان صحاح سته و ديگران به احاديث شعبة بن حجاج استدلال مى کنند. احاديث او در صحيح بخارى و صحيح مسلم موجود است. متن ابن ابی حاتم رازی: 19 - الحكم بن عتيبة. حدثنا عبد الرحمن نا محمد بن يحيى نا يحيى بن المغيرة نا جرير قال لما ورد شعبة البصرة قالوا له حدثنا عن ثقات اصحابك، قال: ان حدثتكم عن ثقات اصحابي فانما احدثكم عن نفير يسير من هذه الشيعة، الحكم بن عتيبة، وسلمة بن كهيل، وحبيب بن أبي ثابت، ومنصور. @DUROUS_ALSHABAB