#قرآن
#لغت
#قلب
ابن فارس در کتاب معجم مقاییس اللغة دو معنای وضعی برای واژۀ #قلب ذکر می کند:
1. خالص ترین و برترین جزء هر چیزی را «قلب» می گویند. (قَلْبُ الإنسان و غيره، سمّى لأنّه أخلص شيء فيه و أرفعه، و خالص كلّ شيء و أشرفه قلبه.)
2. برگرداندن و وارونه کردن (قَلَبْتُ الثوبَ قلبا).
«وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ»(عنكبوت:21) يعنى: به سوى او برگردانده می شويد؛ مثل «ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» (بقره: 28)
چون به باب تفعیل برود، (تقليب: بر گرداندن) براى كثرت و مبالغه است. «لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ وَ قَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ» (توبه: 48). یعنی: از پيش فتنه جوئى كرده و كارها را بر تو آشفته نمودند.
در باب انفعال نیز معنای مطاوعه دارد (انقلاب: انصراف و برگشتن)
«وَ إِذَا انْقَلَبُوا إِلى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهِينَ» (مطففين: 31) یعنی: و چون نزد اهلشان بر گشتند شادمان برگشتند.
در باب تفعّل نیز معنای لازم دارد.
در معنای «الَّذِي يَراكَ حِينَ تَقُومُ. وَ تَقَلُّبَكَ فِي السَّاجِدِينَ» (شعراء: 218 و 219) و اینکه مراد از «#تقلّب» چیست، اختلاف به حدی است که می توان درباره اش مقاله نوشت.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#قرآن
#قلب
قلب:
در عرف ما #قلب همان عضو معروف در بدن و تنظيم كننده و جريان دهنده خون است كه در سمت چپ سينه قرار گرفته است.
اما
قرآن مجيد چيزهائى به قلب نسبت مي دهد كه دانشمندان امروزی بيشتر و يا همه آنها را به مغز نسبت مي دهند، برخی از آنها از این قرار است:
1- قلب غليظ مي شود و سختر از سنگ مي گردد «غَلِيظَ الْقَلْبِ» (آل عمران:159). «قَسَتْ قُلُوبُكُمْ » (بقرة: 74)
2- قلب مريض مي شود (نه فقط از لحاظ طبيعى) بلكه از لحاظ عدم استقرار ايمان و بودن هواهاى شيطانى در آن «فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ» (احزاب: 32)
3- قلب در اثر اعمال ناشایست، زنگ زده و تيره مي شود «رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ» (مطففين:14)
4- قلب مهر زده مي شود و چيزى نمى فهمد. «خَتَمَ اللَّهُ عَلى قُلُوبِهِمْ» (بقره:7). «يَطْبَعُ اللَّهُ عَلى قُلُوبِ الْكافِرِينَ» (اعراف: 101)
5- قلب محل ترس و خوف است «سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ» (آل عمران: 151) «قُلُوبٌ يَوْمَئِذٍ واجِفَةٌ» (نازعات: 8)
6- قلب گناهكار مي شود «فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» (بقره: 283). «فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما» (تحريم: 4). «وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ» (بقره: 225)
7- قلب مي فهمد و نمي فهمد، و محل عقيده و انبار علوم و ظرف نیت و ایمان و کفر است (اعراف: 179). (آل عمران:154). (انفال:70). (احزاب: 5). (احزاب: 51). (حجرات: 14). (مجادله: 22)
8- قلب مخزن رأفت و رحمت و اطمينان و سكينه است (حديد: 27). (شعراء: 89). (بقره: 260). (رعد: 28). (فتح: 4).
سؤال:
منظور #قرآن از #قلب چيست؟
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
May 11
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
🔹 یک سند تاریخی
♻️ فتوای جهاد امام خمینی و مراجع عظام نجف در برابر اسرائیل
در این تصویر که ظاهرا از سوی یکی از روزنامههای وقت عراق منتشر شده، متن فتوای و اسامی علمای دعوت کننده به جهاد با صهیونیسم منتشر شده که نام برخی از مراجع فقید دیده میشود:
1⃣ امام خمینی
2⃣ آیت الله سید محسن حکیم
3⃣ آیت الله سید ابوالقاسم خوئی
4⃣ آیت الله سید عبدالله شیرازی
5⃣ آیت الله سید محمود شاهرودی
6⃣ آیت الله کاشف الغطاء
7⃣ آیت الله شیخ عبدالکریم زنجانی
8⃣ آیت الله سید محمد شیرازی
9⃣ آیت الله سید محمد علی حمّامی
👈 در بین تصاویر، عکس شیوخ شاخص الازهر نیز آمده است.
▪️در تیتر روزنامه مذکور تحت عنوان «الله اکبر» آمده بود که علمای بزرگ، مسلمانان را به جهاد مقدس برای بازپسگیری وطن سلب شده و مقدسات اسلامی در فلسطین دعوت میکنند و ادامه میدهد: علمای بزرگ در پیامی به عبدالرحمن محمد عارف رئیس جمهوری عراق، از موضع قهرمانانه و مبارزه او علیه صهیونیست ها اعلام حمایت کردند.
.............................................
آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
📂 بیانیه آیتالله میلانی در عراق و در حمایت از مبارزه مسلمانان علیه اسرائیل
🔻به مناسبت عملیات «طوفان الأقصی»
🔹بخشی از متن سند:
«در دومین شب آغاز نبرد بین اعراب و اسرائیل و انتشار نامه #آیتالله_حکیم به عبدالرحمن عارف و تشویق و ترغیب مسلمین به جنگ با یهود بوسیله رادیو بغداد نامه ای آیت الله میلانی در مورد جنگ بین مسلمین و یهود تهیه مینماید.»
#طوفان_الأقصی
(کتاب آیتالله العظمی سید محمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک - جلد سوم صفحه 53)
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
.............................................
آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
🛑 فتوای ضد اسرائیلی مرحوم آیت الله العظمی میلانی
👈 مدتی پس از جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل در تیرماه ۱۳۴۶
🔻🔻
1⃣ بر همه مسلمانان لازم است از هرگونه معامله و رفتار دوستانه با اسرائیلیان خودداری نمایند
2⃣ پیغمبر (ص)فرمود: برائت از یهود را اظهار کنید!
3⃣ لازم است مصیبتدیدگان از اسرائیل (فلسطینی و...) مساعدت مادی و معنوی شوند
🔰 متن سند
بسم اللّه تعالی شأنه السلام علیکم این حادثه مؤلمه فوق الحد موجب تأثر و تأسف همه مسلمین جهان شد و بر تأثر از فجائع گذشته افزوده الی اللّه المتشکی والی ولیه المهدی علیه الصلوۀ والسلام نرفع الشکوی ـ خداوند متعال یهود را معرفی فرموده که یسعون فی الارض فسادا و نیز فرموده لتجدن اشّدالنّاس عداوۀ للذین آمنوا الیهود ـ و در حدیث از پیغمبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلم است می فرماید.
اظهرو البرائۀ منهم و باهتوهم لکیلا یطمعوا فی الفساد فی الاسلام ـ بنابراین بر همه مسلمانان لازم است از هرگونه معامله و رفتار دوستانه با اسرائیلیان خودداری نمایند.
و نیز لازم است نسبت به برادران مسلمان مصیبت دیدگان از هر نوع مساعدت ماّدی و معنوی دریغ ننمایند که رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله فرمود.
من اصبح ولم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم و بسیار مقتضی است اقامه مجالس یادبود برای لشکریان اسلام که در این جنگ تا آخرین نفس مقاومت کردند و با کمال شهامت از حدود و ثغور کشورهای اسلامی و مسجد اقصی دفاع نمودند.
البته نام نیک خود را در تاریخ ثبت نمودند اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمۀ محمدهادی الحسینی المیلانی
📚کتاب آیتالله العظمی سید محمدهادی میلانی به روایت اسناد ساواک - ج۳، ص ۶
.............................................
آثار و اسناد علما و اساتید حوزه علمیه خراسان را در کانال میراث فقاهت خراسان دنبال کنید:
https://eitaa.com/joinchat/2033975358C93349617f8
#نادر_شاه
#افشاریه
#مذهب_شیعه
آیا می دانید #نادر شاه افشار با #تشیع به عنوان مذهب رسمی ایران مخالف بود؟
آیا می دانید نادر شاه #عزاداری_عاشورا را ممنوع کرده بود؟
آیا می دانید در #شیعه یا #سنی بودن او اختلاف است، اگر چه احتمال #تشیع او قریب به یقین است و مخالفتش با مذهب #سیاسی بوده است؟
خلاصه ای از #تاریخ:
نادر در سال ۱۱۴۵ق شاه طهماسب را معزول کرد و نوزاد چند ماهه او را به نام عباس سوم بر تخت سلطنت نشاند و خودش عملاً امور کشور را به دست گرفت. سپس در سسال ۱۱۴۸ در دشت مغان در شورایی متشکل از سران کشوری و لشکری مسئله انتصاب نادر به سلطنت مطرح شد.
او ضمن مهیا کردن شرایط سلطنت و انتقال قدرت به خودش؛
سه شرط را بر این شورا تحمیل کرد:
1- موروثی شدن سلطنت در خانواده نادر
2- قطع مساعدت به خاندان صفویه برای جلوگیری از صعود مجدد به سلطنت،
3- از رسمیت افتادن #تشیع در ایران
مخالفت یکی از علما با سیاست مذهبی نادر در شورای دشت مغان با خشونت نادر منجر به کشته شدن آن عالم شیعی گردید.
بر طبق برخی نقل ها او عزاداری در روز #عاشورا را ممنوع کرد.
پیرو این پیام، چند مقاله در بارۀ دفاع و علیه او بارگذاری می کنم:
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
تشیع در دوره نادرشاه افشار.pdf
739K
#تشیع در دوران نادر شاه
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
اندیشه تقریب شیعه و سنی؛ سیاست سنی گرایی نادرشاه.pdf
270.8K
اندیشه تقریب شیعه و سنی؛ سیاست سنی گرایی نادرشاه
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
رویکرد دینی نادر شاه و تأثیر آن بر شیعیان و عالمان شیعه.pdf
4.14M
رویکرد دینی نادر شاه و تأثیر آن بر شیعیان و عالمان شیعه
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#ممکن
#نیازمندی_به_علت
#شعر
#محمود_شبستری
#سعادت_نامه
چرا عالم آفریننده می خواهد؟
آنچه می خوانید، از کتاب سعادت نامه شیخ محمود شبستری است. که بعد از 20 سال امروز مجددا به آن رجوع کردم، و قسمتی را برای شما عزیزان به اشتراک می گذارم.
هیچ ممکن به خویش هست نشد
شیب و بالا، بلند و پست نشد
دور باطل، تسلسل است محال
اوست پس مبدء و بدوست مآل
زانکه بر بود ذات خود موقوف
نشود کس چو وصف بر موصوف
نرسد جملۀ دوم به نخست
هر دو گردند منتهی به درست
ممکنیّت ز ممکنی منفک
نشود بی خلاف و شبهه و شک
هرگز او واجب الوجود نشد
منبع فضل و فیض و جود نشد
واجب آنگه نمی شود ممکن
گردش ذات کی بود ممکن
زانکه قلب حقایق است محال
حاش للّه ز ایزد متعال
خود گرفتم که می بگشت صفات
منقلب کی شود حقیقت ذات
صفت ذات هم نمی گردد
هیچ هستی عدم نمی گردد
صفت او چو اوست پاینده
هم نمود است و هم نماینده
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB