eitaa logo
مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
885 دنبال‌کننده
690 عکس
7 ویدیو
2هزار فایل
کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی تابع بنیاد فقهی مدیریت اسلامی-حوزه علمیه قم ارائه دروس خارج: فقه الادارة اصول فقه الادارة تفسیر مدیریتی قرآن کریم انعکاس اخبار کرسی‌های نظریه‌پردازی و رسالات اجتهادی fiim.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
توانمندسازی 128
تفسیر 32.docx
22.9K
5 شنبه 30فروردین 1403 -9شوال 1445-18آوریل 2024-درس 32 تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم - فرهنگ نامطلوب تملق و غلو سازمانی و راه علاج و اصلاح آن [سوره المائدة (5): آيات 72 تا 74] لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَ قالَ الْمَسِيحُ يا بَنِي إِسْرائِيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَ مَأْواهُ النَّارُ وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ (72) لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ إِلهٌ واحِدٌ وَ إِنْ لَمْ يَنْتَهُوا عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ (73) أَ فَلا يَتُوبُونَ إِلَى اللَّهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَهُ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (74) تفسیر مدیریتی فرهنگ سازمانی نامطلوب غلو و تملق و راه علاج و اصلاح آن یکی از بیماری ها ی مدیریتی و رفتار های نابهنجار در سازمانها مبالغه و غلو در سازمان است تملق و مدح بدون استحقاق مقامات مجموعه است کسی را از حدی که دارد و بیش از استحقاقی که دارد مورد تمجید و مدح قرار دهد این تملق است و رفتاری نابهنجار مبتنی بر فرهنگی منحط است .نوعی کفران نعمت است زیرا نعمت مقام سازمانی را آلوده و آفت زده میکند صاحب منصبان را اغوا و مغتر میکند و از اهداف عالیه باز میدارد دچار توهم و خود شیفتگی غیر واقعی میشوند و اقداماتشان لابد اثر بخش نیست فکر میکنند شایستگی دارند و اقدامی بالا و بلند که در اندازه آن نیستند مبادرت میکنند و زمین میخورند و.....
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️5 شنبه 30فروردین 1403 -9شوال 1445-18آوریل 2024-درس 32 تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم - فرهنگ نامطلوب تملق و غلو سازمانی و راه علاج و اصلاح آن [سوره المائدة (5): آيات 72 تا 74] لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ وَ قالَ الْمَسِيحُ يا بَنِي إِسْرائِيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَ رَبَّكُمْ إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَ مَأْواهُ النَّارُ وَ ما لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصارٍ (72) لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ وَ ما مِنْ إِلهٍ إِلاَّ إِلهٌ واحِدٌ وَ إِنْ لَمْ يَنْتَهُوا عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ (73) أَ فَلا يَتُوبُونَ إِلَى اللَّهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَهُ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (74) تفسیر مدیریتی فرهنگ سازمانی نامطلوب غلو و تملق و راه علاج و اصلاح آن یکی از بیماری ها ی مدیریتی و رفتار های نابهنجار در سازمانها مبالغه و غلو در سازمان است تملق و مدح بدون استحقاق مقامات مجموعه است کسی را از حدی که دارد و بیش از استحقاقی که دارد مورد تمجید و مدح قرار دهد این تملق است و رفتاری نابهنجار مبتنی بر فرهنگی منحط است .نوعی کفران نعمت است زیرا نعمت مقام سازمانی را آلوده و آفت زده میکند صاحب منصبان را اغوا و مغتر میکند و از اهداف عالیه باز میدارد دچار توهم و خود شیفتگی غیر واقعی میشوند و اقداماتشان لابد اثر بخش نیست فکر میکنند شایستگی دارند و اقدامی بالا و بلند که در اندازه آن نیستند مبادرت ...... @qavami
اصول 47.docx
644.9K
شنبه 1/2/1403-11شوال 1445-20آوریل 2024-درس47اصول فقه الداره – اصول نظریه پردازی – ارکان نظریه – رکن دوم سوالات حول پدیده . شرح : سوال کلید علم است با ادات استفهام خاص و حسن السوال نصف العلم » سوال در تولید علم نقش محوری دارد معصوم به عنوان معدن علم سوالی را بی پاسخ نمیگذارد بلکه به گونه ای جواب میدهد که سائل مجاب و پاسخ نافع به حال آیندگان به عنوان یک قاعده باشد . واین داب معصوم است قرآن هم دستور میدهد که فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون و به معصوم میفرماید سوال را بی پاسخ مگذارد یسئلونک .. قل ... و البته هر چه سوال دقیق تر و فنی تر باشد پاسخ مفید تر و بروز تر است . لذا اول باید پدیده را مورد مطالعه قرار داد و نظرات حول آن را آشناشد . سوالاتی که حول پدیده است را مورد کنکاش قرار داد . که با نمونه ای از سوالات در پدیده های قرآنی را مرور کردیم مثل کیفیت خلق پدیده یعنی چگونه پدید آمده است ؟ کیفیت تصریف آیات که نوع تببین و تحلیل است سوال از عاقبه الامور یعنی هدف مندی پدیده ها و.... در منطق هم گفته شده که اس مطالب علم سه تاست مطلب ما مطلب هل مطلب لم چیستی پدیده چرایی پدیده که هرکدام دو نوع است مای شارحه مای حقیقیه هل بسیطه هل مرکبه لم اثباتی لم ثبوتی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اصول 47
سلام علیکم و رحمت الله
توانمندسازی 129.docx
27.6K
یکشنبه 2/2/1403-11شوال 1445-21آوریل 2024-درس 129فقه توانمندسازی- توان حل مساله – فقه القرآن – حل مساله رسم وسنت غلط حاکم بر جامعه با روش الغاء مساله : رسم و سنت خلاف شرع به شکل قاطع باید الغاء شود مانند[الغاء رسم و سنت" ظهار" و" دعاء و تبنى- فرزند خواندگى زمان پیامبر ص‏] شرح مساله: حل مساله توانی فوق توان ها میطلبد اصول این توان را از قرآن استنباط میکردیم از حل دو مساله اقتصادی و اجتماعی توسط حضرت یوسف ع و مساله امنیتی توسط حضرت موسی ع و حال حل مساله ای دیگر و اصول توان حل آن . این بار مساله فرزند خواندگی زید برای پیامبر ص که به یک معضل اجتماعی حاد تبدیل شده بود ورسول خدا با کمک خدا این این مساله را توانمندانه حل فرمود با روش الغاء رسم و سنت خلاف شرع و متناقض بدون استیحاش از حواشی و مدیریت خوب مقاومت غلط جامعه در قبال آن. این مساله به همراه مساله ظهار و توارث غیر اولی الارحام آیات طولانی اولیه سوره احزاب را به خود اختصاص داده عنوان مساله :1- فرزند خواندگی و پسر گیری 2-ظهار 3- ا سنت توارث غير اولی الارحام از يكديگر سه مساله فرهنگی اجتماعی که حکم غیر شرعی بر آنها حاکم بود وپیامبر ص قاطعانه آن احکام را الغاء و حکم خدا را صادر فرمود وبا حواشی آن مقابله نمود.....