❇️ #امام_باقر علیهالسلام میفرماید:
«إِنَّمَا شِيعَةُ عَلِيٍّ علیهالسلام الْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلَايَتِنَا، الْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا، الْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْيَاءِ أَمْرِنَا، الَّذِينَ إِذَا غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا وَ إِذَا رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا، بَرَكَةٌ عَلَى مَنْ جَاوَرُوا، سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا.»
💖 همانا #شيعهی_علی علیهالسلام آن كسانند كه در راه #دوستی ما #میبخشند و به خاطر #محبت ما نسبت به همديگر #محبت میورزند و برای زنده كردن امر ما (روش و سنت ما) به #ديدار يكديگر میروند.
😌 وقتی كه #خشم گيرند، #ستم نكنند و چون #خشنود شوند، #اسراف نورزند.
💞 برای #همسايگان #بركت و برای #معاشران خود مایهی #صلح و آسايش هستند.
📚 تحف العقول، ص۳۰۰
◻️ #روایت #اخلاق
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
▪️ همراهان كاروان حسينى ...
➖سیدالشهدا(عليه السلام) وقتی میخواستند در روز هشتم ذیالحجه ( روز ترویه) از مکه بیرون بیایند، یک خطبهای دارند که ظاهرِ آن، خطاب به کسانی است که در سال ۶۰ هجری در مکه هستند و حضرت دارند آنها را دعوت میکنند، ولی خطابِ ایشان عام است و همۀ ما هم گویا مخاطبِ این خطابِ حضرت هستیم.
➖اگر اجابت کنیم حضرت از ما هم دستگیری میکنند و ما را هم به کاروان خودشان ملحق میکنند؛ حضرت میفرمایند:
... مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا...
در همین فراز کوتاه، چهار شرطِ همراهی با کاروان عاشورا ذکر شده است:
▫️ شرط اول: از جان گذشتن
«بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَه». این مسیر، مسیری است که انسان باید از جان خودش عبور کرده باشد. اگر کسی میخواهد با امام حسین حرکت کند، باید جانش را در کفِ دست بگیرد و همه سرمایهاش را بیاورد. کسی که به تعلقات خودش چسبیده، و به مالش، به زندگیاش، به جانش علاقمند هست و میخواهد اینها را حفظ کند، نمیتواند به این کاروان راه پیدا کند.
امام حسین(عليه السلام) با همه سرمایۀ ما کار دارند. با خودِ ما کار دارند؛ میخواهند این جان را از ما بگیرند و به خدا برسانند؛ کسانی پا به این میدان میگذارند که میدانند جان دادن در رکاب سیدالشهداء «غرامت» نیست، بلکه «غنیمت» است.
▫️ شرط دوم: آمادگی لقاء
اگر کسی خودش را آمادۀ لقاءالله کرده و مشغول به دنیا نیست، بلکه از دنیا بزرگتر شده و دلش از دنیا بیرون رفته است، میتواند با سیدالشهدا(عليه السلام) حرکت کند.
کسانی که هنوز از دنیا بزرگتر نشدهاند و تمام هَمّشان این است که به چربوشیرین دنیا برسند، با امام همراه نمیشوند.
▫️ شرط سوم: کوچ از دنیا
طالبان همراهی با امام حسین(عليه السلام) باید از دنیا کوچ کنند. «فَلْيَرْحَل». کوچ بهمعنی مسافرت نیست. «مسافر» غیر از «راحل» است. وطنِ مسافر در پشتسرش قرار دارد؛ میرود و برمیگردد! اما راحلْ آن کسی است که دل از وطن شسته، چشم از وطن برداشته و وطنش پیشِ روی اوست؛ لذا به فکر برگشتن نیست. اگر کسی مشتاق لقاء خدا شده، همه سرمایهاش را در دست گرفته که این سرمایه را ببرد و به لقاء خدا برساند، او باید از دار دنیا کوچ کند و دیگرْ دنیا را وطنش قرار ندهد و به هیچ وجه قصد برگشت نداشته باشد.
▫️ شرط چهارم: معیت با امام
شرط چهارم که مهمترین شرط است این است: فَلْيَرْحَلْ «مَعَنَا». باید خودش را به امام برساند. مهمترین نکته در سفر الی الله همین است: راهی به سوی خدا نیست الا با امام. این راه با پای ما رفتنی نیست؛ نه با پای دل، نه با پای عقل.
آنهاییکه با امام حرکت نمیکنند طعمۀ شیطان میشوند؛ گاهی اشتیاق و بیقراری هم دارد، شوری هم در دلش میافتد، دلش گرم میشود، میخواهد به سمت خدا حرکت کند، ولی اگر با امام حرکت نکند به مقصد نمیرسد.
الان هم مسئله همین است، الان هم اگر کسی میخواهد به خدا برسد، باید خود را بسازد و با کاروان امام حسین(عليه السلام) حرکت کند.
▪️گزيده اى از بيانات استاد ميرباقرى
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
🔻شایسته است عزیزان به اهلبیت(علیهمالسلام) تأسی کنند و حُزن و اندوه خود را با حفظ شعائر دینی نشان دهند؛ مثل پوشیدن لباس مشکی و حضور در جلسات و...؛ منتهی در این ایام سعی کنید از معارف اهلبیت(علیهالسلام) بیشتر بهرهمند شوید تا اگر گریهای هم میکنید، گریهای عارفانه باشد.
🔹اصلا هدف شهادت امام حسین(علیهالسلام) این بود که دین برای ما باقی بماند. ما نیز باید امام(علیهالسلام) را بشناسیم و در مصیبت و فقدان امام(علیهالسلام) گریه کنیم.
🔸دین ما دین عقلانی است؛ بنابراین باید خوب توجه کنیم تا هم خوب بفهمیم، هم بشناسیم و هم خوب عزاداری کنیم.
آيةالله سيدابوالحسن مهدوى
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
‼️تلاش های دشمنان برای فراموشی واقعه کربلا :
📌دشمنان همواره براى فراموشى اين حادثه عظيم تاريخى كوشيده اند.علماى عامّه در كتاب ها و نوشته هايشان، شيوه هاى گوناگونى به كار مى برند تا مانع حيات و جاودانى واقعه عاشورا و عزادارى سيّدالشهداء عليه السلام شوند:
❌۱.شیوه عرفان و تصوّف:
بنا بر آن سيّدالشهداء عليه السلام را شهيد و داراى كمال و درجه والايى مى دانند كه در روز عاشورا بدان دست يافته است و از اين رو، عاشورا را روز فرح و شادى بايد ناميد!
❌۲.شیوه تکذیب :
ابن تيميّه مبارزه خود را با اين شيوه سر گرفته است و مى گويد يزيد، هرگز قاتل امام حسين عليه السلام نبوده و او هيچ گاه همسران و وابستگان امام را اسير نكرده و اين حرف ها دروغ است ( العیاذ بالله)
❌۳.شیوه تقدس و پرهیزکاری:
در این شيوه با ايجاد ترديد درباره قاتل امام حسين عليه السلام با اين راه به مبارزه برمى خيزند و سعی در کمرنگ کردن این واقعه و آثار آن دارند ....
📚برگرفته از کتاب ناگفته هایی از حقائق عاشورا
✒️نگاشته حضرت آیةالله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
ناگهان در همین دهه!
🖋نوشتارى خواندنى از دکترمحمدعلی فیاضبخش كه ديروز در روزنامه اطلاعات شماره ٢٧٣٧٦ به تاريخ پنجشنبه ۲۱ شهریورماه ۱۳۹۸ درج شده بود ...
▫️دههی محرم امسال هم گذشت. من به سهم خود در این دهه بمبارانی را تجربه کردم از اظهارنظرهای نوروشنفکرانه؛ ...که الحق اُوِردوز شدم!
▪یک جامعهشناس، یادش افتاد که باید دقیقاً در همین دهه، به تحلیل زیرساختها(!) در واقعهی عاشورا بپردازد؛
▪دیگری از جایگاه معلم روانشناسی، ناگهان به صرافت آمد که باید به تحلیل روانشناختی و زیباییشناختی رنگ مشکی بپردازد و از قضا مضرّات و پیامدهای سوء این رنگ را یادآور شود؛
▪سومی از همه جالبتر، فیلسوفانه و منصفانه(!) یادش افتاد که در کنار بعضی پلیدیها و پلشتیهای روز عاشورا، باید نقاط روشن و نسبتاً تابناک زندگی جنایتکاران این واقعه را نیز دید و واقعبینانه هردوسوی ماجرا را واکاوی کرد...!
میزها ناگهان گرد شد در تحلیل و نقد و بررسی آسیبهای عاشورازدگی؛ ...و همه هم از قضا در یک توافق نانوشته، در همین ده روز!
تحلیل زیرساختها، رفت به سمت و سوی اختلافات تاریخی و دیرینهی دو قبیله، یکی بنیهاشم و دیگری بنیامیهی منشعب از قریش؛ ...و حرکت امام حسین علیهالسّلام فروکاسته شد به یک رقابت و حسادت تاریخی ناشی از اختلافات خودبرتربینی قبیلگی؛
تحلیل روانشناختی، رفت به سراغ افسردگیهای ناشی از رنگ مشکی، دقیقاً در همین دهه و یادشان رفت که هر از گاهی، همین روانشناسها(!) رنگ مشکی را نماد عشق نامیدهاند و مینامند؛
رهنمودهای تربیتی متمرکز شد بر دورکردن کودکان از دستههای سینه و زنجیرزنی و نیالودن روح لطیفشان به نقلهای تاریخیِ تداعی خشونت و صلاحدید حذف حرمله از تاریخ.
میزگردنشینان، هزارویک معضل ناشی از کمکاریها و بیفکریهای طول سال و سالیان خود را فراموش کردند و ناگهان یادشان افتاد، که رسیدگی به تحریفات و آسیبشناسی مراسم و شعائر عاشورا، دقیقاً در همین دهه از اوجب واجبات است و در این شرایط تحریم، حتی واجبتر از نان شب مردم.
«عوامْروشنفکران» کوچهبازاری هم در کلاسهای واتساپی و اینستاگرامی، ناگهان و دوباره نگران و دغدغهمند هزارچیز شدند؛ ...که از قضا فقط در همیندهه ظهور میکند؛ از محیط زیست و مضرّات ظروف یکبارمصرف و آلودگی صوتی و ریختوپاش اسرافگونهی نذری و طبق معمول، غصهی فقرا؛ تا تأکید فراوان بر تمرکز بر پیام عاشورا! ...و البته همهی این نگرانیها در همین دهه!
نه اینکه با سبک و سیاق عزاداریهای سالهای اخیر مشکل ندارم؛ امّا سخنم در شکایت از روشنفکرزدگیهای عوامانه است که آسیبش کمتر از رفتارهای آسیبزا به نام دین نیست.
در جامعهای که آنومیزدهاست، همهچیز یا از این سوی بام میافتد یا از آن سوی. حد وسط نایاب است. «شعائری»ها تا حد شعار «حسیناللهی» و «زینباللهی» به قیادت چند مدّاح کمسواد ومعرکهگردان پیش میروند و از این سوی بام میافتند؛ ...و برخی متفکران و استاددانشگاهها تا سرحد فروکاستن واقعهی عاشورا به اتفاقی تاریخی و ناشی از جبر تاریخ فرو میآیند و در ژستهای اداآمیز و اطوارگونه، بیسوادی و یا بیمعرفتیشان را در بازی کلمات، لفافهپیچ میکنند و از آن سوی بام میغلتند. اولی، ریتم و آهنگ و عادیسازی سماع و ترقّص در مجلس عزای حسین علیهالسلام را در یک جمله مباح میسازد که : «أنا مجنون الحسین»؛ ...و دومی، یکسره از همهی ترقّصهای سال، والنتاین و آنتالیا و جشن جوانهی دندان نوزادش در هتل حیات(!) و خرج عمل دماغ و دندهاش فارغ میشود و یادش میرود که کجاها اُوِردوز کرده؛ دفعتاً دلنگران آن میشود که مبادا در طبخ چندخروار برنج، پیام امام حسین علیهالسّلام مخفی بمانَد!
گروه اول که عجالتاً گوش به حرف احدی از عالمان واقعی نمیدهد و کار خود میکند و بازارش به حمایتهای آشکار و نهان گرم است.
...امّا گروه دوم؛ یعنی اندیشمندان و متفکران و جامعهشناسان و روانشناسان و همهی دلنگرانهای پیام امام حسین علیهالسلام را به امام حسین قسم میدهم، از بعد از ماه صفر امسال، بحثهای کارشناسیشان را شروع کنند و تا ابتدای ماه محرّم سال آینده به یک جایی برسانند؛ دههی اول ماه محرّم آینده از اعصاب و روان ما فاصله بگیرند و ما را بگذارند و یک دهه عزاداریمان! دست همهشان درد نکند!
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
#امام_سجاد #ابن_الخیرتین
▫️ ابن الخِیَرَتَین
(=زادهء برگزیدگان)
علامه مجلسی چنین مینویسد:
« از پیامبر گرامی روایت شده است که فرمود خداوند از میان بندگانش دو برگزیده دارد ، برگزیده او از عرب قریش و از عجم ایرانیان می باشد و علی بن الحسین پیوسته می گفت من فرزند دو برگزیده هستم زیرا جد او رسول خدا بود و مادرش دختر یزگرد پادشاه ایران بود »
[بحار الانوار ج46 ص4]
❕شیخ عباس قمی ویژگیهای امام سجاد علیه السلام را چنین بر می شمارد ؛
یک.تالیف صحیفه کامله است که مصحف اهل بیت و عروه الوثقی شیعیان است .
دو. جمع شدن نجابت عرب و عجم هر دو در او به به اعتبار سخن پیامبر که خدا در میان بندگان دو برگزیده دارد ، برگزیده او از عرب قریش و از عجم فارس می باشد لذا او ملقب به ابن الخیرتین می باشد .
سه. انتشار اولاد رسول خدا از آن حضرت لذا او را آدم بنی الحسین می گویند .
[منتهی الامال ج2 ص1175]
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
#پریشانی_عوالم_امکان
✍🏻 جلال الدّین سیوطی از بزرگترین دانشمندان اهل سنت است. این مرد مینویسد که:
🌌 «وقتی #حسین_بن_علی علیهماالسلام کشته شد، تا هفت شبانهروز ستارهها به هم آمیخته بودند و اوضاع کواکب مشوّش بود.»
⚫️ این سخنی نیست که از زبان یک مرد شیعیمذهب بیان شده باشد، این کلمهایست از زبان یک عالم سنّی، آن هم نه یک عالم عادّی، بلکه او عالمی است که تمام دانشمندان اهل سنّت در قرون متمادیه در مقابل او همه به خاک شاگردی افتادهاند.
🌪 این مرد میگوید: «با شهادت حسین بن علی علیهماالسلام، #اضطراب_جهانی و #پریشانی_عوالم_امکان پیش آمد.»
📚 برگرفته از کتاب مصباح الهدی، ج۲، اثر آیةالله وحید خراسانی/تاريخ الخلفا، ص۲۲۶.
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
#درس_مهم_اعتقادی
🔹علیِ زمان(!!!) یا حسینِ زمان(!!!)
⛔️چرا بزرگان شیعه قیاس غیر معصوم با معصومین علیهم السلام را ممنوع کرده اند؟!
حضرت مولانا أمير المؤمنين عليه السلام در خطبه اى طولانى راجع به آل النبي صَلَواتُ اللَّهِ عليهم اين گونه فرموده اند 👇:
▫️ ... لاَ يُقَاسُ بِآلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ أَحَدٌ ...
... هیچ کس از این امت، با آل محمد صلوات الله عليهم مقایسه نمى شوند ...
[بحارالانوار الجامعة، الجزء الثالث و العشرون(جلد٢٣)، كتاب الامامة، ص١١٧، ح ٣٢]
-------------------------------------------------
حضرت مولانا ابوالحسن الرضا -علیه السلام- در يك حديث طولانى راجع به اوصاف امام معصوم اين گونه فرموده اند با دقت مطالعه بفرماييد 👇:
▫️ ... وَاحِدُ دَهْرِهِ، لَايُدَانِيهِ أَحَدٌ، وَ لَايُعَادِلُهُ عَالِمٌ، وَ لَايُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ ، وَ لَالَهُ مِثْلٌ وَ لَانَظِيرٌ، ...
#امام [معصوم] یگانه روزگار خود است، #احدی همپایه او نیست، هیچ عالِمی با او برابر نمیشود و #جایگزینی برای او پیدا نمی شود، امام #مانند و نظیری ندارد و...
[کافی شريف، ج۱، ص٤٩٥
-------------------------------------------------
👈خواندن این كلمات هم خالی از لطف نیست:
▪️... خود ما انسانهاي ضعيفي هستيم. وقتي کساني اسم مبارک اميرالمؤمنين عليه السّلام يا اسم مبارک ولي عصر روحي فداه را مي آورند، بعد اسم ما را هم دنبالش مي آورند، بنده تنم مي لرزد. آن حقايق نور مطلق، با ما که غرق در ظلمتيم، بسيار فاصله دارند. ما گياه همين فضاي آلوده دنياي امروزيم؛ ما کجا، کمترين و کوچکترين شاگردان آنها کجا؟ ما کجا و قنبرِ آنها کجا؟ ما کجا و آن غلام حبشي فداشده در کربلاي امام حسين عليه السّلام کجا؟ ما خاک پاي آن غلام هم محسوب نمي شويم. اما آنچه که حقيقت است، اين است که ما به عنوان مسلماناني که راهمان را شناخته ايم، تصميم خود را گرفته ايم و نيروي خود را براي اين راه گذاشته ايم؛ با همه وجود در اين راه حرکت مي کنيم و ادامه خواهيم داد. ...
[بيانات آيةالله خامنه اى در ديدار جوانان استان اصفهان، ۱۲ /آبان/ ۱۳۸۰]
-------------------------------------------------
▪️... میلیاردها شیخ طوسی و شیخ انصاری ارزش یک نَفَس امام زمان -عجل الله فرجه- را ندارند. شیخ انصاری و شیخ طوسی را که گفتم بقیه اصلا داخل حساب نمی آیند ...
[آیةالله وحیدخراسانی , میرمهر صفحه٢٤٣]
-------------------------------------------------
▪️...سخنى كه از رسول اكرم(صلّي الله عليه وآله وسلّم) به ارث رسيده است، حضرت علي بن ابي طالب(عليهالسلام) آن را به عبارت ديگر، ميراث آيندگان خود قرار داده و چنين فرموده اند:
«لا يُقاسُ بآل محمّدٍ(صلّي الله عليه وآله وسلّم) من هذه الأمة أحدٌ ولا يُسَوّي بهم مَن جَرَتْ نِعْمَتُهُم عليه أبداً. هم أساسُ الدين وعمادُ اليقين؛ إليهم يَفيءُ الغالي و بهم يُلْحَقُ التالي و لهم خصائصُ الولاية و فيهم الوصيّةُ و الوراثةُ»؛
يعني هرگز هيچ فرد عادي با اُسْرَه و دوده عصمت و طهارت(عليهمالسلام) سنجيده نمي شود.
زيرا انسانهاى كامل و خلفاى واقعى الهى را با يكديگر مقايسه مي كنند؛ نه با افراد عادي؛ از آن جهت كه اينان، اهل بيت وحي(عليهمالسلام) مجارى نعمت و ولى اِنعام اند و هيچ گاه مُتَنعِّم را با مجراى نعمت و واسطه اِنعام، قياس نمى كنند؛ براى اينكه اين ذوات نورانى مظهر اسماى حُسناى خداوندند و ذات اقدس الهى با هيچ فردى مقايسه نمى شود؛ چنان كه اميرالمؤمنين(عليهالسلام) در اين باره فرموده است: « ...و لا يُدْرَكُ بالحواس و لا يُقاسُ بالناس... »
[برابرى قرآن با اهل بيت عليهمالسلام، آيةالله جوادى آملى، اسفند ١٣٧٦]
-------------------------------------------------
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
#حدیث #شرح_حدیث #حکمت #تلنگر #بیاموزیم
◽️آخرین توصیه امام سجاد علیهالسلام
🔹شيخ كلينى (ره) از امام باقر عليه السّلام روايت كرده كه فرمود: هنگامى كه ساعت آخر عمر امام سجّاد عليه السّلام فرا رسيد، مرا به سينهاش چسبانيد و فرمود:
___«پسر جانم، تو را وصيّت مىكنم به همان چيزى كه پدرم هنگام وفات، به من وصيّت كرد، همان كه پدر او نيز آن را به پدرم وصيّت نمود، و آن اينكه: «یا بنی ايّاك و ظلم من لا يجد عليك ناصرا الّا اللّه »،
یعنی : «ای پسرم، از ظلم کردن به کسی که در مقابل تو یاوری جز خدا ندارد؛ سخت دوری کن».
[الكافي ، بَابُ الظُّلْم، ج2، ص331]
🔹دوستان ...
این سخن خیرخواهانه را بشنویم.
هرگز و هرگز و هرگز دچار ظلم و ستم کردن به کسی نشویم. حتی به نزدیکترین فرد زندگیمان هم ظلم نکنیم. ستمکشیده اگر آه بکشد یا نزد خدا به مددخواهی برود هستی ظالم را برباد میدهد. در حدیث اينگونه فرموده بود که اگر مظلوم بیکس و بییاور باشد و خدا را به مدد بخواهد، خدا نابود میکند آن ظالم را...
بپرهیزیم از ظلم.
روى اين معادلات بسیار فکر بايد كرد...
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF