#نقش_زن
🔹زنان میتوانند یک لباس ساده را با ۵ انگیزهٔ متفاوت بدوزند!
🔹زنان میتوانند در موازنه ارزی نقش مثبت ایفا کنند.
✔️استاد سید منیرالدین حسینیِ هاشمی(ره):
🔆 زنان ۵ دسته هستند :
1⃣ گاهي مادری براي فرزندش لباسي میدوزد و هدفش اين است كه لباس فرزندش را بهگونهاي زيبا بدوزد كه وسيلهٔ تفاخرش به مردم باشد. اين يك نوع حساسيت و يك گونه انگيزه است كه منشأ چنين عملي ميشود.
2⃣ دوم اینکه زن لباس را براي تفاخر فرزندش نميدوزد، بلكه اين كار را براي خشنود شدن شوهرش انجام ميدهد. طبيعتاً اين نمونه، يك سطح بالاتر از قبلي است.
3⃣ سطح بالاتر از اين هم فرضاً به اين صورت است كه زن آن لباس را تنها بهخاطر خشنودي شوهرش نميدوزد، بلكه بهخاطر خدا صرفهجويي در زندگي را لازم ميداند. او خشنودي خدا را میطلبد، گرچه از شوهرش هم قدرداني ميكند. ته قلب و محور و بنيان قلب او بر محبت نسبت به خدا استوار است، لذا احترامي هم كه به شوهرش ميگذارد احترام الهي است، مادي نيست و براي جلب يك نفر به خود و فريفتهگري نيست. طبيعي است كه اين رتبه نسبت به مراتب قبل والاتر است.
4⃣ يك رتبه از اين والاتر هم متصور است و آن اينكه زن بگويد من در اين كار طالب رضاي خدا هستم، اما نهتنها در شكل خشنود نمودن شوهر؛ چون در عين اينكه به شوهر احترام ميگذارم، ولي انجام اين كار تنها در شكل خشنودي شوهر ـ كه طبيعتاً رضاي خدا هم در اين است ـ براي من كوچك است و من به اين حد قانع نيستم و به دنبال امري بالاتر و والاتر از اين هستم، فرضاً ميگويد نظام اسلامي ايران در مقابله با استكبار، از نظر ارزي (ارز خارجي) دچار مضيقه است و لذا من در اين فكرم كه در حد توانم و به هر اندازه كه ميتوانم لباس بچه يا شوهرم را خودم بدوزم و راضي نباشم كه لباس از ساير كشورها به ايران وارد شود تا منجر به هزينه ارزي گردد؛ چون ما دچار محدوديت ارزي هستيم. يا فرضاً بگويد موازنه ارزي متأثر از الگوي مصرف است كه من هم يكي از مصرفكنندگانم، لذا من تاب تحمل پايين آمدن ارزش ارز را ندارم و لذا سعي ميكنم به مقدار قدرت خودم، سهيم در مشكلات ارزي نباشم. 👉
اگر در اين مثال دقت كنيد درمييابيد كه اين زن به «نظام ولايت» توجه دارد و ميگويد: «من ميخواهم به اين نظام كمك كنم». اين، بالاتر از مرتبه قبل است. این رتبه را «رتبه كلان» مينامم.
5⃣ حال از اين رتبه هم پا فراتر میگذاریم و ارتباط امور زنان با تكامل اجتماعي را، در قالب رابطه دوخت يك لباس با تكامل اجتماعي، اجمالاً مطرح میکنیم. آن زني كه فرضاً ميگويد: كل نظام به منزلت يك دستگاه پخش (دستگاه بلندگو) است و يك «پرچمدار» و رهبري است كه از طرف «نبي اكرم صلي الله عليه و آله و سلم» ميخواهد به وسيله اين دستگاه، صداي اسلام را به جهان برساند، لذا من نبايد بلندگوي اسلام را ضعيف كنم، من بايد بگذارم اين صداي «تاريخي» به گوش مردم جهان برسد، من نبايد با «مصرف» خود در راه تكامل بشر سنگاندازي كنم.»
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
#حقوق_هفتگانه
در حدیثی از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) نقل شده است كه:
#مؤمن بر #مؤمن از جانب خدا #هفت_حق واجب دارد:
📌 ۱- #احترام: او را در چشم خود، بالا مرتبه ببیند.
📌 ۲- #محبت: از عمق دل او را دوست داشته باشد.
📌 ۳- #مواسات: در مال و اموال خود با او شریک باشد.
📌 ٤- #حمایت: در مقابل غیبت و بدگوئی دیگران از او حمایت کند.
📌 ۵- #عیادت: در زمان بیماریش از او عیادت کند.
📌 ۶- #تشییع: در تشییع جنازه مؤمن، شرکت بکند.
📌 ۷- #یاد_خیر: پس از مردن مؤمن جز به خوبی از او یاد نکند.
📚مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج۷۱، ص۲۲۲.
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
7.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_ولایی_۵
🔹چگونه در راه تبلیغ دین بکوشیم، استقامت بورزیم،حتی توهین بشنویم؟
🔹پیامبر اکرم ، پزشكى بود كه به دنبال بيماران بود؛ نه بيماران به دنبال او !
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
استاد حجت الاسلام و المسلمین حاج سید محمد حسین بحرالعلوم میردامادی در کلاس کفایه الاصول بحث اخلاقی خود را اختصاص به نقل حدیثی داده که واقعا آموزنده بود:
🔴 ماجرای خواندنی احمد بن ابی نصر بزنطی
🔷 احمد بن ابی نصر بزنطی می گوید:
من ابتدا واقفی مذهب بودم. بعد، مستبصر شدم. روزی ازمام حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام تقاضا كردم وقت مناسبی تعيين بفرمايند تا شرفياب حضور گردم و مسائلم را مطرح كنم. اين گذشت تا روزی من در خانهام نشسته بودم، در زدند.
💐 ديدم خادم امام علیه السلام مركب مخصوص امام علیه السلام را آورده تا مرا خدمت امام ببرد. با خوشحالی تمام سوار شدم و شرفياب گشتم. مسائلی را مطرح كردم و بهرهها بردم تا شب شد. همان جا نماز مغرب و عشا را با امام علیه السلام خواندم. بعد، غذا آوردند و پس از صرف غذا خواستم برخيزم برای رفتن. فرمودند: دير وقت شده و منزل شما هم دور است، صلاح اين است كه همين جا استراحت كنی. من هم كه از خدا می خواستم خدمت امام علیه السلام باشم، اطاعت كردم و ماندم.
✅ به خادمشان فرمودند: رختخواب مخصوص خودم را بياور، برای آقای احمد بزنطی پهن كن. من در اين موقع به فكر فرو رفتم و از ذهنم گذشت كه معلوم می شود من آدم بسيار بزرگواری هستم كه امام اينگونه با من رفتار می کنند.
🔸 امام علیه السلام مركب مخصوص خود را برای من فرستاده و مرا به خانهشان آورده و با من هم غذا شده و بعد، رختخواب مخصوص خودشان را در اختيار من گذاشته اند. عجب! اين منم كه چنين بزرگوارم؟ امام نيم خيز شده بودند تا برخيزند و به اتاق خود بروند. ديدم نشستند.
🔷 فرمودند: احمد!، قصّهای برايت بگويم. وقتی صعصعة بن سوهان، از اصحاب جدّم حضرت اميرالمؤمنين علیه السّلام مريض شد، مولا اميرالمؤمنين علیه السلام به عيادت او رفتند و كنار بسترش نشستند و دست بر پيشانی او گذاشتند و او را مورد ملاطفت قرار دادند.
🌺 بعد، وقتی خواستند برخيزند، فرمودند: صعصعه، نكند اين آمدن من به عيادتت را مايهی امتياز خود از برادران ايمانی ات بشماری. اين تكليف دينی من بود كه انجام دادم.
⚠️ حضرت امام رضا علیه السلام اين قصّه را گفتند و برخاستند و در واقع، با اين عمل، هم آگاهی خود را از ما فی الضمیر من نشان دادند، كه نمونهای از علم غيب بود، هم به من پند دادند و مرا از بيماری عُجب و خودپسندی شفا بخشيدند.
📚 بحارالأنوار، جلد 49، صفحه 48، حديث 48
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
7.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روز_بصيرت
#كلام_امام
❌بیانات منتشرنشده رهبر حكيم انقلاب در روز ۳۰ تیرماه ۸۸
📖 روایت کامل این دیدار در کتاب #فتنه_تغلب منتشر شده است.
👇👇👇
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
دانشآموختگان دانشكده علوم قرآنى اصفهان
#روز_بصيرت #كلام_امام ❌بیانات منتشرنشده رهبر حكيم انقلاب در روز ۳۰ تیرماه ۸۸ 📖 روایت کامل این دید
👆👆👆
📖 بمناسبت #۹دی؛ کتاب #فتنه_تغلب منتشر شد.
📥 معرفی و خرید کتاب👇
http://book-khamenei.ir/index.aspx?pageid=208&description=639051
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
#اطلاعيه
مهلت ارسال مقالات همایش تا ٣٠ بهمن ماه ١٣٩٧ تمدید شد.
پیرو جلسه شورای سیاست گذاری دوازدهمین همایش بین المللی پژوهش های قرآنی، مهلت ارسال مقالات همایش تا تاریخ ٣٠ بهمن ١٣٩٧ تمدید شد.
این تمدید پیرو درخواست محققان و پژوهشگران محترم صورت گرفته و قابل تمدید نخواهد بود.
http://iqro.ir/fa/news.php?rid=37
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
#آخرالزمان #شرح_حدیث #مهدویت
▫️ما آخرالزمانیها
🔹حرف بسیار مهم و مسرت بخشی دارم ؛ شادیبخش و بی نظیر.
بگذارید اول این مقدمه را بگویم. تا حالا شده به این مطلب فکر کنید که کاش در این زمانه نمی بودید؟ شده آرزو کنید که کاش در زمان صدر اسلام می بودید؟ مثلا همسایهء ابوذر و رفیق سلمان ؟ یا مثلا با مالک اشتر هم خیمه ؟ یا رفیق صمیمی هانی و حبیب ؟ جلوتر برویم و فرض کنیم که در جلسه امام صادق و امام باقر_سلام الله علیهما_ و در کنار زراره و یونس می نشستید؟ قطعا گاه چنین رؤیاهایی داشته ایم و حسرت می خوردیم. وقتی میخوانیم که سیدعبدالعظیم حسنی عقایدش را نزد امام معصوم تصحیح کرد آرزو میکردیم که کاش ما هم جای او می بودیم.
الحاصل، آرزوی زیستن در زمان ائمه یا حتی در زمان علمای بزرگ ، مانند صدوق و مفید و سیدرضی یا شیخ مجلسی را کمابیش داشته ایم. از این فراتر ، گاه بسا می گفتیم که خوشا به حال گذشتگان که این مشکلات جهان مدرن امروزی را نداشتند؛ مشکلاتی که خاص آخرالزمان است.
اکثر ما با دیدن بی حیایی و بی دینی و بی حجابی و نامردی و فتنه های جدید، آرزو می کردیم که کاش در زمانهای پیشین می زیستیم و این زمان کنونی را نمی دیدیم .چقدر نگران آیندهء فرزندانمان هستیم با این دهکده شدن جهان که زمام تعلیم و تربیت به دست جهان رسانه و رسانه های جهانی افتاده و فرهنگ برهنگی به تمام خانه ها راه یافته است. فرهنگی که هالیوود و مد و هنر مسموم به زندگیمان تحمیل میکند و ما جز تسلیم گریز و گزیری نداریم. اکثر ما از زمان کنونی ناراحت و ناراضی هستیم.
و اما بشنویم از امام سجاد _علیه السلام_ که زمانهء اکنون را _یعنی همین زمانهء من و شما را_ برترین زمانها می داند . می فرمایند: "یا أباخالِدٍ، إنَّ أهْلَ زَمانِ غَیْبَتِهِ، القائِلیِنَ بِإمامَتِهِ، المُنْتَظِرینَ لِظُهُورِهِ، أفْضَلُ مِنْ أهْلِ کُلِّ زَمانٍ.
[کمال الدین و تمام النّعمة ص۳۲۰]
امام سجاد علیه السلام فرمودند : ای اباخالد ، بی تردید مردم دوران غیبت که معتقد به امام غائب و منتظر ظهور اویند از مردمان تمام زمانها برترند."
🔹ساده نگذرید. درنگی عمیق می خواهد این روایت. مرور کنید زمانها و دورانها را. قدر بدانید این داشتهء بهامند و ارجمند را. و از همه مهمتر به چرایی اش بیندیشید تا این فرصت طلایی را برای بهره بردن قدر بدانید. زیبا و طرفه آنجاست که شرط و علت را در متن حدیث فرموده اند: یک: امامت حضرتش را باور دارند دو: منتظر ظهورش هستند
🔹از سوی دیگر: بدا به حال کسی که منتظر ظهور نیست.
و راستی منتظر به چه کسی می گویند؟ از کجا بفهمیم منتظر هستیم؟ آیا خود را به "توهم انتظار" فریب نداده ایم؟ آیا معنای انتظار را بخوبی فهمیده ایم و به درستی منتظر ظهور هستیم؟
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
دانشآموختگان دانشكده علوم قرآنى اصفهان
#آخرالزمان #شرح_حدیث #مهدویت ▫️ما آخرالزمانیها 🔹حرف بسیار مهم و مسرت بخشی دارم ؛ شادی
🏳السلام عليك ياصاحب الزمان
بهار غایب تقویم روزگار! ببین
چه با طراوت ما، سردی زمستان کرد
🔅اللهم عجل لولیک الفرج🔅
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF
#دانشجوى_خوب
#معلم_خوب
#علامه_راغب_اصفهانى
🔹یک دانشجوی خوب و یک معلم خوب
از دید یک دانشمند برجسته ایرانی قرن چهارم:
علامه راغب اصفهانی، دانشمند قرن چهارم هجری، در باره شرایط یک #دانشجوی_خوب موارد زیر را بر می شمرد:
📌دانشجو باید، هدف خود را از آموختن بداند.
📌نزدیک ترین راه را برای رسیدن به هدف درسی خود بشناسد.
📌بهترین ها را که باید بداند، دنبال دانستنش باشد.
📌دنبال چیزی که از دسترس علم بشر خارج است نرود که این جهل مفرط است، بلکه دنبال آن چیزی باشد که در حوزه علم، قابل دسترسی است.
📌از هر علمی چیزی بداند. [علوم ميان رشته ای]
📌از این شاخه به آن شاخه نپرد و تا علم اولی را محکم نکرده سراغ دانش دیگری نرود.
📌در آموختن علوم، به کیفیت بیندیشد نه کمیت.
📌به گونه ای بیاموزد که فراموش نکند.
📌با آنچه نمی داند، دشمنی نکند.
📌از سختی های بر سر راه علم آموزی، نگران نباشد.
📌خود را برای آنچه فوق طاقتش است، به زحمت نیندازد.
📌به فکر آسایش و رفع ناراحتی های بدنش هم باشد و آن را ترویح ـ روحبخش ـ کند.
📌از پرسیدن آنچه نمی داند، استنکاف نورزد که امام علی فرمود: العلم خزانة، و مفتاحها السؤال» .
📌حتی به وقت پیری هم از آموختن باز نایستد.
📌آنچه را می آموزد، بنویسد، و البته به کتابت تکیه نکند، و سعی کند در سینه هم حفظ کند.
📌هر دانشی را از نقطه ای و منبعی که باید بیاموزد.
📌یک اشتباه و خطا در یک مورد از علم، سبب نشود تا او حکم به فساد آن دانش کند و از آموختن آن فاصله بگیرد، مانند عوام که وقتی طبیبی یا منجمی اشتباه می کند، تمام طب و نجوم را زیر سوال می برند.
📌در علم، حق طلب باشد،(…)نه آن که به تقلید از دیگران روی آورد.
📌هدفش از علم، عمل هم باشد، نه آن که صرفا دانش بیندوزد.
📌هدفش از آموختن علم، ریاست طلبی نباشد.
📌مقدار اندکی از علم را که به خوبی فرا گرفته، بیش از همه آن دانشی نداند که مردمان در حال آموختنش هستند.[خودبرتربينى علمى]
🔹علامه راغب ٩ شرط را هم برای یک #معلم_خوب بر می شمرد:
👈نخست آن که نشر علم را واجب بداند.
👈برخوردش با هر دانشجویی فقط از روی علم باشد، و میان غنی و فقیر فرق نگذارد.
👈علم را با قرار دادن در غیر موضعش، مورد ستم قرار ندهد.
👈طبع هر دانشجویی را در نظر بگیرد.
👈در آموزش، ترتیب آموختن مطالب را در نظر بگیرد تا او به سهولت یاد بگیرد.
👈رفتار تندی با دانشجو نداشته باشد .
👈برخورد خصمانه نداشته باشد، بلکه با دانشجو مثل یک طبیب و بیمار رفتار کند.
👈سعی کند آنچه آموزش می دهد، آراء درست باشد و باطل را تعلیم ندهد.
👈وقتی چیزی را از او می پرسند که نمی داند، از گفتن «نمی دانم» ابا نورزد.
📗منبع: رسالةٌ فی فضیلة الانسان بالعلوم، راغب اصفهانی، چاپ شده با کتاب: ادب الاختلاط بالناس، عمان، انتشارات اروقه، ٢٠١٥ ميلادى
🔹
🔹
🔹
@QuranAnjoman_ESF