▪️رئیس بانکمرکزی: «رمزریال» یکشنبه افتتاح میشود
🔹طرح «رمزریال» از سوم تیر در کیش اجرایی میشود. رمزریال پول بانکمرکزی است که بهصورت الکترونیکی منتشر میشود تا نیازهای خُرد جامعه را تأمین کند. مقررات جدیدی در مورد رمزارزها اعلام میکنیم.
@Farsna
〰〰〰〰〰〰
✍️ پول مجازی از نظر فقهی جایز و مورد مطلوب نیست.
🔻آیتالله اراکی در دیدار با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور:
◻️ در صورتی که منابع مالی در کشور به سوی پول حقیقی سوق داده شود، امکان مقابله با جنگ ارزی و تحریم و تورم به شکل مطلوبتری مدیریت میشود.
◻️ نباید پول را از جایگاه حقیقی آن به سمت سیاستهای اعتباری سوق داد، #پول_اعتباری در اختیار قدرت است و دردهای مزمن جامعه را دوا نمیکند. پول مجازی بستری را فراهم میکند که دولتهای بزرگ بدون اینکه هزینه واقعی کنند، ثروت و دارایی دیگران را تصاحب میکنند که به نوبه خود سبب بر هم خوردن توازن بازار و سفته بازی میشود.
◻️اسلام در مسأله اقتصاد حرف برای گفتن دارد که در حل مشکلات و بهبود شرایط اقتصادی راه گشاست. #خمس_و_زکات از عناصر اصلی و محوری در نظام مالی اسلامی است که همواره باید مورد توجه بوده و نقش برجستهای در نظام اقتصادی ایفا کند
◻️ اگر نظام مالیاتی کشور بر اساس زکات و خمس تدوین شود علاوه بر استقبال مردم در پرداخت مالیات، سبب #تزکیه و پاکی در اموال مردم و هزینههای دولت میشود.
#رمزریال
#ریال_دیجیتال
#پایان_مالکیتِ_مالیِ_مردم
دارُ السَّلام🌴
#محور_اول_ارائه ✍️ به چهار دلیل، کارشناسی توسه پایدار در دنیا شکست خورده است: ۱. عدم تامین امنیت ۲.
به زودی گزارشات نافعی درباره اجلاسیه
#رئیس_جمهور_والگوی_پیشرفت_اسلامی
تقدیم عزیزان خواهیم کرد إن شاءالله.
✅ تذکر صریح و شفاف به رئیس جمهور آینده: از اصلاح بنیادین نظام برنامه ریزی غفلت نکنید!
❓ ۷ سخنرانی با موضوع اصلاح برنامه ریزی را در آینده منتشر می شود.
#پیشنهادهای_حوزوی_به_رئیس_جمهور
#رئیس_جمهور_تمدنی
#یکسان_انگاری_پیشرفت_و_توسعه
https://eitaa.com/olgou4
سلام و عرض ادب خدمت برادران و خواهران محترم
✨عید الله الاکبر، ولایت مولانا امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام رو به همه شیعیان و محبّان عالم تبریک و تهنیت عرض میکنم.💫
#یادداشت_جدید إن شاء الله فردا تقدیم عزیزان خواهد شد.💐💐
#یادداشت_سیزدهم
۵ تیر ۱۴۰۳
«ولایت امیرالمومنین = إکمال دین !»
✍️ پیامبر خدا هنگام بازگشت از حجّة الوداع در هجدهم ذی الحجه سال دهم هجری، به امر الهی در محل غدیر خم همگان را جمع نموده و حاضرین و غائبین را از #نبأ_عظیمی آگاه نمودند. این بار اولی نبود که حضرت در خبر دادن از این مسأله مهم اقدام کرده و قبلترها هم در یَومُ الدّار ( وأنذِر عَشیرَتَکَ الأقرَبین/ شعراء ۲۱۴) 📚 الأمالی للطوسی ص۵۸۱/ ««اینجا»».
و نیز در حدیث منزلت(أنتَ مِنّی بِمَنزِلةِ هارونَ مِنْ مُوسی إلّا أنَّه لا نَبِیَّ بَعْدِی/ ) به این مسأله تصریح کرده بودند. اما عده ای از حافظه کوتاه مدت مردم سوء استفاده کرده و اهتمام #رسول_امّت را( که ناشی از اراده الهی بود) تنها در رابطهٔ برادری و دوست داشتنِ فردِ منتخبِ او خلاصه و ویرایش کردند. حال آنکه برخی از علماء اهل تسنن همچون محمد بن اسماعیل بخاری، ابن تیمیه، احمد بن حنبل، حاکم حسکانی، ابن ابی الحدید، طبری و ابن اثیر در تاریخ خود نیز روایات آن را نقل کرده اند.«« اینجا»»
❓و اما منزلت هارون نسبت به موسی علیهماالسلام چه بود؟!( قطعا منزلت أخوّت و برادری و منزلت نبوّت و پیامبری نبود...)👈 آیات ««۲۹ تا ۳۲ سوره طه و آیه ۱۴۲ سوره اعراف» خوانده شود./ 📚«احتجاج ج۱ ص۲۴۰».
واقعهٔ غدیر خم آنقدر بزرگ بود که آیه #إکمال_دین و رضایت الهی از انجام شدن رسالت پیامبر،(مائدة آیه ۳) در آن روز و آن ساعت نازل شد. و امر الهی مبنی بر #ابلاغ_رسالت به گونه ای بود که ذهن پیامبر را چند وقتی به خود مشغول کرده بود و اگر در آن روز حساس و لحظات آخر، آن کار مهمِ حیاتی را انجام نمیداد، گویا در تمامِ عمرِ رسالتش هیچ کاری نکرده بود!!(مائده آیه ۶۷).
👈 آن کار مهم چیزی نبود جز؛ ابلاغِ مسأله جانشینی بعد از پیامبرِ اُمّت.
حضرت خاتم الانبیاء بعد از حمد و ثنای پروردگار و اشاره به رسالتِ پیامبری خود و اقرار گرفتن از مردم درباره جایگاهش در میان اُمّت، با گفتن آن جمله معروف«#مَن_کُنْتُ_مَولاهُ_فَعَلیٌّ_مَولاهُ» رسالت خود را به پایان رسانده و تکلیف آیندهٔ امّت خود را روشن نمودند.
👈 در نتیجه؛ «إکمال دین مُصادف شد با ولایتِ امیرالمومنین علیه السلام».
❓و اما چه سطحی از ولایت پذیریِ نسبت به امام، مساوی با اکمال دین است؟! محبّت یا اطاعت و مودّت؟!
👈 ولایت مقدمه برای اطاعت بوده و قِوام و تقویتِ سطوحِ اطاعت نیز متوقّف بر مودّت است. ««بیانات رهبری در دیدار با جمعی از طلاب وروحانیون«۱۳۸۸/۰۹/۲۲»»
👌إکمال دین متضمن جامعیت دین است( یوسف ۱۱۱، انعام ۳۸، نحل ۸۹ و...) و جامعیت دین محتاج جامعیت و إشراف علمیِ حافظِ شریعت بوده و فقط امیرالمومنین و اولادش از جامعیت علمی و عملی برخوردارند و لاغیر...( بصائرالدرجات ج۱ ص۲۲۸، الکافی ج۱ ص۱۹۸، الکافی ج۱ ص۶۰،۶۱/ روضة الواعظین ج۱ ص۱۰۹/ بحارالانوار ج۸۹ ص۸۶).
👈 بنابراین معنای «مَن کُنتُ مَولٰاهُ فَهَذٰا عَلیٌّ مَولٰاهُ»؛ یعنی هرکسی که منِ پیامبر در همه شؤونات زندگی، سرپرست و صاحب اختیارات او بوده ام، ازین پس علی علیه السلام مولی و صاحب اختیار و سرپرست و متولی امورات اوست در همه آن شؤونات.
👌برخی از مصادیق جامعیتِ علمی و عملی امیرالمومنین نسبت به حوائج الناس👇
۱. اقتصادی: #احداث_بازارهای_رایگان / مدیریت و نظارت بر بازار مسلمین و اخراج کرانفروشان و محتکرین از بازار و عدم تسعیر کالا...
۲. مدیریت آب: #احداث_طرح_پیشرفتهٔ_قنات.
۳. آبادانی زمین و محیط زیست: غرس هسته های نخل و هزاران درخت خرما!
۴. پاسخگویی به نیازهای سلامتی و طبی مردم.
🌴 @Darol_salam
#یادداشت_چهاردهم
۵ تیر ۱۴۰۳
در اقتصاد و کشاورزی و سلامت جامعه هم «یا علی» باید گفت!
✍️ مسوولین دولتی اگر به دنبال حل مشکلات مردم اند، چاره ای جز اصلاح نظام برنامه ریزی و الگوهای ارزیابی کشور با نگاه جامعیت اسلام و جامعیت اهل بیت علیهم السلام ندارند.
و «معنای #من_کنت_مولاه_فهذا_علی_مولاه» همین است که هر کسی که منِ پیامبر مولی و صاحب اختیار و سرپرست او در همه شؤونات زندگی بودم، اینک علی علیه السلام سرپرست و صاحب اختیار اوست در همه آن شؤونات تا روز قیامت نه کارشناسان هاروارد و استنفورد و ماساچوست!! ( و قبلا درباره جامعیت اسلام و علم امیرالمومنین مختصرا اشاره کردیم)
👌امیرالمومنین و احداث بازارهای رایگان( جهت توسعه و عمومی شدن تجارت)
👈 امام صادق(عليه السّلام)فرمود:امير المؤمنين(عليه السّلام)فرموده است:«بازار مسلمانان چون مسجد آنها است،هر كس پيشى گرفت و در جايى نشست به آن احق است تا به شب. فرمود:آن حضرت در برابر دكانهاى بازار كرايه نمى گرفت». 📚«الکافی ج۲ ص۶۶۲»
👌 امیرالمومنین و مدیریت آب و احداث قنات
👈 ايوب بن عطيه حذّاء گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود:« پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و آله «فئ»(غنيمت جنگى) را تقسيم نمود و يك قطعه زمين نصيب امير مؤمنان على عليه السّلام شد. حضرت در آن زمين چاهى حفر نمود. در اين هنگام آبى از چاه خارج شد كه مانند گردن شتر در آسمان فواره مىزد. حضرت آن را «ينبع» ناميد. در اين هنگام شخصى آمد و به حضرت تبريك و بشارت گفت. حضرت فرمود: به وارث (كسانى كه منفعت مىبرند) بشارت بده. اين، وقفى كامل و بدون بازگشت است در راه حاجيان خانۀ خدا و مسافران راه خدا؛ نه فروخته مىشود و نه هبه مىگردد و نه به ارث برده مىشود. پس هركس آن را بفروشد يا هبه كند، لعنت خداوند و فرشتگان و مردم، همگى بر او باد! خداوند هيچ توبه و جايگزينى از او قبول نكند!»
📚«الکافی ج۷ ص ۵۴»
👌 امیرالمومنین و الگوی کشاورزی و باغداری.
👈 زراره می گويد: امام باقر عليه السّلام فرمود: مردى امير مؤمنان على عليه السّلام را ملاقات كرد، در حالى كه آن حضرت روى شصت صاع (به اندازۀ يك بار شتر) هستۀ خرما، نشسته بود. آن مرد گفت: اى ابا الحسن! اين چيست كه بر روى آن نشستهاى؟ فرمود: ان شاء اللّه يكصد هزار درخت خرما (ى ميوهدار) است! آن حضرت هستهها را كاشت و حتّى يك هسته از آنها را رها نكرد (همۀ آن هستهها تبديل به درخت خرما شد.
📚«کافی ج۵ ص۷۴»
👌امیرالمومنین و اصول طب و سلامت مردم جامعه.
👈 امير المؤمنين على بن ابى طالب بفرزندش حسن(عليه السّلام) فرمود:«فرزندم چهار خصلت تو را نياموزم كه بواسطه آنها از علم طب بىنياز گردى؟عرض كرد:آرى يا امير المؤمنين فرمود تا گرسنه نشدهاى بر سفرۀ غذا منشين و تا هنوز ميل بخوردن دارى از كنار غذا برخيز و كار جويدن را نيكو انجام بده و چون خواستى بخوابى براى قضاى حاجت بمستراح برو كه چون اين چهار كنى از طب بىنياز گردى.»📚«الخصال ج۱ ص۲۲۸»
👌 مناظره طوفانی امیرالمومنین با مرد یونانی( که مدعی فلسفه و طب بود)
بخشی از ترجمه روایت:
✍ امام علیه السلام فرمودند:
«ولی من به تو نشان خواهم داد که طبّ خداوند از طبّ تو برتر است! ...»
📚«احتجاج ج۱ ص۲۳۵»
ترجمه کامل👈 ««اینجا»»
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین و اولادهم المعصومین علیهم السلام🤲
🌴 @Darol_salam
✅ ۸ حوزه اصلی امامت و مدیریت جامعه به شرح زیر است:
۱- تلاش برای دستیابی به تقسیمات شهری کوچک مقیاس
(نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور)
۲- تلاش برای تدوین پیوست پیشگیری از بیماری برای بخش های ساخت و تولید
(نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری)
۳- تلاش برای ابلاغ تفاهم پایه سیاست های اجرایی به زیردستان
(الگوی فقهی ساخت)
۴- تلاش برای تدوین پیوست امنیتی و پدافند غیرعامل برای بخش های ساخت و تولید
(نظریه امنیتی سِلْم)
۵- تلاش برای تأسیس نظام ارزیابی جدید بر اساس بسته شاخصه های پیشرفت
(بسته شاخصه های پیشرفت)
۶- تلاش برای عمومی کردن تجارت
(نظریه فقهی بازارهای رایگان)
۷- تلاش برای ارتقای وحدت و هماهنگی جامعه و مبارزه با فساد
(نظریه فقهی صف)
۸- تلاش برای تبیین نقاط آغازینِ انحراف در تاریخ کشور و جهان
(الگوی فقهی روایت تاریخ و تجربه نگاری)
#عید_غدیر
#علوم_مرتبط_با_فقه_الامام
#مدیریت_کلان_جامعه
https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از بسلام آمنين
حجه الاسلام #علی_کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) گفته اند:
اولویت اصلی همه جریانهای تمدنی، جهاد تبیین کارشناسی کارآمد الگوی پیشرفت اسلامی است و نه حمایت از نامزدهای انتخابات!
#فقه_نظام
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
#رئیس_جمهور_تمدنی
24.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گزارشی تصویری از اجلاسیه تخصصی رئیس جمهور و الگوی پیشرفت اسلامی / یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ / قم مبارک
❓ راه اصلاح نظام برنامه ریزی کشور از قم و دانش دینی می گذرد...
#پیشنهادهای_حوزوی_به_رئیس_جمهور
#رئیس_جمهور_تمدنی
#یکسان_انگاری_پیشرفت_و_توسعه
https://eitaa.com/olgou4
7.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از غدیر است که دلم به أربعین پر میکشد...
#انتخاب_تمدنی
🔸رأی دادن آگاهانه به ترویجکنندگانِ فرهنگ غربی، مثل جنگ با امام زمان (ع) است.
بسم الله الرحمن الرحیم
✍️ توصیه به اینکه همه به پای صندوق رای بیایند و هیچکس در خانه نماند کار خوب و پسندیده ای است. لازم است ولی کافی نیست.
باید بدانیم هر کس مکلف به تشخیص خویش است. اگر کسی تشخیص دهد #جریانی به دنبال تغییر فرهنگ اسلامی به فرهنگ غربی است، بر اساس چنین تشخیصی باید بداند تغییر فرهنگ اسلامی به فرهنگ غربی، در حکم مبارزه و #محاربه_با_امام_زمان (علیه السلام) است؛ ولی اگر بداند این تغییرات موردی و از روی غفلت بوده، بحث محاربه منتفی است و آزاد است. بستگی به تشخیص رای دهنده دارد.
محی الدین حائری شیرازی(«آیت الله حائری شیرازی»)
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
🌴 @Darol_salam
❓چرا پیامبر عظیم الشأن به جانشینی امیرالمومنین علیه السلام تصریح نکرد و مستقیم نفرمود که او خلیفه بِلا فَصلِ بعد از من است؟!
✍️ پاسخ کوتاه:
ولایت امیرالمومنین، #انتصابی بود نه انتخابی. لذا خداوند میدانست که اگر پیامبرش را مکلّف به تصریح به خلافت علی بن ابی طالب کند، اکثر امّت از آن سرپیچی کرده و ( همچون اقوام پیشین که پیامبرانشان را تکذیب کرده و هلاک شدند) بدون ملاحظه گرفتار عذاب الهی میشدند.
✍️پاسخ تفصیلی:
...وَ مٰا أَرْسَلْنٰاكَ إِلاّٰ رَحْمَةً لِلْعٰالَمِينَ »، تو خود نيك مىدانى كه مخالفانِ ايمان و مانندشان از كافران تا اين اندازه بر كفر خود باقى ماندهاند، و اگر پيغمبر موجب رحمت بر ايشان بود، همه هدايت شده و از عذابِ سعير نجات يافته بودند، پس مراد خداوند تبارك و تعالى از آيه اين است كه: پيغمبر را سببى براى مهلت مردمِ اين سرا مقرّر فرموده، زيرا انبياى پيش از او مبعوثِ به #تصريحِ_قول شده بودند نه تعريض و كنايه( یعنی نسبت به پیامبریشان و معرفی اوصیای خود تصریح داشتند نه تعریض)، پس پيغمبر نيز از ايشان بود، هنگامى كه صداى خود را به امر خداوند بلند كرد و قوم او پاسخش دادند، هم خود و هم أهل ديارشان از ساير مردمان محفوظ و در امان ماندند، و اگر مخالفت كرده بودند، هم خود و هم أهل ديارشان مبتلا به همان آفتى مىشدند كه پيغمبر وعيدِ آن را داده و ايشان را از حُلول و نزول آن به ساحَتشان ترسانده بود، مانند خسف(فرو رفتن در زمین) يا قذف (سنگباران شدن از آسمان) يا رجف يا باد يا زلزله يا غير آن از اصناف عذابى كه امّتهاى پيشين بِدان هلاك شدند. و بىشكّ خداوند از نبىّ ما و اوصياى حُجج او در زمين، همان صبرى كه انبياى پيش از ايشان طاقت نياورده بودند را دريافته بود، به همين جهت آن حضرت صلّى اللّٰه عليه و آله را مبعوث به #تعريض_و_كنايه فرمود نه تصريح و آشكار، و «آن حضرت پيوسته اثبات حجّت بر امّت از روى تعريض مىگردانيد نه تصريح، چنان كه به قول مبارك خود در حقّ وصىّ خويش فرمود:«هر كه من مولاى اويم پس اين فرد مولاى اوست»، و نيز:«او در نزد من منزلت هارون نسبت به موسى را داراست جز اينكه پس از من پيامبرى نيست»، و سخن بىمعنى از طبيعت و سرشت رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله بدور است، پس بايد افرادِ امّت به این نکته توجه داشته باشند كه وقتى مقام نبوّت و برادرى هر دو در جناب هارون موجود است ولى در كسى كه پيامبر او را هم منزلتِ هارون ساخته موجود نيست، فقط مىماند مسألۀ خلافت و جانشينى. همان طور كه موسى هارون را خليفۀ خود در قوم قرار داد، آنجا كه گفت:«اُخْلُفْنِي فِي قَوْمِي ». و اگر رسول خدا فرموده بود: امامت را جز از فلانى تبعيّت نكنيد و إلاّ بر شما عذاب نازل خواهد شد، حتما( به مانند اقوام پیشین) عذاب نازل شده و باب #مُهلت_و_انتظار و #منّت_خداوند بر بندگان بسته مىشد».
📚 احتجاج ج۱ ص۲۴۰
🌴 @Darol_salam