eitaa logo
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
https://www.aparat.com/v/Xh9Zq مسلمان شدن علی بن حاتم طاعی، بواسطۀ اخلاق حسنۀ پیامبر(آیت الله العظمی مظاهری) https://eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستانهای اسلامی از اصول کافی جلد اول محمد محمدی اشتهاردی👇 شش: 🔶مسائل کلی امامت و رهبری🔸 حکم قرآن، همیشه زنده است ابوبصیر می‌گوید: در محضر امام صادق (ع) بودم و عرض کردم منظور از این آیه چیست که خداوند می‌فرماید: انما انت منذر ولکل قوم هاد :همانا توئی بیم‌دهنده، و برای هرگروهی، رهبری می‌باشد (رعد -۷) امام صادق: منظور از بیم‌دهنده، رسول خدا پیامبر اسلام (ص) است، و منظور از رهبر، علی (ع) است، آنگاه فرمود: آیا امروز رهبری هست؟ ابوبصیر: آری فدایت گردم، همواره در میان شما خاندان، رهبری بوده و یکی‌پس‌ازدیگری آمده‌اند و رفته‌اند و اکنون رهبری به شما رسیده‌است. امام صادق: ای ابا محمد! خدا تو را رحمت کند (درست گفتی زیرا) اگر بنا بود آیه‌ای از قرآن در شأن شخصی نازل گردد (مثل آیه فوق که در شأن پیامبر(ص) و علی (ع) نازل شده) و وقتی که آن شخص بمیرد، آن آیه هم بمیرد (و مصداقی نداشته‌باشد) و در نتیجه قرآن مرده است: ولکنه حی یجری فیمن بقی کما جری فیمن مضی :ولی قرآن، همیشه زنده تاریخ است که (فرمان آن) بر بازماندگان جریان دارد، چنان‌که بر گذشتگان جریان داشت. https://eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
داستانهای اسلامی از اصول کافی جلد اول محمد محمدی اشتهاردی👇 شش: 🔶مسائل کلی امامت و رهبری🔸 شناخت امام راستین، در پرتو رهنمودهای قرآن ✅ عصر حضرت رضا(علیه السلام) بود، آن حضرت در مرو خراسان بود، عبدال‌عزیزین مسلم می‌گوید: هنگامی‌که امام رضا(علیه السلام) به شهر مرو واردشد، روز بود، من با دوستان در مسجد جامع این شهر، به گردهم نشستیم، حاضران درباره مسأله امامت سخن می‌گفتند، بحث و اختلاف دراین‌باره بسیار شدید بود، من به حضور امام رضا(علیه السلام) شرف‌یاب شدم و عرض کردم: مردم درباره مسأله امامت و رهبری، اختلاف شدید دارند، حضرت رضا (علیه السلام) لبخندی زد و فرمود: ❗️ ای عبدال‌عزیز! این مردم نفهمیدند و از آراء صحیح غافل شده و پرت گشته‌اند، این را بدان که خداوند تا پیامبرش زنده بود، دین اسلام را کامل‌کرد، و همه قرآن را بر او نازل نمود، که شرح هرچیز، و مسائل حلال و حرام و حدود و احکام و همه نیازهای مردم، را در قرآن بیان نموده‌است، و می‌فرماید: ما فرطنا فی الکتاب من شیی ء :چیزی را در این کتاب (قرآن) فروگذار نکردیم (انعام - 38). و در جریان آخرین حج پیامبر(صلی الله علیه و اله) (حجة الوداع) که آخرین سال عمر پیامبر(صلی الله علیه و آله) بود، این آیه نازل گردید: ✳️ الیوم اکملت لکم دینکم واتممت نعمتی علیکم نعمتی ورضیت لکم الاسلام دیناً :امروز دین شما را کامل کردم، و نعمت خود را بر شما تکمیل نمودم، و اسلام را به عنوان آئین(جاودان) شما پذیرفتم (مائده - 3). موضوع امامت و رهبری از تمام دین (تکمیل‌کننده دین) است، و پیامبر(صلی الله علیه و اله) از دینا نرفت مگراین‌که نشانه‌ها و ارکان دین را برای مردم، توضیح‌داد، و راه سعادت را به آنها روشن کرد، و آنها را به صراط حق کشانید، و حضرت علی (علیه السلام) را به‌عنوان امام و رهبر مردم، نصب‌کرد، و همه مسائل مورد نیاز مردم را بیان نمود، بنابراین هرکس گمان‌کند که خداوند دینش را کامل نکرده، کتاب خدا، قرآن را ردکرده‌است، و کسی که قرآن را ردکند، کافر می‌باشد. ✳️ سپس حضرت رضا(علیه السلام) نشانه‌های امام برحق را به‌طور مشروح بیان‌کرد، آن‌گاه فرمود:آیا گمان می‌کنید که امام در غیر خاندان رسول خدا(صلی الله علیه و اله) یافت می‌شود؟، آنانکه چنین گمان‌کنند، سوگندبه‌خدا وجدانشان، آنها را تکذیب می‌کند، و آرزوی بیهوده بردند. آنها انتخاب و گزینش خدا و رسول و اهلبیتش را ردکردند، و گزینش خود را پیروی کردند، درصورتی‌که خداوند در قرآن (در آیات مختلف مانند آیه 66 سوره قصص و آیه 36 احزاب، و 36 قلم و 24 محمد و 20 انفال) می‌فرماید: مقام امامت اکتسابی نیست، بلکه فضلی از سوی خداوند است که به هرکس بخواهد و شایسته ببیند می‌دهد، بنابراین چگونه بر مردم رواست که خودشان، امام را انتخاب نمایند... این‌گونه افراد، کتاب خدا را پشت‌سر انداختند، درصورتی‌که راه هدایت و شفا، در کتاب خدا است، خداوند این‌گونه افراد را نکوهش‌کرده و(در آیه 50 قصص) می‌فرماید: و من اضل ممن اتبع هواه بغیر هدی من الله ان الله لایهدی القوم الظالمین :کیست گم‌راه‌تر از کسی‌که هوس خود را بدون هدایت الهی پیروی‌کند. همانا خداوند گروه ستم‌گر را هدایت نمی‌کند. ❇️ (نتیجه این‌که: اگر مردم مسلمان، از روی انصاف و وجدان به قرآن مراجعه کنند و آیات آن را در مورد مقام رهبری، بررسی نمایند، رهبر حق را خواهند شناخت، و در پرتو هدایت قرآن، اوصیاء و جانشینان پیامبر (صلی الله علیه و آله) را می‌یابند، و اختلافات رفع خواهدشد) https://eitaa.com/Dastanqm
داستانهای اسلامی از اصول کافی 🔶مسائل کلی امامت و رهبری🔸 سوق دادن قرآن، مردم را به سوی امامان(علیهم‌السلام) (کمیت اسدی از شعرای زبردست عرب بود، و با اشعار ناب و پرمحتوای خود از حریم امامان معصوم(علیهم‌السلام) دفاع می‌کرد، او برادری داشت که نامش ورد بود، که وی نیز از علاقمندان مخلص خاندان رسالت بود). روزی ورد به حضور امام باقر(علیه السلام) آمد و گفت: قربانت گردم، هفتاد سؤال به خاطر سپرده‌بودیم، تا به محضر شما آیم و پاسخ آنها را از شما بشنوم، اکنون که به حضور شما آمده‌ام، همه آنها را فراموش کردم. (گفته بودم چو بیایم غم دل با تو بگویم ------ چه بگویم که غم از دل برود، چون برت آیم). امام باقر: آیا یکی از آن سؤال‌ها را نیز به‌خاطر نداری؟ ورد: آری تنها یکی‌از آنها یادم آمد. امام: آن سؤال چیست؟ ورد: اینکه خداوند (در آیه 43 نحل، و 7 انبیاء) می‌فرماید: فاسألوا اهل الذکران ان کنتم لاتعلمون :اگر نمی‌دانید از اهل ذکر(افراد آگاه) بپرسید، منظور از اهل ذکر کیست (و این افراد آگاه کیانند؟). امام باقر: آنها ما هستیم. ورد: پس برما است که از شما بپرسیم؟ امام باقر: آری. ورد: آیا بر شما لازم است که به سؤالات ما پاسخ دهید؟ امام باقر: اختیار با ما است. شخص دیگری از آن حضرت پرسید: هم‌شهریان ما می‌پندارند منظور از اهل ذکر در آیه مذکور، یهود و نصاری هستند. امام باقر: اگر چنین باشد، پس لازم است که آنها شما را به دین خود دعوت کنند(و بر شما لازم است که دعوت آنها را بپذیرید)، سپس با دست به سینه‌اش اشاره کرد و فرمود: ما هستیم اهل ذکر، و ما هستیم سؤال شوندگان https://eitaa.com/Dastanqm