eitaa logo
دیباج
92 دنبال‌کننده
339 عکس
50 ویدیو
4 فایل
دیباجِ (حریرِ) سخن از تار و پود واژگان پذیرای نظرات خوانندگان ارجمند هستم. ارتباط با مدیر: @Armaktab 💠
مشاهده در ایتا
دانلود
✅از سخن بزرگان 🔶منطق ماشین دودی 📌یکی از دوستان ما که مرد نکته‌سنجی است، یک تعبیر بسیار لطیف داشت‏، اسمش را گذاشته بود: منطق ماشین دودی! می‏گفتیم منطق ماشین دودی چیست‏؟ می‏گفت من یک درسی را از قدیم آموخته‌ام و جامعه را روی منطق ماشین‏دودی می‏شناسم. وقتی بچه بودم منزلمان در حضرت عبدالعظیم بود و آن وقتها قطار راه آهن به‌صورت امروز نبود و فقط همین قطار تهران – شاه عبدالعظیم بود. من می‏دیدم که قطار وقتی در ایستگاه ایستاده، بچه‌ها دورش جمع می‏شوند و آن را تماشا می‏کنند و به زبان حال می‏گویند: ببین چه موجود عجیبی است! معلوم بود که یک احترام و عظمتی برای آن قایل هستند. تا قطار ایستاده بود با یک نظر تعظیم و تکریم و احترام و اعجاب به آن نگاه می‏کردند. تا کم‌کم ساعت‏ حرکت قطار می‏رسید و قطار راه می‏افتاد. همین که راه می‏افتاد بچه‌ها می‏دویدند، سنگ برمی‏داشتند و قطار را مورد حمله قرار می‏دادند. من تعجب‏ می‏کردم که اگر به این قطار باید سنگ زد چرا وقتی که ایستاده، یک ریگ کوچک هم‏ به آن نمی‏زنند و اگر باید برایش اعجاب قائل بود، اعجاب بیشتر در وقتی است که حرکت می‏کند! 👇
📌این معما برایم بود تا وقتی که بزرگ شدم و وارد اجتماع شدم. دیدم این‏ قانون کلی زندگی ما ایرانیان است که هر کسی و هر چیزی تا وقتی که ساکن‏ است مورد احترام است. تا ساکت است مورد تعظیم و تجلیل است، اما همین‌که به راه افتاد و یک قدم برداشت نه تنها کسی کمکش نمی‏کند، بلکه سنگ است که بطرف او پرتاب می‏شود و این نشانه یک جامعه مرده است، ولی یک جامعه زنده فقط برای کسانی احترام قائل است که متکلم هستند نه‏ ساکت، متحرکند نه ساکن، باخبرترند نه بی‏خبرتر. پس این‌ها علائم حیات و موت است. البته این‌ها، دو علامت بارزتر و مشخص‌تر حیات بودند که عرض کردم والا علائم دیگر هم زیاد دارد. @Deebaj
دیباج ۱۷۹ 🔶واژگان واژگون 🖊علی‌رضا مکتب‌دار 📌بچه که بودیم، میوه‌ها طعم دیگری داشتند و غذاها مزه‌ای خوش‌تر. غروب که خسته از بازی و شیطنت‌های کودکانه، پا به درگاهی خانه می‌گذاشتیم، عطر برنج اصیل ایرانی که مادر در دیگ مسی ریخته و روی اجاق گذاشته بود، هوش از سرمان می‌برد. شب‌ها در پرتو نور چراغ گردسوز جمع می‌شدیم. گردسوز با چارپایایه‌ای که قدش کمی از قد لامپ چراغ کشیده‌تر بود، احاطه شده بود. قُل‌قُل قابلمه کوچک خورشتی که مادر آن را روی حلقه بالایی چهارپایه گذاشته بود، آهنگی ملایم و دلنشین داشت. پدر برایمان قصه می‌گفت و مادر پُکی به قلیان می‌زد و سیب‌های خوش‌طعم و رنگ را برای مربا پوست می‌کند و ریزریز می‌کرد. دود تنباکوی قلیان هم آمیخته به رایحه‌ای تند بود که حالا، جز زمانی که برای دست‌بوسی مادر می‌روم، برایم تکرار ناشدنی است. 📌خلاصه، همه چیز رنگ و طعمی ویژه داشت، حتی نشستن‌هایمان دور هم. تلویزیون نداشتیم. قصه‌های تکراری پدر را از بر شده بودیم؛ اما باز هم دوست داشتیم آنها را بارها و بارها بشنویم. همه چیز اصل و به قول امروزی‌ها فابریک بود، نه بدل و فیک.👇
📌در آن دوران، گویی واژه‌ها نیز طعمی دیگر و معنایی ژرف‌تر داشتند. قسم‌ها اعتبار داشت، قول‌ها و عهدها پشتوانه داشت، نگاه‌ها با حرمت آمیخته بود و زبان‌ها از پس پرده حیا چهره به سخن می‌گشودند؛ اما امروزه، و به‌ویژه با گسترش چندرسانه‌ای، آن طعم و آن ژرفا در کاربرد واژگان؛ چه در گفتگوهای معمولی و چه در نوشته‌های علمی، نه به مشام جان می‌رسد و نه در آینه دل انعکاس می‌یابد و آن حرمت و حیا جای خود را به سبک‌سری، بدزبانی و وقاحت داده است. 📌نه شعرها و غزل‌ها دیگر آن طعم و رایحه را دارند و نه قصه‌ها و حکایت‌ها آن شیرینی و ملاحت را. همه چیز به قیر سیاست، اندوده شده و طعمی دیگر یافته است. واژه «آزادی» دیگر آن معنای اصیلش را تداعی نمی‌کند و اصطلاح «حقوق انسان» از آن معنای بلندش تهی شده است! هر که در هوای استشمام «بوی سیب» زندگی باشد، مشامش از رایحه فریبنده و البته کُشنده «ایسم»های گمراه‌کننده، آکنده می‌شود تا جایی که دیگر عطر خوش حقیقت، مشام جانش را نمی‌نوازد. 📌در این زمانه، به‌حقیقت، واژگان، واژگون شده‌اند! @Deebaj
✅تا توانی دلی به دست آور! دل به دست آور که حج اکبر است از هزاران کعبه، یک دل بهتر است کعبه بنیاد خلیل آزر است دل نظرگاه جلیل اکبر است @Deebaj
از دیگران 🔶فریــــاد سکـــوت سکوت و دم‌فروبستن نیز نوعی فریاد است؛ داری عمقی بیشتر و نیز نسبت به کرامت انسان، شایسته‌تر! @Deebaj
✅از دیگران 🔶ترک آسایش 💢اگر آدمی جرات دورشدن از کرانه را نداشته باشد، نمی‌تواند به اقیانوس‌های نو دست یابد. ✍آندره_ژید @Deebaj
از دیگران 🔶جهنم کجاست؟ شخصی جهنم را اینطور برایم تعریف کرد: در آخرین روز زندگیت روی زمین آن شخصی که از خودت ساختی، شخصی را که می‌توانستی باشی ملاقات خواهد کرد... @Deebaj
دیباج ۱۸۰ 🔶رشته وصل 🖊ع.ر.م 📌از زمانی که دستان بشر، به پلیدی گناه آلوده شد، ریسمان وصل از دستانش رها گشت و پس از آن است که فرزند آدم در گرداب بدبختی دست و پا می‌زند. اما آن ریسمان همچون رشته‌ای از نور، همواره در آسمان می‌درخشد و انسان‌ها را به درآویختن به خود فرامی‌خواند تا آنان را از مُلک تا ملکوت برکَشَد و فَرا برد. @Deebaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلتنگ یار السلام‌ علیک حین تقوم السلام علیک حین تقعد لب ما و قصه زلف تو، چه توهمی، چه حکایتی! تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی، چه عنایتی! به نماز صبح و شبت سلام، و به نور در نَسَبت سلام و به خال کنج لبت سلام، که نشسته با چه ملاحتی به جمال، وارث کوثری، به خدا محمد دیگری به روایتی خود حیدری، چه شباهتی، چه اصالتی! بلغ‌العلی به کمال تو، کشف‌الدجی به جمال تو به تو و قشنگی خال تو، صلوات هر دم و ساعتی شده پر دو چشم در ازل، یکی از شراب و یکی عسل نظرت چه کرده در این غزل، که چنین گرفته قرابتی تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی تو که با دل همه راحتی، تو قیام کن که قیامتی زد اگر کسی در ِخانه‌ات، دل ماست کرده بهانه‌ات همه جا گرفته نشانه‌ات، به چه حسرتی، به چه حالتی! نه مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن ز درت بیا و ردم نکن، تو که آستان سخاوتی @Deebaj
دیباج ۱۸۱ 🔶دُردانـــه 🖊ع.ر.م 📌مشهور است که حسین بن علی علیه‌السلام را دختری بود رقیه نام. دختری دردانه و شیرین‌زبان که شادمانی دل پدر بود و پدر همواره نازش را به بهای لبخندی شیرین و آغوشی گرم می‌خرید. 📌او نیز به طبیعت دخترانه خود، غم‌خوار پدر بود و مایه آرامش‌اش. چون صدای گام‌های پدر، پرده گوشش را می‌نواخت و گوشواره‌هایش را تکان می‌داد، بی‌اختیار به سمت در می‌دوید و به امتداد کوچه چشم می‌دوخت. بی‌صبری می‌کرد تا آنگاه که پدر در آستانه در قرار می‌گرفت و آغوش مهرش را می‌گشود و ستاره، خود را در دامن خورشید می‌افکند. 📌سه سال بیشتر نداشت که راهی سفری دراز و پررنج شد. در طول سفر تا پدر بود، اندوه از دلش می‌زدود؛ اما آنگاه که آفتاب وجود او در گودال پر از خون غروب کرد، آن ستاره زیبا، بی‌فروغ شد و پس از به اسارت رفتن، در میان آوارهای شهر نفرین‌شده شام رخ در نقاب خاک کشید. امروزه حرم آن بانو همان آرامشی را به زائر ارزانی می‌کند که آغوش پدر به او ارزانی می‌نمود. @Deebaj
✅از سخن بزرگان 🔶اندوه خویش پوشیده دار! 📌بازرگانی را هزار دینار خسارت افتاد. پسر را گفت: نباید که این سخن با کسی در میان نهی. گفت: ای پدر! فرمان تو راست، نگویم، و لکن خواهم مرا بر فایدهٔ این مطلع گردانی که مصلحت در نهان‌داشتن، چیست؟ گفت: تا مصیبت دو نشود: یکی نقصان مایه و دیگر شماتت همسایه. مگوی اَندُه خویش با دشمنان که لاحول گویند شادی‌کنان @Deebaj
✅از کلام اهل بیت علیهم السلام 🔶فرزند صالح؛ شادمانی دل 📌امام على عليه السلام: ما سَألتُ ربِّي أولادا نُضْرَ الوَجهِ، و لا سَألتُهُ وَلَدا حسَنَ القامَةِ، و لكنْ سَألتُ ربِّي أولادا مُطِيعِينَ للّه ِ وَجِلِينَ مِنهُ؛ حتّى إذا نَظَرتُ إلَيهِ و هُو مُطيعٌ للّه ِ قَرَّت عَيني. من از پروردگار خود، نه فرزندانى زيبارو خواستم و نه فرزندانى خوش قد و قامت، بلكه از پروردگارم فرزندانى خواستم كه فرمانبردار خدا باشند و از او بترسند تا وقتى به آنان نگاه می‌کنم و می‌بینم از خداوند فرمان مى‌برند، شاد شوم. 📚ميزان الحكمه ج13 ص482 🔸 کانال @Deebaj 📣با انتشار حدیث در گروه‌ها و کانال‌ها، در ثواب رساندن پیام اهل بیت علیهم السلام به دیگران، شریک شویم.
دیباج ۱۸۲ 🔶همدلی از تندخویی، بهتر است. 🖊ع.ر.م 📌همیشه برخوردهای تند و از سر استیصال با ناهنجاری‌های اجتماعی و خارج از مدار قانونِ شرع، گره‌های ایجادشده توسط حاکمیت طاغوت و سلطه اندیشه لیبرالیستی بر رفتارهای اجتماعی افراد در جامعه مذهبی ما را، محکم‌تر و ناگشودنی‌تر ساخته است. همواره هنجارشکن را دشمن پنداشته و متخلف را هرزه انگاشته‌ایم؛ اما هیچگاه به بررسی زمینه‌ها و علل و عوامل آن، به اندازه کافی، نپرداخته‌ایم. آیا فرزندی که هنجارهای خانواده را زیر پا می‌گذارد و یا از قوانین نوشته و یا نانوشته توسط والدین، تخطی می‌کند، دشمن و هرزه است؟ 📌بسیاری از شل‌حجاب‌ها، نه دشمن‌اند و نه هرزه. چه بسا هر کدام از ما در میان خویشان و نزدیکان خود، نمونه‌های فراوانی از این دست آدم‌ها را داشته باشیم، اما رویارویی ما با آنان چگونه است؟ آیا از موضع خشم و قهر با آنان مواجه می‌شویم یا از موضع همدلی؟ آیا آنان را هرزه و بی‌حیا می‌نامیم یا جوان، خام و ناآگاه و چون پاره تن ما و عضوی از اعضای خانواده ما هستند، با آنان همدلی کرده و همدلانه آنان را نسبت به ناهنجاری‌های موجود در رفتارشان آگاه می‌سازیم؟👇
📌همدلی یک ویژگی نیست بلکه یک مهارت است که می‌تواند آموخته شود. همدلی در ارتباط با دیگری معنا پیدا می‌کند. فقط از طریق همدلی است که قادر به درک ابعاد روانی زندگی شخص دیگری هستیم. همدلی فاصله بین ما و دیگران را کاهش می‌دهد و ارتباط و انسجام اجتماعی را میسر می‌سازد. 📌آنچه دغدغه‌مندان در قبال شل‌حجاب‌ها، برای پرهیز از افکندن گرهی کور بر گره‌هایی که تاکنون بر گشودن این معضل زده شده، بدان نیاز دارند، همدلی است. 📌مهارت همدلی هنر گام برداشتن خیالی به چشم شخص دیگر، درک احساسات و دیدگاه‌های او و استفاده از این درک برای هدایت اقدامات شما در قبال رفتار خارج از هنجار اوست. 📌دختر و یا زنی که پوشش مناسب را هنگام حضور در اجتماع مراعات نمی‌کند، چه بسا شبهه‌ای اعتقادی و یا عقده‌ای اقتصادی و یا انحرافی تربیتی داشته باشد. این‌جاست که نخستین گام برای اصلاح آن ناهنجاری، همدلی است، نه برخوردهای تند و عصبی که فرد شل‌حجاب را به وادی بدحجابی و یا بی‌حجابی سوق دهد، در حالی‌که همدلی می‌تواند او را نسبت به زیان و آسیب‌هایی که شل‌حجابی برای خود او و دیگران دارد، آگاه سازد. @Deebaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅حالی سبز و همیشه سبز برایتان آرزومندم. سال نو بر همه شما همراهان، مبارک! 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🔶رحلت بزرگ بانوی اسلام، حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها تسلیت باد!
از سخن دیگران 🔶مبارزه با منفی‌بافی 🔹اگر از درونتان صدایی شنیدید که می‌گفت: نمی‌توانید نقاشی بکشید، با تمام وجود شروع به کشیدن نقاشی کنید؛ به این ترتیب آن صدا ساکت خواهد شد. ✍ @Deebaj
✅دیباج ۱۸۳ 🔶 «وَإِذَا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَسِيبًا»؛ و چون به شما درود گفته شد، شما به [صورتى‌] بهتر از آن درود گوييد، يا همان را [در پاسخ‌] برگردانيد، كه خدا همواره به هر چيزى حسابرس است. آیه 86 سوره نساء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از کلام بزرگان 🔶بی‌نیازی در عین نیاز انسان در عین نیاز به طبیعت، با روزه گرفتن به طبیعت می‌گوید: من می‌توانم و لو برای چند ساعت، خودم را از شر سلطه تو خلاص کنم! @Deebaj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیباج ۱۸۳ 🔶معیارهای دوگانه! 🖊ع.ر.م 📌خوی استکبار وخودبرتربینی انسان-برخلاف ظاهر فریبایش- در حقارت و پستی او ریشه دارد. ‏هر کس دیگران را خوار می‌شمارد و در آنان به دیده تحقیر می‌نگرد، از تمام ظرفیت شیطانی خویش ‏برای لگدمال‌کردن کرامت انسانی آنان بهره می‌برد. شیطان هم از پستی و زبونی خود بود که بر آدم ‏که خداوند او را کرامت بخشیده بود، استکبار ورزید و بعد از رانده‌شدن از درگاه الهی، به ذات ‏خداوند سوگند یاد کرد که تا روز قیامت، فرزندان آدم را به سراب نخوت و غرور کشاند و برهوت ‏فرومایگی و بی قدری‌ای که با تسویلات و وسوسه‌های خود آنان را در آن افکنده است، را از ‏دیدگانشان پنهان دارد.‏ 📌مستکبران همواره با معیارهای دوگانه به عالم و آدم می‌نگرند؛ پس هر آنچه که منافع شیطانی آنان ‏را تأمین کند و بر دیوار موهوم نخوت و کبر و غرورشان خشتی از لجن گناه بیافزاید را نیک و ‏فضیلت می‌شمارند و هر چه مقابل آن است را آلوده و خطرناک به‌شمار می‌آورند. از نگاه آنان ‏حقوق بشر، عدالت، آزادی و ... وقتی خوب و پسندیده است که در خدمت هواهای شیطانی آنان ‏باشد.‏ 📮✉👇 @Deebaj