زینب بیحسین
از صدر اسلام تا سال ۶۱ هجری خاندان پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) شهید زیاد داده بودند، از حمزهی سیدالشهداء گرفته تا جعفر بن ابیطالب، حضرت علی (علیهالسلام)، حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) و امام حسن (علیهالسلام) اما اولین اسارت این خاندان در سال ۶۱ هجری اتفاق افتاد.
اتفاق تازه بود. تا آن زمان کسی جرأت نکرده بود تا این اندازه به این خاندان جسارت کند، با این وجود حرکات سنجیدهی این کاروان در شام و کوفه باعث ماندگاری این قیام و اسارت شد.
وقتی يزيد (لعنةالله علیه) در شام حال حضرت زینب (سلاماللهعلیها) را جویا شد، ایشان در پاسخ به او فرمود: «ما رأيت إلا جمیلا»؛ اما همین زینب در دارالحکومهی كوفه و در مقابل ابن زیاد ملعون، بعد از گفتن جملهی «ما رأيت إلا جمیلا» فرمود: «به خدا قسم بزرگ ما را کشتی، نهال مرا قطع کردی و ریشهی مرا در آوردی».
حضرت زینب (سلاماللهعلیها) در شام خطاب به آن ملعون گفت: غیر از زیبایی ندیدم، چرا؟ چون اهل شام این خاندان را دشمن خود میدانستند و از مصیبت آنها شاد میشدند و حضرت زینب (سلاماللهعلیها) نمیخواست بساط شادیِ آنها را فراهم کند.
اما کوفیان اگرچه در دینشان سست بودند ولی قلباً به این خاندان تمایل داشتند و در مصیبت آنها اندوهناک بودند.
به همین دلیل حضرت زینب (سلاماللهعلیها) در کوفه فضا را برای بازگو کردن حال و روز خود پس از امام حسین (علیهالسلام) مناسب دید و در جواب ابن زیاد ملعون، آن جمله را فرمود یعنی حسین ریشهی زینب بود و حالا زینب بیحسین شده است.
میدانید این حرف چه معنایی دارد؟!
حتما تا حالا گل داشتهاید؟!
گلی که شاخهاش را بزنی ممکن است دوباره به روز اول خود بازگردد، اما گلی که ریشهاش را از جا درآوری نه.
✍🏻 زهرا کبیریپور
منبع: شیخ مفید، الارشاد، ج۲، ص۱۱۵- ۱۱۶؛ سید بن طاووس، اللهوف، ص۱۹۱؛ خوارزمی، مقتل الحسین، ص۴۷-۴۸. شعرانی، دمع السجوم، ترجمه نفس المهموم، ۱۳۷۴ق، ص۲۲۶
#امام_حسین_علیهالسلام
#حضرت_زینب_سلاماللهعلیها
💠 @Delneveshteeee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خیلی به این در و اون در زدم تا بیام
اما نشد...
شما این نوکر رو فراموش نکن آقای عزیزم ما 😔
#اربعین
@Delneveshteeee
ای محشر معاصر
ای خیال دور نزدیک
اینجا که ایستادهام تا تو هزار هزار تسبیح قدم دور است
من میخواستم ذکرِ قدمهایم به نخ تسبیح جادهی تو بچرخد...
چنین خواستهای؟!
ملالی نیست
زخمهای دل عاشق بیش باد.
#اربعین
#حال_دل_جاماندهها
@Delneveshteeee
دیدار بعد از چهل روز
اینکه حقیقتا اربعین سیدالشهداء(ع) چه روزی است؟ یا اینکه خاندان امام حسین(ع) در مسیر بازگشت به مدینه، از کربلا عبور کردهاند یا نه و اگر عبور کردهاند، در چه مدتی پس از واقعهی عاشورا بوده است؟ سؤالاتی است که میان پژوهشگران تاریخ اسلام، اختلاف نظرهایی در پاسخ آنها وجود دارد؛
برخی از علمای شیعه، معتقد هستند که کاروان اسرا در زمان بازگشت از شام به مدینه از مسیر عراق عبور کردند و چهل روز پس از واقعهی عاشورا، یعنی درست در روز اربعین به کربلا رسیدند و از آنجا به سمت مدینه به راه افتادند.
از میان علمای شیعه مرحوم شیخ مفید در کتاب «مسار الشیعه»، به این روز اشاره کرده و معتقد است: «اربعین همان روزی است که اهلبیتِ امام حسین(ع) از شام به سوی مدینه حرکت کردند و همچنین روزی است که جابر بن عبدالله برای زیارت امام حسین(ع) وارد کربلا شد»
مرحوم شیخ طوسی نیز در کتاب «مصباح المتهجد» آورده است: «بیستم ماه صفر، روزی است که اهلبیتِ اباعبدالله الحسین(ع) از شام به سوی مدینه حرکت کردند و همچنین روزی است که جابر بن عبدالله انصاری، از مدینه وارد کربلا شد تا قبر امام حسین(ع) را زیارت کند. او نخستین کسی است که امام حسین(ع) را زیارت کرد. در چنین روزی زیارت آن حضرت مستحب است و آن زیارت اربعین است».
سید بن طاووس از علمای قرن هفتم در «لهوف» ذکر میکند که اهلبیت امام حسین(ع) در راه بازگشت به مدینه از ساربان خواستند که آنها را از راه کربلا عبور دهد، پس از آنکه به قتلگاه رسیدند، جابر بن عبدالله انصاری و برخی از بنیهاشم را نیز در آنجا دیدند.
کفعمی در «المصباح» مینویسد:«در بیستم این ماه(صفر) اهل حرم امام حسین(ع) به مدینه بازگشتند».
شیخ بهایی در «توضیح المقاصد» نوشته است: «در این روز اهلبیتِ امام حسین(ع) از شام به کربلا آمدند تا از آنجا به مدینه برگردند».
سید محسن امین در «اعیان الشیعه» آورده است: «اهلبیت امام حسین(ع) چنین روزی هنگام بازگشت به مدینه به زیارت قبر امام حسین(ع) آمدند».
شهید آیتالله سید محمدعلی قاضی طباطبایی در کتاب خود به نام «تحقیق دربارهی اول اربعین حضرت سیدالشهدا(ع)» آورده است:«اهلبیت امام حسین(ع) روز بیستم ماه صفر سال ۶۱ هجری به کربلا بازگشتند» ایشان همچنین مینویسد:«یکی از شواهد آمدن اسرای خاندان پیامبر(ص) در بیستم ماه صفر سال ۶۱ هجری (اربعین اول) به کربلا، عبارت از ملحق ساختن سر مبارک سیدالشهدا(ع) به جسد اطیب و انور او در کربلاست».
▫️موافقان نظریهی اربعین اول:
این گروه با بررسی مسافت بین عراق و شام و وسایل و شرایط حمل و نقل در آن زمان و همچنین بررسی شواهد تاریخی دربارهی مدت توقف کاروان در کوفه و شام، بر امکان طی این مسیر تا اربعین صحه گذاشته و در جهت اعتبار روایاتی که از بازگشت اهلبیت به کربلا در اربعین سال ۶۱ خبر میدهند، استدلال کردهاند.
▫️موافقان نظریهی دوم یعنی معتقدین به اربعین دوم یا اربعین سالهای دیگر:
این گروه ضمن پذیرش اصل بازگشت کاروان اسرای به کربلا از مسیر شام به مدینه، زمان زیارت قبر امام حسین(ع) از سوی ایشان در اربعین اول را بعید میدانند و معتقد هستند ایشان اربعین دوم یا اربعین سالهای بعد به این زیارت مشرف شدهاند. علامه مجلسی در «زاد المعاد»، محدث نوری در «لؤلؤ و مرجان» و شیخ عباس قمی در «منتهی الآمال» از معتقدین به نظریهی دوم هستند.
محدث نوری در اینباره بیان میکند که از عبارت شیخ مفید و شیخ طوسی، فهمیده میشود که «اربعین، روزی است که اسرا از شام به سمت مدینه خارج شدند، نه آن که در آن روز به مدینه رسیدند».
البته این گروه دلایل دیگری نیز بر اثبات این نظریهی خود ذکر کردهاند که در این یادداشت نمیگنجد.
دربارهی زمان دقیق اربعین امام حسین(ع) به غیر از کتاب «تحقیق دربارهی اول اربعین حضرت سیدالشهداء(ع)»، تألیف شهید آیتالله سید محمدعلی قاضی طباطبایی، کتابهای دیگری نیز وجود دارد، از جمله:
▫️«اربعین حسینی؛ پژوهشی در بازگشت اهلبیت(ع) از شام به کربلا» از محمدامین پورامینی؛
▫️«با خاندان وحی؛ از عاشورا تا اربعین» از قنبری همدانی؛
▫️«تحلیل تاریخی اربعین حسینی(ع)»، اثر محمد فاضل؛
▫️«فاجعةالاربعین» از شیخ حسن بلادی؛
▫️و...
✍🏻 زهرا کبیریپور
#اربعین
@Delneveshteeee
السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِيدِ
از پرهاى سوخته
از خیمههاى خاکستر شده
چهل روز مىگذرد؛
از شانههاى بدون تکیهگاه
از چشمهاى به خون نشسته
از لحظاتى که به جای باد سیلى مىوزید
از صحرای در عطشى طولانى مانده که ثانیههایش را به مرگ مىبخشید
چهل روز میگذرد؛
حالا چهل روز است که مرثیههایمان را در کوچههاى داغ، مکرر مىخوانیم.
انجمن دانشجویی تاریخ اسلام و تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب فرا رسیدن اربعین سید و سالار شهیدان و سرور آزادگان عالم حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و یاران و اصحاب باوفایش را خدمت خانوادهی بزرگ دانشکدهی تاریخ دانشگاه ادیان و مذاهب تسلیت عرض مینماید.
#پیام_تسلیت
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چهل روزه که دارَم میمیرم برات
چهل روزه که هَنوز تو گوشمه صدات
چهل روزه که به من نیفتاده نگات
دارم میمیرَم برات
ببین برام نایی نمونده یا حسین
تو رفتی دنیایی نمونده یا حسین
چه جور برم تا به مدینه یا حسین
پایی نمونده
روزام شبیه شب هاست، چشام غروب دریاست
اشکام بارون خونه، مثل چشای عباس
رسیدهام ولی گذشته آب از سرم
رسیدهام ولی حالا که زخمیه پرم
رسیدهام با اسیرایِ خستهی حرم
دارم میمیرم برات
#اربعین
@Delneveshteeee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه برای جاماندگان اربعین
دردهای مشترک
پنجشنبهها غم جور دیگری در دل رخنه میکند
حالا اگر با شنیدن خبر ناگوارِ از دست دادن آشنایی باشد این غم بزرگتر و وسیعتر میشود، نَفَس بالا نمیآید و گویی دستی میآید و تو را بلند میکند و درست میبرد به روزی که عزیزت را از دست دادهای.
چیست این داغ؟!!
این سوگها چرا تکراری نمیشوند؟!
چرا دل داغدار، سالها هم که بگذرد به تلنگری بند میشود...
از روزی که گَرد غم بر روی قلبم نشسته است، نیت کردهام برای شادی اطرافیانم، برای اینکه این غم را از چهرهام متوجه نشوند، هرچه از دستم برمیآید انجام دهم.
اما گاهی نمیشود...
گاهی اصلا نمیشود...
گاهی آسمان دلت آنقدر ابری است که به رعد و برقی میبارد...
و خیس میکند تمام لحظهها را...
✍🏻زهرا کبیری پور
@Delneveshteeee
یا امام رضا(ع) سفرهی دو ماه عرض ارادت، نوکری، روضه و گریه برای اباعبدالله دارد با اسم مقدس شما جمع میشود.
این اشکها را از ما بپذیر
اگر کم گذاشتیم
اگر کوتاهی کردیم
اگر زیاد اشک نریخیتم
اگر آنطور که باید و شاید عزاداری نکردیم
نوکرتان رو حلال کنید.
خدایا به حق شهید آخرین روز این ماه، محرم سال بعد و توفیق گریه بر اباعبدالله الحسین(ع) را روزیمان بفرما
@Delneveshteeee
چاپ یادداشت سنت عزاداری در روزنامهی سراسری سراج
https://serajonline.com/?nid=1238&pid=8&type=0
@Delneveshteeee
هدایت شده از انجمندانشجوییتاریخاسلاموتشیع
✍🏻 یادداشت
🔹عسگری یا عسکری؟
▫️عسگری به معنای عقیم و بیدانه است؛ همانطور که انگور عسگری به جهت بیدانه بودنش به این نام مشهور شده لذا دشمنان از این شهرت برای اثبات عقیم بودن امام و عدم وجود امام زمان(عج) استفاده میکرده و میکنند.
▫️عسکر محلهای در شهر سامرا بود که لشکرگاه و محل توقف سپاه خلفای عباسی در آنجا قرار داشت خلفای عباسی برای زیر نظر داشتن فعالیتهای فرهنگی، علمی و سیاسی امام هادى(ع) آن حضرت را در سال ۲۳۶ق از مدینه به سامرا انتقال و در محلهی عسکر سکونت دادند؛ چون امام حسن عسکری(ع) و پدر بزرگوارشان امام هادی(ع) در محله عسکر قرارگاه سپاه در شهر سامرا زندگی میکردند به عسکری لقب یافتند و این لقب مشترک بین آن حضرت و پدرشان امام هادی(ع) است و آنها را عسکریین گفتهاند.
▫️اگر بنا بود این لفظ به گاف نوشته یا تلفظ شود، باید امام هادی(ع) نیز عقیم میبود و از نعمت فرزند محروم تلقی میشد از سوی دیگر عسکر لفظی عربی است و اصولا در زبان عربی حرف گاف وجود ندارد.
▫️پس آنچه صحیح است، عسکری با کاف است نه عسگری با گاف.
▫️در به وجود آمدن شایعهی عقیم بودن حضرت عوامل مختلفی چون خلفای عباسی، جعفر کذاب و فردی به نام زبیری تاثیر به سزایی داشتند.
#عسکری
#امام_حسن_عسکری_علیهالسلام
#دانشکدهی_تاریخ
💠@facultyofhistort
💠انجمنعلمیپژوهشیتاریخاسلاموتشیع
-----------❀❀✿❀❀---------
@HistorySociety