eitaa logo
دل‌نوشت
216 دنبال‌کننده
349 عکس
154 ویدیو
5 فایل
همیشه نوشتن حالم را خوب کرده است بی‌آنکه حواسم باشد.امیدوارم خواندن نوشته‌هایم حال شما را هم خوب کند،بی‌آنکه حواستان باشد. دکتری‌تخصصی‌تاریخ‌تشیع.مترجمت.استانبولی 📚کتاب‌‌‌ها: گفتگوهایی‌درباب‌الهیات‌.علوی‌گری‌بکتاشی‌گری. ✍🏻 زهراکبیری‌پور @z_kabiri
مشاهده در ایتا
دانلود
يا فاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللّٰهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ ... 💠@Delneveshteeee ‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در طریق... ‌ از بلندگوی یکی از موکب‌ها، روضه‌ی باب‌الحوائج شش ماهه‌ پخش می‌شد چشمم را به سیل جمعیتی که در حال تردد بودن، دوختم مادرم را گم کرده بودم قرار گذاشته بودیم اگر یکدیگر را گم کردیم، کنار عمود ۵٠٠ منتظر بمانیم یک ربعی میشد ایستاده بودم آفتاب تندی می‌تابید و علیرغم داشتن عینک آفتابی چهره‌ی افراد را به سختی تشخیص می‌دادم نگاهم متمرکز بود بر خانم‌هایی که در سن و سال مادرم بودن روضه‌ی پخش شده از سیستم صوتی موکب به روضه‌ی مادر تبدیل شد حالا هم‌زمان با نگاه کردن به جمعیت برای پیدا کردن مادرم به پهنای صورت اشک می‌ریختم چند سالی می‌شد که دیگر طاقت شنیدن روضه‌ی مادر را نداشتم چند سالی می‌شد ناگهان چیزی در ذهنم جرقه زد روضه... مادر... چند سال... انگار تمام دنیا روی سرم آوار شد من در میان انبوه جمعیتی که به سوی حسین رهسپار بودن، دنبال مادری می‌گشتم که چند سالی می‌شد نداشتمش به ناگاه صدای روضه در ذهنم مبهم شد چیزی در درونم فرو ریخت چشمانم را به سختی باز کردم نگاهم به سقف خانه‌ام افتاد و سکوتی که می‌گفت تمام اهل آن خوابن و من دوباره خواب دیدم دستم را ناخودآگاه به چشمانم کشیدم، تَر بود... همین... ✍🏻 زهرا کبیری‌پور 💠@Delneveshteeee ‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ ‌📝 یادداشت علمی عنصر عزت‌طلبی در عاشورا ✍🏻 دکتر سید محمد حسینی رشد برداشت‌های ناصحیح و غلبه‌ی قرائت عاطفی و احساسی و تکیه بر بکاء و اشک در مطالعات عاشورا به تدریج زمینه‌ی گسترش جعلیات و خرافات در مقتل‌نگاری‌ها و به تبع در باورهای جامعه برای بیان مظلومیت بیشتر اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و تحریک عواطف، فراهم آورد. بدینگونه که برای رسیدن به رقیق کردن قلوب مردمان و گریاندن آن‌ها مطالبی را نقل کنند که مضمونی جز ارائه‌ی چهره‌ای ذلیلانه از امام حسین (علیه‌السلام) و عاشورا، اسرای کربلا و اهل‌بیت عصمت (علیهم‌السلام) ندارد. با توجه به این مهم معرفی ملاک‌هایی چون اعتبار سند و اعتبار منبع و همچنین مطابقت با عقل، اصولی است که می‌تواند از چنین تحریفاتی جلوگیری نماید، اما علیرغم وجود چنین ملاک‌هایی گاه به اعتبار جنبه‌های ارزشی و مقدس واقعه‌ی عاشورا، نیازمند معرفی ملاکی دیگر برای حراست از شئون امام و جایگاه عاشورا هستیم. اصل عزت طلبی در مطالعات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) به‌ویژه عاشورا به اندازه‌ای کارآمد است که می‌توان آن را در ردیف اصول کلامی شیعه همانند اصل عصمت پیامبر و امام قرار داده و با مسلم انگاشتن آن به نقد محتوایی روایات و آثار مربوط، علیرغم صحت و اتقان سندی پرداخته و انتساب آن‌ها را به امام رد کرد. عزت طلبی شاخصه‌ی ویژه‌ی قیام امام حسین (علیه‌السلام) است؛ به گونه‌ای که در تمام لحظات از آغاز سفر از مدینه تارسیدن به کربلا یکی از راهبردی‌ترین عامل قیام در مجموعه شعارهای امام و اصحاب بوده است. به گونه‌ای که در عاشورا چنان خود نمایی کرده که گویی همه‌ی فضای عاشورا حول محور این مهم می‌چرخد. نمونه‌ی این شعارها «هیهات منا الذله» و «لا والله اعطيكم بيدى اعطاء الذليل و لا افرّ فرار العبيد» نه به خدا قسم من دست ذلت به دست شما نخواهم داد و مثل بندگان، ذلیلانه فرار نخواهم کرد، است. عدم توجه به این ملاک سبب گسترش جعلیات و خرافه هم در ثبت واقعه و هم در باور مردم شد. خرافه و توهمات به دلیل اینکه مبتنی بر حقیقت یا واقعیت نیست مسیر انحرافی را طی کرده و در نهایت منجر به وهن شخصیت و جایگاه امام (علیه‌السلام) می‌شود. برخی از آثار برجای مانده از دوره‌ی قاجار به دلیل کم‌توجهی به این ملاک دچار آسیب‌هایی شده است که از جمله این آسیب‌ها می‌توان به تأکید ویژه بر «عطش» و برجسته نمودن آن در عاشورا اشاره کرد. اصل مسئله‌ی تشنگی شدید و عطش در کربلا قابل انکار نبوده اما تتبع در منابع تاریخی این مطلب را که امام برای رفع عطش از دشمن طلب آب کرده باشد را نه تنها تأیید نمی‌کند، بلکه آنچه از اشعار کلمات و رجزها به دست می‌آید سراسر حکایت از عزت حماسه و سربلندی دارد. کم‌توجهی به این ملاک در اندک آثار عاشورانگاری دوره‌ی پهلوی به چشم می‌خورد. ‌💠@facultyofhistort 💠انجمن‌علمی‌پژوهشی‌تاریخ‌اسلام‌و‌تشیع -----------❀❀✿❀❀--------- 💠@HistorySociety
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تئوری یک دانشجوی پزشکی افرادی که در اربعین مریض می‌شوند، حتما یکی از این تیکه‌ها را شنیدند که شما بیماری را وارد ایران کردید چون در آنجا بهداشت رعایت نمی‌شود و ... حالا یک دانشجوی پزشکی در اینستاگرام یک ویدئویی را ضبط کرده و معتقد است که هر سال بعد از اربعین، بیماری‌های عفونی در سراسر دنیا شایع می‌شود، دقت کنید، نمی‌گوید در ایران، می‌گوید در تمام دنیا. هیچ منبع و آماری را هم در تأیید ادعایش مطرح نمی‌کند؛ همین دانشجوی پزشکی درباره‌ی شیوع انواع ویروس‌ها در المپیک، جام‌جهانی و گردهمایی رنگین‌کمانی‌ها اظهار نظری نمی‌کند. اما چون این اجتماع باشکوه اربعین خار چشم دشمنان و غرب‌زدگانی همچون ایشان است، تئورسین شده و به خودش اجازه می‌دهد هر اراجیفی را به هم ببافد. در ادامه نظر ایشان را به کثیف‌ترین اجتماع جهان جلب می‌کنیم. ✍🏻 زهرا کبیری پور 💠@Delneveshteeee ‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باتوجه به اظهارات یک دانشجوی پزشکی، آشنا شوید با کثیف‌ترین اجتماع شبه‌مذهبی در هند، که سالیانه میلیون‌ها نفر در آن شرکت می‌کنند. اسم این مراسم میلیونی مرده‌سوزی در آلوده‌ترین رودخانه‌ی جهان در هند است به نام رودخانه‌ی گنگ. در این مراسم اموات را آتش زده و خاکستر آن‌ها را در رودخانه می‌ریزند و مردم با اعتقاد به اینکه این آب مقدس است در آن غسل می‌کنند. به گفته‌ی شاهدان تا کیلومترها آن طرف‌تر بوی تعفن تندی در همه جا پراکنده شده و هوای منطقه بسیار سنگین می‌شود. این رودخانه منبع آلودگیِ انسان‌ها و حتی غیر انسان‌ها در جهان است و میلیون‌ها نفر وارد آن شده و در آب آن غسل پاکی می‌کنند. اما آیا این دانشجوی پزشکی کشورمان اطلاعی از این مراسم دارد؟ باید این تصاویر را به او نشان داد و از او سؤال کرد که آیا اربعین منتشرکننده‌ی آلودگی است یا این اجتماع تعفن‌آور در هند؟! لابد چون آن‌ها هندو هستند، ایرادی ندارد؟! فتأمل جیدا... ✍🏻 زهرا کبیری پور 💠@Delneveshteeee ‌‌
‌ 🔸شهید بروجردی: «من باید خرجِ امام بشوم نه اینکه امام خرجِ من بشود» و اما امروز آنچه در صحن مجلس شورای اسلامی رخ داد؛ این بود که امام را خرج خودشان‌ کردند و این گناهی نابخشودنی است. اللّهُمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ امُورِنا خَیْراً … ‌ 💠@Delneveshteeee ‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ بعضی از کانال‌ها هم هستن که نوشته‌های برخی را بدون درج لینک کانال شخصی منتشر می‌کنن اما نوشته‌ی برخی دیگر را با درج لینک کانال عجیبه...
‌ 💔 ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوم شهریور هشتاد و سومین سالگرد اشغال ایران توسط متفقین در طول تاریخِ چند هزار ساله‌ی گذشته مواردی از شکست قوای نظامی ایران در تاریخ ذکر شده است. از شکست شاه سلطان حسین در مقابل محمود افغان تا جنگ چالدران و شکست در جنگ‌های قفقاز توسط روسیه تزاری اما هرگز سابقه نداشته است که قوای نظامی ایران بدون مقاومت و جنگیدن در برابر متجاوز، تسلیم شود. این تسلیم شدن در طول تاریخ کشورمان، تنها یکبار اتفاق افتاده است و افتخار آن برای شخص رضاخان و سلسله‌ی وابسته و خائن پهلوی‌ها است. در سوم شهریور هشتاد و سه سال پیش این ننگ در برابر اجنبی‌ها درحالی اتفاق افتاد که دو قدرت بزرگ جهان یعنی روسیه و انگلیس در مناطق دیگری مشغول جنگ با قوای متحدین و ارتش قدرتمند هیتلر بودند و اشغال ایران توسط آن‌ها تنها با ۵۹ هزار سرباز صورت گرفت که بخش زیادی از آن‌ها سربازان پابرهنه‌ی هندی بودند که توسط انگلیسی‌ها اجیر شده بودند. تصور کنید که اشغال کشوری با وسعت ایران تنها به‌وسیله‌ی ۵۹ هزار سرباز اجیر شده اتفاق افتاده است. رضا خان ملعون در برابر ملت خودش شیر بود و برای اجنبی‌ها در اندازه‌ی یک موش هم نبود. منبع: انوری، امیر هوشنگ(1389)، خلیج فارس در نیمه نخست قرن بیستم، انتشارات خانه تاریخ و تصویر ابریشمی، تهران. - بولارد، سر ریدر(1378): خاطرات سر ریدر بولارد، ترجمه غلامحسین صالح، انتشارات طرح نو، تهران. - کیم بل، وان. اف(1365): مکاتبات چرچیل و روزولت، ترجمه ذبیح الله منصوری، انتشارات زرینف تهران. - موالی زاده، محمد رضا(1374): شورای همکاری خلیج فارس و جزایر سه گانه ایرانی، انتشارات دانشگاه شهید چمران، اهواز. - ریاحی، منوچهر(1371): سراب زندگی؛ گوشه‌های مکتومی از تاریخ معاصر، انتشارات تهران، تهران. 💠@Delneveshteeee ‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ای محشر معاصر ای خیال دور نزدیک اینجا که ایستاده‌ام تا تو هزار هزار تسبیح قدم دور است من می‌خواستم ذکرِ قدم‌هایم به نخ تسبیح جاده‌ی تو بچرخد... چنین خواسته‌ای؟! ملالی نیست زخم‌های دل عاشق بیش باد. 💠@Delneveshteeee ‌‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا