eitaa logo
دیدبان هنر و رسانه
66 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
195 ویدیو
45 فایل
*دیدبانی هنر و رسانه با بیشتر خواندن و تمرکز بر دانسته‌های مفید* ✅ ارتباط با ما: @Asemoni93 ✅اینستاگرام: https://www.instagram.com/didban_art_media
مشاهده در ایتا
دانلود
🎞 🎥 🎞 🎥 🎞 ✨باشگاه شهرت✨ 🎬کارگردان: محمد حسن یادگاری 📹 تهیه شده در مرکز مستند سوره 🗓 محصول: ایران- 1398 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 💢مطالعات شهرت و فرهنگ شهرت چندی است که به عنوان یکی از مقولات مطالعاتی در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی مطرح است. ⬅️مستند «باشگاه شهرت» نیز قصد دارد تا به این موضوع پرداخته و روشن سازد چگونه در فرهنگ غرب، افرادی مشهور شدند و چگونه پدیده «سلبریتی» به وجود آمد. 🔸در این مستند چند چهره مختلف سینمایی، ورزشی، سیاسی و... به عنوان مصادیق مطالعه فرهنگ شهرت، بررسی می‌شوند. 🔹سازندگان مستند تلاش دارند تا در این بررسی نشان دهند که چه شد که این شخصیت‌ها به شخصیت‌های شناخته شده‌ای تبدیل شدند و چه شد که بخشی از فرهنگ مردم‌پسند، به سلبریتی‌ها گرایش‌ پیدا کرد، که سطح این گرایش از پیگیری‌های سطحی از زندگی حرفه‌ای و شخصی این ستاره‌ها تا علایق افراطی و بروز واکنش‌های هوادارانه شدید نسبت به آنها، گسترش می‌یابد. 🔸در این روند به تأثیر سلبریتی‌ها بر جامعه و نیز تأثیر اتفاقات سیاسی و اجتماعی و نفوذ قدرت‌های مالی در شکل‌‌دهی به چنین شهرتی نیز پرداخته می‌شود. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
3⃣2⃣ ✨جریان هنر در هنرمند✨ 💠هنر با بیشتر خواستن و بهتر خواستن، با این طلب آغاز می‌شود. ✅این طلب، تمرکز می‌آورد و این تمرکز، حساسیّت و درک بیشتر و شعور عمیق‌تر را شکل می‌دهد و در این لحظه‌های شاعر و آگاه است که حرف‌ها در عین نقلی بودن و حقیقی بودن، برای ما که می‌شنویم، معنای دیگری می‌یابد و با احساس عادی ما تفاوت پیدا می‌کند و عنوان مجاز، استعاره، کنایه، تشبیه و تمثیل می‌گیرد. ❇️درحالی که هنرمند، در این لحظه‌های طلب، تمرکز و شعور، بدون توجه به مجاز و تشبیه و حتی بدون توجه به تخیّل خودش اینها را می‌فهمد.‌ 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
3⃣ ‎ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
✍✍✍✍✍ 🔻 🔰 بخش اول〰〰 🔸از قواعد و قوانین کلیسا این است که یک پاپ باید حین انجام شغل و وظیفه‌اش بمیرد. یعنی پاپ نمی‌تواند استعفا بدهد و این یک رویه ثابت است.(به جز یکی دو مورد در تاریخ چند صد ساله کلیسا که آن هم با مخالفت رو به رو شد.) 🔸اما چند سال پیش در این روند تغییری رخ داد و پاپ بندیکت شانزدهم تصمیم گرفت از مقام پاپی کناره‌گیری کند. این موضوع را می‌توان در فیلم «دو پاپ» مشاهده کرد. 🔹 نویسنده و کارگردان فیلم دو پاپ، ضمن به تصویر کشیدن این اتفاق واقعی، از طریق ساخته خود به بیان تفکرات کلیسای کاتولیک می‌پردازند و برای بیان این روایت از چالش میان دو شخصیت اصلی یعنی جوزف رستینگر (پاپ بندیکت شانزدهم) و کاردینال خورخه برگولیو بهره می‌برند. این فیلم بر محور این دو شخصیت و گفت و گوهایی که میان این دو رخ می‌دهد، پیش می‌رود. پاپ بندیکت (با بازی آنتونی هاپکینز) طرفدار کلیسای سنتّی و محافظه‌کار است و برگولیو (با بازی جاناتان پرایس) از طرفداران اصلاحات در کلیسا است. اوج نمایش این اختلافات و تضاد فکری را می‌توان در گفت و گوی این دو در ویلای تابستانی پاپ در هنگام قدم زدن در باغ مشاهده کرد. 💢پاپ بندیکت نماینده‌ کسانی است که طرفدار تعالیم صد ساله کلیسا و اشرافیّت کلیسا هستند، گروهی که از کشیش‌های خطاکار و رسوایی جنسی آنها حمایت می‌کنند و در کل نمادی است از کلیسای دور از مردم، منزوی و مخالف تغییر. 💢اما برگولیو نماینده‌ای از گروه طرفدار ساده‌زیستی، ساده‌پوشی، تعامل با مردم که کارهای عامه‌پسندی چون تماشای فوتبال، رقص تانگو، خوردن پیتزا و... را انجام می‌دهد و در کل نماد تغییر است. 🔘 در صحنه‌ای که این دو به جدال کلامی در باغ می‌پردازند، در انتها این گونه القا می‌شود که آن که برنده شده، برگولیو است زیرا پاپ هیچ جواب منطقی به استدلال‌های او نمی‌دهد. می‌توان بر برخی از گفته‌ها و نظرات او صحّه گذاشت اما برخی از صحبت‌های او جای تأمّل دارد. ♦️ او در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید: «هیچ چیز در طبیعت ثابت نیست، یا حتی جهان، خدا هم ثابت نیست.» این کلام معنایی جز نسبیّت‌گرایی ندارد به این معنی که هیچ امر مطلق و حقیقتی ثابتی وجود ندارد. ♦️ سپس برگولیو در جمله بعد به یک محور و میزان اشاره می‌کند: «خدا تغییر می‌کند، خدا به سمت ما حرکت می‌کند. طریق، حقیقت و زندگی من هستم.» و این جمله همان معنای امانیسم (انسان‌محوری) و بالاتر از آن اگوئیسم (خود محوری) است. پس هدف، تغییر و اصلاح در مراسم چندین ساله کلیسا و آداب و رسوم جاری یا برخی از قوانین ساده و ابتدایی آن نیست، بلکه تغییرات بنیادین و اساسی دیگری مطرح است. ادامه دارد〰〰 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📎📎📎📎📎📎 〰〰بخش دوم 🔘 تغییر و نسبیّت‌گرایی در اخلاق سبب می‌شود که برگولیو که در جوانی ثبت ازدواج همجنس‌گرایان در کلیسا را نقشه شیطان می‌دانست، حال از این موضوع و موضوعات دیگری نظیر سقط جنین و... حمایت کند. این نسبیّت‌گرایی در شخصیت خاکستری هر دو پاپ که به هر حال برای حدود یک میلیارد مسیحی شخصیت معنوی و مقدّس تلقّی می‌شوند دیده می‌شود. ✖️هر دو ردّی از اشتباه را در کارنامه خود دارند، پاپ بندیکت درباره خطاهای کشیشان و رسوایی جنسی آنها اهمال کرده و به گفته خودش در راه انجام وظایفش کم گذاشته و برگولیو در جوانی با سازش با دولت کودتاچی آرژانتین سبب مرگ تعدادی از کشیشان و پیروان کلیسای یسوعیان شده است. ⬅️ به هر حال صحبت اصلی فیلم بر سر تغییر است. استعاره‌ای هم که برای نشان دادن این تغییر و نفی سکون و ایستایی استفاده شده است، ساعت مچی است که بر دستان پاپ بندکیت بسته شده و به او هشدار می‌دهد که حرکت کند و نایستد. مخصوصاً در یکی دو صحنه که پاپ باید گفته برگولیو را بپذیرد و از افکار گذشته خود دست بکشد، صدای خودکار ساعت به او اعلام می‌کند که حرکت کن. روزی نیز که آن دو در باغ با هم صحبت می‌کنند و پاپ به حرف‌های برگولیو گوش داده است، مشخص می‌شود که پاپ امروز را به اندازه کافی حرکت کرده و در وضعیت جسمانی مناسبی به سر می‌برد. البته این استعاره و تمایل به تغییر و حرکت، همچنان ادامه می‌یابد، تا آنجا که در انتهای فیلم ساعت بر دستان برگولیوی طالب اصلاحات است، حتی او هم باید بداند که نباید سکون داشت و دائماً باید حرکت داشت و تغییر کرد. 🔴 پذیرش ضرورت این تغییر باعث می‌شود که پاپ با وجود مخالفت با عقاید برگولیو با انتخاب شدن او موافقت کند، زیرا وجود یک برگولیو را برای کلیسا ضروری می‌بیند. پس از این تغییر،کارهای گذشته‌اش بخشیده می‌شود، آنجا که در حضور برگولیو اعتراف می‌کند و از حقایق رسوایی جنسی کلیسا پرده بر می‌دارد. البته همان لحظه‌ای که او شروع به افشای آن سخنان می‌کند، صدای او قطع می‌شود و صدای یک سوت ممتدد شنیده می‌شود و چند لحظه بعد در بسته‌ای را نشان می‌دهد. یعنی بیایید این حرف‌ها را نشنیده بگیرم و بگذاریم آنها پشت درهای بسته باقی بمانند. هم مخاطب باید آنها را فراموش کند و هم برگولیو باید دست از مخالفتش بر دارد زیرا او پس از شنیدن اعترافات پاپ، او را می‌بخشد و این بخشش در واقع بی تأثیر کردن جمله خود اوست که «اعتراف روح گناهکار را پاک می‌کند ولی به قربانی کمک نمی‌کند.» ادامه دارد〰〰 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📎📎📎📎📎📎 〰〰بخش پایانی 🔸در نهایت باید گفت آنچه فیلم قصد دارد از لا به لای گفت و گوهای دو شخصیت به آن دست یابد، تصویری امیدوارانه از چیزی است که کلیسا آرزو می‌کند که باشد. 🔸 زیرا وجه و جایگاه کلیسا در واقع آن چیزی نیست که در سخنرانی‌های انتهایی برگولیو (پاپ فرانسیس) دیده می‌شود. 🔸 زیرا نه در فیلم و نه در واقع راه چاره‌ای برای رسوایی‌های اخلاقی کلیسا، مسئله ازدواج همجنسگرایان، تخلف بانک واتیکان و... اندیشیده نشده است. 🔘حتی زمانی که برگولیو اصرار دارد که بگوید رئیس جمهور آمریکا، روسیه و چین به دیدن پاپ می‌آیند، خودش می‌داند که این دیدارها جنبه تشریفاتی دارد. زیرا همان جا بیان می‌شود که اصالت این مرجعیت فقط به خاطر زجری که باید تا انتهای کار تحمل کنند و این که عزل و نصبش توسط مردم نیست، نه این که به واقع این جایگاه یک مرجع فکری و صاحب قدرت باشد. ❌ منفعل بودن کلیسای طالب اصلاحات را آنجا می‌توان دید که زمانی که برگولیو تلویزیون را روشن می‌کند صحنه‌ای از آشوب را نشان می‌دهد اما او به جای پیگیری خبر، بلافاصله کانال رو عوض کرده و به تماشای فوتبال می‌نشیند. ❌ در جای دیگر نیز که برگولیو از هیولای پول و قدرت مالی عده‌ای در جهان صحبت می‌کند و در انتها می‌گوید که ما پل می‌خواهیم و نه دیوار، به طور موازی صحنه‌های ساخت دیوارهای ممتد دور تا دور برخی از شهرها را نشان می‌دهد که خود بیان کننده بی اثر بودن این کلام است. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
p.pdf
1.49M
👆متن کامل یادداشت را همراه با تصاویر در این فایل مطالعه فرمایید👆 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
3⃣3⃣ ✨سینمای دیکتاتور✨ تفاوت سینمای جهان کمونیستی و چپ که به دیوار آهنین مشهور شد با سینمای هالیوود که دیواری ضخیم‌تر اما نامرئی‌تر دارد در این نکته است که نظام کاپیتالیستی، زیرپوستی و هوشمندانه دیکتاتوری می‌کند و کمونیست‌ها ابلهانه چنین می‌کردند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
✨انواع زیبایی ها در قرآن ۲✨ 🔺زیبایی ترکیب انسان و صورت او🔺 ادامه دارد〰〰 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣6⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
📚📖📚📖📚📖📚📖📚 ✨چشمه آب طلا✨ 🖌نویسنده: حمید جیحانی 📚انتشارات براق 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 💠 نوشتن از مسائل کلان و مهم برای کودکان دشوار است. ⬅️از یک سو باید مراقب بود که شیوه بیانی‌‌ای را انتخاب کرد تا کودک با آن ارتباط برقرار کند و در حدّ فهم او ساده و روان باشد، ⬅️ از آن سو باید در نظر داشت که این سادگی، از اهمیت مسئله‌ای که قصد بیان آن را داریم نکاهد. ✅برای دست یافتن به چنین هدفی، زبان تمثیل و بهره‌گیری از نمادها می‌تواند مفید واقع شود. ❇️این شیوه همان کاری است که آقای حمید جیحانی در نگارش کتاب «چشمه آب طلا» از آن بهره برده است. پرداختن به مسئله اقتصاد مقاومتی که چندین سال است به عنوان استراتژی اصلی نظام برای برون رفت از مشکلات اقتصادی مطرح شده است، توجه نویسنده را به خود جلب نموده است. از این رو ایشان تلاش کرده که با زبان تمثیل این موضوع را برای نسل جدید مطرح نماید. 📘داستان بر سر چشمه‌ آب طلاست. تمام اقتصاد و شکوفایی دهکده وابسته به فروش آب این چشمه به بازرگانانی است که به این دهکده می‌آیند. اما این شرایط باید تغییر کند و کسانی که این وضعیت را تغییر می‌دهند کودکان هستند که با راهنمایی آقا سید بابا، باید حماسه بیافرینند. ❇️این حماسه و تلاش در قالب نثر ساده و روان همراه با تصویرگری مناسب برای مخاطب کودک و نوجوان بیان شده است. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📌📌📌📌📌📌 ✂️ کم کم همه درختان و باغ‌ها خشک شدند و مردم به میوه‌ها و خوراکی‌های وارداتی قانع شدند و این بود که زمین خشکید و با مردم بی‌وفا قهر کرد و آسمان هم دیگر بر آنها نبارید و آب چشمه روز به روز کمتر شد. خاکِ طلای بی‌زبان دیگر از آب چشمه محروم شده بود. اما مردم آن قدر به راحتی و تنبلی تن داده بودند که متوجه چیزی نمی‌شدند. آنها هرگز به آینده بچه‌های خود فکر نمی‌کردند. بازرگانان زمین آنجا را دشمن آب معرفی می‌کردند و می‌گفتند، این زمین دیوانه و تشنه آب چشمه است؛ اگر درختی بر روی آن بکارید به سرعت ریشه می‌کند و ریشه خود را به اعماق زمین می‌رساند و تمام آب چشمه را با ریشه‌های خود بالا می‌کشد. برای همین بود که مردم کاشتن هر درختی را در دهکده ممنوع کردند و از آن به بعد اسم دهکده «خاک طلا» به دهکده «آبِ طلا» تغییر کرد. 📕«چشمه آب طلا» 📖صفحه 18 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
3⃣4⃣ ✨رسالت هنرمند ✨ مأموریّت انقلاب اسلامی، مأموریّت تاریخی و جهانی است. در واقع بعد از رنسانس هیچ انقلاب مهمی در جهان اتفاق نیافتاده است؛ تنها انقلاب جدی‌ای که در شرق اتفاق افتاده، انقلاب اسلامی است و انقلاب‌های دیگر همه در مسیر رنسانس بوده‌اند. مأموریّت این انقلاب فراملّی است؛ انقلابی است که باید جامعه جهانی را در مقیاس تحوّلات تاریخ تغییر دهد. در این راستا رسالت هنرمند انقلابی این است که در این میدان وارد شود و این گرایش را تقویت نماید و ادبیات و زبان هنر و جلوه‌های آن را در خدمت تبیین این واقعیت و این درگیری عظیم قرار دهد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
4⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
✨پرستش سلبریتی ها ۶✨ 📔(خدایان بد کردار- پیت وارد) 〰〰بخش سوم 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
✨پرستش سلبریتی ها ۷✨ 📔(خدایان بد کردار- پیت وارد) 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
✨پرستش سلبریتی ها ۸✨ 📔(خدایان بد کردار- پیت وارد) ادامه دارد〰〰 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
5⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
🦋🕯🦋🕯🦋🕯🦋🕯 ✨ حافظ شیرازی✨ 🗓 (قرن ۸ ه.ق) زهی خجسته زمانی که یار باز آید به کام غمزدگان غمگسار باز آید به پیش خیل خیالش کشیدم ابلق چشم بدان امید که آن شهسوار باز آید اگر نه در خم چوگان او رود سر من ز سر نگویم و سر خود چه کار باز آید مقیم بر سر راهش نشسته‌ام چون گرد بدان هوس که بدین رهگذار باز آید دلی که با سر زلفین او قراری داد گمان مبر که بدان دل قرار باز آید چه جورها که کشیدند بلبلان از دی به بوی آن که دگر نوبهار باز آید ز نقش بند قضا هست امید آن حافظ که همچو سرو به دستم نگار بازآید 💐💫💐💫💐💫💐💫💐 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
3⃣5⃣ ✨ ❇️در مقابلِ تلاشی که دشمن می‌کند، ما امکانات منحصربه‌فردی داریم. 🔸بله، از راه اینترنت هم می‌شود جواب آنها را داد، از راه‌های مشابه آنها هم می‌شود مقابله کرد - البتّه حجم کار آنها بمراتب بیشتر است- امّا ما وسیله‌هایی داریم که این وسیله‌ها منحصربه‌فرد است؛ یکی از آنها همین جامعه مدّاحند. ✅ این مخاطبه چهره‌به‌چهره و روبه‌رو و استفاده‌ی از ابزار هنر برای انتقال مفاهیم به مخاطبین در شکل انبوه آن - یعنی بحث دو نفر و سه نفر و ده نفر مدّاح نیست؛ هزاران نفر در سطح کشور این کار را می‌کنند - یکی از وسایل منحصربه‌فردی است که ما داریم، آنها ندارند. ✅ این منبرها یکی از آن وسایل منحصربه‌فرد است؛ این مجالس روضه‌خوانی همین‌جور؛ این هیئات مذهبی همین‌جور. ⬅️اگر محتوا و مضمون منبرهای ما، مدّاحی‌های ما، هیئت‌های ما، نوحه‌خوانی‌های ما، محتوا و مضمون شایسته‌ای باشد، هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند با آنها مواجهه و مقابله بکند، یعنی کاملاً منحصربه‌فرد است؛ ببینید، فرصت، این است؛ این فرصت را نباید ضایع کرد؛ ✨این امکان را نباید از دست داد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media