eitaa logo
دروس استاد سید محمود مددی الموسوی
1.1هزار دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
189 فایل
«دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد سید محمود مددی موسوی» ارتباط با مدیر کانال: @Yaser_zeyaolhagh شناسه‌ی کانال، در پیام رسان تلگرام: @DoruseOstadMadadi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۱ 📅۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣یوم در بحث «عشرة ایام» حیض و استحاضه و نفاس به معنای شبانه روز است و لذا نفساء اگر از ساعت ۱۰ شب شروع به خون ریزی کرد تا ساعت ۱۰ شب یازدهم دوران نفاس او ادامه دارد. 2️⃣شب اول در نظر سید احکام نفاس را دارد اگر خون ریزی شروع شده است اما «عشرة ایام» از طلوع فجر فردا آغاز می شود که نظر صحیحی نیست زیرا یوم در اینجا به معنای شبانه روز است و از لحظه شروع خون ریزی هر چند در شب باشد «عشرة ایام» شروع شده است. 3️⃣شروع ده روز نفاس بعد اتمام ولادت است نه ابتدای زایمان.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 مقدمات دلیل انسداد 📅 ۴ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۲ 📚موضوع جلسه : 1️⃣بر اساس انحلال حکمی جاری شده در دایره ی اخبار ثقات و ضعاف اگر اخبار ثقات و مقداری از اخبار ضعاف که مضمون تکلیفی مشترک با اخبار ثقات دارند کنار گذاشته شود دیگر علم اجمالی به وجود تکالیف در دایره اخبار ضعاف باقی مانده وجود ندارد و تنها احتمال وجود تکلیف در این دایره داده می شود؛ بر اساس علم اجمالی دوم باید در دایره ی اخبار ثقات احتیاط شود اما در دایره ی اخبار ضعاف نیازی به احتیاط نیست و برائت از تکلیف جاری می شود. 2️⃣انسداد باب علم در زمان کنونی کلام صحیحی است زیرا تعداد کمی از تکالیف را می توان با قطع تحصیل کرد و معظم تکالیف شرعیه باقی می مانند؛ انسداد باب علمی در زمان کنونی کلام غیر صحیحی است بلکه هم ظهور حجیت دارد و حجیت آن از قطعیات بدیهیه است و هم خبر ثقه حجیت دارد که از قطعیات است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۲ 📅۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣زنی که ذات عدد است و خون ریزی او متجاوز از عشره است، عدد را حیض را قرار می دهد و ما بقی را استحاضه قرار می دهد و اگر خون ریزی او متجاوز از عشره نباشد، تمام خونی که دیده است را حیض قرار می دهد و به عدد کار ندارد و اگر ذات عدد نیست پس همیشه خون متجاوز از عشره است که احکام استحاضه را دارد و خونی که در ده روز می بیند خون حیض است؛ عین این قاعده ای که در باب حیض است درباره ی نفساء جاریست. 2️⃣مبدأ دهه برای نفساء اگر خون ریزی او از حین الولادة شروع شد همان حین شروع در ولادت است و اگر در هنگام ولادت خون ریزی نداشت و بعدا شروع به خون ریزی کرد از اتمام ولادت دهه ی نفساء شروع می شود و هر خونی که در این دهه از نفساء خارج گردد خون نفاس است و احکام نفساء که همان احکام حیض است بر این زن مترتب خواهد بود. 3️⃣دم الولادة موضوع وجوب احکام نفاس نیست که اگر در جایی مشکوک شود دیگر ترتب احکام نفساء متوقف شود بلکه موضوع حکم «دم النفاس است» و دم النفاس همان دم الحیض است که در دوران حمل در داخل رحم حبس شده بود و بعد از ولادت یا با شروع ولادت شروع به خارج شدن از رحم می کند؛ مثلا اگر زنی در روز دهم بعد از ولادت شروع به خون ریزی کرد باز خون او در روز دهم خون نفاس است و احکام نفساء دارد اما در روز های بعد احکام مستحاضه بر آن مترتب می شود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 مقدمات دلیل انسداد 📅 ۵ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۳ 📚موضوع جلسه : 1️⃣از بین مقدمات دلیل انسداد مقدمه اول و دوم مخدوش است اما سایر مقدمات این دلیل تمام است. 2️⃣مقدمه سوم از مقدمات دلیل انسداد می گفت که برائت شرعیه و عقلیه در جمیع تکالیف مشتبهه جریان ندارد؛ عدم جریان برائت عقلیه یا به خاطر عدم قول به آن است یا به خاطر وجود بیان در ما نحن فیه است و عدم جریان برائت شرعیه یا به خاطر عدم حجیت خبر ثقه در نظر انسدادی است یا به خاطر عدم جریان برائت در اطراف علم اجمالی است. 3️⃣مقدمه چهارم از مقدمات دلیل انسداد تمام است زیرا دلیل نفی عسر و حرج وارد بر احتیاط عقلی است و موضوع آن که وجود احتمال تکلیف است را بر می دارد.
📣سلام علیکم قابل توجه طلاب محترم 🔹دروس حضرت استاد به مناسبت ایام فاطمیه تا آخر هفته تعطیل است 🔸 دروس حضرت استاد به غیر از این کانال در دو جا بارگزاری می شود 1️⃣گوگل درایو 🔹https://drive.google.com/drive/folders/1inmla0O2Cf__lAnSVXgC7zQz_yHCiqDK 🔹https://drive.google.com/drive/folders/1iobRWTqc8yNgnHqxmzMkkSTBBpSvKl2R 2️⃣سامانه تقریر در این سامانه طلاب محترم می توانند تقریرات خود را ذیل هر درس بارگزاری بفرمایند https://taghrir.ismc.ir/
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۲ 📅۱۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣در نقاء متخلل بین دو خون نفاس اختلاف است که زن در این ایام احکام طاهر دارد یا حائض؟ همان اختلافی که در باب حیض وجود داشت و در هر دو باب قول مختار این است که زن در ایام نقاء متخلل بین دو حیض یا بین دو نفاس احکام طاهر را داراست. 2️⃣به صرف وجود دم نفاس در رحم زن را نفساء نمی کند و احکام نفساء وقتی مترتب می شود که این حیض حابس از رحم بعد از ولادت خارج گردد لذا اگر تا ده روز هیچ خونی از زن خارج نشد دیگر نفاس ندارد. 3️⃣خونی که بعد از ده روز از اتمام ولادت از زن خارج می شود دیگر احکام نفاس ندارد و آن خون مردد بین حیض و استحاضه است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 حجیت کشفی ظن در ظرف انسداد یا حکومتی ظن؟ 📅 ۱۱ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۴ 📚موضوع جلسه : 1️⃣حجت بر دو قسم است: جعلی و ذاتی؛ حجت ذاتی فقط قطع است بنا بر قول مشهور و تمامی حجج به غیر از قطع، حجت جعلی هستند یعنی شارع مقدس است که حجیت را برای آنها جعل فرموده است. 2️⃣انسدادی هایی که ظن را بنا بر کشف حجت می دانند قائل به حجیت جعلی ظن هستند اما انسدادی هایی که ظن را بنا بر حکومت حجت می دانند قائل به حجیت ذاتی ظنّ هستند. 3️⃣مرحوم خویی قرائت مرحوم آخوند از حجیت ظن بنا بر حکومت را قبول نکرده اند و قائلند بنا بر حکومت اساسا ظنّ حجت نمی شود بلکه علم اجمالی حجت است و عقل حکم می کند به تبعض در امتثال در دایره تکالیف مظنونه.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۲ 📅۱۲ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣مبدأ عشرة بنا بر مختار رؤیت دم است بنابراین اگر در روز یازدهم از ولادت تازه خون دید، تازه دهه ی عشره ی نفاسیه او شروع شده است. 2️⃣اگر در روز یازدهم بعد از ولادت تازه خون دید، خون نفاس است و عشرة تازه شروع شده است و اگر تا روز بیست و یکم بعد از ولادت خون ریزی ادامه داشت همه ی این خون ها خون نفاس است و زن باید احکام نفساء را انجام دهد. 3️⃣زنی که دارای عادت عددیه هفت روز است و یازده روز خون بعد از ولادت داشته است، هفت روز را نفاس قرار می دهد و چهار روز بعدی را استحاضه قرار می دهد 4️⃣زنی که عادت عددیه ندارد مانند مبتدئه و مضطربه و یازده روز بعد ولادت خون ریزی داشته است، ده روز نفاس قرار می دهد و یک روز را استحاضه قرار می دهد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 حجیت کشفی ظن در ظرف انسداد یا حکومتی ظن؟ 📅 ۱۲ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۵ 📚موضوع جلسه : 1️⃣قول به حجیت ظن به صورت کشف درست نیست زیرا راهی برای رسیدن به امری که شارع در ظرف انسداد حجت قرار داده است وجود ندارد و محتمل است شارع مکلفین را واگذار به انجام وظیفه ی عقلی در ظرف انسداد کرده باشد. 2️⃣قول به حجیت ظن به صورت حکومت درست نیست زیرا هم با قاعده قبح عقاب بلا بیان نمی سازد و هم با مقتضای ذاتیت حجیت سازگار نیست. 3️⃣قول به تبعض در امتثال در ظرف انسداد درست نیست زیرا مبتنی بر مبنای نا صحیحی است و آن مبنا منجزیت علم اجمالی نسبت به مخالفت احتمالیه است؛ مبنای مختار این است که علم اجمالی فقط نسبت به مخالفت قطعیه منجِّز است نه نسبت به مخالفت احتمالیه
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 ؛ م ۳ 📅۱۳ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠 جلسه ۴۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣زنی که عادت عددیه هفت روز دارد و از روز هشتم بعد ولادت خون ریزی او شروع می شود و تا روز یازدهم بعد از ولادت خون ریزی دارد احکام مستحاضه بر او مترتب است بنا بر نظر سید و احکام نفساء دارد بنا بر نظر مختار و اختلاف دو قول در تعیین مبدأ عشره در نفاس است. 2️⃣زنی که عادت عددیه هفت روز دارد و از روز پنجم بعد از ولادت خون ریزی او شروع می شود و تا روز یازدهم بعد از ولادت ادامه دارد پنج روز را نفاس و روز آخر را استحاضه قرار می دهد بنا بر نظر سید و همه شش روز خون ریزی را نفاس قرار می دهد بنا بر مختار
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 بیان مختار بنا بر تمامیت مقدمات دلیل انسداد 📅 ۱۳ / آذر ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۴۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣حجیت ذاتی ظن که مدعای مرحوم آخوند است از قبیل احراق نار ( حرارت از آتش جدایی ناپذیر است) است که عرضی ذاتی است و از ذات شیء انفکاک پذیر نیست نه از قبیل احتراق خشب برای نار (احتراق نار نسبت به وجود شیء قابل سوختن در مجاورت آتش سنجیده می شود) که عرضی قریب است که خصوصیتی است که ممکن است همراه با ذات باشد در حالتی و همراه نباشد در حالت دیگر 2️⃣بنا بر پذیرش مقدمات دلیل انسداد باید دید وظیفه عقلی در ظرف انسداد چیست. 3️⃣مختار بنا بر پذیرش مقدمات انسداد این است که در دایره ی تکالیفی که احتمال یا محتمل در آنها اهم است باید احتیاط کرد زیرا صرف احتمال وجود تکلیف در نظر مختار، منجِّز است اما احتیاط بیشتر از آن با در نظر گرفتن عدم انتهاء به عسر و حرج باید باشد و عدم احتیاط با در نظر گرفتن عدم انتهاء به مخالفت قطعیه نسبت به مقدار تکالیف معلوم بالاجمال باید باشد. 4️⃣مختار مرحوم خویی بنا بر تمامیت مقدمات دلیل انسداد (تبعیض در امتثال) با پذیرش دو مبنا درست است: قاعده ی قبح عقاب بلا بیان و منجزیت علم اجمالی نسبت به تکالیف محتمله