eitaa logo
دکتر علی سعیدی
1.9هزار دنبال‌کننده
478 عکس
249 ویدیو
121 فایل
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی قم | استادیار گروه اقتصاد اسلامی https://qom.ac.ir/saeedi ارتباط: @a_saeedi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده قصد
🌟 بسیج دانشجویی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده قصد برگزار می‌کند: 💢 بیاندیش ۵ 🔹 ایران در نظم نوین جهانی ۱ 🔸 سخنران: دکتر طاها رمضانی + مدیرکل دفتر سیاست گذاری توسعه و اشتغال + عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی ⏰ زمان: جمعه ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۱، ساعت ۲۰ 📎 پیوند شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/ali_35135/qasdway 🇮🇷 اندیشکده قصد 💡 @qasdway 💡
یادمه مهمترین شعار دهه هفتاد فرزند کمتر زندگی بهتر بود قرار بود این شعار زندگی بهتری رو برای دهه نود و هزار چهارصد ارمغان بیاره اما و ید الله فوق ایدیهم فرزند کم شد و زندگی سخت تر 🆔 @DrSaeedi
گزیده‌ای از مرحوم حجت‌الاسلام صدوق 🔸 که وضعیت تعادل و عدم تعادل بازار پول، بازار کالای مصرفی، بازار ابزار تولید و بازار نیروی انسانی را مورد ملاحظه قرار می‌دهد، امری تجربی نیست و دارای وجوه اسلامی و الحادی است. 🔸در جایی که ذهن آدمی به مفاهیم فلسفی کفار انس یابد و از ریشه کار آن‌ها آگاه نباشد به مبتلا می‌شود و قوانین ایشان را علمی و قابل اجرا می‌داند. به طوری که از اقتصاد کلان آغاز می‌کند و به مرور در موارد جزیی و خرد نیز دچار مادی‌گرایی می‌شود. 🔸به‌عنوان‌مثال، در محاسبات فعلی سعی بر این است که حساسیت منفی جوامع نسبت به تبدیل به حساسیت مثبت گردد. چنانچه در این محاسبات ربا در الگوی تولید، توزیع و مصرف اصل انگاشته شود و کلیه قراردادها مانند بیع، اجاره، مضاربه، مضارعه و... باید با معیار ربا سنجیده شوند تا کارآیی داشته باشند؛ یعنی از نظر کفار روابط مردم در باب اقتصاد و معیشت باید برپایه ربا باشد و در غیر این صورت قابل استمرار نیست. 🔸در این حال اگر مسلمین در مسیر ساختار نسبت تأثیرو جریان کفار حرکت کنند حتما در آن منحل می‌شوند به عبارت دیگر اگر ساختار نیازهای انسان بر اساس پرستش ماده قرار گیرد از مسیر اسلام خارج خواهد شد. 🆔 @DrSaeedi
مطابق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس (مسلسل۱۸۵۷۱،ص ۱۴)، حذف ارز ۴۲۰۰، حدود ۷۰ همت بار مالی جدید، بیش از منابع تعیین شده در قانون بودجه به مصارف هدفمندسازی افزوده است. در واقع اجرای این سیاست به ضرر جیب مردم و خزانه دولت بوده است! 🇮🇷یادداشت‌های مجتبی غفاری @MojtabaGhafari
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
باسمه‌تعالی سلامت و توفیقات الهی برای علاقمندان و پژوهشگران در اقتصاد اسلامی را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم. مسعود درخشان-چهاردهم اسفندماه سال یک‌هزار و چهارصد و یک هجری شمسی 💠 @profderakhshan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد بزرگوارمان مرحوم آیت الله سه وظیفه دانشجو: - پاک‌کردن دل از رذائل اخلاقی - تمرکز و فارغ‌شدن از اشتغالات متشتت و پراکنده - تکبرنداشتن در برابر استاد 🆔 @DrSaeedi
دکتر علی شریعتی: خودم دیدم بازار برده‌فروشی در آفریقا نیست بلکه در کمبریج است. در دانشگاه هاروارد است. در دانشگاه سوربون است. آن هم نه عمله و کنیز بلکه بزرگترین نبوغهای بشری. سرمایه‌دارها می‌آیند جلوی کلاس شاگرد اولها، شاگرد دومها و شاگرد سومها را می‌گیرند و حراج می‌کنند این می‌گوید من ده هزارتومان می‌دهم آن می‌گوید ما ۱۵هزار تومان می‌دهیم یک اتومبیل هم می‌دهیم یکی دیگر می‌گوید راننده هم می‌دهیم یکی دیگر می‌گوید یک سکرتر هم می‌دهیم و بالاخره آن کسی که پول بیشتری می‌دهد به مزایده این آقای نابغه را بر می‌دارد به کارخانه‌اش می‌برد و می‌گوید همین جا بایست و هر چه به تو گفتم بساز او می‌گوید چشم پس فرق برده‌ی جدید و برده‌ی قدیم این است که برده‌ی قدیم اربابش را انتخاب نمی‌کرد ولی برده جدید خودش اربابش را انتخاب می‌کند ...اگر علم به فروش سرمایه‌داری نرود فقط به درد سخنرانی می‌خورد این قرن قرن ازدواج علم و پول است این دو همیشه در تاریخ ضد هم بودند حالا ازدواج کرده‌اند و فرزند نامشروع آنها ماشین است مسلما وقتی علم با پول ازدواج کرد معلوم می‌شود کدام آقاست کدام عیال. کتاب نیازهای انسان امروز صفحه ۹ 🆔 @DrSaeedi
پژوهشکده وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می کند: هشتمین نشست از سلسله نشست‌های نوآوری در سیاست‌گذاری اقتصادی  🔰  موضوع:  بررسی و نقد طرح نظام جبران خدمات دولتی با رویکرد عدالت اقتصادی ارائه کنندگان:  حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان استاد حوزه و دانشگاه دکتر احسان ولدان پژوهشگر اقتصادی  دکتر روح الله هنرور پژوهشگر اقتصادی و مدیر اندیشکده حکمرانی  🔰  اعضای نشست: دکتر محمدجوادتوکلی رئیس پژوهشکده امور اقتصادی دکتر احمد توکلی استاد دانشگاه شهید بهشتی و رئیس دیده بان عدالت و شفافیت دکتر محمد نعمتی هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه امام صادق علیه السلام و مشاور وزیر اقتصاد دکتر مرتضی مرتضوی کاخکی معاون پژوهشی پژوهشکده امور اقتصادی   حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم رجایی دانشیار گروه اقتصاد موسسه امام خمینی ره  دکتر سید احمد حبیب نژاد  معاون پژوهشی معاونت حقوقی ریاست جمهوری دکتر محمد حسن حسین زاده مدیر کل حقوق شهروندی ستاد حقوق شهروندی قوه قضائیه دکتر رحیم سرهنگی رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی   حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد  قاسمی استاد حوزه و پژوهشگر اقتصادی  علی اصغر ربیعی دبیر علمی نشست  مکان: پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی 🕰 یکشنبه 21 اسفند ماه 1401 زمان: ساعت 14 تا  17    🔻پیوند شرکت در نشست: 🔗 https://b2n.ir/earcc 📃 اطلاعات بیشتر در خصوص نشست‌ها: 🔗https://b2n.ir/economicpolicymaki  🆔 @DrSaeedi
کسی تصور نکند که ما راه سازش با حهانخواران را نمی‌دانیم! ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند. اگر زنده زنده در شعله‌های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزندان و هستی‌مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند، هرگز امان‌نامه کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم! امام روح الله، ۲۹ تیر ۱۳۶۷ ---------------------------------------------- عکس: گلزار شهدای بهشت رضای مشهد 🆔 @DrSaeedi
28.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند جنگ ارزی آرژانتین ریشه یابی بحرانهای مالی و سقوط چرا جوانان و و علیه این جانیان بین‌المللی قیام نمی‌کنند؟! چرا دولتمردان جهان متوجه نیستند که در ورای شعارهای فریبنده و و ، غارت منابع ملی توسط سرمایه‌داران جهانی نهفته است؟ و چرا مردم جهان متوجه نیستند که و ، دو سنگر اصلی مقابله با هستند و نه تنها نباید تضعیف شوند بلکه باید در نبرد علیه ، پشتیبانی و متحد شوند؟! زمین بازی ما برای زمینگیرکردن سرمایه‌داری لیبرال، این آگاهی فرهنگی است برای بر هم زدن چارچوب‌ها، نه اصلاحات مورچه‌ای مانند کنترل حجم پول و مالیات‌ستانی از سفته‌بازان. این جمله را آویزه گوشمان کنیم: «اصلاح در درون چارچوبهای فاسد، باعث تقویت این چارچوب‌ها می‌شود!» 🆔 @DrSaeedi
🇮🇷 از جنگ تمام عیار اقتصادی تا مقاومت اقتصادی 🔹 گفتگو با قدس‌آنلاین 🔸 ما ایرانی‌ها اغلب پیشرفت‌ها و دستاوردهای اقتصادی خود را کم برآورد می‌کنیم، در عوض، تصورات رؤیایی از اقتصادهای غربی داریم که فکر می‌کنیم آن‌ها خیلی اقتصادهای ویژه و پیشرفته‌ای دارند. اما همین ماجرای جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت نفت و گاز و این‌ها نشان داد اروپایی‌ها چقدر در مدیریت همین تورمی که ادعایش را دارند ناتوان هستند. تحریم‌هایی که علیه ما شد صدها برابر سخت ‌تر و سنگین‌تر و حساب شده‌تر از تحریم‌هایی بود که در جنگ اوکراین اتفاق افتاد. کل درآمدهای ارزی که از طریق نفت و گاز بدست می‌آوردیم تحریم شد، حتی دولت آمریکا سال۹۷ اعلام کرد می‌خواهیم فروش نفت ایران را به صفر برسانیم. رایزنی‌های گسترده با خریداران نفت ما کردند که کسی از ما نفت نخرد؛ تلاش کردند همه منابع درآمدی ما در خارج از کشور را بلوکه کنند. قصد داشتند مبادلات تجاری ما را کور کنند و اجازه ندهند تجارت بین‌المللی داشته باشیم. در فضای داخلی با انواع جنگ روانی و جنگ‌های شناختی سعی کردند نارضایتی ایجاد کنند؛ تلاش کردند دولت را ناکارآمد نشان دهند با همه‌ این‌ها می‌بینید هیچ کشوری این‌قدر اقتصاد مقاومی ندارد که ما داریم. 🔸 اگر هم نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند و بالا می‌رود دلیلش ضعف اقتصاد ما نیست بلکه دلیلش این است که دشمن برای این ماجرا طراحی کرده و همزمان با فشارهای مستمری که می‌آورد یک جنگ شناختی تمام‌عیار را هم آغاز کرده است. 🔸 حضرت آقا از سال ۹۸ گفتند این‌ها در جنگ اقتصادی ناکام بودند و الان وارد جنگ رسانه‌ای و شناختی شدند. یعنی از سال‌های ۹۸ و ۹۹ به بعد به‌خصوص پس از ترور شهید سلیمانی جنگ ما با آمریکا دیگر به‌طورمستقیم در حوزه‌ اقتصاد نیست. حالا اقتصاد ابزاری شده برای اینکه دشمن بتواند اهداف دیگرش را دنبال کند که این هم اثر ضعف دشمن است. مثلاً ماجرای نرخ ارز و نارضایتی‌های چند ماه گذشته در واقع یک واکنشی بود به اقداماتی که دولت در یک سال گذشته انجام داد و مهم‌ترینش عضویت ایران در پیمان شانگهای بود. 🔸 اساساً میدان بازی اقتصاد، با آن نگاه سرمایه‌داری میدان بازی جمهوری اسلامی نیست. میدان بازی جمهوری اسلامی میدان فرهنگی است. اگر در اقتصاد ضعفی داریم به خاطر این است که یک‌سری مبانی فرهنگی ضعیفی داریم. اگر بخواهیم مسائل را ریشه‌ای حل کنیم راهکار اصلی ما در حوزه‌ فرهنگی است چرا که اساساً اقتصاد ما است. شعارهایی که حضرت آقا به عنوان شعارهای اقتصادی مطرح کردند همه را می‌توان شعارهای فرهنگی اقتصادی دانست. اصلاً نظریه اقتصاد مقاومتی یک نظریه‌ فرهنگی اقتصادی است و توجه به این نکته است که می‌تواند مشکلات ما را حل کند. متن کامل: https://www.qudsdaily.com/Newspaper/item/51487 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اندیشکده قصد
📌به اقتصاد کشور عزیزمان ایران در سال 1401 چه نمره ای می‌دهید؟ 📎https://EitaaBot.ir/poll/4ypbd8?eitaafly از طریق پیوند بالا در این نظرسنجی شرکت کنید. 🇮🇷 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 مهار تورم متوقف به افزایش تولید است 🔻 رهبر انقلاب، در حرم مطهر رضوی: اگر از توانایی ملّت در قضیّه‌ی اقتصاد استفاده بشود، وضع حتماً بهتر خواهد شد، وضع تورّم حتماً بهتر خواهد شد. ما شعار سال را از جمله مهار تورّم قرار دادیم و رشد تولید؛ مهار تورّم و رشد تولید. مهار تورّم متوقّف است به افزایش تولید و افزایش تولید دست مردم است؛ اگر چنانچه مردم اقدام کنند، همّت کنند، این کار عملی است و ممکن است انجام بگیرد. ۱۴۰۲/۱/۱ 💫 💻 Farsi.Khamenei.ir
🔅 معلول است، نه علت! برای کنترل آن باید سراغ علت رفت. 🔸 متاسفانه آنچه در کتابهای درسی اقتصاد آموزش داده می‌شود، صرفا پرداختن به معلول‌هاست، درست همانطور که غالبا به دنبال از بین بردن علایم است تا درمان. 🔸 هنر اقتصاد رایج آن است که نشان دهد بین معلول‌هایی همچون تورم و نقدینگی و بیکاری و رکود و... چه همبستگی آماری وجود دارد و خروجی کار هم پذیرش شواهد موید مدعیات نئولیبرالیستی و نفی یا تأویل شواهد مخالف است. 🔸 معلول است، باید دنبال ریشه آن رفت. ریشه اصلی تورم در اقتصاد ما، نهادها و ساختارهایی است که پول را از موضع حق خود یعنی تسهیل مبادله خارج کرده و آن را به موضوع مبادله و ابزار کسب سود مبدل ساخته است. 🔸 پول ماهیتا از مواهب عمومی است و متعلق به آحاد مردم است، ارزش آن هم ناشی از کیفیت رابطه امام و امت (چه حق باشد و چه طاغوت) است. وقتی در این رابطه، سودگروی اصالت پیدا کند، پول هم مستثنا نخواهد بود و مستمسک کسب سود می‌شود. بانک‌ها خصوصا بانکهای خصوصی که هیچ تعهدی به منافع ملی ندارند، بهترین نهاد برای این کار هستند. 🔸 وقتی پول خودش موضوع مبادله شد، یعنی به کالا تبدیل شد، بانک هم می‌شود ! در این وضعیت، رقابت برای دسترسی بیشتر به پول و در نتیجه خلق بیشتر پول برای مطامع خصوصی و نه عمومی، شدت می‌گیرد و پول بیشتر و بیشتری خلق می‌شود و در اختیار افراد کمتر و کمتری قرار می‌گیرد و اینها تمام دسترنج سایرین را تصاحب می‌کنند. شکل‌گیری و دوام این رابطه، مستلزم پیدایش تورم و کاهش ارزش پول است چون با تورم، بدهی خالقان پول در طول زمان هیچ و پوچ می‌شود اما دارایی‌هایی که با این پولهای خلق‌ شده مبادله کرده‌اند روز به روز ارزشمندتر می‌شود. 🔸 معلول است و علت آن، غلبه و سوداگری است. پول ماهیتا نیست پس بازار ندارد و نرخ ندارد! حرام شده تا بازار پول شکل نگیرد تا رابطه امام حق با امتش سودمحور نشود تا تورم ضرورت پیدا نکند. اما اقتصاد مدرن که با زرورق خود را بزک کرده، اساسش بر utilitarianism است و از ترم اول دانشجو را با این تربیت می‌کند و انسانی را ترسیم می‌کند که صرفا به دنبال است! 🔸 ، معلول است و علم اقتصاد مدرن یا به تعبیر شهید صدر، ، نمی‌تواند آن را درمان کند. 🔸 تورم قابل کنترل است اگر مردم تصمیم بگیرند عهد خود را با امام خود مستحکم کنند و به ندای او لبیک بگویند. اینجا میدان بازی ماست... 🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روسیه هم مانند ایران تحریم گسترده است، اما هرگز ارزش پول آنها سقوط نکرده، بلکه بالاتر هم رفته است! پاسخ را از زبان تحلیلگر و کارشناس ایرانی بشنوید! برنامه هایی که مسئولان ما تا حالا اجرا نکرده اند! ................................................ دولتمردان ما باید اعتماد به نفس پیدا کنند و بگیرند و این خود مقوله‌ای فرهنگی است. با راهکارهای تکراری و نسخه‌های ، نه تنها مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود که اوضاع بدتر هم می‌شود. تجربه چند دهه اخیر مدیریت اقتصادی کشور این را نشان داده که هر جا از نیروهای مردمی و ظرفیت‌های بومی غفلت شده و به توصیه‌های لیبرال سرمایه‌داری عمل شده مانند همین سیاستهای ، تورم بیشتر و رکود و بیکاری گسترده‌تر شده است. اینها حرفهای است اما به هیچ وجه کلی و نظری و مبهم نیست، اگر سیاستگذاران نمی‌فهمند مشکل آنهاست نه ما! 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
مهار تورم، رشد تولید و مسئله مسکن زمان لازم برای مطالعه، ۳ دقیقه: در شرایطی که سال جدید سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است بایستی به نقش اساسی مسکن در تحقق این شعار توجه ویژه شود زیرا هم ‌اکنون مسکن بیشترین سهم در تورم کشور را دارد به نحوی که در برخی مناطق شهری، سهم مسکن از سبد هزینه‌های خانوار حتی تا ۷۰ درصد را شامل می‌شود. تولید مسکن از معدود راهکارهایی است که می‌تواند علاوه بر افزایش تولید و به تبعش رشد اقتصادی، همزمان زمینه کاهش تورم را نیز فراهم کند البته به یک شرط مهم که آن هم عرضه گسترده زمین است تا بتوان علاوه بر رساندن سهم هزینه زمین به عدد صفر، زمینه مردمی سازی را نیز میسر نمود. هم اکنون در کلانشهرها بیش از ۵۰ درصد از هزینه تولید مسکن مربوط به هزینه زمین است که عرضه گسترده زمین به مردم، علاوه بر حذف این هزینه کلان، چند فایده مهم دارد: - اولا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین، تولید مسکن نمی‌تواند منتج به کاهش تورم شود زیرا طبق پژوهش‌های معتبر، روشهای قبلی یعنی بارگذاری‌های مازاد و اعطای تراکم مازاد ساختمانی در داخل شهرهای بزرگ و کلانشهرها برای مسکن سازی، با توجه به ارزش افزوده‌‌‌ای که به دنبال دارد، زمینه‌‌‌ساز تورم زمین و افزایش بیشتر قیمتها می‌شود. به این معنا که برخلاف تصور اولیه، افزایش عرضه مسکن در دهه‌های گذشته در محدوده پایتخت و سایر کلانشهرها، نه تنها به کنترل قیمت مسکن کمک نکرده است بلکه تاثیر معکوس بر قیمت مسکن داشته است (هم در پایتخت و هم به تبعش در سایر شهرهای کشور) و به افزایش قیمت مسکن و افزایش نرخ تورم دامن زده است. جالب آنکه طبق آمار موجود، طی دهه‌های اخیر بیشترین افزایش تورم مسکن در مناطقی از کلانشهرها اتفاق افتاده است که بیشترین تراکم فروشی و عرضه مسکن در همانها اتفاق افتاده است و این یعنی لزوم تجدید نظر در روشهای اشتباه قبلی‌. - ثانیا: در صورت عرضه گسترده زمین، امکان مردمی سازی و مشارکت مردمی در تولید مسکن میسر می‌شود. این نوع مردمی سازی می‌تواند منتج به مهار نقدینگی و جمع آوری بخش قابل توجهی از نقدینگی جامعه برای ساخت مسکن توسط خود مردم شود که قاعدتا تاثیر به سزایی در کاهش نرخ تورم خواهد شد. اما روشهای فعلی و عرضه‌ قطره چکانی زمین سبب شده است تولید مسکن غالبا با الگوی توسعه عمودی و انبوه سازی میسر باشد و بدیهی است که این مسیر علاوه بر تعارض با سبک زندگی اسلامی ایرانی، در تعارض با مردمی سازی نیز می‌باشد؛ لیکن اگر زمین به صورت گسترده عرضه شود تا امکان ساخت مسکن ویلایی برای مردم میسر شود، خود مردم وارد عرصه ساخت خواهند شد و در چنین صورتی علاوه بر اثر مثبت در کنترل تورم، هم حس تعلق بیشتری به مسکن‌های جدید الاحداث ایجاد خواهد شد (زیرا محور کار خود مردم خواهند بود) و هم شاهد تطبیق بیشتر الگوی ساخت با سبک زندگی اسلامی ایرانی خواهیم بود؛ در چنین صورتی مسکن صرفا کالایی اقتصادی نخواهد بود بلکه به دلیل ارزش افزوده‌ای که در زمینه افزایش حس تعلق و تقویت سبک زندگی اسلامی ایجاد می‌کند، به پدیده‌ای فرهنگی ارتقاء می‌یابد. - ثالثا: در صورت عدم عرضه گسترده زمین توسط دولت، عمودی‌سازی‌ها و انبوه سازی‌های قبلی تداوم خواهد یافت که این روش تاثیر قابل توجهی بر افت تولید مسکن دارد زیرا در این روش، لازمه تولید مسکن در بلوکهای چند خانواری و پرجمعیت، مشارکت همه آنها در تامین مالی پروژه و پرداخت اقساط است و عدم پرداخت اقساط توسط برخی از آنها می‌تواند منتج به توقف پروژه و تاخیر در تکمیل پروژه شود (شبیه به اتفاقی که در برخی پروژه‌های مسکن مهر شاهد بودیم و برخی بلوکها بعد از سالها هنوز تکمیل نشده‌اند)؛ لذا این روش می‌تواند منتج به کاهش تولید شود که در تعارض با شعار امسال است. عنایت بفرمایید که اینجا فقط بحث خود مسکن نیست زیرا ده‌ها رسته شغلی مختلف، وابسته به رونق تولید مسکن هستند و لذا افت تولید مسکن، بر کاهش تولید در همه این مشاغل تاثیرگذار است. - یادداشت را با بخشی از سخنرانی نوروزی امسال رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی به پایان می‌برم که چنین فرمودند: "بزرگترین نقطه ضعف کشور، اقتصاد آن است و بزرگترین مشکل اقتصادی، تصدی‌گری افراطی دولت است. دولت تصدی‌گری و دخالت را باید کم کند و نظارت را باید زیاد کند؛ ... من به تمام علاقه‌مندان به سرنوشت کشور توصیه می‌کنم برای ورود مردم به عرصه اقتصاد چاره‌اندیشی کنند، هر جا مردم وارد صحنه شدند ما پیروز شدیم. باید نقشه ورود مردم در حوزه اقتصادی را به آنها نشان داد". با توجه به این فرمایش ایشان جا دارد مدیران مربوطه بیاندیشند که نسبت عمودی سازی‌ها و انبوه سازی‌ها با مردمی سازی چیست؟ و آیا تداوم سیاستهای اشتباه قبلی در عرصه مسکن و شهرسازی می‌تواند سبب تحقق شعار امسال مبنی بر مهار تورم و رشد تولید شود؟ @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر جا به نسخه‌های غربی عمل کردیم ضرر کردیم، نمونه‌اش و گسترش بی‌عدالتی! 🆔 @DrSaeedi
💠 سلسله نشست‌های تخصصی تفسیر موضوعی شهید صدر 📍نشست هشتم «کارکردشناسی تفسیر موضوعی شهید صدر در حوزه علوم انسانی و نظام اجتماعی» ✅ دکتر هادی موسوی 🔺 زمان: یکشنبه، ۶ فروردین، ساعت ۱۶ 🔺 مکان: قم، خیابان هنرستان، خیابان شهید تراب نجف‌زاده، خیابان شهید حسن صادق‌خانی، پلاک ١٩، پژوهشگاه تخصصی شهید صدر 📌 حضور مجازی از طریق: https://www.skyroom.online/ch/saman2/460-5042-heyat.school/ 🆔 @dorehtafsirshahidsadr
برنامه‌ریزی غربی‌ها برای تجلی اقتصاد تکاثری در دکوراسیون داخلی مسکن ایرانی زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه از مهمترین قواعد نظام سرمایه‌داری و اقتصاد تکاثری (در تقابل با اقتصاد کوثری)، ترویج فرهنگ مصرف‌گرایی است. دیوید رایزمن در کتاب «جمعیت تنها» در این باره چنین می‌نویسد: «در جامعه ما زنان رهبران پذیرفته شده مصرف‌گرایی هستند»؛ او علت این موضوع را چنین بیان می‌کند: «نقش زن به‌عنوان مادر که می‌تواند یک معلم مصرف‌گرایی برای فرزند و پدران آینده باشد». به این ترتیب و به نقل از مَسی، «به‌محض اینکه اربابان تبلیغات دریافتند که زنان مسئول مدیریت خانواده شده‌اند، زنان خانه‌دار به هدف اصلی تبلیغات تبدیل شدند». اما آمریکایی‌ها به عنوان سردمداران نظام سرمایه‌داری، برای ترویج اقتصاد تکاثری و فرهنگ مصرف‌گرایی در ایران چه کردند؟ از مؤثرترین اقدامات آنها در دوره پهلوی، تصویب «برنامه اصل چهار» توسط دولت ترومن بود. ذیل این برنامه، دو اقدام آمریکایی‌ها به طور مستقیم بر گسترش سبک زندگی مصرف‌گرا در ایران دامن ‌زد: اول تأسیس «ایستگاه تلویزیون» و پخش برنامه‌های تصویری برای ترویج مصرف‌گرایی و دوم تأسیس «دپارتمان اقتصاد خانه» با هدف اثرگذاری بر شیوه زندگی زنان و دختران ایرانی. در خصوص مورد اول (تاسیس ایستگاه تلویزیون)، شبکه آمریکایی حتی بعد از ملی‌شدن تلویزیون ایران در سال ۱۳۴۷ نیز همچنان به فعالیت خود ادامه ‌داد تا اینکه نهایتاً در سوم آبان‌ماه سال ۱۳۵۵ پس از ۱۷ سال فعالیت و موفقیت قابل‌توجه در تغییر سبک زندگی ایرانیان تعطیل شد. پیام زیر آخرین پیام این شبکه آمریکایی بود: "خانم‌ها و آقایان، ... پس از ۲۲ سال پخش رادیویی و ۱۷ سال پخش تلویزیونی در تهران، در حال حاضر تمام فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف می‌کنیم. من از همه شما خداحافظی می‌کنم و از شما سپاسگزارم که اجازه دادید در خدمت شما باشیم". درخصوص مورد دوم (تاسیس دپارتمان اقتصاد خانه) نیز متخصصان اصل چهار ترومن به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بودند تا دختران ایرانی مهارت‌های سنتی خود اعم از شیوه پخت‌وپز، نظافت و بهداشت، پذیرایی از میهمانان و غیره را با نگاه به الگوهای غربی اصلاح‌کرده و تحت آموزش‌های این دپارتمان، از دکوراسیون خانه‌های آمریکایی برای فضای سکونت خود الهام بگیرند. به دنبال چنین برنامه‌هایی و در کنار انبوه اسباب و اثاثیه وارداتی (که همه در راستای تقویت نظام سرمایه‌داری بود)، فضای سکونت در ایران به تدریج از یک واحد مولّد و دارای استقلال اقتصادی به یک واحد مصرف‌کننده تبدیل ‌شد. اما در چنین خانه‌ای، آشپزخانه (به عنوان مهمترین فضای تجلیِ فرهنگ مصرف‌گرایی) دیگر نمی‌توانست خارج از محدوده پذیرایی واقع شود، بلکه چنین آشپزخانه پرتکلفی می‌بایست در معرض چشم مهمان جانمایی شده تا همه را تحت‌تأثیر انواع وسایل مصرفی خود قرار دهد و به فضایی برای مانور تجمل و مصرف و تجلی کالبدیِ اقتصاد تکاثری تبدیل شود (آنهایی که این روزها درگیر تهیه جهیزیه هستند احتمالا منظور از واژه مانور تجمل را بهتر درک می‌کنند). در نتیجه، آشپزخانه به تدریج از اندرونی حذف شد و به‌صورت کاملاً باز و مجاور پذیرایی طراحی شد. اینکه ظهور این نوع آشپزخانه‌های اپن و بدون حریم، علاوه بر ترویج فرهنگ مصرف گرایی، چه تاثیراتی بر زدودن حریم‌ها و تضعیف ارزشهای اعتقادی ما داشته است نیازمند مجال دیگری است. پی‌نوشت: جا دارد بیاندیشیم که اکنون بعد از چند دهه از انقلاب اسلامی، برای رهایی از فرهنگ مصرف‌گرایی و جایگزینی اقتصاد کوثری به جای اقتصاد تکاثری چه کرده‌ایم؟ تبیین فرهنگ قناعت در نظام آموزشی ما چه جایگاهی دارد؟ دولتهای ما چه برنامه‌ای برای احیای خانه‌های مولّد به جای سرپناه‌های مصرفی داشته‌اند؟ آیا تداوم وضعیت فعلی در راستای تثبیت سیاستهای نظام سرمایه‌داری و در تقابل با مبانی انقلاب اسلامی نیست؟ @baladetayyeb
عن ابی عبدالله علیه السلام: ان اشد الناس حسرة یوم القیامة، من وصف عدلاً ثم عمل بغیره امام صادق علیه السلام: حسرت‌خورنده‌ترین فرد در روز قیامت کسی است که عدالت را توصیف کرده اما خلاف آن عمل کرده باشد! وسائل الشیعه، کتاب جهاد النفس، باب ۳۸ این روایت را که دیدم مو بر تنم سیخ شد! از زیاد دم زده‌ام و نوشته‌ام و بیم آن را دارم که مشمول این حدیث قرار بگیرم. در این شبهای مبارک عذر تقصیر دارم و از همه التماس دعا... 🆔 @DrSaeedi
🔹من کار به تاریخ و آنچه اتفاق می‌افتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بسته‌ام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تاثیر دروغ‌های دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش می‌کنند نگردند. از خدا می‌خواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. و السلام. یکشنبه ۶۸/۱/۶ روح‌الله الموسوی الخمینی 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دانش حیاتی
🌱بسم الرب الحکیم🌱 ✍ ملازمهٔ لیبرالیسم و آگنوستیسیسم: یک اعتراف مغتنم! 🔹یکی از مبانی معرفتی لیبرالیسم—مکتبی که صورت‌های فلسفی، حقوقی، سیاسی و اقتصادی دارد— آگنوستیسیسم (agnosticism) است. آگنوستیسیسم را لفظاً می‌توان به مذهب تعطیل یا نادانست‌گرایی یا ناشناخت‌گرایی ترجمه کرد (ترجمه مشهور اما غیردستوری آن «ندانم‌گرایی» است) که حال فرد یا مکتبی است که از شناخت موضوعی ابراز عجز جدی کند یا شناخت را محال بداند. از لحاظ تاریخی آگنوستیسیسم اغلب معطوف به موضوعات فلسفی و الهیاتی (وجود خدا، هدف و معنای حیات و ماهیت انسان) مطرح بوده است. ⚔ مشخصاً در طلیعهٔ عصر مدرن از قرن شانزدهم بود که قصور جریان‌های مذهبی و فکری اروپا از توافق بر سر مسائل الهیاتی —که نهایتاً سر از جنگ‌های مذهبی خانمان‌سوز نیز در آورد— باعث شیوع شکاکیت‌گرایی (skepticism) و آگنوستیسیسم در بشر اروپایی شد. 💡نکتهٔ بسیار مهم و مربوط به ما نحن فیه این هست که لیبرالیسم ناگزیر پاسخی حقوقی و سیاسی به این وضعیت تعلیق و بحران معرفتی بود. سکولاریسم که خود از شؤون لیبرالیسم بود، با اعلام لاینحل بودن اختلافات فِرق مسیحی حکم به اخراج حُکام دینی (حالا فرقه‌ای) از حکومت کرد و از مسیحیت جز ما یتفق علیه یعنی اعتقاد به خدا، عیسی علیه السلام و لفظ کتاب مقدس را به عنوان مذهب رسمی نپذیرفت و گرچه لیبرال‌های پروتستان مانند هم‌کیشان کاتولیک خود در دورهٔ جنگ‌های صلیبی و دورهٔ استعمارگری اسپانیا و پرتغال، از رویکرد تکفیری مسیحیت نسبت به دیگر ادیان نهایت استفاده را بردند، اما با گسترش الحاد از قرن نوزدهم، ناشناخت‌گراییِ زیربنای لیبرالیسم توسعهٔ بیشتر پیدا کرد و به خود خدا و اخلاق مسیحی گسترش یافت، چنان که لیبرالیسم تبدیل به پایگاه سیاسی همهٔ جریان‌های لامذهب، آتئیست و آگنوستیک از جمله حتی مارکسیست‌های غیرکمونیست شد! 🔹آنچنان که در خاطرم هست، تاریخ اندیشهٔ سیاسی کمبریج به ملازمهٔ لیبرالیسم با اگنوستیسیسم تصریح داشت آنجا که می‌گفت لیبرالیسم در شرایط عدم توافق جوامع بشری بر ارزش‌های بنیادی، ضامن حداقل ارزش‌های مورد اتفاق است یعنی آزادی فردی و رفاه مادی. 💡البته از نظر ما روشن است در وضعیتی که ارزش‌های الهی و دینی انکار یا مجهول شوند، اغراض دنیایی و ارزش‌های مادی در جامعه انگیزهٔ غالب خواهند شد و این وضعیت بیش از همه به نفع آن‌ها است که در شرایط هرج و مرج معرفتی و اخلاقی، می‌توانند گوی سبقت را در رقابت بی‌رحمانهٔ مادی از دیگران بربایند. طبق این تحلیل، جامعهٔ طبقاتی سرمایه‌داری با تمام ضایعات و مظالمش فقط خروجی اجتماعیِ بحران معرفتی بشر مدرن است و لیبرالیسم هم توجیه‌کنندهٔ این وضعیت در سطح حقوقی، سیاسی و اقتصادی است. ↩️ لذا با توجه به توضیحات بالا، صحبت آقای مسعود نیلی، یکی از پدران نیولیبرالیسم در ایران، در بارهٔ عدم اولویت اخلاق در تصمیمات اقتصادی و مشخص نبودن معنای «انسان خوب»، اصلاً مایهٔ تعجب نیست و صرفاً بیانی از آگنوستیسیسمِ منطوی در تمام اَشکال لیبرالیسم است. آنچه مایهٔ تعجب و تأسف است این است که طیفی از درس‌خوانده‌های لیبرال-آگنوستیک که خودشان به حیرت و سرگردانی خودشان در مسائل فلسفی، الهیاتی و ارزشی اذعان می‌کنند سه دهه است که برای جمهوری اسلامی که دارای مبانی صریح الهیاتی و ارزشی و تحت رهبری یک عالم دینی است برنامه‌ریزی می‌کنند! 😐 📚 لذا بطلان این تصور که دانشمندان علوم اجتماعیِ آگنوستیک می‌توانند برای تمدن اسلامی برنامه‌ریزی کنند در نظر و عمل اثبات شده است. این طایفه خود بخشی از مشکل هستند نه راه‌حل. این وضعیت بدون تحول در علوم انسانی قابل حل نیست و لازمهٔ این هم ورود فقها، الهی‌دانان و متافیزیسین‌های مسلمان به علوم اجتماعی است.* جمهوری اسلامی هم دیر یا زود باید این برنامه‌ریزان آگنوستیک را بازنشست کند. —————— * ضمناً اتفاقاً این دقیقاً همان رویکردی است که این حقیر در کانال دانش حیاتی پیگیر هستم: منظر فلسفی و الهیاتی به مسائل اجتماعی @criticalknowledge 🧬 دانش حیاتی
هدایت شده از اندیشکده قصد
💢 مردم با امکاناتشان باید بیایند در وسط میدان اقتصادی... 🇮🇷 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
تا وقتی نسبت به رشد قارچ‌گونه بانکهای خصوصی، مال‌ها و فروشگاههای زنجیره‌ای پرزرق‌وبرق، تالارهای عروسی مجلل، لوازم دکوری لوکس، برندهای خارجی با حروف انگلیسی بر سر در مغازه‌ها، نه تنها معترض نیستیم که جنون‌وار به دنبال آنها از هم سبقت می‌گیریم، بدحجابی و امری طبیعی است! 🆔 @DrSaeedi