eitaa logo
دکتر علی سعیدی
1.9هزار دنبال‌کننده
481 عکس
252 ویدیو
122 فایل
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی قم | استادیار گروه اقتصاد اسلامی https://qom.ac.ir/saeedi ارتباط: @a_saeedi
مشاهده در ایتا
دانلود
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 در "اقتصاد شناختی"، اقتصاد از یک علم سخت به علم نرم تبدیل می‌شود. 🔷برای مطالعه مشروح خبر به لینک های زیر مراجعه نمایید. 🔸خبرگزاری ایسنا 🔸سایت رسمی دانشگاه قم 💠 انجمن علمی اقتصاد دانشگاه قم 🌐 @tesaq_eitaa
📣 انجمن علمی اقتصاد دانشگاه قم برگزار میکند : 💠جلسه چهارم نقد و بررسی کتاب : " فریب بزرگ " 🎙با حضور : دکتر علی سعیدی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه قم 🕚زمان: دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت۱۶ 📍مکان : دانشگاه قم ، سالن جلسات معاونت فرهنگی 🔶ویژه خواهران @tesa_qom
آنهایی که می گویند بهای تمام شده بنزین ۱۵۳۰۹ تومان/لیتر است در واقع همه داستان را نمی گویند. مطابق صورت مالی سال ۱۴۰۱ قیمت تمام شده بنزین در صورتی ۱۵۳۰۹ تومان/لیتر است که نفت ملی به قیمت جهانی ۱۳۹۳۸ تومان/لیتر در بهای تمام شده لحاظ شده است، پس قیمت تمام شده بنزین بدون نفت ۱۳۷۱ تومان می شود. 🆔 @DrSaeedi
بسم الله الرحمن الرحیم 1⃣ نخستین شماره از نشریه علمی-اقتصادی "صـــاد" 📌 هفته سوم آبان ماه ۱۴۰۲ بنگاه‌داری بانک‌ها مصاحبه با 🔸حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی شیرازی و 🔹دکتر علی سعیدی نسخه pdf: نخستین شماره از نشریه صاد ------------ صـــاد | برمدار اقتصاد @sadeconomics
📣 پانزدهمین کنگره پیشگامان پیشرفت با حضور نمایندگان و اعضای کانون های فرهنگی هنری، انجمن های علمی، تشکل های اسلامی، نشریات دانشجویی و شوراهای صنفی 🔰 محورها: 🔹تبیین نظری ضرورت تحول کشور 🔹نقش جوانان در شکل‌گیری و تعمیق گفتمان تحول و پیشرفت 🔹نقش جوانان در مطالبه و هموارسازی مسیر تحول و پیشرفت 🔹مسئولیت جوانان و نخبگان جوان در تحول اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه بر اساس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت 🔹چالش‌ها و راهکارهای تحول کشور بر اساس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ⏰ زمان برگزاری: اردیبهشت۱۴٠۳ 🔸آخرین مهلت ارسال مقالات کامل سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴٠۲ 🔻آدرس تارنمای کنگره جهت ثبت نام و ارسال آثار: 🌐 https://15th.kpip.ir/ ◽️معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه قم @moavenat_farhangi_qom
🔻طعمه‌ی کاغذی ➖ پیامدهای تورم و راهکارهای مهار آن به نظر می‌رسد تورم ایران در دو دهۀ اخیر، ناشی از دو عامل کلیدی است: الف. توسعۀ بانکداری خصوصی: منابعی که بانک‌های خصوصی جذب می‌کنند، جدای از مسئلۀ ناترازی و اضافه برداشت (که خود نیز عامل تشدیدکننده تورم است)، عمدتاً به سمت فعالیت‌های سوداگرانه و غیرتولیدی یا حتی ضدتولیدی، مثل ساختن مال‌ها، مراکز تجاری و تفریحی و تجملاتی هدایت می‌شود. ب. عامل دیگر تورم در ایران، جنگ روانی و شناختی دشمن است که با ضریب دادن به اثرگذاری تحریم‌ها، اعتماد عمومی به اقتصاد ملی و پول ملی را تخریب کرده است. جایگزین‌شدن دلار به‌عنوان مبنای ارزش‌گذاری کالاها و خدمات، تا حد زیادی ناشی از این فضای شناختی است؛ وگرنه بنیادهای اقتصادی ما وابستگی اینچنینی به دلار ندارد. حجم عمده‌ای از تجارت خارجی ما با ارزهایی غیر از دلار انجام می‌شود؛ اما در ذهن فعالان اقتصادی، ارزش دلار تبدیل به مبنای قیمت‌گذاری شده است. 📝 دکتر علی سعیدی، استادیار دانشگاه قم 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com 🆔 @DrSaeedi
اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی برگزار می‌کند: 💠 هفتمین نشست از سلسله جلسات حکمرانی انرژی در ایران با موضوع 《تولید صیانتی؛ مفاهیم و روش‌ها》 با ارائه: 🔸️ دکتر فاضل مریدی ▪️عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی 🗓️ پنج‌شنبه ۲۵ آبان ماه 🕓 از ساعت ۱۳ مکان: دانشگاه امام صادق(ع)، ساختمان پژوهشگاه (بلوک ۴)، سالن جلسات 📎 پیوند مجازی جلسه https://vc.isu.ac.ir/ch/anfal 🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌲تلنگر | اقدام علامه طباطبایی(ره) برای کمک به مردم فلسطین 🔹شهید استاد مطهری رضوان الله علیه @Islamic_philosophy_Qom_uni
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه امام خمینی (ره) به معلمين و اساتید: بچه هامون رو غربی تربیت نکنید ما مخالف صنعت غربی و تمدن نیستیم ما مخالفت‌ غربی شدن تفکر هستیم. 🆔 @DrSaeedi
📣 انجمن علمی اقتصاد دانشگاه قم برگزار میکند : 💠جلسه پنجم نقد و بررسی کتاب : " فریب بزرگ " 🎙با حضور : دکتر علی سعیدی عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه قم 🕚زمان: یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت۱۴ 📍مکان : خانه فرهنگ ، سالن جلسات معاونت فرهنگی 🔶ویژه خواهران @tesa_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺مسجد یا سیتی سنتر؛ مسأله اینست! ▫️مسجد برای روغنکاری معنوی فضای خشک شهری یا در خدمت دیزاین سکولار شهری؟! ➕ آماری شگفت آور؛ ۴۸ درصد نوجوانان تهرانی اصلا به مسجد نرفته‌اند! ➕ چند درصد طلبه های ما مسجد می روند؟! ✌️ شما هم صدای حوزه باشید! 🆔 @sedayehowzeh
نه‌تنها عددی پرمناقشه و موهوم است که اساساً مسئله‌ای انحرافی به نظر می‌رسد. پررنگ‌شدن یارانه پنهان، باعث غفلت از چالش اصلی کشور یعنی نحوۀ تخصیص انرژی به نیازهای کشور است. درواقع نیازهای داخلی کشور براساس نیازهای صنایع مختلف و نیازهای مصرفی مردم، محتاج مبنای مشخصی برای ارزیابی و اولویت‌گذاری است. به‌جای اینکه پژوهش‌ها و مطالعات انرژی به این سمت جهت‌دهی شود متأسفانه بخش اعظمی از توان کشور صرف بازی با اعداد و محاسبات مربوط به یارانه پنهان می‌شود. متن کامل را در پیوند زیر ببینید: https://qudsonline.ir/x9Zb6 🆔 @DrSaeedi
کتاب اخلاق و بازار، گفت‌وگويی دربارۀ دين، عدالت و علم اقتصاد است. علم اقتصاد متعارف، فاقد مايه هاي فلسفی، اخلاق و دينی است و نوعا اخلاق و دين را به‌عنوان مرز و حدود کنش های فنی اقتصادی درنظر می‌گيرند. اين کتاب فراتر از اين رويکرد متعارف، گفتگوی ميان علم اقتصاد، دين و عدالت را موضوع تحليل قرار می‌دهد. *سخنرانان: - دکتر سیدمحمدرضا امیری طهرانی‌زاده استادیارگروه پژوهشی مطالعات میان رشته‌ای و توسعه اقتصادی در پژوهشکده اقتصاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - دکتر علی سعیدی مترجم کتاب عضو هیئت علمی گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه قم  این نشست با مدیریت علمی دکتر علی‌اکبر ناسخیان، دبیر گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی* در روز چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ در سالن ادب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد. لینک ثابت ورود مجازی به نشست‌های تخصصی شورای بررسی متون: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-1qj-osz-jg8 🆔 @DrSaeedi
جز آنکه سر ز عجز بساییم روی خاک از ما به پیشگاه خدایی چه درخور است؟ 🆔 @DrSaeedi
در بیان عرفی به‌معنای بیشترین بهره‌برداری از کمترین امکانات است. در مطالعات اقتصادی، اقتصاددان ایتالیایی، آلفردو پارتو، بیشترین سهم را در تبیین مفهوم کارایی اقتصادی داشته است و به همین جهت، این مفهوم در پژوهش‌های اقتصادی با نام او گره خورده است. پارتو به تبع استاد خود والراس تلاش می‌کرد با تفکیک حوزه‌های اثباتی از حوزه‌های هنجاری دانش اقتصاد، مباحث خود را عاری از هرگونه قضاوت هنجاری مطرح کند. در همین راستا او مفهومی از کارایی را مطرح کرد که ناظر به حالت‌های مختلف توزیع، بی‌تفاوت باشد. بااین‌حال، تمامی پروژۀ پارتو که در قالب اقتصاد رفاه دنبال می‌شد، در چارچوب مکتب اخلاقی قرار دارد که بسیار پرمناقشه و نزاع‌برانگیز است. 🆔 @DrSaeedi
📌 برگزار می‌کند: نشست تخصصی "بررسی تبعات جنگ غزه بر اقتصاد رژیم صهیونیستی" 🔻با حضور: 🎙دکتر هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم 🎙دکتر پژوهشگر حوزه اقتصاد 👤دبیر: دکتر پژوهشگر مرکز مطالعات آمریکا 📆 زمان: چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ساعت ۸ الی ۱۰ 📍مکان: پژوهشکده شهید صدر- سالن جلسات مرکز مطالعات آمریکا 📡 لینک حضور مجازی در نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/studies-slamic-world •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🟥 پژوهشکده شهید صدر (ره) 📲@sadr_ir 🌐https://sadr.ihu.ac.ir/
اصل 43 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: برای تامین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد با حفظ آزادگی او اقتصاد جمهوری اسلامی ایران براساس ضوابط زیر استوار می شود: 1 ـ تامین نیازهای اساسی : مسکن خوراک پوشاک بهداشت درمان آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده برای همه. 2 ـ تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قراردادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند در شکل تعاونی از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورتهای حاکم بر برنامه ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد. 3 ـ تنظیم برنامه اقتصادی کشور به صورتی که شکل و محتوا و ساعات کار چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی سیاسی و اجتماعی و شرکت فعال در رهبری کشور و افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد. 4 ـ رعایت آزادی انتخاب شغل و عدم اجبار افراد به کاری معین و جلوگیری از بهره کشی از کار دیگری. 5 ـ منع اضرار به غیر و انحصار و احتکار و ربا و دیگر معاملات باطل و حرام. 6 ـ منع اسراف و تبذیر در همه شوون مربوط به اقتصاد اعم از مصرف سرمایه گذاری تولید توزیع و خدمات. 7 ـ استفاده از علوم و فنون و تربیت افراد ماهر به نسبت احتیاج برای توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور. 8 ـ جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور. 9 ـ تاکید بر افزایش تولیدات کشاورزی دامی و صنعتی که نیازهای عمومی را تامین کند و کشور را به مرحله خودکفایی برساند و از وابستگی برهاند.
🔰 بسیج دانشجویی و انجمن علمی اقتصاد اسلامی دانشگاه قم برگزار می کنند: 💯 سلسله نشست های اقتصادی «حرف نو» ⛔️ بررسی ابعاد پنهان اقتصاد ایران ⁉️ محلی برای پاسخ به سوالات اقتصادی که ذهنتان را درگیر کرده: 〽️ چرا اقتصاد ایران به ثبات نمی رسد؟ 📊 چرا تورم کنترل نمی شود؟ 🧐 راهکارهای بهبود اوضاع اقتصادی چیست؟ ✅ عدالت اقتصادی چیست؟ 📍 دانشگاه قم، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، سالن شهید صدر 📆 پاییز و زمستان 1402 📜 به همراه اعطای گواهی معتبر شرکت در دوره 🌐 @QomBasij
افلاطون (۴۲۷ق.م تا ۳۴۷ ق.م) دیدگاه‌های خود را دربارۀ عدالت عمدتاً در کتاب جمهوری آورده است. این کتاب شامل ده بخش بوده و ساختار آن به‌صورت گفت‌وگوهای سقراط با دیگران است. افلاطون در ضمن این گفت‌وگوها به نقد دیدگاه‌های مختلف دربارۀ عدالت که در یونان آن زمان رواج داشت می‌پردازد و نهایتاً دیدگاه خود را از زبان سقراط بیان می‌کند. او عدالت به‌معنای ادای دین و رساندن حق به حق‌دار را با این مثال نقض می‌کند که برگرداندن اسلحه‌ای که نزد شما امانت است به صاحب آن زمانی‌که دیوانه شده است، عادلانه نیست (جمهوری، ۷). همچنین افلاطون در رد این نظریه که عدالت همان نفع قوی‌تر است این‌گونه استدلال می‌کند که حکمران از آن حیث که حکمران واقعی است در ادارهٔ کشور هیچ چیز را نباید در نظر داشته باشد جز نفع کسانی که در تحت حکومت او قرار دارند. در نگاه او، حکمرانی نوعی فن است و هیچ فنی از حیث اثر خاص همان فن، چیزی عاید صاحب فن نمی‌کند، بلکه باید آن اثر را با اثر دیگر یعنی کسب مال که میان همهٔ فنون مشترک است، جمع کنیم: «در همهٔ فنون و هنرهای فردی، باید میان اثر خاصی که از هر کدام از آنها حاصل می‌شود و هر کدام به سبب آن اثر، فن یا هنر نامیده می‌شود از یک سو، و فن پول‌درآوردن که همهٔ هنرها و فنون در آن مشترکند از سوی دیگر، فرق نهاد.» (جمهوری، ۲۳). نتیجهٔ فن پزشک تندرستی است و نتیجهٔ فن معماری ساختمان و نتیجهٔ فن حکمرانی خدمت به مردم. افلاطون ریشه عدالت را به فضائل برمی‌گرداند و بر این باور است که «فضیلت هر چیزی کاری است که آن چیز در نهایت درستی آن را انجام می‌دهد. فضیلت چشم، دیدن و فضیلت کارد بریدن است و فضیلت روح اندیشیدن، شور و حکومت است… عدالت فضیلت روح است و ظلم، فساد روح. انسان عادل خوب زندگی می‌کند و خوشبخت است و انسان ظالم بد زندگی می‌کند و بدبخت است» (جمهوری، ۳۳و۳۴). افلاطون اصل تساوی استعداد را از ریشه و بنیان باطل می‌شمرد و بر این عقیده است که خود طبیعت نه تنها این تساوی را برای انجام کارهای گوناگون از مردم دریغ کرده است، بلکه حتی در استعداد فطری آنان برای کسب فضایل انسانی نیز فرق قائل شده است (فاستر، 1358: ج 1، ص 125). بنابراین، پایگاه و موقعیت سیاسی شهروندان با هم فرق دارد و این فرق ناشی از تفوق فضیلت در طبقات بالاتر است. «از میان شما آنان‌که لیاقت حکومت بر دیگران را دارند، خداوند نهاد آنان را به طلا سرشته است و بنابراین، آن‌ها پربهاترین افرادند و اما خداوند در سرشت نگاهبانان نقره به‌کار برده و در سرشت برزگران و سایر پیشه‌وران آهن و برنج و چون اصل و مبدأ شما یکی است معمولًا فرزندان شما مانند خودتان خواهند بود.» (جمهوری، ۹۴) براساس این نگرش، پیکرۀ جامعه از طبقات سه گانۀ ذیل تشکیل می‌شود: 1. زمامداران؛ 2. جنگجویان یا نگاهبانان؛ 3. برزگران، صنعتگران و تولیدکنندگان. درمجموع می‌توان گفت عدالت اقتصادی از نظر افلاطون دو عامل اساسی دارد: 1. تقسیم کار بین طبقات پایین دست: هر کس فراخور استعدادش کاری بر عهده گیرد و آن را خود انجام دهد، نه این‌که به‌عهدۀ دیگری واگذارد، و از این طریق درآمدی را به خود اختصاص دهد. 2. الغای‌ مالکیت خصوصی دربارۀ ثروت و نوعی اشتراکیت بین حکمرانان: از نظر او قدرت اجتماعی و دولتمردان ممکن است زمینۀ ظلم اقتصادی و سرانجام جنگ طبقاتی و آسیب‌پذیری جامعه را فراهم سازد (آقانظری، ۱۳۸۳). اگرچه افلاطون، مبنای کنش عادلانه را برخورداری از فضیلت می‌داند و انسان عادل را مترادف با انسان فاضلی می‌داند که از رذائل اخلاقی منزه شده است،‌ اما در نظریۀ اجتماعی عدالت، با پیونددادن فضیلت‌ها در چارچوب نظام طبقاتی جامعه، به نوعی درجهت حفظ ترتیبات اجتماعی موجود و توجیه آن‌ها گام برمی‌دارد. مفروض‌گرفتن جایگاه طبقاتی موجود و ارتباط‌دادن آن با سرشت هر انسان، چندان قابل دفاع نیست. 🆔 @DrSaeedi
🖋 ، مفهومی نامفهوم! 🔸 چند ماهی است در رسانه‌های جمعی، عبارت ناترازی بسیار پربسامد شده است و طوری این واژه بر مباحثات اقتصادی و سیاسی سایه افکنده که کمتر کسی درباره اصل و ریشه این اصطلاح تأمل می‌کند و عموما درباره محاسبات عددی و تکنیک‌های مقابله با آن سخن می‌گویند. 🔸 با این حال، وقتی دقیقتر به مفهوم ناترازی می‌پردازیم، می‌بینم این مفهوم ابهامات زیادی دارد تا جایی که نمی‌توان آن را به تنهایی حاوی دلالتی خاص دانست. آیا منظور از ناترازی، کسری است یا مازاد؟ در چه مقطع زمانی؟ در چه بازاری و برای چه نوع محصولی و در چه بخشی؟ 🔸 وقتی مفهومی آنقدر گستره معنایی داشته باشد که همه چیز را و در همه جا شامل شود، آن مفهوم بی‌خاصیت خواهد شد. اگر همه جا در اقتصاد ایران ناترازی هست، پس ناترازی دیگر مسأله نیست، بلکه ناترازی را باید به ناترازی خوب و بد تفکیک کرد و صرفا به ناترازی‌های بد پرداخت و این معیار خوب و بد، خود منشأ مباحث پیچیده‌ای است. 🔸 ناترازی به خودی خود، مفهومی حسابداری است نه اقتصادی و کسانی که دم از ناترازی می‌زنند یا واقعا هیچ تئوری اقتصادی ندارند یا اینکه تئوری خود را پشت این اصطلاح خنثی پنهان می‌کنند. 🔸 اگر مراد از رفع ناترازی همان ایده مخرب و زیانبار است، طرفداران آن، پرده و نقاب را کنار بزنند و صریحا ایده خود را مطرح و از آن دفاع کنند. برای این عده فقط ارجاعی میدهم به تجربه تاریخی در کشور که در سه دهه اخیر بارها تکرار شده و نه تنها همان ناترازی‌های حسابداری را هم برطرف نکرده بلکه باعث تشدید عدم‌توازنها و شکاف طبقاتی و گسترش بی‌عدالتی و حتی نابودی کارایی و رشد شده است. 🔸 چالش اصلی دولت در جامعه امروز ما، فقدان اعتبار عمومی و نبود اقتدار سیاستگذاری است و متاسفانه بارها شاهد این بوده‌ایم که هر گاه دولت به سمت افزایش اقتدار و اعتبار عمومی حرکت کرده، طرحهای گرانسازی حامل‌های و روی میز سیاستگذار قرار می‌گیرد و با انواع توجیه‌ها دولت را تحت فشار قرار می‌دهند تا دست به این ناعقلانیت بزند. 🔸 آنان که دم از ناترازی نظام بانکی می‌زنند و از مداخله‌های دولت در نرخ‌ها و تسهیلات بانکی انتقاد می‌کنند، چرا از خود نمی‌پرسند که آیا از زمانی که معیوبی به نام در کشور ایجاد شد، همان ناترازی‌های حسابداری بانک‌ها کمتر شده یا بیشتر؟ بانکهای خصوصی که با این همه نظارت و تکلیف دولتی، منابع عمومی را که از حق به دست آورده‌اند برای منافع شخصی سهامداران و برای مال‌سازی و سفته‌بازی و بنگاهداری استفاده می‌کنند، اگر آزاد و رها گذاشته شوند معلوم نیست چه بر سر اقتصاد ملی می‌آورند. آیا به این فکر کرده‌اید که با چه مجوزی بانک خصوصی حق خلق پول پیدا کرده و با دست کردن در جیب مردم، ثروت‌های ملی را غارت می‌کند؟ 🔸 حل مشکل اقتصادی کشور در گرو اصلاح ساختارها و چارچوبهای فاسد است و این امر بدون اقتدار و اعتماد عمومی به دولت امکانپذیر نیست. با اصطلاح موهوم و جعلی به دولت و مردم آدرس غلط ندهید! 🆔 @DrSaeedi
امروز مجلس کلیات لایحه بودجه را رد کرد. یکی از نمایندگان اقتصادخواندۀ مجلس هم استدلال کرده که اگر نرخ ارز پایه را از ۲۸۵۰۰ به حدود ۳۷۰۰۰ تومان افزایش ندهیم، دولت نمی‌تواند درآمد کافی برای تامین مخارج را داشته باشد. این افزایش می‌تواند درآمدهای دولت از محل تسعیر نرخ ارز را افزایش دهد اما قطعا مخارج دولت را خیلی بیشتر افزایش می‌دهد و درنتیجه، کسری بودجه را بیشتر می‌کند. این پیشنهاد نه‌تنها تکراری و فاقد هرگونه نوآوری و خلاقیت است که بارها در سه دهه اخیر تکرار شده و نتیجه آن وضع فعلی اقتصاد است. بهتر است به جای افزایش نرخ ارز یا فشار بر دولت برای کاهش هزینه‌ها، عامل اصلی تورم یعنی خلق پول خصوصی را چاره کنیم. 🆔 @DrSaeedi
نشریه صاد شماره (3)پائیز 1402.pdf
8.12M
3⃣ سومین شماره از نشریه علمی-اقتصادی "صـــاد" 📌 پاییز ۱۴۰۲ صنعت خودروسازی 🔺صنعت خودروسازی در ایران 🔸خودرو چگونه گران شد؟ 🔹آیا واردات خودرو راهکار مناسبی است؟ 👤 مدیر مسئول: علی رحیمی 👤 سردبیر: محمدهادی غنچی ◽معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه قم @moavenat_farhangi_qom
📉علم غیرواقع‌نما📈 👈 گزاره‌ها بدون هیچ‌گونه شواهدی، مفروض پنداشته می‌شوند و نتایج منطقی حاصل از آن‌ها لزوماً اشتباه است. Thomas Love Peacock, Crotchet Castle, 1831. 🔸 منطق روش‌شناختی اقتصاد ریاضی که امروز خود را پشت نقاب علم اقتصاد پنهان می‌کند از مجموعه‌ای از اصول موضوعه و فروض ساده‌شده استفاده می‌کند مانند اینکه «افراد دنبال حداکثری مطلوبیت شخصی خود هستند» یا «افراد می‌توانند تمام کالاها را به صورت کامل، بازتابی و متعدی، رتبه‌بندی کنند» یا «بازارها دارای شرایط رقابت کامل (آزادی ورود و خروج از بازار، اطلاعات کامل، همگنی کالاها و...) هستند» و سپس با استفاده از منطق صوری (ریاضیات) به نتایجی می‌رسند که با فرض نداشتن هیچگونه مغالطه صوری در محاسبات ریاضی، نظریه‌های اقتصادی را شکل می‌دهند که منطقاً به همان میزان که مفروضات آنها غیرواقعی و ساده‌انگارانه هستند، این نتایج هم غیر واقعی و ساده‌انگارانه‌اند. 🔸 اگرچه کسانی مثل فریدمن تلاش کرده‌اند آنچه را می‌دانند از این مخمصه نجات دهند و ارزیابی نظریات اقتصادی را صرفاً به نتایج آنها موکول کنند و فروض را از بوته نقد خارج کنند، صرف‌نظر از ابتذال فلسفی آنها، در نهایت نتوانسته‌اند نظریات به‌اصطلاح علم اقتصاد را از رنگ و لعاب ارزشی و هنجاری پاک کنند. 🔸 آنچه امروزه به عنوان یا در دانشگاههای ما تدریس می‌شود نه تنها ارزش‌خنثی، جهانشمول و عقلانی محض نیست که صرفاً محتوی استدلالهایی مناقشه‌برانگیز و انتزاعی و بعضاً مغالطه‌آمیز در دفاع از است که خود را در پس پرده پنهان کرده است. از باب دفع دخل مقدر، نه هر بازاری بازار آزاد رقابتی است و نه هر نظام غیرسرمایه‌داری فاقد بازار، بلکه هر نظام اقتصادی بازار خاص خود را می‌سازد. 🆔 @DrSaeedi