eitaa logo
دکتر علی سعیدی
1.9هزار دنبال‌کننده
481 عکس
252 ویدیو
122 فایل
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی قم | استادیار گروه اقتصاد اسلامی https://qom.ac.ir/saeedi ارتباط: @a_saeedi
مشاهده در ایتا
دانلود
گرامی‌داشت آثار و افکار دکتر محمدحسین تمدن جهرمی سخنرانان: دکتر حسین راغفر دکتر سیدهادی عربی دکتر سیدمهدی زریباف دکتر ابوالفضل پاسبانی صومعه دکتر علی‌اکبر ناسخیان چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۲:۳۰ دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه تهران پیوند حضور مجازی: https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-1qj-osz-jg8 🆔 @DrSaeedi
دوگان بخش خصوصی-بخش عمومی و نسبت آن با مردم و حکومت اسلامی دعوای بخش خصوصی و بخش دولتی همان دعوای سرمایه‌داران و حاکمان است که از ابتدای شکل‌گیری مدرنیته در اروپای قرن هفدهم و هجدهم به وجود آمد. طبقۀ شهرنشین نوظهور آن موقع که متشکل از تجار و صاحبان صنایع بزرگ و بانکداران بود، مذهب کلیسایی و حکومت پادشاهی را دو مانع اساسی بر سر حداکثرسازی منافع و سود تجاری خود می‌دیدند و لذا با طرح ایدۀ لیبرالیسم، جدالی فکری و فرهنگی و سیاسی را علیه این دو قدرت حاکم آن روز به راه انداختند. کلیسا و مذهب خیلی زود از عرصۀ سیاست کنار زده شد و حکومت پادشاهی هم یا مشروطه شد و به «قانون عرفی» مصوب مجلس محدود شد یا اینکه تبدیل به جمهوری شد که در آن عمر حکومت هر رئیس محدود به چند سال می‌شد. در این نظم جدید، اصولا طبقۀ سرمایه‌دار نوظهور بود که حق رأی داشت چون اینها بودند که با پرداخت مالیات، مخارج دولت را تأمین می‌کردند و بنا بر اصل «هر آن کس که نان دهد فرمان دهد!» طبیعتا اینها هم در دولت مدرن نفوذ چشمگیر پیدا کردند. با این حال، با ظهور پیامدهای ناگوار و ظالمانۀ نظام سرمایه‌داری و تحت فشار اعتراض‌های توده‌های مردم، دولت‌ها وادار شدند تا حدودی مسئولیت حفظ و حراست از منافع ملی را بپذیرند و از مردم بی‌دفاعی حمایت کنند که در نظام سرمایه‌داری تبدیل به مزدبگیرانی مستضعف و فاقد قدرت و رسانه شده بودند. در این تمدن، هر زمان که سرمایه‌داران خیالشان از اعتراض آحاد مردم کمی آسوده می‌شود، در چپاول منابع ملی و گرفتن اختیار انحصاری آن از دولت اندکی درنگ را روا نمی‌دانند و با شعارهای فریبنده‌ای مثل «خصوصی‌سازی» از لزوم کوچک‌سازی دولت یا به تعبیر دقیق‌تر، کوتاه‌کردن دست دولت از مالکیت‌ها و مدیریت‌ها و بهره‌مندی‌های اقتصادی دم می‌زنند. اگرچه سرمایه‌داران که برای فریب مردم نام «بخش خصوصی» را بر خود می‌نهند و خود را «مردم» معرفی می‌کنند، دولت‌ها را متهم می‌کنند که ناکارآمدند و مدیران دولتی را ناتوان از ادارۀ ثروت‌های عمومی می‌دانند، اما هیچ‌گاه نمی‌گویند که اگر این ثروت‌ها در اختیار سرمایه‌داران منفعت‌جویی بیفتد که از سر سوزن سودی هم فروگذار نمی‌کنند، چه چیزی گیر مردم عادی خواهد آمد! دعوای بخش خصوصی و بخش عمومی همان دعوای سرمایه‌داران با دولت‌های مدرن است و از این دعوا نه خیری به آحاد مردم می‌رسد و نه ارتباطی با حکومت اسلامی دارد. در حکومت اسلامی، مردم، یعنی آحاد مردم نه معدود سرمایه‌دارانی که خود را مردم معرفی می‌کنند، ولی‌نعمت جامعه‌اند و مشروعیت نظام اسلامی از رأی «آحاد مردم» ناشی می‌شود نه از رأی مالیات‌دهندگان ثروتمند و سرمایه‌دار! و حاکم اسلامی با استفاده از منابعی که دراختیار دارد شامل انفال و خمس و زکات و خراج و جزیه و... مسئول تأمین سطح زندگی متوازن و وافر برای عموم مردم است. حکومت اسلامی، اساسا است و در آن تعارضی میان مردم و حاکم وجود ندارد و این برخلاف دولت‌ملت مدرن است که از یک سو تحت نفوذ سرمایه‌داران است و از سوی دیگر تحت تاثیر افکار عمومی و فشارهای اجتماعی مجبور به حفظ منافع ملی است نه اینکه ذاتا اراده‌ای برای بهبود وضع آحاد مردم داشته باشد. 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر علی سعیدی
🎙افزایش دستمزد و چالش تورم 📞 مصاحبه دکتر علی سعیدی عضو گروه اقتصاد اسلامی دانشگاه قم با قدس آنلاین 🔸 تورم در کشور ما بیماری مزمنی شده که چندین سال است اقتصاد ما آن را تجربه می‌کند و دلایل بنیادینی دارد که اصلی‌ترین آن به نظر من مسائل ساختاری اقتصاد به طور خاص نظام بانکی ماست که از طریق خلق پول بی‌ضابطه در بانک‌های خصوصی و توزیع نامتوازنش دارد تورم ایجاد می‌کند. 🔸 سال گذشته در گزارش ‌اتاق بازرگانی، دامنه‌ سهم دستمزد در هزینه‌های بنگاه بین ۴درصد تا ۳۲ درصد بود. بر این اساس، به طور میانگین حدود ۱۷ درصد از هزینه‌های تولید مربوط به دستمزد نیروی کار است. 🔸 در مسأله افزایش دستمزدها، دولت تکلیف قانونی دارد که ابتدای هر سال باید حداقل دستمزد را به اندازه‌ تورم افزایش بدهد. این تکلیفی قانونی است و اصلاً کاری به این ندارد که سهم دستمزد در صنایع چقدر است و آیا تورم خواهد داشت یا نخواهد داشت. منتها دولت‌ها معمولاً این کار را نمی‌کنند و افزایش دستمزدی که می‌دهند، کمتر از نرخ تورم است. 🔸 ابتدای سال ۱۴۰۱ کف دستمزدها ۵۷ درصد افزایش پیدا کرد؛ ولی متوسط دستمزد ۳۰درصد افزایش یافت. اگر دستمزدها ۳۰درصد افزایش نمی‌یافت، افزایش حداقل ۲۰ درصد اجتناب‌ناپذیر بود و کسی بر سر آن بحثی نداشت. پس سوال اصلی این بود که این ۱۰درصد اضافه‌ چقدر اثر تورمی دارد. 🔸 با توجه به اینکه سهم دستمزدها در هزینه‌های تولید در کل اقتصاد حدود ۱۷درصد است، ۱۰درصد افزایش بیشتر در دستمزدها، هزینه‌های تولید را تنها ۱.۷ درصد افزایش می‌دهد! این را هم باید اضافه کرد که افزایش هزینه تولید لزوماً با تناظر یک‌به‌یک منجر به رشد قیمت‌ها و تورم نمی‌شود و سایر عوامل اقتصادی از جمله عوامل طرف تقاضا و متغیرهای پولی بیشترین اثر را بر تورم دارند در جای خود قابل بررسی است. 🔸 این را هم باید افزود که این افزایش دستمزد در واقع یک عمل واکنشی بوده؛ زیرا دستمزدی که ابتدای سال برای کارگر در نظر گرفته شده، با تورم قدرت خریدش کاهش یافته است افزایش دستمزدها در واکنش به تورم سال جاری رخ می‌دهد تا کارگر قدرت خرید سال گذشته خود را پیدا کند. 🔸 این را هم اضافه کنم که وقتی به نیروی کار دستمزد بیشتری می‌دهیم، کارگر با این دستمزد به دنبال خرید زمین و دلار یا سرمایه‌گذاری در بورس نمی‌رود بلکه می‌خواهد نیازهای ضروری‌اش را تأمین کند. این‌ها همه در بازار، تقاضای مؤثر برای بنگاه‌های تولیدی ایجاد می‌کند که بیشتر آن‌ها دارند زیر ظرفیت کار می‌کنند. پس اتفاقاً افزایش دستمزدها می‌تواند اقتصاد را از رکود خارج و وارد رونق کند بدون اینکه تورم خاصی ایجاد کند. 🔸 با این تحلیل، باید بپرسید چه جریانی در اقتصاد از افزایش دستمزد کارگران اژدهایی درست کرده که سیاستگذاران را بترساند و در پس این آدرس غلط و عملیات روانی، چه چیزی را می‌خواهند پنهان کنند؟ آیا ذینفعان به دنبال سرپوش گذاشتن بر خلق پول و بنگاه‌داری بانکهای خصوصی به عنوان اصلی‌ترین عامل تورم نیستند؟ والله اعلم... 🔗 https://qudsonline.ir/xb3WZ 🆔 @DrSaeedi
«بابابرقی» مصرف برق منازل را بابابرقی با «لامپ اضافه خاموش» کاهش داد. کاهش مصرف گاز و گازگرفتی با «خطرناکه حسن» آقای ایمنی اتفاق افتاد. نصف شدن تلفات رانندگی با سیاساکتی و داودخطر و همیار پلیس شدن کودکان رقم خورد. کودکی من با دفتر و مداد و نوشابه‌بازکن اهدایی از شرکت گاز در مدرسه گذشت که همیشه حواسم به شعله بخاری منزل بود و به عشق انیمیشن بابابرقی هربار هر لامپ اضافه در منزل را خاموش میکردم و وقتی همیار پلیس شدم و کارت آن را گرفتم، همزمان که در خیابان به هر پلیسی احترام میگذاشتم، بستن کمربند ایمنی را یادآوری میکردم و سرعت و سبقت غیرمجاز را تذکر میدادم. میتوان با صدهامیلیون هزینه کار فرهنگی، صدهاهزارمیلیارد صرفه‌جویی اقتصادی کرد. به تعبیر رهبری، جلوگیری از اسراف و اصلاح الگوی مصرف، یک امر فرهنگی است. کاری که تجربه لذت‌بخش و موفق آن وجود دارد اما تمام رسانه ملی به جای فرهنگ‌سازی در دست عناصر ضدفرهنگی و مشوق مصرف‌زدگی مثل سرای‌ایرانی‌ها و لوازم آرایشی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.. اما عده‌ای عالمانه و عامدانه و یا از سر دلسوزی، اگر مشکلی در کشور به وجود میاید، راهی جز گران کردن و اصلاح قیمتی و سخت کردن معیشت مردم، روی میز سیاستگذار نمیگذارند و کام مردم را تلخ می‌کنند. فرهنگ‌سازی واجب فراموش‌شده این روزهای ما هست و عجیب است آنان‌که برای هرچیزی از بی‌حجابی تا هر بی‌قانونی دیگری نسخه فرهنگ‌سازی می‌پیچند، در اقتصاد از آن فراری هستند.. ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
http://ensani.ir/file/download/article/20120326171735-3061-148.pdf یک مقالۀ‌ خوب انتقادی دربارۀ آموزش علم اقتصاد و شاخه های آن
❗️امان از این مقایسه‌های غلط غیرکارشناسی که نتیجه‌ای جز خودتحقیری ندارد! 🔸تقسیم دستمزد ریالی به نرخ دلار بازار سیاه زمانی درست است که فردی در ایران کار کند و تمام حقوق خود را در صرافی به دلار تبدیل کند و به آمریکا ببرد و در آنجا خرج کند! این در حالی است که کارگر ایرانی درآمد خود را در ایران هزینه می‌کند و بسیاری از کالاها و خدماتی را می‌خرد که نه به قیمت دلار بازار سیاه بلکه تقریبا رایگان به او داده می‌شود مثل کالاهای اساسی، انرژی، حمل و نقل عمومی، خدمات عمومی و... که اگر معادل دلاری این کالاها و خدمات را محاسبه کنیم و به حقوق کارگر اضافه کنیم قدرت خرید او خیلی بیشتر است. 🔸این نکته از آنجا خیلی مهم است که در کشورهای منطقه که معیار مقایسه در این کلیپ بوده است، بسیاری از این کالاها و خدمات با قیمتهای بسیار گران‌تر از ایران عرضه می‌شود و در نتیجه فردی با دستمزد دلاری بالاتر در این کشورها، خدمات و کالاهای بسیار کمتری از حقوق‌بگیر ایرانی دریافت می‌کند. 🔸البته متاسفانه به دلیل برخی از سیاستهای غلط در دو دهه اخیر و دلاری‌ شدن مبنای محاسبه قیمت برخی از مواد اولیه، قیمت‌ها در کشور با سرعت بیشتری از دستمزدها افزایش پیدا کرده و قدرت خرید مزدبگیران ایرانی کاهش یافته و حتما باید جبران شود اما اینطور مقایسه‌های بی‌مبنا صرفا مایه خودتحقیری و ناامیدی است. 🆔 @DrSaeedi
فریب بزرگ: انگارۀ و انکار 🔸 پیدایش و تطور اقتصاد اسلامی از ابتدا درگیر با انگارۀ «علم» بودن اقتصاد بوده است. به محض مطرح‌شدن ایدۀ اقتصاد اسلامی، اولین انتقادی که به آن شده این بوده است که مگر «علم» هم اسلامی و غیراسلامی دارد؟ و مخالفان برای اثبات بی‌معنابودن اقتصاد اسلامی، پا را فراتر می‌گذارند و با طرح مغالطۀ «مگر علم فیزیک اسلامی و غیر اسلامی داریم که شما حرف از اقتصاد اسلامی می‌زنید؟» اساساً منکر وجود چیزی به نام اقتصاد اسلامی می‌شوند. 🔸برخی از منتقدان اقتصاد اسلامی، اعم از حوزویان و دانشگاهیان، بر این باورند که علم اقتصاد یعنی «اقتصاد اثباتی» که به‌دنبال شناخت واقع است و شناخت واقع هم ربطی به هنجارها و ارزش‌ها ندارد و ازاین‌جهت، ما چیزی به نام اقتصاد اسلامی نداریم. 🔸 اولین کسی که قائل به چنین تصوری از علم اقتصاد شده است، اقتصاددان فرانسوی به نام لئون والراس (۱۸۳۴-۱۹۱۰) بوده که برای فرار از انتقادات سوسیالیست‌ها به نظام سرمایه‌داری، تلاش کرده شاخه‌ای از اقتصادسیاسی را به عنوان نظریه ارزش جدا کند که لیبرالیستی و غیرلیبرالیستی نداشته باشد اما جالب است که این حوزه، به بیان خود والراس ربطی به «کشف واقع بما هو واقع» ندارد بلکه «نظریۀ اقتصاد محض باید مفاهیم نوعی ایدئال را انتزاع و تعریف کند تا استدلال‌های این علم براساس این مفاهیم شکل بگیرد. پس از تکمیل این زنجیرۀ استدلال براساس این مفاهیم انتزاعی، نظریات اقتصادی به واقعیت باز می‌گردند اما نه برای تأیید نتایج خود بلکه برای به‌کاربردن آن نتایج در واقعیت (Walras, 1874, 71).» 🔸 میلتون فریدمن آمریکایی هم در مقالۀ «روش‌شناسی علم اقتصاد» (۱۹۵۳) تصریح می‌کند که هیچ لزومی ندارد که فروض یک نظریۀ اقتصادی مطابق با واقع باشد بلکه آنچه در نظریۀ اقتصادی اهمیت دارد، قدرت توصیف و پیش‌بینی واقعیت توسط نظریه است. 🔸 کسی که اندک مطالعه‌ای در رشتۀ اقتصاد داشته باشد می‌داند که علم اقتصاد در مقام نظریات خود، ارتباطی با واقعیت ندارد. اکثر دانشجویان و فارغ‌التحصیلان اقتصاد از انتزاعی‌بودن و غیرواقعی‌بودن این دانش شکایت دارند. 🔸 بنابراین این انگاره که «علم اقتصاد به‌دنبال شناخت واقع بما هو واقع» است انگاره‌ای است که حتی در میان بزرگان اقتصاد غرب هم طرفدار ندارد. اگر این انگاره از علم را بپذیریم، هیچ نظریه و گزارۀ اقتصادی را نمی‌توان علمی دانست چه نظریۀ قیمت‌های نسبی مارشال را و چه نظریۀ پولی فریدمن و چه نظریۀ عمومی کینز و چه نظریۀ تعادل عمومی والراس را؛ چرا که تمامی این نظریات با اتکا بر فروضی غیرواقعی، صرفاً به‌دنبال تغییر واقعیت‌ها هستند و هر کدام از آن‌ها از منظر خود و فروض خود به واقعیت نگاه می‌کند و نهایتاً «توصیه»هایی برای تغییر واقعیت ارائه می‌دهد. 🔸 این را هم اضافه کنم که هدف اصلی این نظریه‌پردازان، حل مشکلات و چالش‌های امپراتوری بریتانیا و بعدتر، ایالات متحده بوده است نه تولید علم و نظریات جهانشمولی که کاشف از واقعیت‌ها و قوانین اقتصادی حاکم بر زندگی بشر باشد! 🔸 اما انگارۀ دیگر که منجر به نفی یا محدودکردن اقتصاد اسلامی می‌شود این است که تصور می‌کنند وقتی از اقتصاد اسلامی سخن می‌گوییم باید هم‌تراز و معادل نظریات اقتصاد نئوکلاسیک، مباحثی را از کتاب و سنت یا متون فقهی یا حکمی علمای اسلامی ارائه کنیم! مثلاً آیه‌ای از قرآن دربارۀ قیمت‌های نسبی یا روایتی از معصومین علیهم‌السلام دربارۀ حداقل دستمزد یا نرخ سود یا دربارۀ خلق پول و نظام بانکی بیاوریم! نگاهی که حتی اخباری‌های افراطی هم ندارند چه رسد به نگاه رایج در میان متفکران اسلامی. در حالی که اقتصاد اسلامی به مثابۀ شاخه‌ای از علوم اسلامی، منظومه‌ای از نظریات اقتصادی است که با اتکا به قرآن و سنت، برای تنظیم امور مسلمین کشف و تبیین شده است. 🔸 درنهایت این‌گونه جمع‌بندی می‌کنم که اگر علم را به‌معنای کشف واقع بما هو واقع در نظر بگیریم، هیچ‌کدام از نظریات اقتصادی چه لیبرالیستی و چه سوسیالیستی و چه غیر آن‌ها، نمی‌تواند ادعای علمی‌بودن داشته باشد چرا که همۀ اندیشه‌های سکولار غربی و شرقی، مبتنی‌بر نظریاتی هستند که برگرفته از باورها و تعلقات و حدس و گمان‌های نظریه‌پردازان، واقعیت را «آنگونه که می‌بینند» و نه آنگونه که هست، توصیف می‌کنند. 🔸 اگر بخواهم از این بالاتر روم باید بگویم تنها امکانی که برای شناخت واقع بما هو واقع وجود دارد، فراتررفتن از محدودۀ محسوسات و مشاهدات تجربی و متصل‌شدن به منبعی بالاتر از ماده است که اشراف کاملی بر واقعیت‌های مادی این جهانی دارد و این امر جز ازطریق اتصال به وحی و در پارادایم میسر نیست. 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اندیشکده قصد
♨️ 🔴 امروز؛ برنامه زنده | معیشت کارگران در گرو یک تصمیم مهم ♦️آیا حداقل معیشت کارگران تأمین می‌شود؟ 🔻باحضور: 🔹دکتر احسان ولدان ▫️ پژوهشگر اندیشکدۀ قصد 🔹علیرضا میرغفاری ▫️نماینده کارگران در شورای عالی کار 🔰با دعوت و در انتظار پاسخ نمایندگان وزارت اقتصاد، وزارت کار و نماینده کارفرمایان 🕰 امروز؛ پنج‌شنبه ۲۴اسفند ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 📺 شبکه یک سیما @sorayatv 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
⚡️حجت الاسلام استاد محسن قنبریان: برای فریضه نهی از منکر نیازمند دیالیز عمومی در جامعه هستیم/ انجام هر تکلیف اجتماعی با توجه به اصل «واقع - رسانه – واقع» باشد 🔹رابطه‌ی دنیای گذشته رابطه‌ی واقع - واقع بوده است، اما در دنیای ما الان رابطه، رابطه‌ی واقع - رسانه - واقع شده است، یعنی هر واقعیتی اتفاق بیافتد، ابتدا به رسانه می‌رود و رسانه آن را دوباره به مردم برمی‌گرداند و یک واقعیت تازه‌ای را ممکن است خلق کند. لذا از آن تعبیر به برساخت رسانه می‌کنم. اینجا ممکن است تعمیم دهد، اینجا ممکن است تحریف کند که این را باید خیلی جدی بگیریم. همین مسئله در دنیای ما موجب شده که حجاب واقعا یک دوقطبی در جامعه‌ی ما بسازد، با ضرب این مسئله که ما دچار واقع - رسانه - واقع شده‌ایم. این حتی به نحوه‌ی انجام تکلیف‌ها اثر می‌کند که لازم است خیلی به آن توجه کنیم که انجام تکلیف در چنین دنیایی با این خصوصیات، ظرایف و لطایف بیشتری دارد تا دنیای گذشته‌ای که شما یک منکری را در خیابان می‌دیدید، وارد می‌شدید.اینجا حتی ممکن است یک تذکر ساده‌ای هم چون ضرب در رسانه می‌شود و برساخت آن دوباره به جامعه برمی‌گردد و جامعه را فاصله می‌دهد و یا همراه می‌کند، در اینجا آن انجام تکلیف حتما باید به خوبی رعایت شود. 🔹توجه کنیم که همه به خصوص رسانه‌های داخلی و افراد صاحب رسانه به وضعیت دنیای کنونی و به خصوص مختصات ما با دشمن که واقع - رسانه - واقع است و کار دشمن هم تعمیم و برساخت‌سازی است دقت کنند. اینجا ما در قضاوت شتاب نکنیم. بله، می‌توانیم از جهاتی سؤال کنیم. مثلا آیا واقعا این روحانی فیلم یا عکس گرفته است؟ مثل این‌ها را می‌توانیم پرسش کنیم، اما این‌که یک‌باره قضاوت کنیم و دوقطبی شدیدی بسازیم، واضح است که این گسست اجتماعی را بیشتر می‌کند که به سود هیچ طرفی نیست. 🔹تبعیض یا احساس تبعیض ممکن است گسست‌ها را بیشتر کند. مثلا از طرفی امکان عکس‌برداری از یک بی‌حجاب را به ناظر داده که یک برنامه‌ای تعریف کرده که بتواند از طریق موبایلش عکسی بگیرد و به عنوان ناظر بفرستد، اما از طرف دیگر اگر انتشار عمدی یا حتی غیرعمدی اموال مسئولین کرد، این جرم‌انگاری شده است، حتی در صورت غیرعمدی هم جرم‌انگاری است. 🔹اگر جامعه دید که دور اموال، یک ویلا، باغ یا دارایی مسئولی طوری فنس کشیده که اگر کارمندی که قانونا برای ثبت از این مطلع می‌شود، غیرعمدی این را منتشر کرد، دچار جرم باشد، اما در مقابل آن برای آحاد هیچ جرمی ندارد که ما از باب نهی از منکر و این‌ها عکس‌برداری کنیم. این احساس تبعیض می‌کند که گویی طبقه‌ی فرمانفرمایی هست که نیازی نیست مردم هیچ اطلاعی از او داشته باشند، بلکه اگر کسی هم مردم را از اموال و دارایی‌های او و امثال این‌ها مطلع کرد، او دچار جرم شده است ولی مقابلش این‌طور نیست. گسلی را درست می‌کند که بعدا نهی از منکر را دچار سختی می‌کند. 🔹ولاء طرفینی یعنی«بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ» را واقعا باید به شکل متناسب در جامعه برقرار کنیم. یعنی یک طبقه نهی کننده و طبقه‌ی دیگر نهی‌پذیر نشوند. ما یک منکر به نام حجاب - که البته حرام است و حرام سیاسی هم هست - وسط بگذاریم، خب واضح است، متشرعین و باحجاب‌ها و متدینین، امر کننده می‌شوند و یک طبقه‌ی بزرگی هم فقط نهی‌پذیر می‌شوند. اینجا واضح است که این رفتار در طول زمان جامعه را دو طبقه‌ای و دو قطبی می‌کند و اثرات منفی می‌گذارد. راهکار این است که امر سیاسی، نهی از منکر حاکمان و سایر منکرات بزرگی که گاهی اوقات در طبقه‌ی ما متدینان هم ممکن است پیدا شود، آن هم باز گذاشته شود. یعنی همان خانم بی‌حجاب بتواند منِ روحانی را نهی از منکر کند و این راه را باز می‌گذارد و در جامعه دیالیز عمومی صورت می‌گیرد. او حاکم را نهی می‌کند، او ما به عنوان روحانیون را نهی می‌کند و ما هم او را به خاطر بی‌حجابی نهی می‌کنیم و این چون متقابل است، در واقع جامعه را دو قطبی و دو طبقه‌ای نمی‌کند. 🔹مستحضر هستید فقهای بزرگ شرط امر به معروف و نهی از منکر را عدالت نمی‌دانند، پس حتی یک مشروب‌خوار می‌تواند در یک منکر دیگری که خودش دچار نیست، نهی از منکر کند. یک دختر بی‌حجابی می‌تواند منِ روحانی را در بعضی از عیوبی که دارم نهی از منکر کند، بعضی از آقایان را به خاطر اشرافیت مذهبی‌شان نهی از منکر کند. این راه را باید باز بگذاریم تا جامعه، جامعه‌ی پیوسته‌ای باشد و نهی از منکر در آن ارجمند باشد، تا یکی از نهی از منکرها که حجاب هست هم در آن محترم بماند. 🔸مشاهده متن کامل گفت وگو: https://mobahesat.ir/24315 🆔 @DrSaeedi
💥دومین فراخوان همایش بین‌المللی 🖇به مناسبت سالگرد رحلت استاد محمدحسین فرج‌نژاد 🎁همراه با هدایای ارزنده و اعطای تندیس سال دشمن شناسی ⏰زمان برگزاری: 8 تیرماه 1403 ⏱ مهلت ارسال آثار: 31 اردیبهشت‌ماه 1403 👈جهت کسب اطلاعات بیشتر به آی دی @farajnejad_ir در پیامرسان ایتا مراجعه فرمایید. 📲مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد: http://eitaa.com/joinchat/1842479109C6a0ba6652b
نشریه صاد شماره (5)زمستان 1402.pdf
9.14M
5⃣ پنجمین شماره از نشریه علمی-اقتصادی "صـــاد" 📌 زمستان ۱۴۰۲ " اقتصاد تولید " 🔹تولید در طول نیم سده گذشته 🔸مصاحبه از جنس تولید 🔹تولید و تاثیر آن بر تورم 🔸و... 👤 مدیر مسئول: علی رحیمی 👤 سردبیر: محمدهادی غنچی 👤 قائم مقام سردبیر و مسئول میز تحریریه: سید امیرحسین میرغیاثی ------------ صـــاد | برمدار اقتصاد @sadeconomics
متاسفانه نخبگان فرهنگی ما وقتی به دروازه‌های سرمایه‌داری و علم اقتصاد می‌رسند سپر می‌اندازند و به راحتی تسلیم غرب می‌شوند با اینکه در عالم فرهنگ و تمدن، حرفهای دیگری میزنند. نمیدانم چطور متوجه این تناقض در اندیشه خود نمی‌شوند! شاید اجتماع نقیضین آنقدرها هم محال نیست! 🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در وضعیتی که شاهد وحشیانه‌ترین رخدادهای عصر و آشکارترین نمودهای هستیم و صف‌بندی ظالم و مظلوم بدون هیچ روتوشی هویداست و در شرایطی که آزادگان دنیا از هر مذهب و ملیتی دغدغه غزه و فلسطین را دارند، چطور می‌شود که کوته‌فکرانی که خود را با فریبکاری روشنفکر می‌خوانند با وقاحت تمام راه‌حل مشکلات اقتصادی کشور را هضم‌شدن در نظام جهانی آمریکایی-اروپایی می‌دانند؟! به اسلام که کافرید، حقیقت را هم که منکرید، واقعیت به این وضوح را هم نمی‌بینید؟! اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید! 🆔 @DrSaeedi
🔴مگر لیبرال ها چه موجوداتی هستند ؟ ⏪مگر لیبرال ها چه موجوداتی هستند که امام خمینی قائم مقام رهبری جمهوری اسلامی را به دلیل قرابت فکری با آنان برکنار می کند ؟ ▪️امام خمینی در تاریخ ۶ فروردین ۶۸ خطاب به آیت الله منتظری نوشت: از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرال‌ها و از کانال آنها به منافقین می‌سپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست داده‌اید. ⏪۶ فروردین سالروز برخورد امام خمینی با تفکر لیبرالی در جمهوری اسلامی گرامی باد ✍علیرضا تقوی نیا 🔴 👇 @bidariymelat
بسمه‌تعالی رؤسای محترم سه قوه مسئولین و مدیران جمهوری اسلامی ایران سلام علیکم؛ تحقق شعار سال، راهی جز بازگشت به قانون اساسی ندارد. میثاقی که برای آن صدها هزار جانِ پاک تقدیم شده است. میثاقی که امامِ امت فرمودند ان‌شاالله تا ظهور حضرت بقیت‌الله ارواحناله‌فداه باقی و مورد عمل باشد. اگر مساله و اولویت کشور اقتصاد است باید به فصل اقتصادی قانون اساسی و به‌طور خاص اصل ۴۳ و ۴۴ رجوع کنیم. اصلی که به اتفاق آراء در مجلس خبرگان قانون اساسی تصویب و با تأیید امام و رأی امّت مهر و امضا شد. در این میان به طور ویژه بند ۲ اصل ۴۳ و بند ب سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نزدیک‌ترین و دقیق‌ترین راهبردها برای تحقق شعار سال است. قرار دادن ابزار و وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند اما ابزار کار ندارند (بند ۲ ) و اعطاء سهم ۲۵ درصدی تعاونی از اقتصاد ایران ( سیاست‌های کلی اصل ۴۴)، دقیق‌ترین مسیر برای تحقق شعار سال را معین کرده است. هر مسیر دیگری، تحریف و تصغیر مفاهیم بلندی است که در شعار سال آمده است. امید که بدون هیچ شک و تردیدی در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی که در قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام تجلی دارد، گام دوم انقلاب را بلند و استوار برداریم. لطفا چند ثانیه وقت بگذارید، این کارزار را امضا و برای دیگران ارسال نمایید: https://www.karzar.net/108096 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
چند نمونه از تاییدات رهبر معظم انقلاب درباره مفهوم شهر اسلامی و معماری اسلامی 🔹”شوراهای شهری در فعالیتهای خود به مختصات شهر اسلامی توجه کرده و خدمات شهری را در جهت تأمین این مقصود به کار گیرند و به خصوص به معماری و شهرسازی متناسب با حیات طیبه‌ی اسلامی به طور کامل توجه کنند. در شهر اسلامی، عدالت در تقسیم خدمات شهری، تأمین آرامش روحی و امنیت معنوی، ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی و انقلابی، عمران و آبادی و زیبایی، حفظ طبیعت و صفای طبیعی، همه با هم باید مورد توجه قرار گیرد” (۸ اردیبهشت ۱۳۷۸). 🔹” آنچه را که من تأکید می‌کنم، معماری و شهرسازی قم است. امروز کارهای بزرگی در قم دارد انجام میگیرد، ساخت و سازهایی انجام میگیرد؛ حتماً در این معماریها باید ملاحظه کنند که معمارى اسلامی باشد؛ نمادهای انقلاب در این شهر، در معماریها مشاهده شود؛ چون اینجا شهر اسلام و شهر انقلاب است“ (۲۷ مهر ۱۳۸۹). 🔹 "حقیقتاً معماری و نمای تهران، نمای یک شهر اسلامی نیست و شهرداری و شورای شهر باید این موضوع را جزو جدی‌ترین مسائل خود بدانند" (۲۳ دی ۱۳۹۲). 🔹 "علی‌الظاهر اروپایی‌ها در زمینه‌ی حفظ نشانه‌ها و یادگارهای تاریخی‌شان پیشقدم هستند و خیلی به آن اهمیت می‌دهند؛ خانه‌ی فلان‌کس، زادگاه فلان دانشمند، محل تدریس فلان استاد، ساختمان‌های یادگاری قدیمی. البته اینها را باید حفظ کرد و اینها چیزهای لازمی است؛ اما شاید از این مهمتر، یا به همین اندازه اهمیت، مسأله‌ی فضای شهری است و تجلیِ معماری اسلامی" (۱۷ مرداد ۱۳۸۴). بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔹 جوابیه اندیشکده قصد درباره اظهارات جناب حجت‌الاسلام فاضل دربارۀ تردیدها در اقتصاد اسلامی ۱. نفی معماری اسلامی با این استدلال که «اسلام نمی‌گوید در این شهر بیمارستان کجا باشد، آتش نشانی و دانشگاه و پارک کجا باشد» حاکی از فقدان آگاهی کافی درباره مسایل اساسی معماری و شهرسازی است و تعمیم نفی معماری اسلامی به اقتصاد اسلامی نیز ناشی از اختلاف تعبیر است. با استدلال مطرح‌شده ایشان اسلام سیاست، فرهنگ، سبک زندگی، نظم اجتماعی و ... هم ندارد و درنتیجه، «حکومت» هم ندارد! درحالی‌که امام خمینی (ره) در کتاب البیع می‌فرماید «الاسلام هو الحکومة بجمیع شؤونها» و اگر اسلام همان حکومت است با جمیع شؤونش، «باید» اقتصاد و سیاست و فرهنگ و شهرسازی و معماری و طب با وصف «اسلامی» داشته باشد. ۲. آنچه علم اقتصاد متعارف خوانده می‌شود چیزی جز مکتب لیبرالیسم سرمایه‌داری نیست که با پنهان‌شدن در پشت نقاب علم، مبادی ارزشی و ایدئولوژیک خود را از معرض نقادی برحذر داشته است. متخصصین و کارشناسان «علم اقتصاد» غربی که ایشان به آنها ارجاع می‌دهد دقیقا چه کسانی هستند؟ کدام اقتصاددان یا کدام مکتب اقتصادی را انتخاب کنیم تا از آموزه‌های آن بهره ببریم؟ این نظریات اقتصادی غربی کجای دنیا را آباد کرده است که ما از آن‌ها درس بگیریم؟ سه قرن تاریخ استعمار و چپاول دنیا که نتیجۀ آن غارت منابع و استضعاف آحاد انسان‌ها در سراسر جهان است برای اثبات ناکارآمدی و فریبکاری این نظریات اقتصادی و اجتماعی کفایت نمی‌کند؟ بنابراین این تصور بسیار اشتباه است که آنچه علم اقتصاد خوانده می‌شود صرفا مباحث کارشناسی و‌ محاسباتی است و ربطی به اسلام و ارزشها ندارد، مگر اینکه مراد از علم اقتصاد چیز دیگری باشد که نه در غرب و نه در شرق وجود خارجی ندارد! ۳. مسأله اساسی اقتصاد اسلامی تنظیم امور مسلمین براساس آموزه‌های شریعت و قواعد فقه است. آنچه در اقتصاد اسلامی اهمیت دارد تطبیق احکام و عناصر ثابت شریعت با اقتضائات زمان و مکان است و این چیزی نیست که بتوان از غرب یا شرق وارد کرد. در حکومت اسلامی که ولی فقیه حاکم است چطور نمی توان به امرِ ولی فقیه که ولایتش همان ولایت رسول الله است صفت اسلامی داد؟ آیا اسلام در مورد چگونگی ساخت موشک نظر داده؟ آیا نمی‌توان به سلاح‌های پیشرفته‌ای که برای مقابله با دشمن برمبنای اسلام ساخته شده و کارکرد اصلی آن بازدارندگی و نقطه‌زنی است نه کشتار جمعی کور، «سلاح اسلامی» گفت؟ آیا برای ساخت سلاح اسلامی باید روایت یا آیه مستقیم داشت که جزئیات ساخت را بیان کرده باشد؟ ۴. هیچ کس ادعا نکرده که در آیات و روایات درباره همه ریزه‌کاری‌های اقتصادی و نهادهای مستحدث سرمایه‌داری مثل بورس و بانک مستقیما مطلبی آمده باشد، بلکه اساس استنباط فروعات از اصول که انتظار امامان معصوم از علمای اسلام است، یافتن قواعد کلی و نظریات علمی اسلامی است که بتواند مسایل و چالش‌های روز مسلمانان را حل کند. وگرنه صرف خواندن کتب فقهی چند صد سال پیش و توقف فقه در مسائل قدیم، به هیچ درد امروز مسلمانان نخواهد خورد و همین رویکرد باعث انزوای روز‌افزون فقه حتی در میان متشرعان امروز شده است. آیا روزی که تمدن غرب شروع به شکلگیری کرد تمام جزییات و ریزه‌کاری‌های اقتصادی از بورس و بانک گرفته تا... را در کتابی نوشت و بعد مو به مو اجرا کرد یا بر اساس مبانی و جهت گیری ماتریالیستی و الحادی خود سعی کرد به مسائل پیش رویش پاسخ دهد؟ چه در علوم انسانی و چه در علوم طبیعی. ۵. فرض کنیم از صفت اسلامی برای شهرسازی و معماری و اقتصاد عده‌ای از متخصصین مسلمان از شیخ بهایی گرفته تا مهندسین متعهد امروز استفاده نکنیم. آیا با بیان این نکته که اینها اسلامی نیستند به ت«تخصص» احترام گذاشته‌ایم؟ یا بی‌جهت تلاش اندیشمندان مسلمان را تخطئه و تحقیر کرده‌ایم؟ انکار اقتصاد اسلامی و سایر علوم اجتماعی اسلامی نه‌تنها دردی را از جامعه مسلمانان و از حکومت اسلامی دوا نمی‌کند بلکه راه را برای سلطه بیشتر اندیشه‌های اقتصادی ضددینی لیبرالیستی فراهم می‌سازد و ضمن تضعیف تلاش‌های متفکران مسلمان برای تسهیل و تعمیق دینداری، زمینه را برای استعمار غرب و شرق فراهم می‌سازد. 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
تفاوت اقتصاد سرمایه داری با اقتصاد اسلامی وَمَآ ءَاتَيۡتُم مِّن رِّبٗا لِّيَرۡبُوَاْ فِيٓ أَمۡوَٰلِ ٱلنَّاسِ فَلَا يَرۡبُواْ عِندَ ٱللَّهِۖ وَمَآ ءَاتَيۡتُم مِّن زَكَوٰةٖ تُرِيدُونَ وَجۡهَ ٱللَّهِ فَأُوْلَـٰٓئِكَ هُمُ ٱلۡمُضۡعِفُونَ آنچه بعنوان ربا می‌پردازید تا در اموال مردم فزونی یابد، نزد خدا فزونی نخواهد یافت؛ و آنچه را بعنوان زکات می‌پردازید و تنها رضای خدا را می‌طلبید (مایه برکت است؛ و) کسانی که چنین می‌کنند دارای پاداش مضاعفند. سوره مبارکه روم آیه ۳۹ در اقتصاد سرمایه اصالت با سود است و هر چیزی که بتواند سود ایجاد کند یا امکان آن را داشته باشد موضوع مبادله قرار می‌گیرد و اصطلاحاً تبدیل به کالا می‌‌شود و قیمت پیدا می‌کند. پول هم در نظام سرمایه‌داری نوعی کالا تلقی می‌شود که قیمت آن نرخ ربا است که البته آن را بهره می‌نامند تا قبح آن ریخته شود و ذهن مردم از ربای محرم به سمت بهره محلل منصرف شود و مقاومتی علیه آن شکل نگیرد. این در حالی است که خداوند متعال با حرام کردن ربا اساسا امکان اینکه پول موضوع مبادله و کسب سود قرار بگیرد را از بین برده است چرا که پول کالا نیست که بتوان در بازار از آن کسب سود کرد. در آیه فوق خداوند از یک سنت تکوینی تغییرناپذیر الهی سخن می‌گوید که ربا باعث فزونی در اموال نمی‌شود و لذا سود حاصل از مبادله پول نه تنها به لحاظ تشریعی حرام است بلکه به لحاظ تکوینی هم باعث رشد نمی‌شود. در عوض آنچه رشد می‌کند و افزایش می‌یابد زکات است که اگرچه در ظاهر، دادن مال و کاستن از آن است اما در حقیقت سازوکار رشد اموال و داراییهاست. نتیجه کاربردی: نظام بانکی غربی نتوانسته و نمی‌تواند منشأ رشد اقتصادی شود و اگر چپاول و استعمار غرب نبود هیچگاه تئوریهای اقتصاد ربوی آنها نمی‌توانست برای آنها پیشرفتی به ارمغان آورد کما اینکه در حال حاضر نیز پس از سه قرن استعمار جهان، هم چنان فقر و بی خانمانی در غرب بیداد می‌کند. دلالت سیاستی: توسعه فرهنگ زکات که در واقع استفاده از نیروهای متکثر مردمی در توزیع عادلانه امکانات و فرصتها است می‌تواند رشد مضاعف را برای اقتصاد کشور ایجاد کند، رشدی که نه متکی بر چپاول ملت‌ها و نه توده‌ها است. در حالیکه متاسفانه در دو دهه گذشته تمرکز اصلی بر توسعه بانکهای خصوصی و از همه فاجعه بارتر ایجاد بازار پولی بین بانکی است که بی‌هیچ توجیه شرعی و فقهی نه تنها رشدی را برای کشور ایجاد نکرده که روز به روز تورم بیشتر و بیشتری را بر سفر مردم تحمیل کرده است. اگر قائل به تجربه هم باشیم باید از این مسیر باز گردیم و ریلهای اقتصادی کشور را تغییر دهیم. 🆔 @DrSaeedi
سوره مبارکه روم آیه ۳۷ أَوَلَمۡ يَرَوۡاْ أَنَّ ٱللَّهَ يَبۡسُطُ ٱلرِّزۡقَ لِمَن يَشَآءُ وَيَقۡدِرُۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَٰتٖ لِّقَوۡمٖ يُؤۡمِنُونَ آیا ندیدند که خداوند روزی را برای هر کس بخواهد گسترده یا تنگ می‌سازد؟! در این نشانه‌هایی است برای گروهی که ایمان می‌آورند. 🆔 @DrSaeedi
✳️مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به منظور تکمیل «شبکه پژوهشگران» خود و به‌کارگیری پژوهشگران برتر در پژوهش‌های مرتبط با نظام قانونگذاری، از میان برادران و خواهران حوزوی و دانشگاهی سراسر کشور در رشته های زیر دعوت به همکاری می‌کند. ✅کلیه گرایش‌های رشته‌های: 1. علوم اسلامی و حوزوی 2. حقوق 3. اقتصاد 4. جامعه‌شناسی و مطالعات فرهنگی 5. علوم تربیتی 6. علوم سياسی 7. مدیریت، سیاستگذاری و حکمرانی 8. معماری، کشاورزی و محیط زیست، صنایع و معادن و فناوری اطلاعات ✳️(زیرشاخه‌های هر یک از رشته‌های فوق، در فرم ثبت‌نام قابل‌مشاهده است.) ✳️شرایط متقاضیان: متقاضیان باید علاوه بر شرایط عمومی، دارای یکی از شرایط زیر باشند: ✅برخوردار از هر دو مدرک کارشناسی ارشد دانشگاهی و سطح سه حوزه ✅دانشجو یا دانش‌آموخته دکتری در رشته‌های دانشگاهی یا سطح چهار حوزه ✳️فرایند فراخوان: ✅ارسال کارنامک (رزومه) علمی و پژوهشی (تا پایان فروردین ماه 1403) بررسی اولیه و دعوت منتخبین به مصاحبه (تا نیمه اول اردیبهشت ماه 1403) ✅مصاحبه حضوری (تا پایان خرداد ماه 1403) (برای متقاضیان خارج از قم، امکان مصاحبه به صورت مجازی فراهم است.) ✅اعلام نتایج نهایی (نیمه اول تیرماه 1403) ✅گذراندن دوره مدرسه پارلمانی (تا پایان مرداد 1403) ✳️برای ثبت‌نام به آدرس زیر مراجعه فرمایید formafzar.com/form/hamkary راه‌های ارتباط با مرکز zil.ink/cmir.parliran
🔻اهداف اقتصادی جنایت راسک و چابهار ♦️جیش الظلم در بیانیه خود در زمینه جنایت راسک و چابهار نوشتند هدف از اجرای این عملیات تلاش برای ناکام گذاشتن طرح "توسعه سواحل مکران" بوده است. آنها ادعا کردند که در این طرح منافع مردم مسلمان بلوچ هدف قرار گرفته است تا هفت میلیون شهروند غیر بلوچ با مذهب شیعه در شهرهای سواحل بلوچستان ساکن شوند و زمینه "ایجاد تمدن جدید علوی" فراهم شود. 🔻 دروغ های بسیاری در این بیانیه جهت توجیه این جنایت مطرح شده است از جمله دروغ در مورد اهداف توسعه مکران، ولی هدف من از نگارش این متن توجه به جنگ رسانه‌ای بر علیه پیشرفت اقتصادی کشور است، دشمنان این آب و خاک تلاش می‌کنند از گسل‌های قومی و قبیله‌ای برای کشیدن ترمز پیشرفت کشور استفاده کنند. ⁉️ ولی ما چه پیوست رسانه ای برای طرح‌های توسعه ای کشور داریم؟ راستی چرا طرح توسعه سواحل مکران این قدر کند پیش می رود؟ ما چه طرحی برای مقابله با مشارکت کند هند در طرح توسعه بندر چابهار داریم؟ جایگاه چین و روسیه در طرح توسعه سواحل مکران چیست؟ ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
آستان قدس رضوی با اقتصاد بزرگ‌مقیاس خود با این همه ثروت و امکانات، هرگز نتوانسته و نخواهد توانست از انبوه زائران امام رئوف پذیرایی کند اما خادمان کوچک‌مقیاس حضرت در خانه‌های خود توان آن را دارند که از تمامی زائران حضرت پذیرایی کامل و کریمانه انجام دهند. ا*** مدت‌هاست حسرت غذای مهمانسرای حضرت به دلمان مانده بود تا اینکه دیشب در بین راه برگشت از مشهد، در شهر زیبای دامغان، مهمان یکی از خادمان باصفای حضرت رضا علیه السلام شدیم و از ما به عنوان «زائران امام رضا علیه السلام» آنچنان کریمانه پذیرایی کردند که شرمنده شدیم. ها چنان قدرت و کارایی دارند که ها هرگز نخواهند توانست به گرد آن‌ها برسند. کافیست نگاه خود را تغییر دهیم و به جای پافشاری بر الگوهای غلط وارداتی، با نگاهی بازتر و با تکیه بر ظرفیت‌ها و تجربه‌های موفق بومی کشور، را بازخوانی و به‌عنوان دستاورد نظام اسلامی به دنیا معرفی کنیم. ا*** همین شیوۀ مشارکت آحاد مردم بوده است که توانسته است مردم فلسطین را به چنان اقتداری برساند که در مقابل تمام قدرت‌های مادی دنیا مقاومت کنند و ان‌شاءالله برکات این مقاومت بیش از پیش آشکار خواهد شد. 🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شهید آوینی: راه قدس مرد جنگ می‌خواهد و مرد جنگ نیز کربلایی است و کربلایی مرد میدان عشق است ☑️به کانال انقلابی بپیوندید👇 https://eitaa.com/joinchat/3861118976C7d082fd2da 🆔 @DrSaeedi
«نوروزِ کم‌تصادف»! شاید براتون جالب باشه که علیرغم حواشی و سر و صدای زیاد و مصاحبه دائمی مسئولین و پروپاگاندای رسانه‌های داخلی و خارجی، اما طبق اعداد رسمی مرکز آمار، تعطیلات نوروزی و کلا فروردین؛ «کمترین» میزان تصادف و تلفات رانندگی در نیمه اول ۱۴۰۲ و رتبه ۹ از ۱۲ماه سال ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده است که در سال ۱۴۰۳، علیرغم رشد تردد اما ۳۰٪ کاهش هم داشته است! جالب‌تر آنکه شهریور و مهر در صدر آمار تلفات رانندگی هستند.. یادآوری میکنیم با توجه به نسبت تعداد خودروهای خارجی به داخلی، خودروهای وارداتی علیرغم قیمت‌های چندبرابری اما ۱۰برابر کشنده‌تر از خودروهای داخلی هستند. تذکر دوستانه ما این است که در مواجهه با رسانه و سلبریتی‌ها حتما اصل را بر غلط بودن محتوا گذاشته و به احترام آگاهی، به منابع معتبر جهت اطلاع از واقعیت مراجعه نماییم🌻 تحلیل کامل، فنی و مستند تصادفات رانندگی ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
🖋 پیشرفت به 🔅 وَٱقصِدۡ فِي مَشيِكَ (از حکمت‌های لقمان به پسرش) در راه‌رفتن، اعتدال را رعایت کن. سوره مبارکه لقمان آیه ۱۹ 🔅 أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ آیا کسی که به رو افتاده حرکت می‌کند به هدایت نزدیکتر است یا کسی که راست‌قامت در صراط مستقیم گام برمی‌دارد؟! سورۀ مبارکه ملک آیۀ ۲۲ 🔅 وَعَلَى اللَّهِ قَصْدُ السَّبِيلِ وَمِنْهَا جَائِرٌ ۚ وَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ ارائۀ راه راست فقط بر عهدۀ خداست، برخی از راه ها کژ و منحرف است، اگر می‌خواست همۀ شما را هدایت می کرد. سورۀ مبارکه نحل آیه ۹ 🔹 پیشرفت اسلامی یعنی حرکت در مسیر حق به . با استفاده از روش‌های غیراسلامی و نامشروع و ناعادلانه و بشری نمیتوان به پیشرفت اسلامی دست یافت و این همان نکته‌ای است که غفلت از آن باعث شده است عده‌ای گمان کنند که صرفا با تکیه بر علوم انسانی و اجتماعی مدرن که شالوده آن بر کفر و استکبار و نفی دین و معنویت قرار گرفته میتوان جامعه اسلامی را به حرکت در مسیر حق واداشت. 🔹 دعوای امروز کشور، دعوای فکری و اندیشه‌ای است بین دو طیف که یکی آنچه از غرب آمده را تحت لوای «علم» بدون حلاجی و نقادی می‌پذیرد و جامعه اسلامی و ولایت اسلامی را تحت فشار قرار می‌دهد که خود را با حدود و مناسک توصیه شده این علوم تنظیم کنند و دیگری از موضع استقلال فکری و با حفظ اصول و چارچوبهای کلان فکری و فرهنگی و اسلامی در تلاش است روشی مبتکرانه و نوآورانه و متفاوت از جریان رایج در دنیای غرب طراحی و اجرا کند. 🔹 زمانی علوم انسانی و اجتماعی به معنای واقعی کلمه اسلامی می‌شود که عدالت در معنای اسلامی آن به روش تحلیل و طراحی تبدیل شود و متفکران و صاحبنظران و کارشناسان و مسئولان کشور مسایل را به ادراک کرده و برای حل آنها از روشهای عادلانه اسلامی و‌ مشروع استفاده کنند. 🟢 مثال سیاستی: اگر عدالت به معنای دادن حق هر ذی‌حقی باشد، در حل مسأله انرژی و سوخت به روش عادلانه باید به این سوالات پاسخ داد که مالکیت منابع اصلی انرژی یعنی نفت و گاز متعلق به چه کسانی است؟ چه کسانی دسترسی، استخراج، مدیریت، انتقال و بهره‌برداری از آن را دارند؟ اگر مالکیت نفت و گاز متعلق به تمام مردم باشد، فرآورده‌های نفتی نیز متعلق به تمام مردم است و شرکتهای نفت و‌ پالایش و توزیع صرفا باید حق‌العمل یا کارمزد خود را دریافت کنند بدون آنکه در سود یا زبان ناشی از تبدیل نفت به فرآورده نفعی ببرند و از آنجا که کارمزد عادلانه نمی‌تواند درصدی باشد، قیمت نهایی فرآورده‌های نفتی باید صرفا برابر با هزینه فرآوری آنها باشد و لذا قیمت نفت خام آن هم به دلاری نمی‌تواند در آن لحاظ شود که اگر بشود به حقوق عامه مردم تعرض شده و این خلاف است. 🆔 @DrSaeedi