شهبازی:
📣 *خلاف آنچه تا حالا شنیده ایم🤔.*
.
*🔴رژیم پهلوی درآینهی اعداد،ارقام و واقعیتها...*
💥 علتاینکه بعضیها گمانمیکنند در دوران پهلوی ارزانی بوده،اینست که :
قدیمیها نرخهای زمان شاه را برای جوانان نقل میکنند ولی از درآمدهای آن زمان صحبتی نمیکنند . 🤭
تا جوانان با مقایسهی این زمان با زمان شاه با یک محاسبهی ساده، متوجه شوند که چه زمانی قدرت خرید مردم بالاتر بوده است.
💢 حالا جهتاطلاع جوانان به چند نمونه اشاره میکنم:
*1⃣خرید خودرو:*
سال ۱۳۴۹ که پیکان ۱۸ هزارتومان بود
حقوق یک کارمند رسمی در ماه ۲۰۰ تک تومانی یعنی دو هزار ریال بود.
اگر میخواست پیکان بخرد باید حقوق ۹۰ ماه یعنی ۷/۵ سالش را پرداخت میکرد.😨
و یا یک مدیر دبیرستان که حقوقش ۵۰۰ تک تومانی و خیلی هم بالا و عالی بود
باید حقوق ۳۶ ماهش را بابت خرید پیکانی که نه کولر داشت، نه هیدرولیک بود و نه ترمزش ضد قفل بود، پرداخت میکرد.😲
اهالی یک روستا با ۳۰ خانوار، با مشارکت هم توانسته بودند یک نیسان دست دوم! به قیمت ۱۵ هزار تومان آن هم قسطی بخرند،تا بتوانند با هم به شهر نزدیک خود بروند
و شیر و لبنیات بفروشند
و مایحتاج خود را خرید کنند.!!! 😨
ولی امروز عمده روستائیان خود صاحب یک نیسان یا ماشین دیگر هستند.!!!!😂
در آن زمان سالانه، کلاً ۳ هزار پیکان در کشور تولید میشد که آنهم به سختی فروخته میشد چون مردم توان خرید نداشتند... 😔
اما الان سالانه حدود ۱ میلیون *(حدود ۳۵۰ برابر زمان شاه)* انواع خودرو تولید میشود و برای خرید آنها به علت کمبود تولید و قدرت بالای خرید مردم، صف و نوبت است!!🤔
*2⃣قیمت دلار:*
سال ۱۳۵۰، هر دلار آمریکا به قیمت آزاد ۱۰۵ ریال فروخته میشد.
کارمندی که حقوق ماهیانهاش ۲۰۰ تک تومانی بود میتوانست با حقوق ماهانهاش تقریباً *۲۰ دلار* بخرد.😨
الآن یک کارگری که حداقل دستمزد را میگیرد می تواند با دستمزد یک ماهش *۱۲۰ دلار* ۲۵هزارتومانی بخرد.
ضمن اینکه قیمت دلار، تنها شاخص اقتصادی نیست و در کنار آن شاخص توسعه انسانی، کاهش فقر ، ارتقاء بهداشت و سلامت عمومی و... هم هست که همگی رشدچشمگیری داشته اند.
🟤 مثلاً در سالِ ۱۳۵۰ دستمزد روزانهی یک کارگر در شهری مثل فردوس در خراسان جنوبی ۲۵ تا ۳۰ ریال بود .
یعنی یک کارگر اگر سه روز و نیم کار میکرد میتوانست *۱ دلار* بخرد.
در حالی که امروز همان کارگر در شهر فردوس دستمزدش ۲۰۰ هزارتومان است و با سه روز و نیم کار می تواند *۲۸ دلار* ۲۵هزار تومانی بخرد!🤔
*3⃣اقلام مصرفی:*
🔵 زمان شاه یک حلب ۴/۵ کیلویی روغن نباتی ۲۹ تک تومانی قیمت داشت
و کارگری که مزد روزانه اش درسال ۵۴ ، ۵۰ ریال بود تقریباً مزد ۶ روزش را میبایست بابت *۱ حلب روغن ۴/۵ کیلویی* پرداخت میکرد.😲
در حالی که امروز یک کارگر ساده با ۶ روز کارش می تواند بیش از *۱۰ حلب روغن ۴/۵ کیلویی* ۱۲۰ هزار تومانی بخرد.
🟠 سال ۵۴ مرغ منجمد کیلویی ۱۰۵ ریال فروخته میشد و مزد کارگر در شهر فردوس ۶۰ تا ۷۰ ریال بود.
یعنی اگر یک کارگر تمام مزد روزش را میپرداخت نهایتاً *۶۷۰ گرم مرغ* خریداری
می کرد.🤔
در حالی که امروز با دستمزد روزانه ۲۰۰ هزارتومانیاش و با گرانی شدید مرغ قریب *۵ کیلوگرم مرغ* میتواند بخرد.
❇️ سال ۵۴ قیمت یک موتور سیکلت یاماها ۱۰۰ خارجی ۵۶۰۰ تومان بود .
کارمندی که حقوقش عالی بود یعنی ماهانه ۵۰۰ تومان میگرفت اگر میخواست موتور بخرد میبایست تقریبا حقوق یکسالش را پرداخت میکرد.😲
و اگر یک کارگر با مزد روزانه ۶ تومانیاش میخواست موتور بخرد
میبایست *مزد ۹۳۴ روز کار* یعنی ۲/۵ سالش را پرداخت میکرد. 🤔
در حالی که امروز می تواند با ۵ ماه کار یعنی *مزد ۱۵۰ روز کار* یک موتورسیکلت ۱۲۵ بخرد.
✅ در زمان شاه نان سنگک ۵ ریال بود .
کارگری که در روز ۶ تک تومانی مزد میگرفت
*میتوانست ۱۲ عدد نان سنگک* بخرد.
همین بود که مردم حاشیه شهرها و حلبی آبادها نان خوردن نیز نداشتند.!!!! 😨
ولی امروز کارگر با مزد یک روزش *می تواند بیش از ۶۰ عدد نان سنگک* ۳هزارتومانی بخرد.
*منبع: آرشیو روزنامههای دوره پهلوی از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷*
با زبان علم صحبت کنیم و
*حق جو، حق گو و حق پذیر باشیم ، باشد تا رستگار شویم.*
🌹@m_faghihi🌹
هدایت شده از اندیشکده قصد
آقا، امروز مملکت ما #غربزده است که از #زلزلهزده بدتر است!
امروز بعضی از اشخاص در این مملکت میخواهند نگذارند اسلام تحقق پیدا بکند. اغفال میکنند بعض مقامات را، میخواهند نگذارند اسلام تحقق پیدا بکند!
الآن ما زلزله زده هستیم؛ غربزده هستیم.
همه باید دست به هم بدهیم و این راه را تا اینجا که آمدیم، باقیاش هم برویم. ما بین راه هستیم. باز گردنهها داریم که دزدها توی آن گردنه هستند
من از همه میخواهم، من التماس میکنم به ملت ایران، من دست ملت ایران را میبوسم، اسلام را میخواهند ببرند.
این غربزدهها را کنار بگذارند. یکیشان رفت، باقی هم بروند. روشنفکرها هم، روشنفکرهای اسلامی روشنفکرهای وارداتی را کنار بزنند. غربزدهها را کنار بگذارند؛ عدهشان خیلی زیاد هم نیست، اما #فضولیشان_زیاد_است؛ عده زیاد نیست، ادعایشان زیاد است! خود قشر روشنفکر متعهد اسلامی برای خاطر خدا، برای خاطر اسلام، برای خاطر استقلال کشور، برای خاطر حفظ آزادی، این روشنفکر متعهد اسلامی، آنهایی را که در بینشان پیدا میشود که نق میزنند و میخواهند نگذارند کارها پیش برود، اینها را کنار بزنند. التماس دعا دعا بکنند پیش گوششان، بروند به اروپا باز سر عیاشیای که میکردند! حالا آمدهاند...
آنهایی که فضولی میکنند، آنها را کنار بگذارند
امام خمینی (ره)؛ 25 خرداد 1358
🆔 @QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مفهوم مدلسازی اقتصادی
با سلام
سه جلسه #اقتصاد_خرد۲ و یک جلسه #کلیات_اقتصاد در سامانه آموزش بارگذاری شد.
کلاس اقتصاد خرد۲ امروز برگزار نمیشود.
با سلام
#نظام_اقتصادی_اسلام از منظر آیت الله هادوی تهرانی | ارائۀ آقای روح اله حجازی جوشقانی
در سامانه اموزش بارگذاری شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❎ غارت فروشگاه ها در قزاقستان در پی شوک درمانی دو برابر شدن قیمت گاز مایع
❇️ اعتراضات در پی سیاست شوک درمانی دو برابر شدن قیمت گاز مایع در اول سال نو میلادی ۲۰۲۲ رخ داد.
🔹کنترل شهر آلماتی قزاقستان کاملا از دست نیرو های ارتش این کشور خارج شده است،
🔹بانک ها مغازه ها و فروشگاه ها در شهر غارت شده اند،.
🔹پوتین دستور آماده سازی کمک فوری به قزاقستان را صادر کرده است.
❇️ اغتشاشات قزاقستان یکی از جدیدترین نمونه ها از نتایج اجرای سیاستهای #شوک_درمانی قیمتی #بچههای_شیکاگو بیخ گوش ماست، کاش ما چشمهایمان را باز کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهداف و آینده ایران از نگاه محققان و اندیشمندان صهیونیست . حتما ببینید ، این همان حقیقتی است که بسیاری از مردم ایران از آن غافل اند و به چیزی بیش از مسائل سطحی و شایعات و سیاه نمایی ها توجه نمیکنند . اما آنها که از بیرون و با نگاه کلان می نگرند و پژوهشکده تاسیس میکنند برای شناخت این مکتب و این کشور و این انقلاب خوب فهمیده اند که ماجرا از چه قرار است . بوی الرحمن تمدن منحط غرب بلند شده و چیزی به طلوع خورشید انسانیت باقی نمانده . بشریت تا ابد مدیون ملت ایران خواهد بود .
هدایت شده از ساخت ایران|حسین مهدیزاده
ممنون میشوم اگر در انتقال این پیام به اهلش بنده را یاری کنید
@social_theory
با سلام خدمت دانشجویان #کلیات_اقتصاد
سوالات امتحانی در چهار محور کلی تنظیم شده:
محور اول: مسئله اساسی در دانش اقتصاد
محور دوم: زمینههای فکری و عینی پیدایش دانش اقتصاد مدرن
محور سوم: نحوۀ مواجهه ایرانیان با دانش اقتصادی غرب
محور چهارم: پیامدهای نگاه اقتصادی مدرن برای انسان
⚠️ناظر بر مطلب فقه الاقتصاد دانشگاه شیکاگو
بسیاری از افراد آن را از پایه بی اساس
و توهم و پرت و پلا خواندند.
اینجا در قالب یک رشته توییت اطلاعات مستند را از تاریخچه خود سایت دانشگاه شیکاگو نقل میکنم.
این دانشگاه توسط انجمن باپتیست ها(دومین گروه بزرگ مذهبی آمریکا) و غول نفتی جان دی راکفلر تاسیس شده است.
راکفلر این کمک مالی را بهترین سرمایه گذاری که تا به حال انجام داده است میداند.
قضاوت این جمله با شما
این هم سند حوزه ی علمیه شیکاگو که در دانشگاه شیکاگو و کنار کلیسای راکفلر قرار دارد.
شاید براتون جالب باشد که موقعیت فعلی دپارتمان اقتصاد دانشگاه شیکاگو
با نام موسسه تحقیقاتی بکر-فریدمن
در ساختمان قبلی حوزه علمیه شیکاگو قرار نلسون رابرت اقتصاددان امریکایی در سال ۲۰۰۱ کتابی را منتشر می کند
با عنوان "اقتصاد به عنوان دین؛ از ساموئلسون تا شیکاگو و فراتر از آن"
و در آن به فقه الاقتصاد دانشگاه شیکاگو می پردازد. او معتقد است اقتصاد اساسا برگرفته از دین است تا اینکه بخواهد علم باشد.
اما چند نکته:
تمام مطالبی که راجع به اقتصاد اسلامی و مکتب شیکاگو نوشته شد تماما دارای رفرنس بود.
رفرنس های مکتب شیکاگو تماما از سایت دانشگاه شیکاگو یا منابع وابسته به آن گرفته شد.
متاسفانه منتقدین تاب چند نکته ی علمی از منابع خود را نیز نداشتند.
بعدها نگویید آزادی بیان
و نگویید که بحث علمی کنیم
یا نگویید این بحث ها ایدئولوژیک است.
زیرا هم تاب چند کلمه درباره اقتصاد اسلامی را نداشتید
هم با هر بحث علمی عبارات خارج از ادب به کار بردید
و هم بحث های شما نیز ایدئولوژیک است.
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
جلسه دفاعیه دکتری با موضوع:
خلق پول از منظر مالکیت در اقتصاد اسلامی
امروز ساعت ۱۵
دانشجویانی که وقت دارند حتما شرکت کنند
https://vc.isu.ac.ir/ch/econ-thesis
با سلام خدمت دانشجویان گرامی
چند نکته دربارۀ امتحانات
🔸 کسانی که به هر دلیلی موفق به بارگذاری سوالات در سامانه نمیشوند، سوالها را در همین ایتا برای من بفرستید، من آنها را لحاظ خواهم کرد و نگران نباشید البته پاسخها باید در ساعت امتحان ارسال شده باشد.
🔸 نیازی به تایپکردن پاسخ سوالات نیست، اما اگر دستتان تند است و پاسخها کوتاه، این کار بهتر است. وگرنه در برگهای خوانا و با خط درشت پاسخهای خود را بنویسید. حتما و حتما اسم خودتان و نام امتحان را در بالای هر برگه بنویسید.
موفق باشید.
هدایت شده از اندیشکده قصد
⚜️ برای رفع بیماریهای مزمن اقتصادی باید به ظرفیتهای اقتصاد اسلامی اعتماد شود.
🎙 پروفسور مسعود درخشان
🔹پروفسور درخشان در مراسم اختتامیه ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی اظهار داشتند:
✅ رئیس جمهور محترم باید استفاده از #نسخههایـلیبرالیـاقتصاد را که از طریق دانشگاه هایی مانند دانشگاه #صنعتی_شریف و #پژوهشکده_حکمرانی آن برای کشور پیچیده میشود را کنار بگذارند و با اعتماد به ظرفیتهای اقتصاد اسلامی برای حل بیماری های مزمن اقتصاد ایران، فرصت استفاده از نسخه های اقتصاد اسلامی در دستگاه اقتصادی کشور را ایجاد کند.
✳️ برای نوآوری و باز کردن گرههای علمی مقالهمحوری جواب نمی دهد و نباید تصور نمود که همه نیازهای علمی کشور با سرمایه گذاری روی تولید انبوه مقاله پاسخ داده خواهد شد.
🔸 مجمع عالی علوم انسانی اسلامی باید نقش راهبر پژوهشی را در علوم انسانی اسلامی بازی کند و به اقتضائات سیستم نوآوری علمی که در کشورهای دیگر تجربه شده است، توجه بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، از مجمع توقع می رود که با برگزاری نشست های درجه یک با حضور نخبگان علمی کشور، خود را از انحصار تولید مقاله خارج نموده راه های تازه را برای نوآوری علمی نبندد.
#پروفسورـدرخشان
#نوآوریـعلمی
#گرهـمقالهـمحوری
#چاهـنسخههایـلیبرالی
💠 @QasdWay
نقش تربیت اقتصادی در تحولات اقتصادی
🔸در این ارائه، از دو جهت به بررسی نقش تربیت در اقتصاد پرداختم:
🔸بخش اول، مربوط به تربیت نخبگانی بود، یعنی جایی که تربیت اقتصادی نظریهپردازان و متفکران، بر محصول فکر آنها یعنی نظریات اقتصادی تأثیر میگذارد. در این حوزه به ذکر برخی از شواهد تاریخی پرداختم.
🔸در بخش دوم، به نقش تربیت عمومی اقتصادی در شکلگیری و تحول پدیدههای اقتصادی پرداختم؛ اینکه چگونه تربیت اقتصادی عموم مردم، میتواند اقتصاد رو به رشد را متوقف و سرنگون کند و برعکس.
https://www.aparat.com/v/CRcs3