eitaa logo
دکتر علی سعیدی
2هزار دنبال‌کننده
471 عکس
243 ویدیو
121 فایل
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی قم | استادیار گروه اقتصاد اسلامی https://qom.ac.ir/saeedi ارتباط: @a_saeedi
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام خدمت همۀ دانشجویان سال تحصیلی جدید را خدمت همۀ عزیزان تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم ترم خوبی را با هم داشته باشیم.
کلاس ۲ امروز ساعت ۴ برگزار می‌شود، انشاءالله.
با سلام خدمت دانشجویان ۲ جلسه اول امروز برگزار نمی‌شود. جلسه ساعت ۱۶ برگزار می‌شود انشاالله
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔰 اولین پیش‌نشست بین‌المللی همایش مردمی‌سازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی؛ ❇️با موضوع 🔸 «الگویی جدید برای توسعه تعاونی‌ها»، با ارائه ♦️ تی گنزا، مدیر مؤسسه دموکراسی اقتصادی اسلوونی، و نقد 1️⃣ دکتر علی نعمتی و 2️⃣ دکتر علی مصطفوی ثانی ⏰ چهارشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۵. 🔗 لینک ورود:‌ http://vroom.um.ac.ir/ishm ✅ پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی ✅ هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی 💠 @QasdWay
هدایت شده از اندیشکده قصد
⚜️ ابهامات در مفاهیم سرمایه، سرمایه‌دار و سرمایه‌داری (۲) در زبان و ادبیات فارسی ✍️ پروفسور مسعود درخشان 🔸 به کارگیری این اصطلاحات در جایگاه نامناسب، موجب شد که از آن به بعد، به هر کلامی و هر موضع‌گیری و هر تحلیلی در خصوص ویژگی‌های نظام سرمایه‌داری، بحران‌های ذاتی نظام سرمایه‌داری، تحولات آتی این نظام، تعارض طبقه سرمایه‌دار و طبقه کارگر، استثمار و نظایر آن بلافاصله برچسب سوسیالیستی یا مارکسیستی زده شود. 🔹 در ترجمه کاپیتالیست به سرمایه‌دار و کاپیتالیسم به سرمایه‌داری، سؤالات و ابهامات متعددی مطرح می‌شود. زیرا آنچه از واژگان سرمایه‌دار و سرمایه‌داری در زبان فارسی مراد می‌شود با واژگان کاپیتالیست و کاپیتالیسم در مکتوبات اقتصادی مغرب زمین تفاوت‌های جدی دارد. در زبان فارسی، سرمایه‌داری به معنای «سرمایه داشتن و سرمایه‌دار بودن» و نیز «مالداری و ثروتمندی» است. در لغت‌نامه دهخدا، سرمایه‌دار، «صاحب سرمایه، دارای سرمایه، پولدار و ثروتمند» تعریف شده است. همچنین، سرمایه به معنای..... 🔹 سرمایه‌داری در این تعاریف، مطلقا به معنای «نظام اقتصادی» نیست و لذا اگر کاپیتالیسم را به سرمایه‌داری در معنای فوق الذکر ترجمه کنیم قطعا به خطا رفته‌ایم. از این رو، نویسنده در مواردی، برای پرهیز از این ابهام، از واژه «سرمایه‌مداری» برای ترجمه کاپیتالیسم استفاده کرده است. زیرا که در این نظام، سرمایه ‌مدارِ تنظیم امور اقتصادی است و سرمایه مبنای رشد اقتصادی است و سرمایه‌گذاری عامل رشد اقتصادی است..... 🔰مطالعه ادامه این مطلب کوتاه در سایت قصد: http://profderakhshan.qasd.ir/articles/599#start 💠@QasdWay
هدایت شده از اندیشکده قصد
⚜️ ابهامات در مفاهیم سرمایه، سرمایه‌دار و سرمایه‌داری (۲) در زبان و ادبیات فارسی 🔹 در ترجمه کاپیتالیست به سرمایه‌دار نیز ابهام‌های زیادی وجود دارد. واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی گاه به صورت اسم به کار می رود و مراد از آن کسی است که صاحب سرمایه بوده و یا آنکه ثروتمند باشد. در این معنا، واژگان سرمایه‌دار یا صاحب سرمایه مطلقا منحصر به نظام کاپیتالیسم نیست بلکه این واژگان را می‌توان برای هر فردی که صاحب سرمایه و ثروت در هر عصری و برای هر نظامی است به کار برد. ناگفته نماند که واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی همچنین به فردی اطلاق می شود که از نظام کاپیتالیسم حمایت می‌کند، همچون سوسیالیست که به فردی گفته می شود که حامی نظام سوسیالیسم است. واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی گاه به صورت قید به کار می‌رود و مراد از آن، نظامی است که بر مبنای کاپیتالیسم استوار است، مانند «نظام کاپیتالیستی» یا «اقتصاد کاپیتالیستی». ✳️ امروزه از واژگان سرمایه‌دار و سرمایه‌داری در زبان محاوره‌ای، در رسانه‌ها، در مجامع علمی و دانشگاهی و در حوزه‌های علمیه برداشت‌های متفاوتی می‌شود و لذا بر ابهامات موجود در مفاهیم واقعیِ این اصطلاحات می‌افزاید. متأسفانه این ابهامات در تحلیل‌های اقتصاد اسلامی وارد شده است و طیف گسترده‌ای از تحلیل‌های نادرست را به دنبال داشته است. ✳️ در یک سوی این طیف، سازگاری اقتصاد اسلامی با سرمایه‌داری مطرح است و در سوی دیگر این طیف ضرورت اجتهاد نسبت به «کل نظام سرمایه‌داری» به منظور استنباط احکام فقهی در خصوص نظام سرمایه‌داری مورد تأکید قرار گرفته است. این همه، محصول عدم دقت کافی در مفهوم «سرمایه‌داری» است که برای ترجمه «کاپیتالیسم» به کار رفته است. 🔸 حاصل آنکه مفاهیمی چون کاپیتالیست و کاپیتالیسم بعد از انقلاب صنعتی در اروپا شکل گرفت و در فرایند رشد سریع صنعتی و ظهور بحران های بزرگ کارگری در کشورهای صنعتی مانند انگلستان، فرانسه و آلمان به سرعت در محافل علمی و سیاسی آنجا رواج یافت. بعد از پیروزی انقلاب کارگری 1917 روسیه و استقرار حکومت کمونیستی در آن کشور، این اصطلاحات به ایران وارد شد و برخی نویسندگان، یا به اصطلاح آن زمان «روشنفکران»، بدون آگاهی از مفاهیم واقعی و بدون توجه به فرایند تاریخی شکل‌گیری آنها، این اصطلاحات را به ترتیب به سرمایه‌دار و سرمایه‌داری ترجمه کردند غافل از آنکه سرمایه‌دار و سرمایه‌داری اساسا به لحاظ تاریخی بار ارزشی منفی در ادبیات فارسی نداشته است. ⭕️ بی دلیل نیست که بعد از سپری شدن یک قرن، هنوز اکثر مدرسان و پژوهشگران علوم انسانی در کشور این مفاهیم را نقادانه بررسی نکرده‌اند و حتی برخی معتقدند که اقتصاد اسلامی هیچ تعارضی با کاپیتالیسم ندارد زیرا که اسلام با سرمایه داری (به معنای داشتن سرمایه) مخالف نیست. ✅ در پایان نیز نباید این نکته مغفول بماند که سوسیالیسم و کمونیسم و شعارها و مفاهیم آنها حاصل مجادله و مناقشه فکری با نظام کاپیتالیسم یا سرمایه‌داری صنعتی بود که بعد از انقلاب صنعتی در اروپا شکل گرفت و اساسا ربطی به نظام اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور ما در اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم ندارد. ✅ متأسفانه، به کارگیری این اصطلاحات در جایگاه نامناسب، موجب شد که از آن به بعد، به هر کلامی و هر موضع گیری و هر تحلیلی در خصوص ویژگی‌های نظام سرمایه داری، بحران های ذاتی نظام سرمایه داری، تحولات آتی این نظام، تعارض طبقه سرمایه‌دار و طبقه کارگر، حتی به کار گیری اصطلاحاتی همچون سرمایه داری صنعتی، سرمایه داری تجاری و سرمایه داری مالی، استثمار و نظایر آن بلافاصله بر چسب سوسیالیستی یا مارکسیستی زده شود و تحلیل گران و کاربران این مفاهیم و اصطلاحات را سوسیالیست و مارکسیست بنامند و آنان را در گروه ماتریالیستها و ملحدان و معاندان با ادیان الهی طبقه‌بندی کنند. ✳️ این، قوی‌ترین سلاحی است که مدتهاست لیبرالیست‌ها و طرفداران نظام سرمایه‌داری عليه ناقدان خویش به کار می‌برند و متأسفانه تحلیل‌گران اقتصاد اسلامی نیز به این حیله و حربه و ریشه‌یابی آن توجه کافی مبذول نکرده‌اند. 🔰برای مطالعه ادامه این مطلب و دیگر مطالب اقتصادی به لینک زیر در سایت قصد مراجعه نمایید: 🔗 http://profderakhshan.qasd.ir/articles/599#start 💠@QasdWay
این دو مطلب اخیر را همه دانشجویان به‌ویژه دانشجویان مطالعه کنند.
یانیس واروفاکیس در کتاب حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد جمله جالبی دارد: دلیل من برای نوشتن این کتاب، این اعتقاد راسخ بود که: اقتصاد خیلی مهمتر از آن است که آن را به اقتصاددانان بسپاریم... هر چه الگوهای اقتصادی علمی‌تر می‌شوند، رابطه کمتری با اقتصاد واقعی و موجود جهان پیدا می‌کنند. ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
خلاصه ای از کتاب حرف های با دخترم درباره اقتصاد را از لینک زیر در کست باکس بشنوید. https://castbox.fm/vb/425212878 ☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
با سلام خدمت دانشجویان ۲ جلسه آنلاین امروز برگزار .
بدون شرح! 😂😂😂
با سلام خدمت دانشجویان محترم کلاس امروز به صورت آفلاین در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
خردورزی - شماره 10 - اقتصاد - کم حجم.pdf
30.44M
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 💠 موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: 🔸دهمین شماره مجله خردورزی ⭕️ درآمدی بر ، نقد ناقدان 🔰در این شماره از مجله خواهید خواند: 📌 در حوزه و در دانشگاه، جریان‌شناسی مواجهه مکاتب نظری علوم انسانی با اقتصاد اسلامی. 📌جنگ‌های نوین اقتصادی و انگاره‌های ذهنی مانع تولید، بررسی دشمن در عرصه‌های مختلف اقتصادی. 📌، اصلی‌ترین مانع پیشرفت اقتصاد؛راهکارها و راهبردهای اقتصادی برون‌رفت ازمعضالت اقتصادی. 📌، بیماری هلندی مانع تولید؛ بررسی انگاره‌های ذهنی مانع تولید. 📌افسانه علم اقتصاد؛ نقد تحصیلات و دانش اقتصاد. و.... •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• لینک شماره دهم خردورزی: 💢fekrat.net/?p=5449 لینک شماره نهم خردورزی: 💢fekrat.net/4882/ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
با سلام خدمت تمامی دانشجویان محترم مطالعه مطالب این نشریه را به همه شما به ویژه علاقمندان به اقتصاد اسلامی پیشنهاد میکنم.
برای دانشجویان مقاله‌ای در این مجله از بنده به چاپ رسیده است تحت عنوان «افسانه علم اقتصاد» به بهترین نقد از این مقاله ۵ نمره به عنوان فعالیت کلاسی تعلق می‌گیرد.
⭕️ مسعود نیلی، مشاور اقتصادی حسن روحانی: از نظر تورم هیچ زمانی را به اندازه امروز خطرناک نمیبینم. متوقف کردن روند تورم، در گرو اتخاذ تصمیمات محبوبیت زداست استاد! وضع امروز اقتصاد، نتیجه نزدیک به 2000 روز مشاوره های شما به روحانی بود. ژست قهرمانانه نگیر، شما خودت عامل وضع موجودی ✍ مهدی مهرپور 🚨 به خبرخاص بپیوندید 👇👇👇 👈 لینک عضویت https://chat.whatsapp.com/GAJR8v7WtvZJvOypFo58e0
با سلام خدمت دانشجویان با توجه به اینکه تعدادی از دانشجویان ورودی جدید، تازه به کلاس ما اضافه شده‌اند، فردا کلاس برگزار نمی‌شود تا دوستان جدید بتوانند سریعتر خودشان را به کلاس برسانند. انشاالله از هفته آینده ادامه مباحث را دنبال می‌کنیم.
با سلام خدمت دانشجویان کلاس امروز به صورت آنلاین برگزار .
با سلام خدمت دانشجویان ۲ کلاس امروز به صورت آنلاین برگزار .
جلسۀ جبرانی اقتصاد خرد ۲ در سامانه بارگزاری شد.
نوام چامسکی: آینده‌ای قابل زندگی و عاری از تغییرات فاجعه بار آب و هوایی امکان پذیر است. ما تنها باید با میلیارد‌رهایی که در این راه ایستاده اند و مانعی برای تحقق آن هستند مقابله کنیم. "جو بایدن" رئیس جمهوری امریکا از اوپک خواسته تولید خود را افزایش دهند تا باعث کاهش قیمت سوخت در امریکا و در نتیجه بهبود موقعیت و محبوبیت او در میان مردم شود. فاجعه زیست محیطی به سبب کلیت نظام اجتماعی - اقتصادی مبتنی بر تولید برای کسب سود و رشد رخ داده است. باید حرکتی به سوی جامعه‌ای آزادتر و عادلانه‌تر داشته باشیم جایی که در آن تولید برای رفع نیاز باشد و نه برای سودورزی، روزی که کارگرانی را داشته باشیم که بتوانند زندگی خود را کنترل کنند نه آن که تحت فرمان کارفرمایان شان باشند. نظام اقتصادی در چهار دهه اخیر ویرانگر بوده است. این نظام هجمه بزرگی بوده که منجر به رشد عظیم نابرابری و حمله به دموکراسی و محیط زیست شده است. ما مجبور نیستیم درون چارچوب نظامی زندگی کنیم که در آن قوانین مالیاتی تغییر کرده تا میلیارد‌رها مالیات کم تری را نسبت به دیگر شاغلان بپردازند. ما مجبور نیستیم درون شکلی از سرمایه داری دولتی زندگی کنیم که در آن ۹۰ درصد به نفع چند درصد دیگر غارت شده باشند. روش‌هایی برای اصلاح نظام موجود اساسا در چارچوب نهاد‌های موجود وجود دارند. این نهاد‌ها باید دچار تغییر شوند، اما این کار باید در یک بازه زمانی طولانی مدت رخ دهد. پرسش این است که آیا می‌توانیم در چارچوب نهاد‌های سرمایه داری دولتی با شدت توحش کم‌تر از فاجعه آب و هوایی جلوگیری کنیم؟ من فکر می‌کنم ما می‌توانیم، آینده‌ای قابل زندگی تر، بدون آلودگی، بدون ترافیک با کار سازنده‌تر و مولد و مشاغل بهتر امکان پذیر است. اما موانعی در این مسیر وجود دارد. صنایع سوخت فسیلی، بانک ها، موسسات مالی بزرگ که برای به حداکثر رساندن سود طراحی شده اند. اظهارات "میلتون فریدمن" استاد اقتصاد نئولیبرال مبنی بر این است که شرکت‌ها هیچ مسئولیتی در قبال مردم یا نیروی کار ندارند و مسئولیت کلی آنان به حداکثر رساندن سود برای عده معدودی است. از سوی دیگر، با رویکردی غیر اخلاقی مواجه هستیم. زباله‌ها در حیاط خلوت امریکایی‌ها دفن نمی‌شوند بلکه به سومالی می‌روند کشوری که نمی‌تواند از خود محافظت کند. اتحادیه اروپا زباله‌های اتمی و سایر آلاینده‌های های خود را در سواحل سومالی تخلیه می‌کند و به مناطق ماهیگیری و صنایع محلی آسیب می‌رساند. اگر به استفاده از سوخت‌های فسیلی پایان ندهیم به نقطه‌ای غیر قابل بازگشت خواهیم رسید کسانی که کم‌ترین مسئولیت در ایجاد بحران برعهده دارند بیش ترین آسیب را خواهند دید. بنگلادشی‌ها از طوفان آسیب خواهند دید و ساکنان هندوستان با افزایش دمای هوا در تابستان زندگی شان غیر قابل تحمل خواهد شد. اخیرا گزارش‌هایی توسط زمین شناسان اسرائیلی منتشر شده که دولت آن کشور را به دلیل عدم توجه به تاثیر سیاست‌هایی که دنبال می‌کند از جمله توسعه میادین گازی تازه در دریای مدیترانه محکوم می‌کند. این سیاست‌ها باعث افزایش دمای دریای مدیترانه در طول تابستان ظرف چندین دهه آینده می‌شود به گونه‌ای که دمای مدیترانه شبیه یک جکوزی خواهد شد و دشت‌های کم ارتفاع آن ناحیه زیر آب خواهند رفت. ریشه این بی عدالتی در مدل‌های اقتصادی است که صرفا هزینه – فایده را مدنظر قرار می‌دهند. این اصل اقتصاد نئوکلاسیک است. ما حق نداریم با زندگی مردم جنوب آسیا، آفریقا و یا مردم جوامع آسیب پذیر ایالات متحده قمار کنیم. تفاوت قابل توجهی بین فیزیکدانان و اقتصاددانان وجود دارد. فیزیکدانان نمی‌گویند بیایید آزمایشی را انجام دهیم که ممکن است جهان را نابود کند تا ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد، اما اقتصاددانان این کار را انجام می‌دهند. نظریه اقتصادی نئوکلاسیک در اوایل دهه ۸۰ میلادی قدرت گرفت و در دوره جیمی کارتر آغاز شد و با ریگان و تاچر در امریکا و بریتانیا شتاب گرفت و نتایج ویرانگر آن سیاست بعدا مشخص شد شعار آنان این بود: مشکل دولت است. در نتیجه اجرای این سیاست تمرکز قدرت در دست نهاد‌های خصوصی قرار گرفت که هیچ پاسخگویی‌ای به مردم ندارند. با پیروی از دستورالعمل‌های فریدمن آنان هیچ مسئولیتی در قبال جامعه احساس نمی‌کنند و تنها به فکر سود اندوزی خود هستند. تاچر که اصولا به چیزی به نام جامعه باور نداشت و تنها از "افراد اتمیزه شده که به نوعی در بازار مدیریت می‌شوند" یاد می‌کرد. البته او اشاره نکرد که برای ثروتمندان و قدرتمندان جوامع زیادی وجود دارند. سازمان‌هایی مانند اتاق بازرگانی و نهاد‌های تجاری دیگر. در مقابل، بیش‌تر مردم و نه ثروتمندان باید با خرابی‌های بازار مواجه شوند. امکان آینده‌ای عادلانه و پایدار وجود دارد و کار‌های زیادی می‌توانیم انجام دهیم البته تا پیش از آن که خیلی دیر شود. نوام چامسکی، زبان شناس و فیلسوف چپگرا منبع: مجله ژاکوبن
رابطۀ معکوس رشد نقدینگی و نرخ تورم در ایران در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۰ در کلاس #اقتصاد_کلان۲ در این باره بحث کرده بودیم. برای توضیحات بیشتر لینک زیر را ببینید: http://saeedi.qasd.ir/articles/596#start
با سلام خدمت دانشجویان درس کلاس امروز به صورت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.