هدایت شده از محسن قنبریان
✨ ریاضیسازی اقتصاد و مهندسی معکوس عدالت ✨
[بخش سوم]
🔶 نتیجه این رویکرد با علم اقتصاد نهفقط سکولار شدنش از جهات مکتبی عدالتخواهانه اسلام بود که حتی دیالوگ اقتصاد با سایر علوم اجتماعی-سیاسی را حذف کرد. خروجی شد پرورش تکنیسینهایی بدون تفکر انتقادی و با استفاده حداکثری از مدلهای ریاضی بجای بررسیهای پیچیدگیهای فرهنگی- اجتماعی.
🔶 البته برای دولتمردان ناآگاه از این پیچیدگیها و فارغ از مطالعات علوم انسانی چنین اقتصاد ریاضیای که کل محیط را یک سیستم مکانیکی میکرد قابلفهمتر و پذیرفتنیتر بود.
از نوشتن #برنامه_سوم_توسعه به اینسو حضور فارغالتحصیلان این مکتب با تأویل گرایی اقتصاد به ریاضیات در نهادهای تصمیمسازی و برنامهریزی بهوضوح روشن است. برای نمونه:
دکتر نجفی، رئیس سازمان برنامهوبودجه و همزمان استاد دانشکده علوم ریاضی شریف!
دکتر عارف، معاون اول و رئیس سازمان مدیریت و همزمان استاد دانشکده برق شریف!
مهندس ترکان، دانشآموخته مکانیک شریف و رئیس وقت سازمان گسترش نوسازی صنایع!
دکتر نیلی، دانشآموخته مهندسی صنایع شریف و رئیس موسسه نیاوران و معاون اقتصادی سازمان برنامه و سرپرست کمیته خصوصیسازی در دولت! و.....
🔶 این مشرب فکری بهزودی از شریف به دهها دانشگاه دیگر هم سرایت یافت و غیر از رشته مهندسی سیستمهای اقتصادی- اجتماعی به تأسیس رشته MBA درزمینه مدیریت هم انجامید که غیر از گسترش در آموزش عالی، دورههای متعدد برای مدیران اجرایی کشور را در پی داشت. این رشته نیز همان نقیصه رشته مهندسی سیستمهای اقتصادی دچار بود. یعنی فقدان پشتوانه علوم انسانی و مطالعات تاریخی و علوم اجتماعی و مردمشناسی.
🔶 پیامد آن «مهندسی اقتصادی» و این «مدیریت ریاضی» شده است این اعتراف آقای جهانگیری (از همین تیم) درباره نتایج برنامههای توسعه: «توسعهای که ما انجام داده باشیم ولی رضایت مردم در آن نبوده باشد، توسعه نیست. توسعه وقتی معنی پیدا میکند که مردم از آن تبعیض، نابرابری و بیعدالتی متوجه نشوند».
💢 حزب اللهیزه کردن مهندسی اقتصادی!
🔷 غلبه نگاه مهندسی به علوم انسانی مبدأ مشکلاتی میشود که با جایگزینی نیروهای حزباللهی و انقلابی بجای تکنوکراتها حل نمیشود.
افراد و گروههای زیادی از نیروهای انقلابی و دغدغهمند عمدتاً از رشتههای فنی و با رویکرد افزایش کارآمدی به ارائه برنامه در عرصههای مختلف مشغولاند. بسیاری از آن حوزهها محیط مشترک اقتصاد و عدالت است و پشتوانههای مسلکی وهم علوم انسانی میخواهد. طرحهای کارآمد و چشمنواز برای حل مشکلات بخشی نباید ذوقزدگیای را موجب شود و توالی فاسد بلندمدت این دوری از مبانی نظری را اهمال کند.
📌 بهطور واضح تفاوتی در رویکردهای برخی کاندیداهای انتخاباتی ۱۴۰۰ با دوره۹۲و۹۶ پیدا بود. مثلاً دکتر جلیلی ۱۴۰۰ ایتانیتر و جلیلی ۹۲ مکتبیتر بود. آقایان قاضیزاده هاشمی، زاکانی و رئیسی نیز در طیف کمرنگتر همین رویکرد بودند. این فعالیتهای بخشی در ذیل یک نظریه جامع از عدالت و پیشرفت است که در بلندمدت هم نتایج خوب به بار میآورد.
✍️ «حجتالاسلام محسن قنبریان»
#عدالت_چرا_دولت_ها_نتوانستند #دولت_عدالتخواه #علم_اقتصاد #دانشگاه #مهندسی_اقتصادی #محسن_قنبریان #قنبریان #گرای_عدالت
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برشی از اسراف و تبذیر پهلویها
🔶 بین دو مسئلۀ شوم اقتصادی تزاحم پیدا شده است: تورم و رکود. کسانی که اولویت را به تورم میدهند با توصیۀ سیاستهای انقباضی مالی و پولی توأمان (که این توأمان بودن خیلی مسئله را حاد و فاجعهآمیز میکند!) باعث تشدید رکود و بیکاری میشوند و نهایتاً دولتها برای جبران این مسئله، از روی ناچاری، «مجبور» به کسری بودجه بیشتر و خلق پول بیشتر میشوند و این امر، توصیۀ سیاستهای انقباضی توسط آن دسته از اقتصاددانان را تشدید میکند و نتیجه همین شده است که الآن میبینیم: تشدید رکود اقتصادی همراه با تورمهای بالا!
🔶جالب است که در همین اقتصاد رایج و در نظریات اقتصاددانان مشهور، همواره در شرایط رکود تولید، استفاده از سیاستهای انبساطی توصیه میشود و در این زمینه اختلاف نظری وجود ندارد.
🔶 سیاستهای انبساطی چه پولی و چه مالی، همواره و به هر صورت باعث تشدید تورم نمیشود.
🔶 براساس نمودار فوق، در بین سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۰، افزایش نقدینگی نهتنها باعث تورم نشده است که حتی تورم کاهش هم پیدا کرده است. جالب است که در این دوره، رشد اقتصادی بیشتر از سایر دورهها بوده است.
🔶 بنابراین، هم بهلحاظ نظری و هم بهلحاظ تجربی در اقتصاد ایران، سیاستهای انبساطی چه پولی و چه مالی و چه توأمان، میتواند باعث رونق و کاهش تورم بهصورت همزمان شود.
🔶 بنابراین، میتوان مسئله را جور دیگری دید: انبساط پولی و مالی و جهتدهی آن به سمت تولید بیشتر.
🔶 مسئلۀ اصلی ما، چگونگی هدایت نقدینگی و مخارج دولت به سمت تولید است نه فشار آوردن بر دولت برای انقباض بیشتر و نهایتا رکود تورمی شدیدتر!
🆔 @DrSaeedi
♦️مرکز آمار: فاصله طبقاتی زیاد شد
🔹تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران، در سال ١٣٩٩ ضریب جینی خانوارهای کل کشور ٠,۴٠٠۶ است که در مقایسه با سال قبل ٠.٠٠۱۴ افزایش نشان میدهد.
🔹همچنین ضریب جینی خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٠.٣٨٣۵ و ٠.٣۵٩٠ است که نسبت به سال قبل به ترتیب ٠.٠٠٠٨ و ۰.۰۰۵۱ افزایش دارد.
@AkhbareFori
🆔 @DrSaeedi
🎥 صحبت صدر ۶
💠 گفتوگوی زنده اینستاگرامی
درباره آثار و اندیشههای شهید صدر
💠 بانکداری اسلامی از منظر شهید صدر
🔹دکتر تاراس چرنینکو (اقتصاددان و اسلامشناس)
🔹دکتر علی سعیدی (هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم)
🕰 چهارشنبه ۱۰ شهریور، ساعت ۱۸:۳۰
📱صفحهی رسمی پژوهشگاه تخصصی شهید صدر در اینستاگرام
🆔 @shahidsadr
🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای فروش نفت و تعلل دولت روحانی
🔹رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس: به زنگنه گفتم چرا نفت نمیفروشید، گفت نمیتوانیم؛ درصورتی که نفت را به راحتی میتوانیم بفروشیم.
🏴 @Roshangari_ir
با سلام خدمت همۀ دانشجویان
سال تحصیلی جدید را خدمت همۀ عزیزان تبریک عرض میکنم.
امیدوارم ترم خوبی را با هم داشته باشیم.
با سلام خدمت دانشجویان #اقتصاد_خرد۲
جلسه اول امروز برگزار نمیشود.
جلسه ساعت ۱۶ برگزار میشود انشاالله
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔰 اولین پیشنشست بینالمللی همایش مردمیسازی اقتصاد و اقتصاد مقاومتی؛
❇️با موضوع
🔸 «الگویی جدید برای توسعه تعاونیها»،
با ارائه
♦️ تی گنزا، مدیر مؤسسه دموکراسی اقتصادی اسلوونی،
و
نقد
1️⃣ دکتر علی نعمتی و 2️⃣ دکتر علی مصطفوی ثانی
⏰ چهارشنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۵.
🔗 لینک ورود: http://vroom.um.ac.ir/ishm
✅ پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی
✅ هیئت اندیشهورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی
💠 @QasdWay
هدایت شده از اندیشکده قصد
⚜️ ابهامات در مفاهیم سرمایه، سرمایهدار و سرمایهداری (۲) در زبان و ادبیات فارسی
✍️ پروفسور مسعود درخشان
🔸 به کارگیری این اصطلاحات در جایگاه نامناسب، موجب شد که از آن به بعد، به هر کلامی و هر موضعگیری و هر تحلیلی در خصوص ویژگیهای نظام سرمایهداری، بحرانهای ذاتی نظام سرمایهداری، تحولات آتی این نظام، تعارض طبقه سرمایهدار و طبقه کارگر، استثمار و نظایر آن بلافاصله برچسب سوسیالیستی یا مارکسیستی زده شود.
🔹 در ترجمه کاپیتالیست به سرمایهدار و کاپیتالیسم به سرمایهداری، سؤالات و ابهامات متعددی مطرح میشود. زیرا آنچه از واژگان سرمایهدار و سرمایهداری در زبان فارسی مراد میشود با واژگان کاپیتالیست و کاپیتالیسم در مکتوبات اقتصادی مغرب زمین تفاوتهای جدی دارد. در زبان فارسی، سرمایهداری به معنای «سرمایه داشتن و سرمایهدار بودن» و نیز «مالداری و ثروتمندی» است. در لغتنامه دهخدا، سرمایهدار، «صاحب سرمایه، دارای سرمایه، پولدار و ثروتمند» تعریف شده است. همچنین، سرمایه به معنای.....
🔹 سرمایهداری در این تعاریف، مطلقا به معنای «نظام اقتصادی» نیست و لذا اگر کاپیتالیسم را به سرمایهداری در معنای فوق الذکر ترجمه کنیم قطعا به خطا رفتهایم. از این رو، نویسنده در مواردی، برای پرهیز از این ابهام، از واژه «سرمایهمداری» برای ترجمه کاپیتالیسم استفاده کرده است. زیرا که در این نظام، سرمایه مدارِ تنظیم امور اقتصادی است و سرمایه مبنای رشد اقتصادی است و سرمایهگذاری عامل رشد اقتصادی است.....
🔰مطالعه ادامه این مطلب کوتاه در سایت قصد:
http://profderakhshan.qasd.ir/articles/599#start
💠@QasdWay
هدایت شده از اندیشکده قصد
⚜️ ابهامات در مفاهیم سرمایه، سرمایهدار و سرمایهداری (۲) در زبان و ادبیات فارسی
🔹 در ترجمه کاپیتالیست به سرمایهدار نیز ابهامهای زیادی وجود دارد. واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی گاه به صورت اسم به کار می رود و مراد از آن کسی است که صاحب سرمایه بوده و یا آنکه ثروتمند باشد. در این معنا، واژگان سرمایهدار یا صاحب سرمایه مطلقا منحصر به نظام کاپیتالیسم نیست بلکه این واژگان را میتوان برای هر فردی که صاحب سرمایه و ثروت در هر عصری و برای هر نظامی است به کار برد. ناگفته نماند که واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی همچنین به فردی اطلاق می شود که از نظام کاپیتالیسم حمایت میکند، همچون سوسیالیست که به فردی گفته می شود که حامی نظام سوسیالیسم است. واژه کاپیتالیست در زبان انگلیسی گاه به صورت قید به کار میرود و مراد از آن، نظامی است که بر مبنای کاپیتالیسم استوار است، مانند «نظام کاپیتالیستی» یا «اقتصاد کاپیتالیستی».
✳️ امروزه از واژگان سرمایهدار و سرمایهداری در زبان محاورهای، در رسانهها، در مجامع علمی و دانشگاهی و در حوزههای علمیه برداشتهای متفاوتی میشود و لذا بر ابهامات موجود در مفاهیم واقعیِ این اصطلاحات میافزاید. متأسفانه این ابهامات در تحلیلهای اقتصاد اسلامی وارد شده است و طیف گستردهای از تحلیلهای نادرست را به دنبال داشته است.
✳️ در یک سوی این طیف، سازگاری اقتصاد اسلامی با سرمایهداری مطرح است و در سوی دیگر این طیف ضرورت اجتهاد نسبت به «کل نظام سرمایهداری» به منظور استنباط احکام فقهی در خصوص نظام سرمایهداری مورد تأکید قرار گرفته است. این همه، محصول عدم دقت کافی در مفهوم «سرمایهداری» است که برای ترجمه «کاپیتالیسم» به کار رفته است.
🔸 حاصل آنکه مفاهیمی چون کاپیتالیست و کاپیتالیسم بعد از انقلاب صنعتی در اروپا شکل گرفت و در فرایند رشد سریع صنعتی و ظهور بحران های بزرگ کارگری در کشورهای صنعتی مانند انگلستان، فرانسه و آلمان به سرعت در محافل علمی و سیاسی آنجا رواج یافت. بعد از پیروزی انقلاب کارگری 1917 روسیه و استقرار حکومت کمونیستی در آن کشور، این اصطلاحات به ایران وارد شد و برخی نویسندگان، یا به اصطلاح آن زمان «روشنفکران»، بدون آگاهی از مفاهیم واقعی و بدون توجه به فرایند تاریخی شکلگیری آنها، این اصطلاحات را به ترتیب به سرمایهدار و سرمایهداری ترجمه کردند غافل از آنکه سرمایهدار و سرمایهداری اساسا به لحاظ تاریخی بار ارزشی منفی در ادبیات فارسی نداشته است.
⭕️ بی دلیل نیست که بعد از سپری شدن یک قرن، هنوز اکثر مدرسان و پژوهشگران علوم انسانی در کشور این مفاهیم را نقادانه بررسی نکردهاند و حتی برخی معتقدند که اقتصاد اسلامی هیچ تعارضی با کاپیتالیسم ندارد زیرا که اسلام با سرمایه داری (به معنای داشتن سرمایه) مخالف نیست.
✅ در پایان نیز نباید این نکته مغفول بماند که سوسیالیسم و کمونیسم و شعارها و مفاهیم آنها حاصل مجادله و مناقشه فکری با نظام کاپیتالیسم یا سرمایهداری صنعتی بود که بعد از انقلاب صنعتی در اروپا شکل گرفت و اساسا ربطی به نظام اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور ما در اواخر قرن نوزدهم و اوائل قرن بیستم ندارد.
✅ متأسفانه، به کارگیری این اصطلاحات در جایگاه نامناسب، موجب شد که از آن به بعد، به هر کلامی و هر موضع گیری و هر تحلیلی در خصوص ویژگیهای نظام سرمایه داری، بحران های ذاتی نظام سرمایه داری، تحولات آتی این نظام، تعارض طبقه سرمایهدار و طبقه کارگر، حتی به کار گیری اصطلاحاتی همچون سرمایه داری صنعتی، سرمایه داری تجاری و سرمایه داری مالی، استثمار و نظایر آن بلافاصله بر چسب سوسیالیستی یا مارکسیستی زده شود و تحلیل گران و کاربران این مفاهیم و اصطلاحات را سوسیالیست و مارکسیست بنامند و آنان را در گروه ماتریالیستها و ملحدان و معاندان با ادیان الهی طبقهبندی کنند.
✳️ این، قویترین سلاحی است که مدتهاست لیبرالیستها و طرفداران نظام سرمایهداری عليه ناقدان خویش به کار میبرند و متأسفانه تحلیلگران اقتصاد اسلامی نیز به این حیله و حربه و ریشهیابی آن توجه کافی مبذول نکردهاند.
🔰برای مطالعه ادامه این مطلب و دیگر مطالب اقتصادی به لینک زیر در سایت قصد مراجعه نمایید:
🔗 http://profderakhshan.qasd.ir/articles/599#start
💠@QasdWay
این دو مطلب اخیر را همه دانشجویان بهویژه دانشجویان #نقد_نظریه_های_سنتی_اقتصاد مطالعه کنند.
یانیس واروفاکیس در کتاب حرفهایی با دخترم درباره اقتصاد جمله جالبی دارد:
دلیل من برای نوشتن این کتاب، این اعتقاد راسخ بود که:
اقتصاد خیلی مهمتر از آن است که آن را به اقتصاددانان بسپاریم... هر چه الگوهای اقتصادی علمیتر میشوند، رابطه کمتری با اقتصاد واقعی و موجود جهان پیدا میکنند.
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
خلاصه ای از کتاب حرف های با دخترم درباره اقتصاد را از لینک زیر در کست باکس بشنوید.
https://castbox.fm/vb/425212878
☘کانال تحلیل های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
با سلام خدمت دانشجویان محترم #نقد_نظریات_سنتی_اقتصاد
کلاس امروز به صورت آفلاین در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
خردورزی - شماره 10 - اقتصاد - کم حجم.pdf
30.44M
📍#اختصاصی
📰 #نشریه
✅پیشنهاد دانلود
💠 موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد:
🔸دهمین شماره مجله خردورزی
⭕️ درآمدی بر #اقتصاد_شناختی، نقد ناقدان #اقتصاد_اسلامی
🔰در این شماره از مجله خواهید خواند:
📌#سکولاریسم در حوزه و #اخباریگری در دانشگاه،
جریانشناسی مواجهه مکاتب نظری علوم انسانی با اقتصاد اسلامی.
📌جنگهای نوین اقتصادی و انگارههای ذهنی مانع تولید،
بررسی #نفوذ_هیبریدی دشمن در عرصههای مختلف اقتصادی.
📌#الیگارشها، اصلیترین مانع پیشرفت اقتصاد؛راهکارها و راهبردهای اقتصادی برونرفت ازمعضالت اقتصادی.
📌#دارسی، بیماری هلندی مانع تولید؛ بررسی انگارههای ذهنی مانع تولید.
📌افسانه علم اقتصاد؛ نقد تحصیلات #آکادمیک و #ژورنالیسم دانش اقتصاد.
و....
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت
#اقتصاد
#خردورزی
لینک شماره دهم خردورزی:
💢fekrat.net/?p=5449
لینک شماره نهم خردورزی:
💢fekrat.net/4882/
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دکتر علی سعیدی
📍#اختصاصی 📰 #نشریه ✅پیشنهاد دانلود 💠 موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد: 🔸دهمین شماره مجله خردو
با سلام خدمت تمامی دانشجویان محترم
مطالعه مطالب این نشریه را به همه شما به ویژه علاقمندان به اقتصاد اسلامی پیشنهاد میکنم.
دکتر علی سعیدی
📍#اختصاصی 📰 #نشریه ✅پیشنهاد دانلود 💠 موسسه فرهنگی رسانهای شناخت تقدیم کرد: 🔸دهمین شماره مجله خردو
#تمرین برای دانشجویان #نقد_نظریات_سنتی_اقتصاد
مقالهای در این مجله از بنده به چاپ رسیده است تحت عنوان «افسانه علم اقتصاد»
به بهترین نقد از این مقاله ۵ نمره به عنوان فعالیت کلاسی تعلق میگیرد.
⭕️ مسعود نیلی، مشاور اقتصادی حسن روحانی: از نظر تورم هیچ زمانی را به اندازه امروز خطرناک نمیبینم. متوقف کردن روند تورم، در گرو اتخاذ تصمیمات محبوبیت زداست
استاد! وضع امروز اقتصاد، نتیجه نزدیک به 2000 روز مشاوره های شما به روحانی بود. ژست قهرمانانه نگیر، شما خودت عامل وضع موجودی
✍ مهدی مهرپور
🚨 به خبرخاص بپیوندید 👇👇👇
👈 لینک عضویت
https://chat.whatsapp.com/GAJR8v7WtvZJvOypFo58e0