هدایت شده از قیام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸غرب زشت یا زیبا ؟
قضاوت با شما
از نهادین شدن قانون تا بیفرهنگی و بی اخلاقی
🇮🇷 @Qiam_ir
#آدام_اسمیت انتشار کتاب #ثروت_ملل را که در سال ۱۷۷۳ نگارش آن تمام شده بود، به تأخیر انداخت و نهایتا در سال ۱۷۷۶ مصادف با اعلام استقلال ایالات متحده آمریکا از استعمار بریتانیا، آن را منتشر کرد.
تأمل در این واقعه، میتواند از شبکۀ پیچیدۀ بنیانگذاران #اقتصاد_سیاسی و استعمارگران آنگلوساکسونی (انگلیسی-آمریکایی) پرده بردارد.
با سلام
جلسۀ سیزدهم #اقتصاد_کلان۲ و جلسۀ سیزدهم و چهاردهم #اقتصاد_خرد۲ در سامانه آموزش بارگذاری شد.
در این دو درس، این هفته جلسۀ آنلاین نداریم.
🔸فقر و نابرابری در جهان امروز
🔸تغییر مالیه سرمایهداری به یک #قمارخانه_عظیم_جهانی همان چیزی است که #بحران_اقتصادی فعلی را آفریده است.
فصلنامه ترجمان، شماره ۱۹
♻️آدرس کانال:
🆔eitaa.com/eco_mediaa
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜️ اقتصاد غرب و اقتصاددانان امریکایی در این اوضاع چه دستاوردی داشتهاند؟!
🔹 شما که شعار اقتصاد اسلامی میدهید، در این چهلسال چه کردهاید؟
🔸 مبلّغان اقتصاد غرب در دانشکدههای اقتصاد برای اقتصاد کشور چه کردهاند؟ دانشکده اقتصاد شریف به عنوان مهد لیبرالیسم برای اقتصاد کشور چه کرده است؟
✅ #پروفسورـپسران با این درجه از استادی و مقالات متعدد در دانشگاه تهران گفتند که من کاری نکردهام! کار را شما که در ایران هستید انجام میدهید.
🔸نکات دکتر درخشان در پاسخ به پرسش یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه شریف را ببینید.
✳️ اقتصاد غرب چه برای گفتن دارد؟!
#پروفسورـدرخشان
#پروفسورـپسران
#بیماریـنئولیبرالی
💠 @QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلیلش چیه که هم اسرائیل از هیئت کارشناسان ۳۸ نفره وزارت خارجه میناله و هم اصلاحاتیها و بنفشها؟
"محمد جان"
@twiita
با سلام
اولا از دانشجویان #کلیات_اقتصاد به خاطر عدم اطلاعرسانی دربارۀ برگزارنشدن جلسۀ دیروز عذرخواهی میکنم.
ثانیا جلسه دوازدهم #نقد_نظریه_های_سنتی_اقتصاد به صورت آفلاین ضبطشده و در صفحه درس قرار گرفته است.
1_1368711145.pdf
2.81M
یه یادداشت کوتاه در مورد ادعای سرمایه داری بودن اقتصاد چین
از دوست خوبم آقای عباسی فر
با سلام
درس #اقتصاد_نهادی امروز آنلاین برگزار #نمیشود.
علاقمندان میتوانند در نشست تخصصی اقتصاد اسلامی شرکت کنند.
با سلام
آخرین مهلت تحویل ارائههای کلاسی ضبطشده #نظام_اقتصادی_اسلام و #اقتصاد_نهادی پایان هفته آینده (۱۷ دی) است.
به دلیل پایین نیمسال تحصیلی، بعد از این تاریخ پذیرفته نیست.
با سلام
جلسات سیزدهم و چهاردهم #کلیات_اقتصاد در سامانه دروس مجازی بارگذاری شد.
شهبازی:
📣 *خلاف آنچه تا حالا شنیده ایم🤔.*
.
*🔴رژیم پهلوی درآینهی اعداد،ارقام و واقعیتها...*
💥 علتاینکه بعضیها گمانمیکنند در دوران پهلوی ارزانی بوده،اینست که :
قدیمیها نرخهای زمان شاه را برای جوانان نقل میکنند ولی از درآمدهای آن زمان صحبتی نمیکنند . 🤭
تا جوانان با مقایسهی این زمان با زمان شاه با یک محاسبهی ساده، متوجه شوند که چه زمانی قدرت خرید مردم بالاتر بوده است.
💢 حالا جهتاطلاع جوانان به چند نمونه اشاره میکنم:
*1⃣خرید خودرو:*
سال ۱۳۴۹ که پیکان ۱۸ هزارتومان بود
حقوق یک کارمند رسمی در ماه ۲۰۰ تک تومانی یعنی دو هزار ریال بود.
اگر میخواست پیکان بخرد باید حقوق ۹۰ ماه یعنی ۷/۵ سالش را پرداخت میکرد.😨
و یا یک مدیر دبیرستان که حقوقش ۵۰۰ تک تومانی و خیلی هم بالا و عالی بود
باید حقوق ۳۶ ماهش را بابت خرید پیکانی که نه کولر داشت، نه هیدرولیک بود و نه ترمزش ضد قفل بود، پرداخت میکرد.😲
اهالی یک روستا با ۳۰ خانوار، با مشارکت هم توانسته بودند یک نیسان دست دوم! به قیمت ۱۵ هزار تومان آن هم قسطی بخرند،تا بتوانند با هم به شهر نزدیک خود بروند
و شیر و لبنیات بفروشند
و مایحتاج خود را خرید کنند.!!! 😨
ولی امروز عمده روستائیان خود صاحب یک نیسان یا ماشین دیگر هستند.!!!!😂
در آن زمان سالانه، کلاً ۳ هزار پیکان در کشور تولید میشد که آنهم به سختی فروخته میشد چون مردم توان خرید نداشتند... 😔
اما الان سالانه حدود ۱ میلیون *(حدود ۳۵۰ برابر زمان شاه)* انواع خودرو تولید میشود و برای خرید آنها به علت کمبود تولید و قدرت بالای خرید مردم، صف و نوبت است!!🤔
*2⃣قیمت دلار:*
سال ۱۳۵۰، هر دلار آمریکا به قیمت آزاد ۱۰۵ ریال فروخته میشد.
کارمندی که حقوق ماهیانهاش ۲۰۰ تک تومانی بود میتوانست با حقوق ماهانهاش تقریباً *۲۰ دلار* بخرد.😨
الآن یک کارگری که حداقل دستمزد را میگیرد می تواند با دستمزد یک ماهش *۱۲۰ دلار* ۲۵هزارتومانی بخرد.
ضمن اینکه قیمت دلار، تنها شاخص اقتصادی نیست و در کنار آن شاخص توسعه انسانی، کاهش فقر ، ارتقاء بهداشت و سلامت عمومی و... هم هست که همگی رشدچشمگیری داشته اند.
🟤 مثلاً در سالِ ۱۳۵۰ دستمزد روزانهی یک کارگر در شهری مثل فردوس در خراسان جنوبی ۲۵ تا ۳۰ ریال بود .
یعنی یک کارگر اگر سه روز و نیم کار میکرد میتوانست *۱ دلار* بخرد.
در حالی که امروز همان کارگر در شهر فردوس دستمزدش ۲۰۰ هزارتومان است و با سه روز و نیم کار می تواند *۲۸ دلار* ۲۵هزار تومانی بخرد!🤔
*3⃣اقلام مصرفی:*
🔵 زمان شاه یک حلب ۴/۵ کیلویی روغن نباتی ۲۹ تک تومانی قیمت داشت
و کارگری که مزد روزانه اش درسال ۵۴ ، ۵۰ ریال بود تقریباً مزد ۶ روزش را میبایست بابت *۱ حلب روغن ۴/۵ کیلویی* پرداخت میکرد.😲
در حالی که امروز یک کارگر ساده با ۶ روز کارش می تواند بیش از *۱۰ حلب روغن ۴/۵ کیلویی* ۱۲۰ هزار تومانی بخرد.
🟠 سال ۵۴ مرغ منجمد کیلویی ۱۰۵ ریال فروخته میشد و مزد کارگر در شهر فردوس ۶۰ تا ۷۰ ریال بود.
یعنی اگر یک کارگر تمام مزد روزش را میپرداخت نهایتاً *۶۷۰ گرم مرغ* خریداری
می کرد.🤔
در حالی که امروز با دستمزد روزانه ۲۰۰ هزارتومانیاش و با گرانی شدید مرغ قریب *۵ کیلوگرم مرغ* میتواند بخرد.
❇️ سال ۵۴ قیمت یک موتور سیکلت یاماها ۱۰۰ خارجی ۵۶۰۰ تومان بود .
کارمندی که حقوقش عالی بود یعنی ماهانه ۵۰۰ تومان میگرفت اگر میخواست موتور بخرد میبایست تقریبا حقوق یکسالش را پرداخت میکرد.😲
و اگر یک کارگر با مزد روزانه ۶ تومانیاش میخواست موتور بخرد
میبایست *مزد ۹۳۴ روز کار* یعنی ۲/۵ سالش را پرداخت میکرد. 🤔
در حالی که امروز می تواند با ۵ ماه کار یعنی *مزد ۱۵۰ روز کار* یک موتورسیکلت ۱۲۵ بخرد.
✅ در زمان شاه نان سنگک ۵ ریال بود .
کارگری که در روز ۶ تک تومانی مزد میگرفت
*میتوانست ۱۲ عدد نان سنگک* بخرد.
همین بود که مردم حاشیه شهرها و حلبی آبادها نان خوردن نیز نداشتند.!!!! 😨
ولی امروز کارگر با مزد یک روزش *می تواند بیش از ۶۰ عدد نان سنگک* ۳هزارتومانی بخرد.
*منبع: آرشیو روزنامههای دوره پهلوی از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷*
با زبان علم صحبت کنیم و
*حق جو، حق گو و حق پذیر باشیم ، باشد تا رستگار شویم.*
🌹@m_faghihi🌹
هدایت شده از اندیشکده قصد
آقا، امروز مملکت ما #غربزده است که از #زلزلهزده بدتر است!
امروز بعضی از اشخاص در این مملکت میخواهند نگذارند اسلام تحقق پیدا بکند. اغفال میکنند بعض مقامات را، میخواهند نگذارند اسلام تحقق پیدا بکند!
الآن ما زلزله زده هستیم؛ غربزده هستیم.
همه باید دست به هم بدهیم و این راه را تا اینجا که آمدیم، باقیاش هم برویم. ما بین راه هستیم. باز گردنهها داریم که دزدها توی آن گردنه هستند
من از همه میخواهم، من التماس میکنم به ملت ایران، من دست ملت ایران را میبوسم، اسلام را میخواهند ببرند.
این غربزدهها را کنار بگذارند. یکیشان رفت، باقی هم بروند. روشنفکرها هم، روشنفکرهای اسلامی روشنفکرهای وارداتی را کنار بزنند. غربزدهها را کنار بگذارند؛ عدهشان خیلی زیاد هم نیست، اما #فضولیشان_زیاد_است؛ عده زیاد نیست، ادعایشان زیاد است! خود قشر روشنفکر متعهد اسلامی برای خاطر خدا، برای خاطر اسلام، برای خاطر استقلال کشور، برای خاطر حفظ آزادی، این روشنفکر متعهد اسلامی، آنهایی را که در بینشان پیدا میشود که نق میزنند و میخواهند نگذارند کارها پیش برود، اینها را کنار بزنند. التماس دعا دعا بکنند پیش گوششان، بروند به اروپا باز سر عیاشیای که میکردند! حالا آمدهاند...
آنهایی که فضولی میکنند، آنها را کنار بگذارند
امام خمینی (ره)؛ 25 خرداد 1358
🆔 @QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مفهوم مدلسازی اقتصادی