eitaa logo
آزادنامه
602 دنبال‌کننده
503 عکس
34 ویدیو
16 فایل
آثار و اندیشه‌های دکتر علی‌رضا آزاد هیأت علمی سابق الهیات دانشگاه فردوسی مشهد دین‌پژوهی، هرمنوتیک، اخلاق، جامعه اطلاعات تماس: https://t.me/Dr_Alireza_Azad https://eitaa.com/Dr_Alireza_Azad https://instagram.com/alireza_azad_amoli?r=nametag
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹مدرسه بهاره: «ادیان در خدمت انسان» 🔹مبانیِ ایمانیِ «خود را در دیگری دیدن» - معنای این اصل در ادیان ابراهیمی - جایگاه این اصل در آیین‌های شرقی - رویکرد عرفانی به "خود را در دیگری دیدن" - رویکرد اخلاقی به "خود را در دیگری دیدن" - رهاوردهای شناختی و رفتاری این اصل 🔹دکتر علی‌رضا آزاد عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی 🔻زمان: سه‌شنبه ۲ خرداد ساعت ۱۶ 🔻آدرس جهت حضور: دانشگاه فردوسی، سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی، طبقه سوم، اتاق جلسات 🔻لینک مجازی شرکت در کلاس: https://www.roytab.ir/w/d/470 🔸مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی @Dr_AlirezaAzad
روز دختر✨ به همه دخترایی که کله‌پاچه رو پایه‌‌ان مبارک... به باباهاشون بیشتر مبارک... 🌺 👈 از من به شما نصبحت: عشق به کله‌پاچه رو از همون کودکی در فرزندان‌تون نهادینه کنین. 😄 در کنار زیباترین گل زندگی‌ام، دختر نازنین‌ام در طبّاخی سینا، سال‌های ۱۳۸۸، ۱۳۹۴، ۱۴۰۱ @Dr_AlirezaAzad
خود را در دیگری دیدن - دکتر آزاد - خرداد ۱۴۰۲.pdf
603.4K
فایل متنی سخنرانی در مدرسه بهاره "ادیان در خدمت انسان" مبانیِ ایمانیِ "خود را در دیگری دیدن" دکتر علی‌رضا آزاد خرداد ۱۴۰۲ @Dr_AlirezaAzad
خود را در دیگری دیدن - دکتر آزاد - خرداد ۱۴۰۲.m4a
40.67M
فایل صوتی سخنرانی در مدرسه بهاره "ادیان در خدمت انسان"، همراه با پرسش و پاسخ مبانیِ ایمانیِ "خود را در دیگری دیدن" دکتر علی‌رضا آزاد خرداد ۱۴۰۲ ۸۱ دقیقه @Dr_AlirezaAzad
🔹 جانبازی در لباس دامادی ادامه 👇 @Dr_AlirezaAzad
🔹 جانبازی در لباس دامادی ✍ علی‌رضا آزاد هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد 🍃 از همان دقیقه نخست دیدارمان، شیفته آقاصادق شدم. جوانی بلندقد، خوش صحبت، نیکو خصال، پاک‌دل، شاد، با ایمان، بافکر، دلنشین، باهوش، شوخ و باادب را در کنارم می‌دیدم. شوق زندگی چنان در وجودش جاری‌ بود که انگار نه انگار جانباز است و از هر دو چشم، نابیناست. آری، او دلی چنان روشن داشت که نام "روشن‌دل" برازنده او بود. 🍃 آن‌قدر زیبا لبخند می‌زد که زخم‌های عمیق ترکش‌ها روی صورتش دیگر به چشم نمی‌آمد. چنان دفاع معقولانه‌ای از ارزش‌های دینی می‌کرد و از درک شرایط اجتماعی می‌گفت که دوست داشتم ساعت‌ها او بگوید و من بشنوم. 🍃 سال‌ها بود کسی را ندیده بودم که به اندازه او محدودیت جسمی داشته باشد، در عین حال این‌قدر شکرگزاری کند و سرشار از حس خوبِ زیستن باشد. تاکنون صدها جلسه مشاوره ازدواج داشته‌ام و به جوانان، اخلاق همسرگزینی و همسرداری گفته‌ام اما آن روز، هیچ چیزی برای گفتن به آقاصادق نداشتم. او بهتر و بیشتر از من، آنچه را که باید، می‌دانست و در وجودش پرورانده بود. ظاهراً من استاد بودم اما او معلم من شد. آن‌قدر که در همنشینی با او آموختم، در هیچ کلاسی نیاموختم. 🍃 ستوان دوم جانباز، صادق میانکی، مثل اغلب بچه‌ها دوست داشت پلیس شود و کنکور را وسیله رسیدن به این‌ آرزو کرد. تحصیل در دانشگاه افسری پلیس را که تمام می‌کند، استان سیستان بلوچستان را برای خدمت انتخاب می‌نماید. سال ۱۳۹۴ و در سن ۲۵ سالگی، وقتی معاون پاسگاهی در نیک‌شهر بود، با تله انفجاری قاچاقچیان روبرو می‌شود. هر چند خبر شهادتش اعلام شد ولی به شکل معجزه‌آسایی، در حالی که هر دو چشمش را از دست داده بود و ۴۰۰ ترکش در بدنش داشت و دست و پایش از چند جا شکسته بود و برخی انگشتانش برای همیشه از کار افتاده بودند و تمام بدنش سوخته بود، زنده می‌مانَد. 🍃 اکنون ۸ سال از آن اتفاق تروریستی گذشته است. او نه‌تنها با تمام دردها و محدودیت‌های جسمی‌اش کنار آمده است بلکه از تهدیدها فرصتی برای خود ساخته است. اکنون او از عهده کارهای روزانه‌اش به‌خوبی بر می‌آید. در انجام امور منزل مشارکت و به سایر اعضای خانواده نیز کمک می‌نماید. با این حال، باید زحمت‌ها و فداکاری‌های هر روزه پدر و مادر و برادر و خواهر ایشان را در طول این سال‌ها، به‌خاطر داشت. آقاصادق به‌صورت مرتب شنا و ورزش می‌کند. از تمام امکانات تلفن همراه مانند یک انسان بینا استفاده می‌کند. با دوستانش به گردش می‌رود. سفر می‌کند و می‌داند چگونه باید به زندگی معنا بدهد و از زندگی لذت ببرد. 🍃 سال ۱۴۰۰ آقاصادق مقطع کارشناسی ارشد روان‌شناسی را در دانشگاه فردوسی مشهد به پایان رساند و همچنان علاقه‌مند به ادامه تحصیل است. قصد دارد مرکز مشاوره‌ای تأسیس کند و به‌صورت تخصصی در حوزه مشاوره روان‌شناختی به خانواده نظامیان فعالیت نماید. 🍃 نخستین ملاقات من با آقاصادق، زمانی بود که او به خواستگاری یکی از خواهران طلبه رفت و بخشی از تحقیقات پیش از ازدواج به واسطه همسرم که استاد ایشان بود، بر عهده من قرار گرفت. 🍃 امشب افتخار حضور در مراسم عروسی‌شان را داشتیم. چه لذت‌بخش بود دیدن پیوند ازدواج داماد جانباز و عروس طلبه. به همسر ایشان هم تبریک می‌گویم که توانست انتخابی فداکارانه و فراعاقلانه نماید. به هیچ‌کس نمی‌توان چنین انتخاب دشواری را توصیه کرد اما می‌توان کسی را که چنین انتخابی می‌کند، عمیقاً تحسین نمود. شک ندارم که زندگی آنان پر از ایمان و ایثار، دانش و آرامش، عشق و عاطفه خواهد بود. 🔹 پی‌نوشت: ▪️فیلم کوتاهی از جانباز صادق میانکی ▪️خبر شهادت صادق میانکی در سایت‌ها ▪️درباره حادثه تروریستی کهیری نیک‌شهر ▪️درباره جانباز صادق میانکی @Dr_AlirezaAzad
در کلاس اخلاق کاربردی، این هفته در فضایی صمیمانه میزبان جانباز روشندل نیروی انتظامی و فارغ التحصیل ارشد روان‌شناسی دانشگاه فردوسی، جناب آقای صادق میانکی هستیم و در فضایی صمیمانه به گفتگو با ایشان خواهیم نشست. شرکت در این جلسه، برای عموم علاقه‌مندان آزاد است. زمان: چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ مکان: دانشگاه فردوسی، دانشکده دامپزشکی، کلاس ۱۰۹ جهت آشنایی بیشتر با این جانباز سرافراز، به لینک زیر مراجعه فرمایید.: https://t.me/Dr_AlirezaAzad/836 @Dr_AlirezaAzad
🔹 باد غرور عالمان در پوستین حاکمان ▪️جسارت‌های شرم‌آور طالبان در مرزهای ایران بهانه‌ای شد تا ماجرای هجوم محمود افغان به اصفهان را دوباره تورق نمایم. در این میان، مطلبی از رستم‌التواریخ توجهم را جلب کرد که بی‌‌شباهت به شرایط امروز ایران و افغانستان و نسبت حاکمان با عالمان نیست. ▪️نویسنده این کتاب، پس از بیان بدکرداری والی شیعه در قندهار سنّی‌نشین و دخالت روس‌ها و اهانت وزیران صفوی به میر ویس، پدر محمود افغان، فساد مالی درباریان، شهوت‌رانی پادشاه و...، یکی از علل مهم شکست صفویان به‌دست لشکر کم‌تعداد (۲۰هزار نفری) افغان را غرور نابجای شاه سلطان حسین می‌داند و به نقش اطرافیان پادشاه از جمله عالمان دینی در ایجاد این نخوت و غرور سیاسی در سلاطین صفوی، اشاره می‌نماید. ▪️می‌دانیم که علامه مجلسی(ره) در دیباچه کتاب رجعت، دو حدیث آورده و به استناد آن‌ها، پس از تمجیدهای فراوان از شاه سلیمان و سایر پادشاهان صفوی، بیان کرده آن دولتی که نویدش در این روایات آمده، همین دولت صفویه است که بشارت اتصال آن به دولت امام زمان(عج) داده شده و پرچم حق را به دست امام زمان(عج) خواهند رساند. ▪️نویسنده رستم‌التواریخ با اشاره به این‌ مطلب، درباره چنین تفسیرهای رِوایی و تأویل‌های آخرالزمانی و تأیید سلسله صفویه از سوی عالمان دینی و تأثیر مخرب آن در رفتار پادشاه و آداب حکمرانی و مملکت‌داری خاندان صفوی می‌نویسد: "دیباچه‌ی بعضی از مؤلّفات جناب علّامه‌ العلماء آخوند ملّامحمّدباقر، شیخ‌الاسلام، شهیر به مجلسی را چون سلطانِ جمشیدنشان [شاه سلطان حسین] و اتباعش خواندند که آن جنّت آرامگاه [علامه مجلسی] به دلایل و براهین آیات قرآنی، حکم‌های صریح نموده که سلسله جلیله‌ی ملوک صفویه نسلاً بعد نسل، بی‌شک به ظهور جناب قائم آل محمّد خواهد رسید، [پادشاهان صفوی] از این احکام، قوی‌دل شدند و تکیه بر این قول نمودند و سررشته مملکت‌داری را از دست رها نمودند و گوهر گران‌بهای لایتم‌الرّیاسة الاّ بِحُسن‌ السّیاسة را که از دُرجِ مقالِ معجزبیانِ حضرت امام به حقّ، ناطق صادق بیرون آمده، از کف دادند و طرق متعدّده‌ی فتنه و سُبُل معدوده‌ی فساد و ابواب افراط و تفریط در امور و ظلم به‌صورت عدل بر روی جهانیان گشادند." (رستم التواریخ، محمدهاشم آصف، به کوشش: محمّد مشیری، ص۹۸.) ▪️گویا خودِ نویسنده نیز مشابه آنچه علامه مجلسی درباره پادشاهان صفوی بیان کرد را بعدها نسبت به پادشاهان قاجار گفت! باری، چه می‌توان گفت وقتی که حتی مورخان هم نمی‌تاریخ‌‌اند. ▪️آری، باد غروری که عالمان در پوستین حاکمان می‌دمند، مُلک و ملکوت را یکجا بر باد می‌دهد. چه در افغانستان و چه در ایران؛ چه در روزگار صفوی و چه هر روزگار دیگری. 🔹 مطالب مرتبط: - نقد مبانی دین‌فهمی سَلَفی و افراط‌گرایان دینی (نظر به تحولات افغانستان) - علامه مجلسی و تطبیق دو روایت بر ظهور - آیا زمینه‌سازی ظهور، وظیفه شیعیان است؟ @Dr_AlirezaAzad
🔷 گروه معارف اسلامی و فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه بیرجند با همکاری سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی برگزار می کند: سخنرانی علمی: ✅ اصول طراحی "الهیاتِ هوش مصنوعی" (AI Theology) 👤 دکتر علی‌رضا آزاد عضو هیات علمی دانشکده الهیات و رئیس سابق اندیشکده دانشگاه فردوسی مشهد ⏰ شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰ 🌐 لینک شرکت مجازی (آدوب کانکت): https://ac5.birjand.ac.ir/philosophy 🌐 لایو اینستاگرام: https://instagram.com/alireza_azad_amoli @Dr_AlirezaAzad
الهیات هوش مصنوعی - دکتر آزاد - خرداد ۱۴۰۲.m4a
32.52M
🎙فایل صوتی سخنرانی: ✅ اصول طراحی "الهیاتِ هوش مصنوعی" (AI Theology) دکتر علی‌رضا آزاد خرداد ۱۴۰۲ ۶۵ دقیقه 01:33 استفاده از AI در فهم متون دینی 05:33 منطور از الهیات، AI، طراحی 13:10 سوال‌های اصلی درباره الهیات AI 19:00 پیشینه بحث از الهیات AI در ایران و جهان 25:50 چالش‌های طراحی الهیات AI 31:42 چت‌بات‌های اختصاصی الهیات 38:07 اصول طراحی الهیات AI 43:27 پیوست فرهنگی و الهیاتیِ AI 46:16 تغییر گفتمان الهیات در عصر AI 51:00 چهار ساحت طراحی الهیات AI 55:08 پرسش و پاسخ ارائه شده در گروه معارف و فلسفه دانشگاه بیرجند @Dr_AlirezaAzad
سنجش مشاوره‌های ازدواج در این سال‌ها، به صدها عزیز، مشاوره پیش از ازدواج، همسرداری، اختلافات خانوادگی، زوج‌درمانی و... داده‌ام. از عزیزانی که برای مشاوره‌‌های ازدواج در خدمت‌شان بودم و اکنون در صفحات مجازی من حضور دارند، تقاضا می‌کنم لطفاً تجربه‌هایی که از این جلسات به‌دست آوردند و نتایج مثبت و منفی حاصل از مشاوره با من در زندگی‌شان را در قالب کامنت شخصی به رسم امانت، برایم ارسال نمایند و مرا در تدوین و تصحیح متدلوژی‌ام در مشاوره‌های آینده، یاری کنند. دوستدار همیشگی‌تان: علی‌رضا آزاد ارتباط در تلگرام: https://t.me/Dr_Alireza_Azad ارتباط در ایتا: https://eitaa.com/Dr_Alireza_Azad ارتباط در اینستاگرام: https://instagram.com/alireza_azad_amoli?r=nametag @Dr_AlirezaAzad
رفقای قدیمی... متن در ادامه👇 @Dr_AlirezaAzad
🔹 رفقای قدیمی... ▪️برای ماهایی که بین چل و پنجاه سالگی هستیم، رفیق یعنی همون رفقای دوران کوچه و دبیرستان و کارشناسی؛ بقیه‌ش اغلب ادا بازیه. دانشجویی هم یعنی همون دوران کارشناسی. بقیه‌ش ادای دانشجویی در آوردنه. ▪️رفقای قدیمی، خودِ خودِ خودت رو دیدن. قهرای بچه‌گانه‌ت رو، تقلبای ناشیانه‌ت رو، عاشقی‌های کورکورانه‌ت رو، کلاس‌گذاشتنای ابلهانه‌ت رو، التماسای بی‌نتیجه‌ت رو، سیگارا و آرایشای مخفیانه‌ت رو، حس باشگاه گرفتن‌ت رو، خرخونیای بی‌نتیجه‌ت رو، آدامس بادکردن‌‌ت توی کلاسا رو، هفته در میان شکست عشقی خودن‌ت رو، تعصبای ورزشی و دینی‌ت رو، تیپ‌زدن‌های خنده‌دارت رو، دست و پا چلفتی‌ بودنات رو، احساسات ناب‌ت رو، خاطرات فراموش شده‌ت رو، همه و همه رو خوب به خاطر دارن. ▪️اونا تو رو قبل از اینکه پر از سایه‌ها و لایه‌های امروزت بشی، بدون ماسک دیدن. لازم نیست پیش‌شون نقش بازی کنی، خودتو اثبات کنی یا چیزی از خودتو پنهان کنی. اونا بهترین داورانِ بازیِ روزگار با تو هستن. ▪️اونا رو دوست داری ولی نمی‌دونی چرا. شاید چون اونا بخش مهمی از خودِ امروزِ تو هستن. سهم بزرگی از زیستن و بودن رو با اونا تجربه کردی و قسمتی از وجودت، در وجود تک تک اونها جا مونده. وقتی دلت برای خودت تنگ میشه، منِ جا مونده از خودت رو در آیینه وجود اونها پیدا می‌کنی. ▪️اون زمان نه شماره‌ای بود و نه موبایلی و نه فضای مجازی. به سختی بعد از سال‌ها همدیگه رو پیدا می‌کنین، گروه تلگرامی و واتس‌آپی می‌زنین و  هر چقدر دلتون می‌خواد، چرت و پرت میگین. نه کسی ناراحت میشه و نه ناراحتی‌های گذشته رو به رو میاره. دیگه در چل و اندی سالگی، زمانه حسابی ورزتون داده. شاطر روزگار خوب خمیرتون کرده و چسبونده به تنور سرنوشت. به قول معروف دیگه جاافتاده شدین. با شغل و تحصیلات و زن و احتمالا فرزندانی که به سن اون سال‌های خودتونن، دیگه حد و حدود روابط رو فهمیدین. می‌دونین ارزش این دورهمی‌ها و بذله‌گویی‌ها خیلی بیشتر از بحثای اقتصادی و سیاسی و اعتقادیه. از رفقای قدیمی چیزی غیر از رفاقت‌های تینیجری می‌خواین: حس رهایی... حس رهایی رو می‌خواین با اونا تجربه کنین و بشین همون آدم ۲۰- ۳۰ سال قبل. ▪️قدر این رفیقا رو بدونین. بزرگترا خوب گفتن: همه چیز نوش خوبه، رفیق قدیمی‌ش. 🔹 توضیح عکس‌ها: دورهمی با هم‌کلاسی‌های دبیرستان بعد از ۲۱ سال دورهمی با هم‌دوره‌ای‌های کارشناسی بعد از ۲۶ سال @Dr_AlirezaAzad
🔹 هنر مشاوره ازدواج ✍ علی‌رضا آزاد هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد ▪️رسالت معلمی، راهنمای زندگی بودن است. هر معلمی باید به‌نوعی روان‌شناس و جامعه‌شناس باشد تا بتواند در کنار درس، بهتر زیستن را به دانشجویان بیاموزد. ▪️در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از حضور در هیأت اندیشه‌ورز جوانان و خانواده استان، در کنار انجام وظایف معلمی و مدیریتی، به حدود ۵۰۰ دانشجوی عزیز، مشاوره پیش از ازدواج، همسرداری، اختلافات خانوادگی، زوج‌درمانی و... داده‌ام و به لطف الهی، تاکنون زندگی هیچ‌یک از کسانی که برای مشکل خانوادگی یا مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کردند و ازدواج‌شان را بلامانع تشخیص دادم، به طلاق ختم نشده است؛ هذا من فضل ربّی. ▪️اصول علم مشاوره را باید از کتاب‌ها و کلاس‌های تخصصی آموخت. اما مشاوره، بیش از علم، یک هنر است. آنچه در ادامه خواهید خواند، نکات تجربی و به اصطلاح، رمز موفقیت نسبی‌ام در ارائه خدمات مشاوره ازدواج و خانواده است: ۱. مشاوره رایگان هرگز برای انجام مشاوره ازدواج، مبلغی از مراجعه‌کنندگان دریافت نمی‌کنم. ۲. دوست‌داشتن آنها را از صمیم قلب دوست دارم. گفتن این جمله، ساده و عمل به آن، بسیار دشوار است. از کمک کردن به زندگی دیگران عمیقاً لذت می‌برم و از شنیدن خبر ازدواج و دیدن‌شان در کنار هم، مخصوصاً وقتی نوزادشان را در آغوش گرفته‌اند، از صمیم جانم خوشحال می‌شوم. ۳. نسبت خود و دیگری مراجعه‌کنندگان را مثل دختر و پسر خودم نمی‌دانم بلکه عین خودم می‌بینم. ظاهراً با آنها صحبت می‌کنم اما در واقع در حال گفتگو با خودم هستم؛ انگار در جلسات مشاوره، دیگری وجود ندارد لذا به سرعت با آنها دوست می‌شوم. ۴. اعجاز گفتگو گفتگو بهداشت روان و عین درمان است. وقتی راه گفتگو میان دو طرف (زوجین یا والدین و فرزندان) هموار می‌شود و آداب و اصول سخن گفتن با یکدیگر (نه از یکدیگر) را می‌آموزند، نیمی از مشکل‌شان حل می‌شود. ۵. رویکرد علمی هیچ مشاوری همه‌چیزدان نیست. در مواردی از مشورت با همکاران روان‌شناس و ارجاع مراجعه‌کنندگان به آنها مدد می‌گیرم. ۶. مزاج‌شناسی به تجربه دریافتم ریشه بسیاری از مشکلات روانی و رفتاری، مدل تغذیه و سبک زندگی و مزاج افراد است. لذا توصیه‌های مناسب مربوط به غذا، خواب، نور، آب و... را در کنار توصیه‌های رفتاری، یادآور می‌شوم. ۷. باورهای اخلاقی شک ندارم وقتی دین در قالبی اخلاقی عرضه شود، بر دل و جان می‌نشیند و قوام‌بخش زندگی می‌گردد. لذا تصحیح باورهای دینی و نگریستن اخلاقی به جهان را محور توصیه‌هایم قرار می‌دهم. ۸. آموزش تکمیلی فایل‌های صوتی و تصویری برای آموزش‌ و مشاوره تکمیلی تولید کرده‌ام و به اقتضای گفتگو، رایگان در اختیارشان می‌گذارم. ۹. بیان زندگی شخصی‌ام در بیان مثال‌های واقعی از زندگی شخصی‌ام و شکست‌ها و موفقیت‌هایم، متناسب با نیاز مراجعه‌کنندگان، دریغ نمی‌کنم و به این وسیله، حس همدلی بین‌مان را تقویت می‌نمایم. ۱۰. احساس درونی برای احساس درونی‌ام نسبت به افراد و وقایع زندگی‌شان، بیش از جملات و عباراتی که از زبان‌شان می‌شنوم، اعتبار قائلم. ۱۱. پرهیز از مشاوره زرد هیچ‌گاه به آنان شنیدن سخنرانی‌های انگیزشیِ روان‌شناسان زرد و مراجعه به مشاوران صرفاً مذهبیِ فاقد دانش روان‌شناسی، را توصیه نمی‌کنم. ۱۲. در دسترس بودن شماره تلفن همراه و آیدی فضاهای مجازی‌ام را پشت درب اتاقم نوشته‌ام و در هر ساعتی از شبانه‌روز، پاسخگوی مراجعه‌کنندگان هستم. ۱۳. مشورت با همسرم گاهی تجربه‌های مشاوره‌ام را با حفظ امانت و نام اشخاص، با همسرم در میان می‌گذارم و از راهنمایی ایشان برای ارائه مشاوره بهتر، بهره می‌گیرم. ۱۴.  تعداد جلسات برخلاف کسانی که مشاوره و درمان را ۸-۲۰ جلسه ادامه می‌دهند، غالباً چنان مدیریت می‌کنم که مشاوره در ۲-۳ جلسه تکمیل شود. ۱۵. توکل باور دارم که ابزاری بیش نیستم و هر چه کنم، باز هم هیچ‌کاره‌ام و این خداوند است باید جوانه محبت را در دل‌های آنها برویاند. ۱۶. پیگیری پس از مشاوره در مواجهه با کیس‌های پرخطر و پرچالش، پس از اتمام مشاوره، چند روز یا چند هفته یا چند ماه بعد، با مراجعه‌کنندگان تماس می‌گیرم و جویای احوال‌شان می‌شوم. ۱۷. پذیرش دعوت دعوت زوج‌ها برای شرکت در مراسم عروسی‌شان، گفتگو با والدین‌شان، خواندن خطبه عقد در حرم با حضور خانواده‌های‌شان، حضور در منزل‌شان، صرف کله‌پاچه، ورزش، پیاده‌روی گروهی و... را معمولاً یک بار هم که شده، قبول می‌کنم و می‌دانم اثربخشی این کار، بیشتر از تمام جلسات است. ۱۸. عدم بایگانی برخلاف پروتکل‌های رایج، اجازه ضبط جلسه را به مراجعه‌کنندگان می‌دهم ولی پس از اتمام مشاوره، خلاصه پرونده را نزد خودم بایگانی نمی‌کنم. یقین دارم مشکل حل می‌شود و نیازی به بازخوانی پرونده نیست. ۱۹. دعا برای همه مراجعه‌کنندگان در بهترین لحظه‌های معنوی‌ام، از صمیم قلب دعا می‌کنم. @Dr_AlirezaAzad
به نام شعر (در وصف استاد محمدکاظم کاظمی) متن در ادامه: 👇 @Dr_AlirezaAzad
به‌ نام شعر (در وصف استاد محمدکاظم کاظمی) ✍ علی‌رضا آزاد هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد 🔹 وقتی شمشیر روی نقشه جغرافیا دوید ۱ و ایران‌شهر، بیوتن گشت۲، ما نیز هم‌وطنان درون‌مرزی و برون‌مرزی شدیم. اما او پیاده در نفسِ گرمِ جاده آمد۳ و طلسم غربت شکست۴ و شمشیر فرهنگ به نان و ننگِ جنگ نفروخت.۵ 🔹 او دل‌داده‌ای بیدل۶ بود که از سنگ و خشتِ زبان۷، مرقّعِ صد رنگِ۸ دُرِّ دَری۹ ساخت و قصه‌پرداز قند پارسی۱۰ در این شب ظلمانی۱۱ شد. در عصر عسرت شاعرانِ افغانستان۱۲، همزبان با بی‌زبان‌ها گشت۱۳ و سپیده‌باورانه۱۴، روزنه‌ای۱۵ برای رصد صبح۱۶ گشود. 🔹 درخت شاتوت حیاطش۱۷، ارغوانِ خراسان۱۸ است و هر بهار، حدیثِ نقدِ جوانی با موی سپید او می‌گوید.۱۹ و نقشی از ترانه بر دیوار این خانه می‌کشد۲۰. 🔹 استاد محمدکاظم کاظمی صرفاً یک شاعر نیست، بلکه تعریف شعر معاصر است. صرفاً فارغ‌التحصیل مهندسی عمران دانشگاه فردوسی نیست بلکه افتخار این دانشگاه است. صرفاً اهل افغانستان نیست بلکه هویت کشور افغانستان است. صرفاً عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیست بلکه معنای زبان در زمان است. صرفاً انسان اخلاق‌مداری نیست بلکه اسطوره مجسّم اخلاق است. صرفاً ساکن مشهد نیست بلکه تنفس‌گاه فرهنگی این شهر است. صرفاً یک انسان دوست‌داشتنی نیست بلکه نمی‌توان او را دوست نداشت. 🔹 او بیدقِ(سرباز) فرزین(وزیر) شده‌ای‌ست۲۱ که شاه شطرنج روزگار۲۲، قدرش ندانسته و اجر و ارجش ننهاده است۲۳. نامدگان قدرش را بیش از رفتگان خواهند دانست۲۴. باشد که تا هست، منزلتش بدانیم و بداریم... 🔹 پاورقی‌: ۱. اشاره به شعر استاد: شمشیر روی نقشه جغرافیا دوید این‌سان میان ما و تو میهن درست شد ۲. اشاره به نام کتاب استاد رضا امیرخانی، دوست صمیمی استاد کاظمی: بیوتن (بی‌وطن) ۳. اشاره به شعر استاد: غروب در نفَس گرم جاده خواهم رفت پیاده آمده بودم، پیاده خواهم رفت ۴. اشاره به شعر استاد: طلسم غربتم امشب شکسته خواهد شد و سفره‌ای که تهی بود، بسته خواهدشد ۵. اشاره به جنگ‌های داخلی و مهاجران افغانستان و شعر استاد: ولی خسته بودیم و یاران همدل به نانی گرفتند شمشیر ما را ۶. اشاره به یکی از آثار استاد: گزیده غزلیات و رباعیات بیدل ۷. اشاره به یکی از آثار استاد: قصه سنگ و خشت ۸. اشاره به یکی از آثار استاد: مرقع صد رنگ ۹. اشاره به عضویت استاد در: فصلنامه دُرِّ دَری ۱۰. اشاره به یکی از آثار استاد: این قند پارسی؛ فارسی دری در افغانستان امروز ۱۱. اشاره به شعر مرحوم هوشنگ ابتهاج: كورسویی ز چراغی رنجور  قصه پرداز شب ظلمانی ست  نفسم می گیرد كه هوا هم اینجا زندانی ست  ۱۲. اشاره به شعر استاد شفیعی کدکنی: در اين زمانه عسرت، به شاعران زمان برگ رخصتي دادند كه از معاشقه سرو و قمری و لاله سرودها بسرايند ۱۳. اشاره به یکی از آثار استاد: هم‌زبانی و بی‌زبانی ۱۴. اشاره به یکی از ناشران آثار استاد: انتشارات سپیده‌باوران ۱۵. اشاره به یکی از آثار استاد: روزنه: مجموعه آموزشی شعر ۱۶. اشاره به یکی از آثار استاد: رصد صبح ۱۷. استاد در حیاط خانه درخت شاتوتی دارد که هر سال، از دوستان برای چیدن و خوردن آن دعوت می‌کند. ۱۸. اشاره به درخت ارغوان منزل مرحوم هوشنگ ابتهاج که دست‌مایه شعر مشهور ارغوان شد. ۱۹. اشاره به شعر مرحوم استاد رهی معیری: من جلوه‌ شباب ندیدم به عمر خویش از دیگران حدیث جوانی شنیده‌ام موی سپید را فلکم رایگان نداد این رشته را به نقدِ جوانی خریده‌ام ۲۰. اشاره به شعر همسر استاد کاظمی، سرکار خانم بیات، در مدح همسرش: به روی دفتر من یک درخت و خانه کشید برای هر دویمان طرح آشیانه کشید به گیسوان سیاهم گلی به دست تو زد به روی پیرهنم نقشی از ترانه کشید ۲۱. اشاره به قانون بازی شطرنج: سربازی که به آخرین خانه برسد، می‌تواند وزیر گردد. ۲۲. اشاره به علاقه فراوان استاد به بازی شطرنج ۲۳. اشاره به عدم اعطای تابعیت ایران به ایشان، علی‌رغم اقامت ۴۰ ساله و خدمات بزرگ به زبان و فرهنگ فارسی ۲۴. اشاره به شعر مرحوم استاد هوشنگ ابتهاج: نامدگان و رفتگان از دو کرانه‌ی زمان سوی تو می‌دوند هان، ای تو همیشه در میان @Dr_AlirezaAzad
🔹 مشاوره از شغل تا رسالت (پاسخ به نقدهای نوشتار: هنر مشاوره ازدواج) ▪️صفحه ۱ از ۸: ▪️پس از انتشار مطلب «هنر مشاوره ازدواج» که در آن به برخی نکات تجربی و اخلاقی در مشاوره‌های پیش و پس از ازدواج اشاره کردم، پیام‌های تقدیر از سوی برخی همکاران و دانشجویان و نقدهایی از سوی برخی استادان دریافت کردم. از همه این عزیزان سپاس‌گزارم. ▪️در ضمن فقرات ۱۹گانه آن نوشتار، آمده بود: - هر معلمی باید به نوعی روان‌شناس و جامعه‌شناس باشد تا بتواند در کنار درس، بهتر زیستن را به دانشجویان بیاموزد. - اصول علم مشاوره را باید از کتاب‌ها و کلاس‌های تخصصی آموخت. - آنچه خواهد آمد، صرفاً نکات تجربی و اصول اخلاقی ارائه مشاوره موفق است. - در مواردی مشورت با همکاران روان‌شناس و رجوع به آنها ضروری است. - هرگز مشاوره‌گیرندگان را نباید به سراغ روان‌شناسان زرد و مشاوران صرفاً مذهبیِ فاقد دانش روان‌شناسی ارجاع داد. - به لطف الهی تا کنون (در ۱۰ سال اخیر) زندگی هیچ یک از ۵۰۰ نفری که برای مشکل خانوادگی یا مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کردند و ازدواج‌شان را بلامانع تشخیص دادم، به طلاق ختم نشده است. - و... ▪️از آنجا که شرح نقدها و پاسخ‌ها می‌تواند به روشن شدن زوایای پنهان خدمات مشاوره ازدواج و ارتباط استاد و دانشجو کمک کند، بر آن شدم که خلاصه نقدها و پاسخم به آنها را در نوشتاری جداگانه تقدیم نمایم: ▪️نقد ۱: مشاوران حرفه ای درباره شیوه ارتباط، ارزیابی، تحلیل، هدف‌گذاری، چگونگی مداخله و غیره، آموزش می‌بینند و دوره‌های کارآموزی را سپری می‌کنند و دیگران بدون آموزش تخصصی نمی‌توانند مشاوره خوبی انجام دهند. ▪️پاسخ: مقوله آموزش در تمام رشته‌های علوم انسانی، لازم است اما نقش مکملی دارد. هر چند افراد، با تجربه زیسته و اندیشه‌های نهادینه شده، این قابلیت را دارند که مدیر توانمندی باشند، مؤمن و خداشناس گردند، تاریخ را بفهمند، درک سیاسی و اجتماعی یابند، مشکلات زندگی انسان‌های دیگر را تشخیص دهند و حل نمایند و... اما آموزش کلاسیک در علوم انسانی، قطعاً احتمال خطا را کاهش و مرزهای فهم را گسترش و رضایت از عملکرد را افزایش می‌دهد. این آموزش‌ها اغلب لازم است اما تصور اینکه بدون علوم انسانی هرگز نمی‌توان امور انسانی را درک کرد، پنداری ناروا و برخاسته از درک مهندسی‌وار از علوم انسانی و ناشی از غفلت از فلسفه، تاریخ و ماهیت امور و علوم انسانی است. بسیاری از روان‌شناسان و نظریه‌پردازان بزرگ روان‌شناسی، در ابتدا و گاهی تا انتها، تحصیلات رسمی و کلاسیک در این حوزه نداشتند. یونگ و فروید و هاینس کوهوت و ویکتور فرانکل، همگی پزشک یا جراح بودند. اریک فروم و جیمز هیلمن نیز تحصیل کرده رشته حقوق و جامعه‌شناسی بودند. رالف امرسون و اِلِیاس، هر دو دانش‌آموخته فلسفه بودند. ژان پیاژه یک زیست‌شناس بود و... . تأکید می‌کنم که آموزش در حوزه علوم انسانی قطعاً مفید و لازم است اما تخصص‌گرایی افراطی در این حوزه‌ها، ناشی از عدم درک درست ماهیت امور و علوم انسانی است. از این گذشته، امروزه آموزش تخصصی دیگر به معنای آموزش رسمی کلاسیک و آکادمیک نیست. مثلاً من بعد از عضویت در هیأت علمی الهیات، با کمک همکاران زبان‌شناس، استعاره جدیدی را بر پایه آیه‌ای از قرآن، کشف و در یکی از معتبرترین مجله‌های زبان‌شناسی دنیا معرفی کردیم اما هرگز مدرک آکادمیک زبان‌شناسی ندارم و یا در دانشگاه‌های مختلف، مباحث هرمنوتیک را تدریس کرده‌ام و عضو انجمن هرمنوتیک فلسفی امریکای شمالی‌ام اما به صورت رسمی هرگز در رشته فلسفه یا هرمنوتیک تحصیل نکرده‌ام. این پندار که فقط کسی صلاحیت علمی دارد که در آن رشته تحصیل کرده و مدرک گرفته باشد، برخاسته از عدم درک عمیق علوم انسانی و یا برخاسته از نوعی انحصارطلبی غیرعلمی است. در امر مشاوره نیز چنین است. ادامه 👇
ادامه مطلب: "مشاوره از شغل تا رسالت" (پاسخ به نقدهای نوشتار: هنر مشاوره ازدواج) ▪️صفحه ۲ از ۸: ▪️نقد۲: نسبت علم و هنر روان‌درمان‌گری، بحثی ابتدایی در روان‌شناسی است. ▪️پاسخ: مشاوره بیش از علم، یک هنر است. انسان ها شیء نیستند لذا مشاوره، مهندسی انسان ها نیست. چه بسا روان‌شناسانی که هنر استفاده از دانش انبوه خود، متناسب با اقتضائات مخاطبان‌شان را ندارند و چه بسا کسانی که هنر کاربردی‌سازی دانش اندک خود را دارند. اینکه نسبت علم و هنر روان‌درمان‌گری بحثی ابتدایی در روان‌شناسی است، دلیل بر آن نمی‌شود که از توجه به آن غافل شویم و اهمیت آن را اندک جلوه دهیم یا حل‌شده در نظرش بگیریم. ▪️نقد۳: پیچیدگی روان انسان بیش از آن است که با توصیه به چنین روش‌هایی بتوان به نتایج موفقی رسید. ▪️پاسخ: قطعاً انسان موجودی بسیار پیچیده است. به همین خاطر است که روان‌شناسان، جامعه‌شناسان، الهی‌دانان و... هیچ‌کدام به تنهایی نمی‌توانند ادعا کنند که قادر به حل مشکلات انسان‌ها هستند. آنچه بیان شد، روش علمی مشاوره نبود بلکه ملاحظات اخلاقی مؤثر در فرایند مشاوره بود که به تجربه دریافتم که رمز موفقیت مشاوره‌هایم بوده و برخی مشاوران حرفه‌ای از آن غافل اند. روش‌هایی مانند روش اکت، روش شناختی، روش رفتاری، روش تعهد، روش تلفیقی، DBT، CFT، IPT، EFT و... هر کدام در شرایطی لازم و ضروری‌اند. اما سخن درباره این روش‌ها نبود بلکه درباره چیزهایی بود که هر مشاوری علاوه بر این روش‌های علمی و در ورای آن باید به آن ملتزم باشد تا بتواند مشاوره ازدواج موفقی داشته باشد و از پس پیچیدگی‌های روان انسان برآید. ▪️نقد ۴: نقش ارشادی مشاوران دینی نباید با نقش مشاوران تخصصی ازدواج، زوج درمانی، فرزندپروری و... خلط شود. مشاوره های دینی نوعی میانجی‌گری و پند و نصیحت است و نه مشاوره علمی و لذا قابلیت تعمیم ندارد و فاقد مکانیزم رسیدن از فکر به عمل است. ▪️پاسخ: ارائه مشاوره دینی بدون دانستن اصول علم مشاوره، غلط و بلکه گاهی جنایت ایمانی است. ارائه مشاوره حرفه‌ای روان‌شناسی نیز بدون در نظر گرفتن اصول دینی و اخلاقی، به‌ویژه در جامعه ایدئولوژیکی مانند ایران که فرهنگ خانوادگی و اجتماعی در آن با اصول دینی تنیده شده است، فاجعه انسانی است. روان‌شناسان و الهی‌دانان باید هر دو سو را ببینند و در کنار هم و به مدد یکدیگر در راستای به‌سازی تعاملات خانوادگی گام بردارند. اینکه نام این خدمت را مشاوره یا مشورت، زوج‌درمانی یا پندآموزی، مشاوره تخصصی یا میانجی‌گری یا راهنمایی و نظایر آن بگذاریم، تغییری در ماهیت و ضرورت آن ایجاد نمی‌کند. واژه‌ها از آنِ ما نیستند و تعریف علمی آنها اگر نتواند بهبودی در عملکردمان ایجاد نماید، به ویترینی شدن علم، ختم خواهد شد. اتهام عدم قابلیت تعمیم و فقدان مکانیزم رسیدن از فکر به عمل، شاید بر عملکرد عده‌ای وارد باشد اما همه را به یک چوب راندن، شایسته نیست. این نقد را ناشی از عدم آگاهی منتقدان ارجمند از روش و عملکرد خود می‌دانم. فرآیندهای رسیدن از فکر به عمل در مشاوره مانند: تعیین هدف، تعیین راهبرد، زمان‌بندی، استراتژی شناختی و رفتاری، ثبت افکار، بازخوردگیری و... در هر مشاوره‌ای باید مورد توجه باشد. ولی اینها چراغ جادو و عصای شعبده ای نیست که فقط در دانشکده‌های روان‌شناسی و در قالب چند واحد نظری و عملی آموزش داده شود ولی یک استاد از رشته دیگر، نداند یا نتواند آنها را فراگیرد و به‌کار بندد. اینکه عده‌ای گمان می‌کنند با چند واحد کارشناسی و ارشد می توان آنها را فهمید ولی با مطالعه و گذراندن دوره های تخصصی و پیمودن تجربه چندین ساله، نمی‌توان به آن دست یافت و صرفاً باید در کلاس‌های ایشان نشست تا فهمید، باوری نادرست است. ادامه 👇