eitaa logo
دکتر محسن رضوانی
326 دنبال‌کننده
63 عکس
41 ویدیو
1 فایل
پایگاه اطلاع‌رسانی اخبار و دروس حجةالاسلام دکتر محسن رضوانی
مشاهده در ایتا
دانلود
📌سلسله جلسات معرفت‌افزایی با محوریت قرآن کریم با عنوان منبر قرآنی ✅ویژه فرهیختگان، جوانان و دانشجویان و طلاب معزز حوزه علمیه 💯با حضور و سخنرانی: استاد حجةالاسلام دکتر رضوانیزمان: یکشنبه‌ها/ بعد از اقامه نماز مغرب‌و‌عشاء 📍آدرس: خ‌عبدالرزاق، خ‌حکیم، مسجدحکیم/ خ‌استانداری، خ‌سپاه، خ‌حکیم، مسجد حکیم ▪️کانال رسمی حجةالاسلام دکتر محسن رضوا‌نی 🌐 @Dr_MohsenRezvani
🔻در حدیث شریفی از حضرت امام صادق علیه‌السلام نقل شده است که مى‌فرمایند: 📖«مَن قَرَأ في کُلِّ لَیلَةِ جُمعَة الواقعةَ أحَبَّهُ اللهُ وَ أحَبَّهُ الى النّاس أجمعینَ وَ لَم یَرَ فى الدُّنیا بُؤساً أبَداً وَ لافَقراً و لافاقةً و لاآفَةً مِن آفاتِ الدُّنیا وَ کانَ مِن رُفقاءِ أمیرِالمُؤمنین صلوات‌الله‌علیه» 🔺«هر کس سوره واقعه را در هر شب جمعه بخواند، خداوند او را دوست دارد و نزد همه مردم محبوبش مى‌کند، هرگز در دنیا ناراحتى نمى‌بیند، فقر و فاقه و آفتى از آفات دنیا دامنگیرش نمى‌شود، و از دوستان امیرمؤمنان امام على‌ صلوات‌الله‌علیه خواهد بود.» 📚(بحارالأنوار/ج۸۶/ص۳۱۰) 🏷 ▪️کانال رسمی حجةالاسلام دکتر محسن رضوا‌نی 🌐 @Dr_MohsenRezvani
✳️چند خط در مورد وجود نورانی حضرت فاطمةالمعصومة سلام‌الله‌علیها 🎊ولادت حضرت فاطمةالمعصومة سلام‌الله‌علیها اول ذوالقعده اعلام شده است، با این حال اسناد کافی تاریخی و روایی در این باره وجود ندارد. ایشان نخستین دختر امام کاظم علیه‌السلام از نجمه خاتون و دومین فرزند ایشان است که در مدینه به دنیا آمد؛ امام کاظم علیه‌السلام نام «فاطمة» را بر او نهاد. 📜حضرت فاطمةالمعصومة سلام‌الله‌علیها دوران کودکی خود را در دامن پدر سپری کرد و پس از شهادت ایشان در ۲۵رجب ۱۸۳ق تحت تربیت برادر خود امام رضا علیه‌السلام قرار گرفت. 📜پس از کوچ اجباری امام رضا علیه‌السلام به ایران در سال ۲۰۰هجری‌قمری، امام با ارسال نامه‌ای محرمانه‎ از خواهرش، حضرت فاطمةالمعصومة سلام‌الله‌علیها و بسیاری از بستگانش خواست که به ایران هجرت کنند. 📜در سال ۲۰۱ حضرت فاطمةالمعصومة سلام‌الله‌علیها و همراهانش پس از رسیدن به ساوه، با حملۀ مأموران حکومتی روبرو شدند که بر اثر آن شماری شهید و عده‌ای مجروح شدند، شماری نیز به کوه‎ها و مناطق دیگر پناه بردند. این حادثه‌ اثری ناخوشایند بر آن حضرت داشت، به طوری که بیمار شد، برخی نیز دلیل بیماری ایشان را مسمومیت دانسته‌اند. ایشان پس از اطلاع از مسافت کم ساوه تا قم، به اطرافیان خود فرمود: «مرا به شهر قم ببرید؛ زیرا از پدرم شنیدم که فرمود: قم سرزمین شیعیان ماست». مردم قم پس از آگاهی از حادثه‌ی ساوه، به استقبال آن بانو رفتند. به پیشنهاد موسی‌بن‌خزرج؛ بزرگ خاندان اشعریان قم، آن حضرت در منزل ایشان ساکن شد. پس از هفده روز از حضور آن حضرت در قم، ایشان در سن ۲۸سالگی و در حالی که هنوز ازدواج نکرده بوند، چشم از جهان فروبستند. از حیات معنوی و علمی ایشان و نیز نقشی که در انتشار احادیث داشتند، گزارش قابل توجهی بدست ما نرسیده است. 📑اما شواهدی چند نشان می‌دهد که حضرت فاطمةالمعصومة سلام‌الله‌علیها از جایگاه علمی و معنوی ویژه‌ای برخوردار بوده است: 🔖اهل‌البیت علیهم‌السّلام گاه از برخی از فرزندان خود گله کرد و در باره شماری از فرزندان خود هیچ ستایشی را بر زبان جاری نکردند. 📌امّا درباره حضرت فاطمةالمعصومة سلام‌الله‌علیها به یکصدا تمجید و ستایش شده است. این امر نشان می‌دهد که جایگاه ایشان تنها از جهت انتساب خانوادگی نیست، بلکه خود از شایستگی‌های فردی برخوردار بوده است. 🔖حضرت فاطمةالمعصومة سلام‌الله‌علیها پس از امام‌زادگانی؛ همچون حضرت عباس و حضرت علی‌اکبر علیهما السّلام، جزو معدود امام‌زادگانی هستند که زیارت آنان از سوی خود معصوم ابلاغ و اعلام شده است و این خود برای اثبات جایگاه ایشان از هر جهت کافی است. 🔖به استناد برخی از روایات نقل شده از امام کاظم و امام رضا و امام جواد علیهم‌السّلام ، شیعیان برای زیارت قبر ایشان تشویق شده و آثاری همچون شفاعت و بهشت برای زیارت آن بانو مورد تاکید قرار گرفته است. 📌گر چه آن بانوی مکرمه حضور چندانی در قم نداشت، امّا با توجه به جایگاهی که در شماری از روایات برای قم و مرکزیت علمی آن ذکر شده؛ شهری که عُشّ(آشیانه) آل‌محمّد صلوات‌الله‌علیهم‌ است، و محل حضور اولیاء الهی است و علوم الهی از آن جا به جهانیان افاضه خواهد شد، می‌توان دریافت که حضور قبر مطهر این بانوی بزرگ در قُم با جایگاه ویژه این شهر گره خورده است. 🔖گویا مُقدّر چنین بود که خداوند این بانوی پاک را به عنوان هدیه‌ای آسمانی برای شهر قُم مقدّسة و مردم آن دیار ارزانی دارد تا هم سند رضایت از آنان باشد و هم قبر مطهر حضرت فاطمةالمعصومة سلام‌الله‌علیها زمینه ولایت‌مداری ساکنان این منطقه را تقویت کند و هم اینکه شهر مقدس قُم از سال ۲۰۰هجری تا کنون به عنوان دومین زیارتگاه اهل‌البیت علیهم‌السّلام در ایران، همچون آفتاب درخشش داشته باشد. 📌به برکت قبر مطهر حضرت فاطمةالمعصومة سلام‌الله‌علیها در قم، حوزه علمیه قم جان گرفت و از سده سوم تاکنون منشأ بسیاری از خدمات علمی و معنوی برای جهانیان شده است. در تمام این سال‌ها حوزه علمیه قُم بسان نور ماه در برابر خورشید، همواره از نور وجود این بانو بهره گرفته و همه عالمان و عارفان الهی به دست‌بوسی و خدمت‌رسانی به آستان حضرت فاطمةالمعصومة سلام‌الله‌علیها افتخار و ابتهاج داشتند که خود نشانه‌ای از جایگاه ویژه این بانوی الهی دارد. 📝از خداوند می‌طلبیم که ما را مشمول دعوات زاکیه اهل‌البیت علیهم‌السلام و مشمول دعا و شفاعت حضرت فاطمةالمعصومة سلام‌الله‌علیها قرار دهد. 🏷 ▪️کانال رسمی حجةالاسلام دکتر محسن رضوا‌نی 🌐 @Dr_MohsenRezvani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌به‌مناسبت دههٔ کرامت 📋مرجعیّت علمی امام رضا علیه‌السّلام بر مسلمان بنابر گزاره‌های تاریخی 📑بازپژوهی داده‌های میراث رضوی در کتاب «ذیل‌تاریخ‌بغداد»/ حضرت امام رضا صلوات‌الله‌علیه و پاسخ به پرسش‌های اعتقادی در عنفوان جوانی در مدینه منوّره 🔻ابن‌نجّار(مورّخ و محدّث اهل بغداد و صاحب کتاب ذیل‌ تاریخ‌ بغداد است.) با استناد به روایت حاکم‌نیشابوری، تصریح دارد که امام رضا علیه‌السّلام در دوران جوانی خود با پوشش ویژه‌ای در مسجد النبی صلوات‌الله‌علیه‌وآله در مدینه در ناحیهٔ روضه شریفه (حدفاصل میان منبر و مرقد نبوی صلوات‌الله‌علیه‌وآله) به طور مستمر در روزها می‌نشستند و به پرسش‌های پیچیده اعتقادی رایج در قرن دوم هجری پاسخ می‌دادند. بر پایهٔ این روایت تاریخی، عموم مردم و مشایخِ نامدار مدینه در این جلسات علمی حضرت امام رضا صلوات‌الله‌علیه حضور می‌یافتند و پرسش‌های خود را از آن حضرت جویا می‌شدند و ایشان نیز با استناد به آیات قرآن، احادیث امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السّلام و ادلهٔ عقلی به هر یک از آن پاسخ می‌داد. 📌متن ذیل برخی از این پرسش‌ها و پاسخ‌های حضرت امام رضا صلوات‌الله‌علیه را روایت می‌کند: 🔺حدثنا أبو عبدالله الحافظ قال : سمعت أبا الحسن عبدالله‌بن‌ محمد‌ بن‌ علي بن‌ الحسين بن جعفر بن موسى بن جعفر بمدينة رسول‌الله صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم في الروضة يقول : سمعت أبي يذكر عن آبائه : أن علي‌بن‌موسى [صلوات‌الله‌علیه] كان يقعد في الروضة وهو شاب ملتحف بمطرف خز فتسأله الناس ومشايخ العلماء في المسجد فسئل عن القدر فقال : قال الله عز وجل : * (إن المجرمين في ضلال وسعر* يوم يسحبون في النار على وجوههم الله عز وجل : * ( إن المجرمين في ضلال وسعر * يوم يسحبون في النار على وجوههم ذوقوا مس سقر * إنا كل شئ خلقناه بقدر ) *[القمر : ۴۷،۴۸] ➖[ قال علي ] الرضا: كان أبي يذكر عن آبائه: أن أميرالمؤمنين علي‌بن‌أبي‌طالب يقول: الله تعالى خلق كل شئ بقدر حتى العجز والكيس، وإليه [...] و به الحول و القوة. 📚(ابن‌نجار بغدادی/ ذیل‌تاریخ‌بغداد/ج۴/ص۱۳۹) 🔖این روایت مرجعیت علمی و دینی حضرت امام رضا صلوات‌الله‌علیه را در دوران جوانی ایشان گزارش می‌کند و به نظر می‌رسد به دوره حیات پدر بزرگوارشان و به قبل از به امامت رسیدن ایشان در سال ۱۸۳هجری اشاره دارد. 🏷 ▪️کانال رسمی حجةالاسلام دکتر محسن رضوا‌نی 🌐 @Dr_MohsenRezvani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌به‌مناسبت دههٔ کرامت ✳️ روایتی درس‌آموز از حضرت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا صلوات‌الله‌علیه درباره آداب دعا ➖مُحمدُ بنُ يَحيىٰ عَن احمَدَ بنِ مُحمدِ بنِ عيسىٰ عَن ابي هَمَّامٍ اسماعيلَ بنِ هَمَّامٍ عَن أبي‌الحسنِ‌الرضا علیه‌السّلام قالَ: «دَعوَةُ العَبدِ سِرّاً دَعوَةً وَاحدَةً تَعدِلُ سَبعينَ دَعوَةً عَلانِيَةً.» 🔺ترجمه: «يك بار پنهانى دعا نمودن، با هفتاد بار در حضور مردم دعا نمودن، برابر است.» ➖و في رِوايةٍ أُخرى‏ٰ: «دَعوَةٌ تُخفيها اَفضَلُ عِندَ اللهِ مِن سَبعِينَ دَعوَةً تُظهِرُها.» 🔺ترجمه: «نزد خداوند يك دعایی که پنهان بشود، بهتر است از هفتاد دعایی که آشكار و علنی‌ بشود.» 👆گر چه دو روایت نقل شده اما مضمون و مفاد معنایی هر دو یکی است. ظاهراً عدد هفتاد موضوعیت دارد و نیز می‌تواند به معنای کثرت باشد که البته خلاف ظاهر است. راز آن که دعای سرّی هفتاد بار برتر از دعای علنی دانسته شده، حداقل سه نکته است: 📎یک؛ دعای سرّی از ریاء و سُمعه دورتر و بلکه بدور است و این امر بستر ساز اخلاص در دعا است. 📎دو؛ دعای سرّی نوعی گفت‌وشنود با خداوند محسوب می‌گردد که در هر جا و همه حال قابل تحقق است. 👆این امر خود از نوعی معیّت با خداوند و باور به حضور او در سراسر زندگی حکایت دارد و از این جهت از مراتب بیشتری نسبت به دعای علنی برخوردار است. 📎سه؛ دعای سرّی هم‌چون همهٔ گام‌های معنویِ سرّی، در رُشد و تعالی روحی و معنوی انسان اثر بیشتری می‌گذارد؛ زیرا همان‌گونه که در برخی از روایات آمده یکی از اسرارِ رُشد و تعالی، پنهان نگاه داشتن آن است. 👆اگر کسی می‌خواهد به درجات رشد و کمال برسد، باید کمتر به دنبال علنی کردنِ کار خود باشد. راز آن که در برخی از روایات توصیه شده که از شُهرت و آوازه بگریزید، همین نکته است. ➕سرّ آن که اولیای الهی از رمز و راز کار خود، جز برای خواص گفت‌وگو نمی‌کردند و به‌اصطلاح کتوم(اهل کتمان) بودند، نیز همین نکته است. 🏷 ▪️کانال رسمی حجةالاسلام دکتر محسن رضوا‌نی 🌐 @Dr_MohsenRezvani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌به‌مناسبت دههٔ کرامت ✅ ادب بندگی؛ در کلام امام رضا علیه‌السّلام 🌱«وَ عَن دِعبِلِ‌بنِ‌عليٍ‏ اَنَّهُ دَخَلَ عَلَى الرِّضا علیه‌السّلام فَاَمَرَ لَهُ بِشَيءٍ فَأخَذَهُ وَ لَم يَحمَدِ اللهَ». 🔺دِعبِلِ‌بنِ‌عليٍ‏ خدمت حضرت امام علی‌بن‌موسیٰ‌الرضا صلوات‌الله‌علیه رسید؛ حضرت علیه‌السّلام دستور دادند چیزی به دِعبِلِ‌بنِ‌عليٍ‏ اعطا کنند. هدیه را گرفت، ولی شکر خداوند را به جای نیاورد. «فَقَالَ لَهُ لِمَ لَمْ تَحمَدِ اللهَ»؛ حضرت علی‌بن‌موسیٰ‌الرضا صلوات‌الله‌علیه فرمودند: چرا شُکر و حمد خدا را در برابر این نعمت به جای نیاوردی؟! 👆خب این تذکری بود که حضرت امام رضا علیه‌السلام به دِعبِلِ‌بنِ‌عليٍ‏ دادند و این درس بسیار بزرگی است که انسان همواره باید توجه داشته باشد که هر نعمتی برای او محقق می‎شود، بداند که این نعمت از کیست و شکر خدای متعال را به جای بیاورد. این غفلت و عدم توجه، مذموم است و خلاف ادب بندگی است. 📃«قَالَ ثُمَّ دَخَلتُ بَعدَهُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ». دِعبِلِ‌بنِ‌عليٍ‏ می‎گوید: بعد از این جریان و در یک واقعه‌ی دیگری خدمت حضرت امام جواد علیه‌السلام رسیدم. «فَأَمَرَ لَهُ بِشَيءٍ فَقُلتُ الحَمدُلِلهِ فَقالَ‏ تَأَدَّبتَ»؛ حضرت علیه‌السلام امر کردند که چیزی برای من به عنوان هدیه آوردند. «فَقُلتُ الحمدُلِلهِ»؛ آنجا حمد خدا را به جای آوردم. «فَقَالَ‏ تَأَدَّبتَ»؛ امام جوادالائمه صلوات‌الله‌علیه هم فرمودند: «تَأَدَّبْتَ.» این مطلب مهمی است که ما تأدّب پیدا کنیم به این‎که نعمت‌ها را توجه داشته‌باشیم که نعمت‌ها از جانب خداست. «اللهُمَّ ما بِنا مِن نِعمَةٍ فَمِنكَ»؛ وقتی انسان به این مسأله توجه داشت که همه‌ی نعمت‌ها از اوست، خود به‎خود در مقابل خدای متعال خاضع و خاشع می‎شود و طبق فطرت پاکی که خدای متعال به همه‌ی انسان‎ها داده، قلب و زبانش شاکر نعمت‌های خدای متعال می‎شود و این ادب بندگی است. (الکافي/ج۱/ص۴۹۶) 🏷 ▪️کانال رسمی حجةالاسلام دکتر محسن رضوا‌نی 🌐 @Dr_MohsenRezvani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖...وقتی شُعار حِجُّ‌البَيتِ از شُعار «لبیك اللهم لبیك» معادل می‌شود با «هَیهَاتَ مِنَّا الذِلّة»... 🗡ظلم‌ستیزی از میوه‌های حجّ 🕋وقتی شما مکّه می‌روید، مدینه می‌روید، فرصتی است برای اینکه خونِ شهدا، برای اینکه سرزمین مِنای حقیقی، قربانگاه حقیقی، کربلا، کربلاها، کربلای ایران[را خوب تبیین کنید.] اینها را اگر شما بتوانید آنجا خوب ترسیم و اشاره کنید که حسین‌بن‌علی علیه‌السّلام، حقیقت حَجّ را در مبارزه‌ی با شیطان، بُت‌شکنی چه طور یاد بشریّت داده، آن وقت شُعار حِجُّ‌البَيتِ از شُعار «لبیك اللهم لبیك» معادل می‌شود با «هَیهَاتَ مِنَّا الذِلّة»! ✅یعنی اگر انسان زیر بار ذِلّت شهوت، زیر بار ذِلّتِ ثروت و ثروت‌اندوزی، قُدرت‌طلبی، شُهرت‌طلبی، مَقام‌طلبی، خود طلبی، خودپرستی، اگر به طرف اینها انسان نرود، آن وقت حقیقتاً، کربلای واقعی، قربانگاهِ حقیقی[رفته است؛] و نفسش را به قربانگاه برده[است]. 🎙استاد محسن رضوانی| جلسهٔ اول «حجّ، کارزاری برای تبیین» | ۱۴۰۲/۰۲/۲۷ 🏷 ▪️کانال رسمی حجةالاسلام دکتر محسن رضوا‌نی 🌐 @Dr_MohsenRezvani
📌به‌مناسبت دههٔ کرامت 🔰پای درس توحید حضرت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا صلوات‌الله‌علیه ❗️عظمتش اقتضاء می‌کند قابل حس نباشد. 🌱عَن مُحمدِبنِ‌عبداللهِ‌الخراسانيِّ خادِمِ الرِّضا علیه‌السلام قالَ: «دَخَلَ رَجُلٌ مِنَ الزَّنادِقَةِ عَلَى أبي‌الحسن علیه‌السلام و عِندَهُ جَماعَةٌ ... فَقالَ الرَّجُلُ فَإِذاً إِنَّهُ لاشَيءَ إذا لَم يُدرَك بِحاسَّةٍ مِنَ الحواسِّ. فَقالَ ابوالحسنِ علیه‌السلام: وَيلَكَ لَمَّا عَجَزَتْ‏ حَواسُّكَ عَن إدراكِهِ أَنكَرتَ رُبُوبيَّتَهُ و نحنُ إذا عَجَزَتْ حَواسُّنا عَن إدراكِهِ اَيقنَّا اَنَّهُ رَبُّنا بِخِلافِ‏ شَيءٍ مِنَ الأشياء ...» (الكافي/ج‏۱/ص۷۸) 🔻ترجمه:... زندیق به امام رضا علیه‌السلام اشکال کرد: وجود خدایی که حس نمی‌کنیم را نباید قبول کنیم! 🔺حضرت رضا علیه‌السلام فرمودند: مسئله برعکس است! چون فهمیدیم که حواس ما از درک او عاجزند و ذاتی برخلاف تمام اشیای دیگر دارد، به خدایی او اعتراف کردیم. 🏷 ▪️کانال رسمی حجةالاسلام دکتر محسن رضوا‌نی 🌐 @Dr_MohsenRezvani
📌به‌مناسبت دههٔ کرامت 💎طبق روایات صحیح اَجر زائر فاطمه‌ی معصومه سلام‌الله‌علیها‌ بهشت است. 🔰 اینجا عقل حیران است که این بی‌بی چه مقام و عظمتی دارد که زیارتش در قُم وجوب دخول به بهشت را موجب می‌شود! این است که مقام دختر موسی‌بن‌جعفر علیه‌السلام قابل بیان نیست! 🎙مرجع‌عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیةالله وحیدخراسانی دام‌ظلّه 🏷 ▪️کانال رسمی حجةالاسلام دکتر محسن رضوا‌نی 🌐 @Dr_MohsenRezvani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بار پروردگارا! دشمن یهودی و صهیونیستی ما با این اخبار شادمان می‌گردد، خدایا خودت آنها و نقشه‌هایشان را ناکام بگذار. 🌱یا حافظ و یا حفیظ 🏷 ▪️کانال رسمی حجةالاسلام دکتر محسن رضوا‌نی 🌐 @Dr_MohsenRezvani
کانال قم‌آنلاین.mp3
19.23M
🛑⚫️خبر چه سنگینه، خبر پر از درده ✅ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه 👇 https://eitaa.com/joinchat/1406075456Cc23175814
إِنَّـا لِـلّٰـهِ وَ إِنَّـا إِلَـیـهِ رَاجِـعُـونَ
🇮🇷«مَردم بِما هُوَ مردم» (داشته انقلاب اسلامی، نداشته جهان عرب) 🔻 با توجه به دولت-ملت‌سازی‌های غیر طبیعی و تحمیلی در جهان عربِ پسا عثمانی، درک دقیقی از مفهوم «مردم» به‌عنوان روح جمعی یک ملّت و به‌مثابه کُنش‌گر نظم-هویت‌بخش وجود ندارد. 🔺هر چند تحولات مردم‌سالارانه دههٔ قبل که جهان عرب را در برگرفت، امید بازگشت «مردم» را زنده کرد، اما سرنوشتی که این کنش‌گری ناقص به یادگار گذاشت، ترمیدور در مصر، جنگ داخلی در لیبی، زندانی شدن اسلام‌گرایان در تونس، و سرکوب یک ملّت در بحرین بود. 🚩تجربه‌ای که نشان داد «مردم» در ساحتی بالاتر از منافع حزبی-جریانی در جهان عرب نتوانست روح جمعی یک ملّت را نمایندگی کرده و کنش‌گری نظم‌بخش داشته باشد لذا پس از اندکی، پاشنه در جهان عرب بر همان منوال قبل چرخید. 📌آنچه در چهره نگران یک ملّت فارغ از جهت گیری‌های سیاسی در فقدان رئیس جمهور و همراهان دیدیم و آنچه در تشییع پیکر و حس همدردی و حضور میدانی مشاهده می‌شود، نشانگر سطحی عمیق‌تر از مفهوم به ظاهر ساده «مردم» در ساحت سیاست‌ورزی ایران پسا انقلاب است. 📌آنجا که تعارضات جریان‌های مختلف به انشقاق ظاهری منجر شده، باز با کنش‌گری «مَردم بِما هُوَ مَردم» رنگ می‌بازد. لذا شاید بتوان گفت مهم‌ترین داشته انقلاب‌اسلامی، نسبت به دولت ملّت‌های عربی «مَردم بِما هُوَ مردم» است؛ که در بحران‌ها می‌تواند روح جمعی یک ملّت را تبلور بخشیده و اختلافات و انشقاق‌ها را در خود حل کند. 🏷 ▪️کانال رسمی حجةالاسلام دکتر محسن رضوا‌نی 🌐 @Dr_MohsenRezvani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حاج سید محمدتقی آل‌هاشم با آن دستان لرزان و چروکیده لباسش را می‌کاود تا یک بند انگشت تربت سیدالشهداء صلوات‌الله‌علیه را به خاک مزار فرزندش اضافه کند! انگار که گرانبهاترین دارایی زندگیش را در لباسش پنهان کرده باشد، انگار که می‌خواهد مهم‌ترین داشته‌اش را همراه پسرش کند... چقدر زیباست😭 🏷 ▪️کانال رسمی حجةالاسلام دکتر محسن رضوا‌نی 🌐 @Dr_MohsenRezvani