eitaa logo
دکترمسعودبازودار(استاد دانشگاه،نویسنده،پژوهشگر)
894 دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
23 فایل
کاردانی:دینی و عربی،کارشناسی الهیات و معارف اسلامی،کارشناسی ارشد فقه وحقوق اسلامی،دکتری:الهیات گرایش فقه ومبانی حقوق
مشاهده در ایتا
دانلود
شود. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: میهمانى که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شده و نانخور او محسوب مى شود (یعنى تصمیم دارد مدّتى نزد او بماند) دادن زکات فطره او نیز واجب است، امّا اگر فقط براى شب عید دعوت شده فطره او بر میزبان واجب نیست و در صورتى که بدون رضایت صاحب خانه باشد نیز بنابر احتیاط واجب فطره او را بدهد، همچنین فطره کسى که انسان را مجبور کرده است که خرجى او را بپردازد. ✍ آیت الله سیستانی : فطریه مهمانی كه پیش از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی - هرچند موقّتاً - محسوب می‌شود، بر میزبان واجب است مثل مهمانی كه قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امكانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید؛ اما به مهمانی كه تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌كند و زكات فطره‌اش بر عهده میزبان نیست. 👈 فطریه مهمانی كه بعد از غروب آفتاب در شب عید فطر وارد بر میزبان می‌شود در صورتی كه نان‌خور او محسوب نشود، بر ميزبان واجب نيست و اگر نان‌خور او حساب شود (بنا بر احتياط واجب) مراعات مقتضای احتياط ترک نشود مانند اين كه يكی با اجازه ديگری فطريه را بدهد. ✍ آیت الله وحید خراسانی : چنانچه پیش از غروب آفتاب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شود و تا صبح نزد او بماند فطره او بر صاحب خانه واجب است و اگر تا صبح نزد او نماند بر او واجب نیست. ________ 📚 استفتاء‌ از سایت مراجع 👇👇👇 ✍️ مطالب و درباره زکات فطره 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : 1- شدن زکات فطره چیست؟ کسی که هنگام غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل و غني باشد، بايد براي خودش و كساني كه نانخور او هستند فطریه بدهد. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : 2- زکات فطره چه اندازه می باشد؟ نظر آیت الله شبیری : مقدار زکات فطره برای کسی که می خواهد گندم یا برنج پرداخت کندبرای هر نفر تقریبأ سه و600 گرم می باشد نظر بقیه مراجع: مقدار زکات فطره برای کسی که می خواهد گندم یا برنج پرداخت کندبرای هر نفر تقریبأ 3 کیلوگرم می باشد مکلف می تواند گندم یا برنج تهیه کند وبه فقیر بدهد ویا قیمت آن را از بازار محل خود سوال کند و به فقیر بدهد طبق قیمت گندم مقدار فطریه امسال برای هر نفر 8هزار تومان است. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : 3- پرداخت زکات فطره چه موقع می باشد؟ : کسی که نمازعید می خواند: طبق نظرآیت الله مظاهری: مستحّب است فطره را پيش از نماز عيد بدهد. طبق نظر آیات عظام: مكارم، زنجاني: بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد. بقیه مراجع: بنابراحتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد. #ب: کسی که نماز عید نمی خواند: طبق نظر آیت الله زنجاني: به احتياط واجب در روز عيد فطر، زكات فطره را بدهد. طبق نظربقیه مراجع: مي تواند دادن فطریه را تا ظهر تأخير بيندازد. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : 4-- اگرکسی درزمان وجوب، فطریه راندهدیاكنارنگذارد،تکلیفش چیست؟ طبق نظر آیات عظام اراكي، گلپايگاني،تبريزي، صافي: بعداً بايد بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند، فطره را بدهد. طبق نظر آیت الله بهجت : زكات فطره ديگر بر او واجب نيست ولى معصيت كرده است. طبق نظرآیات عظام زنجانی،خوئی: زکات فطره براو واجب نیست واحتیاط مستحب است که عوض آن را بدهد. طبق نظر بقیه مراجع : احتياط واجب آن است كه بعداً بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند فطره را بدهد. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : 5-نپرداختن فطریه توسط دیگری اگر فطریۀ انسان بر شخصی واجب باشد و او فطره را عمدأ یا سهوأ ندهد،تکلیف چیست؟ طبق نظر آیات عظام:مکارم،سیستانی: بنابراحتیاط،واجب خودش فطریه اش را بپردازد. طبق نظر بقیه مراجع: برخود انسان پرداخت فطریه واجب نیست 👇👇👇 ✍️ مطالب و درباره زکات فطره 6-دادن فطریه به سادات آیا غیر سادات می توانندبه سادات فطریه بدهند؟ همه مراجع:غیرسادات نمی توانند زکات فطره خود را به سادات فقیرپرداخت کننداماسادات می توانند زکات فطره خود را به سادات یاغیرسادات فقیرپرداخت کنند. 🌺_____📚____🌺__ 📚__🌺 : فطریه یک شبه 7- فطریه مهمانی که قبل از غروب وارد شده وفقط یک شب می ماند، برعهده کیست؟ طبق نظر آیات عظام وحید،سیستانی،خویی،تبریزی: اگرمیهمان قبل از غروب شب عید فطر وارد شود و شب درمنزل میزبان (هرچند غذا نخورد) فطریه اش برعهده میزبان است. ولی اگر شب نماند مثلا شام بخورد وبرود فطریه اش برعهده خودش است. طبق نظر آیات عظام :بهجت ،صافي،گلپایگانی ،نوری : میهمانی که قبل از غروب شب عید فطر وارد می شود درصورتی که بگویند امشب نان او را داده( شام بخورد) فطریه اش بر عه
ده میزبان است هرچند نان خور او حساب نشود. طبق نظرآیات عظام امام، اراکی،خامنه ای ،مکارم،سبحانی،فاضل،زنجانی: اگر میهمان یک شب می ماند فطریه اش برعهده خودش است 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : فطریه میهمانی که بعداز غروب وارد می شود. 8- آیا فطریه میهمانی که بعداز غروب وارد می شود برعهده صاحبخانه است؟ طبق نظر آیات عظام .سيستاني،تبریزی،خوئي: اگرمهمان بعد از غروب بیایدوشب هم بماند درصورتی که نانخور او محسوب شود فطریه اش بنابراحتیاط واجب بر میزبان است طبق نظر بقیه مراجع: فطره مهماني كه بعد از غروب شب عيد فطر وارد مي شود، بر صاحبخانه واجب نيست نکته: در تمام مواردی که فطریه میهمان بر میزبان واجب می شود میهمان می تواند از میزبان اجازه بگیرد و فطریه را خودش پرداخت کند 🌎 👇👇👇 ✍️ مطالب و درباره زکات فطره 🌺___📚____🌺____📚____🌺 : شدن فطریه از میهمان ومیزبان 9-اگرطبق نظرمرجع تقلیدمیهمان ،فطریه اش برعهده میزبان باشد وطبق نظر مرجع میزبان فطریه میهمان برعهده خودش باشد تکلیف چیست؟ طبق نظر همه مراجع: دراین صورت فطریه برکسی واجب نیست. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : شدن فطریه بر میزبان ومیهمان 10-اگرطبق نظرمرجع تقلیدمیهمان ،فطریه اش برعهده خودش باشد وطبق نظر مرجع میزبان فطریه میهمان برعهده میزبان باشد ،تکلیف چیست؟ طبق نظر همه مراجع: دراین صورت باید هم میزبان وهم میهمان فطریه را بدهند. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : فرزندی که بعد از غروب متولد شده 11-آیا فطریه فرزندی که بعد از غروب شب عیدفطر متولد شده واجب است؟ طبق نظر همه مراجع: پراخت فطریه برای جنین در شکم مادر واجب نیست و پرداخت فطریه برای بچه ای که بعداز غروب متولد شود واجب نیست. اما اگرقبل ازغروب متولد شده زکات فطره اش واجب است. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : زکات فطره به واجب النفقه 12-آیا می توان زکات فطره را به واجب النفقه داد؟ طبق نظرهمه مراجع: زکات فطره را نمی توان به کسانی که واجب النفقه انسان هستند مانند پدر ومادروفرزندان پرداخت کرد. نکته: برادر وخواهر می توانند به یکدیگر اگر فقیر باشند فطریه بدهند داماد می تواند به مادر وپدر زن خود اگر فقیر باشند فطریه بدهند پدرشوهر ومادرشوهر می توانند به عروس خود اگر فقیر باشد فطریه بدهند. پدرومادر زن می توانند به داماد خود اگر فقیر است فطریه بدهند 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : زکات فطره به اقوام ونزدیکان 13-آیا می توان زکات فطره را به اقوام ونزدیکان داد؟ طبق نظرهمه مراجع: مستحّب است در دادن زكات فطره، خويشان فقير خود(غیر از واجب النفقه ها) را بر ديگران مقدّم دارد. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : ? 👇👇👇 ✍️ مطالب و درباره زکات فطره زکات فطره 14- زکات فطره را درچه مواردی می توان مصرف کرد؟ طبق نظر آیات عظام صافی ،گلپایگانی ،مکارم،وحید، سیستانی، سبحانی: فطریه را بنا براحتياط واجب بايد فقط به فقرا داد. طبق نظر بقیه مراجع :اگر فطریه را به يكى از این موارد مصرف زکات برسانند كافى است هرچند احتياط مستحب آن است كه فطره را فقط به فقرا بدهند 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : دادن زکات فطره به و 15- آیا می توان زکات فطره را برای مسجد وحسینیه مصرف کرد؟ طبق نظر آیات عظام صافی ،گلپایگانی ،مکارم، وحید سیستانی سبحانی: زکات فطره را بنابراحتياط واجب بايد فقط به فقرا داد. طبق نظربقیه مراجع: پرداخت زکات فطره برای صرف در مسجد ،حسینیه و مدارس اشکال ندارد هرچند احتیاط مستحب است به فقرا پرداخت شود. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : کردن فطریه از 16- آیا می توان فطریه را از شهر محل سکونت خارج کرد ودرشهر دیگر به مصرف رساند؟ طبق نظر آیات عظام:اراكي ،سبحانی ،زنجانی، بهجت: می تواندزكات فطره به شهردیگر ببرد هرچند احتیاط مستحب این است بیرون نبرد. طبق نظر آیت الله سيستاني: انتقال زکات فطره به سوی امام یا نائب خاص آن حضرت یا نائب عام ایشان یعنی حاکم شرع، درشهر دیگر جایز است هرچند برای انجام این کار مجبور شود آن را به شهر دیگری ببرد.واگر درشهر خود مستحق پیداشود خارج کردن آن بنابراحتیاط و اجب جایز نیست. طبق نظر بقیه مراجع: اگردر محلّ خودش مستحقّ پيدا شود،احتياط واجب آن است كه فطره را بجاى ديگر نبرد. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : زکات فطره به عنوان به فقیر 17-آیا می توان زکات فطره را با عنوان هدیه به فقیر داد؟ همه مراجع:چيزي را كه انسان بابت زكات به فقير مي دهد لازم نيست به او بگويد كه زكات است بلكه اگر فقير خجالت بكشد، مستحّب است به طوري كه دروغ نشود به اسم هدیه بدهد ولي بايد قصد زكات نمايد. 🌎
کنند آیا این عقلانیست ❕❕ 💠💠 👌«مُباهَله» در اصل از مادّه «بَهْل» (بر وزن اهل) به معناى رها كردن و قيد و بند را از چيزى برداشتن است، و به همين جهت هنگامى كه حيوانى را به حال خود واگذارند، و پستان آن را در كيسه قرار ندهند، تا نوزادش بتواند به آزادى شير بنوشد، به آن «باهِل» مى گويند، و «ابْتِهال» در دعا به معناى تضرع و واگذارى كار به خدا است. و اگر آن را گاهى به معناى و لعن و دورى از خدا گرفته اند نيز به خاطر اين است كه رها كردن و واگذار كردن بنده به حال خود اين نتائج را به دنبال مى آورد، اين بود معناى «مباهله» از نظر ريشه لغت. 💠و از نظر مفهوم متداول ، به معناى نفرين كردن دو نفر به يكديگر است، بدين ترتيب، افرادى كه با هم گفتگو درباره يك مسأله مهم مذهبى دارند در يك جا جمع شوند و به درگاه خدا كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا سازد و مجازات كند. 📚لغات در تفسیر نمونه ص 497 ❕مباهله به عنوان آخرین حربه برای غلبه بر خصم بعد از اثر نکردن منطق و استدلال است ، که به عنوان الهی بر حقانیت طریق و مسلکی اعتقادی ایراد می شود . بر خلاف آنچه در پرسش آمد ، مباهله بر خلاف عقل و منطق نیست بلکه کاملا موافق و مطابق عقل و منطق است ، زیرا دو طرف حق و باطل پس از آن که از طریق مذاکرات به نتیجه ای نرسیدند و طرف باطل با لجاجت از پذیرفتن حق امتناع کرد ، اقدام به مباهله می کنند و طرف حق با اقدام به مباهله این نکته را بیان می کند که آیین من مطابق با واقعیت و حقیقت است که می توانم بر این سخن معجزه ای هم ارائه کنم تا شکی در آن باقی نماند ، مباهله همان نقش معجزه را برای اثبات حقانیت دعوت حق می کند . ❕جریان مباهله کردن پیامبر گرامی اسلام با نجران مشهور و معروف است 👌بنابراین مباهله در برابر مخالفان يك حكم عمومی است که افراد با ايمان كه از تقوا و خدا پرستى كامل برخوردارند به هنگامى كه آنها در برابر دشمنان بر اثر لجاجت به جايى نرسد از آنها دعوت به مباهله می كنند. ❕از امام علیه السلام نقل شده كه فرمود ؛ « اگر سخنان حق شما را مخالفان نپذيرفتند آنها را به مباهله دعوت كنيد ، راوى مى گويد سؤال كردم چگونه مباهله كنم؟ فرمود ؛ خود را سه روز اصلاح اخلاقى كن و گمان مى كنم كه فرمود روزه بگير و غسل كن، و با كسى كه مى خواهى مباهله كنى به صحرا برو، سپس انگشتان دست راستت را در انگشتان راست او بيفكن و از خودت آغاز كن و بگو خداوندا! تو پروردگار آسمانهاى هفتگانه و زمينهاى هفتگانه اى و آگاه از اسرار نهان هستى، و رحمان و رحيمى، اگر مخالف من حقى را انكار كرده و ادعاى دارد بلائى از آسمان بر او بفرست، و او را به عذاب دردناكى مبتلا ساز ، و بعد بار ديگر اين دعا را تكرار كن و بگو: اگر اين شخص حق را انكار كرده و ادعاى باطلى مى كند بلائى از آسمان بر او بفرست و او را به عذابى مبتلا كن ، سپس فرمود ، چيزى نخواهد گذشت كه نتيجه اين دعا آشكار خواهد شد، به خدا سوگند كه هرگز كسى را كه حاضر باشد اين چنين با من مباهله كند » 📚الکافی ج 2 ص 513_ وسائل الشیعه ج 7 ص 134 ❔مگر پیامبر اسلام و امامان با بزرگواری کسانی را که به آنها بدی می کردند یا حتی آنها را فحش می دادند نمی کردند ❗️حال چگونه ما می گوییم حکم کسی که به پیامبر یا امامان فحش و دشنام دهد قتل است و بر همین اساس افرادی را القتل می دانیم ❕❕ 💠💠 👌عفو و بخشش برای کسانی می تواند صادق باشد که از روی جهل و ناآگاهی اقدام به انجام عملی زشت و شنیع می کردند ، چنانکه در گزارش های تاریخی نیز آمده است که پیامبر گرامی و امامان اهل بیت علیهم السلام در مقابل اهانت کنندگان ناآگاه خود با بزرگواری و عفو رفتار می کردند و همین سیره پسندیده در نهایت منجر به ندامت و تنبه اهانت کنندگان می شد . 📚بحار الانوار ج 46 ص 289 ❕اما آن بزرگواران در مقابل کسانی که به صورت سازمان یافته و به قصد دشمنی و تخریب اسلام ، از روی عناد و لجاجت به آنها اهانت می کردند ، با شدت عمل برخورد می کردند . 👌پیامبر گرامی در هنگام فتح مکه که فرمان عمومی را صادر کرد فرمود ؛ « تمام كوشش من اين است كه فتح مكه بدون خونريزى صورت گيرد. از اينرو، از كشتن افراد غير مزاحم بايد خوددارى كرد، ولى بايد چند نفر به نامهاى «عكرمة بن ابى جهل»، «هبّار بن الاسود»، «عبد اللّه بن سعد بن ابى سرح»، «مقيس حبابه ليثى» ، «حويرث بن نقيذ»، «عبد اللّه بن خطل»، «صفوان بن اميه، «عبد اللّه بن الزبيرى»، «حارث بن طلاطلة» و چهار زن هر كجا دستگير شوند بلافاصله گردند.» 📚سیره ابن هشام ج 2 ص 409_ تاریخ الخمیس ج 2 ص 90 ❕امام علیه السلام فرمود ؛ « هر کس پیامبری را مورد فحش و سب قرار دهد ، کشته می شود » 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 213 ❕
و فرمود ؛ « هر کس از محمد و اهل بیت او علیهم السلام با بدی ( و دشنام ) یاد کند ، و به آنها بزند ، قتل او واجب است » 📚فقه الرضا ص 38 ❕هشام بن سالم از امام صادق علیه السلام سوال کرد ؛ ❔ « نظر شما در مورد کسی که علی علیه السلام را دشنام می دهد چیست ❕امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « حلال است » 📚الکافی ج 7 ص 269 ❕این که افرادی نسبت به عملکرد پیامبر گرامی یا امامان علیهم السلام انتقادی داشته باشد و مودبانه نقد های خود را وارد کند ، و پاسخ را دریافت کند ، حکم چنین افردی قتل نیست ، اما که با عناد و دشمنی و از روی لجاجت شروع به فحاشی و نسبت به آن بزرگواران می کنند ، به هیچ عنوان شایسته عفو و بخشش نیستند . ♨️ در هیاهوی جام جهانی، آل سعود خبیث از عربستان و امارات متحد شدند و حملات وحشیانه ای به مردم یمن صورت می دهند، که اخبار رسیده حاکی از مقاومت پیروزمندانه مردم یمن در مقابل این بی شرافتی های ددمنشانه دارد. 📎 نام این خوی پست و این رذالت ها که در هیچ حیوان و جنبنده ای وجود ندارد را نمی دانیم چه بنامیم. با تمام وجود برای برادران و خواهرانمان در یمن دعا کنیم. 💠 مسح پا در وضو از کلام حضرت امام رضا -علیه السّلام- ◾️ مخالفین شیعه دائماً ادعای پیروی از أهل‌البیت -صلوات الله علیهم- در فقه و دیگر مسائل دینی را دارند، امّا این مسئله دروغی بیش نیست، بلکه طبق کتب شیعه و سنی تنها مذهب حقۀ امامیه پیروان حقیقی حضرات أهل‌البیت -صلوات الله علیهم- می‌باشند. یکی از موضوعاتی که حضرات أهل‌البیت -صلوات الله علیهم- آن را برای تمامی مردم روشن ساخته‌اند مسئلۀ مسح پا در وضو می‌باشد. ◽️ ثقة الاسلام محمّد بن یعقوب کلینی -علیه الرحمة والرضوان- از کبار محدثین و علمای امامیه بسند صحیح روایت می‌کند: 🔹 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ: عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلَامُ، قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْمَسْحِ عَلَى الْقَدَمَيْنِ: كَيْفَ هُوَ؟ فَوَضَعَ كَفَّهُ عَلَى الْأَصَابِعِ، فَمَسَحَهَاإِلَى الْكَعْبَيْنِ إِلى ظَاهِرِ الْقَدَمِ. 🔸 «احمد بن ابی نصر بزنطی -رحمه الله- می‌گوید: از امام رضا -عليه السّلام- سؤال شد که مسح پاها چگونه انجام مى‌شود؟ امام كف دست خود را بر روى انگشت‌هاى پای مبارک خود نهادند و پشت پا را تا محل برآمدگی مسح كشيدند». 📚 الکافی، تألیف ثقة الاسلام کلینی رحمه الله، جلد ۵، صفحه ۹۷، حدیث ۳۹۴۶، نشر دار الحدیث 🔰 علمای بزرگ شیعه نیز این روایت را تصحیح کرده‌اند. ✅ حضرت علامه حلی -رحمه الله- 📚 مختلف الشیعة، تألیف حسن بن یوسف بن مطهر حلی رحمه الله، جلد ۱، صفحه ۲۹۰، نشر مؤسسة النشر الاسلامی 📃 اسکن: 🌐 https://bit.ly/2HGpWdZ ✅ حضرت علامه محمّد تقی مجلسی -رحمه الله- 📚 روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، تألیف علامه محمّد تقی مجلسی رحمه الله، جلد ۱، صفحه ۲۸۸، نشر مؤسسة دار الکتاب الاسلامی ✅ حضرت آیت الله العظمی امام سیّد ابوالقاسم موسوی خوئی -رحمه الله- 📚 التنقیح فی شرح عروة الوثقی، تقریر ابحاث امام خوئی رحمه الله توسط شهید شیخ میرزا علی غروی رحمه الله، جلد ۵، صفحه ۲۰۰، نشر مؤسسة الخوئی الاسلامیه 📃 اسکن: 🌐 https://bit.ly/2LKoutg ✅ حضرت آیت الله العظمی سیّد عبد الأعلی موسوی سبزواری -رحمه الله- 📚 مهذب الأحکام فی بیان الحلال والحرام، تألیف آیت الله العظمی سیّد عبد الأعلی موسوی سبزواری رحمه الله، جلد ۲، صفحه ۳۶۲، نشر مؤسسة المنار ✅ حضرت آیت الله العظمی سیّد محمّد صادق حسینی روحانی -دام ظله- 📚 فقه الصادق علیه السّلام، تألیف آیت الله العظمی سیّد محمّد صادق حسینی روحانی دام ظله العالی، جلد ۱، صفحه ۴۲۳، نشر کلبۀ شروق 📃 اسکن: 🌐 https://bit.ly/2HIgu9O 💯 فقط تعداد کمی از علمایی که این روایت را تصحیح کرده‌اند ذکر شد، بسیاری دیگر از علما و فقها -انار الله برهانهم- این روایت را تصحیح کرده‌اند. ⁉️ حال سؤال ما از مخالفین این است که شما چرا بجای پیروی از دستورات حقیقی حضرات أهل‌البیت -صلوات الله علیهم- به بدعت‌های دیگران در وضو عمل می‌کنید و به این طریق روشن و حقه نمی‌پیوندید؟! ⁉️ براستی چه کسی پیرو حقیقی حضرات أهل‌البیت -صلوات الله علیهم- می‌باشد؟! قضاوت با شما 🔘
✳اللهم عجل لولیک الفرج✳️ ✅مراسم هفتگی ✅هیات انصارالزینب سلام الله ✅پنجشنبه مورخ۱۳۹۷/۰۳/۳۱ ✅ساعت شروع۲۰.۳۰ ✅سخنران :دکتربازودار ✅مداحان-محسن ذاکری -رسول زراعتی-رسول منصوری ✅مکان:شهرک شهید رجایی -حر۱۹-دهنوی ۷حسینه امام صادق (ع) ✅دوستان امام حسینی به ساعت شروع جلسه دقت بفرماییدوباحضوربه موقع خودازفیض زیارت عاشورا وسخنرانی نیزبهرمند شوید.اجرتون با حضرت زینب سلام الله ✔برادران وخواهران @ansarozeinab78 ❔تناقضات_قران 🔰 پاداش دو برابر است يا ده برابر؟ 🔻دو برابر است🔻 ➖وَمَا أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ بِالَّتِي تُقَرِّبُكُمْ عِنْدَنَا زُلْفَى إِلَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَئِكَ لَهُمْ جَزَاءُ الضِّعْفِ بِمَا عَمِلُوا وَهُمْ فِي الْغُرُفَاتِ آمِنُونَ ﴿۳۷، سبا﴾ ترجمه: و اموال و فرزندانتان چيزى نيست كه شما را به پيشگاه ما نزديك گرداند مگر كسانى كه ايمان آورده و كار شايسته كرده باشند پس براى آنان دو برابر آنچه انجام داده اند پاداش است و آنها در غرفه ها[ى بهشتى] آسوده خاطر خواهند بود(37) 🔻ده برابر است🔻 ➖مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا وَمَنْ جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ ﴿۱۶۰، انعام﴾ هر كس كار نيكى بياورد ده برابر آن [پاداش] خواهد داشت و هر كس كار بدى بياورد جز مانند آن جزا نيابد و بر آنان ستم نرود (۱۶۰) 💠💠 👌آنچه مورد اشتباه قرار گرفته است ترجمه ناصحیح کلمه « ضعف » در آیه اول « لهم جزاء الضعف » است که به معنای دو برابر نمی باشد . ❕ضعف از نظر لغت عرب، تنها به معنى دو چندان نيست، بلكه به معنى دو و چند برابر است. فيروز آبادى لغت معروف قرن هشتم هجرى در كتاب قاموس و دیگران مى گويند ؛ «گاه گفته مى شود «ضعف فلان چيز » و اراده مى شود دو برابر و سه برابر مانند آن، زيرا اين كلمه به معنى اضافه نامحدود مى آيد » 📚لسان العرب ج 9 ص 204 _ القاموس المحیط ج 3 ص 223 ❕بنابراین در آیه اول خداوند از پاداش مضاعف و چند برابر نیکوکاران سخن به میان می آورد و در آیه دوم توضیح می دهد که پاداش مضاعف ، ده برابر در انتظار نیکوکاران است . 👌البته توجه به این نکته که است مورد تمسک شبهه افکن قرار بگیرد لازم است ؛ 💠در آیات فوق خواندیم پاداش حسنه ، ده برابر است در حالی که در بعضى ديگر از آيات قرآن تنها به عنوان « اضعافا كثيره » ( برابر) اكتفاء شده (مانند آيه 245 سوره بقره) و در بعضى ديگر از آيات، پاداش پاره اى از اعمال مانند انفاق را به هفتصد برابر بيشتر مى رساند، (آيه 261 سوره بقره) و در بعضى ديگر اجر و پاداش بى حساب ذكر كرده و مى گويد ؛ إِنَّما يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ" آنها كه استقامت بورزند پاداشى بى حساب خواهند داشت" (زمر آيه 10). ❕روشن است كه اين آيات هيچگونه اختلافى با هم ندارند، در حقيقت حد اقل پاداشى كه به داده مى شود، ده برابر است و همين طور به نسبت اهميت عمل، و درجه اخلاص آن و كوششها و تلاشهايى كه در راه آن انجام شده است، بيشتر مى شود، تا به جايى كه هر حد و را درهم مى شكند و جز خدا حد آن را نمى داند. 👌مثلا انفاق كه فوق العاده در اسلام اهميت دارد پاداشش از حد معمول پاداش عمل نيك كه ده برابر است، فراتر رفته و به" اضعاف كثيره" يا" هفتصد برابر" و بيشتر رسيده است و در مورد" استقامت" كه ريشه تمام موفقيتها و سعادتها و خوشبختيها است و هيچ عقيده و عمل بدون آن پا برجا نخواهد بود، پاداش بى حساب ذكر شده است. ❕از اينجا روشن مى شود كه اگر در روايات، پاداشهايى بيش از ده برابر براى بعضى از اعمال نيك ذكر شده نيز هيچگونه منافاتى با آيه فوق ندارد. و همچنين اگر در آيه 84 سوره قصص مى خوانيم مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها " كسى كه عمل نيكى انجام دهد پاداشى بهتر از اين خواهد داشت" مخالفتى با آيه فوق ندارد تا احتمال نسخ در آن برود، زيرا بهتر بودن معنى دارد كه با ده برابر كاملا سازگار است.» 📚تفسیر نمونه ج 6 ص 5 ❔امام حسن عسگری امام از جانب خدا یا شارلاتان و شیاد؟ ✍ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ؛ 📗 الكافي-   جلد : 1  صفحه : 510 🌱ترجمه : على بن زيد گفت: من اسبى داشتم و بدان مى نازيدم و در هر جا از او سخن مى گفتم ، يك روز خدمت امام حسن عسكرى رسيدم، به من گفت : اسبت چه شد؟ گفتم : آن را دارم و هم اكنون بر در خانه شما است و از آن پياده شدم، 👈👈 امام حسن عسگری گفت : تا شب نرسيده اگر خريدارى پيدا كردى آن را عوض كن و تأخير نکن👉👉 ، كسى بر ما وارد شد و رشته س
خن را بريديم و من انديشناك برخاستم و به خانه ام رفتم و به برادرم گزارش دادم در پاسخ گفت : من نمى دانم در اين باره چه بگويم، و از آن دريغم آمد و از فروشش به مردم رشك بردم، و چون شب كرديم نوكرى كه آن اسب را تيمار مى كرد آمد و گفت: اى آقاى من 👈اسبت مُرد👉، مرا غم گرفت و 👈دانستم كه امام از گفتار خود اين را در نظر داشت👉. گويد: پس از آن خدمت امام حسن عسکری رسيدم و پس از چند روز و با خود مى گفتم : كاش به ج اى آن اسبى مى داد، زيرا از گفتار او غمنده شدم، و چون نشستم، گفت : آرى يك چهار پا به جاى آن به تو مى دهم، اى غلام آن يابوى كميت مرا به او بده، آن از اسب تو بهتر است و پشت هموارترى دارد و عمر درازترى. 🔺همانطور که مشاهده کردید امام حسن عسکری از علم غیب !!!! خود سو استفاده کرده است و به شیعه خودش گفته اسب خودت را به شخص دیگر بنداز و یا غالب کن. ⁉️چگونه امامی که از جانب خدا باشد ، می تواند چنین شیاد باشد و شیادی را به شیعیانش آموزش دهد؟ ⁉️ چگونه امامی که از جانب خدا باشد ، از علم غیب خود سو استفاده می کند؟ ⁉️ چطور شخصی که از جانب خدا باشد می تواند چنین رفتار های به دور از اخلاق داشته باشد؟؟؟ 💠💠 👌شایسته بود که قبل از طرح این روایت و حمله به عقائد شیعه ، سند روایت را می کردید . ❕این روایت از حیث سندی ضعیف و مردود است ، زیرا راوی اصلی داستان فردی به نام « علی بن زید بن علی » است که مجهول بوده و توثیق رجالی ندارد . 📚زبده المقال من معجم الرجال خویی ، ج 2 ص 56 👌و راوی قبل تر که از علی بن زید بن علی ، این روایت را نقل می کند فردی است به نام « اسحاق بن محمد النخعی » که کاملا و مطرود است . 🔸نجاشی رجالی معروف ، تصریح می کند که روایات او مشکوک است ؛ 📚رجال نجاشی ص 336 🔷ابن الغضائری می گوید ؛ او فاسد المذهب بوده و کذاب و دروغگو در روایت است و حدیث جعل می کرده و به امامان علیهم السلام نسبت می داده است ، به احادیث او نمی شود ؛ 📚رجال ابن الغضائری ص 41_ مجمع الرجال ج 1 ص 198 🔹علامه حلی نیز تصریح می کند که او فردی ضعیف در نقل روایت است ؛ 📚خلاصه الاقوال ص 318 ❕علامه مجلسی نیز تصریح می کند که روایاتی که او نقل می کند ، قابل و اعتماد نیست ؛ 📚رجال المجلسی ص 159 👌به فرض روایت صحیح هم باشد ، برخی علما پاسخ داده اند که امام علیه السلام می دانست که ناقل جریان ، اسب خود را نمی فروشد و امام عسکری علیه السلام تنها جهت اظهار معجزه و کرامت خود ، خبر از آن اسب و لزوم فروختن آن می دهد با این اعتقاد و آگاهی که او به حرف امام گوش نمی دهد و اسب خود را نمی فروشد و کلاهی سر خریدار آن اسب نمی رود ، چرا که از شان امامی که حتی مخالفانش تصریح به فضل و برتری و اخلاق بی نظیر او می کردند ، بعید است که راضی شود در معامله ، کلاهی سر خریدار رود چنان که ابن صباغ از علمای بزرگ اهل سنت می نویسد ؛ « امام عسکری سرور اهل زمان و امام مردمان روزگار خود بود .گفته هایش همه ثابت و استوار و کردارش پسندیده بود .اگر فضلا و بزرگان هم عصرش را همچون قصیده ای فرض کنیم وی شاه بیت آن قصیده می باشد .واگر آنان را همچون دری از جواهرات به شمار آوریم وی همچون یاقوت شاهوار وسط آن گردنبند در شمار خواهد بود . یکه تاز میدان دانش که هیچکس را یارای با او نبوده و آشکار کننده پیچیدگی های مسائل علمی که این کار خسته و ملولش نمی کرد . 📚الفصول المهمه ص275 ❕مولی صالح مازندرانی در شرح روایت می نویسد ؛ « این که امام عسکری علیه السلام دستور به فروش اسب دادند ، این دستور تنها برای اظهار ( معجزه ) و کرامتشان بود ، چرا که می دانستند که علی بن زید به سخن امام گوش نمی کند و مالش را به مشتری نمی فروشد یا می دانستند که اگر علی بن زید بخواهد مالش را بفروشد ، ( از دشمنان حربی ) بوده که مالش حرمتی ندارد ، ( لذا غش با چنین مشتری در معامله به سبب تضعیف او بی اشکال است )» 📚شرح الکافی ، مازندرانی ، ج 7 ص 325 ❔نظرتون در مورد این روایت چیه ❗️ « امام صادق می گوید : هر نوزادی که به دنیا می آید ، یک ابلیس از ابلیس ها نزد او حاضر می شود ، اگر در علم خداوند باشد که آن نوزاد شیعه است ، ابلیس را از آن نوزاد دور می کند ، اما اگر شیعه نباشد ، ابلیس در صورتی که آن نوزاد پسر باشد ، انگشت سبابه خود را در دبر او می کند و در این صورت آن نوزاد در آینده مابون و مفعول می گردد ، اما اگر آن نوزاد دختر باشد ، انکشتش را در فرج او می کند و آن نوزاد در آینده فاجره می گردد ، به خاطر همین است که کودک هنگام تولد شدیدا گریه می کند ( البته خداوند ممکن است بعد از این ، تقدیر آنها را عوض کند ) ( تفسیر عیاشی ج 2 ص 218) 💠💠 ❕این روایت تنها در تفسیر عیاشی آمده است و اگر سایر کتب روایی این خبر