یا حسین
#منبرمکتوب
شب دهم محرم
▪️گفتیم که قیام امام مهدی علیه السلام در روز عاشورا است اما قیام با ظهور متفاوت است وقت برای ظهور بیان نشده و حتی ممکن است یک روز به ظهور تمام علائم حتمی رخ دهد و ظهور اتفاق بیافتد. همه ما مأمور به انتظار فرج هستیم.
امام رضا علیه السلام فرمودند: مَا أَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ انْتِظَارَ الْفَرَجِ
چه قدر شکیبایی و بردباری و چشم به راه گشایش و کامیابی بودن، خوب و زیباست! »
انتظار فرج آنقدر زیباست که این جمله را با تعجب از شدت زیبایی امام رضا علیه السلام فرمودند. یک شاخه زیبایی آن به این است که خداوند متعال، همه پیامبران را در مقام انتظار نشانده و همراهی خود را هم با آنان اعلان فرموده است:
فَانْتَظِرُوا إِنِّی مَعَکُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ(سوره یونس آیه ۲۰)
وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ (سوره انبیاء آیه ۱۰۵)
کسی که به انتظار امام مهدی است توحید، نبوت، امامت، عدل، معاد، همه اصول دین را پذیرفته تا به مرحله انتظار رسیده است. نه تنها اصول دین بلکه تمام زیبایی ها در انتظار فرج است.
أَیْنَ جامِعُ الْکَلِمَهِ عَلَی التَّقْوی؟
ایْنَ الْمُنْتَظَرُ لِاقامَهِ الْامْتِ وَاْلعِوَجِ؟
▪️دو حدیث از امام صادق علیه السلام
مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ اْلقائِم علیه السلام فَلْیَنْتَظِرْ وَلْیَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَمَحاسِنِ الاخلاق
اولین قدم صحابی امام مهدی شدن انتظار است. بعد عمل پرهیزکارانه و بعد حسن خلق.
تَوقع اَمر صاحِبک لَیلَک و نَهارِک
یعنی شبانه روزت را به انتظار امام زمانت باش. نه سالی یک بار؛ نه هفته ای یک بار؛ نه روزی یک بار؛ هر لحظه و هر آن. به طور دائمی انسان باید منتظر امام زمانش باشد.
در مجلس روضه ای حضرت آیت الله بهجت حاضر شدند. وقت خروج که بلند شدند، یکی از حضار صدا زدند راه را برای آقا باز کنید. ایشان یک دفعه لرزیدند به خودشان و گفتند کجاست؟ آقا آمده، کو؟ یعنی انقدر منتظر حضرت هستند که لفظ آقا را هم خیال کردند امام زمان را می گویند.
یکی از بزرگان از سادات هستند هم خودشان هم همسرشان، حضرت آیت الله گنجی نقل می کنند که خدمت ایشان رسیدیم گفتند در قطار بچه نیاز به شیر خوردن پیدا کرد و مادرش هم شیر نداشت. بچه و مادر هر دو از فرط گریه خوابشان برد. در خواب مادر امام زمان را دید که می فرمایند بلند شو بچه را شیر بده درضمن من چهارده سال دیگر ظهور می کنم. مادر سراسیمه بلند شد دید بله شیر دارد و بچه سیر شد. بعد قضیه را برای شوهرش نقل کرد و شوهرش گفت ان شاء الله این چهارده سال به چهارده ماه و هفته یا چهارده روز تعبیر شود و ظهور زودتر باشد. در خواب امام زمان به او فرمودند تو عاشق نیستی اگر عاشق ما بودی می گفتی چهارده لحظه.
▪️ شیخ رجبعلی خیاط متصل به غیب است متوجه میشود که قیام سید حسنی از خراسان نزدیک است و به همین جهت، به مشهد کوچ میکند و بیش از یک سال در آن جا می ماند تا این که امام رضا علیه السلام به ایشان فرمودند: « آن امر که به خاطرش به مشهد آمده ای، به تأخیر افتاد؛ به تهران بازگرد».
بله ظهور همچنانکه تعجیل پذیر است تأخیر پذیر هم هست.
▪️مثال انسان منتظر مثل نمازگزار در حال تجافی است. نیم خیز منتظر است نه وظیفه نشستن دارد و نه وقت قیام شده است. البته این با ارزش ترین کار است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله فرمودند در مکاشفه ای حمزه و جعفر طیار که هر دو شهید هستند را دیدم و گفتم: بابی أنتما؟ ای الأعمال أفضل؟: پدرم به فدای شما! چه کاری از همه ی کارها ارزشمندتر و بالاتر است؟ گفتند: " پدر و مادر مان به فدای شما نفر یارسول الله! با فضیلت تر از دیگر کارها و به درد بخورتر از دیگر اعمال دیدیم؛ یکی الصلاة علیک؛ دیگری سقئ الماء و سومی حب علی بن ابی طالب
در حدیث دیگری هم وارد شده که «مَا فِی اَلْمِیزَانِ شَیْءٌ أَثْقَلَ مِنَ اَلصَّلاَهِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
از امام صادق (علیه السلام)
پرسیدند چه کاری بهتر و با فضیلت تر است؟ فرمودند:الصَّلاةُ لوقتِها، و بِرُّ الوالدیْنِ و الجِهادُ فی سبیلِ اللهِ.
پیامبر هم فرموده
أَفْضَلُ اَلْعِبَادَهِ اِنْتِظَارُ اَلْفَرَجِ
حال از بین این اعمال کدامیک واقعاً افضل است؟ ملاک برتر بودن در بین تمام این خوب ها این است که بگوییم هر کدام آثار بهتری دارد با فضیلت تر است.
دقت در روایات به ما میفهماند که انسان اهل انتظار، اهل نور و دانش و بینش و دید باطنی ست. پس معلوم میشود که انتظار، تماماً اثرش، سازندگی است. چگونه میشود من در انتظار فرد عادل مطلق الهی بسر ببرم اما خودم. ظلم و ستم کنم؟! چشم به راه آمدن انسانی کامل که مظهر حق است باشم ولی خودم را نسازم؟! انتظار ظهور و قیام امام زمان را داشتن، جنبه سازندگی دارد فقط
▪️یا دهر اف لک من خلیل
@EAhkam
شب دهم محرم.aac
43.83M
▪️▪️▪️منبر شب عاشورا محرم 1443
🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی
♻️🔰 لینک #کانال پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
♻️🔰 لینک #گروه پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
🏴 اجر گریه و اندوه در روز عاشورا
🔻امام رضا (علیهالسلام):
مَن كانَ يَومُ عاشوراءَ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ ، يَجعَلُ اللّه ُ يَومَ القيامَةِ يَومَ فرحِهِ و سُرورِهِ
◻️ هر كه عاشورا روز مصيبت و اندوه و گريهاش باشد، خداوند روز قيامت را روز شادى و سرورش میگرداند.
📚 ميزان الحكمه، ح 13011
♻️🔰 #کانال پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
♻️🔰 #گروه پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
السلام علی الشیب الخضیب
#منبرمکتوب
شام غریبان
▪️ سراسر زیارت عاشورا بحث افرادی است که با حسین بن علی علیه السلام همراهی کردند و افرادی که ایشان را ترک کردند. تمام افتخار شهدای کربلا معیت با امام حسین است. به صورت دعا هم ملتمسانه می خواهیم
اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ
یا در زیارت جامعه کبیره داریم
فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لاَ مَعَ غَيْرِكُمْ
این دو زیارت خیلی مورد توجه امام زمان علیه السلام است خیلی سفارش به خواندن آن کردند. عاشورا عاشورا عاشورا، جامعه جامعه جامعه.
درس این دو زیارت هم همین لزوم معیت با امام است. اما یعنی چه؟
این همراهی مطمئناً معیت جسمانی نیست. چرا چون اولا محدودیت دارد چرا که منحصر در زمان حیات ذوات مقدسه است. برای ما ممکن نیست از نظر جسمانی با امام حسین علیه السلام همراه شویم به علاوه اینکه چیز مهمی هم نیست. شمر و عمر سعد معیت جسمانی با امام خود پیدا کردند ولی آخر چه شد؟ بله آنکه اهمیت دارد معیت معنوی است و اگر معیت جسمانی منتهی به معیت معنوی شود آن هم ارزش دارد.
این معیت معنوی یعنی مطیع بودن، تابع بودن، در عقیده در نظر هم رأی بودن.
یک نوع از معیت هم هست که آنها با ما دارند. از جنس همراهی خداست. وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ
و هر جا باشيد او با شماست.
اين معيّت به معناى احاطه است اهل بيت عليهم السلام بر ما احاطه دارند. چه متوجه باشیم چه نباشیم. چون آنها همان عین الله الناظره هستند. چه غايب باشند، چه حاضر و شاهد، چه آن ها را بينيم و چه آن ها را نبينيم.
بله ما به خدمت امام زمان عليه السلام نمى رسيم، اما اولا او ما را بیند و آگاهی به اعمال و کردار ما دارد و در ثانی مهم در خدمتشان بودن است و این منافات با ندیدن ندارد. يعنى چه؟
يعنى با اطاعت و پيروى از آن بزرگوار در خدمتشان باشيم. بسيارى از مردم با ائمه عليهم السلام در يك شهر زندگى مى كردند، شايد هر روز مكرر آن حضرت را مى ديدند، امّا آنان فرسنگ ها با ائمه عليهم السلام دور بودند.
پس اگر ما راست مى گوييم بايستى در فكر و عقيده، در اعمال و اخلاق و روش با آن ها باشيم. چون تشخيص داديم كه حق اين جاست و جز اين، باطل است و ما مى خواهيم طرفدار حق باشيم.
▪️این معیت با اهل بیت انقدر مهم است که خداوند تقوا به تنهایی را کافی نمی داند
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ(توبه/119)
اینجا خدا می فرماید ایمان آوردید خب، تقوا دارید خب، باید با صادقان هم همراه شوید. تقوا به تنهایی کافی نیست.
بلعم باعورا از این دسته افراد است قرآن می گوید حتی او علم آیات الهی را داشت اما جداشدن از حضرت موسی و همراه نشدن با سپاه او لغزشی بود که جبران شدنی نبود.
اعراف، ۱۷۵:
«وَ اتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَ الَّذِی ءَاتَینَاهُ ءَایاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیطَانُ فَکاَنَ مِنَ الْغَاوِین؛ و بر آنها بخوان سرگذشت آن فرد را که آیات خود را به او دادیم اما خود را از آن تهی ساخت و شیطان در پی او افتاد، و از گمراهان شد.
در زيارت جامعه کبيره می خوانیم «قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ» آن وقت بعد از اين دو تا است که می فرماید: «وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ»، زمانی امکانات انسان در خدمت امام هست و به نصرت امام موفق مي شود که «قَلْبِي لِقَلْبِكُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِي لِأَمْرِكُمْ مُتَّبِعٌ» آنگاه «وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ»، پس اين همراهي با امام؛ معنايش اين است ما ظل امام و سايه امام باشيم و تابع باشيم.
▪️عمربنابان گوید: شنیدم امام صادق (علیه السلام) فرمود: «امام خود را بشناس که چون او را شناختی زیانی به حال تو نخواهد داشت که این کار [فرج حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)] پیش بیفتد یا پس؛ زیرا خدای عزّوجلّ میفرماید: یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ پس هرکس امام خود را شناخت مانند کسی است که در خیمه قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد».
فَمَنْ عَرَفَ إِمَامَهُ کَانَ کَمَنْ کَانَ فِی فُسْطَاطِ الْمُنْتَظَرِ
خداوند همه ما را از نور اهل بیت خلق کرده از فاضل طینت اهل بیت خلق کرده، یعنی معیت نوری با آنها داریم. اما می ماند معیت ولایی و حبی و حشری که فرد محبت امام را در دل داشته باشد و صدق در این محبت داشته باشد. و از آنجا که هر فردی با محبوب خود محشور است، چنین فردی هم با باطن امام محشور بوده و یاد و نام و ذکر امام در دل او بهطور مدام حضور دارد و به تبع آن امام نیز همنشین او خواهد بود.
در حدیث قدسی میخوانیم: «فَأَوْحَی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ یَا مُوسَی أَنَا جَلِیسُ مَنْ ذَکَرَنِی»؛ خدا همنشین کسی است که او را یاد میکند. وقتی خدا همنشین ذاکر خود است امام حسین همنشین ذاکر خودش نمی شود؟!
▪️علیکنَّ بالفرار
خیمه ها می سوزد و شمع شب تارم شده
@EAhkam
شام غریبان حسینی.aac
25.32M
▪️▪️▪️منبر شام غریبان محرم 1443
🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی
♻️🔰 لینک #کانال پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
♻️🔰 لینک #گروه پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
29.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم | بیانات استاد احمد عابدی درباره شهادت امام سجاد علیه السلام
💠 توجه امام سجاد علیه السلام به مسائل اخلاقی
💠 صدقات مخفیانه امام
💠 ترویج علم و دانش توسط امام علی بن الحسین علیه السلام
💠 جلسات تفسیر قرآن کریم
🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷
♻️🔰 لینک #کانال پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
♻️🔰 لینک #گروه پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
#منبرمکتوب
شب دوازدهم محرم
▪️خیلی از ضررهایی که ما در زندگی می کنیم به خاطر جهل نیست. اتفاقا اطلاعات خیلی بالایی هم داریم، ولی مشکل اینجاست که این علم ها همراهی با عمل نمی کند. مصداق فراوانی هم دارد. چیستی و چگونگی خوش خلقی، اهمیت وفای به عهد، لزوم لقمه حلال، لزوم دستگیری از نیازمندان و کمک به همنوع، نماز اول وقت، واجبات دینی و اجتماعی. یک علم بلا عمل حتی می تواند محبت قلبی بدون تبعیت عملی از امام حسین علیه السلام باشد. یعنی حب حسینی داریم ولی رفتار ما رنگ و بوی حسینی نمی دهد.
فرزدق کوفیان را زه امام حسین علیه السلام اینگونه معرفی می کند: قلوب الناس معك و سيوفهم مع بني امية
قلب حسینی است اما شمشیرها برای بنی امیه کار می کند.
نتیجه این را در عصر عاشورا دیدیم. می دانید اولین زائر امام حسین علیه السلام کیست؟ همه خیال می کنند جابر بن عبدالله انصاری است در حالی که او زائر اربعینی سید الشهدا است. اولین زائر حسینی همان شخصی که خیلی از او گفتیم، عبیدالله ابن حر جعفی. تازه شاعر هم بود کنار قبر شهدای کربلا ایستاد شعر گفت و گریه کرد تا آخر عمر هم گربه می کرد. کسی که به خود امام حسین علیه السلام گفته من تو را یاری نمی کنم چون جانم را دوست دارم. اما کمک مالی در خدمتم آنقدر امام را دوست دارد که تا آخر عمر کارش شعر گفتن است و گریه کردن. باید خودمان را از دایره اینگونه افراد بیرون بکشیم و حسینی شویم با تمام وجود، نه تنها قلب و زبان.
▪️جالب است بدانید همه دشمنان حسین بن علی از کوفه بودند از شام نبودند. چرا؟ پاسخ به این سوال از آنجا مهم است که بدانیم ممکن است فردای ظهور و قیام مهدوی، ممکن است کار دشمنی با امام زمان به مردم اروپا و آمریکا دشمنی نرسد بلکه همه دشمنان از حجاز و عراق و یمن و ایران باشند. ببینید در عصر حسینی جهان دو بلوک داشت حجاز و عراق که با اهل بیت آشنایی داشتند مراوده داشتند می شناختند. از آنها برای رفع قحطی و خشکسالی کمک گرفته بودند. حتی حسین بن علی در مسیر از یک فرد خواست با او همراه شود. او قبول نکرد ولی گفت حالا که اینجایی دعا کن این چاه آب پر برکت شود. امام هم قدری از آب خوردند و قدری به چاه برگرداندند و پر برکت و گوارا شد! بلوک دوم شام بود. حکومت بنی امیه افرادی که بویی از اسلام ناب نبرده بودند و بر اساس آن تربیت نکرده بودند. خب روی کاغذ باید دشمنان حسینی از شامیان باشند اما کوفیان نگذاشتند کار به آنجا برسد که از شام نیاز به دشمنی باشد خود کوفیان کار را تمام کردند.
اگر جان امام زمان علیه السلام از طرف خودی ها ایمن نباشد هیچ وقت قیام مهدوی رخ نمی دهد چون بنا نیست کربلا تکرار شود.
البته در بین کوفیان بودند افرادی مانند کوه، کالجبل الراسخ. اعتقادات مستحکم، اعتقادات و احساسات قلبی که تبدیل به عمل جوارح شده است. حبیب بن مظاهر، بریر، مسلم بن عوسجه پلی اینها تعدادشان کم است. سوالی که مطرح است چرا از هجده هزار امضا و دعوتنامه، سی هزار قاتل بیرون آمد؟
آنها علم داشتند که حق با حسین بن علی است او را هم دوست داشتند اما نتوانستند ساحت شناختی خود را تبدیل رفتار کنند.
▪️علم و عمل دو بال است دو وظیفه است که همراستای با هم باشد. البته این جدایی علم و عمل سابقه داشته است در قرآن کریم آمده است:
بقره، آیه ۱۴۶:
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ ۖ وَإِنَّ فَرِيقًا مِنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ يَعْلَمُونَ
اهل كتاب همچنان كه فرزندان خود را مىشناسند او را مىشناسند، ولى گروهى از ايشان در عين آگاهى حقيقت را پنهان مىدارند.
علم بى عمل موجب نابودى و از بين رفتن علم نیز است؛ در روايتى از رسول گرامی چنين آمده است: «اِنَّ العِلمَ يَهْتِفُ بِالعَمَلِ فَاِن اَجَابَهُ وَ اِلَّا اِرتَحَلَ عَنه؛ علم، عمل را ندا مى كند اگر جواب داد كه هيچ وگرنه از وجود آن عالِم كوچ مى كند.
امام علی علیه السلام نیز فرمودند: اِنَّكُم اِلَى العَمَلِ بِمَا عَلِمتُم أَحوَجَ مِنكُم اِلَى تَعَلُّمِ مَالَمتَكُونُوا تَعْلَمُونَ؛ شما به عمل به آنچه مى دانيد محتاج تريد تا يادگيرى آنچه ياد نگرفته ايد.
یکجایی انسان باید بگوید که تا الان اینهمه مطلب یاد گرفته چه فایده ای برایش داشته است؟
در روايتى آمده كه امام سجاد علیهالسلام فرمودند: مَكتُوبٌ فِى الاِنجِيلِ: لَاتَطلُبُوا علِمَ مَا لَاتَعلَمُونَ وَ لَمَّا تَعمَلُوا بِمَا عَلِمتُم فَاِنّ العِلمَ اِذَا لَم يَعمَل بِهِ لَم يَزَدْ صَاحِبَه اِلَّا كُفْراً وَ لَم يَزْدَد مِنَ اللَّهِ تَعَالَى اِلَّا بُعْداً؛ در انجيل نوشته شده كه دانستن آنچه نمى دانيد را طلب نكنيد، در حالى كه هنوز به آنچه مى دانيد عمل نكرده ايد؛ زيرا علم هنگامى كه به آن عمل نشود، صاحبش را غیر کفر اضافه نمی کند و دور می سازد.
▪️بسته راه چاره دید و گریه کرد
طفل بی گهواره دید و گریه کرد
@EAhkam
شب دوازدهم محرم.aac
30.24M
▪️▪️▪️منبر شب دوازدهم محرم 1443
🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی
♻️🔰 لینک #کانال پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
♻️🔰 لینک #گروه پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
🔴 از حضرت زینالعابدین علیهالسّلام روایت شده است که فرمودند:
پدرم در آن روز که به شهادت رسید ( #روز_عاشورا ) مرا به سینه خویش چسبانید و در حالی که از زخمهایش خون فوران میکرد، فرمود:
ای فرزند! از من دعایی را که فاطمه علیهاالسّلام آن را به من آموخت، فراگیر و او از رسول الله صلّی الله علیه و آله و آن حضرت نیز از جبرییل تعلیم یافته بود تا در حوائج، مهمّات، اندوه و حوادث تلخی که بر او وارد میشود و پیشآمدهای عظیمی که رخ میدهد بخواند. آن گاه فرمود بخوان:
بِحَقِّ یس وَ الْقُرآنِ الْکَرِیمِ
وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرآنِ الْعَظِیمِ
یا مَنْ یَقْدِرُ عَلَی حَوائِجِ السّائِلِینَ
یا مَنْ یَعْلَمُ ما فِی الضَّمِیرَ
یا مُنَفِّسَ (مُنَفِّساً) عَنِ الُمَکُرُوبِینَ
یا مُفَرِّجَ (مُفَرِّجاً) عَنِ الْمَغْمُوْمِینَ
یا راحِمَ الشَّیْخِ الْکَبیرِ
یا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ،
یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَی التَّفْسِیرِ
صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ افْعَلْ بِی کَذا وَ کَذا.
به جای: «و افعل بی کذا و کذا» باید حاجات خود را ذکر نمود.
«دعوات، قطب الدین راوندی، ص54»
🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷
♻️🔰 لینک #کانال پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
♻️🔰 لینک #گروه پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100
#منبرمکتوب
شب سیزدهم محرم
شیخ حسین نجفی پس انجام حج واجب و زیارت مکه و مدینه به نجف برگشت یکی از کسانی که به دیدار او رفت علامه بحرالعلوم بود وقتی او را ملاقات کرد سه مرتبه به او فرمود: هنیئاً لک، هنیئاً لک، هنیئاً لک، خوشا به حال تو گوارای تو باد. تعجب کردند که چرا؟
این سوال را به علامه عرض کردند. فرمود یکی برای زیارت قبر پیغمبر و ائمه بقیع، یکی برای زیارت بیت الله، و یکی برای تشرف به محضر حضرت بقیة الله. حالا آشیخ حسین نجفی خودت تعریف کن ایشان گفت: نشسته بودم در چادرم در عرفات، سفره غذا پهن کردم شنیدم شخصی سلام میکند و اجازه ورود میخواهد جواب دادم و پرده خیمه را بالا زدم دیدم عربی است در هیئت حجازیون، ایشان را به داخل خیمه تعارف کردم تشریف آوردند و نشستند به ایشان غذا تعارف کردم مقداری تناول فرمودند. علامه فرمود شیخ حسین خوشا به حالت، لیاقت پیدا کردی حضرت بقیة الله را زیارت کردی. چند شب قبل گفتیم باید لیاقت کنیم امام زمان با ما هم کلام شود خود حضرت هم دنبال افرادی که این قابلیت را داشته باشند می گردند. چرا ما هم سفره با امام زمان نشویم. ما اینها همه را دوست داریم ولی به دوست داشتن به تنهایی هم نیست.
▪️ دیشب گفتیم که به عمل کار برآید حتی محبت قلبی به تنهایی کافی نیست. دل پاک به تنهایی گاهی به دعوت کردن امام می انجامد اما وقت یاری خبری از او نیست و این خودش بالاترین خطر است. مهلک است. در سوره آل عمران آیه آخر خداوند می فرماید:
یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوالله لعلکم تفلحون
در این آیه چهار عمل ذکر شده برای رسیدن به رستگاری و رستگاری ای وجود ندارد جز ارتباط با امام زمان.
اول اهل صبر باشیم. امام صادق علیه السلام می فرماید: اصبروا علی الفرائض. در واجبات و محرمات صبر داشته باشید.
تکلیف یعنی سختی. انجام کار سخت هم صبر می خواهد. خواب صبح و نماز صبح، روزه و کار و درس و تابستان و تشنگی، خمس و پول دادن از پس انداز، زکات و پرداخت از محصول.
نیاز جنسی و کنترل نگاه، دعوا و کینه و کنترل زبان، شبهات و حفظ اعتقادات همه اینها صبر می خواهد. این صبر حتی از صبر در برابر از دست رفتن عزیزان سخت تر است.
دوم صابروا، امام صادق علیه السلام می فرماید یعنی در برابر حملات دشمن خود را حفظ کند. اهل دفاع باشد. اهل مجاهده باشد. حالا جنگ سخت است. جنگ نرم است. جنگ فرهنگی است، اقتصادی است هر نوع جنگی.
سوم رابطوا، حضرت صادق علیه السلام می فرماید و رابطوا امامکم، با امام زمانتان رابطه داشته باشید. این ارتباط با امام زمان یعنی هر لحظه و هر روز مراقب اعمال خود باشیم تا رضایت حضرت را کسب کنیم و مبادا از دست بدهیم. امام در تشرف علی ابن مهزیار اهوازی به او فرمودند: الا ان اعمالکم عُرضت علیَّ فی کل یوم و لیله (اعمال شما را هر صبح وشام برای من میاورند و به من عرضه میکنند).
▪️امام صادق علیه السلام می فرماید: وقتی اعمال شما را نزد دوازدهمی ما می برند، اگر اعمال صالح باشد امام زمان لبخند میزند و خوشحال میشود و برای صاحب عمل صالح دعا میکند اما اگر اعمال شیعه ما را نزد او ببرند و گناه و معصیت باشد حضرت بعد از مشاهده عمل گریه میکند و اشک میریزد و استغفار میکند.
هر کس به طریق دل ما میشکند
بیگانه جدا دوست جدا میشکند
بیگانه اگر میشکند حرفی نیست
من در عجبم دوست چرا میشکند
در زیارت امام زمان داریم یا ناظر سدرة المنتهی، ای کسی که تا سدرة المنتهی را می بیند. تا انتهای آسمان هفتم. همانجا که در سفر معراج پیامبر رفت.
وَلَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرَیٰ عِندَ سِدْرَةِ الْمُنتَهَیٰ عِندَهَا جَنَّةُ الْمَأْوَیٰ
حافظ:
کهای بلند نظر شاهباز سدره نشین
نشیمن تو نه این کنج محنت آباد است
@EAhkam
#منبرمکتوب
شب سوم امام حسین علیه السلام
▪️گفتیم امام زمان با اذن الهی، مراقب احوال شیعیان و دوستداران اهلبیت (علیهم السلام) است. البته این نظارت و مراقبت بر اعمال شیعیان و دوستداران برای مچگیری و پردهدری از آنان و کشف اسرارشان نیست؛ بلکه برای این است که در حق آنان دعا کنند و از نیکیها و حسنات آنان شادمان شود و به شوق آید و در مصیبتها و گرفتاریها فریادرس آنان شود و در برخورد با دشمنان یاریشان نماید و اگر گناهی مرتکب شوند، آنان را باز دارند و در مواردی هم به سوی توبه هدایت کند و خود نیز در پیشگاه الهی واسطه شوند تا از مجازات آنها کم شده و زمینه ورود به بهشت و قرب الهی برای آنان فراهم گردد.
همانگونه که امام رضا فرموده است: «الْإِمَامُ الْأَنِیسُ الرَّفِیقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِیقُ وَ الْأَخُ الشَّقِیق؛ امام، پدری مهربان، همدمی شفیق و همراهی خیر خواه است.»
امام زمان (عج) نیز خود را اینگونه معرفی میفرمایند: «أَنَ رَحْمَةَ رَبِّکُمْ وَسِعَتْ کُلَ شَیْءٍ وَ أَنَا تِلْکَ الرَّحْمَةُ؛ همانا رحمت پروردگارتان همه چیز را فراگرفته و من آن رحمت بیکران الهى هستم.»
در زیارت آل یاسین میخوانیم: «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الرَّحْمَةُ الْوَاسِعَة؛ سلام بر تو ای رحمت فراگیر!»
آقای بهجت (ره) میگوید: «چقدر حضرت امام زمان (عج) مهربان است به کسانی که اسمش را میبرند و صدایش میزنند و از او استغاثه میکنند؛ از پدر و مادر هم به آنها مهربانتر است.»
محبت امام به ما غیر قابل تمثیل است. حتی با مهر مادر یا مهر انبیای الهی به امت خودشان. ابراهیم خلیل الله خیلی مهمان نواز بود. سر سفره بدون مهمان نمی نشست. تک خور نبود. یک بار دید یک بت پرست نزدیکش هست. گفت حیف بت پرستی اگر نبودی من تو رو دعوت می کردم به خانه ام. خدا جبرئیل وحی را فرستاد که به ابراهیم بگو شصت سال کا به او غذا دادیم رزق دادیم نگفتیم بت پرست و مشرک هستی. کجا ائمه ما این اخلاق ها را داشتند. سالها ابن ملجم را تحویل گرفته است.
امام صادق (ع) نیز در وصف ائمه (علیهم السلام) میفرماید: «وَ اللَّهِ لِأَنَّا أَرْحَمُ بِکُمْ مِنْکُمْ بِأَنْفُسِکُمْ؛ به خدا سوگند! که ما، نسبت به شما، از خود شما، مهربانتر و رحیمتریم.»
▪️شعر
حاشا که دلم از تو جدا خواهد شد
یا با کس دیگر آشنا خواهد شد
از مهر تو بگذرد که را دارد دوست
وز کوی بگذرد، کجا خواهد شد
در عالم حقیقت دل رفیقی به جز صاحب الزمان و اعضا و جوارح مقصدی به جز رضایت امام زمان نمی تواند داشته باشد.
▪️چقدر ما بعد ارتباطی ماندبا امام زمان ضعیف است در حالی که آنها قوی ترین ارتباطات را با ما دارند. گفتیم رابطوا در آیه یعنی ارتباط دو طرفه.
امام رضا علیه السلام میفرماید: «مَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ شِیعَتِنَا یَمْرَضُ إِلَّا مَرِضْنَا لِمَرَضِهِ وَ لَا اغْتَمَّ إِلَّا اغْتَمَمْنَا لِغَمِّهِ وَ لَا یَفْرَحُ إِلَّا فَرِحْنَا لِفَرَحِه؛ هیچیک از شیعیان ما، غمزده نمیشود، مگر اینکه ما نیز در غم آنان، غمگین و از شادی آنان، شادمانیم و هیچیک از آنان، در مشرق و مغرب زمین، از نظر ما، دور نیستند و هر یک از شیعیان ما که بدهی از او بماند (و نتوانسته باشد بپردازد) بر عهده ما است.»
از طرف آنها با ما ارتباط تا این حد بیان شده از طرف ما با آنها چگونه است؟ آنها هیچگاه ما را ترک نمی کنند. تنها نمی گذارند. فراموش نمی کنند. در حدیث داریم بلا ها از ما به خاطر آنها دور و دفع می گردد.
قرآن کریم درباره حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله میفرماید: «ما کانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فیهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُون؛ (اى پیامبر!) تا تو در میان آنها هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد و (نیز) تا استغفار مىکنند، خدا عذابشان نمىکند
حضرت حجت (عج) در روایتی میفرمایند: «أَنَا خَاتَمُ الْأَوْصِیَاءِ وَ بِی یَدْفَعُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْبَلَاءَ عَنْ أَهْلِی وَ شِیعَتِی، من، آخرین وصیّ هستم و خداوند، به واسطه من بلا را از اهل و شیعیان من دور میسازد.»
▪️شعر
چه خوش باشد که دلدارم تو باشی
انیس و مونس و یارم تو باشی
دل پر درد را مرهم تو سازی
شفای جان بیمارم تو باشی
از سید بن طاووس نقل شده: من، شب چهارشنبه سیزدهم ذیالقعده سال ۶۳۸ قمری در «سرّ من رأی» در سرداب مطهر بودم، در هنگام سحر، آوای دلنشین امام زمان (عج) را شنیدم که اینچنین مناجات میکرد: «خدایا شیعیان ما را از شعاع نور ما و طینت ما خلق کردهای، آنها گناهان زیادی به اتکا بر محبت و ولایت ما کردهاند، اگر گناهان آنها گناهانی است که در ارتباط با توست، از آنها در گذر که ما را راضی کردهای و آنچه از گناهان آنها در ارتباط با خودشان و مردم است، خودت بین آنها را اصلاح کن و آنها را از جهنم نجات بده
▪️دخلتْ زینب علی ابن زیاد
@EAhkam
⭕️پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت عالم و متفکر برجسته آقای محمدرضا حکیمی
🔹حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند.
🔹متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف و تأثر خبر درگذشت عالم و متفکّر برجسته جناب آقای محمدرضا حکیمی قدّساللهنفسه را دریافت کردم. ایشان دانشمندی جامع، و ادیبی چیرهدست، و اندیشهورزی نوآور، و اسلامشناسی عدالتخواه بودند. ایشان عمر را فارغ از آرایهها و پیرایههای مادی، در خدمت معارف والای قرآن و سنّت گذرانده و آثاری ارزشمند از خود به جا نهادند. بهرهگیری از محضر پر فیض و نفس گرمِ استادان معرفت و معنویت در مشهد مقدس، ذخیرهئی از توکل و تعبّد و غنای نفس در دل و جان این شخصیت عزیز به جا نهاده بود که تا آخر عمر با برکتش وی را استوار میداشت. اینجانب فقدان اندوهبار این رفیق دیرین را به خاندان مکرّم حکیمی و بازماندگان بویژه برادر بزرگوار ایشان و نیز به همهی دوستان و علاقمندان آن مرحوم تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۱ شهریور ۱۴۰۰
🌷🍀پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی🍀🌷
♻️🔰 لینک #کانال پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 https://eitaa.com/joinchat/4094099509C103c3133fe
♻️🔰 لینک #گروه پاسخگویی به سؤالات شرعی و اعتقادی :
🌍 http://eitaa.com/joinchat/170328076Cfaddc15100