هدایت شده از اندیشکده تثبیت| حسینی
مقت کبیر
‼️پس از گذشت نزدیک به دو ماه از شهادت اسماعیل هنیه، در روزهای اخیر نیز همچنان شاهد ادعای برخی مسئولین درباره انتقام از اسرائیل هستیم. اگرچه امیدواریم که این ادعاها واقعیت یابد اما قاعده این است که تأخیر در انجام عمل حق، موجب زیادت کافران در کفرشان خواهد شد زیرا إِنَّمَا النَّسِی ءُ زِیَادَهٌ فِی الْکُفْرِ (37 توبه).
🔹امام خامنهای فرمود: «عقبنشینی غیرتاکتیکی غضب الهی را در پی دارد» این امر، هم در مسائل فرهنگی وجود دارد، هم اقتصادی، هم سیاسی و هم نظامی. و متأسفانه مسئولین مربوطه عقبنشینی دارند. قرآن کریم در کنار مفهوم «غضب»، از مفاهیم «سخط» و «مقت» نیز استفاده کرده است. آیات ابتدایی سوره صف توبیخ تندی میکند که اگر به ادعاهایتان عمل نکنید، دچار «مقت کبیر» یا خشم بزرگ خواهید شد. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُم بُنْيَانٌ مَّرْصُوصٌ. خداوند وجود بنیان مرصوص در مقابل کفار را دوست دارد. آیا ما بنیان مرصوص بودیم؟!
🔹«مقت کبیر» یا خشم بزرگ شامل حال چه کسانی میشود؟ کسانی که چیزی را ادعا میکنند اما به آن عمل نمیکنند. در یکسال اخیر فرماندهان زیادی از جبهه مقاومت شهید شدهاند اما آیا انتقام لازم صورت گرفته؟! استراتژی الهی این است که إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنتَقِمُونَ ﴿السجدة: ٢٢﴾ لذا باید از مجرم انتقام گرفت. اما ما طبق استراتژی خدا عمل نکردیم.
🔹سنت بلاتبدیل الهی این است که اگر ما به وظایفمان عمل کنیم، کفار عقبنشینی خواهند کرد زیرا وَلَوْ قَاتَلَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلُ ۖ وَلَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا ﴿٢٣ فتح﴾. چرا این سنت الهی را نادیده گرفتیم؟! امام خامنهای در قضیه عینالاسد فرمود که «فریاد انتقام مردم، سوخت واقعی موشکها بود» لذا اگر بخواهد انتقامی صورت بگیرد، بدون اینکه ما مطالبه کنیم محقق نخواهد شد.
‼️رو آوردن به کفار در زمینه مذاکرات سیاسی، سبک زندگی و پذیرش قواعد آنها موجب «سخط» الهی است تَرَىٰ كَثِيرًا مِّنْهُمْ يَتَوَلَّوْنَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَبِئْسَ مَا قَدَّمَتْ لَهُمْ أَنفُسُهُمْ أَن سَخِطَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ﴿المائدة: ٨٠﴾ و طبق چهارچوب مفهومی قرآن، «سخط» موجب «حبط» میشود زیرا اتَّبَعُوا مَا أَسْخَطَ اللَّهَ وَكَرِهُوا رِضْوَانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمَالَهُمْ ﴿٢٨ محمد﴾. این یعنی اگر ما بخاطر کوتاهی در جبهه حق، دچار سخط الهی شویم، همه تلاشها و زحمات خود را در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت هدر دادهایم و خداوند با کسی عقد اخوت نبسته است. آیه تکاندهنده سوره اسراء یادمان نرود که وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا ﴿الإسراء: ١٦﴾. خداوند هرگاه بخواهد قریهای را هلاک کند، به مترفین مجال میدهد که در آنجا جولان دهند و سپس «تدمیر» و هلاکت آنجا محقق خواهد شد.
✍️ اندیشکده تثبیت| امیر حسینی
@tasbit1444
عزم کَندن، قصد رفتن
🔸 امروز دیگر دوره واکنش حزباللهیهای جمهوری اسلامی با تعویض پرچم گنبدها به رنگ سیاه یا قرمز ( به نشانه انتقام) و تغییر دیوارنگاره میدان ولیعصر و حرف از انتقام به زبان عبری گذشته است.
دیگر دوره تجمع و راهپیمایی و برگزاری کنسرت « خیبر خیبر یا صهیون » در میدان فلسطین با حضور حسین طاهری گذشته است.
دیگر دوره « به شدت محکوم کردن » و « جنایت جنگی خواندن » و حواله این باند جانی و تروریست به مجامع بینالمللی گذشته است.
دیگر دوره بیان عبارات « صبر استراتژیک » و « تله جنگ » و ... گذشته است.
🔸 امروز دیگر فرمانده امیدی به سربازانش ندارد و در پیامش حرفی از انتقام نمیزند، بلکه مسلمانان جهان را مخاطب قرار میدهد و از آنها میخواهد خودشان با هر امکاناتی که دارند به یاری مردم لبنان و غزه بروند.
🔸 امروز ما داریم تبعات بیتوجهی به حرف امام جامعه را میبینیم وقتی که هشدار داد پیامد عقبنشینی غیرتاکتیکی، گرفتار شدن به غضب الهی است ولی ما همچون بز اخفش فقط نگاه کردیم و البته دل به وسوسههای شیطان بزرگ بستیم. ( یکی از مصادیق غضب الهی، محروم شدن از نعمتهاست، نعمتی چون سید حسن نصرالله )
🔸 امروز اگر آشتی میخواهیم باید آماده جنگ باشیم. ما جنگدوست نیستیم اما جنگگریز هم نباید باشیم. دیگر کاری نمانده که دشمن علیه موجودیت ما نکرده باشد. خط خطرناک بیعزمی تحت هر عنوانی و در هر سطحی از دستگاه تصمیم و تحلیل کشور باید منزوی شود. #عزم یعنی ارادهی کنده شدن از وضع موجود و #قصد یعنی ارادهی رسیدن به یک وضع مقصود. در شرایط امروز، ما به عزم نیاز داریم. اگر به وعدههای خدا باور داریم، با عزم، خدا ما را به مقصد مطلوب میرساند. خدای امروز، همان خدای فتحالمبین و بیتالمقدس و طریقالقدس و وعده صادق است.
@Ebrahim_Nowrouzi
تعبیر وارونه یک رؤیا
🔸 تصاویری که بنیامین نتانیاهو در سازمان ملل به دست گرفته بود و بهخصوص تصویری که با عنوان (The blessing) از سوی وی نمایش داده شد (عکس شماره یک)، حاکی از یک ابرپروژه برای تداوم حیات رژیم صهیونیستی بود. در این تصویر محور و پیکانی که با عنوان خیر و برکت (blessing) عنوان شده است دقیقا با ابرپروژه آیمِک (IMEC) مطابقت دارد.
🔸 عملیات #طوفان_الاقصی فارغ از نتایج متعدد آن در یک سال گذشته، از منظر زمانی اصطلاحاً سر بزنگاه انجام شد که امام خامنهای نیز چند ماه پیش، در 14 خرداد 1403 به آن اشاره کردند. (کلیپ شماره یک) چرا که در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در شهریور سال گذشته در دهلی نو ، تفاهم نامهای برای ایجاد کریدور اقتصادی هند ـ خاورمیانه ـ اروپا به نام آیمک (India–MiddleEast–Europe Corridor) مورد توافق قرار گرفت که از هند، از مسیر دریایی تا امارات، عربستان سعودی، اردن و سپس سرزمینهای اشغالی فلسطین تا اروپا امتداد پیدا میکند.
🔸 تبدیل کردن رژیم صهیونی به هاب منطقه با بازیگری در زنجیره ارزش و زنجیره تامین در حوزه های مختلف، افزایش حداکثری اتصال و دسترسی های خود و جلوگیری از دلارزدایی و تداوم بخشی به فرمانروایی دلار از جمله اهداف ابرپروژه آیمک است.
امام خامنهای در خطبه عربی #نمازجمعـه_نصر فرمودند: «تکیه آمریکا و همدستانش بر حفظ امنیت رژیم غاصب، پوششی برای سیاست مهلک تبدیل رژیم به ابزار آنان برای در اختیار گرفتن همه منابع این منطقه و استفاده از آن در درگیریهای بزرگ جهانی است. سیاست آنان، تبدیل رژیم به دروازه صادرات انرژی از منطقه به جهان غرب و واردات کالا و فناوری از غرب به منطقه است و این یعنی تضمین موجودیت رژیم غاصب و وابستگی کل منطقه به آن. رفتار سفاکانه و بیمحابای رژیم با مبارزان، ناشی از طمع به چنین وضعی است....»
🔸 این کریدور حداقل از ۵ منظر برای غرب و رژیم صهیونیستی حائز اهمیت است که میتوان به تکمیل بخش مهمی از پازل مهار چین (مهار ابرپروژه استراتژیک چین موسوم به « ابتکار کمربند و جاده » )، محکم شدن جای پای این رژیم در اقتصاد و جغرافیای منطقه و همچنین محدود کردن هر چه بیشتر کشورهای محور مقاومت (عکس شماره دو) اشاره کرد. آیمک همچنین از منظری دیگر از اهمیت راهبردی نقاط سوقالجیشی سنتی همچون بابالمندب، خلیج عدن، دریای سرخ و همچنین کانال سوئز خواهد کاست.
🔸 از این رو انتخاب عبارت #نظم_نوین برای عملیات ترور سید حسن نصرالله، در راستای رؤیای غرب برای نظم نوین جهانی به خصوص در غرب آسیا و با محوریت رژیم صهیونیستی است. این نام علاوه بر این که اهمیت این ترور را در مسیر ادامه حیات ننگین رژیم صهیونسیتی نشان میدهد، نشانهای از دوره و وقایع جدیدی از سوی جنایتکاران صهیونیست است، دورهای که بیش از هر چیز بر پایه وابستگی بیشتر منطقه به این رژیم و همچنین پیوندهای گستردهتر از پیش اسرائیل با برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس و آسیای جنوبی بنیان شده است. طرح #پیمان_ابراهیم (Abraham Accords) نیز دقیقاً در راستای همین موضوع شکل گرفته است.
🔸 رژیم صهیونسیتی که روزی رؤیای در اختیار داشتن #نیل_تا_فرات در سر داشت، اکنون آرزویش دستیابی به رؤیای آیمک است، البته به فرموده امام خامنهای در نمازجمعه نصر، «طوفان اقصیٰ و مقاومت یکسالهی غزّه و لبنان، رژیم غاصب را به جایی رساند که مهمترین دغدغهاش، حفظ موجودیّت خود است؛ یعنی همان دغدغهای که این رژیم در سالهای اوّل ولادت نحسش داشت. این بدین معنی است که مجاهدت مردان مبارز فلسطین و لبنان توانسته است رژیم صهیونی را هفتاد سال به عقب برگرداند.» (کلیپ شماره دو)
پی نوشت:
البته آمریکا ظاهرا #تهدید « به خطر افتادن پروژه اقتصادی آیمک» را تبدیل به #فرصت « درگیر کردن جمهوری اسلامی به مسائل منطقه و رها کردن اوضاع داخلی خود و در نتیجه سرعت گرفتن پروژه اجتماعی حجابزدایی از زن ایرانی» کرده است.
@Ebrahim_Nowrouzi
توحید افعالی و افعال توحیدی
🔸 قرنهاست که علمای مسلمان در کنج حجرههای خود درگیر مباحث فلسفی و کلامی حول محور اصول اعتقادی اسلام از جمله اصل #توحید و مراتب آن هستند، فارغ از اینکه آیا این مباحث در این سطح، دردی از کف جوامع مسلمان و حکمرانی اسلامی دوا میکند یا خیر.
به عنوان نمونه، توحید را به دو بخش نظری و عملی و چهار مرتبه توحید ذاتی، صفاتی، عبادی و افعالی تقسیم کردهاند و سپس در موضوع توحید افعالی به نزاع با هم پرداختهاند و وارد بحثهایی از قبیل جبر و اختیار شدهاند ( دعوای اشاعره و معتزله ). این در حالی است که پیامبر اسلام(ص)، توحید را در عبارت « لا اله الا الله» خلاصه میکند و میفرماید « قولوا لا اله الا الله تفلحوا». البته این عبارت صرفاً یک مسئله اعتقادی و ذهنی محض نیست، بلکه منشأ دو فعل است، یک نفی و یک اثبات ( نفی همه الهها و اثبات الله) بنابراین توحید فقط عبارت نیست از اعتقاد به خدا؛ بلکه توحید عبارت است از کفر به طاغوت و سپس اعتقاد به خدا، کما اینکه «فمن یکفر بالطّاغوت و یؤمن باللّه فقد استمسک بالعروة الوثقی»
🔸 امام خامنهای حقیقت توحید را #مبارزه میدانند و میفرمایند: « لازمه توحید این است که انسان در مقابل زورگویی ظالم به مظلوم بِایستد؛ حقیقت توحید این است. ما اگر چنانچه به توحید اعتقاد داریم، نمیتوانیم زیر بار ظلم برویم، نمیتوانیم در مقابل ظالم نَایستیم، این طبیعت توحید است. بدون مبارزه حق، باطل مجبور به عقبنشینی نمیشود». (۱)
🔸 بنابراین توحید یعنی مبارزه، مبارزه بین دوگانههایی که به «ثنویتهای توحیدی» معروفند و یک طرفش ابتدائا باید نفی و از مناسبات اجتماعی جامعه اسلامی حذف شوند و سپس طرف دیگر اثبات. ( و این چیزی است که منطبق با فطرت انسانها و مورد قبول آحاد جامعه است). از این رو هر اقدامی که در راستای نفی طرف اول و سپس اثبات طرف دوم دهها مورد ثنویت توحیدی که در قرآن و احادیث به آنها اشاره شده، انجام شود یک «فعل توحیدی» محسوب میشود.
🔸 آیا بهتر نیست به جای اینکه نوجوان دانشآموز را مجبور به حفظ بحثهای پیچیده و فلسفی مراتب توحید و مراتب شرک کنیم ( که آن هم فقط تا روز امتحان به خاطر دارد) برای او از
مبارزه با کذب و دروغ برای تحقق صدق و راستی،
مبارزه با شر برای تحقق خیر،
مبارزه با پیمانشکنی برای تحقق وفاداری،
مبارزه با ذلت برای تحقق عزت،
مبارزه با جور برای تحقق عدل،
مبارزه با ظلم برای تحقق قسط،
مبارزه با ناامیدی برای تحقق امید و ...
بگوییم و پس از قبول این موارد، آنگاه با او از
مبارزه با حرام برای تحقق حلال،
مبارزه با باطل برای تحقق حق،
مبارزه با کفر برای تحقق ایمان
حرف بزنیم؟
🔸 امام خامنهای سالها پیش در جمع نخبگان حوزوی به آنها تذکر میدهد: « نقص فلسفه ما این است که #امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفههای غربی برای همه مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند؛ اما فلسفه ما بهطور کلّی در زمینه ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید؛ کما اینکه خود «توحید» یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود آورد و تکلیف #جامعه و #حکومت و #اقتصاد را معیّن کند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید. این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچکس غیر از شما نمیتواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید» (۲) از آن دیدار و تذکر، بیست و یک سال میگذرد. امروز ببینید آن نخبگان حوزه با این خواسته امام جامعه چه کردند.
🔸 چند روز پیش نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، ایشان تأکید کردند: « هدف انقلاب اسلامی را اگر بخواهیم به طور خلاصه عرض کنیم، عبارت است از محقّق کردن توحید در زندگی مردم» (۳)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. بیانات در دیدار مردم استان ایلام، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
۲. بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی، ۲۹ دی ۱۳۸۲
۳. بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، ۱۷ آبان ۱۴۰۳
@Ebrahim_Nowrouzi