eitaa logo
دانشگاه امامت
4.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
603 ویدیو
63 فایل
تلگرام: https://t.me/Emamat_u110 https://t.me/Emamatu110 آرشیو تلگرام https://t.me/Emamat110u_archive یوتیوب @UniversityOfImamat" rel="nofollow" target="_blank">https://www.youtube.com/@UniversityOfImamat اینستاگرام http://instagram.com/emamatu110 گروه ایتا https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892
مشاهده در ایتا
دانلود
⏺ پاسخ به شبهه: 1️⃣ حدیث فوق هیچ دلالتی بر تکفیر فقهی زیدیه ندارد. البته ممکن است از علت تکفیر ناصبی گری باشد که این علت شامل هر کسی می شود که با اهل بیت علیهم السلام علنا دشمنی و جنگ کند و مختص زیدی و یا اهل سنت و ... نیست. نظر فقهای شیعه بر این است که اهل سنت با اینکه منکر امامت همه ائمه علیهم السلام هستند، پاک هستند و کافر فقهی نیستند تا چه رسد به فرقه های شیعه که امامت برخی ائمه علیهم السلام را قبول دارند. محقق خویی در این زمینه می نویسد: 🔸« و منه يظهر الحال في سائر الفرق المخالفين للشيعة الاثني عشريّة من الزيدية و الكيسانية و الإسماعيلية و غيرهم، حيث إن حكمهم حكم أهل الخلاف لضرورة أنه لا فرق في إنكار الولاية بين إنكارها و نفيها عن الأئمة (عليهم السلام) بأجمعهم و بين إثباتها لبعضهم و نفيها عن الآخرين (عليهم السلام) كيف و قد ورد أن من أنكر واحداً منهم فقد أنكر جميعهم (عليهم السلام) و قد عرفت أن نفي الولاية عنهم بأجمعهم غير مستلزم للكفر و النجاسة فضلًا عن نفيها عن بعض دون بعض». 🔸 از این ادله – دال بر عدم نجاست و کفر فقهی اهل سنت- وضعیت سایر فرقه های مخالف شیعه دوازده امامی مثل زیدیه و کیسانیه و اسماعیلیه و غیر اینها، روشن می شود.زیرا حکم این ها حکم اهل خلاف(یعنی اهل سنت) است دلیل این مطلب، بسیار روشن است که در انکار ولایت اهل بیت علیهم السلام تفاوتی نمی کند که امامت یکی از حضرات را منکر شوند یا جمیع آنها را و در مباحث قبلی روشن شد که نفی ولایت همه اهل بیت علیهم السلام، هیچ استلزامی با کفر و نجاست معتقد آن ندارد. تا چه رسد به اینکه ولایت برخی را قبول و برخی دیگر را نفی کرده باشد. 📚 خويى، سيد ابو القاسم موسوى، موسوعة الإمام الخوئي، ج‌3، ص: 80، 33 جلد، مؤسسة إحياء آثار الإمام الخوئي ره، قم - ايران، اول، 1418 ه‍ ق 2️⃣ روایت مورد استناد در اصطلاح رجالی مضمره است. یعنی معلوم نیست که راوی سوال خود را از امام پرسیده یا از دیگری. روایت مضمره ارزش استنادی ندارد پس این روایت از نظر صدوری مبتلا به اشکال است. محقق طباطبایی به این امر اشاره کرده است: 🔸« انّ الحديث مضمر و لا دليل على رجوع الضمير الى الامام عليه السّلام فلا اعتبار به» 🔹اين حدیث مضمر است و دلیلی نداریم که ضمیر در آن به امام علیه السلام برگردد پس اعتباری ندارد. 📚 قمّى، سيد تقى طباطبايى، مصباح الناسك في شرح المناسك، ج‌2، ص: 347، دو جلد، انتشارات محلاتى، قم - ايران، اول، 1425 ه‍ ق 3️⃣ بر فرض صحت صدوری روایت، باید دقت کرد که علت تكفير هيچ ربطی به زیدی بودن طرف ندارد. بلکه علت تکفیر و برخورد شدید با چنین شخصی، ناصبی بودن طرف است. شخص ناصبی و دشمن هر کدام معصومین علیهم السلام در نظر شیعه، کافر و نجس و در ردیف خوک و یهودی است چه شیعه اصطلاحی باشد یا از اهل سنت. طراح شبهه به گمان باطل خود، علت برخورد سخت را صرف زیدی بودن تقلی کرده است در حالی که علاوه بر زیدی بودن، وصف اصلی او در این مسئله، ناصبی بودن او بوده است. با توجه به حقایق تاریخی برخی از جریانات زیدیه، افراط گرایی شدیدی در توهین و برخورد با ائمه علیهم السلام داشتند لذا هر نوع کمک به آنها، باعث تقویت ناصبی گری و بدعت باطل می شود. یکی از فقهای معاصر در این باره می نویسد: 🔹«...الزيدية في ذلك العصر كانوا متجاهرين بالنصب و العدواة للأئمة «ع»، و المعونة لهم كانت موجبة لتقوية جنود الباطل...» 🔸«...زیدیه در آن عصر، علنا اقدام به دشمنی و ناصبی گری بر علیه اهل بیت علیهم السلام می نمودند. و کمک به آنها باعث تقویت لشگر باطل می شد ...» 📚 نجف‌آبادى، حسين على منتظرى، كتاب الزكاة، ج‌3، ص: 168، 4 جلد، مركز جهانى مطالعات اسلامى، قم - ايران، دوم، 1409 ه‍ ق ✅در آخر می گوییم: بر اساس روایات صحیح السند، هر نوع مخالفت با اهل بیت علیهم السلام باعث می شود که مخالفت کنند داخل در حزب ابلیس شود چه رسد به ناصبی گری و اقدام عملی بر علیه عترت رسول خدا صلی الله علیه و آله. حاکم نیشابوری از عبدالله بن عباس روایت می کند: 🔹«حدثنا مكرم بن أحمد القاضي ثنا أحمد بن علي الأبار ثنا إسحاق بن سعيد بن أركون الدمشقي ثنا خليد بن دعلج أبو عمرو السدوسي أظنه عن قتادة عن عطاء عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: قال رسول الله صلى الله عليه و سلم النجوم أمان لأهل الأرض من الغرق و أهل بيتي أمان لأمتي من الاختلاف فإذا خالفتها قبيلة من العرب اختلفوا فصاروا حزب إبليس. هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه»
🔸«... عبدالله بن عباس گفت: رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود: ستارگان امان برای اهل زمین از غرق شدن هستند و اهل بیت من امان برای امت من از اختلاف هستند. هر گاه قبیله ای از عرب با آنها مخالفت کرد، آن قبیله حزب ابلیس می شود. این رویات بر اساس مبانی مسلم و بخاری در صحیح شان صحیح است ولی آن دو آن را در کتاب خود وارد نکرده اند». 📚حاکم نیشابوری، محمد بن عبدالله أبو عبدالله، المستدرك على الصحيحين، ج3، ص: 162، دار الكتب العلمية – بيروت، چاپ اول،1411 – 1990 وهابی را چه شده است که از حقوق نداشته نواصب و دشمنان عترت رسول خدا صلی الله علیه و آله دم می زند و از اینکه امام علیه السلام نهی از تعامل و کمک به آنها کرده است، ناراحت شده است؟ 📡「 مجموعه علمیـ تحقیقاتی دانشگاه امامت」 ➢•| @Emamat110u 🌐 https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892 ❥✦༅✿༅✦❥═༅༅═┅──
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ موضوع: زوایای پیدا و پنهان واقعه عظیم جلسه چهارم: بررسی فضای نزول حدیث غدیر وعده ما: ساعت ۲۳ هر شب گروه هم اندیشی دانشگاه امامت ✍️ با ما باشید: https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ موضوع: زوایای پیدا و پنهان واقعه عظیم جلسه پنجم: بررسی فضای نزول حدیث غدیر وعده ما: ساعت ۲۳ هر شب گروه هم اندیشی دانشگاه امامت ✍️ با ما باشید: https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ موضوع: زوایای پیدا و پنهان واقعه عظیم جلسه ششم: بررسی فضای نزول حدیث غدیر وعده ما: ساعت ۲۳ هر شب گروه هم اندیشی دانشگاه امامت ✍️ با ما باشید: https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892
﷽ ❣ 🍀 قال النبي لعلي علیهما السلام:«والذی نفسی بیده لولا أنِّي اُشفِقُ أن يقولَ طَوائفُ مِن اُمَّتي فيكَ ما قالَتِ النَّصارى في ابنِ مَريمَ ، لَقُلتُ اليَومَ فيكَ مَقالاً لا تَمُرُّ بِمَلَأٍ مِن المسلمین إلّا أخذ التُّرابَ مِن أثر قَدَمَيكَ یطلبون به البرَكَةِ.» 🍀 قسم به خدایی که جان من در قبضه قدرت اوست اگر بیم آن نداشتم که امت من در حق تو غلو کنند همانطور که نصاری در رابطه با عیسی بن مریم آوردند.درباره تو فضیلتی می‌گفتم که از میان هر قومی عبور می‌کردی خاک زیر پای تو را طوطیای چشمشان قرار می‌دادند و از آن برکت می‌جستند. 📚۱: مجمع الزوائد للهیثمی ج9ص113 ح14752. 📚۲: المعجم الکبیر الطبرانی ج1ص320 ح951. 📚۳: ینابیع المودة ج1 ص392. 📚۴: المناقب للخوارزمی ص129. 🌱في الهامش حديث رقم947 هذا هو👈 - وَبِإِسْنَادِهِ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لِعَلِيٍّ: «مَنْ أَحَبَّهُ فَقَدْ أَحَبَّنِي، وَمَنْ أَحَبَّنِي فَقَدْ أَحَبَّهُ اللهُ، وَمَنْ أَبْغَضَهُ فَقَدْ أَبْغَضَنِي، وَمَنْ أَبْغَضَنِي فَقَدْ أَبْغَضَ اللهَ» ╌───┈⊰᯽⊱┈───╌ 📡「 مجموعه علمیـ تحقیقاتی دانشگاه امامت」 ➢•| @Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
═✧❁﷽❁✧═ ✍ اهل معرفت، آنها كه در عرفان خداوند از کمّل هستند، منتهای سير را ذكر يونسيه می‌دانند. مداومت به این ذکر در سجده، قلوب مستعدّین سير إلی اللّٰه را نورانی می‌کند. حضرت یونس -علی‌نبیناوآله‌وعلیه‌السلام- در زندانِ شكم ماهی گفت: ﴿لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ.﴾ سيدالشهدا علیه‌السلام در دعای عرفه بعد از اين جمله، يازده جمله‌ی ديگر اضافه كرد؛ معنايش اين است كه يونس در مرتبه‌ی اول و حسين بن علی علیه‌السلام در رتبه‌ی دوازهم است و فوق اين عدد ديگر رتبه نيست. تمام مراحل شهور معرفت كه باطن اين آيه است، در دعای عرفه طی شده است؛ در حقیقت امام حسین علیه‌السلام به یونس علیه‌السلام می‌فرماید: تو چنین گفتی: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ»، ولکن مراتب دیگر مانده كه من بیان می‌کنم: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ‏ إِنِّي‏ كُنْتُ‏ مِنَ‏ الْمُسْتَغْفِرِينَ‏، لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُوَحِّدِينَ…²» هر یک از اين جمله‌ها اقيانوسی از معارف الهی‌ می‌باشد كه هزاران جبرئیل و میکائیل و اسرافیل در اين دريای بی‌پايان مستغرق است. چه کسی درک می‌کند وقتی آن حضرت می‌فرماید: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الْمُوَحِّدِينَ»، چگونه دوازه مرتبه‌ی توحيد را طی می‌نماید؛ از توحيد در مقام احديّت، توحيد در مقام الوهيّت، توحيد در مقام ربوبيّت، تا به توحيد در مقام محبت رسیده و می‌فرماید: تَرَكْتُ الْخَلْق طُرّاً فِي هَوَاكَا و أيتمت العيال لكى أراكا فـلو قـطّعتنى فى الحبّ إربا لما حنّ الفؤاد إلى سواكا³ تمام عرفای اولين و آخرين در «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ» اول او وامانده‌اند، تا چه رسد به مراحل بعدی که آن حضرت در بیانش طی کرده است 📚 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی ۱۵/ اسفند/ ۱۳۸۰ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
28.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ⏺ موضوع: دشمنی های بنی امیه با ذکر توحیدی «لبیک اللهم لبیک» ⏺ مجری: ابوالحسنین 110 ✍️ با ما باشید: https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892