eitaa logo
دانشگاه امامت
4.5هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
511 ویدیو
59 فایل
تلگرام: https://t.me/Emamat_u110 https://t.me/Emamatu110 آرشیو تلگرام https://t.me/Emamat110u_archive یوتیوب @UniversityOfImamat" rel="nofollow" target="_blank">https://www.youtube.com/@UniversityOfImamat اینستاگرام http://instagram.com/emamatu110 گروه ایتا https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892
مشاهده در ایتا
دانلود
═✧❁﷽❁✧═ : 👨‍🎓 عرض سلام و احترام. از «خبر گزاری فدک» مزاحم شما شدم ممنون که وقتتون را در اختیار ما قرار دادید. ابتدا یک معرفی کوتاه از خودتون داشته باشید. 👳🏻‍♂️ من عبدالله فرزند خلیفه دوم هستم. در مکه متولد شدم ولی زمان قابل توجهی از زندگی ام در مدینه گذشت. پانزده ساله بودم که مسلمان شدم. دربسیاری از جنگ ها و حوادث مهم اسلام حضور داشتم. به خاطر جایگاهی که در بین اهل سنت دارم، در اعتقادات و فقه برای آنها محل رجوع هستم. محدثان تقریبا 2630 روایت از من نقل کرده اند. 👨‍🎓 از دوران کودکی خودتون بیشتر برای ما تعریف کنید. 👳🏻‍♂️ خانواده ما خیلی فقیر بود. پدرم برای گذران زندگی هیزم جمع می کرد و می فروخت( طبقات الکبری، ج3 ص267) البته سختگیری های پدرم این ناخوشی ها را برای ما دو چندان می کرد. یادم می آید روزی موی سرم را روغن زده بودم. خیلی موهام قشنگ شده بود. پدرم وقتی موهای روغنی من را دید کتکم زد. البته این عادت ما شده بود. پدرم روی من و مادرم و کنیزها دست بلند می کرد و می خواست ما را با این کار تربیت کند. http://up44.ir/t12uug1p 👨‍🎓بهترین خاطره ای که از زمان رسول خدا(ص) به یاد دارید چی بوده؟ 👳🏻‍♂️ روزی رسول خدا ص یک معما پرسید که جوابش را بلد بودم. او از صحابه پرسید: کدام درخت برگ هایش نمی ریزد؟ هیچ کس نتونست پاسخ بدهد ! من از دلم گذشت که نام آن درخت خرماست. این برای من خیلی شیرین بود. http://up44.ir/hsh9qd0m 👨‍🎓 خواهر شما ام المومنین حفصه همسر رسول خدا ص است. خانه خواهرتان رفت و آمد داشتید؟ 👳🏻‍♂️ بله، من خواهرم را دوست داشتم و بهش سر می زدم. یکبار از دیوار خانه رسول خدا (ص) بالا رفتم تا به خانه خواهرم نگاهی بکنم. دیدم پیامبر(ص) به سمت شام قضای حاجت می کند. حفصه زرنگ بود ولی انگار پیامبر(ص) از او راضی نبود. یکبار حضرت از حفصه خیلی نارحت شد و یک ماه خواهرم را ترک کرد. می خواست حفصه را طلاق بدهد که به خیر گذشت. http://up44.ir/rxwcaw37 👨‍🎓چه جالب. فکر کنم سوره به خاطر این کار خواهر شما نازل شد. خانمتون را طلاق دادید؟ چی شد دوباره رفتید خانمتون را آوردید؟ http://up44.ir/aklmdw6p 👳🏻‍♂️ من خانمم را خیلی دوست دارم. راستش اون چند روزی من را اذیت کرد و من هم طلاقش دادم. وقتی خبر به رسول خدا(ص) رسید. به من گفت برو همسرت را برگردان. واقعیتش من بلد نبودم زنم را طلاق بدم و طلاقی که خوانده بودم باطل بود!. http://up44.ir/py2nltqb 👨‍🎓شما چرا با حضرت علی ع بیعت نکردید؟ ولی از معاویه رشوه گرفتید و با یزید پلید بیعت کردید؟ 👳🏻‍♂️ آن 100 هزار درهم رشوه نبود. البته من مثل برخی ها دینم را مجانی نفروختم. معاویه اگر پول را نمی داد هیچگاه بیعت نمی کردم. http://up44.ir/8zb09ns2 👨‍🎓نظر شما درباره شرایط حاکم جامعه اسلامی چیست؟ 👳🏻‍♂️ من اعتقاد دارم هر کسی که با قدرت به حکومت برسد و جماعت از او پیروی کنند، باید با او بیعت کرد، فرقی نمی کندچه کسی باشد؛ چه یزید باشد چه رسول خدا ص. به خاطر همین امر با عبدالله بن زبیر که فتنه بر علیه خلیفه ایجاد کرده بود، بیعت نکردم. http://up44.ir/dskhf83g 👨‍🎓خیلی جالب شد! شما با امام حسین ع ضد یزید قیام نکردید ولی در عوض مفتی و روحانی حج «حجاج بن یوسف» شدیدکه 120 هزار مسلمان را کشت! http://up44.ir/lb5g1agt 👳🏻‍♂️ خیلی به حسین ع اصرار کردم قیام نکن! اصلا فایده نداشت. تازه اهل کوفه حسین ع را کشتن (نه بنی امیه و یزید و ...) http://up44.ir/gnql0axu 👨‍🎓 خودتون را بهشتی میدونید یا جهنمی؟ 👳🏻‍♂️ من صحابی هستم و همه 110 هزار صحابه بهشتی هستند 👨‍🎓 حتی صحابی مثل معاویه که رسول خدا نفرینش کرد؟ معاویه که شراب خوار و ربا خوار بود؟ http://up44.ir/l5n4jn13 http://up44.ir/gt7tn76r http://up44.ir/tgg20jgo 👳🏻‍♂️ صحابه همه عادل هستند و بهشتی! پسرم تو از مقام صحابه خبر نداری! 👨‍🎓 ظاهرا شما توی حج متعه الحج را بجا آوردید، جریان چی بود؟ ظاهرا شما با نظر پدرتون مخالف بودید؟ این درسته؟ 👳🏻‍♂️ برای من سنت رسول الله ص از همه چیز مهم تر هست. سالی حج رفتم. دیدم برخی از جاهلان « متعة الحج» را ترک می کنند! من متعة الحج کردم. جالبه بدونید یکی به من اعتراض کرد وگفت: پدرت عمر مانع متعة الحج می شد تو انجام می دهی؟ گفتم: من تابع سنت رسول الله ص هستم. پدرم بدعت ایجاد کرد و من قبولش ندارم. http://up44.ir/qc818ltw 👨‍🎓 چه شجاعتی! حق گویی شما قابل تقدیر است. فک کنم وقت نماز است. اجازه می دهید به شما اقتدا کنیم؟ 👳🏻‍♂️ نماز جماعت خیلی ثواب دارد. 👨‍🎓نماز که تمام شد دست هایم را برای دعا بلند کردم . ناگهان عبدالله بن عمر فریاد زد که: چه کاری است می کنی! ای جوان نادان! مگر نمی دانی بلند کردن دست ها در عبادت بدعت است! http://up44.ir/shu87iy5 ⚠️ اسناد مصاحبه لینک گذاری شده است. مراجعه کنید! ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ شماره1️⃣ ✍️ هوا خیلی گرم بود. منتظر اتوبوس بودم. بالاخره رسید! در اتوبوس باز شد شاگرد با صدای جالبی جار می زد: کرمان! بدو کرمان جا نمونی! بالاخره سوار شدم. شاگرد راننده گفت: برو اون عقب یک صندلی خالی هست بشین. بغل دستی من یک مولوی تنها نشسته بود. محاسن بلند. لباس سفید. فک کنم منتظر یک نفر بود باهاش گپ بزنه. بعد سلام و احوالپرسی بحث ما شروع شد. در ادامه بحث: ♦️ مولوی خالد: می توانم یک انتقاد به شما شیعیان بکنم؟ 🔷 سید مهدی: بفرمایید. استفاده می‌کنم از محضر شما. ♦️ مولوی خالد: ما اهل سنت اعتقاد داریم : سیدنا علی و حسن و حسین و سیدتنا فاطمه رضی الله عنهم، اهل بیت پیامبر ص هستند. ولی شما بر خلاف قرآن همسران رسول خدا ص را جزو اهل بیت ایشان نمی دانید و در حق مادران مومنین ظلم می کنید. 🔷 سید مهدی: شما منظورتون از «اهل بیت» چیست؟ ♦️ مولوی خالد: واضح است. اهل خانه رسول خدا ص و بستگان ایشان همانند فرزندان عقیل و عباس رضی الله عنه. 🔷 سید مهدی: یعنی شما معتقد هستید این افراد همگی داخل در مفهوم «اهل البیت» در آیه: «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا» (33 احزاب) هستند؟ ♦️ مولوی خالد: بله همگی این ها داخل در آیه هستند. 🔷 سید مهدی: مقداری آیه را برای ما توضیح می دهید؟ ♦️ مولوی خالد: آیات قبل و بعد این سوره درباره امهات مومنین است. این قسمت می گوید: خداوند اراده کرده است که تمامی پلیدی ها را از شما اهل بیت دور کند و شما را پاک و مطهر قرار دهد. 🔷 سید مهدی: آیا شرک و بت پرستی و خیانت پلیدی و ناپاکی حساب می شود؟ ♦️ مولوی خالد: (با تعجب) آری قطعا! 🔷 سید مهدی: روایات و تاریخ قطعی اسلام می گوید عباس عموی رسول الله ص سابقه شرک داشته و برخی همسران (عایشه و حفصه) متهم به خیانت افشای اسرار رسول خدا هستند! ادعای شما با این حقایق مسلم در تضاد هست. ♦️ مولوی خالد: عایشه و حفصه رضی الله تعالی عنهما توبه کرده اند و اسلام آثار و احکام جاهلیت را از بین می برد! 🔷 سید مهدی: محور استدلال بنده اراده الهی بر از بین بردن تمام پلیدی‌ها و پاک نمودن مطلق(یطهرکم تطهیرا) است. با یک گناه و یک لحظه شرک خلاف اراده الهی محقق شده است و این نشان می دهد که این افراد مراد این آیه نمی باشند. ♦️ مولوی خالد: این تفسیر شما خلاف سباق و سیاق آیات است. آیات قبل و بعد این فراز سخن از امهات مومنین است. 🔷 سید مهدی: این آیه می گوید افراد خاص و ویژه و مشخص(انما+ اختصاص) مشمول اراده الهی هستند. در آیات هفتگانه قبل و بعد در مجموع 24 ضمیر جمع به کار رفته است که فقط دو ضمیر در «فراز تطهیر» برای جمع مذکر به کار رفته و 22 ضمیر دیگر برای جمع مونث!! علت این تفاوت در چیست؟ اگر قرار بود این فراز هم شامل همسران رسول اکرم شود چرا این 2 ضمیر هم مونث به کار نرفتند؟ تغییر لحن و خطاب این فراز با فراز های دیگر کاملا واضح است چون در سایر فقرات این آیات هفتگانه همه خطاب ها به همسران رسول اکرم شده که با تهدید به طلاق و عذاب و عتاب و سرزنش و ... همراه است ولی لحن و کلمات این آیه که درباره «اهل البیت» است لحنی مهربانانه و همراه با احترام و امتنان و اکرام است. ◀️ ادامه دارد... ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ شماره 2️⃣ ✍️ داستان از جایی شروع شد که من و مولوی خالد در اتوبوس همسفر شدیم. ایشان مدعی بود که بر اساس سیاق آیه همسران رسول الله (ص) جزو «اهل بیت» ذیل فراز تطهیر آیه 33 احزاب هستند. ما گفتیم: سیاق آیه با توجه تفاوت در لحن آیه و ضمایر کاملا بر علیه ایشان هست... . و اینک ادامه داستان: ♦️ مولوی خالد: من این حرف های شما را قبول ندارم. مگه امکان دارد یک جمله (فراز تطهیر) وسط چندین آیه که مخصوص مادرمان عایشه و حفصه (رض) و ... باشد و ربطی به آنها نداشته باشد؟ 🔷 سید مهدی: بله امکان دارد! یکی از اسلوب های پرکاربرد در قرآن جملات معترضه است. مثلا در آین آیه شریفه: «وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ 👈و لَوْ حَرَصْتَ 👉بمُؤْمِنِينَ» جمله «ولو حرصت» جمله معترضه هست! اگر وسط یک جمله، کسی برای از بین بردن یک توهم یا خیال احتمالی در مخاطب نکته ای را گوشزد کند، آن جمله معترضه است.مثلا در همین آیه خداوند فرموده: اکثر مردم (تا خداوند اراده نکند)مومن نمی شوند! شاید کسی توهم کند که اگر رسول خدا (ص) بیشتر تلاش می کرد ایمان می آوردند! خداوند با جمله «ولو حرصت» این توهم را پاسخ گفته است. ♦️ مولوی خالد: در آیه تطهیر جمله معترضه چگونه است؟ 🔷 سید مهدی: خیلی ساده! در آیات قبل که خطاب آن به همسران است خداوند آنها را تهدید می کند که تبرج و فاحشه گری نکنند، با لحن شهوانی با نامحرمان سخن نگویند و ... . حال شاید کسی توهم کند که این تهدیدات برای حضرت علی (ع)و زهرای اطهر و حسن و حسین (ع) نیز است! خداوند با یک جمله معترضه این توهم را جواب داده و فرموده اراده خداوند بر این شده که شما هیچ عیب و پلیدی نداشته باشید و مطلقا طاهر و پاکیزه باشید! ♦️ مولوی خالد: نه نمی توانم این را قبول کنم! رسول الله (ص) بارها بر همسران خود می گفت « اهل بیتی» یعنی اهل بیت من! مثلا در ماجرای افک (اتهام زنا به عایشه) گفت: ای مسلمانان! کدام یک از شما مرا یاری می کنید در برابر مردی که اذیت (و تهمت) او به اهل بیت من رسیده است:« يَا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِينَ مَنْ يَعْذِرُنِى مِنْ رَجُلٍ ، قَدْ بَلَغَنِى أَذَاهُ فِى أَهْلِ بَيْتِى...» 🔷 سید مهدی: ما حدیث افک برای عایشه را دروغ و جعلی می دانیم . ولی اینکه رسول خدا (ص) به همسرانش بگوید اهل بیت من مراد اهل بیت قرآنی ذیل این سوره نیست! ♦️ مولوی خالد: چرا نیست؟ چرا با مادر مظلومم عایشه صدیقه (رض) دشمنی می کنید؟ 🔷 سید مهدی: ما تابع دلیل صحیح هستیم و با احدی دشمنی نداریم برادر! ♦️ مولوی خالد: (با عصبانیت) چرا دشمنی دارید!؟ چه فرقی بین اهل بیت ذیل آیه تطهیر با این اهل بیت _ که رسول الله (ص) به همسرانش گفته_ وجود دارد؟ 🔷 سید مهدی: شما روایات و مطالب صحیح مسلم را قبول دارید؟ ♦️ مولوی خالد: بله قبول دارم! صحیح بخاری و صحیح مسلم صحیح ترین کتاب ها هستند. 🔷 سید مهدی: خیلی عالی! می توانید این عبارت را برای من توضیح دهید و بگویید این دو کلمه «اهل بیت» چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟! «... فَقَالَ لَهُ حُصَيْنٌ وَمَنْ أَهْلُ بَيْتِهِ يَا زَيْدُ أَلَيْسَ نِسَاؤُهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ قَالَ نِسَاؤُهُ مِنْ 1️⃣ أهْلِ بَيْتِهِ 👉ولَكِنْ 2️⃣ أهْلُ بَيْتِهِ 👉منْ حُرِمَ الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ.» ♦️ مولوی خالد: اینجا «حصین» از «زید بن ارقم» (رض) _ صحابی بزرگ_ سوال می کند آیا همسران رسول خدا (ص) از اهل بیت او نیستند؟ زید پاسخ می دهد همسران او جزو اهل بیتش هستند، اما اهل بیت رسول خدا (ص) کسانی هستند که صدقه برای آنها حرام است! 🔷 سید مهدی: این دو اهل بیت در این این عبارت با هم تفاوت دارند یا نه؟ ♦️ مولوی خالد: ظاهرا تفاوتی داشته باشند! ولی عبارت صریح نیست مقداری! 🔷 سید مهدی: اشکال ندارد! این عبارت زیر را معنی میکنید؟ فکر کنم این دیگر واضح باشد: « ... فَقُلْنَا مِنْ أَهْلُ بَيْتِهِ نِسَاؤُهُ قَالَ لاَ وَايْمُ اللَّهِ إِنَّ الْمَرْأَةَ تَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ الْعَصْرَ مِنَ الدَّهْرِ ثُمَّ يُطَلِّقُهَا فَتَرْجِعُ إِلَى أَبِيهَا وَقَوْمِهَا أَهْلُ بَيْتِهِ أَصْلُهُ وَعَصَبَتُهُ الَّذِينَ حُرِمُوا الصَّدَقَةَ بَعْدَهُ...» http://up44.ir/dqamy4ak ♦️مولوی خالد: (با تعجب و دقت فراوان) از زید بن ارقم (رض) پرسیدیم آیا همسران رسول الله ص از اهل بیت ایشان هستند؟ او گفت: قسم به خدا خیر! زن زمان زیادی با شوهرش زندگی می کند سپس شوهرش او را طلاق می دهد و او (از خانه شوهر می رود) نزد پدر و قبیله اش بر می گردد. (پس اهل بیت خاص و ویژه نیست) اهل بیت رسول الله (ص) اصل و فامیل های درجه یک او هستند که صدقه بر آنها حرام است. 🔷 سید مهدی: بفرمایید تفاوت این دو «اهل بیت» در چیست؟ اهل بیتی که با یک طلاق از بین می رود چه منظوری دارد؟ ♦️ مولوی خالد: باید به نظرات علما مراجعه کنم! ◀️ ادامه دارد... ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
═✧❁﷽❁✧═ ✍️ مرگ بر اسرائیل ✍️مرگ بر آمریکا ❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ شماره3️⃣ ✍️ بحث با مولوی خالد به جای حساسی رسیده بود. ایشان فکر می کرد تمام همسران رسول الله (ص) مصداق اهل بیت در آیه تطهیر هستند‌ این در حالی است که سیاق آیه (ضمایر و لحن آیه و جمله معترضه بودن) و روایت های معتبر کتب خودشان، خلاف ادعای او بود. و اینک ادامه ماجرا: ♦️ مولوی خالد: واقعا امکان دارد از کلمه اهل بیت در دو جا، دو چیز متفاوت اراده شده باشد؟ 🔷 سید مهدی: بله دو مصداق متفاوت دارد. حتی علمای شما هم اعتراف کرده اند. اهل بیت برای همسران رسول الله ص از حیث و مسکن آنها است نه اهل بیت دارای مقام و احکام مخصوصِ در ذیل آیه تطهیر: http://up44.ir/resxrwwv ♦️مولوی خالد: قلب من نمی تواند بپذیرد که آیه شامل همسران و مادرم عایشه (رض) نباشد. 🔷 سید مهدی: آیا رسول الله (ص) را به عنوان تبیین کننده قرآن قبول دارید؟ ♦️ مولوی خالد: کلام رسول خدا (ص) حجت برای هر مسلمانی است. منکر آن کافر است! یکی از وظایف او تبیین قرآن برای مردم است. ( 44 و 64 نحل) 🔷 سید مهدی: در روایت های معتبر شما، پیامبر خدا (ص) فقط 5 نفر به عنوان اهل بیت این آیه تطهیر معرفی کرده است. در برخی از روایات به صراحت شامل شدن همسرانش را رد کرده است! حضرت رسول (ص) حضرت علی و فاطمه و حسن و حسین (ع) را داخل در کساء می کند و برای آنها دعا می کند و می گوید: «اللهم هؤلاء أهل بيتي» خدایا اینان اهل بیت من هستند. http://up44.ir/ldb4t3k4 حتی حضرت ام سلمة (رض) _ با آنکه همسر رازداری بود و پیامبر (ص) اسرار شهادت و مصایب اهل بیتش را به او می گفت_ دست ام سلمه را از عبا کشید و او را داخل نکرد و گفت تو همسرم هستی (نه اهل بیت این آیه) و عاقبت بخیر می شوی! http://up44.ir/yx9gdzv8 http://up44.ir/ee9gev5p ✍️ صندلی کناری من جوانی عینکی نشسته بود! گویا متوجه مباحثه ما شده بود. بعد از سلام و احوالپرسی مقداری تخمه به ما تعارف نمود! فیلم هندی هم پخش می شد😊 👨‍🎓 دانشجو: ببخشید! آیا آیات قرآن یکدیگر را می تواند تفسیر می کند؟ چون من اعتمادی به بسیاری از روایت ها ندارم! ♦️ مولوی خالد: البته هر روایتی را ما قبول نمی کنیم! میزان اعتبار هر روایت با علم رجال و درایه معلوم می شود. 👨‍🎓 دانشجو: ببخشید آقا سید! بحث اراده الهی برای تطهیر در آیات دیگر هم آمده است. مثلا هدف از تیمم کسب طهارت معرفی شده (مائده 6) یا در یکی از جنگ ها خداوند باران را برای طهارت فرستاده است (انفال 11) . آیا تطهیر در «آیه تطهیر» تفاوتی با این دو مورد دیگر دارد؟ ◀️ ادامه دارد... . ⚠️ اسناد مورد بحث لینک گذاری شده است. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ ابوسعید خدری یکی از صحابه رسول خدا (ص) است. او از یاران امیرالمومنین (ع) و از راویان حدیث غدیر است. 2️⃣ او همواره با بدعت های بنی امیه خصوصا با بدعت لعن امیرالمومنین (ع) در منابر مخالفت می کرد. 3️⃣ یکی از بدعت های بنی امیه در نماز عید فطر، مقدم کردن خطبه ها بر نماز است. زمانی که مروان اقدام به این بدعت نمود، ابو سعید خدری با آن مخالفت نمود. بخاری می گوید: 🔸 «... فَإِذَا مَرْوَانُ يُرِيدُ أَنْ يَرْتَقِيَهُ قَبْلَ أَنْ يُصَلِّىَ ، فَجَبَذْتُ بِثَوْبِهِ فَجَبَذَنِى فَارْتَفَعَ ، فَخَطَبَ قَبْلَ الصَّلاَةِ ، فَقُلْتُ لَهُ غَيَّرْتُمْ وَاللَّهِ...» ♦️مروان می خواست بالای منبر برود قبل از اینکه نماز خوانده باشد. لباسش را کشیدم و او هم دست مرا پس زد و از منبر بالا رفت. و قبل از نماز، خطبه خواند. به او گفتم: به خدا قسم حکم خدا را تغییر دادید! ✅ چرا اهل سنت از کسانی که بدعت در دین ایجاد کردند پیروی می کنند؟ مگر رسول خدا (ص) نگفت: «کل بدعة فی النار» 👈 همه بدعت ها در جهنم هستند؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ یکی از بدیهیات همه فرق مسلمین آن است که احدی حق بدعت و تغییر در احکام الهی را ندارد. مثلا کسی نمی تواند بگوید نماز دیگر واجب نیست! یا اینکه نماز صبح چهار رکعت است. 2️⃣ یکی از مهم‌ترین بدعت های خلیفه دوم، منع از «متعة الحج» است. 3️⃣ بخاری با نقل ناقص روایت های دال بر بدعت عمر در صدد سرپوش نهادن بر آن بوده است. با مقایسه دو متن فوق روشن می شود بخاری عبارت کلیدی زیر را حذف کرده است: ♦️ «... فمكثنا بذلك حتى استخلف عمر قال : فإني عند المقام أفتي الناس بالذي أمرني رسول الله - صلى الله عليه و سلم - وبالذي صنعت قال : فجاءني رجل فسارني في أذني فقال : اتئد في فتياك 👈فإن أمير المؤمنين قد أحدث في النسك 👉قال : فقلت : أيها الناس من كنا أفتيناه شيئا في النسك فليتئد فإن هذا أمير المؤمنين قادم عليكم فإلي من علم منه شيئا فلما قدم عمر أتيته فقلت : 👈يا أمير المؤمنين أحدثت في النسك ؟👉...» ✍️ ... ما متعه حج را می کردیم تا اینکه عمر خلیفه شد. من (ابوموسی اشعری) در کنار مقام ابراهیم (ع) به چیزی که خودم انجام می دادم و رسول الله(ص) به من دستور داده بود فتوا می دادم. ✍️ مردی آمد و در گوش من گفت: در فتوا دادن عجله نکن! همانا خلیفه دوم در مناسک حج بدعت ایجاد کرده است! ... . ✅ آیا پیروی از خلیفه بدعت گذار صحیح است؟ آیا می توان دین خود را _ که سعادت ابدی بستگی به آن دارد_ از او گرفت؟ تصاویر اسناد را مقایسه کنید و حقیقت را دریابید! ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ شماره 4️⃣ ✍️ اتوبوس خیلی گرم بود. بحث سه نفری ما خیلی داغ شده بود. دوست دانشجوی ما آیه 6 مائده و 11انفال را ذکر کرد که هدف از آنها ایجاد طهارت در انسان‌ است... . و اینک ادامه ماجرا: 🔷 سید مهدی: بله کلام شما صحیح است. خداوند در این دو آیه، هدف از تیمم را کسب طهارت برای همه انسان‌ها دانسته؛ ولی آیه‌تطهیر با این دو آیه چند فرق مهم دارد: 1️⃣ آیه‌تطهیر با «انّما» طهارت را در افراد خاصی قرار داده است که با «اهل‌البیت» معلوم شده است. 2️⃣ طهارت مطلق و همه جانبه و در تمام سطوح است چون گفته: «یطهرکم تطهیرا» 3️⃣ آیه تطهیر هر نوع پلیدی و رجس مثل شک، حسادت، گناه، شرک و‌ ... را از افراد خاص دور کرده است. ♦️ مولوی خالد: بله صحیح است. این دو آیه فضیلت خاصی نیست در حالی که همه علمای اهل‌سنت قائل هستند آیه‌تطهیر، فضیلت خاص و بزرگی برای اهل‌بیت محسوب می شود. 🔸 دانشجو: چرا خدا فقط افراد خاصی را شامل این آیه کرده؟ 🔷 سید مهدی: سوال سختی هست واقعا! ♦️ مولوی خالد: الله متعال اراده کرده! ما فقط باید تابع اراده الهی باشیم! سیدنا عمر (رض) از تعمق و تفکر زیاد در آیات قرآن نهی کرده. http://up44.ir/swzhe9a2 🔸 دانشجو: آیا حق تدبر و فهم آیات را نداریم؟ خداوند در قرآن گفته: در آیات تدبر و تعمق کنید! (سوره ص،آیه 29) این همه خداوند انسان را دعوت به تعقل و تفکر عمیق(تفقه) کرده! ♦️ مولوی خالد: اگر ما تعمق در آیات کنیم، باعث می شود قرآن را تفسیر به رای کنیم! دروغ به خداوند ببندیم! 🔸 دانشجو: من نمی توانم این توجیه را قبول کنم! اتفاقا برعکس این هست! اگه تدبر و تفکر نکنیم مثل خوارج قرآن را می فهمیم! 🔷 سید مهدی: ببخشید! من یک سوال از شما دارم! آیا شما تفسیر و تبیین رسول خدا (ص) را قبول دارید؟ ♦️ دانشجو و مولوی خالد: بله قبول داریم! 🔷 سید مهدی: آیا خود قرآن به تنهایی باعث هدایت‌ است؟ آیا همین قرآن نوشته‌شده در مصحفِ‌شریف، می تواند عدالت را بر قرار کند؟ انحرافات را از بین ببرد؟ ♦️ مولوی خالد: بله می تواند! قرآن نور است. هدایتگر است. شفاء برای درد ها‌ست. 🔷 سید مهدی: ما هم قبول داریم قرآن نور و شفا و هدایتگر هست. ولی چرا با وجود قرآن، در جامعه اسلامی، این همه اختلاف، کجی، گمراهی، کشتار و ... است؟ داعشی‌ها نیز قرآن می خوانند و سر کودک 6 ماهه را از تن جدا می کنند! ♦️ مولوی خالد: مشکل از قرآن نیست. مشکل از مجری‌قرآن هست. مشکل در فهم و تفسیر قرآن است. مشکل در پیروی از هوای نفس هست. 🔸 دانشجو: جالب شد! یعنی عقل ما حکم می کند که در کنار قرآن باید یک حاکم عادل باشد که کاملا قرآن را درست متوجه شود و در اجرای آن تابع هوای نفس و شیطان نباشد! در این صورت جامعه اسلامی مسیر درست را انتخاب می کند! ♦️ مولوی خالد: بله. رسول الله(ص) در لحظه وفات قلم و کاغذ خواست تا چیزی بنویسد که «لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا» هيچ‌گاه بعد از وفاتش گمراه نشویم! حضرت عبدالله بن عباس (رض) به شدت گریه می کرد که چرا این وصیت نوشته نشد! http://up44.ir/m32mwcvf ◀️ ادامه دارد... . ⚠️ اسناد مورد بحث لینک‌گذاری شده است. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔@Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ ♦️ شبی در عالم خواب به مکه رفتم! تندیس بزرگ و زیبایی را در کعبه دیدم ! گفتم تو کیستی؟ 🔸 جواب داد: من بت بزرگ قریش هستم. اعراب مرا در دوران جاهلیت در کعبه قرار داده و پرستش می کردند! جنس من از عقیق سرخ و پیکره من شبیه یک انسان است. روزی دستم شکست ولی در عوض از طلا برای من دست ساختند که خیلی خوشحال شدم! ♦️ مقداری از تاریخ بت پرستی برایم بگو! 🔸 هبل: تاریخ بت پرستی به هزاران سال می رسد. در مصر قدیم خدایان را به شکل حیوانات می ساختند. آنها برای ما بت ها قدرتی مثل قدرت خدا قائل بودند. تندیس های ما خصوصا سه خدای ایزیس، اوزیریس و هوروس خیلی اهمیت داشت. تندیس های سه خدا در هند و روم هم وجود دارد! ♦️ مردم شما را چگونه عبادت می کردند؟ 🔸 هبل: آنها فکر می کردند که ما بت ها همه مشکلات آنها را حل می کنیم! بارش باران و برکت دست ماست. آینده آنها را ما تعیین می کنیم. اگه برای ما قربانی تقدیم کنند، ما کاری می کنیم که دیگر بلایی سر آنها نیاید! ♦️اعتقاد بت پرست ها واقعا این هست؟ یک تکه چوب و این همه قدرت؟ 🔸هبل: بله. بت پرست ها فکر می کردند ما هیچ فرقی با خدا نداریم! همونطور که الله تبارک و تعالی قدرت دارد ما هم داریم! قدرت ما هم اندازه قدرت خداست! فکر می کردند امورات زندگی و آینده و رزق و روزی و ... دست ماست و ربطی هم به خدای دیگه ندارد! برای ما ربوبیت قائل بودند. ♦️ جالب شد! الان فهمیدم چرا خدا در قرآن گفته: «إِذْ نُسَوِّيكُمْ بِرَبِّ الْعالَمين‏» (شعرا/98) یعنی بت پرست ها شما بت ها را مساوی و مثل الله تبارک و تعالی تصور می کردند! جای دیگر نیز فرموده: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّه» ‏(بقره/165) یعنی بت ها را مثل خدا دوست داشتن و آنها را همردیف و نِدّ خدا می دانستن! 🔸 هبل: بیچاره ها فکر می کردن اگه قربانی به ما بت ها تقدیم کنند، ما هم مثل الله مشکلات آنها را حل می کنیم و یا رزق روزی به آنها می دهیم! خیلی فریاد می زدند: یا هبل! به فریاد ما برس! ولی ما که تکه چوب و سنگی بیشتر نبودیم. ♦️ من یک روزی با یکی از بت پرست ها سخن گفتم به من گفت: من الله را قبول دارم این بت ها را پرستش می کنم تا مرا به الله نزدیک کند! یعنی شما قدرت این کار را دارید؟ 🔸 هبل: نه ! به هیچ وجه! یک تکه سنگ و چوب چه قدرتی دارد که شما را به خدا نزدیک کند؟ ما مثل انبیاء و اولیای الهی نیستیم که پیش خدا آبرومند باشیم! آنها زنده هستند! قدرت آنها بعد از مرگ هم ادامه دارد! روح پاک آنها مردم را یاری می کند! برای دیگران دعا می کنند! می شنوند! می ببینند! به مومنین بشارت می دهند! در قبر های خود نماز می خوانند و حاجات نیازمندان را به اذن الهی روا می کنند. http://up44.ir/1v8mygly ♦️ پس فرق شما با حجر الاسود در چیست؟ تو را رسول خدا (ص) شکست! ولی آن را تبرک کرد و بوسید؟ http://up44.ir/5lpgcbsy 🔸 هبل: تفاوت بسیار واضح است! آیا تا کنون کسی گفته: حجر الاسود خداست؟ یا اینکه این سنگ بدون اراده الهی می تواند مشکلی را حل کند؟ ♦️ صحیح هست! به ذهن هیچ انسانی خدا بودن حجر الاسود و ضریح امام حسین (ع) خطور نمی کند! به گمانم حجر الاسود و مقام ابراهیم (ع) چون آیات الهی و یا این که منسوب به اولیای خدا هستند محترم و متبرک هستند. مثل پیراهن یوسف، منبر، لباس ،ظرف آب و ... پیامبر ص که همه مسلمان ها به آنها تبرک می کنند! ⚠️ اسناد مورد بحث لینک‌گذاری شده است. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
📸 امام خمینی از منظر دیگر شخصیت‌ها ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ شماره 5️⃣ ✍️ اتوبوس با سرعت زیاد جاده ها را طی می کرد. بحث سه نفری ما خیلی داغ شده بود. گذر زمان را حس نمی کردیم. بحث به اين جا رسید که: قرآن باید یک مفسر و مبین و مجری عادل داشته باشد که از تسلط شیطان و هوای نفس به دور باشد تا بشر هیچ گاه گمراه نشود! مولوی خالد هم اشاره به ماجرای قلم و دوات کرد که... . 🔷 سید مهدی: یکی از روایت های کلیدی و بسیار مهم که همه مسلمانان آن را قبول دارند «حدیث ثقلین» است. رسول خدا (ص) در روز عرفه در حجة الوداع که هزاران صحابی نیز حضور داشتند فرمود: ◀️ همانا من دو چیز گران بها در میان شما می گذارم! «مَا إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَعِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي»اگر به آن تمسک کنید هیچ گاه گمراه نمی شوید! (آن دو چیز) «کتاب خدا» و «عترت و اهل بیت من» است. ◀️ در احادیث دیگر آمده: «وَلَنْ يَتَفَرَّقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَىَّ الْحَوْضَ» این دو هیچ گاه از هم جدا نمی گردند تا اینکه در قیامت در حوض بر من وارد شوند! ♦️ مولوی خالد: بله بله! سند این رویات به تصحیح البانی، ذهبی، حاکم نیشابوری، علامه ارنوؤط و دیگران رسیده است. http://up44.ir/p4fhkl38 🔷 سيد مهدی: رسول خدا تمسک و پیروی همزمان از قرآن و اهل بیت (ع) را در کنار هم، دستور داده است. این دو از یکدیگر تا قیامت جدا نمی شوند! یعنی تا قیامت عترت و اهل بیت (ع) در کنار قرآن هستند. 🔸دانشجو: یعنی اینکه اگر هر کدام از این دو نباشد از گمراهی رهایی پیدا نمی کنیم؟ تا کنون فکر می کردم اگر کسی فقط قرآن بخواند سعادتمند می شود! حدیث ثقلین گفته اگر از قرآن و اهل بیت (ع) اطاعت کنید هیچ گاه نمی شوید. اکنون برایم جالب شد که رسول خدا ص در لحظات آخر عمر شریف خود چیزی می خواست بنویسد که هیچ گاه نشویم! متاسفانه خلیفه دوم گفت: «حسبنا کتاب الله» همین قرآن برای ما کافی است! گویا عملا نقش عترت و اهل بیت (ع) را منکر شد! ♦️ مولوی خالد: سیدنا عمر (رض) دید رسول الله (ص) به شدت تب دارد. هذیان می گوید! (العیاذ بالله) مراعات حال او را کرد! 🔸 دانشجو: چه مراعات حالی؟ اتفاقا باعث شد رسول خدا (ص) به شدت ناراحت شود و به حاضرین بگوید برخیزید و از این جا بروید! مگر پیروی از دستورات رسول خدا ص مطلقا برای هر مسلمانی واجب نیست؟ 🔷 سید مهدی: اتفاقا عبدالله بن عباس عمق فاجعه را درک کرده بود و به خاطر این رزیّه و مصیبت ننوشتن وصیت، آنقدر گریه می کرد که اشک های او از محاسنش روی زمین سرازیر می شد. ♦️ مولوی خالد: نمی توانم بپذیرم! سیدنا عمر (رض) از سیدنا ابن عباس (رض) عالم تر و فقیه تر است. رسول خدا (ص) در وقایع دیگر بارها به حدیث ثقلین اشاره کرده بود! شاید مطلب دیگری می خواست بنویسد! در روایات دیگر آمده که وصیت کرد که مشرکین را از جزیرة العرب بیرون کنید! http://up44.ir/m32mwcvf 🔸 دانشجو: ما نمی توانیم این حدیث را قبول کنیم با عقل سازگار نیست! ♦️ مولوی خالد: چرا؟ شما نسبت به سیدنا عمر (رض) دشمنی دارید! دنبال حقیقت نیستید! 🔸 دانشجو: عقل تو می پذیرد که به صرف اخراج مشرکین از عربستان مسلمانان تا قیامت گمراه نشوند؟ آیا در زمان ما که هزاران سرباز آمریکایی و انگلیسی در عربستان هستند همه مسلمانان گمراه شده‌اند؟ 🔷 سید مهدی: ببخشید برادر خالد: در علم رجال اگر یک راوی متهم به اختلاط (دیوانگی و حواس پرتی خیلی شدید) باشد، آیا سخن و حدیث او را قبول می کنید؟ ♦️ مولوی خالد: هیچ عاقلی سخن یک دیوانه و آلزایمری را قبول نمی کند! خصوصا در مسائل دینی و اخروی که سعادت ابدی انسان را تضمین می کند! 🔷 سید مهدی: بله ما هم داریم! خلیفه دوم و برخی صحابه اتهام هذیان گویی به رسول خدا (ص) زدند! آیا شما سخن این چنین فردی را می توانید قبول کنید؟ آیا با این اتهام و تهمت بسیار سنگین به ساحت رسول خدا (ص)، وصیت کردن او فایده ای داشت؟ عاقلانه بود؟ 🔸 دانشجو: پس فرق این صحابه با مشرکین چیست؟ آنها به پیامبر (ص) می گفتند: مجنون و شاعر این ها می گویند هذیان گو!(العیاذ بالله) ◀️ ادامه دارد... . ⚠️ اسناد مورد بحث لینک‌گذاری شده است. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ شماره 6️⃣ ✍️ بحث اتوبوسی ما به حدیث دوات و قلم رسیده بود. رسول خدا (ص) در روزهای آخر عمر شریفش قلم و دوات خواست تا مطالب بسیار مهمی بنویسد که امت اسلام هرگز نگردند.خلیفه دوم به همراه برخی دیگر گفتند: این مرد هذیان می گوید... . و اینک ادامه ماجرا: ♦️مولوی خالد: دستور سیدنا محمد (ص) در اینجا جنبه استحبابی دارد! دستور استحبابی هم اگر ترک شود اشکالی ندارد! 🔷 سید مهدی: خیر! جمله: «قلم و دوات بیاورید تا چیزی بنویسم که گمراه نشوید» دستوری وجوبی است. گمراه نشدن و اختلاف نکردن مسلمانان به هیچ وجه با مستحب بودن سازگار نیست. آیا ترک یک امر استحبابی می تواند باعث گمراهی امت اسلام شود؟ 🔸 دانشجو: برای من یک سوال مهم هست که: اگر وصیت خیلی مهمی بوده آیا پیامبر (ص) آن را مکتوب نکرد؟ 🔷 سید مهدی: رسول خدا (ص) بنا بر برخی قرائن و روایات وصیت هایی را نوشت. مثلا همین اخراج مشرکین از عربستان. ♦️مولوی خالد: احتمالا بعد از مدتی وصیت را مکتوب کرده! مساله اخراج مشرکین بسیار مهم است. 🔸 دانشجو: ولی با گمراه نشدن و اختلاف نکردن مسلمانان ارتباطی ندارد. 🔷 سید مهدی: اخراج کفار از سرزمین وحی بعد از وفات رسول الله ص وظیفه چه کسی بود؟ ♦️ مولوی خالد: وظیفه حاکم و خلیفه اسلامی! 🔷 سید مهدی: مهمترین عاملی که باعث اختلاف و جنگ و گمراهی میان مسلمانان شد چه امری بود؟ ♦️ مولوی خالد: مساله خلافت و جانشینی! 🔷 سید مهدی: آیا عاقلانه نیست که بگوییم رسول الله (ص) می خواست اسامی خلفای خود را مکتوب کند و مهم ترین وظایف و برنامه های حکومت را نیز بنویسد تا صحابه دیگر بدون هیچ دغدغه ای از خلیفه منصوب اطاعت کنند! یکی از این برنامه ها اخراج مشرکین بوده! ◀️ این مطلب مثل روایت هایی هست که رسول الله ص به حضرت علی (ع) دستور داده تا با خوارج و اهل جمل و معاویه در صفین نبرد جهاد کند. پیغمبر (ص) این را علنا مطرح کرد تا حجت بر همه اصحاب تمام شود. http://up44.ir/zawjm8zr 🔸دانشجو: وقتی سخنان و رفتار رسول الله (ص) را به عنوان یک مجموعه و نظام هماهنگ ملاحظه می کنیم، به این نتیجه می رسیم که هیچ اختلافی در سیره و گفتار ایشان نیست. ♦️ مولوی خالد: آیا شما قبول دارید در زمان حضرت محمد (ص) دین کامل شد؟ خداوند تمام دستورات و قوانین لازم را به بشر بیان کرد؟ 🔸 دانشجو: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُم‏»(مائدة 3)آیه قرآن است و ما قبول داریم. ♦️ مولوی خالد: پس هر امر و نهی و مطلب مهمی که برای هدایت و گمراه نشدن مسلمانان لازم بوده قبلا توسط رسول خدا ص گفته شده است! ترک کتابت به هر دلیلی خللی به هدایت و گمراه نشدن مسلمانان وارد نمی کند! 🔸 دانشجو: چقدر جالب! این را دقت نکرده بودم! ولی چرا باز با وجود اکمال دین این همه اختلاف شد؟ در مسائل اعتقادی و توحیدی تا مسائل فقهی؟ ◀️ ادامه دارد... . ⚠️ اسناد مورد بحث لینک‌گذاری شده است. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔@Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ «عبدالله بن عمرو بن عاص» از دشمنان اهل بیت (ع) است. پدرش عمرو بن عاص نیز از بزرگ ترین دشمنان رسول خدا (ص) و امیرالمومنین (ع) بود. 2️⃣ عبدالله بن عمرو بن عاص در سپاه معاویه در جنگ ها علیه حضرت علی (ع) حاضر شد. عبدالله از بزرگ ترین صحابه در نزد اهل سنت است. با به قدرت رسیدن شجره خبیثه بنی امیه، عبدالله و پدرش به طمع دنیایی خود دست یافتند و طعم حکومت مصر را برای مدت کوتاهی چشیدند. 3️⃣ روزی عبدالله حدیثی گفت که: در آینده پادشاهی از قحطانیان به حکومت خواهد رسید! خبر به معاویه رسید. او به شدت غضبناک شد و گفت: ✍️ «... فَإِنَّهُ بَلَغَنِى أَنَّ رِجَالاً مِنْكُمْ يَتَحَدَّثُونَ أَحَادِيثَ لَيْسَتْ فِى كِتَابِ اللَّهِ ، وَلاَ تُؤْثَرُ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - ، فَأُولَئِكَ جُهَّالُكُمْ ، فَإِيَّاكُمْ وَالأَمَانِىَّ الَّتِى تُضِلُّ أَهْلَهَا... » ♦️ همانا به من خبر رسیده است که برخی از شما(عبدالله بن عمر بن عاص) سخنانی را می گویید که در کتاب خدا و در هیچ اثری از رسول الله (ص) نیست.همانا آنها جاهالان شما هستند! به شما هشدار می دهم از آرزوهایی که صاحبش را گمراه می کند. ✅ بر اساس اعتقاد معاویه، عبدالله بن عمرو بن عاص _ آن صحابه بزرگ در نزد اهل سنت_ از جهال و دروغگویان به خدا و رسول (ص) است. اگر سخن معاویه صحیح باشد، اهل سنت چرا دین خود را از جاهلان و دروغ گویان می گیرند؟ در این نزاع معاویه کذاب است یا عبدالله بن عمرو بن عاص؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ شماره 7️⃣ ✍️ آرام آرام خنکی کولر اتوبوس را حس می کردم. مولوی خالد غرق استدلال برای دفاع از توهین های صحابه و خلیفه دوم نسبت به رسول خدا (ص) در ماجرای دوات و قلم بود. او می گفت ترک کتابت توسط رسول الله (ص) به هر دلیلی خللی در هدایت مسلمانان به وجود نمی آورد زیرا بر اساس آیه اکمال پیامبر(ص) تمام واجبات و محرمات الهی را بیان کرده بود! و اینک ادامه ماجرا... . 🔷 سید مهدی: ما اکمال دین را قبول داریم! آیا شما قبول دارید که رسول خدا (ص) فردی حکیم است و کار لغو و بیهوده انجام نمی دهد؟ مولوی خالد: بله اگر هر پیامبری کار سفیهانه و بدون حکمت انجام دهد دیگر کسی از او پیروی نمی کند. 🔸 دانشجو: حتی دور از شان یک استاد دانشگاه است که کار بیهوده و لغو انجام دهد تا چه رسد به رسول خدا (ص) که برترین بشر و خاتم انبیای الهی است. 🔷 سید مهدی: آیا قبول دارید که شخص حکیم و دلسوز در لحظات آخر عمرش مهمترین وصیت ها را می کند؟ و این وصیت ها مهم ترین دغدغه های آن شخص برای بعد از مرگش است؟ ♦️ مولوی خالد: مجبور به پذیرش این مطلب هستم! حضرت ابوبکر صدیق (رض) در لحظات آخر عمرش سیدنا عمر (رض) را به جانشینی انتخاب کرد که امت اسلام هنوز از برکت این وصیت سود می برند! 🔸 دانشجو: وصیت فرد دلسوزی مثل پیامبر (ص) بسیار مهم است! حضرت محمد (ص) آنقدر دلسوز و عاشق امت خویش بود که نزدیک بود روح از بدنش جدا شود! قرآن این حقیقت را می گوید: «لَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ أَلاَّ يَكُونُوا مُؤْمِنين‏»(شعراء/3) 🔷 سید مهدی: پس باید قبول کنیم که رسول خدا (ص) قصد داشت مطالب بسیار مهمی بنویسد که هیچ گاه امت گمراه نشود! پیامبر خدا (ص) برای جلوگیری از گمراهی امت، توطئه منافقین و فتنه گران نسبت به بعد از وفات خود را، خنثی می کرد! و برای مقابله با آن، با وصیت مکتوب به «پیروی از خلیفه بر حق بعد از خودش» موضع او را کاملا تقویت می کرد. پیامبر (ص) برای جلوگیری از گمراهی مهم ترین قوانین سیاسی و اجتماعی و ... اسلام را تکرار می کرد. مهم ترین عاملی که موجب تفرقه می شد ( تشکیک برخی منافقین در خلیفه منصوب در روز غدیر) را از بین می برد. بهترین روش عقلایی در آن شراط خاص بیماری و نزدیک بودن وفات، وصیت مکتوب بود. وصیتی که با تاکید مجدد کتبی بر حقانیت خلیفه بعدی راه هر گونه توجیه و تاویل و ... را از بین می برد. 🔸 دانشجو: یعنی یک مخالفت با نوشتن وصیت باعث این همه گمراهی و کشتار و ... شد؟ 🔷 سید مهدی: بله راز گریه های شدید و تاسف های عبدالله بن عباس هم همین بوده! http://up44.ir/m32mwcvf ✍️ مولوی خالد با شنیدن این استدلال ها از جای خود برخواست و گفت: من احساس تشنگی می کنم دوست دانشجوی ما با لبخند با محبتی یک لیوان آب برای ایشان آورد. من چند عدد گز همراه داشتم. تعارف کردم و آنها با خوردن گز جان تازه ای گرفتند. ✍️ در این حین بود که سرعت اتوبوس کم شد! شاگرد راننده با صدای جالبی به مسافرها گفت: 20 دقیقه برای نماز توقف داریم. مسافرای عزیز خواهشا همه پیاده بشید در اتوبوس را قفل میکنم! ✍️ سه نفری وضو گرفتیم و نماز به امامت مولوی خالد اقامه کردیم! و به اتوبوس برگشتیم. ◀️ ادامه دارد... . ⚠️ اسناد مورد بحث لینک‌گذاری شده است. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═ 1️⃣ «حُذیفة بن الیمان» از صحابه بزرگ و منافق شناس رسول خدا (ص) است. او در ابتدای حکومت امیرالمومنین (ع) از دنیا رفت. 2️⃣ روزی برخی از مسلمانان نزد او بودند. یکی از آنها گفت: از احادیثی که از رسول الله (ص) شنیدی برای ما بگو! حذیفه گفت: اگر این کار را بکنم شما مرا سنگسار می کنید! آنها با تعجب گفتند: آیا ما چنین کاری می کنیم؟! اگر بر شما حدیث کنم که: برخی از مادرانتان (همسران رسول الله ص) با لشگری فراوان و قدرتمند به جنگ شما می آیند، آیا مرا را تصدیق می کنید؟ آنها گفتند: چه کسی این سخن را قبول می کند؟ 3️⃣ حذیفه گفت: ♦️ «... أتَتكُم الحُميراء في كتيبةٍ يَسوقُها أعلاجُها حيث تَسوء وجوهَكم ...» 🔷 حمیراء (عایشه همسر پیامبر (ص) در سپاهی به سمت شما می آید که کافران درشت هیکل همانند الاغ آن را فرماندهی می کند به گونه ای که شما از دیدن آن ناراحت می شوید! 4️⃣ «اعلاج» در لغت: 💎 العِلْجُ: الرجل من كُفَّار العَجَم‏. 📚 الصحاح، ج‏1، ص: 331 💎 العِلْج: الصلب الشديد؛ و به سُمِّي حمارُ الوحش‏. 📚 جمهرة اللغة، ج‏1، ص: 484 5️⃣ ابوحذیفه بعد از گفتن این حدیث از جا برخواست و به گوشه ای رفت. این حدیث با سندی صحیح بر اساس مبانی بخاری و مسلم با تصحیح ذهبی است. ✅ آیا به بهشت می روند؟ آیا عاقلانه است دین خود را از آنها گرفت؟ چرا حذیفه از گفتن این حقایق ترس سنگسار شدن داشت؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u