زن زندگی آزادی در دنیا
🔰 قسمت اول #هند
🖋 قدرتهای استعماری دنیا در طول تاریخ، بارها از بهانه #نجات_زنان برای توجیه #استعمار کشورهای دیگر استفاده کردند. یکی از این کشورها هند است که بریتانیاییها برای تداوم حضور استعماری خود در این کشور، از بهانه نجات زنان استفاده کردند.
🖋بریتانیا، زنان هندی را بدبخت، #عقب_مانده و تحت ستم آیینهای باستانی هند نشان میداد. از جمله شخصیت های تأثیرگذاری که در توجیه امپریالیسم بریتانیا در هند نقش بسزایی داشت، #کاترین_مایو بود که کتاب «مادر هند» سنگ بنای تبلیغاتی توجیه استعماری هند به بهانه نجات زنان شد.
🖋 مایو، دستاوردهای زنان هندی را #تحریف کرد مانند #کنفرانس_زنان سراسر هند که در سال 1927 تأسیس شد و یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین سازمان ها در جنبش زنان هند بود. علاوه بر این، #انجمن_زنان هند که در سال 1917 تأسیس شد، فعالانه برای #حق_رای زنان و علیه اعمالی مانند ازدواج کودکان و ظلم به زنان بیوه مبارزه کرد.
🖋 بریتانیا از نقاط ضعفی که در آیین های هند وجود داشت استفاده کرد تا با بزرگ نمایی آنها در افکار عمومی، ظلم به زنان را گسترده نشان دهد.
مانند «#ساتی» یا «#بیوه_سوزی»، که یک مراسم نادر در آیین هندو بود.
🖋علاوه بر این، غربیها، روشهای سنتی مورد استفاده توسط #ماماهای_هندی را در هنگام زایمان تحقیر کردند. شایعات بیمدرکی منتشر شد و ادعا میکرد که ماماهای هندی از روشهای نادرست استفاده میکنند. پزشکان غربی، تحت تأثیر شرق شناسی، به ماماهای هندی برچسب «کثیف» و «نادان» میزدند. جالب اینجاست که بسیاری از این شیوههای سنتی اکنون توسط تحقیقات پزشکی مدرن تایید شده است.
موارد دیگری هم برای توجیه ظلم به زنان مانند #ازدواج_کودکان استفاده کردند.
🖋 اینگونه بود که بریتانیا با فریب و تحریف توانست افکار عمومی دنیا را جهت تداوم استعمار هند اقناع کند آنهم #به_بهانه_نجات_زنان
📚 منتظر کتاب #ناگفته_های_صورتی باشید...
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
اقتدار ولایی
زن زندگی آزادی در دنیا 🔰 قسمت اول #هند 🖋 قدرتهای استعماری دنیا در طول تاریخ، بارها از بهانه #نجات
زن زندگی آزادی در دنیا
🔰 قسمت دوم #فیلیپین
🖋 قدرتهای استعماری دنیا در طول تاریخ، بارها از بهانه #نجات_زنان برای توجیه #استعمار کشورهای دیگر استفاده کردند. یکی از این کشورها #فیلیپین است که آمریکاییها برای تداوم حضور استعماری خود در این کشور، از بهانه نجات زنان استفاده کردند.
🖋آمریکایی ها که اکنون در دنیا به بهانه #پوشش_زنان و #حجاب، در دیگر کشورهای دنیا مداخله میکنند، روزگاری در اوایل 1900 میلادی برای اقناع افکار عمومی کشور خودشان و دیگر کشورهای دنیا، بهانه دخالت در فلیپین را #پوشش_کم زنان فیلیپینی اعلام کردند و با انتشار تصاویری #برهنه، زنان فیلیپینی را #منحرف و بیش از حد #جنسی نشان دادند.
🖋 آمریکایی ها، فیلیپینیها را #وحشی و #نامتمدن معرفی میکردند که مانند کودکی نیازمند مراقبت هستند، رئیس جمهور مککینلی بیان کرد: «وظیفه ما به عنوان نگهبان این است آنها را به بلوغ برسانیم».
🖋 در همین راستا، آمریکاییها، زنانی را برای #آموزش_پوشش به زنان فلیپینی استخدام کردند و برای مثال در آموزش و پرورش فلیپین ورود کرده و #پوشش_اجباری برای دانشآموزان قرار دادند.
🖋 اینگونه بود که آمریکا با استفاده از ابزار تبلیغاتی توانست افکار عمومی دنیا را جهت تداوم استعمار فیلیپین اقناع کنند به بهانه #نجات_زنان
فیلیپین در حال حاضر به یکی از مراکز #صنعت_سکس در دنیا تبدیل شده است، و بیشترین ظلم به زنان و دختران آنجا اتفاق میافتد.
📚 منتظر کتاب #ناگفته_های_صورتی باشید...
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دروغ بزرگ!
🔰 دکتر دیوید میلر از مداخله خارجی در اعتراضات ایرانی میگوید؛ از حمایتهای رسانهای تا مجاهدین خلق...
🔴 "در ایران بسیاری از افراد هستند که درمورد مهسا امینی به آنها دروغ گفته شده است... "
#اختصاصی_سعداء
_____________________________
♨️ پشتپرده اعتراضات ایران به بهانه مرگ #مهسا_امینی به روایت کارشناسان و اندیشمندان خارجی
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
نظرسنجی درباره رونالدو!
🔰 ویراست و توئیت #حجت_الاسلام_راجی درباره دغدغه رهبری درباره شناخت افتخارات ملی به دانشآموزان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید به کسی میگویند
که این حضور را پیدا کرده
که از دنیا بزرگتر شده...
نمیگنجد در دنیا...🕊🤍
#شهید_مصطفی_علیدادی
📖 تقویم امروز
☀️ امروز: پنج شنبه
شمسی: ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
قمری: ۵ ربیع الاول ۱۴۴۵
میلادی: ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۳
🌹 امروز متعلق است به:
🔸حضرت حسن بن علي العسكري عليه السّلام
❇️ وقایع مهم شیعه:
🔹وفات حضرت سکینه بنت الحسین علیه السلام، 117 ه-ق
رهبری رو به پایان است یا در اوج اقتدار؟
🔰 ویراست و توئیت #حجت_الاسلام_راجی درباره نظر دشمنان درباره رهبری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ازین انقلابها...!
♨️ بزرگترین شورش درمقابل چیزی که سالها روی ما سایه انداخته...
__________________________
🔴 شبکه abcnews آمریکا حدود چند هفته پیش در آستانه سالگرد مهسا امینی، مستندی را با نام «inside iran, fight continues» جهت فضاسازی افکار عمومی مردم کشورهای دنیا درباره مسئله زنان در ایران پخش کرده است که در این مستند با استفاده از چند جوان و نوجوان که چهرههای آنها نیز پوشانده شده است، اتفاقات سال گذشته ایران را با روایت های دروغ و سیاه نمایی محض حقوق زنان در ایران، برای مخاطب خارجی بیان میکند.
♨️ آنچه که در این مستند 30 دقیقه ای قابل توجه است، این است که در بخش هایی از این مستند از هدف اصلی اغتشاشات زن زندگی آزادی پرده برمیدارد و بیان می کند: «هدف اصلی انقلاب نیست، هدف اصلی مذهب است».
#اختصاصی_سعداء
_____________________________
💢 پشتپرده اعتراضات ایران به بهانه مرگ #مهسا_امینی به روایت کارشناسان و اندیشمندان خارجی
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
🔻روایتِ فروبستگی
(به مناسبت تولد شهیدسید مرتضی آوینی در ۲۱ شهریور ۱۳۲۶)
جانِ جان است
و تمنّای نهان
دل من بُرده به یغما ایشان
عشق، معنی شده با صوتِ غمانگیزِ دلش
شده همرنگِ شهیدان، سفرش
ساعتی بگذرد آید خبرش
سیّد نورانی، راویِ آنجایی ...
و سفر، آغاز است؛
دستِ تقدیر، رقم خواهد زد،
پای تدبیرش نیز
میرود سوی فتوحاتِ شهیدان، فردا
زیرِآوارِ غمِ تنهایی، خسته از مهجوری
از شهیدان، دوری
خسته از شهر شده
خسته از حجمِ فراوانِ فشار؛
طعنهها، حاشیهها
طردها، زاویهها ...
و روایت، کافیست
هجرت، در راه است؛
مقصدش، مقتلِ فکّه شده است
و ملائک آن سو، بالها گسترده
وَه چه مهمانیِ ناپیداییست!
خون کجا؟! آه کجا؟! ناله کجا؟!
زخم چیست؟! درد، کدام است آخر؟!
شهدا!
مرتضا در راه است
از شهر، رانده شده
و شما دریابید! دلِ دلتنگش را
این سفر، راویتان خواهد رفت ...
صبحِ فردا چه خبرهاست به صحرای جنون
و تو خوب میدانی
موسمِ رفتن و پرواز، همین نزدیکیست
کولهبارت بسته، دلت امّا خسته
قلمت، گوشۀ جیبت بسته
چهرهات، نورانی
نفست، بارانی
و صدایت، محزون
صبحِ فردا، صبحِ پروازِ تو است
صبحِ آزادیِ تو،
صبحِ فتحی که از آن میگفتی
صبح، از آنِ تو است
و شب، بهرۀ ما
صبح فردا، صبحِ دلتنگیِ ما
و چه فرداییست، فردای پس از هجرتِ تو
صبح آمد، ولی صبح برفت
همۀ دلخوشیِ قافلۀ صبح برفت
آه! ای صبحِ غمانگیزِ بهاری!
ما گرفتارِ شب هستیم پس از آمدنت
لحظهها زنجیرند،
واژهها درگیرند
و قلم، عطشِ خون دارد
به گمانم، قصد بازیِ جنون هم دارد
مهدی جمشیدی
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
#درسگفتــــار | #مدرسه_فکرت
🔰شهید آوینی را میتوان الگوی جهاد تبیین در حوزهی فرهنگ نامید. ایشان با سلاح قدرتمند قلم خویش و خلق آثار مکتوب در این حوزه، علاوه بر مبارزه با هجمههای فرهنگی غرب، بنیانهای اصیل فرهنگ اسلامی را در آثار خود تقریر نمود.
▪️درسگفتار: شهید آوینی و تحول فرهنگی (بازخوانی یک مواجهه مکتوب)
▪️با تدریس: مهدی جمشیدی
در این درسگفتار ۹۰ دقیقهای قصد داریم به بازخوانی یکی از نامههای شهید آوینی به سید محمد خاتمی وزیر وقت دولت کارگزاران با تدریس مهدی جمشیدی بپردازیم.
جهت استفاده از صوت و تصویر دوره بهصورت آفلاین، به آیدی مدرسه فکرت پیام بدهید:
@madrese_fekrat
⏰ ۳ جلسه ۳۰ دقیقهای
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔻حجاب در آئینۀ گذشتۀ سیاستیاش
🖊 مهدی جمشیدی
۱. یکی از تصویرسازیهای تحریفآلود و القاهای ناصواب دربارۀ مواجهه با کشف حجاب این است که کسانی مدعیاند برخوردهای سخت در دورههای گذشته، حاصلی نداشته است و حجم انبوه تمرکز بر روی تقابل انتظامی و قضائی با مسألۀ حجاب، به نتایج ارادهشده، متصل نگردیده است. در این روایت، اینطور وانمود میشود که گویا نظام در دهههای گذشته، تمام توان خویش را بر روی حجاب و مواجهۀ سخت با آن متمرکز کرد و هرچه بضاعت داشت را در این مسیر به کار گرفت و در عین حال، اکنون با خلاء دستاوری روبرو است. در واقع، اینان میکوشند با تصویرسازی انقباضی و حداکثری از گذشته، نوع خاصی از مواجهه را ملامت و نفی کنند و نشان بدهند که چنین مواجههای، بیفرجام و غلط است و باید رویکرد دیگری را برگزید.
۲. برخلاف روایت یادشده، مسأله این است که در دهههای گذشته، هیچگاه حجاب، مسألۀ اصلی نبوده است، بلکه حتی فرهنگ نیز در هیچ دولتی، صدرنشین و بنیان انگاشته نشده است، بلکه دولتها و جریانهای رسمی، همواره یا به سوی اقتصاد حرکت کردند و یا به سوی سیاست. در این میان، فرهنگ جز تعارفهای سیاسی و تقابلهای انتخاباتی، منزلتی نداشته و هیچگاه به آن به عنوان امر مستقل و کلیدی، نگاه نشده است. از طرف دیگر، مواجهههای انتظامی و قضائی نیز دربارۀ مسألۀ حجاب، همواره حداقلی و موردی بودهاند و بیشتر جلوۀ بیرونی و بازتاب رسانهای داشتهاند. ازاینرو، میان واقعیت سیاستها و عملکردها از یک سو، و روایتهای رسانهای و حتی اجتماعی از آنها، شکاف بسیار بزرگی وجود دارد. حتی گشت ارشاد نیز که اینهمه دربارۀ سخن گفته شد، فاقد حمایت جدی بوده و تنها در حاشیه و به عنوان نمادی از حضور حاکمیت در خیابان، ظهور داشت، اما روشن بود که مواجهههای بسیار ناچیز و حداقلیاش نمیتواند گرهی را بگشاید و تحولی بیافریند. بهاینترتیب، باید صریح گفت که در طول دهههای گذشته، حجاب را باید امر «رهاشده» و «بهخودوانهاده» قلمداد کرد، نه امری که حاکمیت بر روی آن تمرکز کرده بوده و قدرتها و امکانهای ساختاری خویش را برای هدایت و نظارت بر آن به کار گرفته بوده است.
۳. وقتی یک عامل، در حاشیه و نیمبند و رقیق است، نمیتوان از آن انتظار داشت که روند را «ثابت» یا «کاهشی» کند، بلکه در این حالت، فقط از «شتاب روند» میکاهد؛ یعنی اگر نبود، سرعت روند، «بسیار بیشتر» میشد. دربارۀ گشت ارشاد، این حالت صحیح است نه اینکه وانمود شود حاکمیت با تمام توان، بر روی گشت ارشاد تکیه کرد و به حمایت از آن پرداخت و در نهایت نیز نتیجه نگرفت. بهخصوص در دهۀ نود در اثر سیاستهای لیبرالیستی در دولت اعتدالگرا، نهفقط مواجهۀ جدی و چالشی با مسألۀ حجاب به حاشیه رفت و اغلب به تعطیلی کشیده شد، بلکه با در پیش گرفتن رویکردهای ولنگارانه و تساهلی، روندی که رخ داده بود سرعت بیشتری پیدا کرد. در واقع، سیاستهای دولت اعتدالگرا، اقتدار نظام را به چالش کشید و پیام ضعف ارسال کرد. این سیاستها به لایههای تجددی جامعه، نشان داد که امکان پیشروی دارند و میتوانند بر سر سبک زندگیِ غربی، وارد چرخۀ چانهزنی شوند و حرف خود را بر کرسی بنشانند. این دولت برای آنکه از حمایت و هواداری این بدنۀ اجتماعی برخوردار شود، ارزشهای اساسی و خطوط قرمز فرهنگی را به بازی سیاسی خویش وارد کرد و به این واسطه، به دیگریهای فرهنگی رسمیت بخشید.
۴. تنها در لحظههایی از تاریخ که بدنۀ اجتماعیِ تجددی، چنین صداهای مخالفخوانی از درون حاکمیت میشوند جان تازه میگیرند و به بیان و اظهار خویشتن فرهنگیشان در عرصۀ عمومی میپردازند. در شرایط حاکمیتیِ مبتنی بر اقتدار و مرزبندی، این طبقۀ اجتماعی دچار لکنت میشوند و احساس انقباض و انسداد میکنند و به حداقلها رضایت میدهند. پس مسألۀ اصلی این است که از درون حاکمیت، چه صدا و ندایی برمیخیزد و لایۀ تجددی، چه درک و احساسی از نیروهای درونی حاکمیت دارند. اینان تابع سیاستهای فرهنگیِ حاکمیت نبوده و نیستند و نمیخواهند از سبک زندگیِ تجددی خویش عبور کنند، بلکه مایل به اظهار و تجلی آن در عرصۀ عمومی هستند، اما این کنش، وابسته به تصویرشان از منطق و انتخاب حاکمیت است. در هر دورهای که نیروهای همگون با اینان به درون حاکمیت نفوذ میکنند، این خود اظهاریهای و جسارتها و ساختار شکنی افزوده میشوند و اینان میتوانند پس از دورۀ توقف، چند گام به پیش آیند.
🖇 منتشرشده در:
https://irna.ir/xjNrp5
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،،
میگفتند جامعهی ایران، جنبشی و برانگیخته شده و زیر چتر «زن، زندگی، آزادی»، در برابر نظام جمهوری اسلامی صف کشیده است. گمان میکردند بیستوپنجم شهریور بهعنوان یک سالمرگ، قابلیت بازتولید اغتشاش دارد، اما جامعه اینچنین نخواست. احمقهای اجیرشده، هیچ غلطی نکردند.
و انقلاب اسلامی، همچنان ادامه دارد.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi