تأملی در روایت {حُبُّ عَليٍ عِبَادَة}
محبت به امیرالمؤمنین علیهالسلام از ضروریات دین میباشد و در روایت مذکور از جمله عبادات شمرده شده است.
نکتهای که بایستی بدان توجه شود این است که؛
اولاً: این محبت واجب است نه مستحب تا ترک آن جایز باشد.
ثانیاً: آنچه سبب نجات و رستگاری و تقرّب میگردد ولایت امیرالمؤمنین علیهالسلام است نه صرف محبت، زیرا به ادلّه بسیار همه اعمال انسان منوط به شرط ولایت است - اگرچه بین فقهاء اختلاف است که ولایت یا شرط قبولی اعمال است و یا شرط صحت اعمال که این اختلاف آثاری را نیز به دنبال دارد - اما در هرصورت، این نکته مورد اتفاق است که هیچ یک از اعمال انسان، بدون ولایت امیرالمؤمنین پذیرفته نمیشود.
✅ باتوجه به نکته مذکور مقصود از {حُبُ عَلِيٍ عِبَادَةٌ} یا ولایت امیرالمؤمنین است که بعید به نظر میرسد و یا مقصود این است که عبادت "محبت" از کسی قبول میشود که ولایت را در مرحله قبل پذیرفته باشد، چنانچه در برخی از نقلها از رسول خدا صلیالله علیه و آله نیز چنین آمده:
"حُبُ عَلِيٍ عِبَادَةٌ وَ لَا يَقْبَلُ اللَّهُ إِيمَانَ عَبْدٍ إِلَّا بِوَلَايَتِهِ وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِهِ"
بنابراین محبت به امیرالمؤمنین تنها از کسی پذیرفته میشود که هم تولّی و هم تبرّی داشته باشد.
@Fakhari_ir
در این شبِ سیاهم گم گشت راهِ مقصود
از گوشهای برون آی ای کوکبِ هدایت
از هر طرف که رفتم جز وحشتم نَیَفزود
زِنهار از این بیابان وین راهِ بینهایت
ای آفتابِ خوبان میجوشد اندرونم
یک ساعتم بِگُنجان در سایهٔ عنایت
این راه را نهایت صورت کجا توان بست؟
کِش صد هزار منزل بیش است در بِدایت
@Fakhari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بنا به دلایلی، تمایل به اظهار نظر در این دوره از انتخابات نداشتم، لیکن با دیدن این کلیپ، لازم دانستم حسب توصیه رهبر معظم انقلاب به قدرشناسی و بیان بهموقع نقاط قوت افراد، (با یادآوری عبارتِ "دلم برای رییسی سوخت") چند خطی بنویسم.
بنده همچنان آقای دکتر قاضیزاده هاشمی را فارغ از اینکه به چه کسی رأی بدهم و اینکه چه کسی گزینه نهایی جبهه انقلاب باشد، از لحاظ "مبانی گفتمان انقلاب اسلامی" و "قدرت تبیین"، با اختلاف، قویتر از سایرین دیدهام.
البته هر یک از نامزدهای جبهه انقلاب نیز قوتها و ضعفهایی دارند.
لیکن باید معدل کارنامهی نامزدهایی که انشاءالله هم صالحاند و هم مصلح را با هم مقایسه کرد.
والا در اجزای کارنامه، افراد نسبت به یکدیگر در برخی شاخصها بالاتر و در برخی پایینتر هستند.
اگر رقیبِ غربگدا و جریان مفسدِ همیشه طلبکار در مقابل نداشتیم، حتماً با وسواس، نامزدهای جریان انقلاب را با هم مقایسه، ارزیابی و نقد میکردیم.
لیکن در فضای رقابت، گریزی جز عدول از جزئیات و اجماع بر یک گزینه صالح مقبول نیست.
باید از حب و بغضهای شخصی و دوستیها و اختلافات درون گفتمانی گذشت.
بار دیگر آزمون بصیرت و موقعیت شناسی است.
بسمالله ...
@Fakhari_ir
66.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به برکت پایمردی و تدبیر حضرات روحالله و سیدعلی و بصیرت و خون رئیسیها و سلیمانیها، بارها آمریکا را وادار کردهایم که در ارکستر سمفونی جمهوری اسلامی بنوازد.
کدام چشم بینایی است که ندیده باشد در منطقه غرب آسیا، جز به خواست جمهوری اسلامی، اتفاقی و تحولی رخ نمیدهد.
به زودی دنیا خواهد دید که در سرتاسر گیتی، آهنگی جریانساز است که زیر پرچم صمصام المنتقم سرود وحدت مینوازد.
نشانههای آن، اینروزها در عالم دیده میشود.
@Fakhari_ir
هر وقت شعار "ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند" را میشنوم، گویی تاریخ دور سرم میچرخد.
نمیدانم چه اصراری بر این شعار بیعمل هست. حال انسان را بد میکند.
آنها که اهل عمل و پای کار ولایت هستند، داد و بیداد و جنجال نمیکنند.
اصلاً ادعا نمیکنند.
روح حاج قاسم شاد...
صفت بارز این شهید عزیز که همه به آن اذعان دارند، اخلاص این مرد شریف بود.
ادعا و جار و جنجال نداشت.
غربت علی (ع)، تنهایی مسلم (ع)، مظلومیت حسین (ع)، جملگی از آنجا بود که عدهای دعوت به اقامه حکومت و عدالت کردند، لیکن به وقت رویارویی حق و باطل، هر کس برای خود امامی برگزید و در مسجد کوفه به جماعت ایستاد.
از نشانههای اهل کوفه در صدر اسلام همین بود که مدام در تفرقه بودند.
از تأسفهای مسجد مقدس کوفه هم همین بود که در کوران حوادث، هر گروهی برای خود امامی برمیگزید و به او اقتدا میکرد.
دقت کنید ...
اهل نماز جماعت بودند.
چند دهه است که حال و روز ما شده تکرار عاشورا و توابین.
یک عده درست تشخیص میدهند و یک عده هم فکر میکنند که درست تشخیص میدهند.
اما همه با هم هزینه میدهند.
تا بماند برای صبح قيامت.
آنکه در میدان غریب است، امامالمسلمین و حجت خداست.
باز هم شعار بدهید که ما اهل کوفه نیستیم ...
اهل کوفه نبودن به بصیرت است، به وحدت است، به ولیشناسی است، به دوست و دشمن شناسی است، به موقعیت شناسی است، به زمان شناسی است و ...
اینکه برآیند حرکت نظام، به سمت تعالی است را به خود نگیریم. این مهم از برکت وجود ولایت و خون شهدا و مجاهدت عدهای گمنام و بیادعا است.
و فردا صفحه سیاه دیگری از دفتر اهالی کوفه ورق میخورد.
و باز هم شعار بیپشتوانهی ما اهل کوفه نیستیم.
میدانم که حضرت امام خمینی رحمهالله علیه فرمودند: "ملت ایران و توده میلیونى آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله- صلى الله علیه و آله- و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن على- صلوات الله و سلامه علیهما- مى باشند"، ولی آیا خداوند برای برتری این امت، چک سفید امضا داده است. یا این بهتر بودن تا وقت یاری ولی خدا و وحدت و دشمن شناسی است؟
فعلاً که از سرمایه میخوریم.
آری. سرمایهای به نام خون شهدا.
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
@Fakhari_ir
حضرت آیتالله خامنهای پیش از آغاز جلسه درس خارج فقه روز یکشنبه (۱۳۹۸/۹/۱۰) به شرح حدیثی از پیامبر (صلّیاللهعلیهوآله) پرداختند که ایشان جناب ابوذر را از قبول هرگونه مسئولیت و مدیریت منع میفرمود.
معظمله اینگونه توضیح میدهند که؛
توانایی و شایستگی مسئولان نقش کلیدی در انتخاب مدیران دارد، تا آنجا که شخصی مثل ابوذر که از صحابی بزرگ پیامبر (صلّیاللهعلیهوآله) و یاران خاص امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) است از هرگونه مدیریت منع میشود، پیامبر (صلّیاللهعلیهوآله) به ابوذر میفرماید: «من جنابعالی را در مدیریّت، ضعیف میبینم. خیلی آدم خوبی هستی، مجاهد فیسبیلاللّه، رُکگو، و آسمان بر راستگوتر از او سایه نیفکنده، زمین راستگوتر از او را بر خودش حمل نکرده؛ اینها همه به جای خود محفوظ، امّا شما آدم ضعیفی هستی. حالا که آدم ضعیفی هستی، مواظب باش بر دو نفر هم ریاست نکنی! یعنی تو آدمی هستی که مدیریّت نداری؛ اگر چنانچه بر دو نفر یا بیشتر ریاست پیدا کردی، نمیتوانی کار آنها را به سامان برسانی.» در واقع آدم خوب بودن به معنای مدیر خوب بودن نیست.
@Fakhari_ir
امام رضا(ع) در حدیث سلسلة الذهب فرمود:
«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا؛ کلمه «لا اله الا الله» قلعه من است، پس هر که در آن قلعه وارد شود، از عذاب من در امان است، و چون کجاوه به راه افتاد، حضرت با صداى بلند فرمود: به شروط کلمه «لا اله الا الله»، و من از شروط آن هستم».
معنای این روایت آن است که وصول به مقام توحید که از آن به «لا اله الا الله» تعبیر شده، انسان را در عصمت و مصونیت وارد میکند، و وصول به این مقام بدون عبور از ولایت که معناى مرآتى خدا است، ممکن نیست.
امام خمینی(ره) درباره سرّ نوشتن کلمات «لا اله الا الله، محمد رسولالله و علی امیرالمؤمنین» بر همه موجودات از عرش اعلا تا منتهای ارضین میگوید: شیخ عارف شاه آبادی (دام ظله) میفرمود که شهادت به ولایت در شهادت به رسالت نهفته است؛ زیرا که ولایت، باطن رسالت است.
@Fakhari_ir
روز گذشته در سفر به مشهد، دیداری با اعضای هیئت مدیره و مدیران شرکت مرغ اجداد دیزباد داشتم.
اقدامات ارزندهای در برنامهریزی تولید و توسعه فارمهای مشارکتی انجام شده بود.
یکی از الزامات شرکت، پیشبینی سناریوهای مختلف برای سیاستهای ناپایدار داخلی و تحولات بینالمللی است.
حفظ رشد تولید و سودآوری پایدار، نیازمند تحلیل شرایط، توسعه بازار در کشورهای همسایه و حوزه مقاومت و حفظ شرکای استراتژیک است.
کشور مدیون این شرکت در حفظ و توسعه مرغ سویه آرین و حفظ امنیت غذایی در سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ است، که با خودکفایی ایجاد شده در شرکت مرغ اجداد زربال در سال ۱۴۰۲ با تولید لاین مرغ سویه آمین، تابآوری کشور در امنیت غذایی افزایش قابل توجهی پیدا کرد.
ثبات چند ماه اخیر در بازار مرغ، مرهون تلاشهای این دو شرکت است.
@Fakhari_ir
دیروز، یکشنبه ۱۰ تیرماه همایش رونمایی از برنامه جامع هلدینگ توسعه صنعت کوثر صبا در مشهد الرضا (ع) برگزار شد.
انتظار میرود این نشستهای مشترک، به همافزایی و انتقال دانش میان شرکتهای گروه بینجامد.
غیر از قوت و ضعفها و تهدیدها و فرصتهای اختصاصی هر شرکت، چالشها و مزیتهای مشترکی وجود داشت.
هنوز مفهوم راهبرد در شرکتها به درستی تبیین نشده است. که اگر شده بود، باید راههای عبور از بحرانها پیشبینی، طراحی و اجرا میشد.
سند ضعف هلدینگ در تصمیمگیری، تعطیلی کارخانه نشاسته و گلوکز ایران و نشانه عدم کارآمدی مطلوب، بازده پایین داراییها و عدم تأمین مالی برای پرداخت سهم سود سهامدار اصلی و سرمایه در گردش شرکتها است.
البته هلدینگ با تلاش برخی مدیران عامل شاخص، مستمراً در مسیر رشد و دارای جهش چشمگیر است، لیکن با مطلوب فاصله زیاد دارد.
در گزارشهای مدیران عامل، نشانههایی از بهبود در سودآوری و عملکرد، انظباط مالی و نگاه جامع وجود داشت و بعضاً تحول در صورتهای مالی نمایان بود.
هر کدام از شرکتها دارای اقداماتی برجسته و شاخص بودند، مثل جهش در سودآوری، برگرداندن انضباط مالی، صادرات، برنامه استراتژیک و ...
برخی از عوامل موثر در عدم تصمیمگیری در هلدینگ عبارتند از؛
- ادعای همه چیز دانی
- عدم مسئولیت پذیری
- نگاه "من میدووونم نمیییشه"
- دریافت پاداش بیعمل
- و ...
بیان نکات فوق بدلیل سطح انتظاری است که از داشتهای مادی، معنوی و انسانی موجود در گروه وجود دارد و نافی دستاوردها و تغییر جایگاه هلدینگ صنعت کوثر صبا در سازمان نیست.
از همه کارگران، کارکنان و مدیرانی که دستاوردها و نشانههای موفقیت، حاصل زحمات و تلاشهای مجاهدانه آنان است، تشکر میکنم.
@Fakhari_ir
📷 گزارش تصویری؛ همایش رونمایی از برنامه جامع هلدینگ صنعت کوثر صبا و شرکتهای تابعه
یکشنبه ۱۰ تیرماه ۱۴۰۳
مشهد الرضا (ع)
@Fakhari_ir
امیرالمؤمنین علی (ع) میفرمایند: «هر قوم، حکومتی را داراست که شایسته آن است».
با عنایت به این سخن گهربار، هر ملتی و هر قومی شایسته مدیرانی است که خود برمیگزیند.
ممکن است دایرهی انتخاب مردم محدود باشد و یا اینکه بنگاههای سیاسی و صاحبان زر و زور و رسانه، با استفاده از فقر مادی مردم و صاحبان قدرت با سوء استفاده از کانونهای قدرت و تحقیرِ عقول مردم، با شانتاژهای منفعت طلبانه و تخطئههای غیرمنصفانه فرایند انتخابات را از مسیر اصلی منحرف نمایند. لیکن در عصر ارتباطات مردم میتوانند از مجاری مختلف ارتباطی آگاهیهای لازم را کسب و در صورت عدم غرض و سوگیری، به کنه حقایق و واقعیتها پی ببرند، به شرطی که حوصله تحقیق و وارسی حقایق را در خودشان ایجاد و تقویت کنند.
به جای اینکه صحنهی انتخابات را به خاطر دل آزردگیهای حاصل از عملکرد برخی افراد و دولتهای واداده خالی کرده و فرصت انتخاب را به غربگدایان و مظاهر "ما نمیتوانیم" و دروغگویان همیشه طلبکار و خودفروخته و جریان فساد و جار زنان دزد دزد، واگذار کنیم، بکوشیم تا با تشویق و ترغیب، گزینه فسادستیز و آبرومند را برای حضور فعال در میدان رقابت به حساسترین نهاد تصمیمگیری رهنمون سازیم.
هر چقدر انسانهای محجوب و متین، میدان رقابت را تهی نمایند، چند برابر آن، افراد ضعیفالنفس و طماع، فاسد، خودفروخته، قدرت طلب و اشخاص درون تهی ولی عوامفریب و دروغگو، سکان تصمیمگیری و تصمیمسازی را در اختیار گرفته و عرصه را بر افراد سلامت، عدالتخواه و ولایتمدار، تنگتر خواهند کرد.
@Fakhari_ir
عبارت «خلایق هرچه لایق» حدیث دارد!؟
خداوند متعال سرنوشت انسانها را به عهدۀ خودشان قرار داده است. و این ما هستیم که با وجود انبیاء و اولیاء الهی، در عین حال، تعیینکنندهترین عامل برای سرنوشت خودمان هستیم.
امیرالمؤمنین (ع) در زمان حیاتشان، گاهی اوقات علیرغم نظر خودشان، رأی مردم را میپذیرفتند و مردم وقتی در مقابل حضرت، رأی باطلی میدادند، بعداً ضربههایش را میخوردند، ولی ایشان اجازه میدادند که مردم ضربه بخورند.
ما باید یک هوشیاریای در وجودمان باشد، و خیالمان راحت نباشد از اینکه رهبران اجتماعی هستند و آنها باید به جای ما فکر کنند و در فکر ما باشند!
غزوۀ حنین، یکی از نبردهایی بود که سپاه اسلام شکست خورد؛ با اینکه تعداد سپاه اسلام، از سپاه دشمن بیشتر بود و در حالی که رسول خدا (ص) و امیرالمؤمنین (ع) نیز در میان لشکر حضور داشتند.
خداوند متعال دربارۀ این غزوه میفرماید: شما به تعداد بیشتر خودتان مغرور شدید (وَ یَوْمَ حُنَیْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْکُمْ کَثْرَتُکُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْکُمْ شَیْئاً وَ ضاقَتْ عَلَیْکُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّیْتُمْ مُدْبِرینَ؛ توبه/۲۵) خدا به پیامبر(ص) میفرماید که به مردم بگو «به خدا توکل کنند» ولی مردم به خدا توکل نکردند، و لذا با اینکه رسول خدا (ص) حضور داشتند، در عین حال، شکست میخورند. یعنی مردم تعیینکننده هستند. مردم پای رکاب رسول خدا (ص) هم نمیتوانند خیالشان راحت باشد و بگویند: «پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) هستند، حالا دیگر زیاد مهم نیست که ما چه کنیم و چگونه باشیم!» بلکه خیلی مهم است که شما چگونه باشید؟ باید به خدا توکل کنید و مغرور به عِده و عُدۀ خودتان نشوید، باید ایمانتان را بالا ببرید، تا فتح و نصرت و پیروزی برسد.
در ماجرای حکمیت در جنگ صفین، امیرالمؤمنین (ع) فرمود: ابوموسی اشعری نه! ولی مردم داد زدند و گفتند که «نه؛ ایشان باید باشد!» لذا علی (ع) فرمود: باشد، خودتان ببینید. (...قَالَ عَلِیٌّ ع قَدْ أَبَیْتُمْ إِلَّا أَبَا مُوسَى قَالُوا نَعَمْ قَالَ فَاصْنَعُوا مَا شِئْتُمْ؛ وقعة الصفین/۵۰۰) همان انتخاب ابوموسی اشعری یکی از دلایلی شد که جنگ نهروان پیش آمد و ۴۰۰۰ نفر در آن شهر به دلیل قیامشان علیه علی (ع) قتل عام شدند. که البته آنها انگیزۀ بسیار غلطی هم داشتند؛ چون مردم غلط رفتار کرده بودند، ولی آنها علیه علی (ع) قیام کردند و گفتند که شما چرا اجازه دادید؟! حضرت هم میفرمود: خُب مردم اینگونه میخواستند.
میگویند: «خلایق هرچه لایق!» و البته این عبارت خلایق هرچه لایق، یک روایت دارد.
رسول گرامی اسلام (ص) میفرماید: «کَما تَکُونُونَ یُولِّى علَیکُم» (شهابالاخبار/۲۶۰) هر جوری باشید، همانجور رییس پیدا میکنید. البته آنزمان که انتخابات نبوده! ولی این سنت الهی است که خداوند متعال مردم را در سرنوشت خودشان مؤثر قرار میدهد.
بعد از ظهور هم همینطور خواهد بود. مولای ما امام زمان (عج) تشریف نمیآورند که بفرمایند: «شما دیگر در خانههای خودتان بنشینید و راحت باشید، من خودم همۀ اوضاع را درست میکنم!» امام زمان (عج) هم به کمک مردم، اوضاع را درست میکنند. بناست که مردم خودشان روی پای خودشان بایستند. و الا اگر بنا نبود که ما در سرنوشت خودمان تأثیری داشته باشیم، فرقمان با فرشتهها و حیوانات چه بود؟!
بخش مهمی از آیندهی پیشروی کشور در روز جمعه ۱۵ تیرماه رقم میخورد و نتیجه هر چه باشد، لیاقت همین مردم است.
@Fakhari_ir
یکی دیگر از پنجشنبههای حسینی، با دیدار سه جانباز بزرگوار و دو مادر شهید عزیز سپری شد.
همچنان بعد از صدها دیدار، عزت نفس مادران شهدا، دل آدمی را میلرزاند.
امیدوارم خداوند به فضلاش ما را مشمول دعای خیر ایشان قرار دهد و بیش از این مدیون خون شهدا قرار ندهد.
@Fakhari_ir