🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب دوازدهم رمضان ۱۴۴۵
جمعه ۰۳ فروردین ماه ۱۴۰۳
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی
قرائت دعای افتتاح
🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖 موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۱۰
@Fares_ir
👇👇👇
4_6048655236694807978.mp3
19.63M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_خوانی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب دوازدهم رمضان ۱۴۴۵
جمعه ۰۳ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج مصطفی سماواتی
قرائت دعای افتتاح
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6048655236694807979.mp3
24.15M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۱۰
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب دوازدهم رمضان ۱۴۴۵
جمعه ۰۳ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6048655236694807981.mp3
4.51M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_و_توسل
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب دوازدهم رمضان ۱۴۴۵
جمعه ۰۳ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6048709104174633420.mp3
19.98M
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان
🗓 ظهر روز دوازدهم رمضان ۱۴۴۵
شنبه ۰۴ فروردین ماه ۱۴۰۳
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان
@Fares_ir
.
🔴 انسان از نگاه قرآن
📝 گزیده جلسه دهم
✅ انسان با چند واژهی مختلف در قرآن بکار رفته است:
۱. انسان؛ اسراء آیه ۱۳
۲. بشر؛ کهف آیه ۱۱۰
۳. اُناس؛ اعراف آیه ۸۲
۴. اَناسیّ؛ فرقان آیه ۴۹
۵. بنیآدم؛ اعراف آیه ۲۶
۶. اِنس؛ الرحمن آیه ۷۴
۷. ناس؛ ناس آیه ۶
💠 اولین ویژگی انسان نامطلوب از نظر قرآن، در این دو آیه آمده است:
۱. سوره نحل آیه ۷۸: خداوند شما را از رحم مادرانتان خارج کرد در حالیکه هیچچیز نمیدانستید. میشنوید و میبینید و در قلب شما تجزیه و تحلیل میشود. شاید به مقام شکر برسید.
آیه میگوید من علمی را از شما میخواهم که شما را به مقام شکر برساند. لازمهی رسیدن به مقام شکر، خداشناسی است.
۲. سوره أحزاب آیه ۷۳: ما امانت را بر آسمانها و زمین و کوهها ارائه کردیم، از پذیرش آن امتناع کردند (و حتی ترسیدند) ولی انسان آن امانت را به عهده گرفت و او بسیار نادان است.
🔹آیات فوق نشان میدهد که انسان نامطلوب در مرتبهی تفریط قوهی ناطقه، یعنی جهل قرار دارد.
🔸در آیات دیگری از قرآن که در زیر آمده، صراحتا انسان را دعوت به فراگیری علم کرده و زمینه یادگیری آن را هم مشخص کرده است.
▫️آیات زیر از دو جهت اهمیت دارد:
اولا. همه با فعل امر هستند و غالبا با عبارت "وَ اعْلَمُوا" و مانند آن آغاز شده است. در علم اصول که علم تفسیر متن است، فعل امر، ظهور در وجوب دارد، یعنی واجب است.
ثانیا. تعدد آیات، بخاطر تعدد متعلق یادگیری یعنی تعدد مفاهیمی است که باید انسان آن را بیاموزد.
۱. سوره محمد آیه ۱۹: بدانید که هیچ معبودی جز الله نیست.
۲. سوره بقره آیه ۱۹۶: بدانید بیتردید خداوند سخت کیفر میدهد.
۳. سوره بقره آیهی ۲۰۳: بدانید شما به سوی او محشور میشوید.
۴. سوره بقره آیه ۲۰۹: بدانید بیتردید الله حقیقتی است عزیز شکستناپذیر، حکیم دانای به مصالح.
۵. سوره بقره آیه ۲۲۳: بدانید شما خدا را ملاقات میکنید.
۶. سوره بقره آیه ۲۳۱: بدانید خدا به همهچیز آگاه است.
۷. سوره بقره آیه ۲۳۳: بدانید خدا به آنچه که شما انجام میدهید آگاه است.
۸. سوره بقره آیه ۲۳۵: بدانید خدا به آنچه که در ضمیر شماست آگاه است، پس بر حذر باشید.
۹. سوره بقره آیه ۲۳۵: بدانید بیتردید خداوند بسیار آمرزنده و بردبار است.
۱۰. سوره بقره آیه ۲۴۴: بدانید خداوند بیتردید شنوای گفتار و بینا و دانای کردار شماست.
۱۱. سوره بقره آیه ۲۶۷: بدانید که بیتردید خدا بینیاز و ستوده است.
۱۲. سوره مائده آیه ۹۲: و بدانید که بر عهده پیامبر ما، فقط رساندن آشکارِ [پیام وحی] است.
۱۳. سوره انفال آیه ۲۴:
و بدانید که خدا میان آدمی و دلش حایل و مانع میشود [تا حق را باطل و باطل را حق مپندارد]
۱۴. سوره انفال آیه ۲۸: بدانید مال و اولاد شما، فقط وسیلهی آزمایش شماست.
۱۵. سوره انفال آیه ۴۰: بدانید بیتردید خدا سرپرست شما است.
۱۶. سوره انفال آیه ۴۱: بدانید به هر منفعتی که دست پیدا کردید، یک پنجم آن برای خدا و رسول و ذویالقربی و ایتام و مساکین است (این آیهی وجوب خمس است)
۱۷. سوره توبه آیه ۲: بدانید بیتردید شما نمیتوانید خدا را عاجز کنید، و خداوند کافران را خوار میکند.
۱۸. سوره توبه آیه ۳۶: بدانید خدا با متقین است.
۱۹. سورهی حدید آیه ۲۰: بدانید که زندگی دنیا بازی و سرگرمی و آرایش است.
۲۰. سوره حدید آیه ۱۷: بدانید که خدا زمین را بعد از مرده شدنش زنده میکند.
💢 خداوند در سورهی توبه آیه ۱۲۲ فرمود: چرا از هر جمیعتی گروهی کوچ نمیکنند تا در دین آگاهی یابند و قوم خود را هنگامیکه به سوی آنان بازگشتند، بیم دهند، باشد که [از مخالفت با خدا و عذاب او] بپرهیزند.
🔹آیهی فوق، سند مشروعیت جلسات مذهبی است که باید زمینهساز کسب معارف دین باشد.
آیات فوق، زمینههایی است که ما باید نسبت به آنها علم پیدا کنیم.
الزاما راه آموختن، این نیست که کار و زندگی را رها کنید و بروید حوزه، بلکه راهکارش انس با قرآن است.
قرآن به ما میآموزد که علمی یاد بگیرید تا در شما خشیت ایجاد کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه ۱۰ | شبـهای ماه مبارک رمضان
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: انسان از نگاه قرآن
@Fares_ir
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب سیزدهم رمضان ۱۴۴۵
شنبه ۰۴ فروردین ماه ۱۴۰۳
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی
قرائت دعای مشلول
🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖 موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۱۱
@Fares_ir
👇👇👇
4_6050960903988318388.mp3
21.07M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_خوانی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب سیزدهم رمضان ۱۴۴۵
شنبه ۰۴ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج مصطفی سماواتی
قرائت دعای مشلول
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6050960903988318390.mp3
21.55M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۱۱
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب سیزدهم رمضان ۱۴۴۵
شنبه ۰۴ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6050960903988318391.mp3
6.71M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_و_توسل
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب سیزدهم رمضان ۱۴۴۵
شنبه ۰۴ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5764982327650293090.mp3
28.73M
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان
🗓 ظهر روز سیزدهم رمضان ۱۴۴۵
یکشنبه ۰۵ فروردین ماه ۱۴۰۳
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان
@Fares_ir
.
🔴 انسان از نگاه قرآن
📝 گزیده جلسه یازدهم
✅ گفتیم که قرآن ما را دعوت به فراگیری علم کرده است. علمی که یاد میگیریم باید ویژگیهایی زیر را داشته باشد:
🔹۱. خشیت آفرین باشد.
خشیت یعنی ترسی که از روی علم و آگاهی و درک هیبت و عظمت باشد.
در سوره فاطر آیه ۲۸ میفرماید: جز این نیست که اهل خشیت، عالمان هستند.
مراد آنهایی هستند که معرفتی را آموختند و در اثر این معرفت به آن هیبت و عظمت رسیدند، لذا دچار خشیت هستند.
🔹۲. همراه با تزکیه باشد.
در سوره جمعه آیهی ۲ فرمود: اوست که در میان مردم بی سواد، پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را [از آلودگیهای فکری و عملی] پاکشان کند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد، و آنان به یقین پیش از این در گمراهی آشکاری بودند.
🔹۳. همراه با عمل باشد.
در سوره جمعه آیهی ۵ فرمود: وصف کسانی که عمل کردن به تورات به آنان تکلیف شده است، آن گاه به آن عمل نکردند، مانند درازگوشی است که کتاب هایی را [که هیچ آگاهی به محتویات آنها ندارد] حمل می کند.
🔹۴. سبب رشد، ارتقاء و کمال شود.
در سوره کهف آیهی ۶۶ که در داستان جناب موسی و جناب خضر آمده است:
موسی به او گفت: آیا [اذن می دهی که] من تو را [به این هدف] پیروی کنم که از آنچه به تو آموخته اند، مایه رشدی به من بیاموزی؟
🔹۵. نافع باشد، یعنی منفعت داشته باشد.
در سوره بقره آیهی ۱۰۲ فرمود: و آنها چیزهایی را میآموختند که به ضررشان بود و سودی به ایشان نمیرساند.
🔹۶. یقینآور باشد.
در سوره نجم آیهی ۲۸ فرمود: و آنان را به این کار هیچ آگاهی و معرفت نیست. [آنان] فقط از گمان پیروی می کنند، و بی تردید گمان [انسان را] برای دریافت حق، هیچ سودی نمی دهد.
❇️ علمی که انسان میآموزد باید یقینی باشد. حرفی هم که انسان میزند باید یقینی باشد.
اگر حرف انسان یقینی نباشد مرتبهاش از پرندهای که قرآن در سوره نمل آیات ۲۰ تا ۲۲ در داستان جناب سلیمان نقل میکند، پایینتر است:
و [سلیمان] جویای پرندگان شد [و هدهد را در میان پرندگان بارگاهش نیافت] پس گفت: مرا چه شده که هدهد را نمیبینم [آیا هست و او را نمی بینم] یا از غایبان است؟ قطعاً او را عذابی سخت خواهم کرد یا [برای عبرت دیگر پرندگان] او را سر می برم، یا باید [برای غایب بودنش] دلیلی روشن برایم بیاورد. پس [هدهد] زمانی نه چندان دور درنگ کرد [و با شتاب بازگشت،] پس گفت: [ای سلیمان!] من به چیزی آگاهی یافته ام که تو به آن آگاهی نیافته ای، و [من] از [سرزمین] سبا خبری مهم و یقینی برایت آوردهام.
💢 از دیگر صفات انسان نامطلوب؛ ناتوانی و ضعف است.
در سوره نساء آیهی ۲۸ فرمود: خدا میخواهد مشکلات و سختیهای زندگی را بر شما آسان کند. چون شما ناتوانید.
🔸آیه به ناتوانی بشر اشاره میکند اما موضوع این ناتوانی چیست؟
آیات قبل از این آیه؛ احکام ازدواج را بیان میکند. ازدواج یکی از این خواستهها است که مبتنی بر قوهی شهوت است چون جذب منفعت است.
در آیات قبل از آن میفرماید: عدهای فقر دارید، نمیتوانید ازدواج مطلوب را انجام دهید. من احکامی را برای شما آوردم که اگر رعایت کنید به نتیجه میرسید اما طائفهای که هستند، اراده کردند پاسخ بیمرز و بیحد و حصر به این خواستههای شهوانی بدهند تا شما را دچار انحراف بزرگ کنند. خدا این را آسان کرد برای شما و احکام دیگری را وضع کرد چون شما ضعیفید.
▫️چون انسان در مقام پاسخ به قوهی شهویه ضعف دارد، لذا میخواهد آن را به هر شکلی پاسخ بدهد. به همین جهت دچار افراط در قوهی شهویه یعنی هرزگی میشود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه ۱۱ | شبـهای ماه مبارک رمضان
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: انسان از نگاه قرآن
@Fares_ir
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب چهاردهم رمضان ۱۴۴۵
یکشنبه ۰۵ فروردین ماه ۱۴۰۳
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی
قرائت دعای مجیر
🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖 موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۱۲
@Fares_ir
👇👇👇
4_5765007079546819669.mp3
19.85M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_خوانی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب چهاردهم رمضان ۱۴۴۵
یکشنبه ۰۵ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج مصطفی سماواتی
قرائت دعای مجیر
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5765007079546819671.mp3
22.33M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۱۲
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب چهاردهم رمضان ۱۴۴۵
یکشنبه ۰۵ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5765007079546819672.mp3
4.81M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_و_توسل
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب چهاردهم رمضان ۱۴۴۵
یکشنبه ۰۵ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5767258879360504139.mp3
26.78M
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان
🗓 ظهر روز چهاردهم رمضان ۱۴۴۵
دوشنبه ۰۶ فروردین ماه ۱۴۰۳
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان
@Fares_ir
.
🔴 انسان از نگاه قرآن
📝 گزیده جلسه دوازدهم
✅ یکی از صفات نکوهیدهی انسان از نگاه قرآن، ضعف انسان است که در سورهی نساء آیهی ۲۸ مطرح شده است
خُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِيفًا
این آیه به قرینهی سیاق که در ضمن بیان احکام و دستورات الهی پیرامون ازدواج هست، ما را به این نتیجه میرساند که این ضعف در قوهی شهویه است و در نقطهی افراط آن یعنی هرزگی است.
▫️قوهی شهویه مصادیقی دارد که مهمترین آنها را بیان میکنیم:
💢 شکم و قوای جنسی
رسول خدا فرموند: کسیکه از شر شکم و از شر امر جنسی و از شر زبان محفوظ بماند، از همهی بدیها محفوظ است.
از این جهت مهماند که منشأ ورود به تمام بدیها هستند.
رسول خدا فرموند: دو مورد از مهمترین عواملی که افراد امت من را به جهنم میبرند،شکم و قوای جنسی هستند.
امام باقر (ع) میفرمایند: برترین بندگی خدا، میانهروی در شکم و قوای جنسی است.
امیرالمومنین(ع) فرمودند: برترین بندگی، نگه داشتن قوهی شهویه در نقطهی اعتدال (عفت) است.
امام صادق(ع) فرمودند: جز این نیست که شیعیان من کسانی هستند که خواستهی شکم و خواستهی جنسی را در حد عفت اداره کنند.
💢 نکته مهم اینست که فعلیت خواستههای جنسی در انسان بواسطهی نگاه است.
نگاه، مهمترین عامل است چون نگاه در اختیار فرد است.
نگاه ناپاک اولین گام برای ورود به پاسخدهی بیحد و مرز حدود الهی و مجوزات عقلی در مسائل جنسی است.
یحیی بن زکریا فرمود: مرگ نزد من بهتر است از نگاه غیرضروری.
امیرالمومنین(ع) میفرمایند: کوری چشم بهتر از چشمچرانی است.
و باز فرمودند: به آن چیزی که جایز نیست خیره خیره نگاه نکن. کسیکه چشمش را بسته باشد ورود به روابط نامشروع پیدا نمیکند.
💠 برکت کنترل نگاه:
امیرالمومنین(ع) فرمودند: کسیکه چشم خود را از نگاه غیرضروری نگه دارد به قلبش ایمنی داده است.
پیامبر فرمودند: چشمی که کنترل داشته باشد عجائب را میبیند.
امام صادق(ع) فرمودند: کسیکه چشمش را به حرام ببندد، قلبش را برای مشاهدهی خدا باز کرده است.
🔸یک سوال
چشم باید چهکار کند که کارش را درست انجام بدهد؟
جواب، شکر است. با این توضیح که قرآن از کم بودن تعداد بنده شکور گله کرده است. وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ.
🔹شکر، گاهی نسبت به صاحب نعمت است که همان (الحمدلله رب العالمین) است.
گاهی در رابطه با خود نعمت است که نعمتهای الهی را در مسیری که خدا قرار داده است مصرف کنیم.
شکر نعمت چشم بکار بردن آن برای هدف از خلقت آن است.
❇️ خداوند چشم را برای چه خلق کرده است؟
۱. امام علی(ع) فرمودند: هر قطره اشکی که از چشم انسان از خوف خدا سرازیر شود، دریایی از آتش شعلهور را خاموش میکند.
۲. رسول اکرم فرمودند: کسیکه بخاطر پشیمانی از گناه به گونهای گریه کند که محاسنش از اشک خیس شود، خدا صورت او را بر آتش حرام میکند.
۳. امام رضا(ع) فرمودند: هر کسیکه برای عموی من امام حسن مجتبی گریه کند، روزی که چشمها گریان هستند، چشمش گریان نخواهد بود و کسیکه آن حضرت را در بقیع زیارت کند، قدمهایش روی پل صراط نمیلرزد.
۴. پیامبر فرمودند: نگاه مومن به چهرهی برادر مومنش از روی محبت عبادت است.
۵. امیرالمومنین فرمودند: ثواب دیدار از برادران دینی مانند حج مقبول حاجیان است.
۶. رسول خدا فرمودند: نظر فرزند به صورت پدر و مادر از روی محبت عبادت است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه ۱۲ | شبـهای ماه مبارک رمضان
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: انسان از نگاه قرآن
@Fares_ir
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب پانزدهم رمضان ۱۴۴۵
دوشنبه ۰۶ فروردین ماه ۱۴۰۳
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 مناجات خوانی : حاج مصطفی سماواتی
قرائت زیارت جامعه کبیره
🔹 سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖 موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۱۳
🌸 ویژه شب ولادت امام مجتبی ع : #وصیت_امام_حسن_مجتبی_ع 🌸
@Fares_ir
👇👇👇
4_5769510679174189097.mp3
21.07M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مناجات_خوانی
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب پانزدهم رمضان ۱۴۴۵
دوشنبه ۰۶ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج مصطفی سماواتی
قرائت زیارت جامعه کبیره
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5769510679174189098.mp3
22.27M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖موضوع : #انسان_از_نگاه_قرآن | جلسه ۱۳
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب پانزدهم رمضان ۱۴۴۵
دوشنبه ۰۶ فروردین ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5769510679174189099.mp3
5.44M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی / بخش پایانی
📖موضوع : وصیت امام حسن مجتبی (ع)
✅ جلسات شبـهای ماه مبارک رمضان
🗓 شب پانزدهم رمضان ۱۴۴۵
دوشنبه ۰۶ فروردین ماه ۱۴۰۳
🌸 ویژه شب ولادت امام حسن مجتبی (ع)
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_5769367884396499346.mp3
26.11M
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسات ظهــرهای ماه مبارک رمضان
🗓 ظهر روز پانزدهم رمضان ۱۴۴۵
سهشنبه ۰۷ فروردین ماه ۱۴۰۳
🔸 مسجد حضرت امیر (ع)
🔹 سخنرانی : استاد حسین انصاریان
@Fares_ir
🔴 چرایی صلح امام حسن(ع) با معاویه
✅ صلح امام حسن(ع) با معاویه از وقایع مهم صدر اسلام است که از ابعاد مختلفی مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. مقایسه کوتاه شرایط زندگی امام حسن(ع) با امام حسین(ع)، چرایی صلح و چرایی جنگ را عیان میکند. اینکه چرا امام حسن(ع) قیام نکردند را باید در دلایلی همچون موقعیت اجتماعی، فضای فرهنگی و افکار عمومی، یاران بی وفا، رفتار و روحیه معاویه که به لباس دین متلبس شده بود، جستجو کرد.
و اینکه چرا امام حسین(ع) قیام کردند را باید در دلایلی چون بیعت خواستن حکومت ستمکار وقت، دعوت کوفیان و امر به معروف و نهی از منکر یافت.
قصد امام حسین(ع) اصلاح امور امت رسول خدا بود. صلح امام حسن(ع) زمینهساز اقدام امام حسین(ع) شد. در حقیقت، امام حسن(ع) به ظاهر مدتی کنار بودند تا ماهیت بنیامیه که در لباس دین هر کاری میکردند، برای مردم آشکار شود.
🔹 دستگاه اموی با وعده و وعید، لشکریان امام(ع) را گمراه میکرد. معاویه با سیاست «تفرقه بیانداز و حکومت کن» کار خود را پیش میبرد. شایعه پراکنی، تطمیع و تهدید، شاخصهایی بود که معاویه برای رسیدن به هدفش از آنها استفاده میکرد. با توجه به اقدامات معاویه علیه امام حسن(ع) چندین نامه بین آنها تبادل شد. امام حسن(ع) در نامهای به معاویه نوشتند: «تو مردان را پنهانی برای نیرنگ و غافلگیری میفرستی و جاسوسان را میگماری. گویی اینکه خواهان جنگی؛ بزودی آن را دیدار خواهی کرد. پس چشم به راه باش»
💢اما بنا به دلایلی چند که در ذیل مورد بررسی قرار میگیرد، امام(ع) ناگزیر به پذیرش صلح میشوند:
۱. تکلیف گرایی
برخی علت صلح امام حسن(ع) را انجام وظیفهای میدانند که از سوی خداوند تعیین شده بود.
امام(ع) فرمودند: «اگر من از جانب خدا هستم پس جایز نیست در قبول صلح و یا جنگ به سفاهتِ رأی نسبت داده شوم ... »
امام(ع) در برابر اعتراضات به صلح نیز فرمودند: «من نمیدانم شاید این [تأخیر عذاب] آزمایشی برای شما و بهرهمندی اندکی [از نعمت ها] تا مدتی معین است»
۲. فریب خوردن فرمانده لشگر
فرماندهای که امام برای رویارویی با معاویه و سپاهش فرستاده بودند، با وعدههای معاویه فریب خورد.
۳. سستی اراده و رفتار دوگانه مردم عراق (کوفه و بصره)
دوگانگی رفتار مردم عراق در جامعه تداوم یافته بود و گویی به نوعی سنت تبدیل شده بود. این دوگانگی در زمان امام علی(ع) هم مشاهده میشد تا جاییکه امام علی(ع) فرمودند: «اف بر شما که این سنت عادتی است که بر شما چیره شده است»
۴. حفظ دین
اگر امام(ع) صلح نمیکردند، دیگر از جریان تشیع خبری نبود. این مسأله در سخنان امام(ع) نیز آمده است. آنجا که فرمودند: «احدی از شیعه باقی نمیماند بلکه از اهل سنت هم نام و نشانی نبود. زیرا دینی که دستبافت معاویه باشد غیر از دینی خواهد بود که حتی اهل سنت به آن باور دارند...»
و در پاسخ اعتراض یکی از شیعیان فرمودند: «از صلح با معاویه منظوری جز این نداشتم که شما را از کشته شدن برهانم»
۵. نبردهای غارات
این نبردها با هدف رعب و وحشت در سرزمینهای عراق و حجاز توسط معاویه و یارانش در زمان امام علی(ع) آغاز شد. امام حسن(ع) در گرماگرم نبردهای غارات، زمام امور خلافت را بدست گرفتند.
۶. تعداد یاران امام حسن(ع)
در جریان صلح، اعتراضات زیادی شکل گرفت. امام(ع) در پاسخ به یکی از یاران معترض فرمودند: «سوگند به خدا که حکومت را به معاویه وانگذاشتم مگر برای اینکه یار و یاوری نداشتم»
اگر امام حسن(ع) با همان افراد معدود با معاویه میجنگیدند، جز از بین رفتن مردم و تشدید فشار بر شیعیان، نتیجهی دیگری نداشت. از این رو یکی از مفاد صلح، آزادی شیعیان و حفظ امنیت آنها از سوی امام حسن(ع) تعیین شد.
۷. افشاء چهره واقعی معاویه
معاویه با نیرنگ و فریب، خود را طرفدار صلح بین مسلمین معرفی میکرد. پذیرش صلح سبب شد تا ماهیت شخصیت او و دروغهایش به مرور زمان بر همگان آشکار شود.
۸. حفظ مرزهای حکومت اسلامی
بنا بر گزارش مورخان، در زمانی که معاویه بر سر حکومت با امام(ع) در حال کشمکش بود، سپاهیان روم آماده حمله به مرزهای اسلامی بودند که امام(ع) با پذیرش صلح، مانع از حمله آنان می شود.
💠 معاویه میدانست که امام حسن(ع) صاحب اصلی حکومت است، پس برای بدست آوردن حکومت، ناگزیر باید صاحب اصلی آن را ولو به ظاهر قانع کند.
لذا بهترین راه برای رسیدن به هدفش، پیشنهاد صلح بود. در نتیجهی عواملی که در بالا اشاره شد، امام حسن(ع) صلح را پذیرفتند. در واقع امام(ع) ناچار به واگذاری حکومت به معاویه شدند.
اما پیروز این صلح، امام حسن(ع) بودند که توانستند در طول تاریخ، تأثیری عمیق در حفظ اسلام نبوی و علوی برجای بگذارند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
بهمناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع)
@Fares_ir
.
🔴 انسان از نگاه قرآن
📝 گزیده جلسه سیزدهم
✅ نقطه آغاز تحریک قوهی شهویه در مسئلهی جنسی، نگاه است. برای در امان ماندن از آثار سوء قوهی جنسی دو دستورالعمل کنترلی و یک دستورالعمل عبادی صادر شده است.
💠 کنترل اول، دستور به مرد است.
امیرالمومنین(ع) میفرمایند: فروبستن چشم منصرفکنندهی خوبی از امیال و شهوات است.
امام زین العابدین(ع) در رسالهی حقوقیه میفرمایند: حقِ شرمگاه اینست که آن را حفظ کنی از چیزی که برای آن جایز نیست و با چشمپوشی آن را از ورطهی گناه کمک کنید، چون کمککنندهی خوبی است.
امام صادق(ع) میفرمایند: هیچکدام از اعمال شما به اندازهی چشم پوشیدن از حرام برای پاکدامنی از گناه ارزش ندارد. چشم از نگاه حرام بسته نمیشود مگر اینکه قبلا خداوند در قلب انسان ورود پیدا کرده است.
در سوره نور آیات ۳۰ و ۳۱ فرمود: به مردان اهل ایمان بگو چشمهایشان را ببندند. به زنان اهل ایمان هم بگو چشمشان را از ناروا ببندند.
🔹وظایف چشم
چشم باید ببیند و عبرت بگیرد.
▫️روز ۲۰ ماه رمضان سال ۴۰ صعصعة بن صوهان خدمت امیرالمومنین(ع) رسید و موعظه خواست. حضرت فرمودند: همین حالِ من موعظه است؛ تا دیروز حاکم استوار جهان اسلام بودم، امروز زمینگیر بستر هستم، و فردا مهمان خاک خواهم بود.
▫️هارون الرشید به امام موسی بن جعفر(ع) نامه نوشت که دریک خط کوتاه من را موعظه کن. حضرت پاسخ دادند: هیچ چیزی نیست که چشم تو آن را میبیند مگر اینکه در آن یک موعظه وجود دارد.
هارون الرشید میگوید: آفتاب از هر جا طلوع کند و هر جا غروب کند سرزمین من است. از این چیزیکه میبینی چه موعظهای باید بگیری؟
اگر حکومت ماندنی بود امروز دست تو نبود. همین که دست تو افتاده یعنی دست تو هم باقی نمیماند.
رسول اکرم میفرمایند: نگاه کردن به چهرهی علمایی که شما را بسوی خدا دعوت میکنند از وظایف چشم است.
در حدیثی دیگر فرمودند: کسیکه در روز جمعه به زیارت قبر پدر و مادر یا یکی از آنها برود، خدا او را میبخشد و او را در زمرهی نیکوکاران قرار میدهد.
و باز میفرمایند: کسیکه به چهرهی فرزندش نگاه کند تا او احساس شادی کند، معادل آزاد کردن یک بنده است. عرض کردند: و اگر سیصد و شصت نگاه باشد؟ حضرت فرمودند: خداوند بزرگتر از تصور بندگان است.
امام باقر(ع) فرمودند: کسیکه به کعبه نگاه کند در حالیکه حق را میشناسد، گناهانش بخشیده میشود و امور مهم زندگیاش تامین میشود.
امام صادق (ع) فرمودند: صد و بیست رحمت در کعبه وجود دارد، شصت رحمت برای کسانی است که طواف میکنند چهل رحمت برای کسانی است که نماز میخوانند و بیست رحمت برای کسانی است که فقط نگاه میکنند.
و باز میفرمایند: وقتی بندگان برای رضای خدا به زیارت یکدیگر بروند هنوز برنگشتهاند که تمام آثار گناهش را از بین میبرند و حوائج دنیا و آخرتشان را برآورده میکنند.
امام رضا(ع) میفرمایند: نگاه کردن به چهرهی فرزندان ما عبادت است. به ایشان عرض کردند: نگاه کردن به امامانِ از فرزندان شما عبادت است یا به تمام فرزندان شما؟ فرمودند: بلکه نگاه کردن به تمام فرزندان پیامبر، مادامیکه از سیره و روش پیامبر جدا نشدهاند.
در حدیث نقل شده که نگاه کردن به قرآن عبادت است و لو اینکه تلاوت هم نشود.
💠 دستور دوم کنترلی برای بانوان
مسئلهی کنترل شهوت جنسی، یک امر تعادلی بین زن و مرد است. در سوره احزاب آیه ۳۳ میفرماید: مانند زنان دوران جاهلیت نباشید. (که خودآرا و خودنما بودند)
در سوره احزاب آیهی ۳۲ میفرماید: در سخن گفتنتان دلربایی نداشته باشید.
این هشدار امیرالمومنین(ع) است: در آخرالزمان که قیامت نزدیک است و بدترین زمانها است، زنانی هستند بیحجاب، برهنه، خودآرا که دین را قبول ندارند و خودشان در فتنه افتادهاند، فرورفته در خواهشهای نفسانی بیحد و مرز و با شتاب در لذت فرو رفتهاند، محرمات الهی را حلال شماردند، به جهنم وارد میشوند و در آن جاودانه هستند.
💠 دستور عبادی از امیرالمومنین(ع)
اگر زنی را دیدید که تحریک شدید، چشمتان را از او بردارید. اگر همسر ندارید دو رکعت نماز بخوانید و حمد الهی را به شدت و کثرت بگویید و درود بر پیامبر و آل پیامبر زیاد بفرستید. بعد از فضل خدا طلب کنید که این خواهش از شما دور میشود. و میفرمایند این ذکر را زیاد بگویید: حَسبِیَ اللَّهُ لَا حَولَ وَ لَا قُوَّةَ اِلَّا بِاللَّهِ اَسئَلُ اللَّهَ مِن فَضلِهِ.
✅ دومین مصداق قوه شهویه در بیان معصومین، شکم است. عامل تحریک کنندهی شکم، لقمه است که میگویند باید حلال باشد که در جلسه بعد در اینباره سخن خواهیم گفت.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
جلسه ۱۳ | شبـهای ماه مبارک رمضان
مسجد حضرت امیر علیه السلام
موضوع: انسان از نگاه قرآن
@Fares_ir