هدایت شده از مرکز رشد بنیاد فارِس المؤمنین
👆👆👆
📷 #گزارش_تصویری
🌺 مجلس جشن ویژه کودکان و نوجوانان
بمناسبت ولادت حضرت زهرا (س)
🔹 جمعه ۳۰ آذر ۱۴۰۳
🔸مسجد حضرت امیر (ع)
🔺جهت اطلاع از کلاسها و برنامههای مرکز رشد و آموزش کودکان و نوجوانان، در کانال مرکز به نشانی زیر عضو شوید:
🆔 @Roshd_Fares_ir
فعالیتهای اجتماعی حضرت زهرا (س)
حضرت فاطمه زهرا(س) به عنوان یکی از شخصیتهای برجسته تاریخ اسلام، در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) فعالیتهای اجتماعی متعددی را انجام دادند که تأثیرات عمیقی بر جامعه آن زمان داشت.
برخی از این فعالیتها در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد:
مرجعیت دینی و علمی
حضرت به عنوان یک مرجع و منبع معتبر برای اصحاب پیامبر(ص) شناخته میشدند و احادیث زیادی از ایشان نقل شده است.
پیامبر(ص) در امور مهم از جمله بیعت زنان، مباهله با مسیحیان نجران، حضرت را شرکت دادند.
علوم و اسراری که رسول خدا برای ایشان میگفتند، امیرالمؤمنین علی(ع) مینوشتند و حضرت فاطمه(س) آنها را در مصحف خود گردآوری میکردند. به فرموده امیرالمؤمنین «علم گذشتگان و آیندگان در صحیفه فاطمیه آمده است»
نقل شده که در مصحف حضرت زهرا(س) علوم آینده نیز ثبت شده است.
ایشان در انتقال معارف دین و دعوت و شناخت مردم به قرآن و سنت، حق بزرگی بر جامعه دارند.
حدیثی از امام صادق(ع) درباره حضرت فاطمه(س) نقل شده است که فرمودند: «ایشان صدیقه بسیار بزرگ است و ملل و اقوام گذشته بر اساس معرفت ایشان سپری شدهاند»
تعادل در وظائف و مسئولیتها
حضرت فاطمه(س) با ایراد خطبه فدکیه، به دفاع از حقوق امامت و حق امیرالمؤمنین علی(ع) و به انتقاد از ظلم و ستمی که بر آنان روا داشته شده، پرداختند. این خطبه نشان از شجاعت و استقامت ایشان در برابر ظلم است.
سیره حضرت فاطمه(س) الگویی است برای تعادل بین مسئولیتها و فعالیتهای فردی و اجتماعی. ایشان در کنار همسرشان امیرالمؤمنین، نقشی فعال در امور اجتماعی داشتنند و همواره حامی امامت بودند.
سخنرانیهای مهمی در جمع زنان مهاجر و انصار، به ویژه در دوران منتهی به شهادت خود، ایراد کردند که محتوای آنها به شدت تأثیرگذار و انتقادی بود. این سخنان عمدتاً بر دو محور اصلی؛ نقد وضعیت اجتماعی و پیشبینی آینده جامعه اسلامی، متمرکز بود.
کمک به نیازمندان
حضرت فاطمه(س) همواره به فقرا و یتیمان کمک میکردند و حتی در شرایط سخت، غذای خود را به دیگران میبخشیدند. نقل شده که بعد از تقسیم بیتالمال و غنائم بین مسلمین، امیرالمؤمنین از سهمی که به ایشان رسید، برای حضرت زهرا(س) گردنبندی خریدند و حضرت نیز آن را فروختند و با پول آن برده ای را آزاد کردند.
حضرت فاطمه زهرا(س) با تعهد به اصول اخلاقی و دینی، نقش مهمی در ترویج عدالت و حمایت از حقوق امامت و امت ایفا کردند.
در سیره و سنت ایشان موارد بسیاری برای تعلیم تعلّم وجود دارد که با تأمل در آن، زندگی دنیوی و اخروی مؤمنان به سعادت و آرامش منتهی خواهد شد. سیره ایشان، همچنان الهامبخش نسلهای آتی جامعه ایمانی است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📝 واحد پژوهش بنیاد فارِس المؤمنین
بمناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖موضوع : #سقیفه_از_نگاه_قرآن 🏴 روز شهادت حضـرت زهــرا (س)| فاطمیـه دوم 🗓 پن
.
عدم بیعت امیرالمؤمنین با سران سقیفه
بعد از شهادت پیامبر که مردم دچار فتنۀ سقیفه شدند امیرالمؤمنین بیعت نکردند. کارگردانهای سقیفه درصدد برآمدند که قنفذ را به سوی حضرت بفرستند تا بیعت بگیرد. نفر اول سقیفه گفت: اگر مانع شد خانهاش را به آتش بكش!
مبادا تصور کنید کودتاگران سقیفه به یکباره تصمیم به آتش زدن در گرفتند. در طول ۲۳ سال هر چه اهل بیت بیشتر معرفی میشدند دشمنی آنها هم بیشتر میشد.
استدلال امیرالمؤمنین بر غصب جانشینی پیامبر
حضرت امیر به قنفذ فرمودند: چه کار داری؟
گفت: آمدهام پیام جانشین رسول خدا را به شما برسانم.
حضرت فرمودند: چه زود بر پيامبر دروغ بستيد. پيامبر غير از من، کسی را خليفه قرار نداده است. به او بگو: تو مىدانى كه خليفۀ پيامبر كيست. تو میدانی جانشین رسول خدا نیستی. چون اگر بودی چرا در سقیفه برای ابوعبیده و عمر میخواستی بیعت بگیری؟
لذا استراتژی آنها عوض شد و خود را خلیفۀ مسلمین معرفی کردند.
ایذاء فاطمه ایذاء خداوند متعال است
اهل سنت این حدیث را از پیامبر نقل کردهاند که: فاطمه پارۀ تن من است. هر کس او را بیازارد مرا آزرده؛ و هر کس من را بیازارد خدا را آزرده است.
برخی از مصادیق ایذاء فاطمه توسط رهبران سقیفه
۱. هجوم به خانۀ حضرت زهرا
۲. تهدید به آتش زدن خانۀ حضرت زهرا
۳. سوزاندن خانۀ حضرت زهرا
۴. سقط شدن حضرت محسن
۵. ورم کردن بازوی حضرت زهرا
۶. شکستن پهلوی حضرت زهرا
۷. کتک زدن حضرت زهرا
۸. غصب اموال حضرت زهرا
۹. به شهادت رساندن حضرت زهرا
اهل سنت تمامی این نه مورد را در منابع خود ذکر کردهاند. آیا اینها ایذاء الزهراء نیست؟
جایگاه و منزلت رهبران اهل سنت از نظر قرآن کریم
۱. ملعون در دنیا و آخرت و معذب به عذابی خوار کننده
قرآن کریم حکم کسانیکه خدا و رسول او را آزار میدهند میفرماید: خداوند آنها را در دنیا و آخرت لعنت نموده و برایشان عذابی خوار کننده مهیا کرده است. (احزاب: ۵۷)
این اولین پیامد سقیفه است. رهبرانی سر کار آمدند که ملعون بوده و معذب به عذابی خوار کننده هستند!
۲. رهبرانی کافر، فاسق و ظالم.
قرآن خطاب به یهود و نصاری فرموده است: محور قضاوتها کتب آسمانی است. (مائده: ۴۳ و ۴۷) پس قضاوت و داوری باید براساس «ما انزل الله فیه» باشد. قرآن دربارۀ کسانیکه بر اساس کتاب خدا داوری نمیکنند سه حکم صادر کرده است:
۱. کافر هستند. (مائده: ۴۴)
۲. ظالم هستند. (مائده: ۴۵)
۳. فاسق هستند. (مائده: ۴۷)
پنج تن آل عبا مصداق آیۀ تطهیر
بر اساس آیۀ تطهیر، ارادۀ تکوینی حضرت حق از ازل بر این بوده که اهل بیت از رجس (هرگونه آلودگی) مبرا باشند، و چون تکوینا پاک هستند به این مقام رسیدهاند. بین شیعه و عامه این اتفاق نظر وجود دارد که مصداق آیۀ تطهیر تنها پنج تن آل عبا هستند. پس حضرت زهرا قطعا از مصادیق آیۀ تطهیر است.
اگر آیۀ تطهیر ملاک قضاوت باشد چرا دستگاه سقیفه دربارۀ فدک از حضرت زهرا درخواست شاهد کردند؟! با استناد به آیۀ تطهیر آیا این حکم کردن به غیر از کتاب خدا نیست؟ پس رهبران شما کافر، ظالم و فاسق هستند.
انتقام یهود در جریان سقیفه
شما واقعا فکر میکنید رهبران سقیفه تنها برای ۲۵ سال این کار را کردند؟ کودتای سقیفه کار یهود بود. آنها انتقام خیبر را گرفتند. شما مرکبی را سوار شدید که آنها زین کردند. بهرۀ شما ۲۵ سال شد اما بهرۀ یهود تا روز ظهور امام عصر ادامه دارد.
اگر بیان قرآن این است: کسیکه براساس قرآن قضاوت نکرد کافر و ظالم و فاسق است؛ به طریق اولی اگر کسی مطلبی را به قرآن اضافه کند، حکم کفر و ظلم و فسق او شدیدتر است. آن نفر دوم گفت: دو متعه در زمان رسول خدا حلال بود من آنها را حرام میکنم!
رفتار خلاف قرآن رهبران سقیفه با حضرت زهرا
بیان مبارک حضرت زهرا در خطبۀ فدک این است:
اى پسر ابیقحافه! آيا در كتاب خدا آمده كه تو از پدرت ارث ببرى اما من از پدرم ارث نبرم!؟ آيا به عمد كتاب خدا را رها كرديد و آن را پشت سرتان انداختيد؟ كه میفرمايد: سليمان از داوود ارث برد؟
حضرت دارند به این نکته اشاره میکنند که چرا شما «بما انزل الله» حکم نمیکنید؟
خطبۀ حضرت زهرا استیضاح سقیفه است
شما گمان کردید که من هیچ بهرهای ندارم و از پدرم ارث نمیبرم؟ و هیچ نسبتی بین ما وجود ندارد؟! یا میگویید: پیروان دو مذهب از یکدیگر ارث نمیبرند؟! مگر من و پدرم از یک دین واحد نیستیم؟!
حضرت به آنها میفهماند که شما که این طور راجع به ما قضاوت میکنید، با دین پیامبر مشکل دارید نه با جانشینی ایشان!
صدیقۀ طاهره در اینجا بحث را به آیات سورۀ مائده برگردانده و صراحتا حکم کفر و ظلم و فسق رهبران سقیفه را صادر کردند. این خطبۀ حضرت زهرا استیضاح سقیفه است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضـوع: #سقیفه_از_نگاه_قرآن
روز شهــادت حضـرت زهــرا (س)
فـاطـمیــه دوم ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
سقیفه_از_نگاه_قرآن_استاد_علوی_تهرانی.pdf
1.6M
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضـوع: #سقیفه_از_نگاه_قرآن
روز شهــادت حضـرت زهــرا (س)
فـاطـمیــه دوم ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
#اعلام_برنامه
جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها
سـهشنبه ۴ دی ۱۴۰۳
از سـاعــت ۱۹ تـــا ۲۱
زیارت آلیس: حاج حسین ارضـی
سخنـرانی : استـاد علــوی تهـرانی
مداحی : کربلایی محمدرضا پیروز
خیـابـان کـارگــــر شـمـــالـــی
بالاتر از ایستگاه متــرو کارگر
مسجـــد حضـرت امیــــر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ #اعلام_برنامه جـلســـه هفـتـــگی ســـــهشنبـــهها سـهشنبه ۴ دی ۱۴۰۳ از سـاعــت ۱۹ تـ
🔊 #فایل_صوتی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۳
🔸مسجد حضرت امیر (ع)
🔹زیارت آل یس : حاج حسین ارضی
🔹سخنرانی : استاد سید محمدباقر علوی تهرانی
📖موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۱۷
🔹مداحی : کربلایی محمدرضا پیروز
@Fares_ir
👇👇👇
4_6005851798781302413.mp3
14.98M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #زیارت_آل_یس
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۳
🎤 حاج حسین ارضی
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6005851798781302419.mp3
25.87M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #سخنرانی
📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۱۷
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۳
🎤 استاد علوى تهرانى
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
4_6005851798781302420.mp3
8.39M
🔊 #فایل_صوتی
📚 #مداحی
✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳
🗓 سهشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۳
🎤 کربلایی محمدرضا پیروز
📌 مسجد حضرت امیر (ع)
@Fares_ir
استاد علوی تهرانی
🔊 #فایل_صوتی 📚 #سخنرانی 📖 موضوع : #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۱۱ ✅ جلسه هفتگی سهشنبهها | ۱۴۰۳ 🗓
.
ما ناگزیر به کسب شناخت در معرفت امام هستیم
یک شناخت وجود دارد که ما ناچار هستیم به رسیدن به این مرتبۀ از شناخت. ادلۀ ناچار بودن از این مرتبۀ از شناخت را هم گفتیم. اینکه رمز انتقال عمل به ملکوت و انتفاع از آن تنها در سایۀ کسب معرفت نسبت به حقوق اهل بیت میسر میشود. پس این مرتبه از شناخت حقوق امام. لابُدّی است و ما ناگزیر هستیم برای رسیدن به این مرتبه از شناخت.
در جلسات گذشته با استناد به فرمایش امام صادق عرض شد که پایینترین مرتبۀ شناخت امام این است که بدانید: اولا امام همتای پیامبر است مگر در درجۀ نبوت. این چیزی است که همۀ ما باید آن را بدانیم. یعنی اگر شناخت شما معصومین غیر از این باشد شما هیچ شناختی نسبت به این ذوات مقدسه ندارید.
معنا و مفهوم منصب نبوت
نبوت، سفارت بین خداوند متعال و خلق است. یعنی پیامبر رابط بین خدا و خلق است؛ به واسطۀ وَحی. این وحی تشریعی اختصاص به پیامبر اسلام دارد. فلذا قرآن خروجی ارتباط وحیانی حضرت حق با حضرت محمد است. شیعه این مقام را تنها مختص پیامبر میداند و برای ائمه حتی امکان این معنا را قائل نمیباشد. پیامبر به امیرالمؤمنین فرمودند: منزلت تو برای من مانند منزلت هارون برای موسی است؛ جز اینکه بعد از من پیامبری نیست. یعنی تو رسول نیستی؛ اما تمام شئون من را دارا هستی. پس نه پیامبر و نه هیچکدام از امامان. منصب نبوت را برای ائمه تصویر نکردهاند. این عقیدۀ شیعه است. اما اهل سنت برای رهبران خود این شأن پیامبر را قائل هستند!
دلائل شیعیان بر عدم وجود وحی تشریعی برای ائمه
بیان مبارک خداوند در قران این است: ما در کتاب هیچ چیزی را فروگذار نکردهایم.(انعام:۳۸) در جای دیگر فرمود: امروز دین شما را به حد کمال رساندم. (مائده:۳) در کجا مطرح شده؟: ما همه چیز را در امام مبین به شمار آوردهایم. (یس:۱۲) در آیۀ ۴۰ سورۀ احزاب، نیز فرمود نبوت و رسالت به وجود نازنین پیامبر ختم شده است. پس دیگر نیازی به وحی تشریعی نیست؛ چون همه چیز بیان شده است.
تقسیمبندی شئون پیامبر
شئون پیامبر در یک تقسیمبندی به پنج سرفصل تقسیم میشود:
۱. امتیازاتی که برای پیامبر وجود دارد.
۲. ویژگیهایی که پیامبر از آن برخوردار است.
۳. مقاماتی که پیامبر برشمرده شده است.
۴. آداب معیت با پیامبر.
۵. احکام مترتب با پیامبر.
امتیازات پیامبر
امتیاز، آن شان از وجود نازنین پیامبر است که باعث میشود ایشان از سایرین متمایز شود.
امتیاز اول: منتخب إلهی بودن.
وجود نازنین پیامبر را خداوند متعال انتخاب کرده است. (جمعه:۲) همین منتخب إلهی بودن برای امامان ما نیز وجود دارد. (بقره:۱۲۴) و (انبیاء: ۷۳) پس همانطور که وجود نازنین پیامبر منتخب إلهی است؛ ائمه هم منتخب إلهی هستند.
امتیاز دوم: برخورداری از وحی غیر تشریعی.
امتیاز دوم وجود نازنین پیامبر وحی غیر تشریعی است. این آقایی که بر او وحی میشود قرآن اینچنین توصیفش میکند: گفتار او چیزی به جز وحی نیست. (نجم:۴) بیان مبارک همین شخصیت عالیمقام به امیرالمؤمنین چنین است: هر آنچه را که من میشنوم تو نيز میشنوى؛ و هر آنچه را که من میبينم تو نیز میبينى؛ جز اينكه تو پيامبر نيستى. اما البته وزير هستى. این مقام سامع و ناظر وحی بودن تنها دربارۀ یازده فرزند معصوم ایشان هم صدق میکند.
امتیاز سوم: عصمت.
سومین امتیازی که وجود نازنین پیامبر از آن برخوردار بوده و ائمه هم از آن برخوردارند مقام عصمت است. مهمترین دلیل بر این عصمت، آیۀ مبارکۀ تطهیر است. این مقام عصمت امام است.
امتیاز چهارم: معجزه.
چهارمین امتیاز وجود نازنین پیامبر این است که ایشان صاحب معجزه است. (حدید:۲۵) پیامبر در عمر خودشان ۸۶ معجزه داشتند. معجزه یکی از راههای شناخت است. امام صادق فرمودند: معجزه نشانهاى از جانب خداوند است که به وسيلۀ آن راست راستگو از دروغ دروغگو شناخته شود. این معجزه برای امروزیها که به ایشان دسترسی ندارند قرآن کریم است. اساسا معجزه یک برهان عقلی است. وجود نازنین امام سجاد وقتی میخواهد برای اثبات امامتش دلیل بیاورد معجزه میکند. امام عصر هم اگر میفرماید که من امام هستم؛ برای اثبات امامت خود معجزه میکند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۱۱
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir
حقوق_امام_بر_شیعیان_استاد_علوی_تهرانی_جلسه_۱۱.pdf
1.3M
خلاصه سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: #حقوق_امام_ع_بر_شیعیان | جلسه ۱۱
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir