eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
3.8هزار دنبال‌کننده
103 عکس
17 ویدیو
4 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌دیدگاه اسلام دربارۀ اعلامیۀ جهانی حقوق بشر چیست؟ (قسمت پنجم) ✍️پاسخ 1⃣یکی از امور مورد تأکید اعلامیۀ جهانی حقوق بشر، حق آزادی برای انسان است. در این یادداشت، دربارۀ آزادی مذهبی سخن می گوییم. 2⃣مادۀ 18: هر انسانی حق داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین را دارد؛ این حق شامل آزادی عقیده، تغییر مذهب، و آزادی علنی کردن آئین و ابراز عقیده ... است. 3⃣گفتنی است که آزادی دو گونه است: تکوینی و تشریعی. آزادی تکوینی همان اختیار در برابر جبر است. طبق این معنا، انسان اختیار انجام هر کاری را دارد. این نوع آزادی، مورد پذیرش همگان از جمله اسلام است. 4⃣آزادی تشریعی نیز به معنای داشتن اذن و اجازه در انجام کار است. 5⃣ میان این دو نوع آزادی، تلازمی وجود ندارد و چنین نیست که هر جا انسان آزادی تکوینی داشته باشد، آزادی تشریعی نیز داشته باشد. 6⃣در ایران اسلامی، تغییر مذهب جرم به شمار نمی‌رود، اما اعلام عمومی و تبلیغ آن، جرم است. 7⃣ در مادۀ 29 از اعلامیه جهانی حقوق بشر، تصریح شده است که تنها مرجعی که صلاحیت مقیدساختن آزادی انسان در راستای رعایت حقوق و آزادی‌های دیگران را دارد، قانون است. بنابراین هر کشوری طبق قوانینی که دارد، مرجع قانونی مقیدساختن آزادی‌های افراد است. 8⃣اینک و بر اساس همین ماده ۲۹، می‌گوییم اگر قانونگذاران در یک کشور مانند ایران، اعلام تغییر مذهب و آزادی بیان در این حوزه را محدود کنند، نباید بر آنها خرده گرفت. 9⃣قانون در هر کشوری به وسیلۀ انسانهایی تدوین می شود که علمشان محدود و خطاپذیر است. اینک این پرسش متوجه اعلامیۀ جهانی حقوق بشر است که شما به انسانها با علم محدودشان اجازه می دهید تا محدودۀ آزادی افراد را تعیین کنند، ولی محدودیت های بیان شده در قانون الهی را نمی پذیرید؟ ادامه دارد ... 🆔@faryab110
📌 دیدگاه اسلام درباره اعلامیه جهانی حقوق بشر (آزادی مذهبی) چیست؟ (قسمت ششم) ✍️پاسخ 1️⃣در یادداشت پیشین گفته شد که در ماده ۳۰ از اعلامیه جهانی حقوق بشر، به قانونگذار در هر کشوری این اجازه داده شده که در راستای رعایت آزادی و حقوق دیگران، برخی آزادی‌های فردی را محدود کند. پس قانونگذار در حکومت دینی نیز به استناد دین، حق دارد مانع اعلان عمومی ارتداد و تغییر دین و تبلیغ آن شده و آن را جرم تلقی کند. 2️⃣اما آیا اعلام علنی تغییر دین و تبلیغ برای آن با حقوق دیگران در تعارض است؟ 3️⃣پاسخ آن است که هدف از آفرینش انسان رسیدن به سعادت ابدی و حقیقی است. برای این منظور، دین آمده تا راه رسیدن به سعادت را به انسان نشان دهد. 4️⃣حکومت دینی در راستای رساندن انسان دیندار به سعادت ابدی تاسیس می‌شود، بنابراین باید موانع رسیدن به این هدف را از میان بردارد. 5️⃣به همین دلیل، شبهه افکنی دینی که موجب تزلزل دینداری دینداران می‌شود، جرم به شمار رفته که در رأس آن، تبلیغ برای ارتداد است. دقت کنیم که ضرر کاری که مانع از سعادت حقیقی انسان می‌شود به مراتب بیشتر از کاری مانند سرقت است که صرفاً ضرر دنیوی به بار می‌آورد. 6️⃣پس اگر قانونگذار حق دارد، مانع از آزادی کسی شود که به بهانه‌ی آزادی، به اموال مردم تجاوز می‌کند، باید مانع از آزادی کسی هم شود که با تبلیغ ارتداد، موجب تزلزل در دینداری مردم و در نتیجه محرومیت آنها از سعادت حقیقی می‌شود. 7️⃣در تاریخ آمده که امام علی علیه‌السلام، با داستان سرایانی که با طرح داستان‌های دروغین موجب انحراف دینی مسلمانان می‌شدند به شدت برخورد می‌کرد. (مجمع البیان، ج۸، ص۷۳۶) ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: 🆔@faryab110
📌دیدگاه اسلام دربارۀ اعلامیه جهانی حقوق بشر (آزادی شغل) چیست؟ (قسمت هفتم) ✍️پاسخ 1️⃣مادۀ 23 از اعلامیه جهانی حقوق بشر می گوید: هر انسانی حق دارد که صاحب شغل بوده و آزادانه شغل خویش را انتخاب کند. 2️⃣در هر آیین و حکومتی، اموری هستند که خط قرمز به شمار می روند و آن آیین و حکومت قاطعانه با آن برخورد می کند. برای نمونه، هیچ حکومتی به مخالفان خود اجازه نمی دهد که علیه اساس نظام سیاسی آن کشور تبلیغ علنی داشته باشند و بدین ترتیب مردم را علیه نظام سیاسی موجود بشورانند. 3️⃣به همین ترتیب چنانکه دانستیم، حکومت دینی نیز در راستای حفظ حقوق دینداران، تبلیغ ارتداد را جرم تلقی کرده است. به دیگر بیان، مخاطب مردم در حکومت دینی، دیندارانی هستند که برای دینداربودن به حکومت دینی رأی داده اند؛ ازاینرو، حکومت دینی باید موانع دینداری آنها را از میان بردارد. 4️⃣بر همین اساس، مشاغلی که با دینداری دینداران منافات داشته باشد، نمی توانند مجوز تأسیس دریافت کنند. برای نمونه، راه اندازی قمارخانه، شراب فروشی، مراکز فساد و فحشا که از موانع دینداری به شمار می روند، از سوی اسلام و حکومت دینی مردود است. 5️⃣ضمن آنکه اشکال مبنایی به اعلامیه جهانی حقوق بشر آن است که چه کسی به تعدادی از افراد اجازه داده تا برای میلیاردها انسان، تعیین حق کنند. اگر به طور مبنایی، خداوند حق مطلق و منشأ هر حقی است، پس اوست که باید برای بندگانش تعیین حق کند و لا غیر. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: 🆔@faryab110
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پیرامون حمله نظامی ایران به اسرائیل 🔰 حمله ایران طبق اصل دفاع مشروع شورای امنیت بود 🔰 اقداماتی كه از لحظه اول تجاوز به کنسولگری ما انجام شد 🔰 پیام‌ها و درخواست‌ها و پیشنهادهایی كه دیگر كشورها به ما دادند 🔰 تصمیماتی كه ایران در این درباره گرفت 🔰 دلیل تأخیر در پاسخ نظامی ایران چه بود؟ 🔰 اقدامات و ظرفیت‌هایی كه آمریكا و اروپا و دیگر كشورها برای مقابله با حمله ایران فعال كردند 🔰 موفقیت‌هایی كه این حمله برای ایران در بخش نظامی و دیپلماسی در پی داشت 🎙 حجت الاسلام دكتر محمود نبویان 🗓 1403-01-29 🆔@faryab110
دوستان سلام وقت بخیر منتظر موضوعات، سوالات و شبهات پیشنهادی شما جهت پاسخگویی و طرح در کانال هستم.