eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
4.1هزار دنبال‌کننده
189 عکس
41 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌بر پایه‌ی روایات اهل سنت، آیا می‌توان حضرت زهرا سلام الله علیها را معصوم دانست؟ ✍️پاسخ 1⃣حضرت علی علیه السلام از پیامبر اکرم (ص) نقل نموده که ایشان فرمودند: «ان الله یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها؛ همانا خدا به سبب غضب فاطمه(س) غضب می‌کند و با رضایت او راضی می‌شود.» 2⃣این روایت در متون معتبر اهل سنت آمده است. حاکم نیشابوری و دیگران این حدیث را نقل و آن را صحیح و معتبر دانسته است. (المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص167؛ المعجم الکبیر طبرانی، ج1، ص108؛ مجمع الزوائد، ج9، ص203) 3⃣خشنودی خداوند متعال به کارهای پاک و حق و غضب او به کارهای ناپاک(گناه) و ناحق تعلق می‌گیرد. از سوی دیگر، انسان گنهکار بر مسیر پاکی و حق نیست، چراکه به کار ناپاک(گناه) راضی و امر پاک ناراضی است؛ پس خداوند با رضایت او از انجام گناه، غضب می‌کند. اما معصوم کسی است که همواره بر مسیر حق و پاکی است، بنابراین، به کار گناه ناراضی و از کار حق راضی است. 4⃣اگر خداوند با غضب حضرت فاطمه (س) غضبناک و با خشنودی ایشان خشنود می‌شود، روشن می‌شود که آن حضرت همواره بر مسیر حق و پاکی است. بنابراین، او معصوم است. 5⃣به دیگر سخن، نمی توان گفت که آن بانو، اهل گناه بوده، در عین حال، خداوند با خشنودی او خشنود و با غضب او غضبناک می شود؛ چراکه اگر او اهل گناه باشد، یعنی به گناه راضی است، حال آنکه خداوند به گناه راضی نیست. بنابراین، وقتی خداوند می تواند از رضایت فاطمه(س) راضی و از غضب او غضبناک باشد که او معصوم باشد. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
با سلام خدمت عزیزان و همراهان گرامی صبح همگی به خیر در این چند روزه، دبیران و معلمان زیادی به جمع ما اضافه شدند و در خصوصی، سوالات بسیار خوبی از طرف دانش آموزان عزیز مطرح می کنند. بهشون خوش آمد میگم. ان شاءالله از حضورشان استفاده، و سوالات خوب آنها را هم در کانال مطرح می کنم.
📌بنا بر آیات قرآن، هنگام مرگ، روح از بدن خارج می شود. آیا این برداشت صحیح است؟ ✍️پاسخ 1⃣در برخی آیات قرآن کریم از رسیدن جان به گلو سخن به میان آمده است: «فَلَوْ لا إِذا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ؛ پس چرا هنگامى كه جان به گلوگاه مى ‏رسد (توانايى بازگرداندن آن را نداريد)؟» (83) 2⃣از سوی دیگر، روح چون یک موجود غیرمادی است، نمی‌تواند مکان مادی داشته باشد، پس نمی‌تواند درون بدن باشد تا بخواهد هنگام مرگ از آن خارج شود. بنابراین چنین نیست که روح به حلقوم برسد و آنگاه از دهان یا بینی بیرون بپرد. 3⃣چنانکه قبلا گفتیم، رابطه روح و بدن بدین صورت است که روح به بدن تعلق دارد و مدبر بدن است و بدن نیز ابزار روح است. 4⃣آنچه هنگام مرگ اتفاق می‌افتد آن است که رابطه روح و بدن تدریجا قطع می‌شود و وقتی کاملاً قطع شد، مرگ حاصل می‌گردد. بنابراین وقتی قرآن به زبان استعاره می‌فرماید که جان یا روح به حلقوم می‌رسد، بدین معناست که روح در حال قطع ارتباط کامل خود با بدن است. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌تحریف و دستکاری در قرآن مشکل تر است یا نگهداری آن از تحریف؟ ✍️پاسخ 1️⃣تصور کنید که پدر یک خانواده به زحمت یک شجره نامه از خاندان خود تهیه میکند. به تعداد فرزندان از آن تکثیر، سپس آنها را جمع و ضمن توصیه اکید به حفظ این شجره نامه، می گوید که اصالت خانوادگی شما به این شجره نامه ربط دارد. آنگاه به هر کدام هم یک نسخه میدهد. 2️⃣فرزندان که متوجه اهمیت موضوع میشوند، نسخه ای از آن را در خانه نصب می کنند. آنها هم موقع مرگ، همین وصایا را به فرزندان می کنند و خلاصه همین وضعیت در تمام نسلها که جمعیت آنها رو به گسترش است، اتفاق می افتد. 3️⃣در این حالت، ممکن است یک یا چند نفر از این خاندان بخواهند شجره نامه را تغییر دهند. آنها وقتی موفق به این کار می شوند که بتوانند شجره نامه هایی را که دست تمام اعضای خاندان ـ که جمعیت آنها فراوان شده ـ است، دستکاری کنند. در سوی مقابل، دیگر اعضای این خاندان هستند که همگی می خواهند این میراث خانوادگی حفظ شود. روشن است که سالم ماندن این شجره نامه بسیار طبیعی تر از ایجاد تغییر در آن است. 4️⃣داستان قرآن کریم، شبیه آن چیزی است که گفتیم. یعنی اصالت مسلمانان به آن وابسته است، همچنین پیامبر بر حفظ آن تأکید فراوان کرده، به همین دلیل توصیه به حفظ قرآن نیز از ابتدا وجود داشته و در میان مسلمانان، حافظان قرآن فراوانی وجود داشته. نیز، حکومتها در حفظ آن کوشا بوده اند. 5️⃣در این شرایط، دستکاری و تحریف در قرآنی که همگان آن را دارند و با آن آشنا هستند، در برابر حفظ و نگهداری آن از تحریف، امری بسیار دشوار است. در حقیقت کسی که می خواسته تحریف ایجاد کند، باید بتواند در برابر تمام مسلمانان ایستاده و قرآن را طوری تغییر دهد که هیچ کس متوجه نشود. 6️⃣روشن است که محفوظ ماندن قرآن از تحریف در این فضا، امری طبیعی است. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌وحی و الهام چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ آیا به امامان علیهم السلام هم «وحی» می شد؟ ✍️پاسخ 1️⃣وحی و الهام آنگاه که دربارۀ انسان به کار می روند، دو روش برای دریافت برخی علوم هستند که گاهی به جای یکدیگر نیز به کار می روند. معنای مشترک هر دو، «انتقال مخفیانه» علوم به دیگران است. 2️⃣طبق این معنا، وحی و الهام مخصوص پیامبران نیستند، چنانکه قرآن کریم، کلمۀ «وحی» را دربارۀ مادر حضرت موسی علیه السلام هم به کار برده است. (یونس، 87) همچنین کلمۀ «الهام» را دربارۀ انتقال مطلبی خاص از خدا به همۀ انسان ها به کار برده است: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها؛ سپس پليدكارى و پرهيزگارى‏اش را به آن الهام كرد». (شمس، 8) 3️⃣در عین حال، وحی و الهام در معنای خاص خود، تفاوت مهمی دارند. معنای خاص وحی، دربارۀ پیامبران و آن هم وقتی است که محتوای آن، دین و شریعت باشد. پس طبق این معنا، وحی مخصوص پیامبران بوده و پس از ایشان هم، وحی قطع شده است. 4️⃣با توجه به آنچه گذشت، هر چند از جانب خداوند متعال به امامان علیهم السلام، مطالب متعددی القا می شد، ولی چون محتوای آنها، دین و شریعت نبوده است، پس اصطلاحاً نمی توان آنها را «وحی» دانست، بلکه می توان آنها را «الهام» به شمار آورد که شامل علم به زبان حیوانات، علم به باطن انسانها و دیگر امور غیبی است. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌آیا می توان از دستاوردهای علوم تجربی برای اثبات حقانیت آموزه‌های دینی، استفاده کرد؟ ✍️ پاسخ 1️⃣برخی پژوهشگران با استفاده از دستاوردهای علوم تجربی، در صدد اثبات حقانیت برخی آموزه‌های دین به ویژه در حوزه احکام بر می آیند یا آنکه با روش تجربی آموزه های قرآن را ثابت شده تلقی می کنند. 2️⃣حقانیت آموزه‌های دینی در عرصه‌های اعتقادات، اخلاق و احکام وابسته به حقانیت پیامبر است. حقانیت پیامبر هم وابسته به حقانیت معجزه اش است. 3️⃣بنابراین اگر اعجاز قرآن ثابت شود، حقانیت تمام آموزه‌های دینی ثابت می‌شود؛ خواه علوم تجربی آنها را ثابت کنند یا نتوانند آنها را ثابت کنند. 4️⃣استفاده از دستاوردهای علوم تجربی تنها برای «تأیید» آموزه های دینی مفید است نه اثبات قطعی آنها. چراکه روش تجربی، چون مبتنی بر استقرای ناقص است هیچگاه نمی توان از آنها به قطعیت رسید؛ به همین دلیل، چه بسا چیزی که امروز ثابت می شود، فردا انکار گردد! 5️⃣به همین دلیل اگر حقانیت آموزه های دین را وابسته به دستاوردهای علوم تجربی کنیم با ابطال یا تغییر در آنها، حقانیت دین نیز زیر سوال می رود. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌آیا دیدن امام زمان علیه‌السلام باید مهم باشد یا صرفاً انجام تکالیف و دستورات دین؟ ✍ پاسخ 1⃣رابطه با امام زمان علیه‌السلام گاهی مانند رابطه‌ی فرمانده و سرباز است. در این نوع رابطه، سرباز موظف به انجام دستورات فرمانده است. ممکن است سرباز تمام دستورات فرمانده را انجام دهد، ولی رابطه‌ی دلی و عاطفی میان آنها نباشد. 2⃣نوع دوم رابطه، چنان است که انسان افزون بر انجام وظایف، دلتنگ و بی قرار فرمانده است و برای دیدنش سر از پا نمی‌شناسد. روشن است که این نوع رابطه، ارزشمندتر از رابطه‌ی نوع اول است و فرمانده نیز، سربازش را بیشتر دوست دارد. 3⃣توصیه نسبت به زیارت قبور امامان علیهم‌السلام در راستای همین تقویت رابطه ی عاطفی قابل تبیین است. 4⃣در دعاها نیز، چنین آموزش داده می‌شود که انسان باید رابطه‌ی دلی و عاطفی خود با امام عصر علیه‌السلام را تقویت کند و مشتاق دیدارش باشد. 5⃣چنانکه در دعای عهد آمده است: «اللهم ارنی الطلعة الرشیدة؛ خدایا آن جمال نورانی هدایت کننده را به من نشان بده» 6⃣همچنین در دعای ندبه فرازهایی زیبا در همین رابطه آمده است: «تا کی سرگردان شما باشم ... بر من سخت است که همه را ببینم ولی شما را نبینم ... آیا راهی است که بتوان شما را دید ... خدایا سلام ما را به امام زمان علیه‌السلام برسان» (دعای ندبه) 7⃣بنابراین، هرچند انجام دستورات و تکالیف یک ارزش غیرقابل انکار است، ولی افزون بر آن، داشتن رابطه‌ی عاشقانه و بی‌قراری برای دیدار نیز یک ارزش بسیار والاست. ✅ به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخرین نوشته های شهید شیخ صفی الدین خطاب به امام زمان در ساعات پایانی عمر مبارکشان http://eitaa.com/joinchat/113508352Cdd1d77aefa 🆔@faryab110
📌خداباوری و اعتقاد به خدا معقول تر است یا عدم اعتقاد به خدا؟ ✍️پاسخ 1️⃣ هرچند ادلۀ محکمی برای اثبات وجود خدا وجود دارد، اما اگر کسی این ادله را نپذیرفت، کسی که خداباور است به کسی که منکر وجود خداوند است، می تواند چنین گوید: 2️⃣اگر منکر وجود خدا شوی، در حالیکه خدا و آخرت واقعاً وجود داشته باشد، در این صورت تو که خدا را انکار کرده‌ای، خیلی ضرر کرده ای. چون سعادت ابدی در یک زندگی جاودانه را از دست داده ای. اما من، سعادت ابدی را به دست آورده ام. 3️⃣ولی اگر من خدا و آخرت را بپذیرم، در حالیکه واقعاً خدا و آخرت وجود نداشته اند، در این صورت، چیزی را از دست نداده ام، بلکه حتی چون دستورات دین، دست کم زندگی سالم تری را به من توصیه کرده است، برای دنیا هم بهتر است. 4️⃣حال، اعتقاد به خدا معقول تر است یا اعتقاد به عدم وجود خدا؟ روشن است که خداباوری معقول تر از خداناباوری است. این دلیل، را برهان شرط بندی نیز می گویند که به وسیله «پاسکال» ارایه شده است. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌آیا حرمت خوردن گوشت خوک، گوشت سگ، گوشت مردار و خوردن خون صرفاً به دلیل ضررهایی است که بر جسم انسان می گذارند؟ ✍️پاسخ 1⃣قرآن کریم از حرمت برخی گوشتها خبر داده است: «إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَ الدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنْزيرِ؛ خداوند، تنها (گوشت) مردار، خون، گوشت خوك و... حرام كرده است». (بقره، 173) 2⃣پژوهش‌های تجربی امروزه ضرر و زیانهای خوردن گوشت های یادشده را به اثبات رسانده است. در عین حال، توجه به این نکته ضروری است که ممکن است این ضررها به وسیلۀ پیشرفت تکنولوژی به نوعی برداشته شود. اگر دلیل حرمت خوردن این گوشتها صرفاً ضررهای دنیوی آنها باشد، این حرمت نیز باید برداشته شود. 3⃣نکتۀ دیگر آنکه، اگر وظیفۀ دین، تحریم اموری باشد که برای انسان ضرر دنیوی دارند، امور فراوانی هستند که برای انسان ضرر دارند، ولی دین نسبت به آنها اعلام موضع نکرده است. 4⃣بنابراین، دلیل اصلی حرمت خوردن برخی گوشتها صرفاً ضررهای دنیوی و جسمانی آنها نیست، بلکه آن است که خوردن گوشتهای یادشده چنان تأثیری بر روح انسان می گذارد که مانع از رسیدن او به سعادت اخروی می شوند و از آنجا که وظیفۀ دین، بیان امور تأثیرگذار در سعادت ابدی و اخروی است، حرمت خوردن چنین گوشتهایی را اعلام کرده است. 5⃣نکتۀ پایانی آنکه، چگونگی تأثیر خوردن گوشتهای یادشده بر روح آدمی و تأثیر آن در سعادت ابدی از اموری است که به عقل انسان در نمی آید؛ چنانکه حکمت سایر احکام ـ مانند کیفیت خاص وضو، غسل و ... ـ نیز به همین سان است، ولی میدانیم که این اعمال با همین کیفیت خاص در سعادت ابدی ما تأثیر گذارند. ؟ ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
سلام خدمت همراهان گرامی ✅برنامه هفته‌ی آینده کانال: آموزه‌های اعتقادی فاطمیه. ✅ برنامه‌ی دو هفته آینده کانال: آموزه‌های اعتقادی مربوط به جن.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌با توجه به جنایاتی که در جوار کعبه رخ داده، منظور سخن خداوند که فرمود: «کعبه را محل امن قرار دادیم» چیست؟ ✍️پاسخ 1️⃣خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً؛ و (به خاطر بياوريد) هنگامى كه خانه كعبه را محل اجتماع و مركزی امن براى مردم قرار داديم!» (بقره، 125) این در حالی است که در طول تاریخ جنایتکاران به کعبه حمله کرده و حتی آن را آتش زده اند. 2️⃣پاسخ: مقصود خداوند از این سخن آن است که او به عنوان یک دستور دینی، از انسانها می خواهد، حرمت این مکان را نگهداشته تا مکانی امن برای انسانها و حتی حیوانات باشد؛ به همین دلیل، حتی کشتن حیوانات نیز در این مکان، حرام شده است. بنابراین معنایش این نیست که اگر کسی خواست آنجا را ناامن کند، خداوند مانع او شود. 3️⃣مانند اینکه بگوییم: «خداوند می خواهد حرمت مسجد نگهداشته شود» معنای این سخن این نیست که خداوند نمی گذارد کسی به مسجد بی حرمتی کند، بلکه مقصود این است که خداوند از مردم می خواهد از روی اختیار خود، حرمت مسجد را نگهدارند؛ البته ممکن است برخی نیز سخن خداوند متعال را زیر پا گذاشته و بی حرمتی کنند. 4️⃣یا اینکه خداوند می خواهد که ما به والدین خود بی حرمتی نکنیم. معنایش این نیست که اگر کسی خواست به والدینش بی حرمتی کند، خداوند جلوی او را می گیرد، بلکه معنایش آن است که خواست او به عنوان یک تکلیف دینی آن است که ما به والدین بی حرمتی نکنیم؛ هرچند ممکن است عده ای خلاف دستور خدا عمل کنند. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 كانال جبهه مقاومت 📢 یکی از بهترین کانال‌های جامع براى دریافت جديدترين اخبار جبهه مقاومت، استورى شهدا و تحليل‌هاى روز کانال است. 🔹باعضویت در این کانال با خیال راحت کانال‌های موازی رو حذف کنید. ▫️اين كانال، تبليغات ندارد . 🌐صفرمرزی جبهه مقاومت↙️ 🇮🇷https://eitaa.com/sefremarzi