eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.2هزار دنبال‌کننده
237 عکس
69 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌جواب امام صادق علیه السلام به کافری که چون خدا را نمی‌بیند، او را انکار میکند، چیست؟ ✍️پاسخ 1️⃣معمولا در پاسخ کسی که می‌گوید چون خدا را ندیده‌ام، پس وجود ندارد، می‌گوییم: ندیدن دلیل بر نبودن نیست. 2️⃣امام صادق علیه‌السلام به فرد کافر که مبنای حس گرایی دارد، چنین می‌گوید که شاید خدا زیر زمین یا بالای آسمانها باشد. آیا تو به زیر زمین رفته ای و می دانی آنجا چیست؟ کافر گفت: نه نرفته ام، ولی گمان نمی کنم آنجا چیزی باشد. امام فرمود: گمان یعنی ناتوانی از یقین؛ و چیزی را ثابت نمی کند؛ (حال آنکه تو می خواهی ثابت کنی خدا وجود ندارد). 3️⃣آنگاه فرمود: آیا توانسته ای به بالای آسمان بروی و آنجا را ببینی؟ کافر گفت: خیر. امام فرمود: از تو تعجب می کنم که نه به مشرق رفته ای و نه مغرب. نه زیر زمین رفته ای و نه بر فراز آسمان تا بدانی آنجاها چه وجود دارد، در عین حال، وجود خدا را آنجا انکار می کنی؟ 4️⃣آیا عقل انسان می تواند چیزی که ندیده، وجودش را انکار کند؟ فرد کافر که درمانده شده بود، گفت: تا کنون کسی اینگونه با من صحبت نکرده بود و سرانجام ایمان آورد. (الکافی، ج1، ص73) ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
5.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 اگر ۳۱۳ مشخص هستند پس چرا من اصرار کنم برای سربازی ؟! 📌تا دقیقۀ 3:20 از این کلیپ، مورد تأیید حقیر(فاریاب) است. 🆔@faryab110
📌آیا بهتر نبود که خداوند متعال یا پیامبر و امامان علیهم السلام دلیل احکام شرعی را می گفتند تا هضم و عمل به آن برای ما آسان باشد؟ ✍️پاسخ 1️⃣آنگاه که با دلیل عقلی، وجود خدا و نیز حقانیت دین ثابت شد، روشن می شود که تمام دستورات دین حق هستند. همچنین وقتی ثابت شد که خداوند کار لغو انجام نمی دهد، روشن می شود که تمام امر و نهی های او، به پشتوانۀ وجود مصلحت است. بنابراین، هیچ حکمی نیست مگر آنکه در آن حکمت و دلیلی وجود دارد. 2️⃣در عین حال، خداوند متعال دلیل دستورات را نگفته است و همین نگفتن هم بر اساس مصلحتی است. مصلحتی که موجب رشد عبودیت انسان است. 3️⃣عبودیت خالصانه نسبت به خدا به این است که آنطور که او خواسته ـ بدون دلیل خواهی ـ عبادتش کنیم. مانند پدری که دارای دو فرزند است، دستوری به هر دو می دهد و از روی مصلحت، دلیلش را نمی گوید. می خواهد بدون آنکه دلیلش را بدانند، انجام دهند. یکی از فرزندان بی چون و چرا اطاعت می کند، ولی دیگری، اطاعت دستور را متوقف بر دانستن دلیل می کند. آن پدر، کدام فرزند را بیشتر دوست دارد؟ 4️⃣گفتنی است رفتار ما در زندگی نیز بر اطاعت بی چون و چرا از دستورات برخی انسانها است. مثلا مکانیک به ما دستور می دهد که برای تعمیر ماشین، فلان قطعه را بخریم. بدون آنکه دلیلش را بپرسیم، قطعه را می خریم. 5️⃣همچنین پزشک، (حتی پزشکی که او را نمی شناسیم) پس از معاینه، دارویی را تجویز می کند. بدون آنکه، چون و چرا کنیم، دارو را مصرف می کنیم. 6️⃣دلیلش آن است که به پزشک و مکانیک ـ که معصوم هم نیستند ـ اعتماد می کنیم. اینک، چرا به خدا و درست بودن دستورات او اعتماد نمی کنیم؟ ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌آیا امام علی علیه السلام و خانواده، در یک روز به فقیر، یتیم و اسیر، غذا دادند یا در سه روز؟ ✍️پاسخ 1️⃣در دو روایت آمده که امام علی علیه السلام، به دلیل بیماری امام حسن و امام حسین علیهماالسلام، نذر کردند که در صورت سلامتی آن دو، سه روز روزه بگیرند. پس از آنکه سلامتی خود را به دست آوردند، امام علی، حضرت زهرا و دو فرزندانشان و فضه، سه روز روزه گرفتند و افطار خود که هر شب، پنج قرص نان بود در سه شب، به فقیر، یتیم و اسیر دادند و هر شب خودشان بدون افطار خوابیدند. (تفسیر فرات کوفی، ص520؛ امالی صدوق، ص260) 2️⃣این دو روایت ضعیف السند و نامعتبرند. بعلاوه آنکه ابهاماتی دارد. مانند آنکه چه لزومی داشت هر شب، غذای تمام پنج نفر (یعنی پنج قرص نان) به یک نفر داده شود و دو فرزند نیز گرسنه بخوابند. 3️⃣از سوی دیگر، روایت صحیح السندی وجود دارد که می گوید داستان کمک و اطعام به فقیر، یتیم و اسیر همه در یک روز بوده است. در این روایت، از روزه بودن آنها سخنی نیست.(تفسیر قمی، ص398 و 399) 4️⃣البته شیخ مفید بدون آنکه روایتی نقل کند، از روزه بودن خانواده امام علی علیه السلام و کمک به فقیر، یتیم و اسیر در یک روز سخن به میان آورده است. 5️⃣بنابراین از دلیل معتبر به دست می آید که این اِطعام و کمک کردن به فقیر، یتیم و اسیر در یک روز بوده است. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌مصحف فاطمه سلام الله علیها چیست؟ ✍پاسخ 1⃣نام کتاب: مصحف فاطمه سلام الله علیها 2⃣ گوینده‌ی مطالب: فرشته ای از طرف خدا. 3⃣دریافت کننده‌ی مطالب: حضرت زهرا سلام الله علیها 4⃣نویسنده: امام علی علیه‌السلام. 5⃣محتوای کتاب: مطالبی درباره آینده. در آن احکام فقهی نیست. 6⃣زمان نزول مطالب و نگارش کتاب: فاصله میان وفات پیامبر تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها. در این فاصله، فرشته ای نازل می‌شد و مطالبی را به ایشان الهام می‌کرد و حضرت زهرا (س) این مطالب را بیان می‌کرد و حضرت علی علیه السلام می‌نوشتند. 7⃣محل نگهداری: نزد امامان علیهم السلام. (الکافی، ج۱، ص۲۴۰) ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌چرا باید حضرت زهرا سلام الله علیها معصوم باشد؟ ✍پاسخ 1⃣پیامبران و امامان علیهم السلام به حسب مقام پیامبری و امامت باید معصوم باشند تا انجام وظایف آنها، دچار خلل نشود. 2⃣همه انسان‌ها، مکلف به رسیدن به درجه‌ی عصمت هستند. چراکه خداوند متعال به انسان‌ها دستور داده که تقوای الهی را به طور کامل رعایت کنند. رعایت کامل تقوای الهی یعنی رسیدن به درجه‌ی عصمت. 3⃣حضرت زهرا سلام الله علیها نه پیامبر است و نه امام. اما با رعایت کامل تقوای الهی به درجه‌ی عصمت رسیده است. 4⃣عصمت ایشان در راستای اثبات حقانیت امام علی علیه‌السلام بسیار حائز اهمیت است. چراکه در نزاع شیعه و اهل سنت در مسأله حقانیت امام علی علیه‌السلام و ابوبکر، وقتی یک انسان معصوم مانند حضرت زهرا (س) از امام علی علیه‌السلام حمایت می‌کند و در برابر ابوبکر می‌ایستد، این حمایت نشان از حقانیت امام علی علیه‌السلام و نامشروع بودن خلافت ابوبکر دارد. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌آیا واقعاً پیامبر اسلام فرموده بودند که ما پیامبران چیزی از خود به ارث نمی‌گذاریم؟ ✍️پاسخ 1️⃣ابوبکر به استناد یک حدیث از پیامبر، اقدام به غصب فدک، کرد. بر پایه‌ی این حدیث، پیامبر اسلام فرمودند: ما پیامبران چیزی از خود به ارث نمی‌گذاریم. 2️⃣این روایت در متون شیعی نیز بدین صورت نقل شده که ما پیامبران برای امت خود از خود درهم و دینار چیزی به ارث نمی‌گذاریم بلکه علم و دانش بر جای می‌گذاریم. (الکافی، ج1، ص34) 3️⃣معنای این سخن آن است که پیامبر به حسب شخصیت حقوقی خود _ یعنی پیامبری _ مال و منال برای امت خود باقی نمی‌گذارد بلکه پس از وفاتش آنچه باقی می‌گذارد علم و دانش است. 4️⃣در عین حال، بنا بر شخصیت حقیقی خود، مانند سایر افراد، می‌تواند برای خانواده و بستگان، مال به ارث بگذارد و اگر از او مالی باقی ماند، میان ورثه تقسیم می‌شود، چنانکه حضرت سلیمان علیه‌السلام از پدرش حضرت داود علیه‌السلام ارث برد. 5️⃣گفتنی است که اساساً مسأله باغ فدک، ارثیه ی حضرت زهرا (س) از طرف پیامبر اسلام (ص) نبود، بلکه هدیه‌ای بود که پیامبر در زمان حیات خود، پس از نزول آیۀ «و آت ذالقربی حقه؛ حق نزدیکانت را بپرداز» (اسراء، 26)، آن را به دخترش بخشید. (الکافی، ج1، ص543؛ شواهد التنزیل، ج1، ص443) ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید؛ 🆔@faryab110