eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.2هزار دنبال‌کننده
224 عکس
67 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅کدام یک قبیح تر است؟ سخن فاضل میبدی یا کار آن دو هنرپیشه؟ ✅کانال یادداشت‌های اعتقادی 🆔@faryab110
📌منظور امام خمینی (ره) از اینکه فرمود: «ای علمای اسلام به داد اسلام برسید» چیست؟ مگر مردم ایران قبل از انقلاب مسلمان نبودند؟ ✍️پاسخ 1⃣اگر اسلام را صرفاً به نماز و روزه و حج خلاصه کنیم، مردم قبل از انقلاب، مسلمان بودند. ولی اسلام به این امور خلاصه نمی شود. 2⃣آن اسلامی که قبل از انقلاب وجود داشت، یک اسلام کاملاً سکولار و فردی است که کاری به ابعاد اجتماعی دین و اجرای آن در جامعه ندارد؛ حال آنکه، آن اسلامی که حضرت امام (ره) معرفی کرد، اسلامی است که در صحنۀ اجتماع حضور فعال دارد و جامعه را به سوی کمال می برد. 3⃣برای نمونه، اسلام قبل از انقلاب به نماز خواندن دینداران بسنده می کرد، ولی اسلام حقیقی به جای نماز خواندن، بر اقامۀ نماز در جامعه تأکید دارد. 4⃣اسلام قبل از انقلاب، با رژیم طاغوت و استعمار آمریکا سازش داشت، یعنی مردم کارهای دینی خودشان را تحت ولایت رژیم طاغوت انجام دهند، در عین حال، فاحشه خانه ها و شرابخانه ها هم فعال باشند و عزت مسلمانان با لوایحی مانند لایحه کاپیتولاسیون از بین رود و مسلمانان دلخوش به انجام نماز و روزه باشند. اما اسلامی که امام (ره) مدنظر داشت، آن اسلامی بود که دیندار حقیقی ولایت رژیم طاغوت را بر نمی تابد و عزتش را نمی‌فروشد. 5⃣افزون بر آن، با تداوم حکومت پهلوی بعید نبود که اسلام فردی و سکولار هم رفته رفته از بین رود، چراکه فعالیت‌های بهاییان در جامعه با حمایت حکومت پهلوی (که برخی از وزاریش، از بهاییان بودند) موجب گسترش این دین ساختگی در جامعه می‌شد. 6⃣بنابراین اسلام قبل از انقلاب، یک اسلام سکولار و فردی همراه با سازش با رژیم طاغوت و استعمار آمریکا و عزت فروشی به اجانب بود، بعلاوه، همین اسلام فردی نیز با فعالیت‌های بهاییان در معرض نابودی بود. اینجاست که سخن حضرت امام (ره) معنادار می‌شود که فرمود: ای علمای اسلام به داد اسلام برسید. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌چرا شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن برای انسان دیندار، قبل از اینکه، تکلیف باشد، حق اوست؟ ✍ پاسخ 1⃣انسان بدون دینداری نمی‌تواند به کمال اعلای انسانی و الهی برسد. نمی‌شود اهل فسق و گناه بود و از رسیدن به کمال سخن گفت. 2⃣دیندار بودن و دیندار ماندن در مکان و زمان‌های مختلف، یکسان نیست. به دیگر سخن، حفظ دین در هر موقعیتی کار آسانی نیست. 3⃣اگر حکومتهای دنیا را به دو قسم دینی و غیر دینی تقسیم کنیم، یکی از اصلی‌ترین اختلاف‌های آن دو در این نکته است که حکومت غیردینی تعهدی نسبت به فراهم ساختن شرایط برای دیندار ماندن مردم ندارد، اما رسالت اصلی حکومت دینی فراهم ساختن شرایط برای دیندارتر کردن انسان‌هاست، بدین معنا که اگر انسان بخواهد، بتواند دینداری بهتری داشته باشد. 4⃣بهتر دینداری کردن، حق انسان دیندار است. زیرا آفریده شده که به کمال برسد و این امر در سایه دینداری به دست می‌آید. 5⃣این حق در سایه حکومت دینی به مراتب بیشتر از حکومت غیردینی قابل دستیابی است. برای نمونه، حضور در مسجد و نمازجمعه و جماعات دینی در رسیدن انسان‌ها به کمال تأثیر فراوانی دارد. هم‌چنین فعالیت علنی مراکز فساد و فحشا در دورساختن انسان از کمال بسیار تأثیرگذار است که مبارزه با فعالیت این مراکز از رسالت های حکومت دینی است. 6⃣اگر رسیدن به انسانیت و کمالات الهی حق انسان است و این حق با زیستن در حکومت دینی بیشتر به دست می‌آید، تداوم حکومت دینی و نیز تلاش برای تداوم آن نیز حق انسان است. 7⃣راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن موجب تقویت بنیه ی مردمی حکومت دینی است، ازاین‌رو، شرکت در این راهپیمایی حق هر دینداری است که رسیدن به کمال برایش مهم است و از سوی دیگر تکلیفی است که او نسبت به فراهم ساختن شرایط مناسب برای دیندار کردن خود و جامعه بر عهده دارد. ✅به کانال یادداشت‌های اعتقادی بپیوندید؛ 🆔@faryab110
📌آیا در عصر ظهور امام زمان علیه السلام، کسی بیمار نمی شود؟ ✍️پاسخ 1️⃣در روایات متعددی بر این مسئله تأکید شده است که عصر ظهور، عصر طلایی دوران بشریت در عرصه های مختلف است. یکی از آن عرصه ها، عرصۀ بهداشت و سلامت است. 2️⃣در برخی روایات، از برطرف شدن بیماری برای شیعیان سخن به میان آمده است.(خصال شیخ صدوق، ج2، ص541) در برخی روایات گفته شده که، بیماری از مومنان برطرف می شود(الغیبۀ نعمانی، ص317) در روایات دیگری نیز از طولانی شدن عمر انسانها مطالبی آمده است(ارشاد شیخ مفید، ج2، ص381) 3️⃣بر فرض اعتبار روایات یادشده، باید توجه داشت که یکی از قواعد فهم روایات توجه به اصل مجازگویی است که بر اساس شواهد و قرائن متوجه آن می شویم. 4️⃣روشن است که در عصر ظهور نیز مرگ و میر وجود دارد. در عین حال، کهولت و فرسودگی از ویژگیهای جسم انسان در این دنیاست. بنابراین، باید وجود بیماری را نیز در آن زمان قبول کنیم؛ چراکه مرگ یا بر اساس حادثۀ دفعی است که دربردارندۀ بیماری دفعی است. یا بر اساس کهولت سن و بیماریهای متناسب با آن است. در هر دو حالت، باید وجود بیماری را بپذیریم. 5️⃣از سوی دیگر، به دلیل پیشرفتهای علمی در آن دوران، و نیز بالارفتن سطح درک انسانها، رعایت مسائل بهداشتی بیشتر می شود و چنین چیزی خود به خود به کاهش چشمگیر بیماریها منجر می شود. این حقیقت در روایات به این صورت بیان شده است که در عصر ظهور، بیماریها برطرف می شود و انسانها عمر بیشتری خواهند داشت. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید 🆔@faryab110