eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.1هزار دنبال‌کننده
227 عکس
68 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
1⃣1⃣2⃣📌قرآن کریم در یک آیه وعده خدا با موسی علیه السلام را وعده ای سی شبه و در آیۀ دیگری، وعده ای چهل شبه اعلام می کند. آیا این دو آیه با هم سازگارند؟ ✍️پاسخ 1⃣قرآن کریم درباره مدت وعده‌ی خداوند با حضرت موسی علیه السلام دو گونه سخن فرموده: الف: «وَ إِذْ واعَدْنا مُوسى‏ أَرْبَعينَ لَيْلَةً ثُمَّ اتَّخَذْتُمُ الْعِجْلَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ» (بقره، 51) ب. «وَ واعَدْنا مُوسى‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً» (اعراف، 142) 2⃣بر اساس آیۀ اول، خداوند وعدۀ چهل شبه با موسی علیه السلام داشته، حال آنکه، بر اساس آیۀ دوم، این وعده، سی شبه بوده است. از طرفی، به نظر می رسد که طبق آیۀ دوم، موسی علیه السلام نیز، نمی دانسته که وعده اش چهل شبه است؛ ازاین رو، به قومش نیز اعلام کرده که سی شبه برمیگردد، و چون برنگشت قومش منحرف شدند. 3⃣در پاسخ به اختلاف ظاهری میان این دو آیه باید گفت که خداوند متعال دو وعده با حضرت موسی علیه السلام در یک واقعه داشته است. وعده‌ای سی شبه که موسی علیه السلام از آن آگاه بوده و یک وعده‌ی ده شبه که پس از پایان سی شب اول با حضرت موسی علیه السلام بسته شد و در مجموع چهل شب می‌شود. یعنی همان چیزی که در سوره بقره به آن تصریح شده است. 4⃣نکته‌ی مهم اینکه بنای خدا از ابتدا همان وعده‌ی چهل شبه بوده، ولی آن را به مصالحی، در دو مرحله بیان کرده و انجام داده. چنین نبوده که او ابتدا سی شب برای این میقات، در نظر گرفته باشد، سپس نظرش را تغییر داده و ده شب دیگر به آن افزوده باشد؛ چراکه اگر چنین باشد، به معنای نقص علم خداوند متعال است. 5⃣بله، مردم تصور می‌کردند که این وعده، فقط سی شب بوده، ولی برایشان آشکار شد که چهل شب بوده است. ✅با ما در کانال یادداشت‌های اعتقادی همراه شوید. 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 میگن چرا بعد از اختراع دوربین معجزه‌ای ثبت نشد؟ این معجزه نیست؟ @ferghenews_com 🆔@faryab110
2⃣1⃣2⃣📌چرا ملاک قضاوت، حال فعلی افراد است؟ اگر پاسخ مثبت است، محدودۀ اعتبار این سخن تا کجاست؟ ✍️ پاسخ 1️⃣انسان به دلیل داشتن قوه‌ی اختیار، و نیز گرایشات متضادی که دارد، در هر زمانی امکان تغییر مسیر را دارد. بنابراین، انسان می تواند در مقطعی، سالم و صالح باشد، در مقطعی دیگر، منحرف گردد. 2️⃣حاصل نکتۀ پیشین آن است که نباید به سابقۀ درخشان افراد نگریست، بلکه باید بر پایۀ وضعیت فعلی آنها، قضاوتشان کرد و نسبت به دادن مسئولیت به آنها تصمیم گیری کرد. 3️⃣نیز چنین نیست که اگر کسی منحرف شد، از ابتدا هم منحرف بوده است. قرآن کریم از کسی سخن می گوید که چنان شایستگی داشت که خداوند آیات و نشانه هایش را به او داد، ولی سرانجام منحرف شد: «و خبر آن كس را كه آيات خود را به او داده بوديم براى آنان بخوان كه از آن عارى گشت آن گاه شيطان، او را دنبال كرد و از گمراهان شد.» (اعراف، 175) 4️⃣همچنین بر همین اساس، اگر از طرق غیبی بدانیم کسی در آینده منحرف می شود، ولی فعلاً انسان سالم و صالحی است، باز هم می‌توان بر اساس همین قاعده، به او منصب داد. چنانکه خداوند متعال ابلیس را همنشین فرشتگان ساخت و طبق آیۀ 175 سورۀ اعراف به کسی که در آینده گمراه می شود، آیات و نشانه هایش را داد. 5⃣ بله، اگر بدانیم کسی دارای یک ویژگی نفسانی منفی است که به تصمیمات و افعال انحرافی کشیده می‌شود، هرچند فعلا میدانی برای بروز آنها نداشته، این فرد نیز نمی‌تواند شایستگی لازم برای در اختیار گرفتن منصبی اجتماعی را داشته باشد. ✅با ما در کانال یادداشت‌های اعتقادی همراه شوید. 🆔@faryab110
3⃣1⃣2⃣📌چرا تلاش برای شناخت کاندیدای اصلح، لازم و واجب است؟ ✍ پاسخ 1⃣به طور کلی، انسان‌ها به حسب شرایط زندگی خود، در پی انتخاب بهترین‌ها هستند. بهترین پزشک، بهترین منزل، بهترین ماشین و ... . در غیر این صورت مستحق سرزنش هستند. 2⃣این قاعده عقلایی، مورد تأیید خداوند متعال نیز می‌باشد، به همین جهت بهترین بندگانش را به عنوان پیامبر و امام برمی‌گزیند. 3⃣در حکومت دینی، از آن‌جا که متصدی امر حکومت ضامن اجرای قوانین دین است، لازم است این مسولیت به کسی واگذار شود که معدل او در سه عرصه دین‌شناسی، تدبیر جامعه و عدالت از دیگران بالاتر باشد. 4⃣ در عرصه‌ی ریاست‌جمهوری نیز، از آن‌جا که فرد منتخب باید به اجرای قوانین دین و نیز دیگر قوانین بپردازد، عقل حکم می‌کند که فرد اصلح این مسوولیت را بر عهده بگیرد. 5⃣به لحاظ شرعی، چنانکه شناخت فرد اعلم در حوزه‌ی اجتهاد و تقلید برای شناخت دین واجب است، شناخت برترین فرد برای اجرای قوانین دینی و دیگر قوانین نیز واجب است. 6⃣به دیگر سخن، افراد به یک اندازه تعهد و توانایی لازم برای اجرای قوانین را ندارند، ازاین‌رو ممکن است با انتخاب نادرست، مسیر اجرای دین در جامعه تغییر کند و گناه این کار به عهده‌ی افرادی است که در شناخت فرد اصلح دقت لازم را نداشتند. 7⃣به همین دلیل، مردم پس از وفات پیامبر، مستحق عذاب هستند که حکومت را به افرادی دادند که سرانجام حکومت آنها تغییرات متعدد در حوزه دین شده تا آنجا که اسلام به فرقه‌های مختلفی منشعب شده است. ✅با ما در کانال یادداشت‌های اعتقادی همراه شوید. 🆔@faryab110
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
3⃣1⃣2⃣📌چرا تلاش برای شناخت کاندیدای اصلح، لازم و واجب است؟ ✍ پاسخ 1⃣به طور کلی، انسان‌ها به حسب شر
سلام خدمت سروران گرامی لطفاً در انتشار یادداشت‌ها کوشا باشید. همچنین پرسش‌های اعتقادی خود را برای بنده بفرستید. التماس دعا
4⃣1⃣2⃣📌چه مواردی در اصلح بودن کاندیدای ریاست‌جمهوری، معتبر است؟ ✍ پاسخ 1⃣معیارهای اصلح بودن به طور کامل و‌ جزیی، در موارد مختلف، متفاوت است. برای نمونه، معیارهای فرد اصلح برای ریاست یک بیمارستان، مدرسه، نیروهای مسلح و ... در مواردی متفاوت است. 2⃣در عین حال، سه ویژگی‌ در تمام این موارد مشترک است: دانش لازم و متناسب با حوزه ریاست، عدالت و توان تدبیر. 3⃣دانش لازم: برای نمونه، رییس بیمارستان باید دانش متناسب با فضای درمان و پزشکی و رییس نیروهای مسلح باید دانش متناسب با حوزه نظامی را داشته باشند. رییس‌جمهور از آن‌جا که مجری قوانین است باید با قوانین آشنا باشد. 4⃣عدالت: در اینجا به معنای رعایت تقوا در اداره امور است. برای نمونه، اهل رشوه، برخورد نامناسب با زیردستان و مراجعه‌کنندگان نباشد. در انتخاب همکاران، شایسته‌سالاری تنها معیار او باشد. 5⃣توان تدبیر: رییس‌جمهور باید بهترین برنامه‌های قابل اجرا و شجاعت لازم به همراه راهکارهای مناسب برای اجرای قوانین را داشته باشد. 6⃣امور نامعتبر در اصلح که گاه برای برخی افراد مهم است، نژاد و قومیت و داشتن صنف و شغل خاص است. در حقیقت، رأی دادن بر اساس این امور، برگشت به جاهلیت است. ✅با ما در کانال یادداشت‌های اعتقادی همراه شوید. 🆔@faryab110