1403-08-19-OstadFaryab.mp3
819.6K
💡#پاسخ_به_شبهات_اعتقادي
💠 آینده جهان به سمت ظلم است یا عدالت؟
🧐 اگر نظام اسلامی قادر است عدالت را برقرار كند، دیگر چه نیازی به ظهور منجی داریم؟
🎙 سخنران: حجت الاسلام فاریاب
🗓 1403-08-19
🆔@faryab110
📌روح و بدن چه رابطهای با یکدیگر دارند؟
✍️ پاسخ
1️⃣بدن یک موجود مادی و روح یک موجود غیرمادی است. بنابراین، بدن مانند سایر امور مادی دارای مکان است و جا و فضا اشغال میکند، به خلاف روح که چون مادی نیست، جا و مکان ندارد، و نمیتوان گفت که روح در بدن است.
2️⃣در این میان، روح به بدن تعلق دارد و کارهای خود را با ابزار بدن انجام میدهد. مثلا عواطف و احساسات و ادراکات همگی مربوط به روح هستند، اما اگر سلولهای مغزی و عصبی آسیب ببینند، توانایی روح برای یادگیری و یادآوری اطلاعات کاهش پیدا میکند. همچنین وقتی که عصب نقطه ای خاص از بدن به وسیلهی آمپول بی حسی از کار میافتد، آنگاه با اصابت چاقو به آن نقطه و بریده شدن پوست نیز، حالت درد ایجاد نمیشود.
3️⃣در سوی مقابل، حالات روحی نیز بر بدن اثر غیرقابل انکاری دارند. برای نمونه، شرم و حیا گاهی موجب سرخ شدن صورت میشود، همچنین استرس و اضطراب بالا، موجب آسیب به قلب میشود.
4️⃣امام علی علیهالسلام در سخنی شگفت انگیز میفرماید: «العجب لغفلة الحُسّاد عن سلامة الاجساد؛ جای تعجب از حسودان است که از سلامت بدن خود غافلند». (نهجالبلاغه، حکمت ۲۲۵)
بدین معنا که حسادت چون موجب ایجاد حالت ناراحتی دائم نسبت به موفقیت دیگران است، به سلامت بدن آسیب وارد میکند.
5️⃣حاصل آنکه، بدن ابزار روح است و روح و بدن تأثیر متقابل بر یکدیگر دارند.
#روح
#رابطه_روح_و_بدن
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
📌معنای آیۀ «نفخت فیه من روحی» چیست؟ آیا واقعاً خداوند از روح خود در انسان می دمد؟
✍️پاسخ
1⃣قرآن کریم گاه برای رساندن مقصود خود از زبان کنایه بهره برده است. برای نمونه، در زبان عربی کلمۀ «ید» به معنای دست است، ولی در آیۀ «ید الله فوق ایدیهم»(فتح، 10) اگر فقط به معنای تحت اللفظی تمرکز شود، باید گفته شود که خداوند متعال دست دارد که مستلزم مادی انگاری خداوند متعال می شود که محال است. ازاینرو، می گوییم که «ید» به معنای قدرت و رحمت الهی است.
2⃣معنای ظاهری آیۀ «نفخت فیه من روحی» آن است که خداوند متعال می فرماید: «از روح خودم در انسان دمیدم.» حال آنکه، «دمیدن» مستلزم مادی انگاری خداوند می شود. بعلاوه آنکه خداوند روح ندارد تا بخواهد در انسان بدمد.
3⃣انسان دارای دو بُعد است: جسم و روح. جسم انسان از نطفۀ او شکل می گیرد؛ مایعی بدبو و مادی. اما روح موجودی باعظمت است؛ به گونه ای که خداوند آن را به خود نسبت می دهد و می فرماید: «روحی»؛ همچنان که می فرماید: «قل الروح من امر ربی» همانطور که کعبه را به خود نسبت داده است: «بیتی». (بقره، 125)
4⃣ارزشمند بودن روح به این دلیل است که در خود اموری باارزش مانند عقل ورزی، اختیار و گرایش به خدا را دارد، نیز اینکه توانایی رسیدن به خدا را دارد.
5⃣از سوی دیگر، روح چون یک موجود غیرمادی است، نمیتواند مکان داشته باشد، بنابراین نمیتواند در بدن باشد.
6⃣خداوند متعال پس از آنکه، جسم انسان را آفرید، سپس میان روح با جسم رابطه برقرار کرد. ازاینرو روح به بدن تعلق دارد. قرآن کریم از این حقیقت با تعبیر کنایه ای یاد کرده است: «فَإِذا سَوَّيْتُهُ وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي» (حجر، 29)
#قرآن
#روح
#نَفَخْتُ_فيهِ_مِنْ_رُوحي
#دمیدن_خداوند_از_روح_خود_در_انسان_کنایه_از_چیست
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ چرا حضرت زهرا سلام الله علیها به پشت درب خانه رفتند و چرا خادمه منزل یا حتی امام علی علیه السلام درب را باز نکردند؟
◀️ پاسخ از دکتر جباری؛ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی امام خمینی
🆔 @mjabbari_ir
✅به کانال یادداشت های اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
📌آیا می توان به طور قطعی گفت که حضرت زهرا سلام الله علیها بر اثر ظلمی که به ایشان شد، با شهادت از دنیا رفته اند؟
✍️پاسخ
💔برای اثبات شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها چند سند محکم وجود دارد:
1️⃣امام کاظم علیه السلام در یک روایت معتبر و صحیح السند فرمودند: همانا فاطمه (س) صدیقه و شهیده است. (الکافی، ج1، ص58)
2️⃣رسول اکرم (ص) در روایتی از شکسته شدن پهلو، غصب حق، محروم شدن از ارث و دیگر ظلمهایی که به آن بانو می شود، یاد کردند و ظالمان به ایشان را لعنت فرمودند. (امالی صدوق، ص114)
3️⃣رسول اکرم (ص) در روایت دیگری فرمودند: «ملعون است، ملعون است، کسانی که بعد از من به دخترم فاطمه ظلم میکنند، حقش را غصب میکنند و او را به شهادت می رسانند.» (کنز الفوائد، ج1، ص150)
4️⃣در زیارت نامه های آن حضرت، از ایشان با وصف «شهیده» یاد شده است. (المقنعه، ص459، مصباح المتهجد،
#فاطمیه
#اسناد_اثبات_شهادت_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
إنا لله وإنا إليه راجعون
📌 مهمترین درس فاطمیه برای امروز ما چیست؟
✍️پاسخ
1️⃣بی گمان، شمار فراوانی از مردم پس از درگذشت پیامبر، میدانستند که خلافت و حکومت، حق امام علی علیهالسلام است. آنها روایات نبوی را شنیده بودند. در غدیر خم حاضر بودند و با امام علی علیهالسلام بیعت کرده بودند. در عین حال، در دعوای میان حق و باطل، خود را کنار کشیده بودند و به کارهای معمولی خود ـ نماز، روزه، زکات و ... ـ پرداخته بودند.
2️⃣شاید بسیاری نیز معتقد بودند که چه فرقی میکند که ابوبکر خلیفه باشد یا علی علیه السلام؛ ازاینرو خودشان را وارد دعواهای سیاسی میان این دو نکردند.
3️⃣در این شرایط، آنکه سکوت نکرد، حضرت صدیقۀ طاهره سلام الله علیها بود. قیام فاطمی معنایش این بود که در این شرایط، تلاش برای حاکم ساختن کسی که حق حکومت با اوست، از هر واجبی واجبتر است.
4️⃣زیرا اگر به کارهای دینی خودت مشغول شوی و برایت مهم نباشد چه کسی حاکم باشد، ممکن است حتی دینت را نیز از دست دهی، چنانکه دیدیم با حاکمیت جبهۀ باطل، چه بدعت هایی در دین به وجود آمد.
4️⃣قیام فاطمی معنایش این بود که اگر در تشخیص اولویت ها دچار خطا شویم، عملاً پیروزی را تقدیم جبهۀ باطل کردهایم.
5️⃣مهمتر آنکه، همکاری نکردن با جبهۀ حق، عملاً به معنای کمک به جبهۀ باطل است. چون اهل حق در وسط میدان نیستند، حق تنها شده و باطل پیروز میشود.
6️⃣اینکه دلت با حسین علیه السلام باشد، کافی نیست، مهم آن است که شمشیرت همراه با حسین، علیه یزید باشد تا حسین علیه السلام پیروز شود و گرنه آنگاه مجبوری همچون کوفیان فقط عزادار حسین باشی.
#فاطمیه
#جهاد_فاطمی
#مهمترین_درس_فاطمیه
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
📌بر پایهی روایات اهل سنت، آیا میتوان حضرت زهرا سلام الله علیها را معصوم دانست؟
✍️پاسخ
1⃣حضرت علی علیه السلام از پیامبر اکرم (ص) نقل نموده که ایشان فرمودند: «ان الله یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها؛ همانا خدا به سبب غضب فاطمه(س) غضب میکند و با رضایت او راضی میشود.»
2⃣این روایت در متون معتبر اهل سنت آمده است. حاکم نیشابوری و دیگران این حدیث را نقل و آن را صحیح و معتبر دانسته است. (المستدرک علی الصحیحین، ج3، ص167؛ المعجم الکبیر طبرانی، ج1، ص108؛ مجمع الزوائد، ج9، ص203)
3⃣خشنودی خداوند متعال به کارهای پاک و حق و غضب او به کارهای ناپاک(گناه) و ناحق تعلق میگیرد. از سوی دیگر، انسان گنهکار بر مسیر پاکی و حق نیست، چراکه به کار ناپاک(گناه) راضی و امر پاک ناراضی است؛ پس خداوند با رضایت او از انجام گناه، غضب میکند. اما معصوم کسی است که همواره بر مسیر حق و پاکی است، بنابراین، به کار گناه ناراضی و از کار حق راضی است.
4⃣اگر خداوند با غضب حضرت فاطمه (س) غضبناک و با خشنودی ایشان خشنود میشود، روشن میشود که آن حضرت همواره بر مسیر حق و پاکی است. بنابراین، او معصوم است.
5⃣به دیگر سخن، نمی توان گفت که آن بانو، اهل گناه بوده، در عین حال، خداوند با خشنودی او خشنود و با غضب او غضبناک می شود؛ چراکه اگر او اهل گناه باشد، یعنی به گناه راضی است، حال آنکه خداوند به گناه راضی نیست. بنابراین، وقتی خداوند می تواند از رضایت فاطمه(س) راضی و از غضب او غضبناک باشد که او معصوم باشد.
#فاطمیه
#معصوم_بودن_حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها_بر_اساس_روایات_اهل_سنت
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
با سلام خدمت عزیزان و همراهان گرامی
صبح همگی به خیر
در این چند روزه، دبیران و معلمان زیادی به جمع ما اضافه شدند و در خصوصی، سوالات بسیار خوبی از طرف دانش آموزان عزیز مطرح می کنند.
بهشون خوش آمد میگم. ان شاءالله از حضورشان استفاده، و سوالات خوب آنها را هم در کانال مطرح می کنم.
📌بنا بر آیات قرآن، هنگام مرگ، روح از بدن خارج می شود. آیا این برداشت صحیح است؟
✍️پاسخ
1⃣در برخی آیات قرآن کریم از رسیدن جان به گلو سخن به میان آمده است: «فَلَوْ لا إِذا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ؛ پس چرا هنگامى كه جان به گلوگاه مى رسد (توانايى بازگرداندن آن را نداريد)؟» (83)
2⃣از سوی دیگر، روح چون یک موجود غیرمادی است، نمیتواند مکان مادی داشته باشد، پس نمیتواند درون بدن باشد تا بخواهد هنگام مرگ از آن خارج شود. بنابراین چنین نیست که روح به حلقوم برسد و آنگاه از دهان یا بینی بیرون بپرد.
3⃣چنانکه قبلا گفتیم، رابطه روح و بدن بدین صورت است که روح به بدن تعلق دارد و مدبر بدن است و بدن نیز ابزار روح است.
4⃣آنچه هنگام مرگ اتفاق میافتد آن است که رابطه روح و بدن تدریجا قطع میشود و وقتی کاملاً قطع شد، مرگ حاصل میگردد. بنابراین وقتی قرآن به زبان استعاره میفرماید که جان یا روح به حلقوم میرسد، بدین معناست که روح در حال قطع ارتباط کامل خود با بدن است.
#قرآن
#روح
#مرگ
#خروج_روح_از_بدن_هنگام_مرگ
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
📌تحریف و دستکاری در قرآن مشکل تر است یا نگهداری آن از تحریف؟
✍️پاسخ
1️⃣تصور کنید که پدر یک خانواده به زحمت یک شجره نامه از خاندان خود تهیه میکند. به تعداد فرزندان از آن تکثیر، سپس آنها را جمع و ضمن توصیه اکید به حفظ این شجره نامه، می گوید که اصالت خانوادگی شما به این شجره نامه ربط دارد. آنگاه به هر کدام هم یک نسخه میدهد.
2️⃣فرزندان که متوجه اهمیت موضوع میشوند، نسخه ای از آن را در خانه نصب می کنند. آنها هم موقع مرگ، همین وصایا را به فرزندان می کنند و خلاصه همین وضعیت در تمام نسلها که جمعیت آنها رو به گسترش است، اتفاق می افتد.
3️⃣در این حالت، ممکن است یک یا چند نفر از این خاندان بخواهند شجره نامه را تغییر دهند. آنها وقتی موفق به این کار می شوند که بتوانند شجره نامه هایی را که دست تمام اعضای خاندان ـ که جمعیت آنها فراوان شده ـ است، دستکاری کنند. در سوی مقابل، دیگر اعضای این خاندان هستند که همگی می خواهند این میراث خانوادگی حفظ شود. روشن است که سالم ماندن این شجره نامه بسیار طبیعی تر از ایجاد تغییر در آن است.
4️⃣داستان قرآن کریم، شبیه آن چیزی است که گفتیم. یعنی اصالت مسلمانان به آن وابسته است، همچنین پیامبر بر حفظ آن تأکید فراوان کرده، به همین دلیل توصیه به حفظ قرآن نیز از ابتدا وجود داشته و در میان مسلمانان، حافظان قرآن فراوانی وجود داشته. نیز، حکومتها در حفظ آن کوشا بوده اند.
5️⃣در این شرایط، دستکاری و تحریف در قرآنی که همگان آن را دارند و با آن آشنا هستند، در برابر حفظ و نگهداری آن از تحریف، امری بسیار دشوار است. در حقیقت کسی که می خواسته تحریف ایجاد کند، باید بتواند در برابر تمام مسلمانان ایستاده و قرآن را طوری تغییر دهد که هیچ کس متوجه نشود.
6️⃣روشن است که محفوظ ماندن قرآن از تحریف در این فضا، امری طبیعی است.
#قرآن
#تحریف_قرآن
#نگهداری_قرآن_از_تحریف
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
📌وحی و الهام چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ آیا به امامان علیهم السلام هم «وحی» می شد؟
✍️پاسخ
1️⃣وحی و الهام آنگاه که دربارۀ انسان به کار می روند، دو روش برای دریافت برخی علوم هستند که گاهی به جای یکدیگر نیز به کار می روند. معنای مشترک هر دو، «انتقال مخفیانه» علوم به دیگران است.
2️⃣طبق این معنا، وحی و الهام مخصوص پیامبران نیستند، چنانکه قرآن کریم، کلمۀ «وحی» را دربارۀ مادر حضرت موسی علیه السلام هم به کار برده است. (یونس، 87) همچنین کلمۀ «الهام» را دربارۀ انتقال مطلبی خاص از خدا به همۀ انسان ها به کار برده است: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها؛ سپس پليدكارى و پرهيزگارىاش را به آن الهام كرد». (شمس، 8)
3️⃣در عین حال، وحی و الهام در معنای خاص خود، تفاوت مهمی دارند. معنای خاص وحی، دربارۀ پیامبران و آن هم وقتی است که محتوای آن، دین و شریعت باشد. پس طبق این معنا، وحی مخصوص پیامبران بوده و پس از ایشان هم، وحی قطع شده است.
4️⃣با توجه به آنچه گذشت، هر چند از جانب خداوند متعال به امامان علیهم السلام، مطالب متعددی القا می شد، ولی چون محتوای آنها، دین و شریعت نبوده است، پس اصطلاحاً نمی توان آنها را «وحی» دانست، بلکه می توان آنها را «الهام» به شمار آورد که شامل علم به زبان حیوانات، علم به باطن انسانها و دیگر امور غیبی است.
#وحی
#الهام
#تفاوت_وحی_و_الهام
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
📌آیا می توان از دستاوردهای علوم تجربی برای اثبات حقانیت آموزههای دینی، استفاده کرد؟
✍️ پاسخ
1️⃣برخی پژوهشگران با استفاده از دستاوردهای علوم تجربی، در صدد اثبات حقانیت برخی آموزههای دین به ویژه در حوزه احکام بر می آیند یا آنکه با روش تجربی آموزه های قرآن را ثابت شده تلقی می کنند.
2️⃣حقانیت آموزههای دینی در عرصههای اعتقادات، اخلاق و احکام وابسته به حقانیت پیامبر است. حقانیت پیامبر هم وابسته به حقانیت معجزه اش است.
3️⃣بنابراین اگر اعجاز قرآن ثابت شود، حقانیت تمام آموزههای دینی ثابت میشود؛ خواه علوم تجربی آنها را ثابت کنند یا نتوانند آنها را ثابت کنند.
4️⃣استفاده از دستاوردهای علوم تجربی تنها برای «تأیید» آموزه های دینی مفید است نه اثبات قطعی آنها. چراکه روش تجربی، چون مبتنی بر استقرای ناقص است هیچگاه نمی توان از آنها به قطعیت رسید؛ به همین دلیل، چه بسا چیزی که امروز ثابت می شود، فردا انکار گردد!
5️⃣به همین دلیل اگر حقانیت آموزه های دین را وابسته به دستاوردهای علوم تجربی کنیم با ابطال یا تغییر در آنها، حقانیت دین نیز زیر سوال می رود.
#استفاده_از_دستاوردهای_علوم_تجربی_برای_اثبات_آموزههای_دین
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
📌آیا دیدن امام زمان علیهالسلام باید مهم باشد یا صرفاً انجام تکالیف و دستورات دین؟
✍ پاسخ
1⃣رابطه با امام زمان علیهالسلام گاهی مانند رابطهی فرمانده و سرباز است. در این نوع رابطه، سرباز موظف به انجام دستورات فرمانده است. ممکن است سرباز تمام دستورات فرمانده را انجام دهد، ولی رابطهی دلی و عاطفی میان آنها نباشد.
2⃣نوع دوم رابطه، چنان است که انسان افزون بر انجام وظایف، دلتنگ و بی قرار فرمانده است و برای دیدنش سر از پا نمیشناسد. روشن است که این نوع رابطه، ارزشمندتر از رابطهی نوع اول است و فرمانده نیز، سربازش را بیشتر دوست دارد.
3⃣توصیه نسبت به زیارت قبور امامان علیهمالسلام در راستای همین تقویت رابطه ی عاطفی قابل تبیین است.
4⃣در دعاها نیز، چنین آموزش داده میشود که انسان باید رابطهی دلی و عاطفی خود با امام عصر علیهالسلام را تقویت کند و مشتاق دیدارش باشد.
5⃣چنانکه در دعای عهد آمده است: «اللهم ارنی الطلعة الرشیدة؛ خدایا آن جمال نورانی هدایت کننده را به من نشان بده»
6⃣همچنین در دعای ندبه فرازهایی زیبا در همین رابطه آمده است: «تا کی سرگردان شما باشم ... بر من سخت است که همه را ببینم ولی شما را نبینم ... آیا راهی است که بتوان شما را دید ... خدایا سلام ما را به امام زمان علیهالسلام برسان» (دعای ندبه)
7⃣بنابراین، هرچند انجام دستورات و تکالیف یک ارزش غیرقابل انکار است، ولی افزون بر آن، داشتن رابطهی عاشقانه و بیقراری برای دیدار نیز یک ارزش بسیار والاست.
#مهدویت
#چگونگی_ارتباط_با_امام_زمان_علیهالسلام
#دیدن_امام_زمان
#انجام_تکالیف_دینی
✅ به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آخرین نوشته های شهید شیخ صفی الدین خطاب به امام زمان در ساعات پایانی عمر مبارکشان
http://eitaa.com/joinchat/113508352Cdd1d77aefa
🆔@faryab110