eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.1هزار دنبال‌کننده
212 عکس
63 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
3⃣5⃣📌اگر مقصود اصلی آفرینش هستی، وجود پیامبر گرامی اسلام بوده، با توجه به اینکه ایشان به عنوان اولین
📌هر شب یک سوال اگر غایت و هدف اصلی از آفرینش دنیا، برای آن است که پیامبر بیشترین تجلی کمال الهی باشد و حتی از فرشتگان برتر شود، آیا چنین چیزی ظلم در حق دیگر انسان‌ها نیست که با آفریده شدن در این دنیا باید متحمل رنج و عذاب شوند و سرانجام بسیاری از آنها هم به جهنم بروند؟ تا شبی دیگر ... سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات 🌹🌹🌹
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال اگر غایت و هدف اصلی از آفرینش دنیا، برای آن است که پیامبر بیشترین تجلی کمال الهی باش
4⃣5⃣📌دلیل آفرینش انسان‌ها با علم به اینکه بسیاری از آنها به سعادت نمی‌رسند، چیست؟ ✍پاسخ 1⃣ پرسش آن است که اگر هدف اصلی از آفرینش دنیا، برای آن است که پیامبر بیشترین تجلی کمال الهی باشد و حتی از فرشتگان برتر شود، آیا چنین چیزی ظلم در حق دیگر انسان‌ها نیست که با آفریده شدن در این دنیا باید متحمل رنج و عذاب شوند و سرانجام بسیاری از آنها هم به جهنم بروند؟ 2⃣ آفرینش انسانها برای رسیدن به کمال، حسن دارد و کمال است. 3⃣خداوند انسان‌ها را برای رسیدن به کمال و سعادت آفریده است. 4⃣ انسان‌ها در صورت، عمل به وظایف دینی به کمال و سعادت می‌رسند و وارد بهشت می‌شوند. پس اگر کسی وارد جهنم شود، به عملکرد خودش برمی‌گردد نه به آفرینشش. ضمن آنکه، این سخن که اغلب انسان‌ها به جهنم می‌روند، ادعای بدون دلیل است. 4⃣وجود رنج به منزله، تهدید و مانعی در راستای رسیدن انسان به سعادت نیست، بلکه در صورت واکنش صحیح نسبت به آن، فرصتی برای رسیدن به مقامات بالای سعادت است. 5⃣ علیرغم وجود رنج ها در این دنیا، چنین نیست که انسان‌ها نسبت به آفرینش خود معترض باشند، دلیل این مدعا آن است که همگی برای حفظ جان خود، کوشا هستند و دوست ندارند از دنیا بروند. 6⃣چنین نیست که فقط چهارده معصوم یا پیامبران به مقامی بالاتر از فرشتگان برسند، بلکه اگر کسی با معرفت بالا به تمام وظایف دینی خود عمل کند، او نیز می‌تواند به مقامی بالاتر از فرشتگان برسد. 7⃣حاصل آنکه، آفرینش انسانها نه تنها ظلم و اجحاف در حق آنها نیست، بلکه نعمتی گرانبهاست که اگر از آن به درستی استفاده شود، به سعادت ابدی رهنمود خواهند شد. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال مشهورترین دلیل برای اینکه امام زمان علیه السلام، فقها را به عنوان جانشینان خود معرفی کرده، روایتی است که در آن، می‌فرماید: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و آنا حجت الله علیهم؛ در پیشامدها به راویان حدیث مراجعه کنید. آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنها هستم» چرا امروزه، مقصود از کلمه «روایان حدیث» را همان «فقها» می‌دانند؟ تا فرداشب .... سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات. 🌹🌹🌹
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال مشهورترین دلیل برای اینکه امام زمان علیه السلام، فقها را به عنوان جانشینان خود معرفی
5⃣5⃣📌چرا مقصود از «راویان حدیث»، در روایت «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا» همان فقها هستند؟ ✍پاسخ 1⃣ فقیه کسی است که با جستجو در آیات قرآن کریم و روایات، اولاً بتواند تشخیص دهد که کدام روایت جعلی و ساختگی است و کدام یک، صحیح و معتبر است. ثانیا بتواند معنای صحیح آیات و روایات را درک کند. ثالثا توان جمع میان روایات به ظاهر متعارض را داشته باشد. 2⃣ مقصود از راویان حدیث، نمی‌تواند کسی جز فقها باشد؛ چراکه: اولا امام علیه‌السلام ما را در پیشامدها به راویان حدیث ارجاع داده تا نظر دین را از آنها جویا شویم. (فعلاً کاری به اینکه مقصود از پیشامدها چیست، نداریم). ثانیا اگر راوی و ناقل حدیث، نتواند درک کند که کدام حدیث، واقعی و کدام یک ساختگی و جعلی است، نمی‌تواند نظر دین را درک و بیان کند، چون باید از راه قرآن و احادیث واقعی به نظر دین برسد. ثالثا اگر راوی و ناقل حدیث، نتواند معنای سخنی را که از امام نقل کرده، درک کند، او نمی‌تواند نظر دین را درک و بیان کند. رابعاً اگر راوی و ناقل حدیث، نتواند میان معنای حدیثی که خود نقل کرده و معنای دیگر احادیث واقعی، جمع کند و به معنای واحدی برسد، نمی‌تواند نظر دین را درک کند. بنابراین، «راوی حدیث» نمی‌تواند صرفاً کسی باشد که ناقل روایت است، بلکه کسی است که بتواند تشخیص دهد، حدیث واقعی چیست؟ و نیز معنای آن را درک کند و بتواند با تامل و تفکر در آیات قرآن و دیگر احادیث واقعی نظر دین را به دست آورد. چنین کسی همان فقیه است. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال کتب اربعه شیعه، بر اساس چه معیاری برگزیده شده‌اند؟ اساساً آیا مطرح ساختن این چهار کتاب، به نفع شیعه بوده یا به ضرر آن؟ تا فرداشب... سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات. 🌹🌹🌹
6⃣5⃣📌کتب اربعه، با کدام معیار گزینش شده اند؟ آیا همه روایات آن معتبرند؟ ✍ پاسخ 1⃣کتب اربعۀ شیعه شامل چهار کتاب حدیثی معروف است که عبارت اند از: الف. الکافی نوشتۀ مرحوم کلینی: این کتاب شامل احادیثی در بخشی از حوزه های اعتقادات و اخلاق و تمام حوزه های فقه است. ب. من لایحضره الفقیه نوشتۀ شیخ صدوق: این کتاب شامل احادیث در تمام حوزه های فقه است. ج. تهذیب الاحکام نوشتۀ شیخ طوسی: این کتاب شامل احادیث در تمام حوزه های فقه است. د. الاستبصار نوشتۀ شیخ طوسی: این کتاب شامل احادیث متعارض در تمام حوزه های فقه است. 2⃣ نخستین بار، مرحوم شهید ثانی در قرن دهم هجری از اصطلاح کتب اربعه استفاده کرده است و پیش از آن، در آثار علمی شیعیان از این چهار کتاب به عنوان کتب اربعه یاد نشده است. 3⃣ به نظر می رسد شهید ثانی بر این اساس که کتابهای یادشده در حوزۀ فقه، جامعیت دارند، آنها را به عنوان کتب اربعه نامگذاری کرده است. بنابراین، جامع ترین و قدیمی ترین کتابهایی روایی فقهی همین چهار کتاب هستند؛ هرچند کتاب کافی منحصر به روایات فقهی نیست. ضمن آنکه، سند روایات نیز در این کتب ذکر شده است. بنابراین، هر فقیهی که بخواهد دربارۀ یک مسئله فقهی، تحقیق کند، ناگزیر باید به این چهار کتاب مراجعه کند. 4⃣ هرچند برخی از عالمان شیعی به ویژه اخباریون بر این باورند که تمام روایات این کتب، معتبرند، ( استرابادی، الفوائد المدنیه، ص112) ولی به نظر می رسد، روایات این چهار کتاب، مانند سایر کتب نیازمند برررسی سندی هستند و اگر قرار است روایات این کتب نیز بررسی سندی شوند، از این جهت، تفاوتی میان این کتب و دیگر کتب روایی نیست. 5⃣ به نظر نگارنده، معرفی این کتاب به عنوان کتب اربعه، برای محققانی که در حوزۀ فقه فعالیت می کنند، سودمند است؛ ولی اگر از آنها به عنوان کتب معتبر شیعه ـ به این معنا که تمام روایاتشان معتبر است ـ یاد شود، افزون بر آنکه، خلاف واقع است، به ضرر شیعه نیز می باشد، چراکه منتقدان شیعه با همین حربه، به روایات ضعیفی از این کتب استناد می کنند که مضمون آنها مورد پذیرش اغلب عالمان شیعه نیست. https://eitaa.com/Faryab110