eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
4هزار دنبال‌کننده
178 عکس
34 ویدیو
6 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
2⃣0⃣1⃣📌منظور از حکم حکومتی ولی فقیه چیست؟ چند نمونه مثال بزنید. 👈پاسخ 1️⃣احکام به دو دسته اولیه و ثانویه در یک طرف و احکام حکومتی در طرف دیگر، تقسیم می شود. احکام اولیه و ثانویه به وسیله خداوند تشریع می شود و دائمی است مانند وجوب نماز و روزه.(حکم اولیه) و وجوب تیمم به هنگام داشتن عذر (حکم ثانویه) 2️⃣حکم حکومتی به وسیله حاکم دینی که از طرف خداوند مشروعیت حکومت دارد، وضع می شود و بر اساس آن اجرای برخی احکام اولیه به دلیل وجود مصلحت به طور موقت تعطیل می شود. یعنی برخی مباحات، الزامی می شود، یا جلوی اجرای برخی واجبات یا مستحبات دینی گرفته می شود. 3️⃣از اختیارات ولی فقیه صدور حکم حکومتی است زیرا اولا امام زمان علیه السلام همه اختیارات خود را به جانشین خود واگذار کرد، (کمال الدین، ج2، ص484) همانطور که امام زمان علیه السلام اختیار صدور حکم حکومتی دارد جانشین او نیز چنین اختیاری را دارد و ثانیا اگر اختیارات ولی فقیه فقط در محدوده احکام اولیه باشد او نمی تواند جامعه را به نحو احسن اداره کند و اخلال در نظم جامعه به وجود می آید. 4️⃣ زیرا برای نمونه حکم اولیه اسلام جواز کسب و کار، وجوب حج، وجوب تخییری نماز جمعه، استحباب رفتن به مساجد و حرمها است. اگر اختیارات ولی فقیه محدود به همان احکام اولیه دین باشد، او نمی تواند به هنگام فرا گیری ویروس کرونا هیچکدام از این امور را تعطیل کند و در این صورت جان مردم به خطر می افتد و اخلال در نظم عمومی پیش می‌آید. 5️⃣بنابراین، بر پایۀ چنین اختیاری است که او می تواند حکم به تعطیلی بازار، حج، نماز جمعه، مساجد و حرمها کند و بدین وسیله جان مردم را حفظ کند. همچنین عفو برخی مجرمان نیز از اختیارات حکم حکومتی اوست. 6️⃣ولی فقیه گاه خود حکم حکومتی صادر و گاه نیز با یک حکم کلی، تصمیمات یک نهاد را به منزلۀ دستورات خود اعلام می کند، چنانکه به هنگام فراگیری ویروس کرونا مصوبات وزارت بهداشت را لازم الاجرا اعلام می‌کند. ✅ برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
با سلام و عرض ادب انتشار مطالب فراموش نشود.
3⃣0⃣1⃣📌چرا با وجود اینکه، ولی فقیه معصوم نیست، اطاعت از دستورات او واجب است؟ 👈پاسخ 1️⃣پیش فرض این پرسش آن است که فقط باید از انسانهای معصوم اطاعت کرد. اگر چنین باشد، در این دنیا هیچ کسی از هیچ کسی نباید اطاعت کند. دیگر لازم نیست سرباز از فرمانده، کارگر از کارفرما، کارمند از رییس و ... اطاعت کند. چنین نگرشی موجب اخلال در نظم عمومی جامعه می‌شود. 2️⃣در حوزۀ امور دینی، موارد دیگری هم هستند که لازم است سخن انسان های غیرمعصوم پذیرفته و بر مبنای آن، عمل شود. مانند تقلید از مجتهد غیر معصوم در احکام دینی، اطاعت زن از شوهر غیر معصوم برای خروج از منزل، پذیرش شهادت شاهد غیرمعصوم در دادگاه، پذیرش قول دو عادل غیرمعصوم در دیدن حلول ماه و ... . 3️⃣اطاعت از ولی فقیه، هم اقتضای حکم عقل است هم اقتضای حکم نقل. عقل می گوید، فلسفه تشکیل حکومت، ایجاد نظم در جامعه است و لازمۀ چنین فلسفه ای، اطاعت از پیشوا است و گرنه سنگ روی سنگ بند نمی شود. به لحاظ نقلی، امام زمان علیه السلام به طور مطلق، جانشینان خود را حجت قرار داده، حال آنکه معصوم نیستند.(کمال الدین، ج2، ص484) 4️⃣حاصل آنکه، آنچه مهم است، اطاعت از حجت است نه صرفاً اطاعت از معصوم. ولی فقیه، معصوم نیست، ولی حجت بر مردم از سوی امام معصوم است، پس اطاعت از او واجب است. 5️⃣ خداوند متعال، به اطاعت از پیامبر فرمان داده است. ایشان به اطاعت از امام، و امام معصوم هم به اطاعت از جانشینش فرمان داده است. و اینک یک پرسش: آیا ما دستورات حکومتی ولی فقیه (مانند نرفتن به حرم و مسجد و ... در ایام کرونا) را مانند نماز و روزه اطاعت کردیم؟ ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
🌹🌹 یک سوال جالب از دانش آموزان: مگه حضرت آدم و حوا دو نفر نبودن؛ چرا به جای دو گروه خونی چهار گروه خونی وجود داره؟ جواب را در قالب یک فایل صوتی کوتاه می فرستم.
4⃣0⃣1⃣📌عیار و ملاک دیندارتر بودن جامعۀ دینی به چه چیزی است؟ 👈پاسخ 1️⃣جوامع دینی در طول زمان، به لحاظ دینداری، متفاوت می شوند. گاه دینداری آنها بیشتر و گاه کمتر می شود. جامعه ای که دارای بالاترین ارزشها باشد، دیندارتر است. 2️⃣ارزش بالاتر تابع، هدف آفرینش انسانهاست. انسان ها برای رسیدن به سعادت حقیقی ـ قرب الهی ـ آفریده شده اند. بنابراین، از میان ارزش ها، آن ارزشی که بتواند جامعۀ ایمانی را به این هدف برساند، بالاتر از دیگر ارزشهاست. 3️⃣بر این اساس، اگرچه عباداتی همچون نماز، روزه، زکات و حج ارزشهای والایی هستند، ولی باید گفت که امر به معروف و نهی از منکر، بالاترین ارزش است. معروف، هر چیزی است که ما را به خدا نزدیک، و منکر نیز هر چیزی است که ما را از خدا دور می سازد. 4️⃣کسی که امر به معروف و نهی از منکر می کند، در حقیقت، موجب رسیدن مردم به کمال می شوند. آن کس که نماز می خواند، خودش به کمال میرسد، ولی آن کس که امر به معروف می کند، می تواند دیگران را نیز به کمال برساند و نمازخوان کند. 5️⃣جامعه ای که اهل امر به معروف و نهی از منکر باشد، بهترین جامعه است؛ چراکه با وجود امر به معروف و نهی از منکر، جامعه اصلاح و به خدا نزدیک تر می شود. قرآن کریم می فرماید: «شما بهترين امتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شده‏اند (چه اينكه) امر به معروف و نهى از منكر می ‏كنيد و به خدا ايمان داريد».(آل عمران، 110) یعنی بهترین امت بودن، به واسطۀ امر به معروف است. 6️⃣ حضرت علی علیه السلام می فرماید: «تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر، چونان قطره ای بر دریای موّاج و پهناور است» (نهج البلاغه، حکمت 374) و نیز فرمود: «خداوند، مردم روزگاران گذشته را از رحمت خود دور نساخت، مگر به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر» (خطبۀ 15) 7️⃣بنابراین، عیار دیندارتر بودن جامعه به کثرت نمازخوانان و روزه داران و ... نیست، بلکه به کثرت آمران به معروف و ناهیان از منکر است. راستی، اهمیت ما به نماز بیشتر است یا امر به معروف و نهی از منکر؟ ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
عزیزان سلام. ممکن است کسی با این یادداشت، گرۀ فکری اش باز شود. با انتشار مطالب، در ثواب آن شریک باشید.
5⃣0⃣1⃣📌بالاترین نوع از انواع امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ 👈پاسخ 1️⃣در یادداشت پیشین، دانستیم که امر به معروف و نهی از منکر، باارزش ترین واجب الهی است، ضمن آنکه، وجوب امر به معروف و نهی از منکر شامل هر معروف و هر منکری می شود. 2️⃣هر چه تأثیرگذاری آن معروف در رساندن انسان به کمال بیشتر باشد، ارزش آن امر به معروف بیشتر می شود. هر چه تأثیرگذاری آن منکر در دورساختن انسان از کمال و سعادت بیشتر باشد، ارزش آن نهی از منکر بیشتر می شود. 3️⃣از سوی دیگر، چگونگی ساز و کار امر به معروف و نهی از منکر نیز که منجر به گسترۀ تأثیرگذاری آن می شود، در میزان ارزشمندی آن مؤثر است. 4️⃣گاهی انسان، شروع به امر کردن افراد به نماز می کند، گاهی ستاد اقامه نماز برپا می کند که در آن برنامه های فرهنگی متعددی ارائه و عملیاتی می کند که منجر به ترویج فرهنگ نماز در جامعه می شود. کدام یک باارزش ترند؟ 5️⃣گاهی انسان، شروع به نهی کردن افراد نسبت به پدیدۀ بی حجابی و بدحجابی می کند، گاهی تشکیلاتی را تأسیس می کند که با کارهای مختلف مانند برخورد با جرثومه های اشاعۀ بی حجابی، ساخت مستند، تهیه لباسهای مناسب، مبارزه با کارخانجات تولید لباسهای نامناسب، عملاً پدیدۀ بی حجابی را کاهش می دهد. هر دو باارزشند، کدام یک با ارزش تر است؟ 6️⃣در این میان، امر به معروفی که منجر به برکناری مسئولانی که نسبت به توسعۀ امور دینی کاهلی می کنند یا آنکه خواسته یا ناخواسته در ترویج نمادهای ضددینی کمک می کنند، می تواند بیشتر از موارد پیش گفته، موثر باشد. (انتقاد سازنده از مسئولان نالایق، انتخابات) 7️⃣به نظر می رسد بالاترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر، آنجایی است که کسی، حکومتی ظالم و فاسق و ضد دینی را ساقط کرده و به جای آن، حکومتی دینی را تأسیس کند که در آن بستر دینداری مردم فراهم شود و بسترهای فساد برچیده شود. (انقلاب اسلامی) ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
گفتگوی روزنامه قدس خراسان با دکتر فاریاب دربارۀ انقلاب اسلامی ایران با عنوان: «انقلاب اسلامی ایران، آرزوی دیرینۀ شیعیان»
6⃣0⃣1⃣📌 دموکراسی چیست؟ آیا اسلام آن را می‌پذیرد؟ تفاوتش با مردم سالاری دینی چیست؟ 👈پاسخ (قسمت اول) ✅ معنای دموکراسی: دموکراسی به معنای حکومت مردم بر مردم، یا حاکمیت بر پایۀ رأی اکثریت است. به این معنا که مردم بر سرنوشت خود حاکم هستند و به این منظور بخشی از حقوق خود را به دولت واگذار می کنند تا برای آنها تصمیم گیری کند. بنابراین، رأی مردم به حاکم حق حکومت می دهد. و اینک نقد آن: 1️⃣ دموکراسی بر پایۀ انسان محوری شکل گرفته؛ که حق حاکمیت غیر انسان بر انسان را نفی می کند؛ ازاین رو با خدامحوری در تعارض است. 2️⃣بر پایۀ مبانی خدامحوری، عالم و تمام موجودات آن و نیز انسان‌ها همه ملک خداست، چنانکه کسی نمی‌تواند بدون اجازه شما، در ملک شما تصرف کند، به همین سان، کسی حق ندارد بدون اذن خدا در ملک او تصرف کند. پس مردم که ملک خدایند، حق ندارند، بدون اذن خدا در ملک خدا تصرف کنند و کسی را حاکم بر خود یا دیگران کنند. 3️⃣اگر تمام مردم هم بر حاکم بودن یک نفر اتفاق نظر داشته باشند، باز هم نمی توانند به کسی حق حکومت دهند. مانند اینکه اگر همه مردم اتفاق نظر کنند که احمد بدون اجازه شما، از ماشینتان استفاده کند، احمد چنین حقی پیدا نمی کند. 4️⃣دموکراسی بر انسان محوری مبتنی است و بر این اساس هیچ انسانی نمی تواند خواست خود را بر دیگری تحمیل کند. در این صورت، اکثریت نمی تواند برای اقلیت، تعیین تکلیف کند یا کسی را به عنوان حاکم آنها برگزیند. 5️⃣نکتۀ دیگر آنکه، فرض بگیریم که تمام افراد یک نسل از انسان ها یک مدل حکومتی را برای خود برگزینند. بر پایۀ مبانی دموکراسی، و با تغییر نسل، چرا باید تصمیم نسل اول برای نسل جدیدی که به آن رأی نداده اند، قابل قبول باشد؟ ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
با سلام خدمت سروران گرامی انتشار مطالب را فراموش نفرمایید
7⃣0⃣1⃣📌دموکراسی چیست؟ آیا اسلام آن را می‌پذیرد؟ تفاوتش با مردم سالاری دینی چیست؟ 👈پاسخ (قسمت دوم) 1️⃣دانستیم که دموکراسی، بر انسان محوری استوار است که اجازه نمی دهد غیر انسان ـ حتی خدا ـ بر انسان حق حاکمیت داشته باشد. فقط خواست انسان است که باید محقق شود. بنابراین، دموکراسی به لحاظ ارزشی، مردود است؛ هرچند روش آن، یعنی توجه به خواست مردم، اگر در چارچوب احکام الهی باشد، قابل قبول است. 2️⃣مردم سالاری دینی به معنای سالار بودن مردم در مسئلۀ حاکمیت بر مبنای دین و خدا محوری است. 3️⃣بر مبنای مردم سالاری دینی، چون حاکمیت روی زمین با خداوند متعال است، مردم نمی توانند سرخود، کسی را به عنوان حاکم تعیین کنند، بلکه باید به کسی مراجعه کنند که خداوند حق حکومت را به او داده است. البته حاکم هم نمی تواند به زور اسلحه، بر مردم حکومت کند؛ چنانکه امام علی (ع)، به همین دلیل، 25 سال از حکومت دور ماند. 4️⃣بر مبنای این آموزه، حاکم حتی اگر پیامبر باشد، باید در امور حکمرانی با مردم مشورت کند(آل عمران، 59) چنانکه امروزه، ولی فقیه نیز ملزم به مشورت با متخصصان است. 5️⃣بر مبنای مردم سالاری دینی، مردم حق انتقاد ـ به قصد خیرخواهی ـ از حاکمان را دارند(نهج البلاغه، خطبه 34) 6️⃣بر مبنای این آموزه، رأی مردم حق الناس است. (آیت الله خامنه ای، 96/2/10) هرچند مردم شرعاً حق ندارند، نمایندۀ غیر اصلح را انتخاب کنند، اما ولی فقیه رأی خود را بر مردم تحمیل نمی کند. 7️⃣بر مبنای این آموزه، هرچند حاکم باید احکام دین را اجرا کند، و هیچگاه نمی تواند حکم خدا را تغییر دهد، ولی گاهی به دلیل مصلحت عمومی جامعه، می تواند به طور موقت اجرای برخی احکام دین را تعطیل کند؛ چنانکه در کرونا، نمازجمعه، مساجد و حرمها را تعطیل کرد و پس از بازگشت به شرایط عادی، اجرای آنها را از سر بگیرد. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
عزیزان دل، سلام شبتون بخیر زحمت انتشار مطالب را بکشید.
تا پای جان فدای ایران اسلامی پیروزی غرورآفرین ایران اسلامی بر تمام هموطنان مبارک. به امید موفقیت ایران در تمام عرصه‌ها 🌹🌹🌹
با سلام خدمت سروران گرامی به مناسبت دهه فجر، این هفته به شبهات مربوط به حکومت دینی پاسخ می‌دهیم. اگر سوال مهمی دارید، لطفاً در خصوصی برای حقیر بفرستید. یا علی
8⃣0⃣1⃣📌چگونه می‌توان اطمینان داشت که آیت الله خامنه‌ای، جانشین امام زمان علیه السلام است؟ شاید مجلس خبرگان رهبری در انتخاب ایشان اشتباه کرده باشند؟ 👈 پاسخ 1⃣در یادداشت‌ هفت بهمن ثابت شد که مجتهد عادل و توانمند در تدبیر، جانشین امام زمان علیه السلام در اداره امور جامعه است. پس مردم باید چنین کسی را شناسایی کنند و امر حکومت را به او بسپارند. 2⃣چنانکه برای شناسایی پزشک متخصص، باید به اهل فن و خبره رجوع کرد، در شناسایی مجتهد جامع الشرایط هم باید به اهل خبره رجوع کرد. 3⃣اهل فن در هیچ رشته ای، معصوم از خطا نیستند، ولی این امر، موجب نمی‌شود که انسان به جای اهل خبره، به غیر خبره رجوع کند یا آنکه بی خیال کار شود. 4⃣قول اهل خبره برای انسان، حجت است و اطمینان می آورد. اگر مجموعه‌ای از پزشکان، فردی را به عنوان حاذق ترین پزشک معرفی کنند، انسان به اطمینان می‌رسد و بر این اطمینان، ترتیب اثر می‌دهد. این یک رویه عقلایی است. 5⃣در امر رهبری نیز، ممکن است عده ای مجتهد جامع الشرایط برای امر رهبری وجود داشته باشند، تمام آنها بالقوه، جانشین امام زمان (ع) هستند، ولی وقتی جمع کثیری از خبرگان، فردی را به عنوان، اصلح معرفی می‌کنند، برای انسان اطمینان حاصل می‌شود و مانند دیگر موارد، لازم است به آن عمل کند. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110
9⃣0⃣1⃣📌در حکومت دینی برخی احکام به دلایل خارجی یا داخلی، برخی احکام ـ مانند سنگسار و ... ـ اجرا نمی شوند؟ حکومت دینی تا کجا می تواند نسبت به اجرای احکام دینی عقب نشینی کند؟ 👈پاسخ 1️⃣احکام دینی، گاه فردی هستند و گاه اجتماعی. تعطیل کردن احکام فردی مانند نماز معنا ندارد. احکام اجتماعی هستند که در معرض اجرا و تعطیل می باشند. مانند مجازات های تعیین شده در دین، حجاب یا مقابله با روزه خواری. 2️⃣ حکومت دینی، موظف به اجرای همۀ احکام دین است و تعطیلی اجرای احکام، با دینی بودن حکومت، در تعارض است. 3️⃣کوشش حکومت باید صرف اقناع افکار عمومی برای اجرای احکام دین باشد و مؤمنانی که دغدغۀ اجرای احکام دینی را دارند، نقش بسیار مهمی در این مسیر دارند. 4️⃣حکومت دینی در جامعۀ دینی اجرا می شود، بنابراین عموم مردم موافق اجرای همه احکام هستند؛ هرچند ممکن است حاضر نباشند نسبت به تبیین آن اقدامی کنند. 5️⃣گاه برخی فشارها موجب می شود که حاکم دینی به دلیل مصلحت بالاتر، به طور موقت، با حکم حکومتی از اجرای برخی احکام صرف نظر کند. در حقیقت، اگر اصرار بر اجرای یک حکم خاص مانند سنگسار که مورد زیادی نیز ندارد، منجر به از دست رفتن اصل حکومت و عدم اجرای سایر احکام شود، این اصرار، عقلایی نیست. 6️⃣در حکومت امیرالمومنین علیه السلام نیز چنین اتفاقاتی افتاد و ایشان نتوانست تمام بدعتهای برجای مانده از حکومتهای پیشین را اصلاح کند که اثر آن تا کنون باقیست. 7️⃣پس از عقب نشینی موقت، وظیفۀ حکومت و نیز مومنان، تبیین فوائد حکم تعطیل شده و اقناع افکار عمومی برای از سرگیری اجرای آن حکم است و پس از اقناع، برای مقابله با اقلیت مخالف، قطعاً باید از ابزار فشار نیز استفاده کند. 8️⃣در این میان، برخی احکام مانند اصل حجاب، از حساسیت بالایی برخوردارند و اگر تعطیلی آن منجر به اشاعۀ فحشا و برچیده شدن روح دین در جامعه شود؛ در اینجا حکومت حق عقب نشینی ندارد، ازاین رو، افزون بر تبیین لازم، دربارۀ الزام به اجرای آن، می تواند بلکه باید قانون نیز وضع کند. ✅برای پیوستن به کانال یادداشت‌های اعتقادی از لینک زیر وارد شوید: https://eitaa.com/Faryab110