eitaa logo
کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
3.2هزار دنبال‌کننده
166 عکس
69 ویدیو
164 فایل
ارتباط با ادمین: @Sadegh313a پرسش و پاسخ در مورد نظرات استاد : @Mahdinabavian ❌تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
Fayazi-14020116-KhodaShenasiFalsafi-Jalase-03-Thaqalain_IR.mp3
19.97M
«خداشناسی فلسفی»  🔹جلسه سوم ۱۴۰۲ 🔵لینک دانلود تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۱۶ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
⚪️ معیار تعریف مادی و مجرد؛ دیدگاه برگزیده 🔰 محسوس به حس ظاهر برگرفته از 📜نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص۴۱۰_۴۱۴ استاد فیاضی با تحلیل و بررسی دقیق مسأله، معیاری ارائه کرده اند که البته از ظاهر عبارات برخی دیگر از اندیشمندان نیز استفاده می شود. بر اساس این تعریف، موجود مادی، موجودی محسوس به حس ظاهر است؛ خواه محسوس بالفعل باشد یا محسوس بالقوه، خواه محسوس اول باشد یا محسوس ثانی. افزون بر آن، هر موجودی که چنین جسم محسوسی وابسته باشد و نتواند مستقل از موجود شود، مادی خواهد بود؛ نظیر صور حال در جسم، أعراض و نقطه که مستقل از جسم موضوع نیستند. 🔹تبیین قیود 1⃣قید اول (محسوس به حس ظاهر) هر چیزی که به وسیله حواس پنجگانه انسان یعنی باصره، سامعه، لامسه، ذائقه، شامه ادراک شود محسوس به حس ظاهر است و مادی و عنصری است . با این قید، اموری همچون شادی، غم، درد، و... که از سوی حواس باطنی ادراک می شوند، مادی نخواهد بود. 2⃣قید دوم( محسوس بالفعل و بالقوه) ماده محسوس بالفعل است؛ یعنی به صورت بالفعل از سوی حواس ظاهری قابل درک است؛ اما انرژی، محسوس بالقوه است، نه بالفعل زیرا انرژی تنها پس از تراکم و ماده شدن می تواند محسوس بالفعل شود . به هر حال، از آنجا که ماده و انرژی، محسوس به حس ظاهر هستند، موجود مادی خواهند بود نه مجرد اگر چه یکی از آنها محسوس بالفعل است و دیگری محسوس بالقوه. قید «محسوس بالقوه» افزون بر انرژی شامل اجنه هم می شود؛ زیرا اجنه نیز از آتش هستند و قابلیت ادراک با حس ظاهر را دارند؛ و لو آنکه به صورت بالفعل برای برخی افراد از طریق حواس ظاهری ادراک نمی شوند. 3⃣قید سوم (محسوس اول و ثانی ) مقصود از محسوس اول، محسوسی است که بالذات مورد احساس واقع می شود . چنین محسوسی همان کیفیات محسوس است؛ زیرا از میان مقولات، جوهر، کم و تمام مقولات نسبی، بالذات قابل احساس نیستند و در بین کیفیات نیز صرفا کیف محسوس است که جزء محسوسات به شمار می رود. مثلاً امتداد که خود قابل احساس نیست ولی با ادراک رنگ که کیف محسوس است و به صورت بالذات حس میشود ، امتداد نیز درک می شود. ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
Fayazi-14020117-KhodaShenasiFalsafi-Jalase-04-Thaqalain_IR.mp3
20.61M
«خداشناسی فلسفی»  🔹جلسه چهارم ۱۴۰۲ 🔵لینک دانلود تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۱۷ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
📡 دفتر ارتباطات فرهنگی برگزار می‌کند سلسله گفتگوهای معارفی ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان 📋 یکشنبه 1402/1/20 ساعت 23 🗂 موضوع: رسم بندگی در ضیافت الهی 💡 سخنران: آیت‌الله غلامرضا فیاضی 🔶 نشانی‌های ورود به جلسه👇 🌐http://dpfqom.iki.ac.ir/live 🌐https://heyatonline.ir/kanoon.tolloe 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
Fayazi-14020119-KhodaShenasiFalsafi-Jalase-05-Thaqalain_IR.mp3
17.55M
«خداشناسی فلسفی»  🔹جلسه پنجم ۱۴۰۲ 🔵لینک دانلود تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۱۹ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
Fayazi-14020120-KhodaShenasiFalsafi-Jalase-06-Thaqalain_IR.mp3
20.1M
«خداشناسی فلسفی»  🔹جلسه ششم ۱۴۰۲ 🔵لینک دانلود تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۲۰ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗂 موضوع: رسم بندگی در ضیافت الهی 👤 سخنران: آیت‌الله غلامرضا فیاضی 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
Fayazi-14020121-KhodaShenasiFalsafi-Jalase-07-Thaqalain_IR.mp3
20.44M
«خداشناسی فلسفی»  🔹جلسه هفتم ۱۴۰۲ 🔵لینک دانلود تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۲۱ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
Fayazi-14020122-KhodaShenasiFalsafi-Jalase-08-Thaqalain_IR.mp3
21.59M
«خداشناسی فلسفی»  🔹جلسه هشتم ۱۴۰۲ 🔵لینک دانلود تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۲۲ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
Fayazi-14020124-KhodaShenasiFalsafi-Jalase-09-Thaqalain_IR.mp3
24.15M
«خداشناسی فلسفی»  🔹جلسه نهم ۱۴۰۲ 🔵لینک دانلود تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۲۴ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
رمضان بهار قرآن، آیت الله فیاضی.pdf
566.9K
📝 مکتوب جلسات در ماه مبارک رمضان 🔹استاد: آیت الله فیاضی 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
Fayazi-14020126-KhodaShenasiFalsafi-Jalase-10-Thaqalain_IR.mp3
18.78M
«خداشناسی فلسفی»  🔹جلسه دهم ۱۴۰۲ 🔵لینک دانلود تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۲۶ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
Fayazi-14020127-KhodaShenasiFalsafi-Jalase-11-Thaqalain_IR.mp3
16.4M
«خداشناسی فلسفی»  🔹جلسه یازدهم ۱۴۰۲ 🔵لینک دانلود تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۲۷ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
Fayazi-14020128-KhodaShenasiFalsafi-Jalase-12-Thaqalain_IR.mp3
21.06M
«خداشناسی فلسفی»  🔹جلسه دوازدهم۱۴۰۲ 🔵لینک دانلود تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۲۸ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
Fayazi-14020129-KhodaShenasiFalsafi-Jalase-13-Thaqalain_IR.mp3
19.79M
«خداشناسی فلسفی»  🔹جلسه سیزدهم۱۴۰۲ 🔵لینک دانلود تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
Fayazi-14020130-KhodaShenasiFalsafi-Jalase-14-Thaqalain_IR.mp3
20.92M
«خداشناسی فلسفی»  🔹جلسه چهاردهم۱۴۰۲ 🔵لینک دانلود تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۳۰ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
Fayazi-14020131-KhodaShenasiFalsafi-Jalase-15-Thaqalain_IR.mp3
18.18M
«خداشناسی فلسفی»  🔹جلسه پانزدهم۱۴۰۲ 🔵لینک دانلود تاریخ : ۱۴۰۲/۰۱/۳۱ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
بسمه تعالی با سلام و ادب . إن شاء الله شروع درس خارج اسفار از سال تحصیلی آینده می باشد . 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
230502_1252.mp3
18M
🔷 جلسه پانزدهم آیت الله فیاضی در مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
بسمه تعالی در مورد فایل های درس های که به خاطر مشکل ایتا باز نمی کند می توانید با استفاده از لینک های زیر صوت ها را دانلود کنید: درس خارج اسفار سال ۱۴۰۱ درس خارج اسفار سال ۱۴۰۰ درس خارج اسفار سال ۱۳۹۹ 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir
⚪️ تجرد یا مادیت نفس؛ بیان دیدگاه‌ها برگرفته از 📜نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص۵۱۶_۵۱۸ در بحث تجرد یا مادیت نفس دیدگاه های مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها از این قرار است : 1⃣مادی‌گرایان: مادیت همه نفوس به اعتقاد مادی‌گرایان، همه نفوس اعم از نفس نباتی، حیوانی و انسانی مادی هستند. گروهی از متکلمان نیز به مادیت نفوس معتقد هستند. 2⃣مشائیان: مادیت نفس نباتی و حیوانی و تجرد نفس انسانی نفوس نباتی و حیوانی و نیز قوای نباتی و حیوانی، هم در هنگام حدوث و هم در بقا مادی هستند و نفس انسانی و قوای آن نیز هم در هنگام حدوث و هم در بقا مجرد می باشند. 3⃣صدرالمتألهین: مادیت نفس نباتی و تجرد نفس حیوانی و انسانی در بقا به اعتقاد مرحوم ملا صدرا، نفس نباتی و قوای آن هم در حدوث و هم در بقا مادی هستند و هیچ‌گاه به مرتبه تجرد نمی رسند، اما نفس حیوانی و انسانی و قوای آنها هر چند همچون نفس نباتی و قوای آن‌ها در ابتدای حدوث، مادی هستند، در ادامه وجود یعنی در بقا به مرتبه‌ای از تجرد می رسند. 4⃣استاد فیاضی: مادیت نفس نباتی و تجرد نفس انسانی در حدوث و بقا به اعتقاد استاد فیاضی، نفس نباتی و قوای آن در حدوث و بقا مادی هستند و نفس انسانی و قوای آن در حدوث و بقا مجرد می باشند. ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/136052851Ce0e1da4c36
1402-02-16-OstadFayazi.mp3
847.9K
📜آداب قرائت قرآن و زیارت 🎙 آیت الله فیاضی (حفظه الله) تاریخ: ۱۴۰۲/۰۲/۱۶ نمازخانه موسسه 🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی 🆔@Fayazi_ir