eitaa logo
مدرسه فقه هنر
178 دنبال‌کننده
224 عکس
33 ویدیو
2 فایل
ارتباط: @fegh_honar (حضرتی) 02537840071 سایت: https://isoa.ir/fh/
مشاهده در ایتا
دانلود
️⃣2️⃣ 🖋یاداشتی از حجت‌الاسلام محمدصادق لیراوی: 💠 خروج فقه از رویکرد انفعالی و ورود به عرصه فعالیت، جز با آینده پژوهشی و شناخت مسائلی که در آینده با آن روبرو خواهد شد میسر نیست؛ 👈بنابراین لزوم آینده‌پژوهی در همه عرصه‌های فقه، ضرورت می‌یابد. یکی از مهم‌ترین مسائل فقه‌های معاصر، مباحث مرتبط با هنرهای نمایشی است. 🎞 فقه نمایش، رشته علمی است که هنوز مسائل و موضوعات آن به‌صورت کامل طرح و شناسایی نشده؛ بنابراین احکام آن نیز به‌تبع موضوعات آن چندان روشن نیست. ⛔️ عمدتاً مسائل مربوط به آن، به شکل سنتی و به روال فقه فردی موردبحث و بررسی قرار می‌گیرد. به‌عنوان نمونه، وقتی از مسائلی همچون نگاه به نامحرم یا صحبت با نامحرم یا گوش‌دادن به موسیقی در گستره نمایش، پرسیده می‌شود به همان سبک و سیاق فقه فردی پاسخ داده می‌شود. ✅ به نظر می‌رسد هم الآن و هم در آینده نیاز داریم که با رویکرد اجتماعی به مسائل فقه نمایش نگاه کنیم. یک اثر نمایشی با قطع نظر از مسائل فردی که بین بازیگران، چه آثار و تبعاتی در اجتماع خواهد داشت. این آثار را باید بررسی کرد و از جهت فقهی پاسخ داد. ◀️گاهی وقت‌ها این آثار همراه است با یک سری ضرورت‌ها. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که آیا این ضرورت‌ها می‌تواند پیامدهای منفی این آثار را توجیه کند❓ از طرف دیگر ضرورت‌هایی وجود دارد که نمایش آن اثر را لازم می‌کند. آیا این ضرورت‌ها می‌تواند آن پیامدهای سوء را از بین ببرد❓ یا اینکه نه آن آثار و پیامدها است که بر ضرورت‌ها غلبه دارد⁉️ 👈 ادامه یادداشت🔻🔻🔻 B2n.ir/q92119 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🔰اداره کل پژوهش های رسانه با همکاری اندیشکده مدرسه اسلامی هنر و دفتر فیلمنامه رسانه ملی برگزار می کند. کرسی ترویجی ┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄ ◀️ بررسی الگوهای روایی و وضعیت های نمایشی متناسب با فرهنگ دینی و ملی 🟢 زمان: دوشنبه 27 شهریور ماه 🔵 مکان: بلوار امین، تالار اندیشه اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه 🔶 علاقمندان جهت شرکت د راین نشست می توانند با شماره 32920055 تماس حاصل نمایند
️⃣2️⃣ 📺تفاوت بین پخش زنده و غیرزنده در احکام نگاه👁 ✍️ یادداشتی از مصطفی قناعتگر: 👓 نگاه به تصاویر پخش زنده و غیرزنده، یکی از رفتارهای پُرتکرار مکلّفان در دوره کنونی است.... نتیجه این جستار نشان می‌دهد که حکم نگاه به تصاویر پخش زنده با حکم به تصاویر غیرزنده تفاوتی ندارد. 🎞 عکس و فیلم، از اختراعات جدید بشر در قرون اخیر است. این دو پدیده نوظهور و حواشی آن، سالیانی است که توجه علم فقه و فقها را به خود جلب نموده است. عام البلوا بودن آن برای مکلفان نیز این توجه را فزونی بخشیده است. ⛔️ به دلیل مستحدث بودن عکس و فیلم، اعم از زنده و غیرزنده، آیه یا روایتی وجود ندارد که بتوان به‌عنوان دلیل خاص به آن استناد کرد. نزدیک‌ترین پدیده به عکس و فیلم که می‌توان آن را در دو منبع اصلی دین (کتاب و سنت) یافت، «نقاشی» است که با کلید واژه‌های «صورت»، «تمثال»، «تصویر»، «تمثیل» و «نقش» قال رهگیری است. ✳️نظریات در مسئله: 1️⃣ نگاه به تصاویر زنده، حکم نگاه به عکس را دارد (مکارم،۱۴۲۴، ج۱، ص۴۱؛ صافی، ۱۴۱۷، ج۲، ص۳۲۵). 2️⃣تصاویر غیرزنده احکام عکس و تصاویر زنده، احکام شخص را دارد (منتسب به وحید خراسانی) 3️⃣تصاویر غیرزنده، احکام عکس و تصاویر زنده، بنابر احتیاط واجب احکام شخص را دارد (خمینی، ۱۴۲۴، ج۲، ص۹۷۱؛ خامنه‌ای، ۱۴۲۴، ص۲۵۹) 👈 ادامه یادداشت🔻🔻🔻 B2n.ir/n13608 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
️⃣ 🕋نام امام علی(ع) در نگاره‌های شاهنامه طهماسبی. ✍️محمد خراسانی زاده 💠در این پژوهش، تمامی 258نگاره شاهنامه طهماسبی که در اوایل دوره صفویه و اندکی پس از اعلام تشیّع به‌عنوان مذهب رسمی ایران، به‌تصویر درآمده، بررسی شد و 13نگاره یافت شد که حاوی نام امام علی(ع) بود. 💢مسئله و پرسش اصلی پژوهش این است که چه دلایل و مقاصدی از ذکر نام علی(ع) در نگاره‌های این شاهنامه وجود داشته است❓ لذا پس از واکاوی این 13نگاره، می‌توان گفت نگارگران مکتب تبریز صفوی کوشیده‌اند متون حماسی و تاریخی شاهنامه را درقالب فضای حاکم برزمان خود به ترسیم درآورند و به‌همین دلیل سپاه ایران در شاهنامه را مشابه لشکر صفویان به‌تصویرکشیده و از پرچم‌ها و سردرفش‌ها و فضای معماری زمان خود بهره جسته‌اند. ✳️همچنین در درج نام علی(ع)، مقاصدی ازجمله نمایش ارادت پادشاهان صفوی به اهل بیت(ع)، اعلان حقانیت سپاه ایران نسبت به دشمنان، هم‌راستایی مرام و مسلک برخی پهلوانان بارویکردهای شیعی وجود داشته و ارتباط معناداری میان هویت ملی ایرانیان بامذهب تشیع برقرار نموده است. 👈 نام امام علی(ع) بدون استثناء درتمام 13نگاره، بلافاصله بعد از نام خدا و حضرت محمد(ص) ذکر شده که دلایل آن می‌تواند عدم فراگیری تشیع در ابتدای صفویه، پیشگیری از سوء برداشت به عنوان صوفی‌گری‌های تحریف‌شده و نهایتا نمایش ولایت امیرالمؤمنین علی(ع) در امتداد ولایت خدا و رسولش باشد که این نمایش تداوم ولایت می‌تواند از شاخصه‌های هنر شیعی قلمداد گردد. 📚منبع: نشریه الهیات هنر: B2n.ir/b50555 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🕋میلاد با سعادت حضرت ختمی مرتبت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام بر محبان اهلبیت مبارک باد.🕋 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
📚کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش ملی فقه هنر» به چاپ رسید.📕 🎙سومین همایش ملی فقه هنر در سوم بهمن ماه 1398 در شهر شیراز برگزار شد. ✍️ مقالات این همایش تحت اشراف علمی دبیر همایش، حضرت «آیت الله ابوالقاسم علیدوست»، به همت مدرسه اسلامی هنر و به کوشش آقایان «مصطفی درّی» و «نواب حضرتی»، جمع آوری و در دو عنوان «فقهی» و «حقوقی» تنظیم شده است: 1️⃣ «مجموعه مقالات فقهی سومین همایش ملی فقه هنر» با مشارکت پژوهشگاه فقه معاصر. 2️⃣«مجموعه مقالات حقوقی سومین همایش ملی فقه هنر» با مشارکت سازمان سینمایی کشور. ⏳ تهیه و تنظیم این کتاب حدود سه سال طول کشید که نشان از دقت و اهمیت مقالات موجود (هم در بخش فقهی و هم در بخش حقوقی) دارد. 📖 همچنین تمام مقالات، در نشریه علمی «الهیات هنر» نیز منتشر و قابل دسترسی است. 🎬 مکان و زمان مراسم رونمایی از کتاب مذکور نیز به زودی اعلام خواهد شد. 🌐B2n.ir/z35335 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
️⃣ 📺حکومت‌ و آزادی بیان هنری ✍️سید محسن قائمی - سمیه اقایی نژاد. 💢چکیده ✳️حق آزادی بیان هنری از حق برخورداری از هنر و حق مشارکت در زندگی فرهنگی جدایی‌ناپذیر تلقی می‌شود، که به طور برجسته در ماده 27اعلامیه جهانی حقوق بشر ذکرشده است. ❓این نوشتار درصدد آن است که رابطه پیچیده میان هنر و آزادی در جوامع معاصر را که در چارچوب آرمان هنر سینما به سمت مطلق بودن و عدم امکان مطلق بودن آزادی راه می-برد، درک نماید. ✅نقطه آغاز این مساله آن است که در واقع، جوامع معاصر تمایل دارند آفرینش سینمایی که شکل خاصی از فعالیت انسانی و آزادی هنری است را مستحق برخورد ویژه، محافظه‌کارانه‌تر و یا متساهل‌تر بدانند؛ ولی وقتی هنر از رهگذر صافی قانون، تجربه و آزموده می‌شود، دیگر، از چنین جایگاه ممتازی برخوردار نخواهد بود و به تعبیری دیگر کشورها ممکن است آزادی بیان سینماگران را در مواردی تقویت و در مواردی محدود نمایند. ❇️این نوشته توصیفی-تحلیلی و مبتنی بر مطالعات کتابخانه‌ای، به استقرای موارد محدودیت آزادی بیان سینماگران مبتنی بر برخی قوانین ملی و نیز قواعد بین‌المللی و رویه قضایی محاکم ملی و دیوان اروپایی حقوق بشر خواهد پرداخت. 📌نتیجه آنکه، دولتها با آزادی بیان سینماگران مانند هر آزادی دیگری، رفتار می‌کنند که دارای محدودیت‌های ویژه‌ای از جمله امنیت، اخلاق عمومی و حریم خصوصی است و حتی گاهی در معرض قیود و شروطی به مراتب سخت‌تر از سایر حقوق اساسی قرار می‌گیرد. 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_705672.html ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📺مجله فرهنگی چاووش📺 🛑موضوع: «فقه هنر» 🎤باحضور: 1️⃣ آیت الله ابوالقاسم علیدوست (استاد درس خارج فقه هنر حوزه علمیه قم) 2️⃣ مصطفی دُرّی (استاد فقه هنر حوزه علمیه) 3️⃣ محمدجواد استادی (میزبان برنامه) ⏰ زمان: سه شنبه 18 مهرماه 1402 ساعت 22:30 📺شبکه 4️⃣ سیما📺 🌐https://isoa.ir/fh/ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️مقام معظم رهبری (حفظه الله): 🎬«همین یک مورد (خانم دباغ) میتواند مضمون و محتوای چندین کار هنری فعال باشد.» 👈 لزوم استفاده از شخصیت های انقلابی و اسلامی جهت ساخت آثار هنری. 🌐https://www.leader.ir/fa/media/play/32706 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
️⃣2️⃣ 🎤حجت‌الاسلام‌ علی نهاوندی مدیر گروه فقه هنر، رسانه و ارتباطات مرکز فقهی ائمه اطهار: 🎸🎺 در قدیم هنرهای نمایشی، مثل باله و اُپرا و رقص و امثال آنها در دسته‌بندی‌های دیگری قرار می‌گرفت، اما امروزه همه این‌ها جزئی از هنر نمایشی به‌حساب می‌آید، حتی اجرای موسیقی‌های زنده جزئی از هنرهای نمایشی قلمداد می‌شود. ❓سوال: تعریف دقیق نمایش چیست؟ باتوجه‌به این تعریف، مراد از فقه نمایش چیست❓ ✅ در ادبیات رایج و عرف جامعه، وقتی از نمایش صحبت می‌کنند، انگاره و تلقی‌شان، پخش یک صحنه دیداری است، ... اما زمانی که می‌خواهیم از هنر نمایش صحبت کنیم ابتدا باید در نظر بگیریم که نمایش یک شاخه از هنر است. واژه نمایش، ترجمه درامای یونانی است که به معنای کنش تقلیدی است.... ✳️ هنرهای نمایشی امروزی که موردتوجه قرار می‌گیرد به دلیل عرصه‌های گسترده رسانه‌ای و فناوری، خیلی چیزها را در بر می‌گیرد؛ مثل انواع رقص، باله، اجرای موسیقی‌های زنده و اُپرا، انواع تئاترها (زنده، عروسکی)،... سینما، فیلم و سریال. 🛑 وقتی گفته می‌شود هنرهای نمایشی، به ذهن می‌رسد که منظور، فیلم و سینما است درحالی‌که گستره خیلی وسیعی را شامل می‌شود و پدیده‌های بسیاری را نیز همپوشانی می‌کند؛ از تماشاگر گرفته تا مکان، زمان، سناریو، داستان، دکوراسیون و نورپردازی، امکانات و تدارکات موردنیاز و… . 👈 متن کامل گفتگو🔻🔻🔻 🌐B2n.ir/n80148 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشهایی از برنامه 📺مجله فرهنگی چاووش📺 پخش شده از شبکه 4️⃣سیما 🛑 موضوع: «فقه هنر» 🎤باحضور: 1️⃣ آیت الله ابوالقاسم علیدوست (استاد درس خارج فقه هنر حوزه علمیه قم) 2️⃣ مصطفی دُرّی (استاد فقه هنر حوزه علمیه) فیلم کامل این گفتگو در سایت فقه هنر قابل دسترسی است🔻🔻🔻 🌐B2n.ir/q69287 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
️⃣1️⃣ 💠بررسی منشاء و خاستگاه نقش‌مایه‌های تذهیب قرآنی ابن بواب بر اساس نقوش گچ‌بری سده‌های نخست اسلامی🕋 ✍️ناهید جعفری دهکردی / مریم آستانه 📌قرآن ابن بواب یکی از نسخ گرانمایه در تاریخ هنر اسلامی موجود در کتابخانه چستربیتی دوبلین ایرلند است که توسط خوشنویس و مذهب بنام قرن پنجم هجری" ابوالحسن علاء‌الدین علی بن هلال" مشهور به "ابن بواب" به رشته تحریر درآمده است. ✳️ از آنجا که این کتاب مقدس حاوی نخستین نمونه‌های تذهیب قرآن می‌باشد، نگارندگان جستار حاضر تلاش دارند با مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی به بررسی 171 نقش‌مایه تذهیبی از آن نسخه و نقش‌مایه‌های 7 بنای اولیه اسلامی به روش توصیفی – تحلیلی، بپردازند و در پاسخگویی بدین پرسش برآیند که: نقوش تذهیبی قرآن ابن بواب، از چه طرح‌ها و الگوهای هنری تأثیر پذیرفته‌اند❓ ✅ نگارندگان پس از بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌های کتابخانه‎ای و اسنادی، بدین نتیجه رسیدند که باتوجه به این‌که ابن بواب قبل از کتابت و تذهیب، به کار تزیین معماری می‌پرداخته، نقوش تذهیب مورد استفاده وی نیز سابقه در پیشیه قبلی او داشته و مأخوذ از آرایه‌های معماری سده‌های نخستین اسلامی‌اند. ❇️نمونه‌های طرح‌های به‌کاربرده او را می‌توان در محراب عباسی بغداد، رقه، سامرا، مسجد جامع اصفهان، مسجد نایین، مسجد نه‌گنبد بلخ و سیمره دید. این امر نشان می‌دهد که نخستین آرایه‌های تذهیب اسلامی، از آرایه‌های معماری تأثیر پذیرفته است. 🌐https://elahiyatehonar.isoa.ir/article_702254.html ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴آیین رونمایی از کتاب 📘«مجموعه مقالات سومین همایش ملی فقه هنر» و 📜«پوستر فراخوان چهارمین دوره این همایش» در دفتر وزراتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. ✳️ جلسه شورای هنر روز دوشنبه اول آبان ماه به ریاست محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این وزارتخانه برگزار شد. در این جلسه پس از سخنان جناب دکتر محمدحسین نواب، دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ ضمن تشکر از ارائه گزارش آقای نواب گفتند: 🛑فعالیت‌های انجام شده در مدرسه هنرهای اسلامی یک فرصت است که باید بخش های فرهنگی و هنری از این ظرفیت بالا استفاده کنند. 👈نیاز اهالی فرهنگ و هنر و نسبت آنها با مسائل فقهی در این کتاب دیده شده است. از آیت الله ابوالقاسم علی‌دوست جهت ورود به این بحث تشکر می‌کنم. گزارش کامل جلسه🔻🔻🔻 🌐B2n.ir/w80155 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
28.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞تیزر رونمایی از کتاب «مجموعه مقالات سومین همایش ملی فقه هنر» 💠یکم آبان ماه 1402 📌وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 🎤با حضور: 1️⃣آیت الله علیدوست 2️⃣دکترمحمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد. 3️⃣حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب. 4️⃣حجت الاسلام دکتر سیدمحمدحسین نواب. 🌐B2n.ir/w42973 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🔅مرز هنر، اباحه نیست، بلکه استحباب است❗️ 🔹«مجلۀ فرهنگی هنری چاووش» عنوان برنامه‌‌ای است که در شبکۀ چهارم صدا و سیما به دغدغه‌های فکری اهالی فرهنگ می‌پردازد. یکی از برنامه‌های اخیر این مجله، با موضوع «فقه هنر» از رسانۀ ملی پخش شد. 📌در این برنامه آیت‌ﷲ ابوالقاسم علیدوست، استاد درس خارج حوزۀ علمیه قم و حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی دری نایب رییس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر و مدیر مدرسه اسلامی فقه هنر، به بررسی بحث فقه هنر پرداخته‌اند. 🔸متن کامل این برنامه تقدیم می‌شود: 🔹رسالت اول دانش فقه این است که رفتارها را تنظیم می‌کند، رسالت دومی که دارد پشتیبانی از نظام تقنینی است. عرصۀ سومی که فقه به آن خواهد پرداخت و به نظر می‌رسد که در این موضوع بحث هنر هم بیشتر با آن کار داریم پشتیبانی از نظام تبلیغی است 🔹اگر همین امسال را در نظر بگیریم، 85 درس خارج در حوزۀ علمیۀ قم در موضوعات فقه معاصر است. ما در پژوهشگاه‌های فقهی که داریم که گاهی موضوع پژوهشگاه، فقه است و یا گاهی یک پژوهشکدۀ فقه دارند. سالانه بیش از 100 جلد و صدها جلد کتاب فقهی در موضوعات معاصر و مقالاتی داریم که تعدادشان خیلی بیشتر است. 🛑منبع: https://riicj.com/news/1396/ 🔻مشاهده متن کامل این گفتکو : 🌐B2n.ir/z17994 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه فقه معاصر، برگزار می کنند: 0️⃣1️⃣دهمین کرسی علمی_ترویجی 🖍 عنوان: «الگوریتم برون رفت از تزاحم حقوق هنری» 🔵 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد عشایری منفرد (عضو هیئت علمی جامعه المصطفی) ♦️ ناقد: حجت الاسلام دکتر محمدعلی حیدری (عضو هیئت علمی حوزه علمیه مشکات) 🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر) 🕣 زمان: سه شنبه 23 آبان ماه 1402 ساعت 9 صبح 🏢مکان: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰پلاک 53، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر. 🌐 لینک جلسه: B2n.ir/a73513 ⛔️نام کاربری و رمز: 2️⃣2️⃣2️⃣2️⃣ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
✳️حضرت امام خمینی (ره): «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم» (صحیفه امام، ج‏۶، ص: ۱۵) 1️⃣متن سخنان حضرت امام (ره) درباره سینمای قبل از انقلاب. 2️⃣متن فرمایش مقام معظم رهبری درباره استفاده از لباس روحانیت در سینما. 3️⃣تمجید رهبر معظم انقلاب از فیلم طلا و مس. 4️⃣فیلم‌های ایرانی‌ها غالبا بهتر از دیگران است.... 🛑مشاهده مطالب فوق درسایت مدرسه فقه هنر: 🌐B2n.ir/t11476 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🛑فراخوان ✳️محور همایش: «فقه هنر و حکمرانی» 🖋موضوعات : 🌐B2n.ir/g11855 ⏰زمان: اسفندماه 1402 مشهد مقدس. ❇️ارسال و مقاله از طریق برنامه ایتا: @fegh_honar و جی میل: feghehonar@gmail.com🌐 📞تماس: 02537840071 🔰دبیرخانه همایش ملی فقه هنر ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
️⃣2️⃣ 🎤حجت‌الاسلام‌ سید مهدی نریمانی معاون آموزش دانشگاه مفید: 🔰نه اصرار بر حلال کردن موضوعات باید داشت و نه بنای بر سخت‌گیری. 🛑برخی از پیش‌فرض‌ها مورد غفلت واقع شده‌اند. ✳️در فقه هنر، باید سیر تحولات جامعه اسلامی موردتوجه قرار گیرد. ⛔️در مدینه المعاجز، حدیثی داریم که امام حسن علیه‌السلام در زمان حضرت علی علیه‌السلام، به‌عنوان سفیر حکومت اسلامی، به یکی از کشورهای غیراسلامی سفر می‌کنند. پادشاه آن کشور مجسمه‌هایی از انبیای الهی را به حضرت نشان می‌دهند و حضرت از این مجسمه‌ها، تعبیر به اصنام می‌کنند. 💠بعدازاین، در عصر غیبت صغری و توقیعاتی از حضرت صاحب‌الزمان علیه‌السلام صادر می‌شود بحث می‌شود که آیا نگهداری و خریدوفروش مجسمه اشکال دارد؟ حضرت می‌فرمایند اگر اجداد کسی که مجسمه را می‌سازد و می‌فروشد، بت‌پرست بوده‌اند، اشکال دارد و الا خیر. این سیر تحولات است که در جامعه اسلامی اتفاق افتاده است. ❓سوال: آیا با پیش‌فرض‌ها و مبانی موجود، امکان تحویل در فتاوای موجود در فقه هنر وجود دارد؟ چرا؟ برای افزایش کارآمدی فقه هنر، چه پیشنهادهایی دارید⁉️ ✅این‌ها نیاز به یک بازنگری کامل و جامع دارد. ضرورت دارد هر چه زودتر افرادی که در این زمینه مستعد هستند به فقه هنر ورود کنند. البته نباید به‌جانب افراط یا تفریط کشیده شود. نباید فقه را از جایگاه عظیمی که دارد تنزل دهیم و همه چیز را بخواهیم حلال کنیم و یا از آن طرف، به دنبال سخت‌گیری و دشوار کردن مسائل باشیم. 🔶متن کامل گفتکو🔻🔻 🌐B2n.ir/t38111 ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه فقه معاصر، برگزار می کنند: 0️⃣1️⃣دهمین کرسی علمی_ترویجی 🖍 عنوان: «الگوریتم برون رفت از تزاحم حقوق هنری» 🔵 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر محمد عشایری منفرد (عضو هیئت علمی جامعه المصطفی) ♦️ ناقد: حجت الاسلام دکتر محمدعلی حیدری (عضو هیئت علمی حوزه علمیه مشکات) 🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر) 🕣 زمان: سه شنبه 23 آبان ماه 1402 ساعت 9 صبح 🏢مکان: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰پلاک 53، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر. 🌐 لینک جلسه: B2n.ir/a73513 ⛔️نام کاربری و رمز: 2️⃣2️⃣2️⃣2️⃣ ➖➖➖➖➖ 💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar