#مجله_الکترونیکی5️⃣2️⃣
📌لزوم انعکاس واقعیات جامعه، باعث تجویزِ نشاندادنِ زنِ مسلمانِ بیحجاب نمیشود.
🎤استاد جعفر نجفی بستان، عضو شورای علمی گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه پژوهشگاه فقه معاصر:
فقها بر اساس منابع دینی فتوا میدهند. حال اگر یک فیلمساز بخواهد خانم بیحجابی را شخصیت اول فیلم یا یکی از شخصیتهای فیلم قرار بدهد، فقیه نمیتواند فتوا به جواز چنین کاری بدهد؛ چون نفس این کار اشاعه فحشا است.
🛑فقه هنر چیست و تفاوت آن با فقه رسانه و فقه ارتباطات در چه اموری است⁉️
✅منظور از فقه، همان معنای اسممصدری است؛ یعنی نظر شرع در مورد این موضوعات چیست. مسلماً مراد از فقه، تفقه در دین نیست بلکه میخواهیم نظر شارع را در این موارد و موضوعات مثل هنر، رسانه و ارتباطات بدانیم.
بحث از فقه هنر، رسانه و ارتباطات، بحث از احکام این موضوعات است. مثلاً هنر نباید طوری باشد که انسان را جریّ بر گناه کرده و موجب اشاعه فحشا و سستی اراده مردم نسبت به دین و اعتقادات دینی شود؛ بلکه هنر باید موجب تعظیم شعائر شود.
🛑مهمترین مبانی فقه هنر کداماند⁉️
👈 قاعده لاحرج - قاعده لاضرر- عدم اشاعه فحشا و ترویج صفات متعالی اخلاقی- بحث حرمت اعانه بر اثم....
🛑یا با پیشفرضها و مبانی موجود، امکان تحول در فتاوای موجود در فقه هنر وجود دارد؟ چرا⁉️
🛑 برای افزایش کارآمدی فقه هنر، چه پیشنهادهایی دارید⁉️
💠متن کامل این گفتگو🔻🔻🔻🔻
🌐B2n.ir/a63580
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مقالات_هنری2️⃣1️⃣
🛑چگونگی تلفیق هنر و سیاست در سرلوحهای کتب چاپ سنگی دوره قاجار؛ بر اساس مطالعه هفتاد سرلوح محفوظ در کتابخانه ملی ایران (1324–1267 قمری)
🖋الهام اکبری ، زهرا رهبرنیا
دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا
چکیده:
سنت سرلوحسازی از نسخههای خطی به کتب چاپ سنگی منتقل شد؛ ولیکن با این تفاوت که با جایگیری نمادهایی مختلف و البته بیشتر سیاسی در آنها، سرلوحها صرفاً تزئینی نبوده و دارای بیانگری نیز شده بودند.
لذا این وجه تمایز اصلی آنها با همنوعان پیشین خود در نسخ خطی است که بررسی و مطالعه بر روی این سرلوحها را در مقاله حاضر ضرورت بخشیده است.
از اینرو هدف از این مطالعه، شناسایی سرلوحهای دارای نمادهای سیاسی و دریافت چگونگی ارتباط میان روند بهکارگیری این دو نماد با تحولات سیاسی معاصر با آنها است.
بنابراین برای تحقق این اهداف، به این سؤالات پاسخ داده شده است:
1️⃣ تلفیق هنر و سیاست در سرلوحهای کتب چاپی از چه طریقی صورت گرفته است؟
2️⃣ کدام نماد بیشترین کاربرد را داشته است؟
3️⃣علت بروز و ظهور این نماد در سرلوحها چگونه قابل توضیح است؟
از میان نمادهای بهکاررفته در سرلوحها، دو نماد شیر و خورشید و تاج، بیشترین کاربرد را داشتهاند و بهکارگیری نماد تاج در نسبت با شیر و خورشید در سرلوحها برتری داشته است.
✳️مطالعه نشان میدهد که هر چه بر روی خط زمان پیشتر میآییم و به تاریخ تصویب قانون مشروطه نزدیک میشویم (1324 ق.)، از تعداد نماد شیر و خورشید کاسته و بر تعداد نماد تاج افزوده شده است؛
📚منبع: 🌐B2n.ir/k57954
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🟣تمدید شد🟣
🛑فراخوان #چهارمین_همایش_ملی_فقه_هنر
✳️محور همایش: «فقه هنر و حکمرانی»
🖋موضوعات : 🌐B2n.ir/g11855
⏰زمان: اسفندماه 1402 مشهد مقدس.
❇️ارسال #عنوان و #چکیده مقاله از طریق برنامه ایتا:
@fegh_honar
و
جی میل: feghehonar@gmail.com🌐
📞تماس: 02537840071
🔰دبیرخانه همایش ملی فقه هنر
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🕋تا که هیزمها به دست عدهای شر گر گرفت/ کم کم آتش شد مهیا بعد از آن در گر گرفت
🕋پشت در بود و به پهلو تکیه بر آن داده بود/ آتش در شعله زد یکباره معجر گر گرفت
⚫️شهات حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و فرارسیدن ایام #فاطمیه را محضر صاحب الزمان (ارواحنا فداه) تسلیت عرض میکنیم⚫️
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مجله_الکترونیکی6️⃣2️⃣
🛑با اصول عملیه هم میشود امور دنیای مردم را بهصورت کارآمد حل کرد.
🎤استاد سیفالله صرامی مدیر پژوهشکده فقه و حقوق:
✳️در بهکارگیری قواعد اصولی برای حل مسائل فقه هنر، اختلاف زیادی میان دانشیان اصول و فقه وجود دارد.
1️⃣برخی معتقدند با همین قواعد اصولی، میتوان احکام کارآمدی را در همه فقههای معاصر از جمله فقه هنر استنباط کرد و ازاینحیث، تفاوتی بین فقه هنر و سایر فقههای معاصر وجود ندارد.
2️⃣در آن سو، پارهای بر این باور هستند که با دانش اصولی که اساسش بر تنجیز و تعذیر است و کشف واقع در ادلهای مانند اصول عملیه، برای آن اهمیتی ندارد، تنها حسن عاقبت اخروی به دست میآید نه اینکه دنیای مسلمانان نیز آباد شود.
📌آیا ادله فعلی موجود در دانش اصول، برای حل مسائل فقه هنر کافی است یا آنکه باید ادله دیگری را نیز به آن اضافه کرد❓
🔰مهمترین نکته این است که ادله موجود در دانش اصول، برای حل مسائل فقه هنر، کافی است....
📌آیا با رویکرد نص محوری و عدم توجه به مقاصد شریعت، میتوان فتاوای کارآمدی دررابطهبا فقه هنر بیان کرد❓
📌آیا با تمسک به اصول عملیه که صرفاً بیانگر تنجیز و تعزیر اخروی است، میتوان مسائل فقه هنر که از امورات مهم تنظیم زندگی دنیایی مردم است را نیز به نحو کارآمد حل نمود❓
📌برای حل بهتر و کارآمدتر مسائل فقه معاصر بهخصوص فقه هنر، چه تغییراتی در مبانی، فلسفه، پیشفرضها و رویکردهای اصولیون باید ایجاد شود❓
پاسخ سوالات و متن کامل گفتگو🔻🔻🔻
🌐B2n.ir/a24401
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
هدایت شده از پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر
📌پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر برگزار میکند:
🔹 نشست علمی :
⚡️بررسی ابعاد فقهی حقوقی تروریسم زیستمحیطی در غزه
🔶 ارائه دهنده:
🎤حجتالاسلام دکتر سیدمحسن قائمی
🕒 زمان:دوشنبه 20 آذر ساعت 18
🌐لینک ورود به جلسه :
https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
علاقمندان میتوانند برای حضور در جلسه به این آدرس مراجعه نمایند🔻
🏫 مکان: خیابان فاطمی(دورشهر) . کوچه 30. پلاک 53
🆔Eitta: eitaa.com/riicj_com
🆔 web site:https://new.riicj.com/
🔰دومین نمایشگاه تخصصی پژوهشهای فقهی
🔸 از ۲۳ تا ۲۹ آذرماه
🔹مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، محل نمایشگاهها (طبقه منفی دو)
🔻افتتاحیه: پنج شنبه ۲۳ آذر، ساعت ۱۶
#نمایشگاه_تخصصی
#تخفیف_ویژه_اساتید_و_محققان
#هر_روز_یک_نشست_معرفی_کتاب
🌐https://eitaa.com/joinchat/3949592944C0267770f28
🆔 @pajuheshmarkazfeqhi
🕋حضرت حیدر به نام فاطمه حساس بود
خلقت از روز ازل مدیون عطر یاس بود
🕋ای که بستی راه را در کوچه ها بر فاطمه
گردنت را می شکست آنجا اگر عباس بود
💢ابوالفداء (از بزرگان و مورخان اهل تسنن) میگوید:
♨️«ابوبکر، عمر بن خطاب را بهسوی علی و آنانکه با او بودند فرستاد تا آنان را از خانه فاطمه (سلاماللهعلیها) بیرون کند.
💢و گفت: اگر از دستور تو سرباز زدند با آنان بجنگ.
♨️ پس عمر مقداری آتش آورد تا خانه را آتش زند.
فاطمه (سلاماللهعلیها) بر سر راهش آمد و فرمود: کجا؟ ای پسر خطاب! آمدهای تا کاشانه ما را به آتش کشی⁉️
♨️عمر گفت: بله!! یا در آنچه امت وارد شدهاند وارد شوید (یا خانه را آتش میزنم)»‼️
«ثمّ انّ ابابکر بعث عمر بن خطاب الی علیٍ ومن معه لیخرجهم من بیت فاطمة (رضی اللَّه عنها) وقال: ان ابی علیک فقاتلهم، فاقبل عمر بشیء من نار علی ان یضرم الدار، فلقیته فاطمة (رضی اللَّه عنها) وقالت: الی این یابن الخطّاب؟! اجئت لتحرق دارنا؟! قال: نعم، او یدخلوا فیمادخل فیه الامّة»
📚ابوالفداء، إسماعيل بن علی، المختصر في أخبار البشر، ج۱، ص۱۵۶. دار المعرفة، بیروت.
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar