🔅مرز هنر، اباحه نیست، بلکه استحباب است❗️
🔹«مجلۀ فرهنگی هنری چاووش» عنوان برنامهای است که در شبکۀ چهارم صدا و سیما به دغدغههای فکری اهالی فرهنگ میپردازد.
یکی از برنامههای اخیر این مجله، با موضوع «فقه هنر» از رسانۀ ملی پخش شد.
📌در این برنامه آیتﷲ ابوالقاسم علیدوست، استاد درس خارج حوزۀ علمیه قم و حجتالاسلام و المسلمین مصطفی دری نایب رییس پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر و مدیر مدرسه اسلامی فقه هنر، به بررسی بحث فقه هنر پرداختهاند.
🔸متن کامل این برنامه تقدیم میشود:
🔹رسالت اول دانش فقه این است که رفتارها را تنظیم میکند، رسالت دومی که دارد پشتیبانی از نظام تقنینی است. عرصۀ سومی که فقه به آن خواهد پرداخت و به نظر میرسد که در این موضوع بحث هنر هم بیشتر با آن کار داریم پشتیبانی از نظام تبلیغی است
🔹اگر همین امسال را در نظر بگیریم، 85 درس خارج در حوزۀ علمیۀ قم در موضوعات فقه معاصر است. ما در پژوهشگاههای فقهی که داریم که گاهی موضوع پژوهشگاه، فقه است و یا گاهی یک پژوهشکدۀ فقه دارند. سالانه بیش از 100 جلد و صدها جلد کتاب فقهی در موضوعات معاصر و مقالاتی داریم که تعدادشان خیلی بیشتر است.
🛑منبع: https://riicj.com/news/1396/
🔻مشاهده متن کامل این گفتکو :
🌐B2n.ir/z17994
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه فقه معاصر، برگزار می کنند:
0️⃣1️⃣دهمین کرسی علمی_ترویجی
🖍 عنوان:
«الگوریتم برون رفت از تزاحم حقوق هنری»
🔵 ارائه دهنده:
حجت الاسلام دکتر محمد عشایری منفرد (عضو هیئت علمی جامعه المصطفی)
♦️ ناقد:
حجت الاسلام دکتر محمدعلی حیدری (عضو هیئت علمی حوزه علمیه مشکات)
🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر)
🕣 زمان:
سه شنبه 23 آبان ماه 1402
ساعت 9 صبح
🏢مکان: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰پلاک 53، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر.
🌐 لینک جلسه: B2n.ir/a73513
⛔️نام کاربری و رمز: 2️⃣2️⃣2️⃣2️⃣
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
✳️حضرت امام خمینی (ره): «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم» (صحیفه امام، ج۶، ص: ۱۵)
1️⃣متن سخنان حضرت امام (ره) درباره سینمای قبل از انقلاب.
2️⃣متن فرمایش مقام معظم رهبری درباره استفاده از لباس روحانیت در سینما.
3️⃣تمجید رهبر معظم انقلاب از فیلم طلا و مس.
4️⃣فیلمهای ایرانیها غالبا بهتر از دیگران است....
🛑مشاهده مطالب فوق درسایت مدرسه فقه هنر:
🌐B2n.ir/t11476
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🛑فراخوان #چهارمین_همایش_ملی_فقه_هنر
✳️محور همایش: «فقه هنر و حکمرانی»
🖋موضوعات : 🌐B2n.ir/g11855
⏰زمان: اسفندماه 1402 مشهد مقدس.
❇️ارسال #عنوان و #چکیده مقاله از طریق برنامه ایتا:
@fegh_honar
و
جی میل: feghehonar@gmail.com🌐
📞تماس: 02537840071
🔰دبیرخانه همایش ملی فقه هنر
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مجله_الکترونیکی4️⃣2️⃣
🎤حجتالاسلام سید مهدی نریمانی معاون آموزش دانشگاه مفید:
🔰نه اصرار بر حلال کردن موضوعات باید داشت و نه بنای بر سختگیری.
🛑برخی از پیشفرضها مورد غفلت واقع شدهاند.
✳️در فقه هنر، باید سیر تحولات جامعه اسلامی موردتوجه قرار گیرد.
⛔️در مدینه المعاجز، حدیثی داریم که امام حسن علیهالسلام در زمان حضرت علی علیهالسلام، بهعنوان سفیر حکومت اسلامی، به یکی از کشورهای غیراسلامی سفر میکنند. پادشاه آن کشور مجسمههایی از انبیای الهی را به حضرت نشان میدهند و حضرت از این مجسمهها، تعبیر به اصنام میکنند.
💠بعدازاین، در عصر غیبت صغری و توقیعاتی از حضرت صاحبالزمان علیهالسلام صادر میشود بحث میشود که آیا نگهداری و خریدوفروش مجسمه اشکال دارد؟ حضرت میفرمایند اگر اجداد کسی که مجسمه را میسازد و میفروشد، بتپرست بودهاند، اشکال دارد و الا خیر.
این سیر تحولات است که در جامعه اسلامی اتفاق افتاده است.
❓سوال: آیا با پیشفرضها و مبانی موجود، امکان تحویل در فتاوای موجود در فقه هنر وجود دارد؟ چرا؟ برای افزایش کارآمدی فقه هنر، چه پیشنهادهایی دارید⁉️
✅اینها نیاز به یک بازنگری کامل و جامع دارد. ضرورت دارد هر چه زودتر افرادی که در این زمینه مستعد هستند به فقه هنر ورود کنند. البته نباید بهجانب افراط یا تفریط کشیده شود. نباید فقه را از جایگاه عظیمی که دارد تنزل دهیم و همه چیز را بخواهیم حلال کنیم و یا از آن طرف، به دنبال سختگیری و دشوار کردن مسائل باشیم.
🔶متن کامل گفتکو🔻🔻
🌐B2n.ir/t38111
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
هدایت شده از مدرسه فقه هنر
❇️ مدرسه فقه هنر و پژوهشگاه فقه معاصر، برگزار می کنند:
0️⃣1️⃣دهمین کرسی علمی_ترویجی
🖍 عنوان:
«الگوریتم برون رفت از تزاحم حقوق هنری»
🔵 ارائه دهنده:
حجت الاسلام دکتر محمد عشایری منفرد (عضو هیئت علمی جامعه المصطفی)
♦️ ناقد:
حجت الاسلام دکتر محمدعلی حیدری (عضو هیئت علمی حوزه علمیه مشکات)
🔷 دبیر علمی جلسه: نواب حضرتی (کارشناس فقه هنر)
🕣 زمان:
سه شنبه 23 آبان ماه 1402
ساعت 9 صبح
🏢مکان: قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰پلاک 53، پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر.
🌐 لینک جلسه: B2n.ir/a73513
⛔️نام کاربری و رمز: 2️⃣2️⃣2️⃣2️⃣
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مجله_الکترونیکی5️⃣2️⃣
📌لزوم انعکاس واقعیات جامعه، باعث تجویزِ نشاندادنِ زنِ مسلمانِ بیحجاب نمیشود.
🎤استاد جعفر نجفی بستان، عضو شورای علمی گروه فقه فرهنگ، هنر و رسانه پژوهشگاه فقه معاصر:
فقها بر اساس منابع دینی فتوا میدهند. حال اگر یک فیلمساز بخواهد خانم بیحجابی را شخصیت اول فیلم یا یکی از شخصیتهای فیلم قرار بدهد، فقیه نمیتواند فتوا به جواز چنین کاری بدهد؛ چون نفس این کار اشاعه فحشا است.
🛑فقه هنر چیست و تفاوت آن با فقه رسانه و فقه ارتباطات در چه اموری است⁉️
✅منظور از فقه، همان معنای اسممصدری است؛ یعنی نظر شرع در مورد این موضوعات چیست. مسلماً مراد از فقه، تفقه در دین نیست بلکه میخواهیم نظر شارع را در این موارد و موضوعات مثل هنر، رسانه و ارتباطات بدانیم.
بحث از فقه هنر، رسانه و ارتباطات، بحث از احکام این موضوعات است. مثلاً هنر نباید طوری باشد که انسان را جریّ بر گناه کرده و موجب اشاعه فحشا و سستی اراده مردم نسبت به دین و اعتقادات دینی شود؛ بلکه هنر باید موجب تعظیم شعائر شود.
🛑مهمترین مبانی فقه هنر کداماند⁉️
👈 قاعده لاحرج - قاعده لاضرر- عدم اشاعه فحشا و ترویج صفات متعالی اخلاقی- بحث حرمت اعانه بر اثم....
🛑یا با پیشفرضها و مبانی موجود، امکان تحول در فتاوای موجود در فقه هنر وجود دارد؟ چرا⁉️
🛑 برای افزایش کارآمدی فقه هنر، چه پیشنهادهایی دارید⁉️
💠متن کامل این گفتگو🔻🔻🔻🔻
🌐B2n.ir/a63580
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
#مقالات_هنری2️⃣1️⃣
🛑چگونگی تلفیق هنر و سیاست در سرلوحهای کتب چاپ سنگی دوره قاجار؛ بر اساس مطالعه هفتاد سرلوح محفوظ در کتابخانه ملی ایران (1324–1267 قمری)
🖋الهام اکبری ، زهرا رهبرنیا
دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا
چکیده:
سنت سرلوحسازی از نسخههای خطی به کتب چاپ سنگی منتقل شد؛ ولیکن با این تفاوت که با جایگیری نمادهایی مختلف و البته بیشتر سیاسی در آنها، سرلوحها صرفاً تزئینی نبوده و دارای بیانگری نیز شده بودند.
لذا این وجه تمایز اصلی آنها با همنوعان پیشین خود در نسخ خطی است که بررسی و مطالعه بر روی این سرلوحها را در مقاله حاضر ضرورت بخشیده است.
از اینرو هدف از این مطالعه، شناسایی سرلوحهای دارای نمادهای سیاسی و دریافت چگونگی ارتباط میان روند بهکارگیری این دو نماد با تحولات سیاسی معاصر با آنها است.
بنابراین برای تحقق این اهداف، به این سؤالات پاسخ داده شده است:
1️⃣ تلفیق هنر و سیاست در سرلوحهای کتب چاپی از چه طریقی صورت گرفته است؟
2️⃣ کدام نماد بیشترین کاربرد را داشته است؟
3️⃣علت بروز و ظهور این نماد در سرلوحها چگونه قابل توضیح است؟
از میان نمادهای بهکاررفته در سرلوحها، دو نماد شیر و خورشید و تاج، بیشترین کاربرد را داشتهاند و بهکارگیری نماد تاج در نسبت با شیر و خورشید در سرلوحها برتری داشته است.
✳️مطالعه نشان میدهد که هر چه بر روی خط زمان پیشتر میآییم و به تاریخ تصویب قانون مشروطه نزدیک میشویم (1324 ق.)، از تعداد نماد شیر و خورشید کاسته و بر تعداد نماد تاج افزوده شده است؛
📚منبع: 🌐B2n.ir/k57954
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🟣تمدید شد🟣
🛑فراخوان #چهارمین_همایش_ملی_فقه_هنر
✳️محور همایش: «فقه هنر و حکمرانی»
🖋موضوعات : 🌐B2n.ir/g11855
⏰زمان: اسفندماه 1402 مشهد مقدس.
❇️ارسال #عنوان و #چکیده مقاله از طریق برنامه ایتا:
@fegh_honar
و
جی میل: feghehonar@gmail.com🌐
📞تماس: 02537840071
🔰دبیرخانه همایش ملی فقه هنر
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar
🕋تا که هیزمها به دست عدهای شر گر گرفت/ کم کم آتش شد مهیا بعد از آن در گر گرفت
🕋پشت در بود و به پهلو تکیه بر آن داده بود/ آتش در شعله زد یکباره معجر گر گرفت
⚫️شهات حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و فرارسیدن ایام #فاطمیه را محضر صاحب الزمان (ارواحنا فداه) تسلیت عرض میکنیم⚫️
➖➖➖➖➖
💢کانال فقه هنر: eitaa.com/Feghehonar