eitaa logo
پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
247 دنبال‌کننده
920 عکس
26 ویدیو
146 فایل
َکانَ‌ أَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ‌ يَقُولُ‌: يَا طَالِبَ‌ الْعِلْمِ‌ إِنَّ‌ الْعِلْمَ‌ ذُو فَضَائِلَ‌ كَثِيرَةٍ‌ فَرَأْسُهُ‌ التَّوَاضُعُ‌ وَ عَيْنُهُ‌ الْبَرَاءَةُ‌ مِنَ‌ الْحَسَدِ وَ أُذُنُهُ‌ الْفَهْمُ‌ وَ لِسَانُهُ‌ الصِّدْقُ‌ وَ حِفْظُهُ‌ الْفَحْصُ‌.
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار می‌کند سلسله جلسات ارائه و دفاع از مقاله‌ فرصتی بسیار خوب برای نقد و بررسی مقاله‌های طلاب گرامی با حضور استاد راهنما و استاد داور و طلاب محترم. مزایا: 🔖کمک به قوت محتوایی و ساختاری مقا‌له‌های طلاب محترم 🔖ثبت امتیاز در پرونده پژوهشی طلاب ارجمند 🔖 و ... طلاب محترمی که تمایل به ارائه مقاله خود و دفاع از آن و نقد و بررسی آن را دارند برای دریافت اطلاعات بیشتر و نوبت به دفتر پژوهش مدرسه مراجعه فرمایند یا به نشانی زیر در ایتا پیام بفرستند. @GasemZarif
پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
#اطلاعیه_پژوهشی برنامه دانش و مهارت افزایی پژوهشی برنامه‌های پیشنهادی آموزش دانش‌ها و مهارت‌های وی
با توجه به فرصت کوتاه دوره های تابستانی دوستانی که تمایل به شرکت در هر یک از 10 برنامه پژوهشی را دارند هر چه زودتر به پژوهش مدرسه اطلاع دهند تا در صورت رسیدن به حد نصاب این دوره ها تشکیل شود.
🔵تعویض کتابهای قفسه «تازه های کتابخانه» کتاب های این قفسه امروز چهارشنبه (۱۴۰۰/۰۴/۰۹) تعویض و در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار گرفت.
🔵انتشار شماره جدید فصلنامه «جُستارهای فقهی و اصولی» (سال هفتم، شماره۲۳، تابستان۱۴۰۰) 🔻موضوع مقالات این فصلنامه: ۱. نقد حجیت قاعدۀ «اولویت دفع مفسده بر جلب مصلحت» ۲. مبانی عامّ حکمِ صحّت در رفتارِ تقیه‌ای؛ واکاوی زمینه‌ها و تحلیل در ساحتِ عبادات و معاملات ۳. تبیین ادله فقهی نظریه تخییری بودن حق قصاص ۴. مقایسۀ رویکرد «جرم محور» فقه جزایی با رویکرد «بزهکار محور» و «بزه‌دیده محور» در حقوق کیفری ۵. تأملی در حکم اخذ اجرت برای قضا از طرفین دعوا ۶. قابل استماع بودنِ دعوا با دادخواست غیرقطعی ۷. عدم شمولیت قاعدۀ دیۀ اعضای یکی و دوتایی نسبت‌به اعضای غیر‌اصلی (تبعی) 🌐علاقه مندان می‌توانند برای مطالعه هر یک از این مقالات به صورت رایگان به نشانی زیر مراجعه نمایند: http://jostar-fiqh.maalem.ir نویسنده پیام:‌ هاشمی‌منش
🔵کتابخانه مدرسه علمیه سلیمانیه به مناسبت شهادت حضرت امام جواد(علیه السلام) اقدام به برگزاری نمایشگاه کتاب می‌نماید. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه به محل کتابخانه مراجعه نمایند.
🔵تعویض کتابهای قفسه «تازه های کتابخانه» کتاب های این قفسه امروز پنجشنبه (۱۴۰۰/۰۴/۲۴) تعویض و در معرض بازدید علاقه‌مندان قرار گرفت.
🔵کتابخانه مدرسه علمیه سلیمانیه به مناسبت دهه ولایت و عید سعید غدیر خم اقدام به برگزاری نمایشگاه کتب منتخب می‌نماید. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید به محل کتابخانه مراجعه نمایند.
🚨به اطلاع پژوهشگران محترم می رساند؛ ✅ طی نامه نگاری‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته جدید‌ترین شماره مجلات و نشریات حوزه علمیه خراسان برای مدرسه علمیه سلیمانیه ارسال گردیده است. 🔻فهرست نشریات ۱.‌جستار‌های هنر و رسانه ۲.آموزه‌های نوین کلامی ۳.‌جستار‌های ادب عربی ۴.‌مطالعات اعتبار سنجی حدیث ۵.‌آموزه‌های قرآن و عترت ۶.‌تاریخ و سیره اهل بیت‌(ع) ۷.‌پژوهشهای اسلامی زن و خانواده ۸.‌اسلام و ارتباطات میان فرهنگی ۹.‌‌مصباح الفقاهه 👈 علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه به محل کتابخانه(بخش مجلات و نشریات) مراجعه نمایند.
هدایت شده از پژوهشیار نشر علمی
🔶 سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران» 🔴برگزار کننده: معاونت پژوهشی دانشکده الهیات پردیس فارابی ❇️ با حضور: جناب آقای دکتر احد فرامرز ✔️استاد تمام ممتاز دانشگاه تهران، رئیس انجمن اخلاق کاربردی ایران و چهره ماندگار علوم انسانی در جشنواره پژوهشی وزارت علوم در سال ۱۳۹۹ 📅 زمان: یکشنبه ۱۴۰۰/۵/۳ ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳ 👈 لینک ورود: http://vroom.ut.ac.ir/farabi21 ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ @pejooheshyar ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛ با ذکر لینک پژوهشیار
💠 بازتاب مطالب کانال پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه در 👈 کانال معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان 👈کانال معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان 📣کانال رسمی معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان: 🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe 🆔@howzehamozesh 📣کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🌐https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🆔@howzehpajohesh
پژوهشی در فروق لغات در قرآن کریم.pdf
1.54M
کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث موضوع : پژوهشی در فروق لغات در قرآن کریم لینک های دسترسی به کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی dl.islamicdoc.com dl.islamicdoc.org dl.isca.ac.ir کانال کتابخانه دیجیتالی در ایتا https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com
🚨انتشار فایل PDF تمامی کتاب‌های شهید مطهری برای اولین بار 👈جهت دانلود و مطالعه رایگان می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید: 🌐https://3danet.ir/morteza-motahhari-books-pdf/
سلسله نشست های تجربیات پژوهشی(نشست5) دکتر احد فرامرز قراملکی.mp3
9.13M
🎙سلسله نشست های «تجربیات پژوهشی استادان و صاحب نظران» ✅نشست پنجم با حضور: *جناب آقای دکتر احد فرامرز قراملکی* رئیس بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی 🔊رسانه علوم انسانی اسلامی 🆔https://eitaa.com/joinchat/1640431707C83fef8f05c
🚨به اطلاع مراجعین محترم کتابخانه می رساند؛ ✅ در جهت کارآمد نمودن منابع کتابخانه، بیش از ۳۰ عنوان کتاب برای کتابخانه مدرسه علمیه سلیمانیه خریداری گردید. ضمناً می توانید نام کتابی که به نظر شما مورد نیاز کتابخانه می باشد ولی در کتابخانه موجود نیست را به آیدی زیر بفرستید تا در صورت امکان خریداری شود. 🆔@ehm1662 (هاشمی منش)
💠 دوره های آموزشی مهارتهای پژوهشی 2 🎤دوره آموزشی ویراستاری ❇️با حضور: استاد سید حمید حیدری ثانی 🗓زمان: شنبه 9 مرداد تا یک شنبه 17 مرداد⏰ساعت 16 تا 20 به صورت حضوری و مجازی 🌐لینک شرکت به صورت مجازی: https://navvab.lms2.hozehkh.com/ws/ehyi2q13wrd 🔹 جهت ثبت نام نام و نام خانوادگی خود را به آیدی @RT1511 در پیام رسان ایتا ارسال نمایید. ⚪️ شرکت به صورت حضوری صرفا جهت طلاب مدرسه علمیه عالی نواب است و سایر طلاب می توانند به صورت مجازی شرکت نمایند. 🔘در صورت قبولی در کار عملی کارگاه، گواهی دوره اعطاء می گردد. ظرفیت کارگاه 25 نفر حضوری و 20 نفر مجازی است. واحد پژوهش مدرسه علمیه عالی نواب معاونت پژوهش حوزه خراسان
پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت سلیمانیه
💠 دوره های آموزشی مهارتهای پژوهشی 2 🎤دوره آموزشی ویراستاری ❇️با حضور: استاد سید حمید حیدری ثانی
یک پیشنهاد خوب برای به‌دست‌آوردن مهارت ویراستاری و درست‌نویسی زبان فارسی. هزینه دوره حدود ۸۰ تومان است. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که هزینه دوره‌های آموزش ویراستاری حدود یک میلیون تومان است! استاد دوره نیز از طلاب موفق حوزه علمیه است و دارای بیان و تجربه خوبی است.
بسمه تعالی استاد : در سلسله نشست های دانش افزایی اساتید فقه و اصول مقرر : محمد عبدالهی تبار مقدمه: در هر قضیه سه طرف داریم : موضوع ، محمول ، نسبت قضیه . برای حل مساله فقهی چند گام و مرحله را باید طی کنیم . گام اول: موضوع شناسی . گام اول برای حل مساله فقهی این است که ما موضوع را تشخیص دهیم . موضوعات دو گونه هستند یا موضوعات مستنبطه هستند و یا صرفه . موضوعات مستنبطه یعنی شارع آنها را اختراع کرده . موضوعات صرفه یعنی آن موضوعات مخترع شارع نیست و باید در آن به عرف رجوع کرد مانند اینکه خون چیست و یا اینکه بیع چیست . اگر موضوع عرفی و خارجی است که باید به عرف مراجعه کنیم . اینجا موضوع صرف است و شارع حکم را روی موضوع خارجی آورده و به موضوع کاری ندارد و موضوع را به عرف سپرده است . اگر موضوع مستنبطه بود باید به ادله شرعی مراجعه کنیم . یکی از مسائل مهم در اصول این است که ما در کجا باید به عرف مراجعه کنیم و سعه و ضیق عرف چقدر است . گام اول در روش حل مساله فقهی تشخیص موضوع است که صرفه است یا مستنبطه که در اول مرجع عرف است و در ثانی مرجع شرع است . گام دوم : تشخیص محمول است محمولات ما در اینجا احکام است . در اینجا دو مرحله را باید دقت کنیم که این محمول آیا از احکام وضعی است یا تکلیفی . البته مرحله تشخیص وضعی یا تکلیفی بودن حکم بر مبنای آخوند و بعد ایشان است که احکام وضعی را غیر از تکلیفی می داند ولی شیخ انصاری احکام وضعیه را غیر از احکام تکلیفی نمی داند و شیخ گوید که احکام وضعیه منتزع از تکلیفی است و حکم شرعی تقسیم به تکلیفی و شرعی نمیشود . شیخ گوید اینکه شارع در بیع گوید «البیع لازم» این به معنای حرمة الفسخ میباشد که شما تعبیر به لزوم میکنید و در واقع اینجا اختلاف در تعبیر است . ثمره این اختلاف شیخ و آخوند این است که آیا شما در حکم وضعی می توانید اصل جاری کنید یا خیر؟ که طبق نظر شیخ که گوید مجعول شرعی نیست و انتزاع عقل است خب اصول عملیه مانند استصحاب و ... جاری نمیشود . ولی طبق مبنای اخوند اصل جاری میشود چون مجعول شرعی است نه منتزع عقلی بنابراین اصول عملیه در آن جاری میشود چون اینجا مجعولات شرعی است . مرحله دوم در تشخیص محمول این است که حکم ما آیا مولوی است یا ارشادی که خب این مطلب هم دارای ثمرات است . مرحله سوم در حل مساله فقهی : تشخیص نسبت بین موضوع و محمول است که ایا نسبتی بین موضوع و محمول وجود دارد یا خیر ؟ هر فقیهی برای تشخیص نسبت مراحلی را باید طی کند : در اینجا هم دو مرحله عمده هست : مرحله اول : اینکه ببیند این نسبت آیا از مستقلات عقلیه است یا از مستقلات شرعیه یا از غیر مستقلات عقلیه است . اکثر معاملات از مستقلات عقلیه و اکثر عبادات هم از مستقلات شرعیه میباشد. اگر مساله از مستقلات عقلیه است دیگر رجوع به روایت معنی ندارد . و اکثر معاملات از این سنخ است و باید به عقلاء بما هم عقلاء رجوع کنیم که عقلاء حکم دارند و شارع هم آن حکم عقلاء را امضاء کرده و البته در برخی جاها هم حکم عقلاء را یک تغییر کوچکی داده است . گاهی هم از مستقلات شرعیه است که اینجا فقط باید به ادله نقلیه رجوع کنیم که اکثر عبادات از این قسم است . گاهی هم اینگونه است که بین عقل و شرع مشترک است . مرحله دوم در نسبت قضیه : آیا در این اثبات و نفی در این مساله ، دلیل معتبر داریم یا خیر ؟ اگر دلیل معتبر نیست: به اصول عملیه مراجعه می کنیم . اگر دلیل معتبر وجود دارد که دو حالت دارد : یا نسبت نقلی است که به ادله نقی رجوع می کنیم و اگر نسبت عقلی است به ادله عقلیه رجوع می کنیم . ادله نقلی سه تا هستند : قرآن و سنت واجماع . اولین گام رجوع به قرآن است و باید فارغ از هر دلیل خارجی باید محتوی و مفهوم و مدلول آیه را بدست بیاوریم . که البته حوزه ما از همان اول تحصیل تا خارج و حتی اساتید اصول هم در این حوزه آیات الاحکام ضعیف هستیم و کار نکردیم و متاسفانه اهل سنت از ما در این جا بیشتر کار کردند . گام بعدی این است که باید بعد از فهم آیه به روایات مراجعه کنیم . آیات ممکن است جنبه تقیید و تخصیص داشته باشد . مثلا در باب ارث زوجین گفته اند که زوج از همه اموال زوجه ارث میبرد ولی زوجه فقط از اموال منقول ارث می برد ولی از اموال غیر منقول ارث نمی برد . این بر خلاف آیه قرآن است چون آیه قرآن مطلق است و گوید و لهن الربع ان لم یکن لهن ولد . بعد از آن باید به روایت مراجعه کنیم . اگر نسبت عموم و خصوص است که خب بین آنها جمع می کنیم . ولی اگر روایت مخالف با قرآن است روایت را کنار می گذاریم یعنی اگر رابطه تباین است باید روایت را کنار بگذاریم . مرحله بعدی این است که به روایت رجوع کنیم که در رجوع به روایت چهار کار باید انجام دهیم : * اولین کار این است که سند روایت را بررسی کنیم. البته اختلاف است که وثوق مخبری باید باشد یا خبری ؟؟
آقای خوئی شهرت را جابر ضعف سند نمی داند لذا در مسلک مرحوم آقای خوئی گویند فقط یک راه دارد برای وثوق و آن هم از طریق رجال سند است . ** مرحله دوم بررسی دلالت روایت است . *** مرحله سوم بحث جهت صدور است که آیا این روایت در بیان حکم واقعی بوده یاتقیه بوده است؟ در این قسمت سوم تشخیص خیلی مهم است که ما تشخیص دهیم که ائمه معصومین علیهم السلام آیا تقیه می کرده اند یا خیر ؟ مرحوم اقای بروجردی قائل بودند که باید به نحوفقه مقارن کار کنیم و به همین دلیل در زمان ایشان دو کتاب فقه مقارن به دستور مستقیم ایشان چاپ شد یکی کتاب خلاف شیخ طوسی بود . ایشان قائل بودند که فقه شیعه در زمان اهل بیت به عنوان حاشیه بر فقه اهل سنت بود و لذا ما باید فقه مقارن کار کنیم . **** مرحله چهارم در بررسی روایت بحث معارضات است . یکی از ابواب مهم در این بحث روایت بحث تعارض است. تعارض هم دوگونه است یا بدوی است و یا مستقر است. که در تعارض بدوی جمع عرفی وجود دارد که سه قسم است یا اطلاق و تقیید است یا عام و خاص است و یا حکومت است . البته این تعارض بدوی در واقع تعارض نیستند . تعارض مستقر هم دو مرحله برای روش حل تعارض دارد : مرحله اول این است که آیا مرجح دارد یا خیر. اگر نداشت که اینجا اختلاف است که برخی مثل آخوند قائل به تخییر هستند و برخی قائل به تساقط هستند . مرحله سوم برای حل مساله فقهی اجماع است . در بحث اجماع ، خیلی مهم است که اول باید صغرای اجماع روشن شود که آیا اصلا چنین اجماعی وجود دارد یا خیر و آیا محصل است یا منقول . شیخ انصاری گویند که بسیاری از اجماع ها در حد شهرت است و اجماع نیست و اجماع محقق نمیشود لذا صغرای اجماع خیلی مهم است لذا ما می بینیم که در یک مساله دو فقیه ادعای اجماع بر خلاف کردند . نکته مهم در باب اجماع این است که به اجماعات منقوله اکتفاء نشود بلکه خود انسان باید برود این اجماعات منقوله را ردیف و جمع آوری کند و ببیند که ایا واقعا اجماع هست یا خیر؟؟ اینجا مساله فحص و تتبع خیلی مهم است . در بحث اجماعات و بررسی اقوال و ذکراقوال یکی از کتابهایی که خیلی مهم است کتاب مفتاح الکرامه است که به صورت تخصصی روی اقوال کار کرده است . مرحله دوم در بحث اجماع این است که آیا این اجماع مدرکی است یا غیر مدرکی ؟ اجماع مدرکی هیچ ارزشی ندارد . راه تشخیص این است که اگر مدرک های دیگری وجود دارد این اجماع یا معلوم المدرک میشود یا محتمل المدرک بنابراین این چنین اجماعی هیچ ارزشی ندارد . 🌺پژوهش مدرسه علمیه سلیمانیه ضمن تشکر از جناب آقای عبداللهی تبار در اجابت خواسته پژوهش مدرسه، از دیگر عزیزان برای ارسال تلخیص نوشته های علمی شان دعوت می کند.