eitaa logo
حلقۀ اجتهادی فقه الاجتماع
158 دنبال‌کننده
45 عکس
0 ویدیو
10 فایل
به نام خداوند جان و خرد 🔸اطلاع‌ رسانی، معرفی و بارگزاری آثار (درسگفتار، سخنرانی، مقاله و کتاب) در حیطۀ: «فقه الاجتماع»، «فلسفۀ علم اجتماعی»، «جامعه‌شناسی»؛ و «مردم‌شناسی»، با رویکرد دینی، بومی و نقدی.
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ مقالۀ «بررسی آراءعلامۀ طباطبایی در زمینۀ زیست اجتماعی انسان»، نوشتۀ حجت الاسلام دکتر محمود تقی‌زاده داوری، در سال 1398 در نشریۀ «علوم اجتماعی» (دانشگاه علامه طباطبایی) چاپ شده است. 🔸در این مقاله، استاد محمود تقی زاده داوری مسألۀ «هویت اجتماعی» انسان را در آراء علامۀ طباطبایی مورد بررسی قرار می‌دهد. مسألۀ مورد پژوهش این مقاله، مسأله‌ای متعلق به فلسفۀ علم اجتماعی است. 🔸نویسنده ابتدا به عنوان پیشینۀ بحث، این مسأله (هویت اجتماعی انسان) را در آراء افلاطون و ارسطو، به عنوان پیشگامان آن مورد بحث قرار داده و سپس دیدگاه فارابی، شیخ الرئیس، ابن خلدون و شهید مطهری را به صورت فشرده بررسی می‌کند. 🔸نویسنده معقتد است نوشته‌های علامۀ طباطبایی در رابطه با هویت اجتماعی انسان به دو دسته تقسیم می‌شوند: الف- نوشته‌های فلسفی. ب- نوشته‌های فلسفی-الهیاتی. 🔸 از نظر نویسنده، علامۀ طباطبایی در جای جای آثار خود «مدنی بالطبع» بودن را مساوق «مستخدم بالطبع» بودن می‌داند، در صورتی که این نکته نادرست است و به نظر می‌رسد این دو تعبیر در آراء علامه نوعی ناسازگاری درونی برای نظریۀ ایشان محسوب می‌شود. @Fiqh_al_Ijtima
◀️ تبلیغ دینی در قارۀ آفریقا [: داده‌های مردم‌شناختی از نگاه فقیه دینی] 🔸یادداشت زیر، متن پیاده‌شدۀ مصاحبۀ نشریۀ «زمانه» در سال 1392 ه.ش با آیت الله ملک‌زاده است. عنوان این مصاحبه «تبلیغ دینی در قارۀ آفریقا» است. 🔸یکی از منابع غنی شناخت مردم و اقوام دیگر مواجهه مستقیم با آن‌ها و زیست واقعی در کنار آن‌هاست. شیوۀ «فهم» رفتارهای اجتماعی اقوام و ملیت‌های دیگر تا حدّی تحت تأثیر چارچوب نظری پژوهشگر است. 🔸 در سنّت علمی مسلمانان، بسیاری از سفرنامه‌ها و «رحلة»ها حاوی نکات مردم‌شناختی قابل‌توجهی است، امّا زیست اجتماعیِ یک فقیه شیعه در میان اقوام و ملیت‌های آفریقایی دریچۀ جدیدی به فهم رفتارهای اجتماعی آن‌هاست. 🔸 در این مصاحبه آیت الله ملک‌زاده از نحوۀ تبلیغ دینی در آفریقا با توجه به بستر فرهنگی مردمان این قاره سخن می‌گوید. تجربیات ایشان حاصل حضور مسقیم در کشورهای متعدد آفریقایی است. 🔸 علاوه بر ارائۀ شناخت‌های دست اول از زندگی اجتماعی مردم آفریقا، ابحاث تطبیقی میان تبلیغ جامعۀ تبشیری مسیحی در آفریقا و تبلیغ اسلامی نیز مطرح گردیده است. همچنین، راهکارها و تجویزهایی برای مواجهۀ فرهنگی و مستقیم با مردم قارۀ آفریقا بیان شده است. @Fiqh_al_Ijtima
◀️ کتاب روش شناسی علوم انسانی، نوشته استاد احمد حسین شریفی در سال ۱۳۹۸ توسط انتشارات آفتاب توسعه منتشر شده است. 🔸 این کتاب شامل یک مقدمه و چهارده فصل است. «نویسنده در این نوشتار بر آن است که فلسفه روش و روش شناسی را در نظر بگیرد و به گونه ای مسیر خود را طی کند که اولا [...] برخوردار از وضوح باشد و بتواند برای محققان علوم انسانی راهبری کند؛ در خدمت اهداف و کارکردهای اصلی علوم انسانی باشد [...] و ثالثا در همه بخش ها مبانی، مقاصد و ارزش های اسلامی را مورد توجه قرار دهد». 🔸پس از طرح مباحث مقدماتی (فصول اول تا سوم)، نویسنده در فصل چهارم از روش تعریف، در فصل پنجم از روش توصیف، در فصل ششم و هفتم در باب روش تبیین، ضمن فصل هشتم، نهم و دهم درباره روش استدلال و انواع آن (قیاس، استقراء و تمثیل)، در فصل یازدهم و دوازدهم در باب روش تفسیر، در فصل سیزدهم از پیش بینی و در فصل چهاردهم از روش ارزیابی بحث کرده است. 🔸این کتاب برای همه کسانی که به روش شناسی علوم اجتماعی، علوم انسانی و رابطه علوم اجتماعی و دانش فقه علاقه دارند قابل استفاده است. @Fiqh_al_Ijtima
◀️ «فقیه به مثابه حافظ مصالح اجتماعی و محور وحدت سیاسی و اجتماعی جامعه شیعه» در کلام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی 🔸«ففي الغيبة الكبري ... لا بد بطريقٍ أولي للإمام من رعاية مصالح شيعته، و دفع ما يؤدي إلي ضياع أمرهم و انحلاله، و ذلك بنصب القيِّم علي أمورهم، الحافظ لشئونهم الاجتماعية و السياسية، و قوانين دينهم و دنياهم. و ليس ذلك بالإجماع و الاتفاق إلا ولاية الفقهاء ... كل ما يقع تشريعاً تحت مسئولية الإمام عليه السلام و رعايته مما يرتبط بمصالح الامة الإسلامية و شئون الولاية علي الناس، و تقام لحفظها الحكومات يكون ذلك واقعاً تحت مسئولية الفقهاء و رعايتهم و إدارتهم». * ضرورة وجود الحكومة او الولاية للفقهاء، صافی گلپایگانی، لطف الله، ص: ١٥ 🔸ترجمه: «پس در دوران غیبت کبری ... به طریق اولی لازم است امام مصالح پیروان خویش را رعایت نموده و آنچه مایه نابودی و انحلال امر آنهاست دفع نماید، آن هم از طریق منصوب كردن کسانی که سرپرستی امور آنها را به دست گرفته، حافظ شؤون اجتماعی و سیاسی ایشان و قوانین دین و دنیای آنها باشند. ... و چنین شأني بنا به اجماع و اتفاق فقها منحصر در فقيه است .... پس هرآنچه تشریعا در حوزه مسؤليت هاي امام معصوم عليه السلام مي باشد و رعايت آن مربوط به مصالح امت اسلامي و از جمله شؤون ولايت و سرپرستی بر مردم است و حکومت ها حافظ آن هستند، واقعا تحت مسؤليت، رعايت و اداره فقهاست». @Fiqh_al_Ijtima
◀️ سخرانی استاد عبدالحسین خسروپناه با عنوان «تبیین فقه نظام ولایی» مورخ ۶ دی ۱۴۰۰ در مدرسۀ فقاهت حوزۀ علمیۀ مشهد برگزار شده است. 🔸 در این سخنرانی، استاد خسروپناه به تبیین «فقه الاجتماع»، «فقه اجتماعی»، «فقه ولایی» و «فقه نظام ولایی» می‌پردازد. @Fiqh_al_Ijtima
◀️ سخنرانی علمی استاد احمد حسین شریفی با عنوان «مواجهۀ بنیادین با آسیب‌های اجتماعی» در تاریخ ٢٦ دی ماه سال ۱۴۰۰ در دومین همایش ملّی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از منظر اسلام ارائه شده است. 🔸در این سخنرانی، دکتر احمد حسین شریفی رویکرد بنیادین اسلام در قبال آسیب‌ها و انحراف‌های اجتماعی را توضیح می‌دهند. @Fiqh_al_Ijtima
◀️ جلسه نقد كتاب "اندیشه فرهنگی آیت الله خامنه ای" توسط کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای عالی اسلامی 🔸 نویسنده کتاب: دکتر مهدی جمشیدی 🔸 ناقدان: دکتر سید علی سیدی فرد دکتر علی جعفری https://www.dana.ir/1802048 @Fiq_al_Ijtima
◀️ ◀️ درس‌گفتار نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان ◀️ این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ◀️ خطوط کُلّی جلسۀ هشتم: 🔸ماکیاولی و بعدها توماس هابز اعتقاد داشتند که انسان ایدئال فلسفی و دینی ربطی به جهان واقعی ندارد. از نظر آن‌ها، هدف انسان بیشینه کردن منفعت این دنیایی است. 🔸 توماس هابز، فیلسوف انگلیسی قرون شانزدهم و هفدهم، معتقد بود علم اخلاقی نوین را بنیان نهاده است. 🔸نقد هابز بر نظریات گذشتگان در مورد حکومت و مسائل سیاسی این بود که: الف- مقدمات آن ها در مورد انسان، ایدئال و غیر واقعی است. مقدماتی مانند اینکه مثلا انسان کمال طلب است و خیر دیگران را می خواهد. ب- اهداف ترسیم‌شده نیز مناسبتی با وضعیت واقعی انسان ندارد. 🔸برخی جنبه ها و مبادی نظریه سیاسی هابز از این قرار است: الف- هابز یک ماتریالیست تمام عیار است و تمام واقعیت را منحصر در اشکال مختلف ماده می داند. ب- او را هم نظریه پرداز حکومت‌های مستبد و مطلقه سکولار می دانند و هم نظریه پرداز حکومت های لیبرال. ج- از نظر او همۀ رفتارهایشان مبتنی بر دو اصل است: اول، اصل «صیانت از خود» و دوم اصل «جلب منفعت». د- این نظریه تا پیش از تحقق علم جامعه شناسی نظر غالب در باب تشکیل اجتماع بوده است. طبق این نظریه انسان تا پیش از حضور در اجتماع در یک وضع طبیعی قرار دارد. @Fiqh_al_Ijtima
◀️ کتاب فلسفه فقه الاجتماع حاصل درسگفتارهای استاد عبدالحسین خسروپناه می باشد که توسط حجت الاسلام مجید رجبی تقریر شده است. ◀️ این کتاب به صورت مشترک توسط انتشارات دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام و پژوشگاه فقه نظام در زمستان ۱۴۰۰ منتشر شده است. 🔸 این کتاب با نگاهی درجه دوم و فلسفی به مباحثی نظیر چیستی فقه مضاف، فقه الاجتماع، گستره و کارآمدی آن، مفهوم حکم شرعی و فرایند آن در مقام ثبوت و اثبات، نسبت فقه الاجتماع با دانش های اجتماعی دیگر، مکاتب و رویکردهای فقه الاجتماع مطرح شده است. @Fiqh_al_Ijtima
◀️ ◀️ درس‌گفتار «نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی» (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان. ◀️ این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ◀️ خطوط کُلّی جلسۀ نهم: 🔸ماکیاولی و پیروان او در دوران مدرن معتقد بودند اهدافی که سنت طرح می کند: اولا متناسب با انسان های واقعی طرح نشده اند، لذا غیر قابل حصول اند و؛ ثانیا در صورت حصول نیز ارزش های دیگری وجود دارند که ارزشمندتر از ارزش های سنتی اند: ارزش های این جهانی. 🔸غالب متفکران اجتماعی مُدرن به انسان واقعی نظر داشتند، امّا در مقام توسعۀ نظریه و دانش مجبور بودند تئوری‌هایی کلّی در مورد انسان ارائه کنند. 🔸طبق نظریه‌های مُدرن پس از ماکیاولی و اتباع او، انسان موجودی است کاملا تابع غریزه و اهداف زیستی. نیروهای ضروری بیرونی او را وادار به انجام افعالی خاص می کنند، نه این که او تحت تاثیر ایده ها و ارزش ها انتخاب کند. 🔸 این خط فکری انسان شناسانه (حیوان انگاشتن و تابع غریزه و نیروهای بیرونی دانستن انسان) در سراسر دوران مدرن دنبال شده است. در میان اندیشمندان اجتماعی، ماکیاولی، مانویل، هابز، نیچه، مارکس و ... و در میان جامعه شناسان پارتو رسما به چنین چیزی تصریح دارند. @Fiqh_al_Ijtima
◀️ سخنرانی علمی با عنوان «رابطۀ فقه نظام و علوم اجتماعی» توسط حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ در میان جمعی از فضلای حوزۀ علمیۀ قم. 🔸در این سخنرانی، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه به بررسی نسب «فقه نظام» و «علوم اجتماعی» می‌پردازد. @Fiqh_al_Ijtima
◀️ سخنرانی علمی با عنوان «انقلاب اسلامی، حکمت متعالیه و فرهنگ» توسط استاد حمید پارسانیا در تاریخ ٢٤ شهریور ١٤٠٠، در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی و مرکز همکاری های بین الملل 🔸این سخنرانی به بیان رابطۀ بنیادهای فرهنگ انقلاب اسلامی و حکمت متعالیه می‌پردازد. @Fiqh_al_Ijtima
هدایت شده از فقه نظام اجتماعی
به همت هسته پژوهشی فقه نظام اجتماعی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام و موسسه معنا قم برگزار می‌شود : ✅ سلسله جلسات مبانی فقه نظام اجتماعی 🔰 با موضوع : نظریه فیزیک اجتماعی در عصر حاضر؛ کارکردها و چالش ها 🔶 سخنران : دکتر حسین طالبی دکترای فیزیک هسته‌ای پژوهشگر و مدرس دانشگاه 🔷 ناقد : دکتر سید علی سیدی فر دکترای فلسفه غرب معاصر پژوهشگر و مدرس دانشگاه 🔸زمان : پنجشنبه ۵ اسفندماه ساعت ۱۴ 🔹مکان برگزاری : قم ❌ جلسه به صورت مجازی و حضوری برگزار می شود. ♦️علاقه مندان برای حضور فیزیکی در جلسه به شماره 09370146791 پیامک بدهند. 🆔 پیوند شرکت مجازی در جلسه : (به عنوان مهمان وارد شوید.) https://vc.isu.ac.ir/ch/theo-isu
◀️ ◀️ درس‌گفتار «نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی» (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان. ◀️ این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ◀️ خطوط کُلّی جلسۀ دهم: 🔸تاریخ یکی از مهم‌ترین حوزه‌های طرح افکار مدرن بود. خصائص تاریخ در دورۀ مدرن چنین است: 🔸توجه به زندگی مردم: در این رویکرد جدید، تاریخ تنها تاریخ سیاسی محدود نمی‌شد و زندگی مردم را نیز در بر می‌گرفت. گفته می‌شود ولتر بنیان‌گذار این انقلاب تاریخی است. 🔸توجه به تاریخ عمومی بشریت در مقابل تواریخ منطقه‌ای: تاریخ تبدیل به یک تاریخ عام شد. تا پیش از این هر ملت از منظر خود تاریخش را می‌نوشت ولی در دوران مدرن، تاریخ، تاریخ بشریت است. 🔸رویکرد تحلیلی: در این دوره، درمقابل تاریخ صرفاً نقلی، تاریخ تحلیلی و تبیینی داریم . 🔸پیدایش فلسفۀ تاریخ: در دوره مدرن فلسفۀ تاریخ مورد توجه بود. در فلسفۀ تاریخ: اولا تاریخ به عنوان یک موضوع واقعی مورد مطالعه قرار می‌گیرد؛ پدیده‌ای واقعی که دارای آغاز و انجام و سیر مشخصی است؛ ثانیا تاریخ صرفا جمع افعال انسانی افراد نیست؛ ثالثا موضوع تاریخ انسان شد و تاریخ تبدیل شد به تاریخ سرگذشت بشر نه این یا آن ملت خاص که در خارج تحقق دارند؛ رابعاً آن ها در پی علت محرک تاریخ یا موتور محرک تاریخ بر آمدند و عموما هم طبق «تئوری ترقی» که در قرن هجدهم رواج داشت، علت حرکت تاریخ یا همان انسان را، عقل و علم می دانستند. @Fiqh_al_Ijtima
💢 اندیشکده دولت و نظام‌سازی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) با همکاری دبیرخانه علوم انسانی اسلامی مفتاح برگزار می‌کند: 📌 کرسی ترویجی «ژرف‌کاوی؛ روشی برای شناخت مسائل اجتماعی» 👤 ارائه دهنده: دکتر سیدعلی سیدی‌فرد 👥 ناقدین: دکتر مهدی زریباف، دکتر محمد نعمتی 🕑 زمان برگزاری: چهارشنبه ۱۸ اسفندماه ۱۴۰۰ ساعت ۸ صبح 💠 مکان برگزاری: دانشگاه امام صادق(ع)، سالن چهار کلاس‌ها، کلاس ۴۵۴ ◀️ شرکت به صورت مجازی: 🌐 https://online.lmskaran.com/ch/302-19875 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
◀️ ◀️ درس‌گفتار «نظریه‌های کلاسیک جامعه‌شناسی» (دانشگاه تهران، دورۀ کارشناسی، سال 89) توسط دکتر حسین کچویان. ◀️ این درس‌گفتار سیزده جلسه‌ای، شامل یک دوره نظریات کلاسیک جامعه‌شناسی و بیان ریشه‌های تاریخی-فلسفی آن با نگاهی دقیق و نقادانه است. ◀️ خطوط کُلّی جلسۀ یازدهم: 🔸اقتصاد سیاسی و جامعه‌شناسی: از نظر کنت دانش «اقتصاد سیاسی» در پیدایش موضوع جامعه‌شناسی موثر بوده است، زیرا برای نخستین بار مفهوم «جامعه» (society) به عنوان امری مستقل از اجتماع سیاسی را که بدون دخالت نیروی بیرونی و دولت واجد نظمی خود به سامان است معرفی نمود. 🔸فلسفۀ تاریخ و جامعه‌شناسی: موضوع جامعه‌شناسی، به عنوان امری عینی، می‌بایست امری زمان‌مند باشد و فلسفۀ تاریخ قرن هجدهم عموماً بیان می‌کرد تاریخ یک واقعیت ممتد است که جامعه مقطعی از آن است. 🔸اخلاق مدرن و جامعه‌شناسی: اخلاق نیز در این دوران رفتارهای افراد را بر اساس نفع شخصی توضیح می‌داد و با فاصله گرفتن از رویکرد هنجاری به رویکرد توصیفی نزدیک می‌شد. 🔸بسترهای عینی تحقق جامعه‌شناسی: الف- تحول نوزایی یا رنسانس. ب- جنبش پروتستانتیسم و نهضت اصلاح دینی. ج- انقلاب علمی. د- جنبش روشنگری. ه- انقلاب صنعتی. و- انقلاب‌های سیاسی، به خصوص انقلاب فرانسه. @Fiqh_al_Ijtima
چهلمین شماره فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا با مدیرمسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر امیر سیاهپوش در 300 صفحه تمام رنگی و با قیمت 129 هزار تومان منتشر شد. فهرست مطالب این شماره: https://scih.ir/YMw0n لینک خرید: https://book.sccsr.ac.ir مجمع عالی علوم انسانی اسلامی @icihch
◀️ مقالۀ «هوش مصنوعی و روش ژرف‌کاوی»، نوشتۀ صالح کریمی مهرآبادی، در سال 1401 در نشریۀ «علوم انسانی صدرا» چاپ شده است. 🔸در این مقاله، صالح کریمی مهرآبادی ابتدا به بررسی سه دیدگاه متفاوت نسبت به هوش مصنوعی در میان اندیشمندان علوم جتماعی می‌پردازد:الف- دیدگاه رادیکال و نافی ارزش علم اجتماعی در کنار هوش مصنوعی. ب- دیدگاه تفریطی که اساساً استفاده از هوش مصنوعی را مخرب فهم اجتماعی می‌داند. ج- دیدگاه معتدل که به صورت انتقادی از دریچۀ علم اجتماعی با هوش مصنوعی مواجه می‌شود. 🔸در گام دوم، دیدگاه رادیکالی نقد می‌شود که معتقداست هوش مصنوعی جایگزینی برای علم اجتماعی است و با وجود آن اساساً نیازی به علم اجتماعی وجود ندارد. 🔸در بخش بعدی، نویسنده روش «ژرف‌کاوی»، یکی از روش‌های بومی شناخت مسائل اجتماعی، را به عنوان روشی که ظرفیت استفادۀ معتدل و انتقادی از هوش مصنوعی را دارد معرفی می‌کند. 🔸این روش مبتنی بر پاره‌ای مفروضات در مورد متافیزیک امور اجتماعی است و نویسنده به طور فشرده نحوۀ استفاده از هوش مصنوعی در این روش را مورد بحث قرار می‌دهد. روش ژرف‌کاوی دارای سویه‌های کیفی و کمّی و چهار مرحلۀ عمده است: ترسیم وضع ایدئال، توصیف اولیه، توصیف عمیق و تبیین. @Fiqh_al_Ijtima