eitaa logo
هویت اول
1.4هزار دنبال‌کننده
357 عکس
275 ویدیو
4 فایل
🕊مرغ باغ ملکوتم؛ نیَم از عالم خاک🕊️ . . 📱رسانه‌ تخصصی‌ معماری‌ هویت‌ نوجوان‌📱 ✅ کنشگران رشد و تعالی نوجوان و خانواده ✅ 🔻 ارتباط با ما: @adm_en
مشاهده در ایتا
دانلود
🌠 🌱 برای ساختن فرزندان، باید نخست خویشتن را بسازی. در غیر این صورت، فرزندان را برای نیازهای حیوانی، فرار از تنهایی یا پر کردن چاله‌های وجودت پدیدآورده‌ای. وظیفه تو به عنوان والد، تنها ساختنِ خودی دیگر نیست، بلکه چیزی برتر است، چیزی همانند آفریدن یک آفریننده. ✍ اروین. د. یالوم .
| ⁉️نسل «زد» از کجا درس می‌گیرد؟ شبکه‌های اجتماعی اثرگذارتر از رسانه‌های رسمی 🖇مریم رحیمی طی گزارشی که با مشورت و راهنمایی‌های مهدی نوریان، استاد درس مسائل فرهنگی جهان معاصر، گروه مدیریت فرهنگی و هنری دانشگاه علم و فرهنگ، نوشته شده به سواد و دانش اجتماعی و فرهنگی نسل «زد» پرداخته است. 📝چکیده مقاله: ▫️نسل زِد یا نسل زی یا زومرها، نسلی هدفمند، اجتماعی ولی خود مختارند که نمی‌توانند نسبت به محیط اطراف خود بی‌تفاوت باشند. این نسل متعهد به ارزش‌های اخلاقی خود و بی‌تفاوت به کلیشه‌های فرهنگی، نگاهی واقع‌بینانه و عمل‌گرا به آینده دارند. آن‌ها می‌دانند چه می‌خواهند و مصمم به دنبال آن می‌روند. ولی از نگاه خودشان آن‌ها نسل بی‌پولی هستند که از یک‌سو تحت تاثیر هجوم افسردگی در جوامع مدرن قرار دارند و از سوی دیگر آینده‌ای مبهم در سایه تغییرات اقلیمی، هزینه‌های سرسام‌آور زندگی و کمبود مسکن در انتظارشان است. نسلی که جامعه او را عجول و کوته‌ فکر تصور می‌کند ولی در واقع نسلی بسیار هوشیار، آگاه و متمرکز بر اهداف خود است. ▪️عمده تفاوت نسل زد با نسل‌های قبلی از آنجا نشات می‌گیرد، که نسل‌های پیشین با رسانه‌های مرکزی بزرگ مانند تلویزیون رشد کرده‌اند که یک تیم کامل برای آن تولید محتوا می‌کرد و کنترل آن را در دست داشت. 🔹یک نسل قبل از نسل زد یعنی نسل هزاره باید زمان زیادی را صرف یافتن محتوای مورد علاقه خود در دنیای اینترنت می‌کردند اما با ظهور شبکه‌های اجتماعی الگوریتمی، نسل زد این امکان را پیدا کرد که به آسانی به هر محتوایی که دوست داشته باشد، دسترسی پیدا کند. برخی معتقدند این نسل چون مطالعه نمی‌کند، نسل آگاهی نیست اما برخی معتقدند این نسل دنبال آگاهی است اما از ابزارهای متفاوتی استفاده می‌کند. ✅ این امکان را دارد که آزادانه به هر محتوایی که دوست دارد، دسترسی پیدا کند اما لزوماً محتوای مورد علاقه خود را از کتاب نمی‌گیرد. زومرها اگر مایل به تماشای محتوای سرگرم‌کننده باشند به تیک‌تاک می‌روند و چنانچه مایل باشند یک ویدئوی آموزشی تماشا کنند، به یوتیوب مراجعه می‌کنند. از سوی دیگر، الگوریتم‌ها به شکل مداوم محتوایی که این نسل دوست دارد را به او نشان می‌دهند. به همین دلیل است که اگر اکسپلور اینستاگرام فردی را که علاقه‌مند به فوتبال است بررسی کنید، متوجه می‌شوید بیشتر محتواهایی که اینستاگرام به او نشان می‌دهد، مربوط به فوتبال یا ورزش‌های دیگر است. ‼️این همان نقدی است که می‌توان به نسل زد و نسل‌های بعدی داشت. زی‌ها همواره با محتواهایی سروکار دارند که دوست دارند آن را ببینند و بشنوند. آنها به ندرت شانس این را دارند که با محتوایی متفاوت‌تر از آنچه فکر می‌کنند، به‌طور تصادفی آشنا شوند. 👤بر اساس نظر "دنیس مک‌کوایل" که بنیان‌گذار نظریه مخاطب فعال است، همزمان که در جهانی سر تا سر با داده‌های یک‌ جانبه مواجه هستیم، داده‌ها مانند یک گلوله برفی به مغز ما تراوش نمی‌کند بلکه این ما هستیم که بر اساس بستر فرهنگی و نیازهای خود، این داده‌ها را گلچین کرده و به بخش خودآگاه مغز خود می‌رسانیم. 🔸سوژه ایرانی با ساختن یک «ما»ی توهمی، ایدئولوژیک  و مبتنی بر فانتزی، به شکلی ناخودآگاه سعی می‌کند از نشانگان یا سمپتم خود لذت ببرد. او ابتدا سرش را پایین می‌انداخت و برای نمونه، از اینکه «در کار گروهی ضعیف است» وجدانا معذب می‌شد، اما حالا سرش را بالا می‌گیرد و با افتخار درباره «ضعف در کار گروهی» جوک نیز می‌سازد و قاه‌قاه به آن می‌خندد. 🔹ژانر خلقیات محصول این لذت‌جویی توهمیِ از جنس فانتزی است. در این فرآیند، نه‌ تنها صفات و خلقیاتی توهمی در ساز و کاری روان‌ اجتماعی و بستری زبان‌ شناختی، فرهنگی و تاریخی به این سوژه تحمیل شده، نه‌ تنها این سوژه این خلقیات را درونی کرده و آن را به یک ژانر تبدیل کرده است، نه‌ تنها از وجود آن لذت می‌برد، بلکه از منظر جامعه‌ شناختی آن را واجد کارکردی نیز می‌بیند.  قرار است این «ما»ی توهمی خلأهایی را پر کند و موجب تشفّی و التیام دردها و آلامی شود که محصول ناکامی‌های این جماعت است؛ ناکامی‌هایی که به‌صورت تروماهایی جمعی خود را بر این جماعت نشان داده و روان جمعی ایشان را جریحه‌دار کرده و به‌ شکلی تاریخی، نسل‌ به‌ نسل از طریق فرآیند جامعه‌پذیری انتقال یافته است. 🗂منبع: تجارت فردا، شماره ۵۶۳ ≡─────────── 🌐رسانه‌تخصصی‌معماری‌هویت‌نوجوان عضو شوید 👈 🧩@first_identity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🗣جاناتان هایت(Jonathan Haidt) نویسنده نسل مضطرب ✅ چهار قاعده مهم برای استفاده بچه‌ها از گوشی‌های هوشمند. ≡─────────── 🌐رسانه‌تخصصی‌معماری‌هویت‌نوجوان عضو شوید 👈 🧩@first_identity
💢 📚راه‌کارهای خلق یک کتاب‌خوان ابدی از هشت سالگی تا 📍ترجمه‌ی بخشی از دستورالعملی است که "نیویورک‌ تایمز" درباره‌ی نحوه‌ی پرورش یک کودک کتاب‌خوان منتشر کرده است. یک کتاب‌خوان حرفه‌ای که خواندن برایش نه‌ تنها تفریح و سرگرمی، که منبع الهام و دانایی است، یک‌شبه و به‌ تنهایی کتاب‌خوان نمی‌شود. یادگیری خواندن یک فرآیند پیچیده است که به آموزش منظم و برنامه‌ریزی‌شده و حمایت یک ناظر بزرگ‌سال نیاز دارد. نکاتی که با استفاده از آن‌ها می‌توان به کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به کمک و نظر کودکانِ بی‌میل به خواندن را جلب کرد. ≡─────────── 🌐رسانه‌تخصصی‌معماری‌هویت‌نوجوان عضو شوید 👈 🧩@first_identity
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤖 ♐️ نقش و اهمیت انیمیشن‌ها، فیلم‌ها و کتاب‌ها در انتقال ارزش‌ها به کودکان و نوجوانان ▪️مهربانی، شجاعت، کمک خواستن و... این‌ها تنها گوشه‌ای کوچک از ارزش‌هایی هستند که برای ما بسیار مهم است که به فرزندان‌مان و نسل‌های بعد منتقل کنیم. ممکن است ساعت‌ها حرف بزنیم، نصیحت کنیم، اما گاهی فقط چند ثانیه از یک انیمیشن می‌تواند تأثیری عمیق‌تر و ماندگارتر از تمام آن حرف‌ها روی کودکان، نوجوانان و حتی خودمان داشته باشد. ▪️این، دقیقاً آن بخش ارزشمندی است که برخی از فیلم‌ها و انیمیشن‌ها دارند... این همان چیزی است که کودکان و را به دنیای انیمیشن، فیلم و سریال جذب می‌کند و متأسفانه، همان بخش اثرگذاری است که اغلب از چشم والدین و متولیان دور مانده است. ≡─────────── 🌐رسانه‌تخصصی‌معماری‌هویت‌نوجوان عضو شوید 👈 🧩@first_identity