eitaa logo
﴿ فرقان نذیر ﴾
191 دنبال‌کننده
28 عکس
3 ویدیو
0 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم اینجا شعبه ایتا گروه قرآنی فرقان نذیر است! - قرآن باید در بین زندگی ما باشد، نه روی طاقچه! +ما اومدیم که این خلأ رو پر کنیم و ان شاء الله قرآن رو به زندگی‌مون برگردونیم @Admin_Forqan https://zil.ink/forqan_nazir
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم
۞ يَأَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلَا يَغُرَّنَّكُم بِاللَّهِ الْغَرُور •⁵• اى مردم، به يقين وعدۀ خدا حق است، پس مبادا (ظواهر و لذايذ) زندگى دنيا شما را بفريبد! و مبادا آن (شيطان) پرفريب شما را به (مغفرت و مهلت) خدا مغرور كند! ۱. گروهی با زندگی مادی و دنیوی فریب میخورند، اما گروهی زرق و برق دنیا آنان را گول نمیزند بلکه شیطان فریبکار منحرفشان می نماید. «لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ» ۲. برای تربیت باید هشدارها تکرار شود. فَلا تَغُرَّنَّكُمْ وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ» ۳. ایمان به معاد بهترین وسیله ی بازدارنده از فریب دنیا است. «وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ» ۴. وعده های الهی حق است ولی وعده های شیطان پوچ و فریبنده «وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ» ۵. تكرار هشدار به مردم كه نه به وسوسه‌هاى شياطين مغرور شوند و نه به دنيا، در واقع اشاره به اين است كه راه نفوذ گناه در انسان دو راه است: ۱ مظاهر فريبنده دنيا، جاه و جلال و مال و مقام، و انواع شهوات. مغرور شدن به عفو و كرم الهى، و در اينجاست كه شيطان از يك سو زرق و برق اين جهان را در نظر انسان زينت مى‌دهد و آن را متاعى نقد و پر جاذبه و دوست داشتنى و پر ارزش معرفى مى‌كند.و از سوى ديگرى هر گاه انسان بخواهد با ياد قيامت و دادگاه عظيم پروردگار، خود را در برابر فريبندگى و جاذبه شديد دنيا كنترل كند او را به عفو الهى و وسعت رحمتش مغرور مى‌سازد، و در نتيجه به گناه و طغيان دعوتش مى‌كند.غافل از اينكه خداوند همانگونه كه در موضع رحمت "ارحم الراحمين" است، در موضع مجازات و كيفر "اشد المعاقبين" مى‌باشد، رحمتش هرگز تشويق به گناه نمى‌كند، همانگونه كه غضبش نمى‌تواند سبب ياس گردد. ﴿ فرقان نذیر ﴾
﴿ النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَتُهُمْ ﴾ پیامبر نسبت به مؤمنان از خودشان مقدم تر است و همسرانش در حکم مادران مومنانند. | @Forqan_nazir
بسم الله الرحمن الرحیم
۞ الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَقُعُوداً وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا ما خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنا عَذَابَ النَّار •¹⁹¹• همانها كه خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه كه بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌كنند؛ و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین می‌اندیشند؛ (و می‌گویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده‌ای! منزهی تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار! ۱. نشانه‌ی خردمندی، یاد خدا در هر حال است. «لِأُولِی الْأَلْبابِ الَّذِینَ یَذْكُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلی‌ جُنُوبِهِمْ» ۲. اهل‌ذكر باید اهل تعقل و تفكر باشند. «الَّذِینَ یَذْكُرُونَ ... وَ یَتَفَكَّرُونَ» ۳. ایمان بر اساس فكر و اندیشه ارزشمند است. «یَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا» ۴. ایمان و اعتراف با تمام وجود ارزش دارد. نباید به اعتراف زبانی اكتفا كرد. «یَتَفَكَّرُونَ ... رَبَّنا ما خَلَقْتَ ...» ۵. ذكر وفكر، همراه یكدیگر ارزش است. متأسفانه كسانی ذكر می‌گویند، ولی اهل فكر نیستند وكسانی اهل فكر هستند، ولی اهل ذكر نیستند. «یَذْكُرُونَ ... یَتَفَكَّرُونَ» ۶. آنچه سبب رشد و قرب الهی است، ذكر و فكر مستمر است نه مقطعی و موسمی. «یَذْكُرُونَ» و «یَتَفَكَّرُونَ» فعل مضارع‌اند كه نشان استمرار است. ۷. شناختِ حسّی طبیعت كافی نیست، تعقّل و تفكّر لازم است. «یَتَفَكَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» ۸. كسی كه در آفرینش آسمان‌ها و زمین فكر كند، پی می‌برد كه خالق هستی، پروردگار ما نیز هست. «یَتَفَكَّرُونَ ... رَبَّنا» ۹. آفرینش بیهوده نیست، گرچه همه اسرار آن را درك نكنیم. «ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا» ۱۰. اوّل تعقّل و اندیشه، سپس ایمان و عرفان و آنگاه دعا و مناجات. «یَتَفَكَّرُونَ ... رَبَّنا ... فَقِنا» ۱۱. اگر هستی بیهوده و باطل نیست، ما هم نباید بیهوده و باطل زندگی كنیم. «ما خَلَقْتَ هذا باطِلًا ... فَقِنا عَذابَ النَّارِ» ۱۲. هستی هدفدار است، پس هر چه از هدف الهی دور شویم به دوزخ نزدیك می‌شویم. «فَقِنا عَذابَ النَّارِ» ۱۳. قبل از دعا، خدا را ستایش كنیم. «سُبْحانَكَ فَقِنا ...» ۱۴. ثمره‌ی عقل و خرد، ترس از قیامت است. «لِأُولِی الْأَلْبابِ ... فَقِنا عَذابَ النَّارِ» ﴿ فرقان نذیر ﴾
﴿ إِنَّ فی ذَٰلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون ﴾ قطعا در این، نشانه های است برای قومی که تفکر می‌کنند! | @Forqan_nazir
بسم الله الرحمن الرحیم
۞ يآ أَيُّها الَّذِينَ آمنُوا ادخُلُوا فی السِّلْمِ كَآفَّةً ولا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ •²⁰⁸• ای كسانی كه ایمان آورده‌اید همگی در صلح و آشتی درآیید! و از گامهای شیطان، پیروی نكنید؛ كه او دشمن آشكار شماست‌ ۱. ورود در فضای سلم و سلام و تسلیم امكان ندارد، مگر در سایه‌ی ایمان. ۲. سلیقه‌ها را كنار گذاشته، تنها تسلیم قانون خدا باشیم. ۳. ایجاد صلح، وظیفه‌ی همه مسلمانان است. ۴. وسوسه‌های شیطان، انسان را مجبور به گناه نمی‌كند، بلكه انسان قدرت مقابله با شیطان را دارد و به همین دلیل از اطاعت او نهی شده است. ۵. شیطان، گام به گام انسان را منحرف می‌كند. ۶. شیطان، دشمن صلح و وحدت است وهمه‌ی نداهای مختلف تفرقه‌انگیز، بلندگوهای شیطان هستند. ﴿ فرقان نذیر ﴾
﴿ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ ولا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ﴾ و (فرمان) خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع (و كشمكش) نكنید، تا سست نشوید، و قدرت (و شوكت) شما از میان نرود! | @Forqan_nazir
بسم الله الرحمن الرحیم
۞ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِکرٌ لِلْعالَمينَ •²⁷• ۞ لِمَنْ شَآءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقیمَ •²⁸• ۞ وما تَشَآءُونَ إِلَّآ أَنْ يَشَآءَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمين •²⁹• این قرآن چیزی جز تذكّری برای جهانیان نیست، (۲۷) برای كسی از شما كه بخواهد راه مستقیم در پیش گیرد! (۲۸) و شما اراده نمی‌كنید مگر اینكه خداوند -پروردگار جهانیان- اراده كند و بخواهد! (۲۹) ۱. قرآن، بهترین وسیله پند، تذكّر و موعظه است. «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ» ۲. قرآن، برای همه جهانیان است و به زمان و مكان و نژاد خاصی وابسته نیست. «لِلْعالَمِینَ» ۳. در شیوه تبلیغ، تذكّر آری ولی اجبار نه. «ذِكْرٌ لِلْعالَمِینَ لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ یَسْتَقِیمَ» ۴. راهیابی به راه راست و پایداری در آن، در گرو خواست خود انسان است. «لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ یَسْتَقِیمَ» ۵. انسان، نه بی اراده است و نه خود مختار. «وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ» ۶. چون خداوند ربّ العالمین است و بر همه امور تسلّط دارد، پس خواست انسان نیز مشروط به خواست اوست. «وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِینَ» ﴿ فرقان نذیر ﴾
﴿ هآ أَنْتُمْ أُولَآءِ تُحِبُّونَهُمْ ولا يُحِبُّونَكُمْ ﴾ شما كسانی هستید كه آنها را دوست می‌دارید؛ امّا آنها شما را دوست ندارند! | @Forqan_nazir