﴿ لشــــکـر مجاهدون✌🏻﴾
📚📚📚📚📚📚📚📚📚 کتاب اسلام و مسئله ملیت 🖋 به قلم شهید مرتضی مطهری بخش سوم 🌱🇮🇷 مقیاس ملیت در ابتدا چ
°'°عرض سلامـ و ادب🌱🤓
إنَّ المُجــٰاهِدونَ کِتابخونون.. 😂
(قالَ ٱللَّشکـَرِیون) !
اومدم بگـم، حتمـا استفاده کنین ازین کتاب!
بینـش دینی-سیاسـی تونو بالا میبره!
یه نکته دیگه هم اینکههه..
چـون مطالــب، مهـم و پرمغـز هستن،
تحلیل لازمن!
از حالا،
هرجـایی نقدی/تحلیلی از بخشی داشتین،
تو ناشـناس بیـان کنین!
با اسم خودتون (واقعی یا مستعار مهم نیس)
••مـاهم تحلیل هـارو میذاریم تا همه ببینن و
نظـرات مبادله بشــه!
اینم از ناشناس: https://6w9.ir/Harf_8605192
دمتون حیدری♥️
هدایت شده از ﴿ لشــــکـر مجاهدون✌🏻﴾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
•|♥️🕊|•
عاشقانه های #شهید_مدافع_حرم
#شهید_محمدرضا_دهقان_امیری 🌹
به روایت #خواهر_شهید 🌱
#برادر_شهیدم 💔
#التماس_دعا 🤚
#شهیدانه
••♡↯
@GORDAN313
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﴿ لشــــکـر مجاهدون✌🏻﴾
📚📚📚📚📚📚📚📚📚 کتاب اسلام و مسئله ملیت 🖋 به قلم شهید مرتضی مطهری بخش سوم 🌱🇮🇷 مقیاس ملیت در ابتدا چ
بوده است که به هیچ نحو با این فرض که اسلام به زور بر مردم مسلمان تحمیل شده است جور نمىآید.
استاد مطهری، اسلام و مسئله ملیت، ص20
﴿ لشــــکـر مجاهدون✌🏻﴾
📚📚📚📚📚📚📚📚📚 کتاب اسلام و مسئله ملیت 🖋 به قلم شهید مرتضی مطهری بخش سوم 🌱🇮🇷 مقیاس ملیت در ابتدا چ
کتاب اسلام و مسئله ملیت
به قلم✍ شهید مرتضی مطهری
بخش چهارم🌱🇮🇷
رژیم مشروطیت را ما اختراع نکردهایم، از دنیاى خارج آمده است ولى ملت ما آن را پذیرفته است و در راه تحصیل آن فداکاریها کرده است، و البته افرادى از همین ملت نیز به عنوان حمایت از رژیم استبدادْ سخت مقاومت کردهاند و عاقبت شکست خوردهاند.
اکنون آیا ما باید رژیم مشروطه را یک رژیم ملى و خودى بدانیم، یا نظر به اینکه ما ابداعکننده و اختراعکننده این رژیم نبودهایم و از جاى دیگر آن را اقتباس کردهایم باید بگوییم رژیم ملى ما رژیم استبدادى است و رژیم مشروطه یک رژیم بیگانه است؟! خصوصآ با توجه به اینکه ما در حدود بیست و چهار قرن و نیم از عمر ملى خود را با غیر رژیم مشروطیت به سر بردهایم و فقط در حدود نیمقرن است که با این رژیم زندگى مىکنیم، و با توجه به اینکه در آغاز جنبش مشروطیت گروه زیادى از افراد ملت ما ایستادگى کردند و خونها در اثر این مقاومتها ریخته شد.
برعکس، کیش مانوى و مسلک مزدکى از میان ملت ما برخاستهاند، ولى نتوانستهاند پشتیبانى ملت را به دست آورند و لهذا مانوى و مزدکى را نمىتوان به عنوان یک پدیده ملى به شمار آورد. اگر اینگونه امور را به اعتبار ابداعکنندگان و پیروان معدودشان ملى به حساب آوریم، عواطف و احساسات اکثریت را از نظر دور داشته و به حساب نیاوردهایم.
و همچنین اعلامیه حقوق بشر را افراد خاصى در اروپا و آمریکا تنظیم کردند و به همه دنیا انتشار یافت. مللى که آن را پذیرفتهاند هرگز احساس بیگانگى و ضد ناسیونالیستى نسبت به آن نمىکنند.
پس معلوم مىشود از لحاظ احساسات ملى و عواطف قومى،
#اسلام_و_مسئله_ملیت
#سیر_مطالعاتی
کتاب اسلام و مسئله ملیت
به قلم شهید مرتضی مطهری✍
بخش پنجم🌱🇮🇷
نه هرچیزى که از وطن برخاست جنبه «ملى» پیدا مىکند و نه هر چیزى که از مرز و بوم دیگرى آمد «بیگانه» به شمار مىرود. عمده این است که بدانیم عموم افراد یک ملت چه چیزى را براى زندگى خود پذیرفتهاند و چه چیزى را نپذیرفتهاند.
این نکته را باید اضافه کنیم که امر خارجى که از سرزمین دیگر و میان مردم دیگر برخاسته باشد، در صورتى براى ملتهاى دیگر جنبه خودى پیدا مىکند که رنگ ملى بخصوصى نداشته جنبه کلى و عمومى و بىطرفى داشته باشد. اعلامیه حقوق بشر یا رژیم مشروطیت از آن جهت با همه ملتها مىتواند سازگار باشد که رنگ یک ملت بخصوص را ندارد. مسائل علمى و فلسفى نیز به همین جهت از هر سرزمینى پیدا شود براى همه مردم علىالسویه است.
پس براى اینکه پدیدهاى که در میان قوم بیگانهاى پدید آمده است براى قوم دیگر بیگانه شمرده نشود، دو شرط لازم است: اول اینکه خود آن پدیده رنگ ملیت خاصى نداشته باشد، دوم آنکه آن ملت دیگر آزادانه آن را انتخاب کرده باشند.
***
فتوحات اولیه اسلامى که به وسیله خلفا صورت گرفت سبب شد که [محققان] کمتر به قدرت عظیم و شگرف اسلام در تسخیر دلها بیندیشند. مخصوصاً از این نکته غالباً غفلت مىشود که همان مسلمانان صدر اول که نسبت به بتپرستى و عقاید ضد توحید آن قدر حساسیت داشتند، بتها را مىشکستند و بتخانهها را خراب مىکردند، نسبت به مذاهب عصر خود یعنى مذاهب یهودى و مسیحى و زردشتى منتهاى آزادى قائل بودند، معابد آنها را خراب نمىکردند بلکه عهدهدار حفظ امنیت آنها
#اسلام_و_مسئله_ملیت
#استاد_مطهری
#سیر_مطالعاتی
کتاب اسلام و مسئله ملیت
به قلم✍ شهید مرتضی مطهری
بخش ششم🌱🇮🇷
بودند، پیروان آن مذاهب براى انجام مراسم مذهبى خود آزادى کامل داشتند.
درست است که مسلمانان از اتباع سایر مذاهب جزیه (مالیات سرانه) مىگرفتند ولى در مقابل، آنها را از مالیاتهاى اسلامى از قبیل زکات و غیره معاف مىکردند و به اقرار مطلعین مسیحى و غیرمسیحى، مقدار جزیهاى که از آنها مىگرفتند بیشتر از مبالغى که از مسلمانان مىگرفتند نبود. در تاریخ، مبلغ جزیه ضبط شده و بسیار ناچیز بوده است.
کشورهایى که مسلمانان در قرن اول و دوم فتح کردند تابع یکى از این سه مذهب بودند. در اینجا این پرسش پیش مىآید که چطور شد اتباع سایر مذاهب بعدها همه مسلمان شدند و فقط عده قلیلى به مذهب اصلى خود وفادار ماندند؟
شاید بعضى گمان کنند که ملل دیگر در همان آغاز فتوحات اسلامى، اسلام را اختیار کردند و اسلام اختیار کردن آنها هم به زور بوده است. سالها مبلّغان مسیحى در دنیا علیه اسلام اینچنین تبلیغ مىکردند که مسلمین بر سر هر ملتى که مىریختند مىگفتند یا اسلام یا شمشیر؟! در صورتى که این یکى از افتراهاى تاریخ است. نه مسلمین چنین پیشنهادى مىکردند و نه اتباع سایر مذاهب در هنگام فتوحات اسلامى مسلمان شدند، بلکه بعدها در طول سه چهار قرن اسلام تدریجاً بر سایر مذاهب پیروز شد و غالب مردمى که اسلام اختیار کردند، در عصرى اختیار کردند که سیادت عرب به کلى از میان رفته بود و نژادهاى غیرعرب روى کار آمده بودند. هیچ دلیلى براى مسلمان شدن اقوام دیگر جز نفوذ معنوى اسلام وجود ندارد. به علاوه نفوذ اسلام در دلها آن قدر عمیق بوده است که به هیچ نحو با این فرض که اسلام به زور بر مردم مسلمان تحمیل شده است جور نمىآید.
#اسلام_و_مسئله_ملیت
#استاد_مطهری
#سیر_مطالعاتی
@GORDAN313
#فرمانده_بگوشم🎙♥️
از کتاب های خوب، راهنما، راهگــشا "🗝
که از ســـوی نویســندگانِ خوبِ ما،
تهیـه شــده و در اختــیارِ ما گذاشـته شده،
استــفاده کنیـد و بخوانــید! 📖
#حضرت_آقا 🌼
@GORDAN313
﴿ لشــــکـر مجاهدون✌🏻﴾
کتاب اسلام و مسئله ملیت به قلم✍ شهید مرتضی مطهری بخش ششم🌱🇮🇷 بودند، پیروان آن مذاهب براى انجام مراس
کتاب اسلام و مسئله ملیت
به قلم✍شهید مرتضی مطهری
بخش هفتم🌱🇮🇷
گوستاو لوبون مىگوید:
اعراب هم در دوره خویش حکمرانى نموده و بعد دوره آنها سپرى شده از بین رفتهاند، ولى سخن اینجاست که قسمت اعظم اجزاء تمدن آنها که عبارت از مذهب، زبان، صنعت، حرفه باشد تا حال محفوظ مانده است و از مراکش تا هندوستان، امروزه زیاده از دویست کرور نفوس وجود دارند که تابع شریعت محمدى مىباشند. ممالکى را که اعراب فتح نموده بودند اقوام مختلف، آن ممالک را از دست آنها خارج ساختند اما تمدنى که آنها سنگ بنیاد آن را گذاشته بودند هیچ قوم فاتحى نتوانست آن را از میان برداشته تمدن دیگرى به جاى آن برقرار سازد... و شریعت محمدى که در این ممالک انتشار یافته بود غیرقابل تغییر گردید و مىنماید که براى همیشه باقى خواهد ماند. حتى در هندوستان همین مذهب بر مذاهب قدیم آنجا فائق آمد و به جاى آنها قرار گرفت... هندوستان، مصر، ایران، آفریقا غیر از اسلام وقتى هم تحت سلطه آیین و شرایع دیگر بودهاند، ولى از زمانى که ممالک فوق شریعت اسلام را شناختهاند تاکنون حاضر نشدهاند زیر بار قانون دیگرى بروند [1] .
#اسلام_و_مسئله_ملیت
#استاد_مطهری
#سیر_مطالعاتی
@GORDAN313
کتاب اسلام و مسئله ملیت
به قلم✍ شهید مرتضی مطهری
بخش هشتم🌱🇮🇷
و هم او مىگوید:
شریعت و آیین اسلام در اقوامى که آن را قبول نموده تأثیر بسزا بخشیده است. در دنیا خیلى کمتر مذهبى پیدا شده که به قدر اسلام در قلوب پیروانش نفوذ و اقتدار داشته، بلکه غیر از اسلام شاید مذهبى یافت نشود که تا این قدر حکومت و اقتدارش دوام کرده باشد، چه قرآن که مرکز اصلى است اثرش در تمام افعال و عادات مسلمین از کلى و جزئى ظاهر و آشکار مىباشد [1] .
در بخش پیش مقیاس ملیت را ذکر کردیم، معلوم شد براى اینکه پدیده خاصى براى قوم بخصوصى «ملى» محسوب شود کافى نیست که پدیدآورنده آن پدیده جزء افراد آن قوم بوده باشد، بلکه لازم است که اکثریت افراد آن قوم آن را پذیرفته باشند و لااقل طرد نکرده باشند، همچنان که براى اینکه پدیده خاصى براى یک قوم بخصوصى «بیگانه» محسوب شود کافى نیست که پدید آورنده اصلى آن، جزء قوم بیگانه بوده باشد.
ما براى اینکه پدیدهاى که در میان قومى پدید آمده است براى قوم دیگرى بیگانه شمرده نشود، دو شرط را لازم شمردیم:
اول اینکه آن پدیده رنگ ملیت خاصى نداشته باشد، جنبه کلى و عمومى و انسانى داشته باشد.
دوم اینکه آن ملت دیگر، آزادانه آن را انتخاب کرده باشند.
اکنون نوبت این است که ببینیم آیا اسلام براى ما مردم ایران از نظر احساسات ملى و ناسیونالیستى بیگانه شمرده مىشود و یا خودى و ملى به حساب مىآید؟
#اسلام_و_مسئله_ملیت
#استاد_مطهری
#سیر_مطالعاتی
@GORDAN313
کتاب اسلام و مسئله ملیت
به قلم✍شهید مرتضی مطهری
بخش نهم🌱🇮🇷
در اولین شماره این مقالات [1] ثابت کردیم که در اسلام قومیت و ملیت به هیچ وجه جا ندارد. دین اسلام از این نظر کاملا بىرنگ است. مقیاسهاى اسلام کلى و جهانى است و بر اساس فضائل انسانى از قبیل علم و عمل و تقوا و پاکى است، بلکه اسلام با تعصبات ملى سخت نبرد کرده است. پس شرط اول که مربوط به اسلام است بدون هیچ شک و تردیدى موجود است. اکنون ببینیم شرط دوم که مربوط به مردم ایران است چطور؟ آیا مردم ایران اسلام را آزادانه و به میل خود پذیرفتند یا به زور به آنها تحمیل شد؟
این قسمت، جزئى از یک مبحث بزرگ یعنى راز گسترش و پیشرفت سریع و عمیق اسلام در دنیاى چهارده قرن پیش است، همان گسترش و پیشرفتى که هرچه زمان بر آن گذشته، هم دائرهاش وسیعتر شده و هم بر عمقش افزوده شده است.
اول لازم است نظرى ولو به نحو اجمال به این مبحث بزرگ بیفکنیم، سپس سخن خود را درباره کیفیت گسترش اسلام در ایران به طور تفصیل دنبال خواهیم کرد.
#اسلام_و_مسئله_ملیت
#استاد_مطهری
#سیر_مطالعاتی
@GORDAN313
﴿ لشــــکـر مجاهدون✌🏻﴾
#فرمانده_بگوشم🎙♥️ از کتاب های خوب، راهنما، راهگــشا "🗝 که از ســـوی نویســندگانِ خوبِ ما، تهیـه شــ
کانالهای همسایه 📢😎
هرکـس پیامِ #معرفی_کتاب تو کانالش بذاره،
به مناسبتِ هفـته #کتاب و #کتابخوانی انتشارش میدیم اینجا📲! 🌹
﴿ لشــــکـر مجاهدون✌🏻﴾
کتاب اسلام و مسئله ملیت به قلم✍شهید مرتضی مطهری بخش نهم🌱🇮🇷 در اولین شماره این مقالات [1] ثابت کرد
کتاب اسلام و مسئله ملیت
به قلم ✍ شهید مرتضی مطهری
بخش دهم🌱🇮🇷
نفوذ و انتشار اسلام
لابد مىدانید که نفوذ و انتشار سریع اسلام یکى از عجایب تاریخ جهان است، غالباً آن را به صورت «معما» یاد مىکنند. بلى عجیب است، معماست زیرا علاوه بر سرعت، عمیق بود، از میان ملتى برنخاسته بود که ابّهت و عظمتى داشته باشند و ملتهاى دیگر در خودشان نسبت به آنها احساس حقارت کنند و هرچه از ناحیه آنها برسد بىچون و چرا بپذیرند. برعکس، از میان ملتى برخاست که ملتهاى دیگر آنها را تحقیر مىکردند، آنهار ا «شیرشترخوار» و «سوسمارخوار» مىخواندند و طبعاً تمایلى به پذیرفتن کیش و عقیده و فلسفهاى که از میان آنها برخاسته بود نداشتند.
ملتهایى که اسلام بر آنها عرضه شد آن چنان اسلام را در آغوش گرفتند که خود خدمتگزار اصلى و مبلّغ و مروّج این دین در میان سایر ملل و از آن جمله ملتِ عرضهکننده یعنى قوم عرب شدند.
قدرت و نفوذ سیاسى قوم عرب بیش از یک قرن نپایید و ملتهاى دیگر جاى آنها را گرفتند، اما اسلام قرن به قرن بر قدرت و نفوذ خویش افزود، یعنى احساسات نژادى و یا احساسات مذهبى دیگرى را که کم و بیش رقابت مىکرد به کلى مغلوب کرد.
اعصار و قرون بعد، از لحاظ فرهنگ و تمدن با دوره مسلمین صدر اسلام تفاوت و اختلاف زیادى داشت، یعنى در سطح عالیترى قرار گرفته بود و همین اختلاف سطح کافى است که به نفوذ جریانهایى که مولود دوره بخصوصى است، در دوره بعد خاتمه دهد اما نفوذ اسلام همچنان محفوظ ماند بلکه عمیقتر گردید.
اینهاست که این موضوع را به صورت امرى عجیب بلکه به صورت یک «معما» درآورده است.
#اسلام_و_مسئله_ملیت
#استاد_مطهری
@GORDAN313
کتاب اسلام و مسئله ملیت
به قلم✍ شهید مرتضیمطهری
بخش دوازدهم 🌱🇮🇷
استاد دانشگاه ناپل در ایتالیا: چه علت دارد که با وجود آزادیهاى زیادى که در کشورهاى اسلامى به افراد غیرمسلمان داده شده و با اینکه در زمان حاضر به معنى واقعى هیچ گونه سازمان تبلیغاتى در اسلام وجود ندارد، معذلک در برابر آثار و علائم محسوس ضعف و انکسار دین در سالهاى اخیر، کیش اسلام لاینقطع در آسیا و آفریقا پیشرفت مىکند؟ امروز نمىشود گفت که شمشیر فاتحین، راه را براى نشر اسلام صاف مىکند، بلکه بالعکس در منطقههایى که یک وقتى دولتهاى اسلامى حکومت مىکردند، فعلا دولتهاى تازهاى از سایر ادیان حکومت دارند و سالهاست که سازمانهاى تبلیغاتى نیرومندشان در میان مسلمین فعالیت مىکنند. با این حال نتوانستهاند اسلام را از زندگى مردم جدا کنند. چه نیروى معجزآسایى در این دین نهفته است؟ چه نیروى ذاتى از اقناع و ارضاء با این دین ممزوج شده است؟ کدام یک از اعماق و زوایاى روح بشر است که با چنین جوش و خروشى آن را استقبال مىکند و به این نداى دعوت لبیک اجابت مىگوید؟
#اسلام_و_مسئله_ملیت
#استاد_مطهری
@GORDAN312
کتاب اسلام و مسئله ملیت
به قلم✍ شهید مرتضیمطهری
بخش یازدهم🌱🇮🇷
شما از هر محقق اجتماعى عالىمقامى که دلتان مىخواهد بپرسید: آیا این کیفیت بدون اینکه حیات تازهاى پر از شور و حرارت در عروق ملل مغلوب به جنبش آمده باشد، بدون آنکه مغزها و قلبها را اشباع کرده باشد، بدون آنکه به زندگى مردم سروسامانى داده باشد، بدون اینکه منظره جهان را از دید آنها عوض کرده باشد ممکن است؟!
اسلام با تعلیمات اعجازآمیز خودش که سادگى و مفهوم بودن را با علوّ و رفعت یکجا جمع کرده بود، منطقى و عقلانى بودن را با شورانگیزى و جذابیت توأم داشت، سر و سامان دادن به زندگى دنیایى و توشهگیرى براى آخرت را در یک راه نشان مىداد، سلامت و سعادت بدن را با سلامت و سعادت روح مغایر نمىشمرد، توانست جهان را زیر نفوذ خودش قرار دهد.
رمز نفوذ و انتشار سریع و عمیق اسلام این بود که رحمة للعالمین بود. رمز این نفوذ، همان حقیقت کلى و ناموس جهانى است که خود قرآن توضیح داده است: وَ اَمّا ما ینْفَعُ النّاسَ فَیمْکثُ فِىالاَْرْضِ [1] هرچه به حال بشر مفید واقع شود و حاجت فطرى او را برآورد باقى مىماند.
چقدر سطحى و ناشیانه است که نفوذ و انتشار عجیب این دین را که هنوز هم پس از چهارده قرن در حال پیشروى است ناشى از قانون جهاد و فتوحات صدر اسلام بدانیم.
در اسلام قانون جهاد هست و این خود یکى از افتخارات این دین است و از واقعبینى و جنبه عمومى و همهزمانى این دین حکایت مىکند، اما به گفته دکتر لورا واکسیا واگلیرى، بانوى دانشمند و نویسنده رساله پیشرفت سریع اسلام..
(ادامه در بخشِ بعدی!)
#اسلام_و_مسئله_ملیت
#استاد_مطهری
@GORDAN313
هدایت شده از ⌝ناحِلھ|🇵🇸Naheleh⌞
ولادت با سر سعادت
حضرت زینب (سلام الله علیها)
مبارک":)😍💚
آمـدی، زمـزم و فـراتِ حــسین.. 🌿
خنده تــو، خاطــراتِ حـــــسـین'! 🍬
@GORDAN313